Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA D'ESTRATÈGIA TURÍSTICA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 6075
Acord per a la formalització d’una encomana de gestió amb l’Agència d’Estratègia Turística de les Illes Balears (en endavant, AETIB) per donar suport a la direcció general de Treball i Salut Laboral i la direcció general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular com a conseqüència del volum de feina derivat del COVID -19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Parts

Jaume Colom Adrover, per delegació de signatura  de 16 gener de 2020 del president de l'AETIB i conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, en virtut del Decret 10/2019, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, per la qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol), en representació de l'Administració autonòmica de les Illes Balears i en atribució de les funcions que li confereixen els articles 11c) i 80.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Manuel Porras Romero, director de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears, (d'ara endavant AETIB), en nom i representació de l'entitat, amb CIF Q-5755004-H i domicili al carrer Rita Levi s/n del Parc Bit de Palma, facultat per la signatura d'aquest document de conformitat amb l'article 11.2.n) del Decret 18/2018, de 12 de juny, pel qual es reorganitza, es reestructura i es regula l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears.

Ambdues parts es reconeixen competència i capacitat per subscriure el present acord i en la seva virtut,

Antecedents

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019 de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en el seu article 1, que les conselleries que integren l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears exerceixen les competències normatives i executives atribuïdes a aquesta Administració per l'Estatut d'autonomia i la resta de l'ordenament jurídic en els sectors corresponents de l'acció pública.

En relació a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, estableix (punt 4.d de l'article 2) que les competències de la Direcció General de Treball i Salut Laboral són, entre d'altres, mediació, arbitratge i conciliació dels conflictes laborals; foment de les mesures de conciliació de la vida personal, de la familiar i de la laboral en les empreses.

Per altra banda, la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular  té, entre d'altres tasques, planificació i coordinació estratègia balear de economia circular.

Amb la publicació del Decret 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions publiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada pel COVID-19, s' estableixen, al seu capítol IV un règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes .

Per la qual cosa, el volum de feina d'aquestes direccions generals, es preveu que creixerà , ates que s'han de treure convocatòries extraordinàries d'ajuts per poder reiniciar l'activitat econòmica, la qual cosa fa necessària que aquesta direcció general pugui percebre el suport d' altres àrees del govern, i en particular de la seva mateixa conselleria.

2. El RD 463/2020, de 19 de març, per la qual es declara l'estat d' alarma per la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19,  a més de contenir mesures dirigides a protegir la salut i seguritat dels ciutadans, contenir la progressió de  la malaltia  i reforçar el sistema de salut pública, recull mesures de contenció en l' àmbit de l' activitat comercial , es a dir, preveia el tancament de determinats establiments  per força major.

En el cas de les activitats econòmiques, s'entenia que concorria la força major als efectes de tramitar el corresponent ERTE, d'acord amb la Instrucció del Conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de 23 de març de 2020, publicat al BOIB núm. 40 de 24.03.2020. 2. La resta de sectors econòmics havien de tramitar els Expedients de Regulació Temporal de  feina acreditant causes econòmics, tècnics, organitzatives o de producció. Durant els mesos que ha estat en vigor l'estat d'alarma, s'han tramitat per part del SOIB, milers d'ERTOS,  i el personal de l'AETIB ha prestat recolzament atenent mails i donat informació als afectats seguint les directrius d ela direcció general, ates que el personal de la direcció general no podia assumir la gestió ordinària pel volum de feina que la tramitació dels ERTOS duia implícita.

 A les Illes Balears tenim una estructura productiva clarament marcada pel sector serveis, el qual està directament relacionat amb l'activitat turística. A causa de la declaració de l'estat d'alarma, i el conseqüent tancament d'establiments i la reducció de la lliure circulació de les persones, les entitats que realitzen una activitat relacionada directament o indirectament amb el sector turístic en Balears, es troben en situació de cessament total de l'activitat o baixades en la facturació

3. L'article 11 de la Llei 40/2015, d' 1 d' octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, estableix la possibilitat de què la realització d' activitats  de caràcter material o tècnic de la competència dels òrgans administratius o les Entitats de dret públic es pugui encomana  a altres Òrgans o Entitats, de la mateixa o de distinta Administració, sempre que dins les seves  competències es troben aquestes activitats, per raons d' eficàcia o quan no es tenguin els mitjans tècnics adients  pel seu desenvolupament.

En el cas de que l'encomana de gestió es realitzi entre òrgans i entitats de dret públic  de diferents administracions es formalitzarà mitjançant la signatura d'un conveni.

4. D'acord amb el  Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel es modifica el Decret 12/2019 de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB) es troba adscrita a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball i té entre les seves finalitats l'elaboració de l'estratègia de sostenibilitat com a element de minvament dels impactes de l'activitat turística i de millora del posicionament.

5.  L'article 21.3 del Decret 18/2018, , pel qual es reorganitza, es reestructura i es regula l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (BOIB núm. 77, de 23 de juny), estableix que l'AETIB pot rebre encàrrecs de gestió de l'Administració de la Comunitat Autònoma o de la resta d'administracions públiques de la CAIB, així com dels ens instrumentals d'aquestes administracions per raons d'eficàcia o perquè qui fa l'encàrrec no té els mitjans tècnics necessaris per a dur-lo a terme, relacionades amb les funcions pròpies de la AETIB. Aquests encàrrecs es regiran d'acord amb l'article 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre , de Règim Jurídic del Sector Públic, i l'article 30 de la Llei 3/2003, de 26 de març , de Règim Jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per tot l'exposat i de conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 40/2015, d'1 d' octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, les parts subscriuen el present acord, en el que es determinen els drets i obligacions que recíprocament assumeixen, en base als següents:

Acords

PRIMER.- Objecte de l'acord

L'objecte del present acord és formalitzar i establir l'encomana de gestió amb l'entitat  l'AETIB, pel desenvolupament  en general, d'aquelles tasques que se li puguin encomanar per donar suport a la direcció general, atès el volum de feina  derivada de la crisi sanitària del COVID i en particular, per una banda, atendre durant el seu horari habitual,les comptes de correu electrònic (laboral@coronavirus.caib.es, empresa@coronavirus.caib.es) i les línees telefòniques (900)  habilitades a l'efecte per atendre les qüestions dels  ciutadans; i per altra banda, la tramitació de les possibles convocatòries extraordinaris d'ajudes previstes al Decret 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impulso de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa, en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears, per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada pel COVID-19.

Aquesta encomana no suposa canvi en la titularitat de les competències que sobre aquesta matèria té la Direcció General de Treball i Salut Laboral i/o la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular  .

SEGON.- Obligacions de la Direcció General

Correspon a la Direcció General de Treball i Salut Laboral  de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball i/o la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular  la  supervisió , control, coordinació i formació, si n'és el cas,  de les tasques encomanades a l'AETIB.

La direcció  general de Treball i Salut Laboral haurà de tramitar la preceptiva publicació al BOIB d'acord amb l'establert a l'article 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre , de règim jurídic del sector públic.

TERCER.- Obligacions de l'AETIB

Correspon al personal de l'AETIB donar el suport administratiu i tècnic en execució d'aquest encomana de gestió.

 

​​​​​​​QUART. Finançament.

Aquesta encomana de gestió no du implícita despesa alguna per la direcció general de Treball i Salut Laboral i la direcció general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular  de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, atès que l'AETIB executarà l'objecte  d'aquest encomana amb el personal de l'AETIB  determinat per la direcció.

CINQUÈ. Comissió de seguiment.

S'estableix una Comissió de Seguiment que estarà composta per dos representants de cadascuna de les parts, que es reuniran quantes  vegades sigui necessari, a petició de qualsevol  de les parts, per a deliberar i acordar la coordinació de les actuacions establertes a la convocatòria.

SISÈ. Duració, modificació i resolució de l'Acord.

El present acord tendra eficàcia des del dia següent al de la seva signatura, sense perjudici de que l'entitat encomanant el publiqui al BOIB.

El termini de vigència serà de fins a 31 de desembre de 2020 des de la seva publicació.

SÈPTIM. Règim de l'acord i jurisdicció competent.

El present Acord te la naturalesa dels previstos a l'article  11 de la Llei 40/2015, d' 1 d' octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, i  exclosa de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, d'acord amb el que es preveu a l'article 6.3, regulant-ne per les seves normes especials i  aplicant-se als  principis de la Llei indicada per a resoldre les dubtes i llacunes que hi es poguessin presentar.

Les controvèrsies sorgides sobre la interpretació, modificació, resolució i efectes que es poguessin  derivar de l'aplicació del present Acord, s' hauran de solucionar pel mutu acord dins la comissió de seguiment , aplicant els principis de la Llei de Contractes del Sector Públic. Per altra banda, les qüestions litigioses seran de coneixement i competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu , de conformitat con la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció.

VUITÈ. Publicitat.

Aquest  Acord de formalització d' encomana de gestió serà objecte de publicació d'acord amb l'article  11.3 b) de la Llei 40/2015, d' 1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, essent l' encomanant l'encarregat de la seva tramitació davant el BOIB:

I en prova de conformitat amb quant antecedeix se signa el present acord per totes dues parts.

 

Palma, 23 de juny de 2020

Per part de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball

Jaume Colom Adrover

Per part de l'AETIB,el seu director

Manuel Porras Romero