Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 5996
Bases reguladores d'ajudes econòmiques a centres d’educació infantil i centres infantils de titularitat privada de l’illa d’Eivissa per la suspensió de les activitats educatives presencials des de la declaració de l’estat d’alarma i com a conseqüència de la situació d'emergència sanitària declarada per la COVID-19
De conformitat amb l'establert a l'article 9.3 de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a continuació es fan públiques les bases reguladores per a la concessió d'ajudes econòmiques a centres d'educació infantil i centres infantils de titularitat privada de l'illa d'Eivissa per la suspensió de les activitats educatives presencials des de la declaració de l'estat d'alarma i com a conseqüència de la situació d'emergència sanitària declarada per la COVID-19, aprovades per acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, de data 3 de juliol de 2020:
Bases reguladores d'ajudes econòmiques a centres d'educació infantil i centres infantils de titularitat privada de l'illa d'Eivissa per la suspensió de les activitats educatives presencials des de la declaració de l'estat d'alarma i com a conseqüència de la situació d'emergència sanitària declarada per la COVID-19
1. Justificació
En data 14 de març de 2020 el Govern de l'Estat espanyol va aprovar el Reial decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 67, de 14/03/2020), pel qual es declara la situació d'alarma a tot l'Estat espanyol, amb la finalitat d'afrontar la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19. Aquest Reial decret, que inicialment tenia una vigència de quinze dies naturals, s'ha prorrogat, successivament, mitjançant els reials decrets 476/2020, de 27 de març, 487/2020, de 10 d'abril, 492/2020, de 24 d'abril, 514/2020, de 8 de maig, i 537/2020, de 22 de maig, fins a les 00.00 hores del dia 21 de juny de 2020 de conformitat amb el Reial Decret 555/2020, de 5 de juny, i recull un seguit de mesures extraordinàries d'efecte immediat, encaminades a protegir la salut i la seguretat dels ciutadans, contenir la progressió de la malaltia i reforçar el sistema de salut pública.
Entre les mesures adoptades a l'àmbit educatiu pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, en la redacció donada mitjançant Reial decret 465/2020, de 17 de març, es va suspendre tota l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament contemplats a l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, d'educació, inclòs l'ensenyament universitari, així com qualsevol altra activitat educativa impartida a centres públics o privats (article 9), amb la conseqüent paralització de l'activitat econòmica que porta aparellada i les conseqüències per a l'estabilitat econòmica d'aquest sector productiu. A més, entre les mesures relatives a l'activitat comercial, es va suspendre l'obertura al públic dels locals i establiments minoristes, excepte aquells per a l'adquisició d'aliments i productes de primera necessitat, així com també les activitats d'hostaleria i de restauració (article 10).
Amb motiu de la declaració de l'estat d'alarma, en data 14 de març de 2020, el Govern de les Illes Balears va aprovar el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, que va entrar en vigor el mateix dia de la seua publicació al BOIB núm. 84, de 15 de maig de 2020, i que en la seua exposició de motius assenyala que en paral·lel a les mesures relatives a la protecció de la salut pública, que són prioritàries, adoptades per les administracions públiques, resulta imprescindible també adoptar mesures d'impuls de l'activitat econòmica per assegurar el manteniment de la major part de llocs de feina per a treballadors i treballadores que actualment es troben en una situació d'extrema fragilitat i mesures de simplificació administrativa de l'Administració de la Comunitat Autònoma i de les administracions insulars i municipals de les Illes Balears adreçades a pal·liar, en el que sigui possible, els efectes de la crisi sanitària en l'activitat productiva i el teixit empresarial de les Illes Balears.
Així mateix, l'esmentat Decret 8/2020, de 13 de maig, continua assenyalant en la seua exposició de motius que en una situació crítica com l'actual, en què és fonamental transvasar recursos del sector públic al sector privat per tal que la societat col·labori en la recuperació de la normalitat perduda, es considera un objectiu prioritari facilitar la posada en marxa de línies eficaces de subvenció que impulsin el desenvolupament dels sectors productius i que puguin pal·liar els efectes socials i econòmics provocats per la crisi sanitària de la COVID-19. I en aquest sentit, al seu Capítol IV estableix un règim especial en matèria de subvencions de aplicació a totes les administracions de les Illes Balears, que s'aplicarà fins al 31 de maig de 2021.
D'entre aquestes mesures, al seu article 24.3 disposa que «Les normes incloses en els articles 25 i 26 d'aquest capítol es refereixen únicament a les línies i els procediments de subvencions que, en el territori de les Illes Balears, tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social, el foment de les activitats d'R+D+I o pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19 amb relació als col·lectius següents: persones en situació de vulnerabilitat econòmica o social; treballadors autònoms i per compte d'altri; persones treballadores desocupades; petites i mitjanes empreses; institucions de recerca, i entitats sense ànim de lucre que persegueixin finalitats assistencials, culturals, educatives, cíviques o esportives».
Així mateix, l'article 9.2 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, preveu la possibilitat d'iniciar, motivadament, procediments administratius indispensables per a la protecció de l'interès general.
D'altra banda, el Reial decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, al seu article 7 deixa en mans de les administracions educatives la represa de les activitats educatives presencials.
L'Ordre SND/440/2020, de 23 de maig, per la qual es modifiquen diverses ordres per a una millor gestió de la crisi sanitària provocada pel COVID 19, en aplicació del Pla per a la transició cap a una nova normalitat, al seu article 5, modifica l'Ordre SND/414/2020, de 16 de maig, incloent un nou capítol, el XIII, amb les mesures de flexibilització a l'àmbit educatiu i de la formació, establint que les administracions educatives podran disposar la flexibilització de les mesures de contenció i la represa de les activitats presencials a l'àmbit educatiu no universitari i de la formació.
En aquest sentit, es varen publicar les resolucions del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 25 de maig i de 4 de juny de 2020 per les quals s'aproven els protocols per a la fase 2 i 3 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears, on entre altres mesures marca les ràtios màximes d'infants per grup que es poden reincorporar a les activitats educatives presencials i els criteris de selecció en cas d'haver més sol·licituds que places disponibles, sempre donant preferència a les famílies amb dificultats de conciliació, amb vulnerabilitat socioeconòmica i en situacions de protecció del menor.
Mes recentment, es va publicar el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 163, de 10 de juny de 2020) que al seu article 9, en relació als centres docents preveu que «Las administraciones educativas deberán asegurar el cumplimiento por los titulares de los centros docentes, públicos o privados, que impartan las enseñanzas contempladas en el artículo 3 de la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, de las normas de desinfección, prevención y acondicionamiento de los citados centros que aquellas establezcan. En cualquier caso, deberá asegurarse la adopción de las medidas organizativas que resulten necesarias para evitar aglomeraciones y garantizar que se mantenga una distancia de seguridad de, al menos, 1,5 metros. Cuando no sea posible mantener dicha distancia de seguridad, se observarán las medidas de higiene adecuadas para prevenir los riesgos de contagio».
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, defineix la educació infantil, al seu article 12, com una etapa educativa amb identitat pròpia, que atén els infants des del naixement fins als sis anys d'edat, amb la finalitat de contribuir al seu desenvolupament físic, afectiu, social i intel·lectual i de caràcter voluntari. Mentre que al seu article 14 estableix que el primer cicle de l'educació infantil comprèn fins als tres anys d'edat.
Per la seua banda, la Llei balear 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, a l'article 4, estableix entre els principis rectors: garantir que les actuacions que s'ofereixen per part de les administracions públiques, així com el conjunt d'activitats que es desenvolupin per part de totes les entitats públiques i privades, tinguin un caràcter eminentment educatiu i impulsar el desenvolupament d'una política integral d'atenció i protecció a les persones menors d'edat que activi els recursos per a la cobertura de les necessitats bàsiques de salut, educació, habitatge, cultura, oci i la compensació de tota mancança que pugui impedir o limitar el desenvolupament personal i social i l'autonomia de la persona menor d'edat.
A més, el Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 63, de 8 de maig de 2008), modificat pel Decret 78/2008, de 11 de juliol (BOIB núm. 100, de 19 de juliol de 2008), disposa que per raons de protecció a la infància, els centres educatius privats que acullen de manera regular infants d'edats corresponents a l'ensenyament infantil estaran sotmesos al principi d'autorització administrativa d'acord amb el que estableix l'article 24.2 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, de manera que a la xarxa de centres que atenen a la infància a l'illa d'Eivissa existeix la diferenciació entre els que es regulen en el Decret 60/2008, denominats en aquest Decret com a centres d'educació infantil i que compten amb l'autorització del Govern de les Illes Balears, i aquells centres infantils que no es regulen al Decret 60/2008, perquè posin l'accent en el caràcter assistencial i no en l'educatiu i no compten amb l'autorització del govern, i que desenvolupen els seus serveis en l'àmbit de l'atenció a la infància i que tenen inscrita la seua activitat a l'epígraf 931.1 (Guarderia i ensenyament d'educació infantil, exclusivament) de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE), segons el Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'Impost d'Activitats Econòmiques.
Pel que fa al caràcter assistencial dels centres d'educació infantil i centres infantils, la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears estableix al seu article 2 que el sistema de serveis socials està integrat pel conjunt de recursos, equipaments, projectes, programes i prestacions de titularitat pública i privada destinats a la finalitat establerta a l'article 3, que diu que els poders públics milloraran la qualitat de vida i promouran la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones. Establint, a l'article 37 m) que és competència del consells insulars concedir ajudes per al manteniment i la funcionalitat operativa de centres per a la prestació de serveis directes.
A més l'esmentada llei 4/2009, d'11 de juny, al seu article 14.i, en relació amb les funcions dels serveis comunitaris bàsics, disposa que corresponen als serveis socials comunitaris, d'entre altres, la funció de prestar serveis d'intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents.
La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (LRBL) atribueix, al seu article 36, als consells insulars la facultat de promoure les actuacions adequades per satisfer les necessitats i les aspiracions de la comunitat insular.
El Consell Insular d'Eivissa té competències en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori insular, d'acord amb els interessos peculiars de l'illa, en virtut de l'article 36.1 d de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. En aquest sentit, el Decret Llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, en matèria de promoció del desenvolupament econòmic municipal i insular, disposa al seu article 32.2 que el consells insulars, en el marc del que estableix la lletra d) de l'article 36.1 de la LBRL, dins el seu àmbit territorial, poden atorgar ajudes o subvencions a les persones o entitats afectades per la crisi ocasionada per la COVID-19 i, en general, acordar totes les accions de foment que estimin pertinents amb la finalitat de coadjuvar a la recuperació econòmica.
La declaració de l'estat d'alarma per la situació d'emergència sanitària generada per la COVID-19 ha tingut un impacte directe en l'economia i en la societat eivissenca:
- Pel que fa a les empreses dedicades al sector educatiu i d'atenció a la infància, d'una banda, perquè es van veure obligades a suspendre la seua activitat amb la pèrdua d'ingressos des de la data d'entrada en vigor del Reial decret 463/2020, de 14 de març, i d'altra perquè quan poden iniciar de nou la seua activitat han de complir les condicions establertes en les resolucions del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 25 de maig i de 4 de juny de 2020 per les quals s'aproven els protocols per a la fase 2 i 3 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la qual cosa genera una disminució d'ingressos que posa en risc la seua reapertura i el seu funcionament, i en perill el dret a l'educació i a l'atenció a la infància.
- Pel que fa a les persones usuàries d'aquests serveis, perquè poden veure limitada la seua activitat professional (de la qual també depèn el desenvolupament econòmic de l'illa d'Eivissa) per no disposar dels recursos públics i privats que garanteixen l'obligada conciliació de la seua vida familiar i laboral.
El Consell Insular d'Eivissa estima què l'atenció dels infants és una funció prioritària tant per a la família com per a la societat. La manera en què una societat tracta els seus infants és un dels indicadors més fiables per avaluar el grau de cohesió social i d'equitat. Des del mateix moment del naixement es van construint cadascun dels recursos individuals que seran necessaris per desenvolupar-se i que permetran a l'infant adquirir la capacitat d'interactuar en el món social, que li afavoriran la construcció del coneixement sobre els objectes i les idees, així com percebre i imbuir-se dels valors essencials que han de sostenir l'existència humana. La valoració que una comunitat, un país, fa de l'educació dels més petits evidencia el respecte i l'estimació envers si mateixa, envers les possibilitats d'evolucionar i envers la seva projecció cap al futur.
Atesa la situació de crisi derivada de la declaració de l'emergència sanitària provocada per la COVID-19, el Consell Insular d'Eivissa, a través del seu Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, vol col·laborar amb els centres d'educació infantil de primer cicle i amb els centres infantils de 0 a 3 anys de l'illa d'Eivissa, per tal de mitigar els efectes econòmics negatius derivats de la suspensió de les seues activitats presencials, i afavorir l‘obertura d'aquests centres que desenvolupen una funció educativa i assistencial.
2. Objecte i modalitats
2.1. Aquestes ajudes tenen per objecte col·laborar econòmicament amb els centres d'educació infantil de primer cicle i centres infantils de titularitat privada de l'illa d'Eivissa per fer front al cost econòmic que suposa per aquests centres la suspensió de les activitats educatives presencials des de la declaració de l'estat d'alarma pel Reial decret 463/2020, de 14 de març i fins al 25 de maig de 2020, dia de l'entrada en vigor de la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 25 de maig de 2020, que permetia, baix certes condicions, tornar a l'activitat presencial en els centres d'educació infantil i centres infantils.
2.2. En aquesta convocatòria s'estableixen dues modalitats d'ajudes:
Modalitat A). Centres d'educació infantil de l'illa d'Eivissa que compten amb la denominació i l'autorització de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, segons l'establert al Decret 60/2008, de 2 de maig, que estableix els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil.
Modalitat B). Centres infantils de l'illa d'Eivissa de caràcter assistencial que desenvolupen els seus serveis en l'àmbit de l'atenció a la infància i que tenen inscrita la seua activitat a l'epígraf 931.1 (Guarderia i ensenyament d'educació infantil, exclusivament) de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE), segons el Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s'aproven les tarifes i la instrucció de l'Impost d'Activitats Econòmiques, modificat per l'article 78.1.15 de la Llei 31/1991, de 30 de desembre.
2.3. Són despeses subvencionables totes les derivades del manteniment de les instal·lacions dels centres, encara que estigués suspès el servei i les ocasionades per la suspensió de l'activitat (acordada pel Reial decret 463/2020, de 14 de març), segons l'establert a l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Règim de les ajudes
3.1. Les ajudes rebudes mitjançant aquesta convocatòria són incompatibles amb la percepció d'altres ajudes procedents d'aquest Consell Insular o de qualsevol altra administració o ens públic o privat per al mateix objecte. Serà obligació de les persones o entitats beneficiàries de les ajudes informar de totes les subvencions rebudes amb destinació amb el mateix objecte de subvenció.
3.2. Els ajuts no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en exercicis posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
3.3. Les persones o entitats beneficiàries podran subcontractar amb tercers, totalment o parcialment, les activitats objecte d'aquestes ajudes, sempre que es compleixin les prescripcions contingudes a l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3.4. D'altra banda, hi queden excloses totes aquelles activitats que fomentin la xenofòbia, la discriminació de qualsevol tipus o la incitació a la violència.
4. Beneficiaris
Podran sol·licitar aquestes ajudes econòmiques les persones físiques i jurídiques privades i les agrupacions de persones físiques o jurídiques privades sense personalitat jurídica, tals com les comunitats de béns amb activitat mercantil que, tot i mancar de personalitat jurídica, siguin titulars d'un centre d'educació infantil o d'un centre infantil amb el seu domicili fiscal a l'illa d'Eivissa.
5. Crèdits pressupostaris i quantia de les ajudes
Aquesta convocatòria de subvenció està dotada econòmicament al pressupost de l'exercici 2020 amb una quantitat màxima de 257.000 € (de l'aplicació pressupostària 3230 47900), amb la següent distribució per modalitats:
Modalitat A): 139.000 €. L'import màxim de cadascuna de les ajudes que es concedeixin per aquesta modalitat serà de 28.000 €.
Modalitat B): 118.000 €. L'import màxim de cadascuna de les ajudes que es concedeixin per aquesta modalitat serà de 17.000 €.
Si s'exhaureix el crèdit destinat a aquesta convocatòria abans d'acabar el termini de presentació o finalitzat aquest termini abans de resoldre totes les sol·licituds, el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni podrà ampliar la consignació pressupostària sempre que existeixi crèdit disponible i segons s'estableix a l'article 58 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En cas contrari, se suspendrà la concessió de noves ajudes, suspensió que es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
6. Forma de presentació de les sol·licituds
6.1. Les sol·licituds de subvenció s'han de formalitzar mitjançant la presentació d'una instància i segons el model normalitzat que figura com a annex 1 d'aquesta convocatòria, que també es podrà obtenir a les dependències del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, a la seu electrònica i a la pàgina web del Consell Insular d'Eivissa.
La presentació d'aquesta sol·licitud d'ajudes comporta l'autorització de l'entitat sol·licitant al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni a demanar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb l'Estat espanyol i amb la Seguretat Social. En cas contrari, s'ha de manifestar expressament en aquesta sol·licitud i aportar la documentació corresponent.
Conjuntament amb la sol·licitud, l'interessat ha d'autoritzar al Consell Insular d'Eivissa perquè pugui:
a) Consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el Consell d'Eivissa tengui accés.
b) Consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
c) Consultar la seua situació pel que fa a l'acompliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. En el cas en que no s'autoritzi a l'Administració per fer aquestes consultes, amb la sol·licitud l'interessat haurà d'aportar la documentació corresponent.
En qualsevol cas, la persona sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir en relació a l'assumpte mitjançant un escrit dirigit al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni en el termini de quinze dies comptadors des que es produeixi la nova situació.
6.2. Les sol·licituds i tota la documentació mencionada en aquesta base, tot de conformitat amb l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'hauran de presentar per mitjans electrònics a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa a l'adreça seu.conselldeivissa.es, dins el termini establert en la convocatòria, i hauran d'anar acompanyades de la documentació que es relaciona a continuació.
Només en el cas de persones físiques que no estiguin obligades a relacionar-se amb l'administració per mitjans electrònics es poden presentar presencialment de conformitat amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i als llocs establerts a l'article 16.4 de la mateixa Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
6.2.1. Modalitat A). Centres d'Educació Infantil: documentació a presentar en el moment de la sol·licitud:
a) Sol·licitud signada per la persona o pel representant legal de l'entitat titular del centre sol·licitant, segons el model que figura a l'annex 1 d'aquesta convocatòria.
b) Document d'identitat (DNI, NIE...) de la persona titular del centre i per als casos en què la sol·licitud sigui d'una entitat i feta pel seu representant, document d'identificació fiscal de l'entitat sol·licitant (NIF) i DNI del representant legal, a més del document acreditatiu de la representació.
c) Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat o per la persona titular del centre de reunir els requisits per obtenir la condició de beneficiari de conformitat amb l'establert a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, que coneix i es compromet a complir les obligacions contingudes a l'article 14 de la Llei 38/2003, en relació amb l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, i que es troba al corrent amb les seues obligacions tributàries amb la Hisenda estatal i autonòmica, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular d'Eivissa; també d'haver sol·licitat o no ajuda econòmica a altres entitats públiques o privades per dur a terme les mateixes actuacions de la present subvenció, segons el model que figura a l'annex 2 d'aquesta convocatòria.
d) Document acreditatiu de la denominació i de l'autorització com a centre d'educació infantil expedit per l'Administració corresponent.
e) Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat o per la persona titular del centre on consti el número d'unitats existents al centre classificats per nivells (0-1 anys, 1-2 anys i 2-3 anys) amb el corresponent número de places escolars cobertes dins de les autoritzades per cada nivell en el moment de la declaració de l'estat d'alarma aprovat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, segons el model que figura a l'annex 3 d'aquesta convocatòria.
f) Sol·licitud d'alta o modificació com a creditor del Consell Insular a efectes econòmics a nom de l'entitat sol·licitant, degudament emplenada, signada i segellada per l'entitat bancària. Aquesta sol·licitud o modificació es pot fer a través de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (seu.conselldeivissa.es) i s'adreçarà directament a la Tresoreria d'aquest Consell. Només s'haurà de presentar si no consta al Consell o bé si s'ha produït alguna modificació en el que ja hi consta.
No caldrà presentar la documentació a què fan referència els punts b i f quan aquesta ja consti als arxius del Consell d'Eivissa i mentre no hi hagi hagut cap canvi; sempre que s'indiqui segons el model de l'annex 4 la data en què es va presentar i no hagin transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment pel qual es varen presentar, segons els articles 28 i 53.1.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. I a més, s'autoritzi expressament el Consell Insular per a la seua utilització en aquesta convocatòria, en el cas de tractar-se de dades de caràcter personal.
6.2.2. Modalitat B) Centres infantils: documentació a presentar en el moment de la sol·licitud:
a) Sol·licitud signada per la persona o pel representant legal de l'entitat titular del centre sol·licitant, segons el model que figura a l'annex 1 d'aquesta convocatòria.
b) Document d'identitat (DNI, NIE...) de la persona titular del centre i per als casos en què la sol·licitud sigui d'una entitat i feta pel seu representant, document d'identificació fiscal de l'entitat sol·licitant (NIF) i DNI del representant legal, a més del document acreditatiu de la representació.
c) Escriptura de constitució o estatuts de l'entitat, degudament inscrits en el registre corresponent, per al cas que la sol·licitant sigui persona jurídica.
d) Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat o per la persona titular del centre de reunir els requisits per obtenir la condició de beneficiari de conformitat amb l'establert a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, que coneix i es compromet a complir les obligacions contingudes a l'article 14 de la Llei 38/2003, en relació amb l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, i que es troba al corrent amb les seues obligacions tributàries amb la Hisenda estatal i autonòmica, amb la Seguretat Social i amb el Consell Insular d'Eivissa; també d'haver sol·licitat o no ajuda econòmica a altres entitats públiques o privades per dur a terme les mateixes actuacions de la present subvenció, segons el model que figura a l'annex 2 d'aquesta convocatòria.
e) Còpia del model 840 (Impost sobre activitats econòmiques) de l'Agència Tributària de l'Estat espanyol.
f) Declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat o per la persona titular del centre on consti el número d'unitats existents al centre classificats per nivells (0-1 anys, 1-2 anys i 2-3 anys) amb el corresponent número d'infants atesos per cada nivell en el moment de la declaració de l'estat d'alarma aprovat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, segons el model que figura a l'annex 3 d'aquesta convocatòria.
g) Compte justificatiu de l'activitat subvencionada, que ha de contenir:
a) Memòria de l'activitat realitzada des de la declaració de l'estat d'alarma pel Reial decret 463/2020, de 14 de març i fins al 25 de maig de 2020, dia de l'entrada en vigor de la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 25 de maig de 2020.
b)Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, objecte d'aquestes ajudes, que contendrà:
- relació classificada d'ingressos i despeses, identificant el creditor i el document, indicant el seu import i les dates d'emissió i pagament, amb declaració responsable que reconegui que la documentació presentada es presenta només davant el Consell Insular d'Eivissa i per justificar l'ajuda que es concedeixi, segons el model proposat a l'annex 5 d'aquesta convocatòria.
- factures o documents de valor probatori equivalent el el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, incorporats a la relació classificada anterior i documentació acreditativa del seu pagament.
h) Sol·licitud d'alta o modificació com a creditor del Consell Insular a efectes econòmics a nom de l'entitat sol·licitant, degudament emplenada, signada i segellada per l'entitat bancària. Aquesta sol·licitud o modificació es pot fer a través de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (seu.conselldeivissa.es) i s'adreçarà directament a la Tresoreria d'aquest Consell. Només s'haurà de presentar si no consta al Consell o bé si s'ha produït alguna modificació en el que ja hi consta.
No caldrà presentar la documentació a què fan referència els punts b, c i h quan aquesta ja consti als arxius del Consell d'Eivissa i mentre no hi hagi hagut cap canvi; sempre que s'indiqui segons el model de l'annex 4 la data en què es va presentar i no hagin transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment pel qual es varen presentar, segons els articles 28 i 53.1.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. I a més, s'autoritzi expressament el Consell Insular per a la seua utilització en aquesta convocatòria, en el cas de tractar-se de dades de caràcter personal.
7. Termini de presentació de les sol·licituds, publicitat de la convocatòria i esmenes
7.1. S'estableix un termini de presentació de sol·licituds que s'iniciarà a partir del dia següent a la publicació de l'extracte de les bases al Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 31 d'octubre de 2020, o quan el crèdit s'hagi exhaurit.
7.2. Una vegada aprovades les bases, es publicaran al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Posteriorment es remetrà la convocatòria i l'extracte de la convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions que en donarà trasllat al Butlletí Oficial de les Illes Balears de l'extracte per a la seua publicació, tal com estableix la normativa vigent de subvencions. L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte en el BOIB.
7.3. Després que s'hagin formalitzat les sol·licituds, el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, si és el cas, requerirà a les persones o entitats sol·licitants les oportunes esmenes, si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en aquestes bases.
Si en el termini de deu dies hàbils no es fa la rectificació reclamada o no es presenta la complementació requerida, el Consell Insular d'Eivissa, després d'haver pres la resolució pertinent, considerarà que l'entitat o persona interessada desisteix de la seua petició; tot de conformitat amb amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. Selecció de les entitats beneficiàries
El procediment de concessió d'aquestes ajudes s'ha de tramitar d'acord amb els principis de publicitat, d'objectivitat, de transparència, d'igualtat i de no-discriminació.
Degut a que aquesta convocatòria ve provocada per la situació generada per la declaració de l'estat d'alarma a tot l'Estat espanyol, amb la finalitat d'afrontar la situació d'emergència sanitària provocada pel coronavirus COVID-19, aquesta línia d'ajuda s'ha d'adaptar a les necessitats actuals i adquireix el caràcter d'urgent i indispensable per a la protecció de l'interès general dels infants i de les famílies.
És per això que aquesta convocatòria d'ajudes va destinada a persones o entitats en les quals concorri una situació determinada (haver-se vist afectada la seua activitat econòmica per mor dels efectes de l'estat d'alarma declarat), i per tant el procediment de selecció de les persones beneficiàries és el de concurrència no competitiva, pel qual n'hi haurà prou amb exigir els requisits corresponents per acreditar la concurrència de la situació i els requisits per accedir a la condició de beneficiari/ària, a més de la documentació especificada a la base 6, prescindint de l'establiment d'uns criteris de valoració, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre si, en virtut de la urgència i del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
Modalitat A): Centres d'educació infantil. De conformitat amb els articles 76 a 79 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la concessió i justificació de les ajudes a aquests centres es farà mitjançant l'aplicació de mòduls i l'import de l'ajuda a concedir serà de 3.970 € per unitat autoritzada.
Modalitat B): Centres infantils. Per establir la quantitat total d'ajuda màxima per cada beneficiari s'atendrà al número d'unitats que té el centre sol·licitant en cadascun dels nivells i s'estableix una quantitat màxima de 2.680 € per unitat. Tot i això l'ajuda màxima concedida no podrà ser mai superior al total de les despeses especificades al compte justificatiu establert a la base 6.2.2. g).
A efectes d'aquesta convocatòria s'entén per unitat un grup d'infants agrupats per raó de la seua edat (0-1 any, 1-2 anys i 2-3 anys), que fan ús d'un espai comú (la seua aula) i que necessiten l'atenció continuada i estable d'un professional educatiu, tot de conformitat amb el Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil.
9. Obligacions de les entitats beneficiàries
Les persones i entitats beneficiàries d'aquests ajuts han de complir les condicions per obtenir la condició de beneficiari previstes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
A més, el fet de sol·licitar aquestes ajudes significa l'acceptació plena de les seues bases reguladores i el compliment de les condicions següents:
9.1. Comunicar al Consell Insular d'Eivissa l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi.
En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament una vegada transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà de la notificació de la concessió, sense que l'entitat beneficiària hi renunciï tàcitament.
9.2. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb l'Estat espanyol, amb la Seguretat Social i amb el mateix Consell Insular d'Eivissa
9.3. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, de seguiment i d'inspecció que pugui efectuar el Consell Insular d'Eivissa i aportar tota la informació i la documentació que li sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
9.4. Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb l'Estat espanyol, amb la Seguretat Social i amb el mateix Consell Insular d'Eivissa.
9.5. Comunicar al Consell Insular d'Eivissa la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.
9.6. Adoptar les mesures de difusió necessàries per donar l'adequada publicitat a l'aportació del Consell a l'activitat objecte de subvenció. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte.
9.7. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos legalment.
9.8. Justificar el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
9.9. I, en qualsevol cas, complir les obligacions dels beneficiaris previstes als articles 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
10. Instrucció i resolució
10.1. Òrgans competents per a l'ordenació, la instrucció i la resolució
El Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa és el competent per instruir el procediment de concessió d'aquestes ajudes, de conformitat amb l'establert a l'article tercer 6 del Decret de Presidència núm. 471/2019, de data 10 de juliol, d'estructura de govern del Consell Insular d'Eivissa i de creació de departaments (BOIB extr. núm. 95, d'11-07-19; modificació al BOIB núm. 175, de 31-12-19). Dins d'aquest Departament correspon a la consellera executiva l'ordenació del procediment, en virtut de l'article primer i del Decret de Presidència núm. 484/2019, de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB extr. núm. 98, de data 17-07-19; modificació al BOIB núm. 175, de 31-12-19).
Pel que fa a la competència per aprovar aquestes bases i la convocatòria, de conformitat amb l'establert a l'article tercer, apartat e, del Decret de Presidència núm. 484/2019, de data 16 de juliol, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa, correspon al Consell Executiu «Aprovar i resoldre les convocatòries d'ajuts o subvencions a particulars o entitats públiques o privades d'import superior a quinze mil euros (15.000 €).»
10.2. L'òrgan instructor podrà requerir, en qualsevol moment de la tramitació de l'expedient, els documents complementaris que es considerin necessaris per tenir coneixement de les circumstàncies peculiars de cada cas, a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.
Així mateix, de conformitat amb l'article 24.4 de la Llei 38/2003, el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, com a òrgan instructor i a la vista de l'expedient, formularà la proposta de resolució provisional, degudament motivada, que expressarà la relació de persones o d'entitats beneficiàries per a les quals es proposa la concessió de l'ajuda i la seua quantia; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses/desestimades o per a les quals es proposa la denegació, s'indicarà la causa d'exclusió/desestimació o denegació, i s'obrirà un termini de deu dies hàbils per presentar-hi al·legacions, comptador a partir del dia següent de la seua notificació.
Examinades, si és el cas, les al·legacions adduïdes a la proposta de resolució provisional, i amb fonament en la proposta de l'òrgan instructor, les ajudes es concediran i es pagaran, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, que expressarà el nom de la persona o de l'entitat beneficiària i la quantia de l'ajuda; igualment, en el cas de les sol·licituds excloses/desestimades o denegades, s'indicarà la causa d'exclusió/desestimació o de denegació.
Aquesta resolució definitiva es notificarà a les persones o entitats beneficiàries segons l'establert als articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
10.3. D'acord amb l'article 25.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el termini màxim per resoldre i notificar el procediment no excedirà els sis mesos, comptats a partir de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOIB.
10.4. En compliment de l'article 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions s'ha de publicar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) la convocatòria, el crèdit pressupostari al qual s'imputin, la relació de persones beneficiàries i la quantia de l'ajuda concedida i l'objectiu o finalitat de la subvenció, incloses les inferiors a 3.000 €.
La presentació de la sol·licitud dels ajuts d'aquesta convocatòria comportarà l'autorització de les persones sol·licitants al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni a publicar les dades personals relatives a la seua identitat que resultin imprescindibles per tramitar aquest procediment administratiu.
10.5. Per tractar-se d'una convocatòria oberta, on les sol·licituds es tramitaran i les ajudes es concediran per rigorós ordre d'entrada al Consell Insular d'Eivissa i fins que s'exhaureixi la consignació pressupostària, s'estableixen un màxim de sis (6) resolucions de concessió, distribuïdes proporcionalment en el temps necessari per instruir i resoldre les sol·licituds presentades dins de termini.
L'import màxim a atorgar, tant pel que fa a la quantia màxima de la convocatòria, com a l'import màxim de les ajudes concedides a cada sol·licitud, seran els establerts a les bases 5 i 8 d'aquesta convocatòria.
La quantitat dels crèdits no aplicada en una primera resolució es podrà traslladar a les posteriors resolucions i serà la consellera executiva de Cultura, Educació i Patrimoni, per delegació del Consell Executiu, la competent per resoldre expressament les quantitats a traslladar i el període al qual s'aplicaran.
11. Forma de pagament
11.1. Aquestes ajudes es concediran i es pagaran, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni.
El pagament es farà en el moment de la concessió mitjançant transferència bancària i al compte bancari indicat per la persona sol·licitant en la documentació aportada amb la sol·licitud (base 6.2.1.f o 6.2.2.h, segons la modalitat).
12. Revocació i reintegrament de l'ajuda
Les ajudes concedides es podran revocar, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, una vegada emesa la proposta del/de la cap de Secció del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni i en relació amb l'informe del tècnic o la tècnica sobre el compliment de les bases reguladores de les ajudes.
D'acord amb el que disposa l'article 43 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es revocarà la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, l'entitat beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. En tal cas, quedarà sense efecte l'acte de concessió, com a conseqüència de la revocació, i pertocarà reintegrar totalment o parcialment l'ajuda rebuda per les entitats beneficiàries i, si escau, l'exigència dels interessos de demora, en els casos previstos en l'article 44 del Decret llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
L'incompliment de les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de l'ajuda rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més de la revocació, la impossibilitat de participar en pròximes convocatòries d'ajudes del Consell Insular d'Eivissa, mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.
La revocació de l'ajuda pot afectar el total o part de l'ajuda concedida per raó de l'incompliment total o parcial de les obligacions de l'entitat beneficiària.
El procediment de reintegrament de subvencions es regeix per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en el títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici de les especialitats que s'estableixen en la LGS i en el RLGS, en el qual s'ha de garantir l'audiència a les entitats interessades.
Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
13. Criteris de graduació per incompliments
De conformitat amb l'article 17.3.n de la Llei general de subvencions, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, s'estableixen els següents criteris de graduació del possible incompliment material de l'activitat objecte d'aquesta subvenció, i sempre que les persones beneficiàries acreditin una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos:
GRAU DE COMPLIMENT MATERIAL |
PERCENTATGE A REDUIR/REINTEGRAR |
70-74 % |
15 % |
75-79 % |
12 % |
80-84 % |
9 % |
85-89 % |
6 % |
90-94 % |
3 % |
95-99 % |
1 % |
14. Règim d'infraccions i sancionsL'òrgan instructor aplicarà aquests criteris per determinar l'import a reduir o reintegrar.
El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Tot això sense perjudici de les responsabilitats penals o civils en què es pugui incórrer.
15. Control
El Consell Insular d'Eivissa podrà utilitzar qualsevol mitjà de control com inspeccions i sol·licitud d'aportació de nous documents i/o aclariments, etc. per a l'aplicació correcta de l'ajuda concedida.
16. Règim de recursos
L'acord del Consell Executiu que aprova les bases reguladores d'aquestes ajudes no exhaureix la via administrativa.
Les resolucions de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, dictades per delegació, i que s'han de considerar dictades per l'òrgan delegant (en aquest cas el Consell Executiu), no exhaureixen la via administrativa.
Contra l'acord del Consell Executiu d'aprovació de les bases reguladores de les ajudes i les resolucions de les ajudes de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, dictades per delegació del Consell Executiu, es podrà interposar davant la Comissió de Govern el recurs d'alçada previst als articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini d'un mes des de l'endemà de la seua notificació, tot això en virtut del que disposen els articles 22.2 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars i l'article 147.1 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa (publicat al BOIB núm. 136, de 18-09-10; correcció al BOIB núm. 148, de 14-10-10; modificació al BOIB núm. 48, de 16-04-16). El recurs haurà de resoldre's en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals sense que s'hagi dictat resolució expressa s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa.
17. Legislació aplicable
La concessió d'aquestes ajudes es regirà pel que disposen les presents bases reguladores, per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per la Llei estatal 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, d'aplicació a aquestes ajudes en virtut de la seua disposició addicional segona, en tractar-se d'una competència transferida per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears als consells insulars.
Així mateix, els serà d'aplicació el Decret Llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, més concretament l'establert als articles 24 a 27 d'aquest text legal.
Respecte de la protecció i el tractament de dades de caràcter personal per a la realització de les activitats establertes a l'objecte d'aquestes bases reguladores, s'han d'observar les prescripcions contingudes a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell d'Europa, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) (DOUE 4-5-2016), i a la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals que hi sigui d'aplicació.
Eivissa, 8 de juliol de 2020
El cap de secció del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni
José V. Garibo Redolat