Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA I SECTORS PRODUCTIUS
Núm. 5998
Resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius de 2 de juliol de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria pública de subvencions per al foment de la biomassa, adreçada a administracions locals, dins el Programa Operatiu FEDER 2014-2020
L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008) estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears, entre les quals hi ha les de promoció de l'estalvi i la diversificació energètiques, la implantació d'energies renovables, la millora de l'eficiència energètica i la generació de noves tecnologies amb vista a permetre un desenvolupament més sostenible de l'ús de l'energia.
La Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius té prevista, entre els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 143, de 27 de setembre de 2005, la planificació de les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura a cada una de les Illes Balears, tant amb fonts d'energia convencionals com renovables, i alhora impulsar l'estalvi i la racionalització de l'ús de l'energia en cada un dels sectors econòmics, per tal de minimitzar, en la mesura que es pugui, l'increment de la demanda d'energia.
El Reglament (CE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, estableix les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i estableix disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca. L'article 65.2 estableix que la despesa ha de ser subvencionable amb una contribució dels Fons EIE (Fons Estructurals i d'Inversió Europeus) si el beneficiari ha contret la despesa i l'ha abonada entre la data de presentació del programa a la Comissió —o a partir de l'1 de gener de 2014 si aquesta data és anterior— i el 31 de desembre de 2023. A més, el Reglament (CE) número 1301/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, regula el Fons Europeu de Desenvolupament Regional. En virtut d'aquesta normativa, el Programa Operatiu FEDER per a la comunitat autònoma de les Illes Balears 2014-2020 es va aprovar el 22 de setembre de 2015.
Dins aquest programa, l'eix prioritari 4 (afavorir la transició vers una economia baixa en carboni en tots els sectors) és el que presenta una dotació econòmica més alta, fins als 56,43 M€ (el 34,6 % de tot el pressupost) i inclou la prioritat d'inversió 4 c (suport de l'eficiència energètica i de l'ús d'energies renovables en les infraestructures públiques, que inclou els edificis públics, i en els habitatges).
Així doncs, amb aquesta nova convocatòria, adreçada a administracions locals, s'intenta donar un impuls perquè incorporin aquesta font d'energia renovable a les seves instal·lacions i, per tant, redueixin el consum d'energia convencional i les seves emissions de CO2.
L'import de la subvenció que obtenguin els projectes que s'hi presentin està cofinançat en un 50 % amb fons FEDER.
Per ser subvencionables, les actuacions han de complir els criteris de subvencionalitat dels programes operatius dels Fons Operatius de Desenvolupament Regional (Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020 [BOE núm. 315, de 30 de desembre de 2016]).
D'altra banda, les directrius comunitàries sobre ajuts estatals a favor del medi ambient (2008/C 82/01) preveuen, en els apartats 1.5.6 i 3.1.6, l'existència d'ajuts per tal d'augmentar el percentatge de fonts d'energies renovables en la producció energètica total i per tal de facilitar l'accés al mercat d'aquestes fonts renovables.
A més, l'article 7.1 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia estableix que les subvencions regulades en aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència i que, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el de concurs, a través de la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius que estableixen aquestes bases i els específics que fixin les convocatòries.
L'article 7.3 de l'Ordre esmentada estableix que, no obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.
Per mitjà de l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, es va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per als exercicis 2018-2020 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018), que inclou aquesta convocatòria en l'apartat V.1.3.
L'objecte de la convocatòria és fomentar les instal·lacions de biomassa, davant la producció d'energia amb combustibles més contaminants, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no calen la comparació ni la prelació i que està justificat que s'hagi optat per concedir les subvencions d'acord amb l'ordre d'entrada.
Per tot el que s'ha exposat, vists els informes preceptius, de conformitat amb l'article 5 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia de les Illes Balears i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria pública de subvencions per al foment d'instal·lacions per al foment de la biomassa, adreçada a administracions locals, dins el Programa Operatiu FEDER 2014-2020, que s'estableix en l'annex.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 2 de juliol de 2020
El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius Juan Pedro Yllanes Suárez
ANNEX Bases de la convocatòria pública de subvencions per al foment de la biomassa, adreçada a administracions locals, dins el Programa Operatiu FEDER 2014-2020
Primer Objecte
L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar i regular la convocatòria pública d'ajuts per al foment de la biomassa, adreçada a administracions locals.
Aquests ajuts estan cofinançats en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.
Segon Beneficiaris
Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les administracions locals.
No poden ser beneficiàries de les subvencions les persones, entitats o agrupacions en què concorri alguna de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i en la Llei 11/2006, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
Tercer Import econòmic
1. Aquesta convocatòria es tramita amb caràcter pluriennal per un import de 300.000 €, amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma per als exercicis de 2020 i 2021, i concretament del centre de cost 19701, subprograma 731A01, capítol 7, article 76, FF 31110, amb la distribució d'anualitats següent:
Any 2020: 100.000,00 €
Any 2021: 200.000,00 €
2. En el cas que no es cobreixi la totalitat del pressupost inicial assignat a cada anualitat, l'import romanent s'assigna a l'anualitat següent.
3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es poden incrementar els imports d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.
4. Aquests ajuts estan cofinançats en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears.
Quart Actuacions i despeses subvencionables
1. Són subvencionables:
a. Noves instal·lacions de producció d'energia tèrmica que utilitzin com a combustible biomassa, amb una potència mínima de 20 kW tèrmics de potència nominal.
b. No s'hi inclouen els sistemes de generació d'energia tèrmica del tipus estufa o casset de xemeneia que proporcionin exclusivament calor directa en el lloc on s'instal·lin i no posseeixin circuit hidràulic/aire de calefacció o aigua calenta sanitària.
2. Les inversions objecte de la sol·licitud s'han de dur a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears i s'han de fer dins el període que va des del dia 1 de desembre de 2019 fins al termini que fixi la resolució d'atorgament, que no pot ser superior al 30 de novembre de 2020 per a l'anualitat de 2020 i al 30 de setembre de 2021 per a l'anualitat de 2021.
3. No obstant el que estableix el punt anterior, les inversions no poden estar finalitzades en la data de presentació de la sol·licitud.
4. No és subvencionable l'adquisició de les instal·lacions o equips mitjançant lísing ni cap altra fórmula d'arrendament financer en la qual els béns no siguin propietat del beneficiari. Tampoc no són subvencionables les instal·lacions que siguin obligatòries per aplicació del Codi tècnic de l'edificació, aprovat pel Reial decret 314/2006, de17 de març (BOE núm. 74, de 28 de març de 2006), tant si es tracta d'obra nova com si es tracta d'obres d'ampliació, modificació, reforma o rehabilitació que es realitzin en edificis existents.
5. L'IVA és subvencionable sempre que el beneficiari no el pugui recuperar o compensar.
Cinquè Sol·licituds i documentació
1. Les sol·licituds, adreçades a la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic de subvencions, juntament amb la documentació següent:
a) El document normalitzat 1 de sol·licitud de subvenció (la presentació de la sol·licitud suposa que el sol·licitant accepta les prescripcions contingudes en la convocatòria corresponent i en l'Ordre de bases [BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008], i també que autoritza l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de forma directa l'acreditació de les obligacions tributàries i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social; en el cas que el sol·licitant denegui expressament aquesta autorització, ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de la Tresoreria de la Seguretat Social que justifiqui que està al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social). S'ha d'indicar en l'annex si ha sol·licitat o rebut un altre ajut pel mateix concepte, i s'ha d'especificar l'organisme i la data de resolució de concessió, i també la quantia i les dades bancàries a l'efecte de l'ingrés.
b) El document normalitzat 2, corresponent a les dades tècniques de la instal·lació, emplenat adequadament.
c) El document normalitzat 3, emplenat adequadament, i una còpia dels tres pressuposts sol·licitats en el cas que l'import de l'actuació no superi la quantia establerta en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors.
d) El pressupost detallat de les actuacions que s'han de fer.
e) L'acord de l'òrgan competent pel qual s'aprova la sol·licitud de l'ajut i en el qual ha de figurar l'anualitat en la qual se sol·licita l'ajut.
f) El certificat de l'òrgan competent en el qual s'ha d'especificar el compromís per a la reserva de crèdit suficient i adequada per fer les actuacions projectades.
La Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, en qualsevol moment, pot sol·licitar als interessats la documentació i la informació complementària que consideri necessària per resoldre l'expedient.
D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 (BOIB núm. 72, de 24 de maig de 2008), que estableix les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de energia a les Illes Balears, els beneficiaris han d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les seves obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.
2. En el cas que un mateix beneficiari vulgui executar més d'una instal·lació, s'ha de presentar una sol·licitud independent per a cada una d'aquestes, i el beneficiari ha de donar prioritat de registre d'entrada a l'actuació que consideri més rellevant. En aquest cas, les altres sol·licituds no prioritàries del mateix beneficiari (enteses com les que no s'han registrat d'entrada en primer lloc) només es resoldran si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic en la partida pressupostària corresponent.
3. El sol·licitant no pot fraccionar un contracte amb la finalitat de disminuir-ne la quantia i eludir així els requisits de publicitat o els relatius al procediment d'adjudicació que corresponguin.
Atès que els beneficiaris són administracions públiques, les actuacions objecte de la subvenció s'han de dur a terme d'acord amb la Llei de contractes del sector públic. Aquest expedient de contractació ha de mencionar en tots els documents que es tracta d'una actuació cofinançada amb fons FEDER, i hi ha de figurar l'emblema i el lema de la Unió Europea, inclosa la publicació en el diari oficial i/o en la plataforma de contractació.
En cas contrari, quan l'import de la despesa subvencionable no superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a contreure el compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin, o llevat que la despesa s'hagi fet amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.
4. Les notificacions s'han de fer per mitjans telemàtics amb els efectes que determinen els articles 40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; tot això, sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la mateixa Llei.
5. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant que en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada.
Sisè Termini de presentació de les sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds s'inicia a partir del cinquè dia de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitza al cap de tres mesos des de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears o fins al possible exhauriment, dins aquest període, de la quantia econòmica assignada a aquesta convocatòria.
Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la resolució del vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius.
Setè Procediment per resoldre els ajuts
1. L'objecte de la convocatòria és fomentar les instal·lacions de biomassa, davant la producció d'energia amb combustibles més contaminants, per la qual cosa ja estan establerts prèviament uns criteris específics en la convocatòria i es considera que tots els peticionaris tenen els mateixos drets, que no calen la comparació ni la prelació i que està justificat que s'hagi optat per concedir les subvencions d'acord amb l'ordre d'entrada.
2. Les sol·licituds de subvenció s'han de resoldre a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria o, si escau, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
3. Si la documentació aportada no compleix els requisits exigits, s'ha de requerir el sol·licitant perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, després que es dicti una resolució prèvia en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada. En aquest cas, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.
4. Si un mateix beneficiari sol·licita més d'una sol·licitud, les següents a partir de la primera només poden ser objecte de subvenció si una vegada tancat el període de presentació de sol·licituds hi ha un romanent econòmic en la partida pressupostària corresponent.
5. La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic ha d'emetre les corresponents propostes de concessió i denegació dels ajuts, les quals han de contenir els beneficiaris proposats per atorgar la subvenció, i també els sol·licitants exclosos, amb el motiu de la causa d'exclusió.
6. La resolució expressa del conseller Transició Energètica i Sectors Productius finalitza el procediment de concessió de la subvenció. Aquesta s'ha de motivar i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia individual de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, productes o serveis que s'hagin d'obtenir de l'ajut, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte de l'ajut, terminis per presentar els justificants i enquadrament en el Programa Operatiu FEDER de les Illes Balears 2014-2020 (objectiu temàtic, prioritat d'inversió, objectiu específic, camp d'intervenció i organisme amb senda financera) i absència de conflicte d'interessos de qui la dicta.
7. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució de les sol·licituds és de sis mesos comptadors a partir de la data d'acabament del termini per presentar les sol·licituds. La resolució s'ha de notificar als interessats, d'acord amb l'article 40 i els següents de la Llei 39/2015, i s'ha de dictar i notificar dins el termini de sis mesos comptadors des de la data d'acabament del termini per presentar les sol·licituds.
Vuitè Òrgans competents
La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic és l'òrgan competent per tramitar les sol·licituds d'ajuts d'aquesta convocatòria.
Novè Quantia dels ajuts
1. S'estableix una quantia de subvenció del 60 % sobre el valor de la inversió admissible.
2. En funció de la tipologia de les instal·lacions, la inversió màxima admissible és la següent:
a. Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció de fins a 50 kW per a un edifici: 600 €/kW.
b. Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció de més de 50 kW per a un edifici: 400 €/kW.
c. Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció i refrigeració de fins a 50 kW per a un edifici: 800 €/kW.
d. Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció i refrigeració de més de 50 kW per a un edifici: 700 €/kW.
e. Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció de més de 50 kW per a dos o més edificis: 500 €/kW.
f. Instal·lacions de generació d'aigua calenta i/o calefacció i refrigeració de més de 50 kW per a dos o més edificis: 800 €/kW.
3. En el cas que el beneficiari rebi altres subvencions o ajuts per a la mateixa activitat o tipus d'actuació, l'import de les subvencions establertes en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, de tal quantia que, de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada.
4. Aquesta subvenció no és compatible amb altres subvencions cofinançades amb fons europeus.
Desè Pagament i justificació d'activitats
1. El pagament de la subvenció únicament es pot fer una vegada que s'ha dictat la resolució corresponent, s'ha justificat de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada i s'ha acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció.
2. La documentació per justificar la realització de les activitats és la següent:
a) La sol·licitud de pagament (document normalitzat 4).
b) La memòria econòmica de les actuacions realitzades (document normalitzat 5).
c) La memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts (document normalitzat 6).
d) El document fotogràfic dels elements principals de la instal·lació (calderes, instal·lacions complementàries, maquinària, etc.). La instal·lació ha d'incorporar l'adhesiu que s'adjunta com a document normalitzat 7 i s'ha d'aportar el document fotogràfic que acrediti que s'hi ha col·locat. Aquest adhesiu ha de tenir una mida mínima DIN A3 i ha d'estar situat a l'entrada de l'edifici o en un lloc visible al públic.
e) La còpia del document de tramitació davant la UDIT de la Direcció General de Política Industrial d'instal·lacions tèrmiques als edificis.
f) El certificat del secretari o de l'òrgan competent que les actuacions objecte de l'ajut s'han dut a terme d'acord amb la legislació de contractació de l'Administració pública i del sector públic, i certificat que acrediti que l'IVA de l'operació cofinançada és (o no) recuperable.
g) Si n'hi ha, la còpia dels documents de l'expedient de contractació, per al control i la revisió posterior per part de la direcció general competent en matèria de fons europeus.
h) La memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que ha d'incloure:
1r. Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament, juntament amb l'original de les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, o amb eficàcia administrativa, que justifiquin les despeses. La Conselleria ha de segellar convenientment les factures esmentades i després les ha de tornar al beneficiari.
Les factures han d'estar degudament detallades i desglossades per conceptes i preus unitaris segons el que estableix l'article 6, apartat f), del Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.
2n. Els justificants de pagament. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
— Fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar: la data del document; l'import; la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, juntament amb l'extracte bancari del beneficiari de l'ajut, en el qual ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.
No obstant això, per a les factures inferiors a 500 euros (IVA inclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor. No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs).
3r. Una llista detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import i la procedència.
i) La còpia de la documentació que acrediti l'existència d'un sistema de comptabilitat separada per a les inversions corresponents a l'activitat subvencionada.
3. En el cas que l'expedient de pagament no tengui la documentació necessària per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents, comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut el requeriment.
4. La concessió de la subvenció no eximeix el titular de la instal·lació de complir totes les autoritzacions administratives que siguin necessàries.
5. La resolució d'atorgament de la subvenció ha de fixar el termini concret per justificar la realització de les activitats subvencionades, que en cap cas no pot ser posterior al 30 de novembre de 2020 per a l'anualitat de 2020 i al 30 de setembre de 2021 per a l'anualitat de 2021.
6. En el cas que no estigui justificada totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi acomplert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual la subvenció es va concedir, s'ha de revisar i minorar proporcionalment pel que fa al que no s'ha justificat, d'acord amb els criteris de gradació que recull l'article 24 de l'Ordre de bases.
7. La falta de justificació en els termes i els terminis que estableix la resolució de concessió de la subvenció, la modificació del projecte presentat sense que la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius l'hagi aprovat prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent del que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
Onzè Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris d'aquest tipus d'ajuts estan obligats a:
a) Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
b) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions. Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FEDER 2014-2020 i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.
d) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
e) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica; i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €.
f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.
g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, per un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació. Conservar tota la documentació justificativa relacionada amb les despeses de l'operació cofinançada durant un període de tres anys a partir del 31 de desembre següent al tancament dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l'operació (article 140 del Reglament [UE] 1303/2013).
h) Assegurar les mesures d'informació i publicitat (article 115 i annex XII del Reglament [UE] 1303/2013, Reglament [UE] 821/2014, de les característiques tècniques de les mesures d'informació i publicitat, i Estratègia de comunicació del PO FEDER/FSE). En totes les mesures d'informació i publicitat s'ha de reconèixer l'emblema de la UE i la referència del FEDER (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web). La resolució d'aprovació de l'operació cofinançada i les publicacions fetes en el DOUE/BOE/BOIB han de recollir expressament la menció següent: «Aquest projecte està cofinançat en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2014-2020 de les Illes Balears».
i) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions. Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents al pagament final al beneficiari (article 71 del Reglament [UE] 1303/2013).
j) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.
k) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions i ajuts d'Estat (el Reglament [UE] 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014; el Reglament [UE] 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, de minimis, i l'Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.
l) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat (article 125.4.b) del Reglament [UE] 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013).
m) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per disposar d'una pista d'auditoria apropiada (article 125.4.d) del Reglament [UE] 1303/2013).
n) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d'operacions publicada de conformitat amb l'article 115.2 i l'annex XII del Reglament (UE) 1303/2013.
o) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
p) Informar el públic del suport obtingut pel FEDER. S'ha de fer una breu descripció en el lloc web —si se'n disposa— de l'operació, de manera proporcionada al nivell de l'ajut obtingut, els objectius i els resultats; i s'ha de destacar el suport financer de la Unió Europea. Per facilitar el compliment d'aquesta obligació, la Direcció General de Energia i Canvi Climàtic ha de facilitar un codi HTML que ha d'incorporar aquesta informació i que el beneficiari ha d'inserir a la seva pàgina web.
Dotzè Lluita contra el frau
Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat amb relació als projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria, pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a la web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.
Tretzè Tramitació telemàtica
La sol·licitud de subvenció s'ha de presentar de forma telemàtica a través del tràmit específic per a subvencions que s'ha de posar a disposició dels interessats a la web http://energia.caib.cat, que correspon a la pàgina web de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic; tot això, sens perjudici del que estableix l'article 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Catorzè Models normalitzats
Una vegada publicada la convocatòria, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, a través de l'enllaç web http://energia.caib.cat, ha de posar a disposició dels interessats la documentació normalitzada següent:
· Document 1. Sol·licitud de subvenció
· Document 2. Descripció de dades tècniques
· Document 3. Llista de pressuposts sol·licitats
· Document 4. Sol·licitud de pagament
· Document 5. Memòria econòmica
· Document 6. Memòria d'actuació
· Document 7. Model d'adhesiu per incorporar en les instal·lacions
Quinzè Normativa aplicable
La convocatòria es regeix pel que disposen aquesta Resolució, l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia de 15 de maig de 2008 per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'energia a les Illes Balears i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.