Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BUNYOLA

Núm. 6209
Aprovació definitiva de l’Ordenança General de Subvencions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat d'aprovació de l'Ordenança General de Subvencions, s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears. 

El text íntegre de l'Ordenança General de Subvencions, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local. 

«ORDENANÇA GENERAL DE SUBVENCIONS

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1.- Objecte.

Aquesta Ordenança té per objecte estructurar i fixar els criteris i el procediment per a la concessió de subvencions de l'Ajuntament de Bunyola, per tal de garantir a les persones físiques i jurídiques, públiques i privades, l'accés en igualtat de condicions a aquestes prestacions, així com els criteris per a la seva sol·licitud, justificació i pagament.

Queden fora de la regulació per aquesta ordenança aquelles ajudes que es tramitin i concedeixin a través dels Serveis socials municipals, que es regeixen pel Reglament municipal del centre de serveis socials d'aquest Ajuntament, publicat al BOIB núm. 38 de 19 de març de 2015.

Article 2.- Règim jurídic.

A banda d'aquesta ordenança, resultaran d'aplicació en matèria de subvencions, els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; els preceptes bàsics del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la legislació bàsica de l'Estat reguladora de l'Administració local (articles 25 i 72 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i articles 189.2 i 214.2 del Reial Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals); els preceptes bàsics de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; l'article 51 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; els preceptes que resultin aplicables en la matèria de la legislació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les successives Bases d'execució del pressupost d'aquest Ajuntament.

En el supòsit que la normativa esmentada en el paràgraf anterior fos modificada o substituïda, la referència als preceptes transcrits s'ha d'entendre efectuada als que els modifiquin o substitueixin.

Article 3.- Concepte de subvenció. 

1. Es considera subvenció, els efectes d'aquesta ordenança, qualsevol disposició dinerària realitzada per l'Ajuntament de Bunyola a favor de persones públiques i privades, i que acompleixi els següents requisits:

a. Que el lliurament es faci sense contraprestació directa dels beneficiaris.

b. Que el lliurament estigui subjecte a l'acompliment d'un objectiu determinat, l'execució d'un projecte, la realització d'una activitat, l'adopció d'un comportament singular, ja realitzats o per desenvolupar, o la concurrència d'una situació, en el benentès que el beneficiari haurà de complir les obligacions formals i materials que s'estableixin.

c. Que el projecte, l'acció, conducta o situació finançada tingui per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública.

2. Als efectes d'aquesta ordenança, també tindran la consideració de subvenció els ajuts en espècie que suposin el lliurament de béns, drets o serveis, adquirits amb la finalitat exclusiva d'ésser lliurats a tercers, que compleixin els requisits previstos en el paràgraf 1 d'aquest article.

 

Article 4.- Caràcter de les subvencions.

1. Les subvencions regulades per aquesta Ordenança tenen caràcter voluntari i eventual, són revocables i reduïbles en qualsevol moment, no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors (excepte en el supòsit que s'hagin concedit amb el caràcter de despeses plurianuals), no serà exigible l'augment o la seva revisió i no poden al·legar-se com a precedent.

2. Les subvencions tindran la consideració de despeses públiques i la seva efectivitat resta condicionada a l'existència de consignació pressupostària suficient.

3. Les subvencions estan subjectes al compliment de la finalitat d'interès general a què es vincula l'atorgament i tenen caràcter no devolutiu, sens perjudici del reintegrament inherent a l'incompliment de les condicions i les càrregues imposades a l'acte de la concessió.

4. En qualsevol cas, l'Ajuntament de Bunyola quedarà exempt de qualsevol responsabilitat civil, mercantil o laboral o de qualsevol classe derivada de les actuacions a que quedin obligades les persones o entitats subvencionades.

Article 5.- Principis.

La gestió de les subvencions a què fa referència aquesta Ordenança es realitzarà d'acord amb els principis següents:

    a. Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, responsabilitat, neutralitat, igualtat i no discriminació.

    b. Eficàcia en l'acompliment dels objectius fixats per aquest Ajuntament.

    c. Eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.

Article 6.- Requisits.

L'atorgament d'una subvenció haurà d'acomplir els requisits següents:

a. La competència de l'òrgan administratiu concedent, segons les atribucions establertes per la normativa del règim local.

b. L'existència de crèdit adequat i suficient per atendre les obligacions de contingut econòmic que es derivin de la concessió de la subvenció.

c. La tramitació del procediment de concessió d'acord amb les normes que resultin d'aplicació.

d. La fiscalització prèvia dels actes administratius amb contingut econòmic.

e. L'aprovació de la despesa per part de l'òrgan competent.

Així mateix, per a l'atorgament de subvencions, i amb caràcter previ, s'haurà de concretar en un pla estratègic els objectius i efectes que ha de produir l'atorgament de les subvencions, el termini necessari per l'assoliment dels mateixos, els costos previsibles i les seves fonts de finançament.

Article 7.- Òrgans competents.

1.Llevat que es determini una altra cosa en la normativa aplicable, el Ple de la Corporació és l'òrgan competent per a la determinació de les subvencions de concessió directe, que es regulen a la Secció II del Capítol III d'aquesta ordenança.

Per a l'aprovació del Pla estratègic, així com de les bases de la convocatòria de subvencions i aprovació de la despesa, és competent el Batle o la Junta de Govern Local (en cas de delegació per part de Batlia).

2. La concessió de les subvencions, llevat que en les respectives bases es prevegi una altra cosa, correspondrà al Batle o la Junta de Govern Local (en cas de delegació per part de Batlia). Correspondrà al mateix òrgan dictar totes els actes administratius corresponents a l'aplicació de les subvencions en qualsevol de les seves fases.

3. Tot l'esmentat, sens perjudici de les competències establertes per la legislació de les atribuïdes en funció de l'organització municipal existent en cada moment.

Article 8.- Compatibilitat de subvencions.

Si les bases específiques no efectuen previsió expressa en sentit contrari, la recepció de subvencions de l'Ajuntament de Bunyola serà compatible amb la percepció d'altres ajuts, subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat procedents d'altres Administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals; en aquets casos l'import de les subvencions mai no podrà ser de tal quantitat que, aïlladament o en concurrència amb qualsevol subvenció, ajut, ingrés o recurs, superi el cost de l'activitat subvencionada. En cas que es produís superàvit, aquest s'ha de deduir de la subvenció atorgada; si es té coneixement d'aquest superàvit amb posterioritat al pagament de la subvenció l'òrgan concedent haurà d'exigir el reintegrament de l'excés obtingut per sobre el cost de l'activitat, en els termes previstos a l'article 39 d'aquesta ordenança.

En tot cas, correspondrà al beneficiari finançar al seu càrrec la part del pressupost de l'acció subvencionada que l'excedeixi del conjunt de subvencions i ajuts concedits i dels ingressos o recursos obtinguts.

Article 9.- Modificació de la concessió.

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió d'una subvenció, i en tot cas l'obtenció concurrent d'altres aportacions fora dels casos permesos, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

 

CAPÍTOL II. DELS BENEFICIARIS

Article 10.- Condició de beneficiari.

1. Podrà ésser beneficiari d'una subvenció la persona (pública o privada) física o jurídica que hagi de realitzar l'activitat que fonamenta la seva concessió o es trobi en la situació que legitima la concessió. Els requisits exigibles als beneficiaris, s'establiran a les corresponents bases específiques o a les respectives convocatòries, que també determinaran la documentació necessària per acreditar-los.

2. Quan el beneficiari sigui una persona jurídica, i sempre que ho prevegin les bases reguladores, la corresponent convocatòria o el conveni regulador de la subvenció, els membres associats del beneficiari que es comprometin a afectar la totalitat o una part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer també tenen la consideració de beneficiari.

3. També podran accedir a la condició de beneficiari, si així ho preveuen les respectives bases, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altra tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, sense tenir personalitat jurídica, pugui portar a terme els projectes, activitats o comportaments que es trobin en la situació que motivi la concessió de la subvenció. En aquests casos, s'haurà de fer constar expressament en la sol·licitud i en la resolució els compromisos d'execució assumits per cada un dels membres de l'agrupació, i l'import de la subvenció a aplicar per cadascun d'ells. Sempre s'haurà de designar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder bastants per a acomplir les obligacions que corresponen coma beneficiari. Qualsevol canvi en la persona designada com a representant, s'haurà de comunicar de forma immediata a l'Ajuntament. Aquests ens no es poden dissoldre fins que hagi passat el termini de prescripció previst en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Article 11.- Obligacions dels beneficiaris.

Són obligacions dels beneficiaris:

a. Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenti la concessió de les subvencions.

b. Justificar davant l'Ajuntament, en el termini que resulti aplicable en cada cas, l'acompliment dels requisits i condicions, així com la realització de la despesa en els termes establerts a aquesta ordenança i a les corresponents bases específiques o en les respectives convocatòries. No es podran atorgar noves subvencions si no estan justificades les atorgades amb anterioritat, un cop hagi transcorregut el termini establert per a la justificació.

c. Sotmetre's a les comprovacions a efectuar per l'òrgan concedent i a qualsevol altra comprovació o control financer que puguin realitzar els òrgans de control competents.

d. Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades.

e. Acreditar, quan ho sol·liciti l'Ajuntament o en el moment de presentar la sol·licitud, si així ho preveuen les bases específiques, que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

f. Disposar dels llibres comptables i altres documents en els termes exigits per la legalització mercantil i sectorial aplicables al beneficiari, així com tots els estats comptables i els registres específics que siguin exigits a les bases específiques, a les corresponents convocatòries o al conveni regulador de la subvenció.

g. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, mentrestant puguin ser objecte de comprovació i control.

h. Adoptar les mesures de difusió previstes en aquesta Ordenança.

i. Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits establerts en aquesta disposició.

 

Article 12.- Entitats col·laboradores.

1. Serà entitat col·laboradora la que, actuant en nom i per compte de l'òrgan concedent de la subvenció, entregui i distribueixi els fons públics als beneficiaris quan així s'estableixi a les bases reguladores, o col·labori en la gestió de la subvenció sense que es produeixi l'entrega i distribució dels fons rebuts.

2. Podran obtenir la condició d'entitat col·laboradora les persones jurídiques previstes a la normativa aplicable, i aquelles que reuneixin les condicions que es determini en les bases específiques o en les respectives convocatòries.

3. Les condicions i obligacions que hagi d'assumir l'entitat col·laboradora es formalitzaran en un conveni de col·laboració entre aquesta i l'òrgan administratiu concedent.

 

CAPÍTOL III. PROCEDIMENTS DE CONCESSIÓ I GESTIÓ DE LES SUBVENCIONS

Article 13.- Formes d'atorgament de les subvencions.

Les subvencions regulades en aquesta Ordenança es podran concedir en règim de concurrència competitiva o bé, amb caràcter extraordinari, de forma directa.

Secció I. Concessió en concurrència competitiva

Article 14.- Procediment de la concessió.

1. El procediment ordinari de concessió de subvencions és el de concurrència competitiva, en el qual la concessió es fa a través de la comparació de les sol·licituds presentades amb la finalitat d'establir una prelació entre les mateixes d'acord amb els criteris de valoració prèviament fixats en les respectives bases específiques o, en defecte, en la corresponent convocatòria.

2. L'òrgan competent per a la concessió podrà, discrecionalment, deixar desert el concurs o no exhaurir l'import previst de la corresponent partida pressupostària o la que s'hagi establert en la convocatòria, llevat que aquest resulti incrementat en la forma prevista a la normativa vigent. Així mateix, si ho preveuen les bases específiques, l'òrgan concedent podrà fer prorrateig entre els eventuals beneficiaris de l'import global destinat a la subvenció.

Article 15.- Iniciació del procediment.

El procediment de concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva s'inicia sempre d'ofici per l'Ajuntament de Bunyola i suposarà en tot cas la realització dels tràmits que es determinen en els articles següents.

Article 16.- Bases.

Per a totes les subvencions que s'hagin de concedir mitjançant concurrència competitiva, serà necessària l'aprovació de les bases específiques per a l'atorgament de subvencions, que concretaran les especificitats pròpies de cada tipus de subvenció que es prevegi concedir. Les respectives bases específiques que s'aprovin hauran de respectar els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat o no discriminació, i es cenyiran a allò que disposa aquesta ordenança.

Article 17.- Contingut de les bases i publicitat.

Les bases de les subvencions municipals hauran de concretar, com a mínim, els extrems següents:

a. Definició de l'objecte de la subvenció.

b. Requisits que han de reunir els possibles beneficiaris, a banda dels previstos en la present ordenança, i forma i documents per tal d'acreditar-los (llevat que es determini en la corresponent convocatòria).

c. Procediment de concessió de les subvencions.

d. Criteris objectius de l'atorgament de la subvenció i, si escau, la seva ponderació.

e. Òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i renovació del procediment de concessió de la subvenció i el termini en el qual serà notificada la resolució.

f. Termini i forma de justificació per part del beneficiari del compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció i de l'aplicació dels fons concedits.

g. En el seu cas, possibilitat d'efectuar pagament anticipat i abonament a compte i règim de garanties que hagin d'aportar els beneficis.

h. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajuts ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de les diverses Administracions o ens públics o privats, nacionals de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

i. Possibilitat de subcontractació, total o parcialment, l'activitat subvencionada.

j. Criteris de graduació dels possibles incompliments de les condicions imposades amb raó de la concessió de les subvencions, que hauran de respectar el principi de proporcionalitat.

k. Qualsevol altre que es consideri necessari per a la correcta tramitació de l'expedient.

Sense perjudici del procediment de publicitat de les bases que estableixi la normativa vigent, aquestes s'hauran de publicar en tot cas, en el butlletí oficial corresponent i en el tauler d'edictes de l'Ajuntament.

Article 18.- Convocatòria.

1. El procediment per a la concessió de subvencions en concurrència competitiva s'iniciarà mitjançant l'aprovació de la pertinent convocatòria. Aquesta aprovació s'efectuarà de forma simultània o amb posterioritat a l'aprovació de les bases específiques.

2. Aquesta convocatòria ha de fer esment als següents aspectes:

a. Indicació de les bases específiques que regeixen la convocatòria, llevat que la publicació de les bases i la convocatòria es dugui a terme de forma simultània.

b. Crèdits pressupostaris als que s'imputa la subvenció i quantia total màxima de les subvencions de conformitat amb els crèdits disponibles, possibilitat de la ampliació. En defecte d'una quantia màxima s'haurà de determinar, en la mesura que esdevingui possible, una quantia estimada.

c. Objecte, condicions i finalitat de la concessió.

d. Expressió que la concessió s'efectua mitjançant concurrència competitiva.

e. Requisits per a demanar la subvenció i forma d'acreditar-los.

f. Termini i forma de presentació de la sol·licitud.

g. Termini de resolució i notificació.

h. Document i informació que s'ha d'acompanyar a la sol·licitud.

i. Indicació de si la resolució posa fi a la via administrativa i, en cas contrari, òrgan davant el que es pot interposar recursos corresponents.

j. Mitjans de notificació o publicació.

3. Als afectes de la seva fiscalització, es donarà trasllat a la Intervenció de l'expedient corresponent a la convocatòria, que haurà d'emetre, amb caràcter previ, l'informe preceptiu.

Article 19.- Sol·licituds i documentació.

1. Les sol·licituds de subvenció es presentaran mitjançant una instància, adreçada al Batle de l'Ajuntament de Bunyola. Aquesta sol·licitud haurà de ser subscrita per l'interessat/ada, en el cas de tractar-se d'una persona física, o pel president de l'entitat o per qui tingui conferida la representació de la mateixa, en la resta de supòsits, en la qual es faci referència a la convocatòria a la qual es presenta la sol·licitud de subvenció. A aquesta sol·licitud s'haurà d'adjuntar la següent documentació i informació, sens perjudici de la documentació i/o informació complementaria que s'especifiqui en les respectives bases o convocatòries:

a. Identificació de qui subscriu la sol·licitud i el caràcter amb el que ho fa, mitjançant la presentació de la fotocòpia del DNI o NIF del sol·licitant, tant si es tracta d'una persona física o jurídica. El sol·licitant, si és en representació d'un tercer, haurà d'acreditar aquesta representació.

b. Identificació, si es el cas, de qui serà el benefici (amb expressió del seu DNI o NIF). Si es tracta d'una persona jurídica, s'haurà de d'acompanyar amb el document de contribució amb els estatuts o acta fundacional, i de la documentació acreditativa de la seva inscripció en els registres que s'escaigui.

c. Si escau, la memòria o el programa detallat i el pressupost total desglossat de l'activitat o del projecte o realitat i pel qual se sol·licita subvenció.

d. Una declaració on es faci constar si s'han sol·licitat i/o obtingut altres ajuts o subvencions o si es presenten sol·licitar, amb referència a les quantitats sol·licitades o concedides, i amb els compromís de comunicar a l'Ajuntament de la percepció de qualsevol ajut o subvenció.

e. Una declaració conforme no incorre en cap dels supòsits que impedeixin obtenir la condició de beneficiari, d'acord amb la normativa vigent.

f. El compromís de complir el conjunt de condicions i càrrecs de la subvenció.

g. El compromís de fer-se càrrec de la despesa no subvencionada corresponent a l'activitat o projecte a subvencionar, o de disposar dels mitjans econòmics suficients per a fer-ho.

h. Si escau dades bancàries per efectuar el pagament de l'import de la subvenció, en cas de ser concedida.

2. Les sol·licituds de subvencions d'aquelles convocatòries que disposin de models normalitzats, hauran d'efectuar-se necessàriament amb aquets models.

3. Si no s'estableix en les bases específiques o en la corresponent convocatòria, les sol·licituds de subvenció es presentaran al Registre General de l'Ajuntament de Bunyola, així com per qualsevol dels mitjans que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les Administracions públiques.

4. La presentació de la sol·licitud pressuposa en tot cas l'acceptació de les previsions d'aquesta ordenança i de les bases específiques i la corresponent convocatòria.

Article 20.- Documentació annexa.

1. Les sol·licituds dels interessats aniran acompanyades dels documents o informacions previstes a l'article anterior d'aquesta ordenança, a les bases i/o a la convocatòria, llevat d'aquells documents que ja estiguin en poder de l'Ajuntament o de les entitats convocants. En aquests casos s'haurà de fer constar la data i l'òrgan o dependència on van ser presentats i s'haurà de fer constar mitjançant una declaració responsable que la informació continguda en la documentació continua essent certa. Aquesta possibilitat es pot exercir sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des del final del procediment al que corresponguin.

2. Així mateix, les bases específiques o la convocatòria podran admetre la subvenció de la presentació de determinants documents per una declaració responsable del sol·licitant. En aquest cas, l'Ajuntament podrà requerir al sol·licitant, en qualsevol moment, la presentació de la documentació que acrediti la realitat de les dades contingudes en la declaració, que haurà de justificar en un termini no superior als 15 dies des del requeriment.

3. Igualment, les bases específiques o la convocatòria podran admetre la substitució de la presentació de determinats documents per una autorització de l'eventual beneficiari de la subvenció perquè l'Ajuntament de Bunyola pugui obtenir dels ens que es determini el informació i/o documentació.

Article 21.- Esmena.

Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en la convocatòria, es requerirà a l'interessat/ada per tal de que l'esmeni en un termini màxim de 10 dies, amb indicació que si no ho fa se'l tindrà per desistit de la seva sol·licitud.

Article 22.- Instrucció.

1. La instrucció del procediment correspon a la unitat administrativa que es designi en les bases específiques o en la corresponent convocatòria. Aquest òrgan realitzarà d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades aportades dels eventuals beneficiaris i per a l'avaluació de les sol·licituds presentades, per a la qual cosa s'emetrà el corresponent informe; aquest informe se sotmetrà a l'estudi de l'òrgan que es determini a les bases o a la convocatòria corresponents, al qual efectuarà, a través de l'òrgan instructor, proposta de resolució per a l'atorgament de les subvencions, on s'expressarà el sol·licitant o la seva quantia, especificant la seva avaluació i els criteris de valoració seguits per a efectuar-la. Les propostes de resolució no creen cap dret a favor del beneficiari.

2. Si així es preveu en les bases específiques, la unitat administrativa encarregada de la instrucció del procediment podrà verificar, prèviament, en una fase de preavaluació, les condicions imposades per adquirir la condició de beneficiari de la subvenció sol·licitada.

Article 23.- Resolució.

1. La proposta de resolució s'elevarà a l'òrgan competent, que resoldrà el procediment de forma motivada d'acord amb les bases de la convocatòria. Aquesta resolució haurà de fer constar, en el seu cas, la desestimació de la resta de sol·licituds i els motius de la seva desestimació.

2. El termini màxim per a la resolució i notificació del procediment no podrà excedir de tres mesos a partir de la convocatòria, llevat que la mateixa estableixi un altre termini. La manca de resolució en el termini esmentat legitima als interessats per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.

3. La resolució del procediment es notificarà als interessats. La publicació de la resolució a la seu electrònica de l'Ajuntament de Bunyola substitueix la notificació a tots els efectes.

4. Quan es prevegi en les bases específiques, si l'import de la subvenció concedida és sensiblement inferior al que el sol·licitant ha fet constar en la sol·licitud presentada, se'l podrà instar, en la citada resolució o de forma prèvia a dictar-se aquesta, que re formuli la seva sol·licitud, per tal d'ajustar els compromisos i condicions a la subvenció eventualment concedida, o quan l'Ajuntament no tingui la certesa que el sol·licitant podrà desenvolupar l'acció subvencionada amb l'import concedit.

Article 24.- Acceptació de les subvencions.

L'acceptació de la subvenció atorgada es presumeixi amb la formulació de la sol·licitud. A tal efecte, si els beneficiaris, notificada la resolució d'atorgament de la subvenció, no estan interessats en percebre la subvenció concedida, disposaran d'un termini de deu dies hàbils per manifestar de forma expressa a l'ens concedent la seva renúncia. Tot l'esmentat, sens perjudici del dret que ostenta l'eventual beneficiari d'impugnar la resolució d'atorgament de la subvenció en els termes que estableixi la normativa vigent.

 

Secció II. Concessió directa

Article 25.- Supòsits de concessió directa.

Es podran concedir de forma directa, no essent preceptives ni la concurrència competitiva ni la publicitat, les subvencions següents:

a. Les previstes nominativament en el pressupost de la Corporació.

b. Les que el seu atorgament i quantia vinguin imposades per una norma de rang legal.

c. Excepcionalment, les que vinguin acreditades per raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública.

La concessió directa de les subvencions de caràcter excepcional previstes en la lletra c) d'aquest article requerirà la instrucció i tramitació del procediment pertinent que comportarà en tot cas el següent procediment:

El procediment s'inicia d'ofici o amb la presentació de la sol·licitud de subvenció; en aquest darrer cas, la sol·licitud s'acompanyarà d'una memòria explicativa de l'acció per la qual se sol·licita subvenció en què es faci palès i quedi degudament justificat el caràcter singular, extraordinari o urgent per imprevist o emergència de l'activitat o actuació per a la qual es demana la subvenció, s'adjuntarà així mateix un pressupost de l'activitat o l'actuació. També s'haurà de fer referència a les subvencions obtingudes per a la mateixa finalitat, al compromís de comunicar a l'ens concedent les que s'obtinguin en el futur, al compromís de complir les condicions de la subvenció, i s'haurà de declarar que no es troba incurs en cap incompatibilitat de les establertes per l'article 13 de la Llei general de subvencions.

La unitat administrativa encarregada de la instrucció d'aquesta subvenció podrà requerir del sol·licitant la documentació complementaria que esdevingui necessària per a una correcta valoració de la subvenció sol·licitada.

La instrucció del procediment inclourà, en tot cas, informe de la Intervenció sobre l'existència de crèdit disponible suficient per atendre la subvenció que es pretengui concedir.

La resolució d'aquestes sol·licituds s'efectuarà per l'òrgan que correspongui en aplicació del previst a l'apartat 2 de l'article 7 d'aquesta ordenança, i farà esment, coma mínim, als següents extrems, llevat que aquests aspectes vinguin previstos al conveni que es regula en l'article següent de la ordenança:

a) El beneficiari de la subvenció.

b) La quantia de la subvenció.

c) L'objecte o l'activitat subvencionada.

d) El termini i la forma de justificació de la subvenció i la despesa.

e) El crèdit pressupostari on s'imputa la despesa.

f) La compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions o ajudes.

Article 26.- Convenis.

1. La resolució de la concessió i, en el seu cas, els convenis a través dels quals es canalitzin aquestes subvencions establiran les condicions i compromisos aplicables. Els convenis seran l'instrument habitual per canalitzar les subvencions previstes nominativament en el pressupost de la Corporació i les indicades a l'article 25.c d'aquesta ordenança, si bé també podran concedir-se sense formalització de conveni, en la mesura que la resolució de concessió reguli tots els aspectes necessaris per a la concessió i posterior gestió de la subvenció.

2. En tot cas, el contingut mínim dels convenis serà el que seguidament es relaciona:

a. La identificació de les parts.

b. L'objecte o activitat subvencionada.

c. La quantia de la subvenció concedida.

d. El crèdit pressupostari on s'imputa la despesa.

e. El termini i la forma de justificació de la subvenció i la despesa.

f. La forma de pagament de la subvenció.

g. La comptabilitat o incompatibilitat amb altres subvencions o ajudes.

h. Les prerrogatives de l'Ajuntament o ens concedent.

 

Secció III.- Aspectes comuns

Article 27.- Administració electrònica.

L'Ajuntament de Bunyola articularà els mecanismes pertinents per possibilitar la presentació telemàtica de les sol·licituds de subvencions i la remissió de tota classe de sol·licituds, escrits i comunicacions, en els termes previstos a la normativa aplicable d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

Article 28.- Publicació i publicitat dels ajusts.

1. L'Ajuntament de Bunyola publicarà periòdicament, en la forma que es determini en la normativa vigent, la relació de subvencions concedides, amb expressió de la convocatòria, la partida pressupostària a la qual s'imputin, el beneficiari, la quantitat concedida i la finalitat de la subvenció.

2. No serà necessari la publicació de la concessió de subvencions en els següents supòsits:

a. Quan les subvencions tinguin assignació nominativa en el pressupost.

b. Quan el seu atorgament i quantia, a favor d'un beneficiari en concret, resultin imposats per una norma amb rang de llei.

c. Quan els imports de les subvencions concedides, individualment considerades, tinguin una quantia inferior als 3.000 euros.

d. Quan la publicació de les dades del beneficiari pugui ésser contrària al respecte i salvament de l'honor, intimitat personal i familiar de les persones físiques.

3. Els beneficiaris, quan facin difusió dels programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguin objecte de subvenció, hauran de fer referència al suport de l'Ajuntament de Bunyola, mitjançant la introducció del logotip o símbol corresponent. Tot l'esmentat, sense perjudici que les bases específiques o la corresponent convocatòria estableixin altres formes de publicitat.

Article 29.- Subcontractació.

1. Els beneficiaris podran subcontractar les activitats subvencionades, en les condicions que es determini a les respectives bases específiques o en la corresponent convocatòria, o bé en la resolució o conveni que reguli l'atorgament de la subvenció. En el supòsit que no es prevegi expressament, el beneficiari podrà subcontractar amb tercers l'activitat subvencionada fins a un percentatge màxim del 50 per 100 del seu import. Aquest percentatge serà d'un 100 per cent de l'import de l'activitat subvencionada si aquesta consisteix exclusivament en l'adquisició de béns o elements de qualsevol naturalesa.

2. Als efectes de donar compliment de l'article 29.3 de la Llei General de subvencions, quan l'activitat concertada amb tercers excedeixi de l'import i el percentatge previstos en l'esmentat precepte legal, l'ens beneficiari haurà de comunicar a l'Ajuntament la intenció de formalitzar el corresponent contracte amb antelació suficient, que en cap cas serà inferior als deu dies a la seva formalització, per tal que aquest ens concedent manifesti el vist i plau al contracte, o formuli les objeccions pertinents. Aquest vist i plau previ serà necessari sempre que la formalització del contracte es produeixi amb posterioritat a la data de notificació de la resolució de concessió i de la subvenció. Si el beneficiari de la subvenció incompleix aquesta obligació, l'Ajuntament podrà incoar el pertinent expedient de revocació parcial o total de la subvenció per l'import que resulti subvencionat de l'esmentat contracte.

3. Si la formalització del contracte es produeix amb anterioritat a la data de notificació de la resolució de concessió de la subvenció, en el moment de la primera justificació de la subvenció concedida s'haurà d'aportar una còpia del contracte.

4. Llevat que les bases específiques, la corresponent convocatòria o la resolució de concessió de la subvenció prevegin el contrari, el beneficiari no podrà concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats vinculades al beneficiari. Si no s'ha previst res, l'òrgan concedent podrà autoritzar en qualsevol moment aquesta concertació, prèvia acreditació de la necessitat per part del beneficiari d'actuar en aquest sentit.

 

​​​​​​​Article 30.- Justificació de les subvencions.

1. El compliment de les condicions imposades i de la consecució dels objectius previstos en la concessió de les subvencions es justificarà adequadament. Per justificar el compliment de les condicions establertes en la concessió de les subvencions, el beneficiari ha d'aportar la següent documentació:

a. Una memòria justificativa de cadascuna de les activitats realitzades amb caràcter a la subvenció, especificant el grau d'assoliment dels seus objectius.

b. La justificació econòmica i de la despesa, que es farà mitjançant la presentació del balanç econòmic de l'actuació subvencionada, amb el desglossament de totes les despeses i ingressos que hagin generat les actuacions subvencionades, amb expressió i acreditació de l'import, la procedència i l'aplicació de les quantitats destinades a l'activitat i que s'hagin finançat amb fons, subvencions o recursos diferents de la subvenció concedida per l'organització municipal. Les despeses s'han d'acreditar mitjançant factures, certificats i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, sens perjudici que en les bases específiques es concretin altres documents i mitjans a través dels quals s'ha de justificar la despesa.

Llevat que les bases específiques, la corresponent convocatòria o el conveni regulador prevegin una altra cosa, les citades factures s'aportaran en document original o fotocòpia compulsada.

Llevat que les bases específiques, la corresponent convocatòria o el conveni regulador prevegin el contrari, l'acreditació de la despesa també podrà fer-se mitjançant factures electròniques, sempre que compleixin els requisits exigits per a la seva acceptació en l'àmbit tributari.

Les fotocòpies romandran a disposició dels serveis tècnics municipals, que emetran, si s'escau el pertinent informe per dur a terme el pagament que correspongui. Si a criteri dels serveis tècnics, la justificació presentada ha de ser objecte d'esmena o complementació, ho comunicaran al beneficiari perquè esmeni la deficiència detectada en la justificació de la despesa. Mentre no es produeixi aquesta esmena, romandrà suspès el termini previst per dur a terme el pagament de la subvenció.

Sempre que així estigui previst en les corresponents bases específiques, el conveni pertinent o la resolució de concessió, es podrà realitzar la justificació mitjançant la modalitat simplificada, sempre que l'import de la subvenció concedida, no excedeixi de la quantitat que es determini en les bases específiques, que en cap cas serà superior a 6.000 euros. En aquest cas la justificació econòmica de l'apartat anterior es substituirà per una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, import, data d'emissió i de pagament. També es relacionaran els ingressos o subvencions rebudes per l'activitat, amb indicació de l'import i la seva procedència. L'òrgan concedent comprovarà els justificants que consideri oportuns i que permetin obtenir una evidència sobre l'adequació de l'aplicació de la subvenció.

c. La justificació documental de la difusió feta del finançament per part de l'Ajuntament de la subvenció, conforme al previst a l'article 28.3 d'aquesta ordenança.

2. Aquesta justificació s'haurà d'efectuar en els models normalitzats, quan l'Ajuntament disposi d'aquets models.

3. En tot cas s'hauran de tenir en compte les regles següents:

a. Quan la subvenció tingui per objecte el finançament general d'una entitat, aquesta haurà de presentar com a justificant una memòria general del conjunt d'activitats realitzades i els seus comptes corresponents al període a què es refereixi la subvenció. Queden exempts de presentar la memòria les de concessió directa de quantia inferior a 3.000 euros. Si el període no es determina, serà l'exercici pressupostari corresponent a la concessió de la subvenció.

b. En el cas d'activitats, s'hauran d'aportar les factures, minutes i resta de justificants de les despeses efectuades pels beneficiaris en relació a aquestes activitats.

c. Quan la subvenció es condeixi com a conseqüència de la concurrència d'una determinada situació en el perceptor, es requerirà l'acreditació, per qualsevol mitjà admissible en dret, de l'esmentada situació, sens perjudici dels controls que poguessin establir-se per verificar la seva existència.

En el cas que la subvenció s'atorgui a Administracions públiques, es podrà acreditar la justificació de les despeses mitjançant certificació acreditativa del funcionari corresponent, sens perjudici de poder exigir els justificants corresponents.

4. L'Ajuntament podrà comprovar que el valor de les despeses subvencionades s'adeqüen a criteris de mercat; a tal efecte, i si en les bases específiques, en la corresponent convocatòria o en el conveni no se'n preveuen d'altres, s'empraran els criteris indicats a l'article 33 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

5. Per dur a terme aquesta activitat de comprovació de la justificació efectuada pels beneficiaris, l'Ajuntament podrà requerir qualsevol altra documentació o informació que complementi o esmeni la presentada.

 

​​​​​​​Article 31.- Termini de justificació de les subvencions.

El termini per presentar la documentació justificativa del compliment de la subvenció serà de tres mesos a comptar des de la data de finalització de l'activitat subvencionada, tret que en les bases específiques, en la corresponent convocatòria o en el conveni es prevegi un termini diferent. L'òrgan concedent de la subvenció podrà ampliar el termini de justificació inicialment previst, si així ho sol·licita el beneficiari i acredita motius justificats.

Article 32.- Despeses subvencionables.

1. Es consideren despeses subvencionada les que responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada i es realitzin en el termini establert per les bases reguladores de les subvencions. Si aquestes no estableixen res, s'entendrà despesa subvencionable l'efectivament realitzada abans de la finalització del període de justificació.

2. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 30.000 euros (en el cas de cost per execució d'obra) o de 12.000 euros (en el cas de subministrament de béns o prestacions de serveis), el beneficiari haurà d'acreditar que ha sol·licitat abans de la seva adjudicació almenys tres ofertes de diferents proveïdors, i que l'elecció efectuada respon a criteris d'eficiència i d'economia, i s'ha de justificar en una memòria la seva elecció, si aquesta no recau en la proposta econòmica mes avantatjosa. Aquesta obligació no regirà per al supòsit que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o per el supòsit que la despesa hagués realitzat abans de la sol·licitud de la subvenció. Els límits establert en aquest paràgraf s'entendran modificats de forma automàtica si resulten modificats en la normativa estatal aplicable.

3. En el cas que la subvenció es dirigeixi a l'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, les bases específiques han de fixar el període durant el qual el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per la qual es concedeixi la subvenció. Si les bases no preveuen res, aquest termini serà de cinc anys per els béns que es puguin inscriure en un registre públic, i de dos anys per a la resta de béns.

4. Llevat que les bases específiques, la corresponent convocatòria o el conveni regulador prevegin el contrari, i si no estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i no són indispensables per a la seva adequada preparació o execució, no esdevindran despeses subvencionables les despeses financeres, les despeses d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials i les despeses d'administració específiques. Tampoc no ho seran, excepte si concorre una causa extraordinària que ho justifiqui, les despeses de garantia bancària.

5. En tot cas, per a la determinació de les despeses que resultin subvencionables, es tindran en compte les previsions de l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Article 33.- Pagament de la subvenció.

1. Amb caràcter general, el pagament de la subvenció es farà prèvia justificació pel beneficiari de la realització de l'activitat, projecte, objectiu o adopció del comportament pels quals se li va concedir.

2. Quan la naturalesa de la subvenció ho justifiqui, es podran realitzar pagaments a compte de forma fraccionada a mesura que es vagin justificant les despeses i l'activitat efectuades.

3. També es podran realitzar pagaments anticipats amb caràcter previ a la justificació, com a finançament necessari per poder dur a terme les actuacions inherents a la subvenció, si així s'ha previst a les bases específiques, a la corresponent convocatòria o si ho considera l'òrgan concedent en el moment d'atorgament la subvenció.

4. En el supòsits previstos els dos paràgrafs anteriors, i especialment per als supòsits en què el pagament anticipat o a compte superi l'import de 15.000 euros, l'òrgan concedent podrà determinar les garanties a exigir als beneficiaris per assegurar que s'efectua la totalitat de l'activitat subvencionada.

5. Per al pagament total o final de la subvenció, la unitat administrativa encarregada de la instrucció del procediment d'atorgament i de l'activitat de comprovació de la justificació efectuada pels beneficiaris haurà d'emetre un informe favorable en el qual s'acrediti que l'activitat subvencionada ha estat realitzada a plena satisfacció i d'acord amb les condicions que s'hagin establert. Aquest informe s'elevarà a l'òrgan concedent de la subvenció, que haurà d'aprovar la justificació efectuada i la liquidació de la subvenció, consistent en la comprovació de la justificació i, si s'escau, en el reintegrament corresponent.

6. En cas de manca de justificació o de concurrència d'alguna de les causes previstes en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.

Article 34.- Obligacions pendents.

No es podrà realitzar el pagament de la subvenció en tant el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries, davant la Seguretat Social o vers l'Ajuntament de Bunyola, o bé sigui deutor per qualsevol concepte.

 

CAPÍTOL IV. NUL·LITAT, REVISIÓ I REINTEGRAMENT DE LES SUBVENCIONS

Article 35.- Invalidesa de les resolucions de concessió de les subvencions.

1. Les causes de nul·litat de la resolució de concessió:

a. Les indicades en l'article 47 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les Administracions públiques.

b. La manca o insuficiència de crèdit pressupostari.

2. Són causes d'anul·labilitat de la resolució de concessió la resta d'infraccions de l'ordenament jurídic.

Article 36.- Actuació en cas d'invalidesa.

1. Quan l'acte de concessió incorri en alguna de les causes de nul·litat o anul·labilitat abans esmentades, l'òrgan competent procedirà a la seva revisió d'ofici i, en el seu cas, a la declaració de lesivitat i posterior impugnació de conformitat amb els articles 106 i 107 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del PAC. La declaració judicial o administrativa de nul·litat o anul·lació comportarà l'obligació de retornar les quantitats percebudes.

2. No procedirà la revisió d'ofici quan es presenti alguna de les causes de revisió i reintegrament previstes en l'article següent.

Article 37.- Revisió de la concessió i reintegrament.

1. La resolució d'atorgament podrà ser modificada per l'Ajuntament, tant pel que fa al contingut de la resolució, a l'import concedit o a les condicions d'atorgament, quan es produeixi alguns dels supòsits següents:

a. En general, per qualsevol alteració de les condicions que determinaran la concessió de subvenció.

b. Si el beneficiari ha obtingut per a la mateixa activitat altres ajuts o aportacions de qualsevol origen, públic o privat, que conjuntament amb la subvenció atorgada per l'Ajuntament superi el cost de l'activitat, o el percentatge del cost que en cada cas, pugui determinar-se, de conformitat amb el que preveu l'article 8 d'aquesta ordenança.

c. Obtenció de la subvenció falsejant les condicions establertes per a la seva obtenció o amagant les que l'haguessin impedit.

d. Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenti la concessió.

e. No justificació o justificació no definida o insuficient.

f. Incompliment de les mesures de difusió de la col·laboració municipal.

g. Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació o control financer, i l'incompliment de les obligacions de conservació de documents, si aquest incompliment dificulta en gran mesura o impossibilita la verificació del destí donat als recursos públics.

h. Incompliment de les obligacions imposades per l'Ajuntament.

i. En els altres supòsits establerts en la normativa reguladora o en les bases específiques.

2. L'òrgan encarregat de la concessió de les subvencions és el competent per exigir-ne el reintegrament, prèvia tramitació del corresponent procediment. En la tramitació d'aquest procediment, per al qual se seguiran les disposicions previstes al títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del PAC, s'haurà de garantir el dret d'audiència a l'interessat, per un termini mínim de 10 dies.

3. El reintegrament de la subvenció serà parcial en els supòsits que el compliment per part del beneficiari s'aproximi de manera significativa al compliment total de l'activitat subvencionada i alhora acrediti una actuació inequívocament encaminada a la satisfacció dels seus compromisos.

4. Si a conseqüència de la revisió de l'import de subvenció, el seu import definitiu resulta inferior al que ha de percebre definitivament el beneficiari, aquest resta obligat a reintegrar l'excés rebut, en la forma i termini previstos en la corresponent resolució, que serà dictada pel mateix òrgan que concedí l'atorgament de la subvenció.

5. L'obligació de reintegrament serà independent de les sancions que, en el seu cas, resultin exigibles.

Article 38.- Interessos sobre l'import de reintegrament.

En la resolució del reintegrament, també s'haurà de resoldre sobre els interessos a abonar pels excessos percebuts; si la resolució no preveu res, el beneficiari haurà d'ingressar l'import resultant d'aplicar sobre l'import a reintegrar l'interès de demora corresponent, calculat des de la data en què el beneficiari hagués percebut l'import de subvenció.

Article 39.- Procediment de reintegrament.

1. L'òrgan competent per exigir del beneficiari el reintegrament de la subvenció és l'òrgan que la va concedir en el seu moment.

2. El procediment de reintegrament de subvencions es regeix per les disposicions generals sobre procediment administratiu aplicable als ens locals.

3. Els ingressos rebuts en compte de reintegrament tenen el caràcter d'ingressos de dret públic, i resultarà aplicable a tal efecte la normativa tributaria i d'ingressos locals. Si no es procedís a l'ingrés en període voluntari, es procedirà al seu reintegrament per la via de la compensació o de constrenyiment.

4. En allò no previst en els paràgrafs anteriors, resultaran d'aplicació les disposicions previstes als articles 36 a 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Article 40.- Retenció de pagament.

Iniciat el procediment de reintegrament de la subvenció, l'òrgan concedent de la mateixa, mitjançant resolució motivada que s'ha de notificar al beneficiari, podrà acordar la retenció del pagament de les quantitats pendents d'abonar al mateix, prèvia ponderació de les circumstàncies concurrents en el supòsit concret.

Article 41.- Prescripció de l'acció de reintegrament.

El dret de l'Administració a reconèixer i liquidar el reintegrament prescriu els quatre anys. El termini es computarà:

a. Des del moment en que va vèncer el termini per a la presentació de la justificació per part del beneficiari o entitat col·laboradora.

b. Des del moment de la concessió en el cas que la subvenció s'hagi concedit en atenció de la concurrència d'una determinada situació en el perceptor.

c. Quan s'hagin establert condicions o obligacions que hagin d'acomplir-se pel beneficiari o entitat col·laboradora durant un període determinat de temps, des del moment de venciment d'aquest termini.

Article 42.- Interrupció del termini de prescripció.

El còmput del termini de prescripció s'interromp:

a. Per qualsevol acció de l'Administració, realitzada amb coneixement formal del beneficiari o de l'entitat col·laboradora, tendent a determinar l'existència d'alguna de les causes de reintegrament.

b. Per la interposició de recursos de qualsevol classe, per la remissió del tant de culpa a la jurisdicció penal o per la presentació de denúncia davant del Ministeri Fiscal, així com per les actuacions realitzades amb coneixement formal del beneficiari o de l'entitat col·laboradora en relació o aquests recursos.

c. Per qualsevol actuació fefaent del beneficiari que condueixi a la liquidació de la subvenció o del reintegrament.

 

CAPÍTOL V. CONTROL FINANCER DE LES SUBVENCIONS

Article 43.- Control financer de les subvencions.

1. Es podrà exercir un control financer de les subvencions concedides respecte els seus beneficiaris i entitats col·laboradores, a càrrec del personal de la corporació nomenat adequadament, que en aquest cas tindrà la consideració d'autoritat, i gaudirà de les facultats i deures previstos als articles 46 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Aquest control coincidirà amb el control financer anual establert als article220 i següents del Reial Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals; el Títol III de la LGS; el Títol VI de la Llei General Pressupostària i la resta de normes concordants.

2. El control financer de subvencions tindrà com a objecte verificar el compliment per part dels beneficiaris de les seves obligacions en la gestió i aplicació de la subvenció i en l'adequat i correcte finançament de les activitats subvencionables. L'òrgan encarregat de dur a terme el control financer podrà determinar en cada cas els mitjans i els elements a aportar el beneficiari per tal de fer efectiu el control financer.

3. Els beneficiaris o tercers relacionats amb l'objecte de la subvenció estaran obligats a prestar col·laboració i facilitar tota la documentació requerida pels òrgans municipals encarregats de dur a terme el control financer de les subvencions. El control financer es podrà extendre a les persones físiques i jurídiques a les quals estiguin associats als beneficiaris, així coma qualsevol altre persona susceptible de presentar un interès en la consecució dels objectius, en la realització de les activitats, en l'execució dels projectes o en l'adopció dels comportaments.

4. La negativa al compliment d'aquesta obligació de col·laboració es considerarà resistència, excusa, obstrucció o negativa, als efectes de l'eventual reintegrament de les quantitats rebudes en compte de subvenció.

Article 44.- Resultats del control.

Si arran de les tasques del control financer, l'òrgan que el duu a terme emet un informe on es posi de manifest la procedència de reintegrar la totalitat o part de la subvenció concedida, es remetrà el mateix a l'òrgan que ha concedit la subvenció per tal que incoï, si s'escau, el corresponent expedient de reintegrament de la subvenció, de conformitat amb allò previst en aquesta ordenança.

​​​​​​​Article 45.- Normativa supletòria en matèria de control financer i responsabilitat dels beneficiaris.

Els beneficiaris de les subvencions, d'acord amb el que preveu la Llei de funcionament del Tribunal de Comptes, poden ser considerats subjecte de responsabilitat comptable en cas que es donin els elements objectius d'aquesta. En aquest supòsit l'exigència de responsabilitat es farà directament per part de l'òrgan qui ostenta la jurisdicció comptable.

Per allò no previst en el aquest capítol, s'atendrà al que preveuen els articles 44 a 51 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

​​​​​​​

CAPÍTOL VI. RÈGIM SANCIONADOR

Article 46.- Infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions.

1. Són infraccions administratives en matèria de subvencions les previstes als articles 56 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com les previstes a la normativa que substitueixi o complementi l'esmentada Llei.

2. La comissió de les citades infraccions comportarà, si s'escau, la imposició de les sancions de caràcter pecuniari i de caràcter no pecuniari previstes als articles 59 i següents de la Llei 38/2003.

3. Per a la imposició d'aquestes sancions, s'haurà de tramitar el corresponent expedient d'acord amb l'article 67 de la Llei 38/2003 i els articles 25 a 31, 53 i 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del PAC.

Article 47.- Graduació de les sancions.

Les sancions a imposar es graduaran atenent en cada cas concret els següents criteris:

  • La comissió repetida d'infraccions en matèria de subvencions.
  • La intencionalitat i la mala fe en la comissió de la infracció.
  • La utilització de mitjans fraudulents en la comissió de les infraccions.
  • Els danys produïts a l'Administració.
  • La gravetat i la transcendència del fet.

Article 48.- Règim sancionador supletori.

En allò no previst en el prenent capítol, seran d'aplicació les disposicions del Títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Pel que fa al procediment sancionador, serà d'aplicació el previst a l'ordenança municipal.

Disposició addicional.

En tot allò que afecti al règim de subvencions, que no estigui previst en aquesta ordenança, es regirà per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o legislació que la substitueixi.

 

​​​​​​​Disposició final.

Aquesta Ordenança general de Subvencions entrarà en vigor després de la seva publicació íntegra al BOIB, i transcorregut el termini previst a l'article 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i regirà de forma indefinida fins a la seva modificació o derogació.» 

Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

 

Bunyola, 13 de juliol de 2020

El Batle Andreu Bujosa Bestard