Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 6132
Decret llei 11/2020 de 10 de juliol, pel qual s’estableix un règim sancionador específic per fer front als incompliments de les disposicions dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19
EXPOSICIÓ DE MOTIUS I
Des de la qualificació per l'Organització Mundial de la Salut com a pandèmia internacional, la situació d'emergència de salut pública ocasionada per la COVID-19 ha evolucionat, tant a nivell nacional com mundial, amb enorme rapidesa i això ha posat en relleu una intensa activitat dels poders públics per contenir i mitigar-ne els efectes, especialment a partir de la declaració de l'estat d'alarma, duta a terme pel Govern central mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març.
Ens trobam davant d'una crisis sanitària sense precedents i d'una extraordinària amplitud i gravetat, tant pel risc extraordinari de contagi i per l'elevat nombre de persones afectades, amb la consegüent pressió sobre els serveis sanitaris, com per l'alt cost social i econòmic derivat de les mesures extraordinàries de contenció adoptades internacionalment.
L'evolució de la pandèmia ha exigit l'adopció de successives mesures addicionals per fer-hi front i per garantir la gestió eficaç d'aquesta emergència sanitària, contenir la propagació de la malaltia i preservar i garantir la resposta del nostre sistema de salut.
Durant aquest temps, l'estat d'alarma ha estat prorrogat fins a sis vegades, però els indicadors i les capacitats estratègiques d'assistència sanitària, vigilància epidemiològica, contenció de les fonts de contagi i protecció col·lectiva, l'avanç favorable en la contenció de la pandèmia i de las cadenes de transmissió, han permès, en el moment actual que, una vegada expirada la vigència de la darrera pròrroga de l'estat d'alarma, i superades totes las fases del procés de desescalada, hagin quedat sense efecte las mesures derivades de la declaració de l'estat d'alarma a nivell estatal.
Ara bé, l'actual evolució favorable en la contenció de la pandèmia no eximeix els poders públics del deure d'organitzar i tutelar la salut pública a través de mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris, establert a l'article 43.2 de la Constitució espanyola per garantir el dret a la protecció de la salut que reconeix aquest mateix article en el primer dels seus apartats.
Els efectes de la pandèmia han estat considerablement controlats a les Illes Balears, gràcies a les mesures de contenció adoptades. Tot i això, la naturalesa i evolució imprevisible d'aquesta, en relació amb les formes de contagi i amb la propagació del virus, fa que s'hagin adoptat o s'adoptin mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació, que han de permetre seguir fent front i controlant la pandèmia, una vegada expirada la vigència de l'estat d'alarma i de les mesures derivades d'aquell, en la mesura en què la pandèmia subsisteix, encara que notablement atenuada a les Illes Balears, i que la superació encara no ha estat oficialment declarada ni en l'àmbit nacional, ni en l'internacional, pels organismes i autoritats competents.
El Govern de l'Estat, per fer front als possibles riscos sanitaris en aquesta nova conjuntura, va aprovar el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 i, a les Illes Balears, es va aprovar l'Acord del Consell de Govern de dia 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat.
Aquest Pla conté mesures relatives a la protecció de la salut pública i estableix una sèrie de limitacions a la mobilitat i a altres activitats de la ciutadania, l'incompliment de les quals és susceptible de ser denunciat pels diferents cossos policials i inspectors que actuen a les Illes Balears, i sancionat, en funció de les circumstàncies que concorrin en cada cas, d'acord amb la legislació sanitària.
II
L'article 31 del Reial decret llei 21/2020 estableix que l'incompliment de les mesures de prevenció i de les obligacions establertes, quan constitueixin infraccions administratives en salut pública, serà sancionat en els termes prevists en el títol VI de la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, General de Salud Pública, i que la vigilància, inspecció i control del compliment de les mesures, com també la instrucció i resolució dels procediments sancionadors que siguin procedents, correspon als òrgans competents de l'Estat, de les comunitats autònomes i de les entitats locals en l'àmbit de les competències respectives.
Afegeix també, en els apartats 2 i 3, que l'incompliment de l'obligació d'ús de mascaretes s'ha de considerar infracció lleu a efectes d'allò que preveu l'article 57 de la Llei 33/2011 esmentada, i sancionat amb multa de fins a cent euros i que l'incompliment de les mesures previstes en els articles 17.2 i 18.1, quan constitueixin infraccions administratives en l'àmbit del transport, ha de ser sancionat de conformitat amb el que disposen les lleis sectorials corresponents.
D'acord amb aquestes previsions, s'ha de tenir present que cada Administració conserva les competències que li atorga la legislació vigent en la gestió ordinària dels seus serveis.
En aquest context, es considera una necessitat extraordinària i urgent establir mesures que permetin a l'Administració de la Comunitat Autònoma les Illes Balears afrontar amb celeritat i eficàcia la tramitació i resolució dels procediments sancionadors que s'incoïn per incompliments de les disposicions vigents dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
Per això, aquest Decret llei completa el quadre d'infraccions i sancions en la matèria, determina el procediment a seguir, i atribueix les competències sancionadores derivades d'infraccions de les disposicions i resolucions que es dicten per continuar fent front a la pandèmia i que corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma, la qual cosa respon a la necessitat inajornable de tramitar sense dilació els procediments per sancionar els incompliments, per tal que les sancions que puguin recaure desenvolupin les seves funcions de prevenció general i especial, i, per tant, esdevinguin un instrument efectiu de salvaguarda de la salut pública en la crisi actual.
En la mesura en què concorren legislacions sectorials diferents, que atribueixen la competència per tramitar i imposar les corresponents sancions previstes en aquest Decret llei a òrgans diversos, escau centralitzar, en l'àmbit autonòmic, la tramitació i imposició d'aquestes a òrgans d'una mateixa conselleria, tant per raons d'eficàcia de l'actuació administrativa com per garantir els drets de la ciutadania i el respecte als principis del dret administratiu sancionador, especialment el de non bis in idem.
Atès també que es pot tractar de sancions derivades d'actes esteses per diferents cossos que actuen a les Illes Balears amb funcions d'autoritat, s'estableix que aquests poden trametre-les bé a l'òrgan competent de l'Administració de la Comunitat Autònoma o bé a la pròpia administració, en l'exercici de les competències que en cada cas corresponen.
III
El Decret llei consta de tres capítols, 13 articles, una disposició addicional, una disposició transitòria i dues finals.
El capítol I conté les disposicions generals i n'estableix l'objecte i l'àmbit subjectiu d'aplicació.
El capítol II conté un règim específic d'infraccions i sancions, com també les normes de graduació i de responsabilitat.
El capítol III conté disposicions referides al procediment sancionador. D'aquest capítol destaca la regulació de l'activitat inspectora que, a l'Administració de la Comunitat Autònoma s'encomana a tot el personal inspector que té aquesta condició amb independència de l'òrgan al qual està adscrit i de les competències materials concretes atribuïdes a aquest. Així mateix, es preveu que les actes o denúncies per les infraccions previstes en aquest decret llei que formulin les policies locals, els serveis de inspecció insulars i municipals, en l'àmbit de les seves competències, es poden trametre a l'òrgan autonòmic previst per a la instrucció del corresponent procediment sancionador, sempre respectant l'exercici de les competències atribuïdes als municipis i als consells insulars per sancionar els fets i les conductes infractores, quan resulti escaient.
Es preveu així mateix que el personal inspector, com també els policies locals, en estendre l'acta o denuncia, poden proposar l'adopció de mesures provisionals, i fins i tot adoptar-les, de manera immediata, en els supòsits de risc greu per a la salut de les persones.
Finalment, s'atribueixen les competències d'iniciar, instruir i resoldre els procediments sancionadors a òrgans de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, en atenció al fet que aquesta conselleria té atribuïdes les competències en matèria d'emergències i protecció civil, com també en la coordinació de les policies locals.
La disposició addicional promou la formalització d'un protocol de col·laboració per assegurar la necessària coordinació i suport de les forces i cossos de seguretat de l'Estat en l'aplicació de les mesures que conté aquest Decret llei.
La disposició transitòria estableix un règim transitori per als procediments de caràcter sancionador iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei.
La disposició final primera modifica l'apartat 2 de l'article 3 del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat de zones turístiques, i finalment, la disposició final segona estableix, d'una banda, l'entrada en vigor immediata del Decret llei, i de l'altra, la durada dels efectes d'aquest fins que el Govern central declari la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
IV
Aquestes mesures s'ha d'escometre sense dilacions, per la qual cosa s'ha de fer ús de la figura del decret llei, en atenció al caràcter extraordinari i excepcional de la greu situació de crisi sanitària plantejada, que requereix adoptar amb urgència i de manera inajornable la centralització de l'exercici de la potestat sancionadora autonòmica.
L'adopció d'aquest Decret llei s'adequa a les previsions que se contenen a l'article 86 de la Constitució espanyola i a l'article 49 de l'Estatut d'Autonomia, que permet al Govern de les Illes Balears dictar decrets llei «en cas d'extraordinària i urgent necessitat», sempre que no afectin els drets establerts a l'Estatut d'Autonomia, les matèries objecte de lleis de desenvolupament bàsic d'aquest, els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma, la reforma de l'Estatut, el règim electoral ni l'ordenament de les institucions bàsiques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Els motius d'oportunitat que s'han exposat, com també les mesures que s'adopten en aquest Decret llei, justifiquen amplament i raonadament l'adopció d'aquesta norma d'acord con la jurisprudència del Tribunal Constitucional.
De conformitat amb el que disposa l'article 49 de Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, aquest Decret llei s'ajusta als principis de bona regulació, atenent els principis de necessitat i eficàcia, atès que la iniciativa es fonamenta en l'interès general per fer front a la crisi de salut pública provocada per la COVID-19.
La norma s'adequa també als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficiència, estableix una norma clara que assegura la millor protecció dels drets dels ciutadans i proporciona certesa i agilitat als procediments, sense imposar carregues administratives no justificades i la regulació que conté resulta proporcionada, en atenció a la particular situació existent i a la necessitat de garantir el principi d'eficàcia en l'aplicació de les mesures adoptades.
Quant al principi de transparència, atesa la urgència per a l'aprovació d'aquesta norma, s'exceptuen els tràmits de consulta pública i d'audiència i informació públiques, de conformitat amb el que disposa l'article 55.2.c) i h) de la Llei 1/2019.
Per tant, per la seva naturalesa i finalitat, concorren en aquest cas les circumstancies d'extraordinària i urgent necessitat que exigeixen els articles 86 de la Constitució espanyola i 49 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, com a pressuposts que habiliten l'aprovació d'aquest Decret llei, per la qual cosa el Govern de les Illes Balears considera plenament adequat l'ús d'aquest instrument per donar cobertura a les disposicions que s'han descrit, atès que respon a l'exigència que hi hagi una connexió de sentit o relació d'adequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que són idònies, concretes i d'eficàcia immediata.
Per tot això, a l'empara de l'article 49 de l'Estatut d'autonomia, a proposta de les conselleres de Salut i Consum i d'Administracions Públiques i Modernització, havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 10 de juliol de 2020, s'aprova el següent
DECRET LLEI
Capítol I Disposicions generals
Article 1
Objecte
Constitueix l'objecte d'aquest Decret llei establir mesures urgents que permetin a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears afrontar amb celeritat i eficàcia la tramitació i resolució dels procediments sancionadors que s'incoïn per incompliments de les disposicions vigents dictades per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
Article 2
Àmbit subjectiu d'aplicació
1. Les disposicions d'aquest Decret llei són d'aplicació als fets i conductes realitzats, a les Illes Balears, per qualsevol persona física o jurídica que incompleixi les mesures i obligacions establertes per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
2. Les disposicions d'aquest Decret llei no afecten les competències atribuïdes als municipis i als consells insulars per sancionar els fets i les conductes a què fa referència l'apartat anterior.
Capítol II Règim d'infraccions i sancions
Article 3
Infraccions molt greus
Constitueixen infraccions molt greus:
a) L'incompliment dels límits de capacitat o del nombre màxim de persones permès, als establiments o a les activitats, quan aquest produeixi un risc o un dany molt greu per a la salut de la població. A aquest efecte es pot entendre que produeixen un risc o dany molt greu els incompliments que suposin un risc de contagi a més de 150 persones.
b) La comercialització de reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, sigui de caràcter privat o obert al públic, en espais públics o privats, en els quals es produeixin aglomeracions que impedeixin o dificultin l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció.
c) Els incompliments de les prohibicions relatives a l'obertura de locals.
d) L'incompliment de l'obligació d'inhabilitar la pista de ball per a aquest ús.
e) La realització d'altres conductes o omissions que infringeixin les obligacions establertes per l'Estat o per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, que produeixin un risc o un dany molt greu per a la salut de la població.
f) L'incompliment, de forma reiterada, de les instruccions rebudes de l'autoritat competent, o l'incompliment d'un requeriment d'aquesta, si aquest comporta danys greus per a la salut.
g) Les infraccions greus, si 24 mesos abans de cometre-les la persona responsable d'aquestes ha estat sancionada mitjançant resolució definitiva en via administrativa per infracció tipificada com a greu.
Article 4
Infraccions greus
Constitueixen infraccions greus:
a) L'incompliment dels límits de capacitat o del nombre màxim de persones permès als establiments o a les activitats, quan aquest no sigui constitutiu d'una infracció molt greu ni lleu.
b) L'organització de reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, sigui de caràcter privat o obert al públic, en espais públics o privats, en els quals es produeixin aglomeracions que impedeixin o dificultin l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció.
c) La participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus d'acte esporàdic o eventual, de caràcter privat, en espais privats, en els quals es produeixin aglomeracions que impedeixin o dificultin l'adopció de les mesures sanitàries de prevenció.
d) La realització d'altres conductes o omissions que infringeixin les obligacions establertes per l'Estat o per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, que produeixin un risc o un dany greu per a la salut de la població.
e) L'incompliment, de forma reiterada, de les instruccions rebudes de l'autoritat competent, o l'incompliment d'un requeriment d'aquesta, quan aquest no sigui constitutiu d'una infracció molt greu.
f) Les infraccions lleus, si 24 mesos abans de cometre-les la persona responsable d'aquestes ha estat sancionada mitjançant resolució definitiva en via administrativa per infracció tipificada com a lleu.
Article 5
Infraccions lleus
Constitueixen infraccions lleus:
a) L'incompliment de l'obligació d'ús de mascaretes.
b) L'incompliment, per part dels establiments oberts al públic, d'informar els usuaris sobre el compliment horari, la capacitat del local, la distància social i, si s'escau, de l'obligatorietat de l'ús de mascareta.
c) L'incompliment dels límits de capacitat o del nombre màxim de persones permès als establiments o a les activitats, quan no suposi risc de contagi o aquest sigui inferior a menys de 15 persones.
d) Qualsevol altra infracció de les obligacions establertes per l'Estat o per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i que no estigui qualificada com a falta greu o molt greu.
Article 6
Sancions
1. A les infraccions molt greus els correspon una sanció de multa entre 60.001 i 600.000 euros.
2. A les infraccions greus els correspon una sanció de multa entre 3.001 i 60.000 euros.
3. A les infraccions lleus els correspon una sanció de multa entre 100 i 3.000 euros.
4. No obstant el que disposa l'apartat anterior, l'incompliment de l'obligació d'ús de mascaretes només es pot sancionar, com a màxim, amb multa de 100 euros.
Article 7
Sanció accessòria
1. En els casos d'infraccions molt greus i en consideració a les circumstàncies que es presentin, pot imposar-se, a més de la multa i com a sanció accessòria, el tancament del local o l'establiment on s'hagi produït la infracció, o la prohibició de realitzar-hi l'activitat durant el termini màxim de tres anys.
2. El local o l'establiment ha de romandre tancat durant tot el termini que es fixi en la resolució, amb independència dels canvis de titular que es puguin produir.
3. Quan les infraccions previstes als articles 3.b) i 4.b) es produeixin en un immoble donat d'alta com a habitatge destinat a estades turístiques, es pot imposar, a més de la multa i com a sanció accessòria, la prohibició de la comercialització turística d'aquest habitatge durant el termini màxim de tres anys.
Article 8
Gradació de les sancions
Les sancions que s'imposin han de ser graduades tenint en compte la naturalesa de la infracció i les circumstàncies concurrents, atesos especialment els criteris següents:
a) La transcendència del dany o el perjudici causat a la salut pública.
b) El nombre de persones afectades.
c) La intencionalitat.
d) El benefici obtingut com a conseqüència de la infracció.
e) La reincidència, quan no s'hagi tengut en compte per tipificar la infracció.
f) La posició de l'infractor en el mercat.
g) La categoria de l'establiment o les característiques de l'activitat.
Article 9
Persones responsables
1. Són persones responsables de les infraccions establertes en aquest Decret llei les persones físiques i jurídiques, públiques o privades, que incorrin en les accions o omissions tipificades com a tals.
2. La persona titular de l'explotació, empresa o activitat turística o comercial és responsable administrativament de les infraccions que cometin els treballadors ocupats o terceres persones que, sense tenir vinculació laboral, duguin a terme prestacions compreses en els serveis contractats per aquests.
3. La persona titular de l'explotació, empresa o activitat a qui s'hagi imposat una sanció com a conseqüència de la infracció comesa pel personal ocupat o terceres persones que hi prestin serveis contractats, pot exercitar les accions de repetició que li corresponguin contra els autors materials de la infracció que ocasioni la sanció.
4. Són responsables principals de les infraccions comeses per menors de fins a catorze anys els pares, tutors o guardadors.
5. Sense perjudici d'allò que estableix el punt anterior, quan comet la infracció un menor d'edat, són responsables subsidiaris els pares, tutors o guardadors.
Capítol III Procediment sancionador
Article 10
Actuacions inspectores
1. El personal inspector de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que, en l'exercici de les seves funcions, detecti qualsevol infracció de les referenciades en aquest Decret llei, ha d'estendre una acta que ha de trametre a l'òrgan competent que es determina en l'article 13 per a la instrucció del procediment.
2. El personal inspector de l'Administració de la Comunitat Autònoma està facultat, quan sigui necessari, per actuar sota una identitat encoberta, amb la finalitat de detectar les infraccions a què fa referència aquest Decret llei i obtenir-ne proves.
3. Les actes o denúncies per les infraccions previstes en aquest Decret llei que formulin les policies locals, els serveis de inspecció insulars i municipals, en l'àmbit de les seves competències, es poden trametre a l'òrgan previst en l'article 13 per a la instrucció del procediment sancionador corresponent.
4. El personal inspector, com també els policies locals, en estendre l'acta o denuncia poden proposar les mesures provisionals previstes en aquest Decret llei o, si escau, adoptar-les.
Article 11
Procediment sancionador
1. El procediment sancionador s'ha d'instruir i resoldre d'acord amb el règim sancionador que es conté en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els principis i disposicions que es contenen en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. L'òrgan competent de l'Administració de la Comunitat Autònoma aplicarà també el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.
2. Quan del contingut de l'acta o denúncia emesa es desprengui l'existència d'altres fets, distints dels prevists en aquest Decret llei, que puguin constituir infracció administrativa d'acord amb la normativa sectorial aplicable, s'ha de donar compte a l'òrgan o a l'Administració competent perquè resolgui el que pertoqui, respecte d'aquells.
Article 12
Mesures provisionals
1. En els supòsits d'imputació d'infraccions molt greus, l'òrgan competent per resoldre el procediment pot ordenar qualsevol de les mesures provisionals previstes en l'article 56 de la Llei 39/2015, inclòs el tancament de l'establiment o la suspensió de l'activitat o acte objecte d'infracció.
2. La mesura provisional ha de ser ratificada, rebutjada o modificada en la resolució iniciadora del procediment sancionador, que s'ha de dictar en els quinze dies següents a l'adopció de la mesura. Queden sense efecte aquelles que, vençut el termini, no s'han ratificat.
3. Les mesures provisionals, llevat que s'aixequin, romanen vigents fins a la resolució ferma en via administrativa, amb independència dels canvis de titular que es puguin produir a l'establiment.
4. Excepcionalment, en els supòsits de risc greu per a la salut de les persones, les mesures provisionals que preveu l'apartat 1 d'aquest article les pot adoptar directament el personal inspector, o les policies locals, amb caràcter previ a la iniciació del procediment, i s'han de ratificar, modificar o revocar en la resolució iniciadora del procediment sancionador en el termini màxim de quinze dies. En tot cas, aquestes mesures queden sense efecte si, una vegada transcorregut el termini esmentat, el procediment no s'inicia o la resolució d'inici no conté un pronunciament exprés sobre les mesures.
Article 13
Òrgans competents
1. Correspon a la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització la instrucció dels procediments sancionadors corresponents a:
a) Les infraccions establertes en aquest Decret llei.
b) Les infraccions establertes en qualsevol altra norma que suposin l'incompliment de les mesures i obligacions per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
2. Correspon a la consellera d'Administracions Públiques i Modernització la competència per iniciar i resoldre els procediments sancionadors a què fa referència l'apartat anterior, com també per a l'adopció de mesures provisionals.
No obstant això, si es té coneixement de la tramitació, per part d'una altra administració competent en la matèria, d'un procediment sancionador pel mateix fet infractor, s'ha d'abstenir d'iniciar el procediment.
3. L'atribució de les competències sancionadores establertes en els apartats anteriors s'estableix amb caràcter preferent sobre qualsevol altra competència relativa a la instrucció i resolució de procediments sancionadors que hagi estat atribuïda, en qualsevol matèria, a altres òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma o als seus ens públics de caràcter instrumental.
4. El que es disposa en els apartats anteriors s'entén sens perjudici de les normes sobre delegació de competències.
5. Correspon així mateix a la consellera d'Administracions Públiques i Modernització la competència per resoldre els recursos administratius que s'interposin contra els actes administratius dictats en qualsevol dels procediments sancionadors a què fa referència aquest article.
Disposició addicional única
El Govern de les Illes Balears promourà la signatura d'un protocol de col·laboració per assegurar la necessària coordinació i suport de les forces i cossos de seguretat de l'Estat en l'aplicació de les mesures que se contenen en aquest Decret llei.
Disposició transitòria única
1. Els procediments de caràcter sancionador iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei se seguiran tramitant i es resoldran d'acord amb la normativa vigent en el moment de dictar-se l'acte iniciador del procediment.
2. No obstant el que disposa l'apartat anterior, s'han d'aplicar les regles de competència previstes en el article 13 d'aquest Decret llei quan, a la seva entrada en vigor, no s'hagi acordat encara el tràmit d'audiència. A aquest efecte, els òrgans instructors donaran trasllat de les actuacions a la Direcció General d'Emergències i Interior.
3. Correspon en tot cas a la consellera d'Administracions Públiques i Modernització la competència per resoldre els recursos administratius interposats contra els actes administratius dictats, abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei, en els procediments sancionadors iniciats per qualsevol altre òrgan per l'incompliment de les mesures i obligacions per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
Disposició final primera
Modificació del Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat de zones turístiques
Es modifica l'apartat 2 de l'article 3 del Decret llei 1/2020, que queda redactat de la manera següent:
2. Queden prohibides les pràctiques perilloses per a la vida, la salut i la integritat física dels clients en els establiments d'allotjament turístic i en els habitatges objecte de comercialització turística. En tots els casos es consideren practiques perilloses, entre altres, passar d'un balcó o finestra a un altre, o llançar-se o despenyar-se des de llocs no adequats a piscines, al buit o a qualsevol element (la pràctica del denominat balcòning). Els clients que les realitzin han de ser expulsats de l'establiment amb caràcter immediat, amb independència de les sancions que se'ls puguin imposar, d'acord amb aquest Decret llei i amb les ordenances municipals corresponents. L'expulsió l'ha d'ordenar la direcció de l'establiment o la persona comercialitzadora de l'habitatge, els quals poden requerir la col·laboració de la policia local.
Disposició final segona
Vigència i efectes
Aquest Decret llei comença a vigir el mateix dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i produeix efectes fins que el Govern central declari la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
Palma, 10 de juliol de 2020
|
La presidenta |
La consellera de Salut i Consum |
Francesca Lluch Armengol iSocias |
Patricia Gómez Picard |
|
La consellera d'Administracions Públiques i Modernització |
|
Isabel Castro Fernández |
|