Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
FUNDACIÓ MALLORCA TURISME
Núm. 6113
Resolució de concessió de subvencions per co-màrqueting per fomentar la promoció de Mallorca com a destí turístic
Antecedents
El dia 1 d'abril de 2018, el Consell Insular de Mallorca va assumir les competències en la promoció turística de Mallorca mitjançant el Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística.
L'article 10 del Decret pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca estableix que la Fundació Mallorca Turisme resta adscrita al Departament de Turisme i Esports.
La Fundació Mallorca Turisme és una entitat sense ànim de lucre, que forma part del sector públic insular, el patrimoni de la qual està vinculat a la realització de finalitats d'interès general, que té com a objectiu fomentar la promoció turística de Mallorca en els mercats nacional i internacional, juntament amb la creació de producte turístic, la gestió dels serveis turístics en general, i qualsevol altra activitat amb l'objectiu de promoure el turisme de l'illa.
Dins l'activitat i finalitats de la Fundació s'inclou gestionar els serveis turístics de Mallorca, organitzar activitats promocionals en l'àmbit de l'illa, de la comunitat autònoma de les Illes Balears, de l'Estat o en l'àmbit internacional, impulsar activitats d'interès turístic que consolidin els diferents productes turístics de Mallorca, així com la seva promoció als mercats nacionals i internacionals.
Com a fites d'actuació concretes per a l'any 2020 el patronat de la Fundació, que és l'òrgan de govern i de representació de la Fundació, va aprovar el pla d'actuació de 2020 que conté els objectius i les activitats que s'han de desenvolupar en aquest exercici. El pla preveu una convocatòria de subvencions per co-màrqueting en la promoció de Mallorca com a destí turístic amb col·laboració amb el sector privat el qual ha d'aportar almenys el 50% del total de la campanya publicitària.
Aquest pla menciona que el co-màrqueting servirà per donar més força a la marca Mallorca no només en els medis publicitaris off-line sinó també en la publicitat en línia (online) mitjançant accions conjuntes amb els medis digitals que permetrà derivar tràfic de potents agents turístics a les nostres plataformes digitals. La voluntat és prioritzar els canals que ofereixen les noves tecnologies el qual permet un impacte més directe, segmentat i acurat en el públic objectiu de la nostra oferta turística. Aquest aprofitament de les noves tecnologies no exclou altres canals de publicitat i promoció de la marca Mallorca que també serveixen per donar a conèixer el destí potser a vegades a altres sectors de la societat que utilitzen vies o camins d'informació més tradicionals.
La Fundació vol mantenir els mercats d'origen ja consolidats com són el mercat alemany, britànic, països nòrdics i el nacional però a la vegada veu una oportunitat de creixement en els mercats francès, rus, suïs, i de Benelux per això considera que aquests són els destins en els quals s'ha d'incentivar la promoció turística de Mallorca que permetrà compartir les despeses de la publicitat amb el sector privat i fer campanyes de publicitat més fortes i amb més impacte.
Per dur a terme la seva activitat la Fundació entén que és d'interès públic fomentar la promoció turística de Mallorca en els sectors estratègics i que influeixen en el turisme de qualitat, per això vol fomentar i col·laborar amb les campanyes publicitàries dutes a terme pel sector privat amb una aportació econòmica i les entitats privades es comprometen a garantir la promoció de la marca turística Mallorca en compensació i en qualitat equivalent a aquesta aportació econòmica de forma que es comparteixen les despeses. La Fundació es serveix de la infraestructura oferta pel sector privat per considerar que és més efectiu, més econòmic i que permet arribar amb més força als destinataris amb un menor cost per la Fundació. Es tracta d'una col·laboració públic-privada en aplicació dels principis d'economia, eficàcia i eficiència en l'actuació de l'administració.
La participació en aquesta convocatòria està subjecta als principis de publicitat, transparència, cooperació i eficiència de la utilització dels recursos públics, i suposa l'acceptació dels termes i condicions en ella establerts. El beneficiari de la subvenció a més està obligat a donar publicitat de l'ajuda de la Fundació Mallorca Turisme en les campanyes de publicitat de la marca Mallorca.
L'article 1 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca estableix que el seu objecte és regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades pel Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents. De conformitat amb el que estableix la Disposició addicional quarta, punt dos, de l'Ordenança general de subvencions, el conseller executiu de Turisme i Esports ha autoritzat amb caràcter previ a la Fundació Mallorca Turisme la concessió de les subvencions previstes en el Pla d'actuacions de 2020.
La directora de la Fundació Mallorca Turisme va aprovar la convocatòria de subvencions per co-màrqueting per fomentar la promoció de Mallorca com a destí turístic mitjançant resolució de 17 de febrer de 2020, que va ser publicada al BOIB núm. 22 de 20 de febrer de 2020
L'extracte de la convocatòria de subvencions esmentada es va publicar al BOIB núm. 22, de 20 de febrer de 2020, per conducte de la Base de Dades Nacional de Subvencions amb el número de referència 496466 . D'acord amb el punt Cinquè de l'extracte i del punt 12 de la convocatòria, el termini per presentar sol·licituds finalitzava el dia 19 de març de 2020, que va esser suspès de conformitat amb l'establert a la Disposició Adicional Tercera del Reial Decret 463/2020 de 14 de març i reprès el 1 de juny pe l'article 9 del Reial Decret 537/2020 de 22 de maig.
Conclòs l'anterior termini, es varen presentar un total de 23 propostes repartides a les diferents línies de la convocatòria.
El 2 de juliol de 2020 el Director de la Fundació Mallorca Turisme va emetre informe establint les entitats que complien el requisits per esser beneficiàries de les subvencions.
La Comissió Avaluadora es va reunir el 3 de juliol de 2020 i va emetre informe en el qual es concreta el resultat de l'avaluació efectuada.
No obstant l'anterior, l'entitat TRAVELSENS, S.L., va presentar instancia el 7 de juliol de 2020 amb número de registre 2020-E-RE-255 renunciant a les propostes presentades per la línia 5, (països nòrdics), i per la línia 5 pel que fa al Benelux, (Holanda), mantenint dins d'aquesta línia la seva proposta pel que fa a França, minorant el seu pressupost inicial a la quantitat de 16.525,00€ per aquest mercat emissor; la qual cosa va fer per ajustar-se al màxim subvencionable de 120.000€ pels grups empresarial establert al punt 6.3 de la convocatòria.
Tenint en compte aquesta renúncia, la Comissió Avaluadora es va tornar a reunir el 8 de juliol de 2020 per emetre informe en el qual es concreta el resultat definitiu de l'avaluació efectuada que fonamenta aquesta resolució.
El 8 de juliol de 2020 es va emetre per part del Secretari Tècnic del Departament de Turisme i Esports del Consell Insular de Mallorca proposta de resolució de concessió de les subvencions i informe jurídic envers aquesta proposta.
El 9 de juliol de 2020 es va emetre autorització de la concessió d'aquesta subvenció per part del Conseller Executiu del Departament de Turisme i Esports del Consell Insular de Mallorca.
Fonaments de dret
1.Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, per la qual s'aprova l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, modificat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52, d'1 de març del 2007, correcció d'errates al BOE núm. 77, de 30 de març).
2.Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars de Mallorca, Menorca i Formentera de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquests consells insulars que actualment exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de promoció turística (BOIB núm. 37, de 24 de març de 2018).
3.Estatuts de la Fundació Mallorca Turisme (BOIB núm. 24, de 23 de febrer de 2019).
4.Article 10 del Decret pel qual es determina l'organització del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 167, de 12 de setembre de 2019), que estableix que la Fundació Mallorca Turisme resta adscrita al Departament de Turisme i Esports.
5.Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), modificada pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de dia 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost).
6.Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
7. Pla Estratègic de subvencions del Consell Insular de Mallorca, que inclou el Pla estratègic de subvencions de la Fundació Mallorca Turisme, aprovat pel Consell Executiu del Consell de Mallorca en sessió de 22 de gener de 2020, modificat per Acord del Consell Executiu de dia 12 de febrer de 2020 (BOIB núm. 19, de 13 de febrer de 2020), preveu que la Fundació Mallorca Turisme té previst tramitar una convocatòria de subvencions per co-màrqueting en la promoció de Mallorca com a destí turístic.
8.Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions i Reial decret 1337/2005, d'11 de novembre pel qual s'aprova el Reglament de fundacions de competència estatal.
9.Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
10.Article 11 de la Llei 11/2016 d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost de 2016).
11.Reglament Europeu 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de mínimis (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de setembre de 2013).
Especialment, pel que estableix l'article 3, apartat 2, segons el qual l'import total de les ajudes de mínimis concedides per un estat membre a una única empresa no pot excedir de 200.000 euros perquè es considera que repercuteix en la lliure competència de les empreses, a calcular a partir de l'exercici en curs i dos exercicis anteriors. D'acord amb l'apartat 4 del mateix article, les ajudes de mínimis es consideraran concedides en el moment en què es reconegui a l'empresa el dret legal a rebre l'ajuda en virtut del règim jurídic nacional aplicable, amb independència de la data de pagament de l'ajuda.
Per tot això, d'acord amb els Estatuts de la Fundació Mallorca Turisme i amb l'autorització prèvia del Departament de Turisme i Esports, dict la següent
Resolució
1. EXCLOURE les sol·licituds que figuren a l'Annex 2, pels motius que s'hi detallen.
2. CONCEDIR les subvencions econòmiques de subvencions per co-màrqueting per fomentar la promoció de Mallorca com a destí turístic, a les entitats i pels projectes que es detallen a l'Annex 1, pels imports que hi consten.
Es fa consta que en els casos a on les quantitats demanades no coincideixen amb les quantitats atorgades els motius poden ser els següents:
3. D'acord amb el punt 3.4 de la convocatòria, s'ha aplicat els següents acreixements a les línies indicades:
4. DISPOSAR una despesa total de _477.713,50€ (quatre-cents setanta-i-set-mil set-cents tretze Euros i cinquanta cèntims) a favor dels beneficiaris que es relacionen a l'Annex 1 que s'adjunta, per les quanties que hi figurem
5. ORDENAR la publicació d'aquest Acord en el BOIB i que es remeti la informació a la Base de Dades Nacional de Subvencions
6. INFORMAR als interessats del següent:
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el president del Patronat de la Fundació Mallorca Turisme en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord l'establert a l'article 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de l'article 9 dels estatuts de la Fundació.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada, es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu de Palma que correspongui, en el termini de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà de la desestimació presumpta, que es produeix tres mesos després d'interposar el recurs d'alçada sense que se n'hagi notificat la resolució. No obstant l'anterior, es pot interposar, si escau, qualsevol altre recurs que es consideri oportú. Tot això de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Palma, 10 de juliol de 2020
El director de la Fundació Mallorca Turisme,
Miguel Pastor Jordà