Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, CULTURA I IGUALTAT
Núm. 6182
Resolució de la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat de 8 de juliol de 2020 per la qual es convoquen ajudes pel procediment de registre d’entrada, amb caràcter d’urgència, per donar suport a les associacions i entitats sense ànim de lucre del sector cultural en el marc de la situació d’emergència de salut pública provocada per la pandèmia de COVID-19
1. L'11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia internacional la situació d'emergència de salut pública provocada per la COVID-19.
Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. L'article 10 preveu diverses mesures de contenció en l'àmbit d'equipaments culturals, que s'enumeren en l'annex d'aquesta disposició.
Més enllà de les actuals restriccions provocades per l'estat d'alarma, és molt probable que aquesta situació d'excepció modifiqui gran part dels hàbits socioculturals al llarg d'enguany. La COVID-19 ha fet necessàries unes mesures de seguretat sanitària que impedeixen gran part dels esdeveniments culturals i del conjunt de la indústria cultural. La temporada de festivals esdevé complexa amb la circumstància agreujant de la cancel·lació de serveis de proveïdors, empreses de muntatge d'escenaris, de so, de seguretat, despeses de publicitat o pagaments per endavant a artistes. No sols per les actuals restriccions, sinó per la inviabilitat econòmica d'abordar esdeveniments amb cabudes inferiors al 80 %.
Pel que fa al món editorial de les Illes Balears, a més d'haver patit la suspensió de la Fira del Llibre i l'ajornament del Dia del Llibre per Sant Jordi, en què es concentraven gran part de les vendes anuals, s'ha trencat tota la cadena de producció: el tancament de llibreries implica l'anul·lació de comandes, devolucions, endarreriment de projectes editorials, amb les consegüents dificultats de finançament. A més, queda greument afectat el personal extern contractat per les editorials: traductors, correctors i il·lustradors, entre d'altres.
La pèrdua d'activitat del conjunt del sector audiovisual és també molt notable, a causa del tancament de les sales d'exhibició, però també per la suspensió dels rodatges i produccions televisives, amb conseqüències laborals greus. La suspensió de rodatges provoca la paralització de programes televisius, documentals, publicitat i llargmetratges, sèries de televisió, rodatges internacionals..., a més de la suspensió d'altres aspectes de la producció audiovisual, vinculats directament o indirectament a la impossibilitat de rodar. En definitiva, el sector audiovisual balear estima les pèrdues causades per la COVID-19 en 15 milions d'euros i un balanç de més de 6.400 contractes cancel·lats.
La situació de les empreses i professionals de les arts escèniques, en què les empreses han de mantenir els locals i les infraestructures per tenir-los preparats per a quan es reprengui l'activitat, és extremadament complexa. El manteniment d'algunes mesures sanitàries, com l'obligació de distanciament social, fa augmentar el nivell de risc de fallida econòmica. A més dels espectacles en cartellera, s'han suspès la resta d'espectacles programats, atès que no es poden assajar ni preparar decorats.
L'atur de les persones que treballen en els sectors de les arts escèniques i l'audiovisual és gairebé del 100 %. No sols dels actors, la majoria dels quals estan sotmesos a contractes lligats a la durada de l'espectacle i a cancel·lacions per força major, sinó també professionals dels serveis relacionats, com ara els tècnics de muntatge o el personal tècnic per a la producció i de manteniment.
Les dificultats dins el sector de les arts visuals, a causa del tancament de galeries, museus i espais de difusió, i de la suspensió de fires, festivals i jornades de formació, han deixat els artistes, comissaris, investigadors i agents culturals sense els mitjans necessaris per a la seva activitat.
El sector cultural, sotmès ara a una situació insostenible, era el que menys s'havia recuperat de la greu crisi de l'any 2008. De fet, d'acord amb les estadístiques recollides en l'Anuari 2019 del Ministeri de Cultura, en els darrers anys, de relativa bonança econòmica, el percentatge d'ocupació mitjana anual cultural de les Illes Balears va tenir un descens notable entre els anys 2017 i 2018, atès que va passar del 4,2 % al 3,4 %. El nombre d'empreses en el període esmentat va disminuir, de l'1,9 % a l'1,8 %, tot i que la nostra comunitat supera notablement la despesa mitjana del conjunt de l'Estat.
Les pèrdues per al conjunt de l'any, tot i ser notables, són de difícil quantificació. Alguna associació d'autors, artistes, editors i productors de l'Estat agrupats ha xifrat el perjudici per a tot l'any en més de 3.000 milions d'euros.
Diversos països europeus del nostre entorn s'han pronunciat clarament a favor d'una contundent defensa de la cultura per combatre els efectes econòmics de la COVID-19. La protecció del sector audiovisual, les arts escèniques, les arts visuals, la música, la literatura i el pensament, entre d'altres, és essencial per generar riquesa, innovació, creativitat i, per descomptat, afavorir la cohesió social. En el nostre àmbit, a més, és essencial per diversificar l'economia de les Illes Balears i ajudar a visibilitzar les nostres illes com un destí en creixement dins el mercat del turisme cultural.
Les solucions aportades fins ara són de caràcter transversal, dirigides a tots els sectors afectats pel cessament d'activitat, però és necessari abordar unes ajudes específiques al sector cultural, en consonància amb el pensament europeu i la convicció que la cultura és un bé identitari imprescindible que afavoreix la cohesió social.
Per això, és indispensable establir la concessió d'ajudes per protegir l'interès general durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020 esmentat.
2. D'acord amb l'article 44 de la Constitució espanyola, els poders públics han de promoure i tutelar l'accés a la cultura, a la qual tothom té dret.
Com a conseqüència de les mesures de confinament i la suspensió o les restriccions de les activitats amb presència de públic, aquesta convocatòria és urgent i indispensable per protegir l'interès general del sector cultural, que garanteix el dret a la cultura previst en la Constitució, atès que:
a) La pèrdua d'activitat del conjunt del sector cultural es va registrar, molt notablement, abans de la declaració de l'estat d'alarma. Aquesta pèrdua, previsiblement, durarà, com a mínim, fins al 30 de juny, tot i que abans s'aixequin les mesures de l'estat d'alarma.
b) Aquesta crisi sanitària té un impacte directe en l'economia i en la societat i, molt especialment, en totes les activitats i indústries culturals, i sobretot en les activitats amb públic en directe, que han estat prohibides i que actualment es poden fer amb una cabuda molt limitada, a causa del perill de contagi.
La incidència especial en el sector cultural fa urgent la convocatòria i tramitació d'ajudes de la Delegació de la Presidència per a la Cultura, i es considera de manera excepcional subvencionar despeses en relació amb les activitats culturals que finalment no s'han pogut dur a terme, o tenen una data molt incerta de realització.
c) La suspensió, pràcticament absoluta, de les activitats culturals durant un període prolongat de temps, requereix una línia d'ajudes per protegir l'ocupació i mantenir el teixit productiu de les diferents activitats culturals de les Illes Balears i facilitar el pagament de les ajudes de la forma més àgil possible.
d) Segons l'estudi «The Economy of Culture in Europe», elaborat el 2006 per la Comissió Europea, la justificació d'una intervenció pública dins el sector cultural reforça el pensament europeu que la cultura és un bé indispensable d'interès general. Això motiva que les polítiques culturals i els mecanismes públics considerin les indústries culturals i creatives com un bé inherent i indispensable per fomentar la cohesió social i territorial.
3. La Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat per a la Cultura convoca aquesta línia d'ajudes per donar suport a les associacions i les entitats sense ànim de lucre dels sectors de les arts escèniques, les arts visuals, la literatura, el pensament, el còmic i la il·lustració, la música, l'audiovisual, i el patrimoni immaterial i la gestió culturals de les Illes Balears, amb una tramitació més àgil.
4. Aquesta convocatòria estableix una línia d'ajudes que té com a finalitat subvenir als perjudicis soferts, a causa de la situació d'emergència de salut pública provocada per la pandèmia de COVID-19. Els beneficiaris han de presentar una declaració responsable per acreditar la suspensió o pèrdua d'activitat.
En tot cas, s'entendrà acreditada la pèrdua d'activitat si l'associació o entitat ha sol·licitat un ERTO, degudament autoritzat per l'autoritat laboral, d'acord amb els supòsits dels articles 22 i 23 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19.
5. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que la Delegació de la Presidència per a la Cultura està adscrita a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, i té les funcions següents:
Difusió i foment de la cultura; promoció de la cultura balear a l'exterior; llibres i propietat intel·lectual; biblioteques, museus, arxius i equipaments culturals; patrimoni històric; patrimoni cultural; patrimoni cultural immaterial; gestió del Registre de la Propietat Intel·lectual; gestió del Protectorat de les fundacions de caràcter cultural; gestió del Registre de Béns d'Interès Cultural i del Catàleg General de Patrimoni Històric de les Illes Balears; gestió de l'Arxiu General de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents de cultura, activitats artístiques i culturals, i el foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, com també la seva difusió nacional i internacional.
7. La Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 27 de maig de 2020 per la qual es modifica l'annex del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 105, de 9 de juny de 2020).
8. Aquest règim d'ajudes també es fa de conformitat amb el Reglament UE núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (Reglament d'exempció de categories).
Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 4 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009), dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria d'ajudes pel procediment de registre d'entrada, amb caràcter d'urgència, per donar suport a les associacions i entitats sense ànim de lucre del sector cultural en el marc de la situació d'emergència de salut pública provocada per la pandèmia de COVID-19, d'acord amb l'annex 1.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 150.000 € (cent cinquanta mil euros).
3. Autoritzar una despesa de 150.000 € (cent cinquanta mil euros), amb càrrec a la partida pressupostària11901.413G01.48000.00, Accions públiques relatives a la COVID-19 dirigides a associacions i entitats sense ànim de lucre, del pressupost de la Delegació de la Presidència per a la Cultura.
4. Publicar aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 8 de juliol de 2020
La consellera de Presidència, Cultura i Igualtat
Pilar Costa i Serra
ANNEX 1
Convocatòria
1. Objecte, finalitat i acreditació
1.1. Aquesta convocatòria té per objecte donar suport, amb caràcter d'urgència, a les associacions i entitats sense ànim de lucre, amb activitat econòmica, dels sectors de les arts escèniques, les arts visuals, la literatura, el pensament, el còmic i la il·lustració, la música, l'audiovisual, i el patrimoni immaterial i la gestió cultural de les Illes Balears en el marc de la situació d'emergència de salut pública provocada per la pandèmia de COVID-19.
Abasta el període subvencionable del 14 de març al 30 de juny de 2020.
1.2. Les ajudes tenen com a finalitat compensar els perjudicis, a causa de la suspensió o pèrdua d'activitat com a conseqüència de la situació d'emergència de salut pública provocada per la pandèmia de COVID-19 en els sectors esmentats.
1.3. Per acreditar la suspensió o pèrdua d'activitat, el sol·licitant ha de formular una declaració responsable (annex 3).
En tot cas, s'entendrà acreditada la pèrdua d'activitat si l'associació o entitat ha sol·licitat un ERTO, degudament autoritzat per l'autoritat laboral, d'acord amb els supòsits dels articles 22 i 23 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19.
1.4. Les despeses que són objecte de compensació són les següents, sempre que s'hagin fet o que s'hagin de fer durant el període subvencionable:
a) Les quotes de cotització en el règim general de la Seguretat Social a càrrec de l'associació o entitat amb personal contractat.
b) En cas que l'associació o entitat tengui personal contractat, la part de les retribucions dels treballadors inclosos en un ERTO autoritzat per l'autoritat laboral, d'acord amb els supòsits dels articles 22 i 23 del Reial decret llei 8/2020, no coberta pel Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), fins a un màxim del 25 % de la base de cotització de la prestació per desocupació.
c) El lloguer de locals i espais habituals de feina del beneficiari (oficines, estudis o tallers, espais d'exhibició, magatzems, locals d'assaig, etc.), sempre que aquests locals i espais siguin de titularitat privada.
d) Les despeses de gestoria, assessoria laboral i gestió de recursos humans.
e) Les despeses d'assegurances directament relacionades amb l'activitat professional habitual del beneficiari.
f) Les despeses derivades de serveis de comunicació (telefonia, Internet, pàgina web i xarxes socials) directament relacionades amb l'activitat habitual del beneficiari.
g) Les següents despeses financeres de línies de crèdit destinades a l'activitat ordinària de l'associació o entitat i de crèdits hipotecaris: interessos, comissions, despeses d'obertura i despeses d'estudi.
2. Despeses no compensables
Les despeses que queden excloses de l'ajuda ajuda són les següents:
- Les despeses de mobilitat (quilometratge, peatges, bitllets d'avió, vaixell, tren o autobús, allotjaments, etc.)
- Els honoraris del beneficiari de l'ajuda.
- Les nòmines del personal, tret dels supòsits i límits indicats per al personal afectat per un ERTO en les condicions esmentades en l'apartat 1.3.
- Els tiquets de combustible i aparcament.
- Les despeses de manutenció i dietes.
- Els sopars i dinars o les despeses de representació.
- La compra de béns d'equip i programes informàtics.
- La compra de vehicles de transport i l'adquisició i instal·lació de maquinària d'aquests.
- La compra d'eines.
- Els imposts, les taxes i els tributs.
- Les adquisicions mitjançant l'arrendament financer.
- Qualsevol altra despesa no prevista en l'apartat 1.4
3. Prohibició de subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari
No s'admeten despeses que tenguin com a origen la subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari, llevat que la subcontractació s'hagi fet d'acord amb les condicions normals de mercat i s'hagi obtingut l'autorització prèvia de la Delegació de la Presidència per a la Cultura, d'acord amb el que preveu l'article 38.7.d) del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. A l'efecte esmentat, per determinar les persones vinculades s'ha d'aplicar, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
4. Comprovació del valor de mercat
En cap cas, l'import de les despeses compensables no pot ser superior al valor de mercat. La Delegació de la Presidència per a la Cultura pot comprovar el valor de mercat de les despeses compensables, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
5. Import i imputació pressupostària
5.1. L'import màxim que es destina a aquestes ajudes és de 150.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 11901.413G01.48000.00, Accions públiques relatives a la COVID-19 dirigides a associacions i entitats sense ànim de lucre, del pressupost de la Delegació de la Presidència per a la Cultura de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat per al 2020.
5.2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària que estableix l'apartat 5.1.
5.3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.
6. Beneficiaris i requisits
6.1. Són beneficiaris d'aquestes ajudes les associacions i entitats sense ànim de lucre amb activitat econòmica dels sectors de les arts escèniques, les arts visuals, la literatura, el pensament, el còmic i la il·lustració, la música, l'audiovisual, i el patrimoni immaterial i la gestió cultural de les Illes Balears, que acreditin la suspensió o pèrdua d'activitat en els termes indicats en els apartats 1.2 i 1.3.
L'activitat econòmica de les associacions i entitats esmentades s'ha de fer d'acord amb la legislació específica que la reguli. Els beneficis obtinguts per aquestes, derivats de l'exercici d'activitats econòmiques s'han de destinar, exclusivament, al compliment dels seus fins, sense que en cap cas es puguin repartir entre els membres o els seus cònjuges o persones que hi convisquin i que tinguin una relació anàloga d'afectivitat, ni tampoc entre els seus parents; els beneficis tampoc no es podran cedir a persones físiques o jurídiques amb interès lucratiu.
6.2. Els beneficiaris han de tenir el domicili social o l'establiment permanent a les Illes Balears.
6.3. Els beneficiaris han d'estar donats d'alta en el cens tributari i/o l'impost d'activitats econòmiques (IAE) en epígrafs vinculats al sector cultural i presentar trimestralment la declaració de l'impost sobre el valor afegit (IVA).
6.4. Els beneficiaris que optin a aquestes ajudes hauran de tenir, com a mínim, un treballador contractat de manera fixa.
6.5. Els beneficiaris que optin a aquestes ajudes han de generar activitat regular en el seu entorn habitual.
6.6. Les associacions i entitats que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries amb l'Estat i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució.
La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè la Delegació de la Presidència per a la Cultura comprovi que l'associació sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte que es denegui expressament el consentiment.
b) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els apartats 8, 9 i 10 d'aquesta convocatòria.
c) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
6.7. S'exclouen de participar en aquesta convocatòria les indústries culturals i les persones físiques. Així mateix, s'exclouen les societats públiques i les entitats de dret públic, i qualsevol altra empresa o organització en la qual participi alguna administració pública.
6.8. No poden ser beneficiàries d'ajudes les associacions o entitats que incorrin en qualsevol de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears; que hagin estat sancionades o condemnades per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o condemnats per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, o que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.
7. Normativa aplicable
Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. Termini i presentació de sol·licituds
8.1. El termini per presentar les sol·licituds, que s'han d'adreçar a la Delegació de la Presidència per a la Cultura, és de vint dies hàbils comptadors des del quart dia hàbil a partir l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
8.2. No s'ha d'admetre cap sol·licitud presentada fora del termini indicat.
8.3. El sol·licitant ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
8.4. Les sol·licituds s'han de presentar obligatòriament a través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do.
9. Termini de pagament de les despeses compensables
Les despeses previstes en l'apartat 1.4 es consideren compensables si han estat pagades, per part del sol·licitant, en el termini des del 14 de març de 2020 al 30 de juny de 2020, llevat del que s'indica en l'apartat 16.2.
10. Documentació
10.1. El document original de la sol·licitud s'ha de presentar per mitjà del model normalitzat (annex 2), emplenat i signat, i ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
a) La documentació acreditativa:
— una fotocòpia del NIF de l'associació o entitat.
— una fotocòpia del DNI, passaport o NIE de l'associació o entitat que la representa
— el document constitutiu de l'associació o entitat
— els estatuts socials inscrits degudament en el registre
— un document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, la qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud
— un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats econòmiques (IAE) en epígrafs vinculats al sector cultural
b) Una declaració responsable per mitjà del model normalitzat (annex 3), en què el sol·licitant manifesti els punts següents:
— Que compleix les obligacions que estableix l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, com també les que estableix aquesta convocatòria.
— Que aporta la documentació adjunta a la sol·licitud, vertadera i correcta.
— Que no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajuda, de conformitat amb la normativa aplicable.
— Que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
— Que compleix la legalitat vigent i aplica, si escau, criteris d'igualtat d'oportunitats pel que fa a la contractació de treballadors.
— Que no ha estat mai objecte de sancions administratives fermes ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
— Que, si escau, ha sol·licitat ajudes i subvencions a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que se li han concedit les ajudes i subvencions esmentades.
— Que no ha obtingut el reemborsament dels pagaments efectuats o que no ha compensat la despesa efectuada, objecte de la sol·licitud de l'ajuda, mitjançant bons, vals substitutoris o qualsevol acord de compensació dels serveis que no s'hagin pogut efectuar.
— Que ha suspès o perdut l'activitat com a conseqüència directa de la declaració de l'estat d'alarma i les mesures preses en relació amb la COVID-19.
c) Una còpia de la resolució de l'autoritat laboral que autoritza l'ERTO, si escau, d'acord amb els supòsits dels articles 22 i 23 del Reial decret llei 8/2020. Excepcionalment es pot aportar la sol·licitud de l'ERTO, tot i que en la fase de justificació s'haurà d'aportar la resolució.
d) Una memòria descriptiva i detallada dels efectes de la pandèmia de COVID-19, en la qual cal incloure la descripció de l'activitat i l'estructura del sol·licitant, amb la trajectòria, l'àmbit geogràfic d'actuació, el nombre de treballadors contractats, si escau, i tota la informació que el sol·licitant consideri rellevant.
e) El pressupost detallat amb l'IVA desglossat. Cal que el pressupost reculli tots els conceptes per als quals es demana l'ajuda, en què s'han de desglossar les despeses compensables.
f) L'acreditació que l'associació o entitat beneficiària de l'ajuda és titular del compte bancari facilitat.
g) Els contractes d'arrendament, si escau.
h) Per als ajuts de més de 3.000 €, els certificats d'estar al corrent de pagament de les obligacions tributàries amb:
— l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
— la Tresoreria General de la Seguretat Social
— l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Els certificats esmentats només s'han de presentar en el cas que no s'hagi autoritzat la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat a fer la consulta telemàtica (vegeu l'autorització en l'apartat 5 de l'annex 2, que correspon al model de sol·licitud).
Això no obstant, en el cas dels ajuts de quantia igual o inferior a 3.000 €, el sol·licitant pot substituir la presentació d'aquests certificats per la presentació d'una declaració responsable.
10.2. Si la sol·licitud o la documentació presentada no compleixen els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni o aporti els documents preceptius dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb l'advertiment que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la mateixa Llei.
10.3. L'incompliment dels requisits en la documentació aportada establerts en aquesta convocatòria comporta que no s'admeti la sol·licitud.
11. Criteri de selecció dels beneficiaris
11.1. Per concedir les ajudes que estableix aquesta convocatòria s'aplica un criteri de selecció per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre Electrònic Comú, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 6.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
11.2. Les sol·licituds de les ajudes es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
12. Instrucció del procediment
12.1. D'acord amb l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, l'òrgan competent per instruir el procediment és la delegada de la Presidència per a la Cultura de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, i li correspon fer d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades de cada sol·licitud. Correspon a la delegada i al personal adscrit a la Delegació la tramitació de les sol·licituds i els expedients.
12.2. La instrucció del procediment s'ha de dur a terme d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
12.3. La delegada de la Presidència per a la Cultura ha d'emetre les propostes de resolució de concessió o denegació de l'ajuda, les quals han de contenir la relació dels sol·licitants proposats com a beneficiaris de l'ajuda, com també la relació de les sol·licituds denegades amb el motiu de la denegació.
12.4. Les propostes de resolució de concessió o denegació de l'ajuda s'han de publicar en la pàgina web de la Delegació de la Presidència per a la Cultura a fi que les associacions i entitats interessades puguin formular-hi al·legacions en el termini de deu dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució en la pàgina web esmentada, la qual cosa s'ha de fer constar mitjançant una diligència de l'òrgan instructor.
Com a avís, i sense efectes de notificació, la Delegació ha d'informar per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, de quin dia i en quin enllaç s'ha publicat la proposta de resolució de concessió o denegació.
Si, transcorregut aquest termini, la persona interessada no ha presentat al·legacions a la proposta de resolució de concessió o denegació, s'ha de considerar que hi està conforme i s'ha de continuar amb el procediment.
12.5. Una vegada publicades les propostes de resolució, els beneficiaris han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució per mitjà d'un correu electrònic que s'ha de remetre a covidsal@dgcultur.caib.es.
12.6. En qualsevol cas, l'acceptació s'ha d'entendre produïda automàticament si en el termini de vuit dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en la pàgina web, no es fa constar el contrari.
12.7. En cas de renúncia, s'ha de comunicar mitjançant el model normalitzat (annex 4).
13. Resolució de les ajudes
13.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió de subvencions en el marc d'aquesta convocatòria és la consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, d'acord amb l'article 10 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, i en concordança amb l'article 8 del Text refós de la Llei de subvencions.
13.2. La resolució de concessió o denegació ha de ser motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de l'ajut concedit. Així mateix, ha d'especificar els punts següents: beneficiari, descripció, import de les despeses sobre les quals es concedeix l'ajut i recursos administratius pertinents.
13.3. Es preveu la possibilitat de dictar resolucions parcials i successives de concessió o denegació, a mesura que l'òrgan instructor formuli les propostes corresponents.
13.4. El termini per dictar i notificar la resolució de concessió o denegació és de tres mesos comptadors des de l'endemà de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds.
13.5. La resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
14. Import de les ajudes
14.1. Les quantitats de les ajudes s'han d'atorgar d'acord amb els imports màxims següents:
— Les quotes de cotització en el règim general de la Seguretat Social a càrrec de l'associació o entitat, fins a un màxim de 10.000 euros.
— La part de les retribucions dels treballadors inclosos en un ERTO autoritzat per l'autoritat laboral no cobertes pel Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), fins a un màxim del 25 % de la base de cotització de la prestació per desocupació, fins a un màxim de 6.000 euros.
— El lloguer de locals i espais habituals de feina del beneficiari (oficines, estudis o tallers, espais d'exhibició, magatzems, locals d'assaig, etc.), fins a un màxim de 5.000 euros.
— Les despeses de gestoria, assessoria laboral i gestió de recursos humans, fins a un màxim de 3.000 euros.
— Les despeses d'assegurances directament relacionades amb l'activitat habitual del beneficiari, fins a un màxim de 1.000 euros.
— Les despeses derivades de serveis de comunicació (telefonia, Internet, pàgina web i xarxes socials) directament relacionades amb l'activitat habitual del beneficiari, fins a un màxim de 1.000 euros.
— Les despeses financeres de línies de crèdit destinades a l'activitat ordinària de l'associació o entitat i de crèdits hipotecaris: interessos, comissions, despeses d'obertura i despeses d'estudi, fins a un màxim de 3.000 euros.
14.2. L'import màxim d'aquesta convocatòria que es pot atorgar a cada sol·licitant, per totes les ajudes i conceptes, és de 12.000 euros (dotze mil euros).
14.3. En cas que algun beneficiari renunciï a l'ajuda, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients, seguint el mateix criteri que s'estableix en l'apartat 11.1.
14.4. Les ajudes s'han de concedir en funció dels màxims establerts en els apartats 14.1 i 14.2 sempre que el beneficiari no hagi rebut cap altra ajuda pel mateix concepte. En aquest cas, el màxim objecte de l'ajut variarà en funció de les ajudes rebudes.
14.5. En cap cas no s'ha d'abonar un import superior al que es justifiqui mitjançant factures o altres documents admesos en dret.
15. Pagament
15.1. El pagament de les ajudes s'ha de fer, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'ha de fer efectiu una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat l'ajuda en els termes d'aquesta convocatòria.
15.2. No obstant el que preveu l'apartat anterior, es pot fer un únic pagament parcial, per a cada sol·licitud, mitjançant les justificacions i liquidacions parcials amb les mateixes condicions i requisits que els corresponents als pagaments ordinaris. Es poden presentar les liquidacions i justificacions parcials (annex 5), amb les factures corresponents, de les despeses ja pagades amb la documentació adjunta a la sol·licitud.
16. Justificació
16.1. El termini per justificar les despeses compensables objecte de l'ajuda acaba el 31 d'agost de 2020.
Si, transcorregut aquest termini, no s'ha presentat la justificació, l'òrgan administratiu competent ha de requerir el beneficiari que en un termini improrrogable de quinze dies hàbils la presenti, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reglament general de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin.
Si, transcorregut aquest termini addicional, no s'ha presentat la documentació requerida, s'ha d'acordar, si escau, el reintegrament de l'ajuda, amb el requeriment previ que estableix l'apartat 3 de l'article 70 del Reglament esmentat.
16.2. No tenen consideració de justificants de les despeses compensables les factures emeses o els extractes bancaris fets abans del 14 de març de 2020 ni després del 30 de juny de 2020. De manera excepcional, s'admetran com a vàlides les factures i els comprovants de pagament relatius a despeses de caràcter mensual corresponents al mes de març, amb data d'emissió entre l'1 i el 13 de març de 2020; en aquest cas, s'ha d'imputar a la justificació l'import proporcional al període subvencionable que s'estableix en aquesta convocatòria, a partir del 14 de març de 2020. També s'admetran els comprovants de pagament de les quotes de la Seguretat Social corresponents al mes de juny de 2020, encara que aquests pagaments s'hagin fet amb posterioritat al període subvencionable.
16.3. La justificació de les despeses compensables s'ha de fer amb la presentació del compte justificatiu a través del model normalitzat (annex 5), amb la documentació següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de l'ajuda, amb la indicació de les despeses objecte de l'ajuda. Així mateix, ha de contenir tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada.
b) Una memòria econòmica justificativa (annex 5) del cost de les despeses que s'han duit a terme, que ha de contenir:
— Una relació classificada de les despeses de la sol·licitud, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Si escau, s'han d'indicar les desviacions que es produeixin en el pressupost inicial. Només es tindran en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.
— La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i indirectes incorporats a la relació classificada de les despeses esmentada.
— Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat les despeses compensables, amb la indicació de l'import i la procedència.
c) Les factures o els documents amb valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, incorporats a la relació a què fa referència la lletra b) anterior, que justifiquin les despeses i especifiquin clarament les despeses compensables que són objecte de l'ajuda.
d) Un document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures, nòmines o documents de cotització a la Seguretat Social objecte de l'ajuda. S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
— Una còpia del comprovant bancari justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de transferència amb l'objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
— No obstant això, per a les factures inferiors a 500 € (IVA exclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor.
e) Les nòmines dels treballadors afectats per l'ERTO, si escau.
16.4. Els beneficiaris han de presentar aquest compte justificatiu fins al 31 d'agost de 2020. Si en aquesta data no s'ha publicat la resolució de concessió en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, s'entén que la justificació s'ha de fer en el mes següent a aquesta publicació.
16.5. En el cas que el compte justificatiu no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena per via telemàtica.
16.6. En el cas que no es justifiquin totalment les despeses objecte d'ajuda, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
16.7. Qualsevol alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
16.8. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució de concessió de l'ajuda, com també els altres incompliments prevists en la normativa d'aplicació, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor serà l'encarregat de tramitar-la.
17. Concurrència d'ajudes o subvencions
L'import de les ajudes que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de les despeses objecte de l'ajuda.
Els beneficiaris no poden obtenir ajudes pels mateixos conceptes que es derivin d'altres convocatòries d'ajudes de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, l'IEB, l'ICIB o l'Institut Ramon Llull.
18. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:
a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució, mitjançant el model normalitzat en el cas de renúncia (annex 4), en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'ha d'entendre produïda automàticament si en el termini de vuit dies hàbils des de la publicació de la proposta no es fa constar el contrari.
b) Haver duit a terme les despeses que fonamenten la concessió de l'ajuda en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria.
c) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.
e) Comunicar a la Delegació de la Presidència per a la Cultura l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de l'ajuda concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons.
f) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
i) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
j) Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, poden donar lloc a la modificació de l'ajuda atorgada.
19. Interpretació i execució
La consellera de Presidència, Cultura i Igualtat pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
20. Efectes
Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.