Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE CAPDEPERA
Núm. 6077
Bases i convocatòria de proves selectives per a la constitució d'un borsí per cobrir una plaça interina de Psicòleg/Psicòloga mitjançant el procediment de concurs-oposició. Exp 1718/20
Por acord de la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Capdepera en sessió celebrada el dia 9 de juny de 2020 s'han aprovat les següents:
BASES I CONVOCATÒRIA DE PROVES SELECTIVES PER A LA CONSTITUCIÓ D'UN BORSÍ PER COBRIR UNA PLAÇA INTERINA DE PSICÒLEG/PSICÒLOGA MITJANÇANT EL PROCEDIMENT DE CONCURS-OPOSICIÓ
PRIMERA.- Objecte de la convocatòria i justificació
És objecte de la present convocatòria crear una borsa de treball de psicòleg/psicòloga per proveir les vacants o per necessitats del servei de caràcter temporal. Així mateix, es poden nomenar per subvenir a necessitats urgents, extraordinàries i circumstancials d'increment d'activitat, mitjançant la contractació com a funcionari/a interí/ina.
Aquests llocs s'emmarquen en el grup de classificació professional A2, conforme a la Disposició Transitòria Tercera de la Llei 5/2015, de 30 d'octubre, per la qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic.
Tots els anuncis i resolucions vinculats amb aquest procés selectiu seran objecte de publicació tant al tauler d'anuncis de l'Ajuntament com a la seva Seu Electrònica.
SEGONA.- Condicions dels aspirants
Per poder prendre part en aquest procediment selectiu cal reunir els següents requisits:
Tenir la nacionalitat espanyola, sens perjudici del que disposa l'article 57 del Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
Tenir complerts 16 anys i, en tot cas, no excedir l'edat màxima de jubilació forçosa.
Estar en possessió de la titulació universitària de Grau en Psicologia, o en condicions d'obtenir-lo en la data en què finalitzi el termini de presentació d'instàncies.
No patir cap malaltia o defecte físic o psíquic que impedeixi l'acompliment de les funcions corresponents.
No haver estat separat, mitjançant un expedient disciplinari, del servei d'alguna Administració Pública ni trobar-se inhabilitat per a l'exercici de les funcions públiques.
No estar sotmès a cap causa d'incapacitat de les contingudes en la legislació local.
Estar en possessió del nivell C1 de coneixements de la llengua catalana, conforme a l'Ordre del Conseller d'Educació, Cultura i Universitats, de 21 de febrer de 2013, per la qual es determinen els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixement de llengua catalana de la Direcció General de Cultura i Joventut o aquells expedits per l'EBAP.
Acreditar la carència de delictes de naturalesa sexual mitjançant un certificat d'Antecedents Penals i per Delictes de Naturalesa Sexual, expedit pel Ministeri de Justícia.
TERCERA.- Presentació d'instàncies
Les instàncies per prendre part en el procés selectiu s'han de presentar conforme al model de l'Annex I de les presents bases, adreçades al Batle-President de la Corporació, davant el registre general de l'ajuntament o en qualsevol de les formes previstes per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els aspirants, a més, han de manifestar que reuneixen totes i cada una de les condicions exigides en l'apartat segon d'aquestes bases, aspecte ja inclòs en el mateix model de sol·licitud (ANNEX I).
S'estableix un termini de presentació d'instàncies de set dies naturals (7), comptadors a partir de l'endemà d'haver-se publicat les presents bases al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Els anuncis successius únicament es publicaran al tauler d'anuncis de l'Ajuntament, així com a la seva seu electrònica.
Caldrà adjuntar-hi la documentació següent:
Fotocòpia del DNI o document d'identificació personal legalment procedent, en el cas de persones nacionals d'estats diferents a l'Estat espanyol.
Fotocòpia de la titulació acadèmica exigida.
Fotocòpia dels mèrits que s'acreditin.
Fotocòpia de la documentació acreditativa del nivell C1 de coneixements de la llengua catalana exigit.
Justificant del pagament del dret d'examen, de 15,00 euros, que s'han d'ingressar al compte municipal núm. ES1000810604560001182620.
Certificat d'Antecedents Penals i per Delictes de Naturalesa Sexual, expedit pel Ministeri de Justícia.
QUARTA.- Admissió d'aspirants
Una vegada expirat el termini de presentació de sol·licituds, Batlia dictarà una resolució, en el termini màxim d'un mes, mitjançant la qual declari aprovada la llista provisional de persones admeses i excloses, que s'exposarà al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i a la seu electrònica municipal. A partir de la data en què aquesta es publiqui els aspirants exclosos disposaran d'un termini de dos (2) dies per esmenar els defectes que haguessin motivat la seva exclusió. Si dins aquest termini no s'esmenessin tals defectes i justifiquessin el seu dret de ser-hi admesos, seran definitivament exclosos del procés.
En cas que no es presentin al·legacions contra la llista provisional d'admesos i exclosos aquesta s'elevarà a definitiva a partir de l'endemà d'haver expirat el termini de reclamacions, sense necessitat d'haver-se de dictar cap nova resolució o publicació.
Una vegada acceptades o rebutjades les reclamacions presentades, en un termini màxim de 30 dies Batlia publicarà una nova resolució mitjançant la qual declari la llista definitiva de persones admeses i excloses, que serà publicada al tauler d'edictes de l'Ajuntament i a la seu electrònica. Una vegada transcorregut aquest termini sense haver-se dictat cap resolució, s'entendrà que les sol·licituds han estat desestimades.
Mitjançant dita resolució s'indicarà el lloc, data i hora en què s'haurà constituir el Tribunal, i lloc, data i hora del primer exercici.
Contra dita resolució es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat, davant el mateix òrgan que la va dictar.
CINQUENA.- Tribunal qualificador
Conforme a l'art. 60 del text de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i resta de normativa relacionada, el Tribunal qualificador tendrà la composició següent:
Un/a President/a
Titular: Mercedes Torres Riutort
Suplent: Antoni Crespí Serra
Quatre vocals
Titular: Joan Carles Felip Panadés Nigorra
Suplent: Margalida Servera Pascual
Titular: Mª Elena Lluch Cerdà
Suplent: Carlos March Fernández
Titular:Joan A. Torrens Ferrer
Suplent: Maria Massanet Gili
Titular: Joana Sureda Rosselló
Suplent: Vicenç X. Garriga Martorell
Un Secretari
Titular: Catalina Isabel Cursach Llinàs
Suplent: Antonia Rojas Hurtado
En la designació dels seus membres es respectaran els principis d'imparcialitat i professionalitat, i si és possible es tendirà a la paritat entre homes i dones.
Els integrants del Tribunal han de disposar del mateix nivell de titulació o superior que l'exigida per poder ingressar a la plaça convocada.
A més dels titulars, també es designarà el mateix nombre de suplents i amb els mateixos requisits. Així mateix, per a totes o algunes de les proves el Tribunal podrà comptar amb la col·laboració d'assessors tècnics, amb veu i sense vot, que es limitaran a prestar assistència relacionada amb la seva especialitat tècnica.
A iniciativa de cada Central Sindical, durant la totalitat del procés selectiu podrà assistir als Tribunals un representant de cada una de les que tenguin representació a l'Ajuntament convocant, en qualitat d'observador.
El Tribunal no es podrà constituir ni actuar vàlidament sense la concurrència del President, el Secretari i un Vocal. Li correspon dilucidar sobre les qüestions plantejades durant el transcurs del procés selectiu, vetllar pel seu bon desenvolupament, qualificar proves establertes i aplicar els barems que corresponguin.
Els membres del Tribunal s'hauran d'abstenir d'intervenir i els aspirants en podran promoure la recusació en els termes previstos per l'art. 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En tot allò no previst expressament en les presents bases per als Tribunals Qualificadors serà d'aplicació allò que es disposa per als òrgans col·legiats al capítol II del títol II de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre i, supletòriament, la normativa de la Comunitat Autònoma.
SISENA.- Actuació d'aspirants
L'ordre d'actuació dels aspirants en els exercicis que no es puguin realitzar conjuntament serà la lletra resultant del sorteig públic que s'efectuï, que figurarà en l'anunci pel qual es faci pública la resolució aprovatòria de la llista definitiva d'admesos i exclosos, composició del Tribunal qualificador i data, hora i lloc d'inici dels exercicis. Es publicarà al Tauler d'Edictes de la Corporació i a la seu electrònica de l'Ajuntament.
Els aspirants seran convocats per a cada exercici mitjançant crida única, tret de casos de força major, invocats amb anterioritat, que s'hauran de justificar degudament i seran apreciats pel Tribunal amb absoluta llibertat de criteri. Per prendre part en els exercicis cal presentar el DNI.
Si els aspirants no compareguessin a alguns dels exercicis això determinarà automàticament que perdran els seus drets de participar tant en aquest com en exercicis successius. En conseqüència, quedaran exclosos del procediment selectiu. No obstant això, en els supòsits de cas fortuït o de força major, i amb la justificació corresponent, i sempre sota l'apreciació del Tribunal, l'examinand es podrà examinar, sempre que la prova corresponent no hagi finalitzat o, en cas d'haver finalitzat, quan no entorpeixi el desenvolupament de la convocatòria ni ocasioni perjudici per a l'interès general o de tercers.
SETENA.- Procediment de selecció
Fase d'oposició
Primera prova. Exercici teòric. De caràcter obligatori i eliminatori. Dividit en tres parts. Serà necessari obtenir, almenys, la puntuació mínima per superar cada una de les parts.
1ª Part: Consistirà en la realització d'un test de 10 preguntes relacionades amb els coneixements referits a les matèries del temari general contingudes en l'annex II de la convocatòria, amb tres respostes alternatives, de les quals només una és correcta, amb penalització, aplicant la següent fórmula de correcció:
Les preguntes correctes es valoraran amb 1 punt; les no contestades, amb 0 punts i les incorrectes, amb -0,25. Per a superar-la cal obtenir una qualificació mínima de 5 punts i màxima de 10.
2ª Part: Consistirà a respondre per escrit 10 preguntes a desenvolupar, relacionades amb les matèries del temari específic contingudes en l'annex II de la convocatòria. Per a aprovar cal obtenir una puntuació mínima de 20 punts del màxim possible de 40.
3ª Part: De caràcter obligatori i eliminatori. Consistirà a respondre per escrit les preguntes plantejades pel Tribunal Qualificador amb relació a un o diversos supòsits pràctics, relacionats amb les matèries del temari específic contingudes en l'annex II de la convocatòria i amb les funcions a exercir com a psicòleg en els Serveis Socials del Ajuntament de Capdepera. Per superar-la cal obtenir una qualificació mínima de 10 punts i fins a un màxim possible de 20.
Es valorarà la capacitat de l'aspirant i l'aplicació dels seus coneixements teòrics en la prova plantejada, així com el coneixement del servei, funcions de la plaça objecte d'aquesta convocatòria, recursos municipals i de la zona.
La durada de l'exercici teòric serà de tres hores.
Fase de concurs
Una vegada iniciat el procés selectiu, els successius anuncis relatius a la realització del procediment selectiu es faran públics a la seu electrònica de l'Ajuntament de Capdepera.
El procediment de selecció és el de concurs-oposició, i consisteix en les proves següents:
Barem de mèrits:
a) Experiència laboral (puntuació màxima: 22 punts).
- Per serveis prestats a l'administració local, com a empleat públic funcionari o laboral, en la plaça convocada o de superior categoria: 0,26 punts per mes.
- Per serveis prestats a l'administració pública, com a empleat públic funcionari o laboral, en la plaça convocada o de superior categoria: 0,21 punts per mes.
- Per serveis prestats a l'empresa privada en la plaça convocada o de superior categoria: 0,18 punts per mes.
S'ha d'acreditar mitjançant un certificat de la vida laboral expedit per l'INSS i el certificat d'empresa o de serveis prestats expedit per l'organisme que correspongui, administració pública i/o empresa privada.
b) Per estar en possessió d'altres títols relacionats amb serveis socials (puntuació màxima: 3 punts)
- Grau o Diplomatura en Treball Social, Educació Social, Pedagogia: 3 punts.
- Màster o títol propi oficial relacionat amb Psicologia, amb Serveis Socials o amb la plaça convocada: 1,5 punts.
No es valoraran aquells títols acadèmics que hagin servit per obtenir una titulació acadèmica superior ja valorada per la Junta Qualificadora, o que hagin estat presentats com a requisit.
c) Per cursos de formació i perfeccionament relacionats amb l'administració pública, psicologia i/o serveis socials. Es valoraran els cursos oficials d'idiomes d'anglès i alemany (puntuació màxima: 3 punts).
- De 1 a 20 hores, o cursos en què no figurin les hores o crèdits: 0,3 punts per curs. 10 CURSOS
- De 21 a 40 hores: 0,4 punts per curs. 7,5 CURSOS
- De 41 a 60 hores: 0'5 punts per curs. 6 CURSOS
- De més de 60 hores: 0'6 punt per curs. 5 CURSOS
d) Per coneixements orals i escrits de la llengua catalana (puntuació màxima: 2 punts).
- Nivell C2: 1'5 punts
- Nivell LA: 2 punts. Només es valorarà el títol superior.
El nivell LA serà acumulable als anteriors. Es valoraran els certificats expedits o homologats per l'EBAP o per la Direcció General de Política Lingüística.
VUITENA.- Puntuació final
La qualificació final de la fase d'oposició i de la fase de concurs estarà determinada mitjançant la suma aritmètica de les puntuacions obtingudes en cadascuna, segons la puntuació màxima de cada una de les parts.
En cas d'empat, l'ordre de prelació s'establirà tenint en compte la puntuació obtinguda al primer exercici; en cas de no ser suficient, es considerarà la major qualificació obtinguda al segon, i en cas de no ser suficient, en el tercer exercici.
NOVENA.- Borsa de treball
Una vegada finalitzada la qualificació, el Tribunal elevarà a Batlia la proposta de selecció definitiva, i es dictarà un decret de constitució de la borsa de treball, per la qual es publicarà la relació d'aprovats al Tauler d'anuncis de la seu electrònica de la pàgina web de l'Ajuntament, ordenada de major a menor puntuació.
Quan les necessitats de servei exigeixin haver de fer ús d'aquesta borsa, des de l'Ajuntament es contactarà telefònicament amb els candidats, cosa que s'intentarà fins a tres vegades en el mateix dia i amb un mínim de 30 minuts entre telefonades, tot seguint l'ordre establert durant el procés de selecció de la borsa. El responsable de l'expedient en deixarà constància dins l'expedient.
Si no s'hagués pogut contactar amb tal persona, es contactarà amb el següent candidat, i l'anterior perdrà el seu ordre de prelació per al nomenament en curs.
El fet que un aspirant renunciï a un lloc de treball ofert suposarà que aquest passarà al darrer lloc de la borsa de treball, tret que justifiqui trobar-se en alguna de les situacions següents:
- Estar en període d'embaràs, maternitat o paternitat, adopció o acolliment permanent o preadoptiu, incloent-hi el període procedent de concessió d'excedència per tenir cura de fills o filles per qualsevol dels supòsits anteriors.
- Estar prestant serveis en un lloc de la Relació de Llocs de Treball de l'Administració Pública, com a personal funcionari interí en un altre cos, escala o especialitat, com a personal laboral temporal o indefinit no fix.
- Estar prestant serveis en un lloc de la Relació de Llocs de Treball de l'Administració Pública com a personal funcionari de carrera i, en aplicació de la normativa, no poder acollir-se a la situació d'excedència voluntària per incompatibilitat per prestació de serveis al sector públic.
- Patir malaltia o incapacitat temporal.
La justificació de renúncia s'ha de presentar per escrit davant l'Ajuntament als 3 dies següents d'haver rebutjat l'oferta. Si una vegada transcorregut aquest termini la persona no l'hagués presentada, perdrà el seu ordre de prelació i serà relegada al darrer lloc de la llista.
Aquesta borsa té una vigència màxima de tres (3) anys i anul·la les borses anteriors existents, si n'hi hagués. La mateixa borsa podrà esser anul.lada per una altra posterior, de realitzar-se un nou procés selectiu.
DESENA.- Incidències
Les presents bases i convocatòria poden ser impugnades conforme a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En tot allò que no hi estigui previst és d'aplicació:
- El text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
- L'Ordre APU/1461/2002, de 6 de juny, per la qual s'estableixen les normes per a la selecció i nomenament de personal funcionari interí [d'aplicació supletòria].
- La Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
- El text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local, aprovat pel Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril.
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
- I, amb caràcter supletori, el Reglament general d'ingrés del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i de provisió de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris civils de l'Administració General de l'Estat, aprovat pel Reial decret 364/1995, de 10 de març.
ANNEX I MODEL D'INSTÀNCIA
_______________________________, major d'edat, amb DNI ___________, i domicili a efectes de notificacions a __________________________________, telèfon ________________ i correu electrònic ______________________________.
EXPÒS:
Que he tengut coneixement de la convocatòria de la creació d'una borsa de treball per a la categoria de psicòleg/psicòloga, grup A2 de l'Ajuntament de Capdepera.
Que declar estar en possessió de totes i cada una de les condicions o requisits de la base segona de la convocatòria.
Que adjunt la documentació següent:
Fotocòpia del DNI
Fotocòpia de la titulació exigida
Fotocòpia dels mèrits que s'acrediten
Documentació acreditativa de coneixements de llengua catalana de nivell C1
Certificat de delictes sexuals
Per això, SOL·LICIT:
Ser admès i poder participar en el procediment selectiu per formar part d'una borsa de treball per a la categoria de psicòleg/psicòloga, grup A2, de l'Ajuntament de Capdepera.
__________________, ______ de _________________ de 202__
[signatura]
SR. BATLE DE L'AJUNTAMENT DE CAPDEPERA
ANNEX II Temari General
La Constitució Espanyola de 1978: Estructura i contingut essencial. La Reforma Constitucional.
Drets i Deures fonamentals. La Corona.
Les formes d'organització territorial de l'Estat. El procés estatutari: els Estatuts d'Autonomia. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears. Disposicions generals.
L'acte administratiu: concepte, classes, actes nuls i anul·lables.
Funcions i competències dels òrgans locals: el batle, els tinents de batle, l'ajuntament en ple, la Junta de Govern Local i les comissions informatives.
Ordenances i reglaments de les entitats locals: classes, procediments d'elaboració i aprovació.
El personal al servei de les Entitats Locals: Classes i règim jurídic. Els drets i els deures dels funcionaris locals.
Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes: Principis generals. Polítiques públiques per a la promoció de la igualtat de gènere.
Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals. Principis de la protecció de dades. Drets de les persones.
El procediment administratiu: principis, fases i còmput de terminis.
Temari Específic
La intervenció psicològica. Model i tècniques. Fonaments dels principals models psicoterapèutics. Teràpia psicoanalítica. Teràpia de conducta. Teràpies humanistes. Teràpies cognitives. Teràpies sistèmiques. Teràpies de tercera generació. Metodologia de treball interdisciplinar.
La personalitat. Concepte, Models de personalitat: models biològics, psicodinàmics, conductuals i humanístics, i teories cognoscitives de la personalitat.
El treball amb grups a l'àmbit psicosocial. Opcions metodològiques i tècniques.
Psicologia de l'envelliment. El funcionament afectiu, relacional, conductual i cognitiu. Els estils d'envelliment. Avaluació de les persones majors en situació de risc. El maltractament a les persones majors.
L'ètica i la deontologia professional. El codi deontològic del psicòleg. Els comitès d'ètica a les Illes Balears: composició, regulació i funcionament.
Trastorns de l'espectre esquizofrènic i altres trastorns psicòtics. Diagnòstic, avaluació i valoració de la discapacitat.
Trastorns del comportament i de les emocions en la infància i l'adolescència. Diagnòstic, avaluació i valoració de la discapacitat. L'Institut Balear per a la Salut Mental de la Infància i l'Adolescència (IBSMIA): estructura i funcionament.
La família: concepte i tipologies. Funcions i vincles parentals. Models de família. Marcs teòrics. Cicle vital. La intervenció pluridisciplinar.
L'entrevista motivacional en la intervenció amb famílies.
La violència familiar: conceptes, tipologies, principals estratègies d'intervenció. La violència filio-parental.
La mediació familiar. El rol professional del mediador familiar. Marc normatiu a les Illes Balears.
Famílies multiproblemàtiques: estructura, característiques i perfil psicosocial.
Teràpia sistèmica en la intervenció amb famílies. Concepte i evolució. Teoria de sistemes.
La separació. Transicions que implica des del model ecològic. Adaptació positiva a la separació.
La teràpia de parella. Models d'intervenció.
Atenció psicològica a la dona víctima de violència de gènere des dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics. Llei 01/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere: Drets de les dones víctimes de violència de gènere.
La intervenció psicològica en situacions de crisi i emergència.
La Regidoria de Benestar Social: serveis, recursos i actuacions. La realitat social al municipi de Capdepera. Reglamentació municipal en matèria de serveis socials. Principals necessitats i actuacions dels serveis socials.
Abordatge dels riscs, mal ús i conductes problemàtiques derivades de les tecnologies digitals en la població jove.
Llei 4/2009, de 11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears: Definició i característiques dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics. Professionals de l'equip de serveis socials. Les funcions del psicòleg als serveis socials comunitaris bàsics.
Capdepera, 8 de juliol de 2020.
El Batle Rafel Fernández Mallol.