Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 6057
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 6 de juliol de 2020 per la qual es modifica la Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 17 de gener de 2020 per la qual es convoquen els exàmens per a l’obtenció de titulacions per al govern d’embarcacions d’esbarjo

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 17 de gener de 2020, el conseller de Mobilitat i Habitatge va dictar una resolució per la qual es convocaven els exàmens per obtenir titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo (publicada en el BOIB núm. 6, de 6 de febrer de 2020), d'acord amb el que estableixen el Reial decret 259/2002, de 8 de març, pel qual s'actualitzen les mesures de seguretat en la utilització de les motos nàutiques, i l'Ordre del conseller d'Obres Públiques, Habitatge i Transports de 17 de gener de 2003, sobre utilització i maneig de motos nàutiques; així com el Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo; el Reial decret 238/2019, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen habilitacions annexes a les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo i s'actualitzen les mesures de seguretat en la utilització de les motos nàutiques, i l'Ordre del conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori de 28 de gener de 2009, sobre organització i procediments administratius en matèria de titulacions i ensenyaments nàutics d'esbarjo.

Posteriorment, com a conseqüència de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, es va aprovar, mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020, el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19, en què es va incloure la suspensió tant dels exàmens de la convocatòria d'abril de 2020 (que es trobaven en fase d'al·legacions a les llistes provisionals d'admesos i exclosos) com de la matrícula per a les convocatòries següents.

Una vegada finalitzat l'estat d'alarma, declarat pel Govern de l'Estat mitjançant l'aprovació del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i amb l'aprovació de l'Acord del Consell de Govern de 19 de juny de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, una vegada superada la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, es fa necessària l'aprovació d'una nova resolució que modifiqui la que es va aprovar el 17 de gener de 2020, per adaptar-la a les noves circumstàncies.

Per aquests motius i en l'ús de les facultats que em confereix el Decret 12/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

 

Resolució

1. Convocar els exàmens teòrics per obtenir les titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo, d'acord amb les bases que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

Aquesta Resolució substitueix l'aprovada el dia 17 de gener de 2020, publicada en el BOIB núm. 6, de 6 de febrer de 2020.

2. Aprovar els models de sol·licitud, que s'adjunten en els annexos 2, 3, 4 i 6 d'aquesta Resolució.

3. Aprovar les normes de participació en les proves de l'annex 5 d'aquesta Resolució.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 6 de juliol de 2020

El conseller de Mobilitat i Habitatge

Marc Pons i Pons

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

Primer

Normes generals

Els programes teòrics per a l'obtenció dels títols per al govern d'embarcacions d'esbarjo s'ajusten al que disposa el Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo.

Es faran tres convocatòries per als exàmens teòrics per obtenir els títols per al govern d'embarcacions d'esbarjo durant l'any 2020.

Segon

Sol·licituds

Els candidats han de sol·licitar l'admissió a l'examen teòric mitjançant la presentació d'una sol·licitud adreçada al Tribunal i ajustada als models que s'adjunten com a annex 2, 3 i 4 d'aquesta Resolució, segons la titulació a la qual es presenten.

Tan sols es permet als aspirants una sol·licitud per convocatòria.

Les persones que s'examinin de patró de iot o capità de iot han d'indicar, si escau, si tenen aprovat algun dels dos mòduls de l'examen de patró de iot o capità de iot d'acord amb el Reial decret 875/2014, i la convocatòria en què l'aprovaren (conserven l'aprovat dues convocatòries consecutives en aquesta Administració) i si volen examinar-se únicament del mòdul pendent.

Les persones que optin per examinar-se únicament de la part específica del patró d'embarcacions d'esbarjo, PEE, (unitats teòriques 7, 8, 9, 10 i 11 del temari) per estar en possessió del títol de patró de navegació bàsica, o haver aprovat l'examen teòric per a l'obtenció del títol de patró de navegació bàsica o la part general del PEE, han d'indicar aquesta circumstància en la sol·licitud per tal de matricular-se en la prova específica.

Aquelles persones que hagin aprovat l'examen teòric per a l'obtenció del títol de patró de navegació bàsica o la part general de PEE conserven l'aprovat per dues convocatòries consecutives de les proves en aquesta Administració.

En el cas que no quedi clar si s'opta per l'examen del mòdul pendent o complet, per a patrons i capitans de iot, o de la part específica del PEE o de l'examen complet, o no s'acrediti estar en possessió del títol de patró de navegació bàsica que permet accedir a fer l'examen del mòdul específic de patró d'embarcacions d'esbarjo, es matricularà d'ofici en el mòdul o part pendent d'aprovar els sol·licitants, que podran al·legar el que considerin en les llistes provisionals d'admesos.

Als efectes descrits en els paràgrafs anteriors, pel que fa a la conservació de qualificacions durant dues convocatòries consecutives, els aspirants en aquesta situació tan sols poden matricular-se en els exàmens d'una de les seus a cada convocatòria. Per tant, s'entén que la conservació durant dues convocatòries dona dret a examinar-se dues vegades únicament i en diferents convocatòries.

Igualment, en cas que l'aprovat parcial d'un mòdul o de la part general del patró d'embarcacions d'esbarjo hagi caducat, d'ofici es matricularà l'aspirant en la prova que correspongui.

Els requisits d'edat establerts en el Reial decret 875/2014, amb caràcter general tenir 18 anys, fan referència a la data de realització de l'examen. No obstant això, es poden presentar a les proves de patró de navegació bàsica els majors de 16 anys amb l'autorització del pares o tutors.

Els requisits de titulació prèvia, si escau, es refereixen a la data de finalització del període de sol·licituds. En els expedients tramitats en aquesta Administració autonòmica, aquesta data és la de sol·licitud d'expedició, sempre que es reuneixin i s'hagin acreditat, en aquesta data, tots els requisits de la titulació prèvia requerida.

En el cas de titulacions tramitades a d'altres administracions, s'ha d'aportar aquesta titulació o un certificat de l'Administració en què se n'hagi sol·licitat l'expedició que acrediti que a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d'examen s'ha sol·licitat aquesta i que es reuneixen els requisits per expedir el títol previ necessari.

Amb la sol·licitud s'han d'adjuntar els documents següents:

a) La fotocòpia del DNI per als espanyols, i el certificat NIE o, si s'escau, la targeta de residència vigent per als estrangers.

b) La fotocòpia del títol immediat inferior, en el cas que se sol·liciti l'examen de patró de iot i de capità de iot, o mòdul específic del PEE, o l'acreditació d'haver-lo sol·licitat i que es compleixen els requisits per expedir-lo a la data de la sol·licitud.

c) El resguard del pagament dels drets d'examen, que les persones interessades han d'efectuar mitjançant l'ingrés del valor que correspongui, segons les taxes vigents per a cada titulació. El pagament ha de fer-se dins del període de presentació de sol·licituds de cada convocatòria que indica l'apartat tercer i no s'accepten liquidacions anteriors ni posteriors. Només s'admeten ingressos individuals que identifiquin la persona que s'examina; en conseqüència, no s'admeten ingressos d'una pluralitat de taxes sense identificar els examinands fets per una tercera persona. Aquest ingrés s'ha de formalitzar en els comptes oberts a les entitats de crèdit i estalvi autoritzades. Per a això, s'ha d'emplenar el model d'imprès 046 (Taxes, preus públics i sancions, altres ingressos), disponible a la web de l'Agència Tributària de les Illes Balears, el qual ha d'estar validat per l'entitat de crèdit i estalvi mitjançant la certificació mecànica o la signatura autoritzada, o bé presentar el resguard del pagament telemàtic.

d) L'autorització dels pares o tutors per als menor de 18 anys que han fet 16 anys i opten a patró de navegació bàsica.

e) Les persones amb discapacitat reconeguda que necessitin algun tipus d'adaptació per fer les proves ho han de justificar dins el termini de sol·licituds mitjançant un informe del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

 

Tercer

Presentació de sol·licituds. Dates i llocs dels exàmens teòrics

Les sol·licituds per prendre part en els exàmens teòrics per obtenir les titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo s'han de presentar a la Direcció General de Transport Marítim i Aeri o en els llocs indicats en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sempre que s'ajustin als terminis següents:

a) Les proves de la primera convocatòria d'exàmens teòrics de l'any 2020, la realització dels quals es va veure suspesa per l'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2020 pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19, es duran a terme en les localitats i en les dates següents:

PALMA

— Capità de iot: 24 de juliol (divendres dematí).

— Patró de iot: 24 de juliol (divendres dematí).

— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 25 de juliol (dissabte dematí).

— Patró per a navegació bàsica: 25 de juliol (dissabte dematí).

MENORCA/EIVISSA

— Capità de iot: 22 i 23 de juliol (dimecres i dijous).

— Patró de iot: 22 i 23 de juliol (dimecres i dijous).

— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 22 i 23 de juliol (dimecres i dijous).

— Patró per a navegació bàsica: 22 i 23 de juliol (dimecres i dijous).

b) Per participar en la segona convocatòria d'exàmens teòrics de l'any 2020, el termini de presentació de sol·licituds comença el 26 d'agost i acaba el 3 de setembre. Els exàmens es duran a terme en les localitats i en les dates següents:

PALMA

— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 2 i 3 d'octubre (divendres i dissabte).

— Patró per a navegació bàsica: 2 i 3 d'octubre (divendres i dissabte).

 

MENORCA/EIVISSA

— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 1 d'octubre (dijous).

— Patró per a navegació bàsica: 1 d'octubre (dijous).

c) Per participar en la tercera convocatòria d'exàmens teòrics de l'any 2020, el termini de presentació de sol·licituds comença el 30 d'octubre i acaba el 9 de novembre. Els exàmens es duen a terme en les localitats i en les dates següents:

PALMA

— Capità de iot: 18 de desembre (divendres dematí).

— Patró de iot: 18 de desembre (divendres dematí).

— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 19 de desembre (dissabte dematí).

— Patró per a navegació bàsica: 19 de desembre (dissabte dematí).           

MENORCA/EIVISSA

— Capità de iot: 15 i 16 de desembre (dimarts i dimecres).

— Patró de iot: 15 i 16 de desembre (dimarts i dimecres).

— Patró d'embarcacions d'esbarjo: 15 i 16 de desembre (dimarts i dimecres).

— Patró per a navegació bàsica: 15 i 16 de desembre (dimarts i dimecres).

Una vegada que hagi finalitzat el termini per a la presentació de sol·licituds, s'ha de publicar una llista provisional dels candidats que han presentat la sol·licitud d'examen a la web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri. Els candidats que estiguin pendents de completar la documentació necessària per a la sol·licitud d'examen disposen de cinc dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de les llistes provisionals, per esmenar les sol·licituds. Aquest termini d'esmena és per tal de presentar els requisits no acreditats i no per formalitzar aquells que s'han de tenir a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds (pagaments de taxes, requisits de titulació, etc.) Els candidats que no completin la documentació en el termini esmentat abans quedaran exclosos de la convocatòria, així com aquells que en el termini inicial de sol·licituds no complien els requisits per presentar-s'hi. Les llistes definitives s'han de publicar almenys amb tres dies hàbils d'antelació a la data de realització de l'examen.

El president del Tribunal ha d'anunciar els llocs i els horaris de realització dels exàmens en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri, una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i amb set dies naturals d'antelació a la data de realització de les proves. També s'hi han d'indicar els materials o estris que han de tenir o que poden dur els candidats.

A la vista de les sol·licituds presentades i de les disponibilitats de personal i infraestructures, el president del Tribunal pot acordar ampliar les dates per dur a terme els exàmens en un dia addicional, anterior o posterior a les dates indicades en aquest apartat tercer. L'acord s'ha d'anunciar de la mateixa manera que l'anunci del paràgraf anterior.

En el cas que els exàmens es facin en més d'un torn, les persones a les quals els sigui impossible fer l'examen en el torn assignat, i que acreditin aquesta impossibilitat, han de demanar per escrit al president del Tribunal el canvi de torn, en el termini de tres dies hàbils des de la publicació de l'acord del tribunal amb l'horari de les proves.

Amb motiu de la situació en què ens trobam com a conseqüència de la COVID-19, s'han de complir les mesures i protocols aprovats per a la realització dels exàmens. Aquestes mesures i protocols són públics a la web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri.

El canvi de l'illa de realització de l'examen no s'equipara al canvi de torn i, si escau, es pot sol·licitar únicament dins del termini d'esmena de les llistes provisionals.

Quart

Tribunals

El Tribunal que ha de preparar i corregir les proves per obtenir els títols per al govern d'embarcacions d'esbarjo està format pels membres següents:

— President: Sr. Xavier Ramis Otazua.

— Secretari: Sr. Iván Sánchez Bernal.

— Vocals: Sr. Jaume Ferrer Frau, Sr. Carlos Llorens Ares i Sr. José Luis de Juan Clar.

— President suplent: Sr. Juan Antonio Azorín Capllonch.

— Secretari suplent: Sr. Jaume Ferrer Frau.

El Tribunal queda vàlidament constituït amb la presència del president i del secretari, o les persones que els substitueixin, i un dels vocals.

Una vegada que se sàpiga el nombre de candidats presentats als exàmens teòrics, el president del Tribunal, en cas de ser necessari, n'ha de nomenar el personal de suport que ha de corregir les proves de cada convocatòria, així com el personal col·laborador per desenvolupar-les.

Els membres del Tribunal i el personal col·laborador tenen dret a percebre les indemnitzacions per les assistències en què intervenguin, sens perjudici de les dietes que els corresponguin, d'acord amb el Decret 54/2002, de 12 d'abril, pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears; o, si escau, la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball, en lloc de ser remunerada, s'ha de compensar amb temps de descans en els termes prevists reglamentàriament.

Cinquè

Resultat dels exàmens teòrics

Una vegada finalitzats els exàmens i feta la correcció pel Tribunal, la plantilla de resultats i les qualificacions provisionals s'han de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri.

Aquells exercicis amb defectes d'identificació (DNI incorrecte, model d'examen incorrecte, falta de signatura, etc.) poden quedar sense corregir. No obstant això, es poden fer les al·legacions pertinents per a aquells exàmens que es corregeixen amb màquina, per tal de sol·licitar l'esmena d'errors identificatius.

Els candidats examinats disposen d'un mínim de cinc dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de les qualificacions provisionals de la convocatòria de què es tracta, per sol·licitar la revisió de l'examen pel Tribunal o, si escau, presentar les al·legacions que considerin oportunes o bé sol·licitar l'esmena de les errades identificatives a les quals fa referència el paràgraf anterior i que tindrà la consideració de revisió d'examen. En aquest cas, no es disposarà d'un nou termini per sol·licitar la revisió d'examen un cop corregit.

La sol·licitud de revisió de l'examen l'ha de fer la persona que ha realitzat l'examen, amb les al·legacions que consideri oportunes, i s'ha de dirigir al president del Tribunal. En la sol·licitud s'han de fer constar el nom i els cognoms de la persona que s'ha examinat, el DNI, l'adreça i el número de telèfon/fax, correu electrònic, l'examen i/o assignatura de què es tracta i la data de la convocatòria.

La llista provisional de qualificacions ha d'indicar la data, el lloc i l'hora en què les persones sol·licitants de revisió que s'hagin examinat a Mallorca podran ser ateses presencialment per comentar les seves al·legacions i observacions sobre l'examen; amb qui s'hagi examinat a Eivissa i Menorca es comunicarà telefònicament a aquests efectes.

Ateses i resoltes les al·legacions i les revisions d'exàmens, el Tribunal publicarà les llistes de les qualificacions definitives en la web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri i al tancament de la convocatòria. Els fulls de resposta dels exàmens s'han de conservar durant un termini de cinc anys comptat des de la data de la realització, sens perjudici de la consignació informàtica del resultat. La resta del material utilitzat en l'examen s'ha de conservar únicament durant un any.

Contra les qualificacions definitives es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, segons el que estableix l'article 121 i següents de la Llei 39/2015.

Documents adjunts