Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 6211
Conveni de col·laboració entre el Servei d’Ocupació de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera per executar els programes d’inserció laboral (processos d’acompanyament a l’ocupació) de la renda mínima d’inserció per a l’any 2020
De conformitat amb allò previst a l'article 48 de la Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, fa públic el següent conveni:
Conveni de col·laboració entre el Servei d'Ocupació de les Illes Balears i el Consell Insular de Formentera per executar els programes d'inserció laboral (processos d'acompanyament a l'ocupació) de la renda mínima d'inserció per a l'any 2020
Parts
Iago Negueruela i Vázquez, president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en virtut del Decret 10/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears i de l'article 3.4.h) de la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del SOIB modificada per la disposició final setena de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015 (BOIB núm. 178, de 30 de desembre).
Alejandra Ferrer Kirschbaum, presidenta del Consell Insular de Formentera, que actua en nom i representació d'aquest, amb CIF núm. P0702400C i amb domicili social a la plaça de la Constitució núm. 1, de Sant Francesc Xavier, Formentera, en virtut del Ple del Consell Insular de Formentera de data 8 de juliol de 2019, d'acord amb l'article 136 del Reglament Orgànic del Consell Insular de Formentera (ROC), els articles 34 i 41.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, de la llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, de règim electoral general i l'article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
Antecedents
1. La renda mínima d'inserció és una prestació econòmica dirigida a la cobertura de les despeses bàsiques per a la supervivència. Els programes d'inserció laboral tenen com a objectiu facilitar la inserció i la reinserció de les persones que es troben en situació d'exclusió social, independentment que la seva situació econòmica els permeti accedir a la prestació de la renda mínima d'inserció. L'objectiu d'aquests programes és millorar les condicions d'accés al mercat laboral normalitzat.
2. Tant la renda mínima d'inserció com els programes d'inserció social i laboral es regulen mitjançant el Decret 117/2001, de 28 de setembre (BOIB núm. 120, de 6 d'octubre).
3. D'acord amb l'article 18 del Decret 117/2001, els programes d'inserció laboral s'estructuren mitjançant la configuració d'un procés d'inserció específic que combina actuacions d'informació, orientació, habilitats bàsiques, formació ocupacional i d'acompanyament laboral.
4. De conformitat amb l'article 1 de l'annex del Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i les seves modificacions posteriors, la finalitat primordial d'aquesta entitat és la planificació, la gestió i la coordinació de les polítiques actives d'ocupació, executant accions i actuacions d'informació, orientació i intermediació en el mercat laboral, foment de l'ocupació en tots els vessants i desenvolupament de la formació professional per a l'ocupació.
A més, de conformitat amb el que disposa el paràgraf quart de l'article 18 del Decret 117/2001, de 28 de setembre, pel qual es regula la renda mínima d'inserció, la Conselleria de Treball i Formació (actualment el Servei d'Ocupació de les Illes Balears) és el responsable d'establir els criteris i els procediments de regulació dels programes d'inserció laboral.
5. De conformitat amb el que disposen els paràgrafs cinquè i sisè de l'article 18 del Decret 117/2001, de 28 de setembre, els programes d'inserció laboral de la renda mínima d'inserció els gestionen els consells insulars, de forma directa o indirecta i els responsables de la gestió dels programes d'inserció laboral han d'establir els mecanismes de coordinació necessaris per donar una resposta eficient a les necessitats d'inserció dels destinataris de la renda mínima d'inserció.
6. D'acord amb el Decret de Presidència del Consell Insular de Formentera de 2 de juliol de 2019, de delegacions de competències de la presidenta a favor dels membres de l'equip de Govern, es deleguen en la conselleria de Benestar Social, gerència i transparència, entre d'altres, les competències sobre serveis socials i assistència social; desenvolupament comunitari i integració; política de protecció i atenció a persones dependents; complements de la seguretat social no contributiva; voluntariat social; polítiques d'atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social i servei d'orientació, d'ocupació i desenvolupament laboral de la població."
7. El 8 de maig de 2019 es va signar un Conveni de col·laboració entre el SOIB i el Consell Insular de Formentera per a l'execució, durant l'any 2019, dels programes d'inserció laboral de la renda mínima d'inserció per un import total de 40.000,00 €.
8. Per tal de donar continuïtat a les accions d'inserció laboral de les persones en situació d'exclusió social i per la continuïtat del programa esmentat, atès l' interès social i per donar cobertura a un col·lectiu amb especials dificultats d'integració, el Consell Insular de Formentera va presentar el 18 de novembre de 2019 una sol·licitud al Servei d'Ocupació de les Illes Balears, per continuar duent a terme durant l'any 2020 la col·laboració entre ambdues administracions en l'execució del programa d'inserció laboral en el marc de la renda mínima d'inserció.
9. Del cost total del projecte presentat, amb un pressupost de 40.000,00€, el Consell Insular de Formentera aporta 10.000,00€ i el SOIB aporta 30.000,00€.
10. El 17 de desembre de 2019 la Comissió Interinsular de la Renda Mínima d'Inserció va informar favorablement sobre la proposta d'aprovació del projecte d'inserció laboral corresponent a l'any 2020 presentada pel Consell Insular de Formentera, tal com requereix l'article 18 del Decret 117/2001, de 28 de setembre.
11. D'acord amb el que estableix l'article 2.3.e de l'annex del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), no tenen la consideració de subvenció i s'han de regir per la normativa que els sigui aplicable les aportacions dineràries a favor d'altres administracions públiques o de les entitats que en depenen que s'hagin de fer efectives en virtut de plans i programes o de convenis de col·laboració formalitzats, d'acord amb la legislació de règim jurídic aplicable a les administracions públiques.
12. L'article 78 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la CAIB, i l'article 47 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre de règim jurídic del Sector Públic, preveuen la possibilitat de l'Administració de celebrar convenis de col·laboració.
13. De conformitat amb l'article 9.4.h de l'annex del Decret 37/2015, de 22 de maig, d'aprovació dels estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, és funció del president o de la presidenta subscriure convenis de col·laboració en les matèries de competència del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
14. D'acord amb l'article 6.1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre de contractes del sector públic, els convenis de col·laboració que se celebrin entre comunitats autònomes o organismes autònoms i entitats locals que per la seva naturalesa no tenguin la consideració de contractes subjectes a aquesta Llei, queden exclosos del seu àmbit d'aplicació. A més, s'acompleixen les condicions que es relacionen en el mateix article com a condicionants d'aquesta exclusió.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d'acord amb les següents
Clàusules
1- Objecte
L'objecte d'aquest conveni de col·laboració és dur a terme els programes d'inserció laboral per a persones en situació de risc d'exclusió i especialment en els col·lectius beneficiaris de la prestació de la renda mínima d'inserció en l'àmbit de l'illa de Formentera.
L'execució d'aquests programes s'ha de dur a terme des de l'1 de gener de 2020 fins al dia 31 de desembre de 2020. Les actuacions que hagin estat executades des de l'1 de gener de 2020 fins a la signatura d'aquest Conveni s'hi entenen incorporades.
2- Objectius específics
Per a la consecució dels objectius anteriors, les parts signants acordam el desenvolupament i execució dels objectius específics i activitats següents en l'àmbit de l'illa de Formentera:
a. Desenvolupar el Procés d'acompanyament a l'ocupació per al col·lectiu de persones amb risc d'exclusió social i amb especials dificultats d'inserció laboral, prioritzant el col·lectiu de persones perceptores de la renda mínima d'inserció fent processos d'ajuda individual, personalitzada i integral, en els quals la persona, mitjançant l'acompanyament, construeix un projecte professional amb l'objectiu final d'incorporar-se al mercat de treball ordinari de manera regular i de qualitat, tal com defineix el Marc teòric bàsic per desenvolupar processos d'ocupació per a col·lectius vulnerables en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que s'integren dins la Xarxa d'atenció als col·lectius vulnerables del SOIB.
b. Coordinar els programes i els recursos que es financin amb aquest conveni amb la xarxa de serveis socials existent a Formentera.
3- Responsabilitat i aportacions de les parts
Per executar els objectius anteriors, les parts signants assumim les responsabilitats següents:
- El Servei d'Ocupació de les Illes Balears assumeix la direcció del Pla amb la col·laboració del Consell Insular de Formentera.
- De forma específica, el Consell Insular de Formentera assumeix la funció d'entitat contractant dels recursos humans i materials que es considerin necessaris per dur a terme les accions objecte de conveni.
- Les dues entitats signatàries posam a disposició del conjunt els serveis tècnics específics propis i dispositius d'inserció actualment en funcionament, infraestructures i locals així com una aportació econòmica.
4- Finançament
Les obligacions econòmiques d'aquest conveni ascendeixen a 40.000,00 €, corresponents al total del pressupost d'execució dels programes.
a. Van a càrrec del pressupost del Servei d'Ocupació de les Illes Balears les despeses de les actuacions objecte de conveni fins a un import màxim de 30.000,00 €, imputables a l'exercici 2020.
b. Corren a càrrec del Consell Insular de Formentera les despeses de les actuacions objecte d'aquest conveni fins a un import màxim de 10.000,00 €, imputables a l'exercici 2020.
Les despeses que poden ser finançades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears són les següents:
4.1. Costs de personal
El cost brut dels conceptes retributius que siguin susceptibles de cotització a la Seguretat Social, amb inclusió de les assegurances socials del personal necessari —tècnics que desenvolupen les accions, tècnics que fan tasques de coordinació i personal de suport tècnic. Se n'exceptuen les despeses derivades de la situació de baixa laboral.
En concepte de tècnic o tècnica que dugui tasques de coordinació es pot imputar una jornada completa per projecte sempre que el servei tingui com a mínim 10 professionals a jornada completa, incloent-hi la persona coordinadora. En qualsevol cas, s'ha d'ajustar la quantia imputada en concepte de coordinador o coordinadora proporcionalment al nombre de tècnics, a la jornada laboral d'aquests i als mesos efectivament treballats de l'any natural.
En concepte de personal de suport tècnic es pot imputar una jornada completa per projecte sempre que el servei tingui com a mínim un/a professional (tècnic o coordinador/a) a jornada completa. En qualsevol cas, s'ha d'ajustar la quantia imputada en concepte de personal de suport tècnic proporcionalment al nombre de professionals (tècnics o coordinadors/es), a la jornada laboral d'aquests i als mesos efectivament treballats de l'any natural.
En concepte de tècnic o tècnica que executi tasques de coordinació es pot imputar com a màxim una mitjana de 37.800 € per any i persona tècnica coordinadora.
En concepte de tècnic o tècnica que executi processos d'acompanyament a l'ocupació es pot imputar, com a màxim, una mitjana del cost laboral total de 35.000 € per any i tècnic o tècnica.
En concepte de personal de suport tècnic es pot imputar, com a màxim, una mitjana del cost laboral total de 25.210,00€ per any i treballador.
En tots els casos el personal coordinador i tècnic imputat ha de ser titulat universitari o ha d'estar habilitat degudament pel col·legi professional competent.
Excepcionalment i motivat pel pagament de triennis i complements d'antiguitat del personal, les quantitats màximes fixades per a cada categoria de personal (tècnic o tècnica coordinadora, tècnic o tècnica que executi processos d'acompanyament, personal de suport tècnic) pot superar-se sempre que l'import total imputat per excés en una categoria es pugui compensar amb l'import total estalviat en alguna de les altres categories que no han arribat al límit establert.
Qualsevol canvi de treballador/a durant l'execució del projecte ha de ser sol·licitat prèviament i autoritzat expressament.
Les quantitats han de fer referència a una jornada laboral completa, per tant, en cas que la prestació de serveis sigui a temps parcial, aquestes quantitats s'han d'ajustar proporcionalment a la jornada o al temps efectivament treballat a l'any natural.
Dietes i transport del personal tècnic i de coordinació:
En concepte de dieta per quilometratge es pot imputar fins a un import màxim de 0,24 €/km en cotxe i de 0,13 €/km en moto, sempre que la causa del desplaçament estigui degudament justificada.
4.2. Costs directes i costs indirectes
Aquestes despeses exceptuant-ne les de direcció i administració, no poden superar el 25 % del pressupost del projecte.
4.2.1.Costs directes
El material didàctic i la publicitat ha d'haver obtingut amb caràcter previ el vistiplau del Servei de Seguiment 1.
4.2.2. Costs indirectes
- Direcció i administració (han de ser menors o iguals al 20 % del pressupost)
- Assessoria fiscal i laboral
- Subministraments de béns i serveis: llum, aigua, electricitat, telèfon, seguretat, neteja, missatgeria i publitramesa (fins un màxim del 7 % del pressupost)
- Amortització d'equips i immobles i similars
Són financiables amb càrrec a aquest conveni les despeses relacionades, sempre que responguin de manera indubtable a la naturalesa de l'activitat objecte del conveni i resultin estrictament necessàries. Ha d'existir una relació directa entre aquestes despeses i la realització de les activitats objecte del projecte.
Únicament són finançables amb càrrec a aquest conveni les despeses meritades en el període d'execució del projecte, d'acord amb els terminis d'execució determinats en la clàusula 1 d'aquest conveni i, per tant, per a una imputació correcta, s'ha de calcular la part proporcional de la despesa corresponent, si escau.
D'acord amb l'art. 48.6 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic, les aportacions financeres que es comprometin a realitzar els signants no podran ser superiors a les despeses derivades de l'execució del conveni.
5- Forma de pagament
El Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha d'abonar al Consell Insular de Formentera, amb càrrec a la partida 76101.322D02.46101.40.20021 del pressupost vigent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, fins a un import màxim de 30.000,00 €, a partir del mes de setembre de 2020, prèvia presentació pel Consell Insular Formentera d'una sol·licitud de pagament a la qual s'especifiqui l'import a abonar.
D'acord amb l'article 25.3.d del Decret 75/2004, de 27 de agost (BOIB núm. 122, de 2 de setembre), de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'eximeix el Consell Insular de Formentera de presentar aval.
6- Justificació
En acabar les accions objecte de conveni, i com a data límit el 31 de març de 2021, el Consell Insular de Formentera ha de presentar la documentació següent:
- Certificat d'acabament del projecte
- Memòria final del projecte
- Certificat de la persona responsable de les despeses dutes a terme, amb el detall, així com que tenen en la seva custòdia els justificants econòmics corresponents.
En el cas de que l'import justificat pel Consell amb càrrec al finançament del SOIB per a aquest conveni, sigui inferior a la quantitat pagada pel SOIB, el Consell haurà de tornar d'ofici la diferència entre aquestes quantitats en el termini màxim de 3 mesos des de la presentació de la documentació justificativa. En el cas de que no es respecti aquest termini, la quantitat s'haurà de tornar amb els corresponents interessos de demora.
El Consell Insular de Formentera ha de retornar, si escau, al SOIB les quantitats que resultin de la comprovació de la documentació justificativa que s'estableix en aquesta clàusula.
L'incompliment de l'obligació de dedicar les quantitats indicades en el punt 4 d'aquest conveni, tant l'aportació del SOIB com la del Consell Insular, al finançament de les despeses necessàries per a la realització del seu objecte, tindrà com a conseqüència, una vegada que el SOIB hagi realitzat les comprovacions indicades en el paràgraf anterior, l'obligació per part del Consell de retornar al SOIB la part proporcional de les quantitats que no s'hagin justificat. En aquest sentit, s'haurà de justificar tant l'aportació del SOIB com la del Consell Insular de Formentera.
7. Vigència
Aquest conveni tindrà vigència des de l'1 de gener de 2020 fins al 31 de març de 2021.
En qualsevol moment anterior a la finalització del termini previst en el paràgraf anterior, els signants del conveni podran acordar unànimement la seva pròrroga per un període de fins a quatre anys addicionals o la seva extinció.
En cas de pròrroga s'ha de formalitzar per escrit amb la possibilitat de revisar les aportacions econòmiques de les parts previstes en la clàusula quarta, que s'instrumentalitzarà mitjançant addenda en la qual s'han de concretar les accions que s'han de dur a terme, el cost de la modificació i la tramitació de l'expedient de despesa corresponent, d'acord amb la normativa general d'aplicació.
8- Seguiment
El seguiment, el control i l'avaluació del programa objecte d'aquest Conveni ho fa el Servei d'Ocupació de les Illes Balears.
9- Extinció
El conveni s'extingirà pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte o per incórrer en causa de resolució.
Són causes de resolució d'aquest Conveni:
a. El transcurs del termini de vigència del conveni sense que s'hagi acordat la pròrroga d'aquest.
b. L'acord unànime de tots els signants.
c. L'incompliment de les obligacions i compromisos assumits per part d'algun dels signants.
En aquest cas, qualsevol de les parts podrà notificar a la part que incompleix un requeriment perquè compleixi en un determinat termini amb les obligacions o compromisos que es consideren incomplits. Aquest requeriment serà comunicat al responsable del mecanisme de seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni.
Si transcorregut el termini indicat en el requeriment persistís l'incompliment, la part que ho va dirigir notificarà a les parts signatàries la concurrència de la causa de resolució i s'entendrà resolt el conveni.
d. Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del conveni.
e. La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de poder dur a terme l'objecte del conveni.
f. Per qualsevol altra causa diferent de les anteriors prevista a les lleis.
10- Naturalesa i jurisdicció
Aquest conveni de col·laboració té naturalesa administrativa.
Els signants d'aquest document ens comprometem a intentar resoldre de comú acord les diferències que puguin sorgir en l'aplicació i la interpretació d'aquest Conveni. Si això no és possible, les qüestions litigioses que puguin sorgir en la interpretació i compliment del conveni les ha de resoldre la jurisdicció contenciosa administrativa.
11- Altres obligacions de les parts
Cadascuna de les parts s'obliga davant l'altra a complir les obligacions derivades d'aquest conveni i de la normativa vigent que l'afecti. A més, tota la publicitat que es derivi d'aquesta activitat i en la qual aparegui el logotip de suport del Govern de les Illes Balears ha de ser, com a mínim, en català, i s'hi ha de fer constar el cofinançament del SOIB, seguint els criteris d'imatge corporativa d'aquest organisme.
A més, el Consell Insular de Formentera, ha d'instal·lar en els llocs on es dugui l'atenció a públic un cartell de metacrilat d'una mida, sempre que sigui possible, com a mínim, de 75 cm x 75 cm, amb el logotip SOIB formació/ocupació, el qual ha d'indicar a la part de dalt i amb lletra petita: “Amb el cofinançament i suport tècnic del”. En el cas de que el Consell Insular no disposi de cartells d'aquestes característiques, aquest els haurà de comanar a càrrec del finançament del conveni.
Com a mostra de conformitat, signam aquest conveni en dos exemplars.
Palma, 16 de juny de 2020
Pel SOIB Pel Consell Insular de Formentera
Formentera, 10 de juliol de 2020
La vicepresidenta primera y presidenta en funcions
del Consell Insular de Formentera
Ana Juan Torres