Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CAPDEPERA
Núm. 5734
Bases reguladores de les subvencions en règim de concurrència competitiva als afectats per la torrentada
Exp.: 1895/20 Òrgan Col·legiat: La Junta de Govern Local
Maria del Mar Terol Andrés, en qualitat de secretària d'aquest òrgan certifico:
Que en la sessió celebrada el 23 de juny de 2020 s'adoptà l'acord següent:
Expedient 1859/2020. Proposta de despesa: BASES REGULADORES DE LES SUBVENCIONS EN RÈGIM DE CONCURRÈNCIA COMPETITIVA ALS AFECTATS PER LA TORRENTADA
CONVOCATÒRIA I BASES DE LES SUBVENCIONS EN RÈGIM DE concurrència COMPETITIVA ALS AFECTATS PER LA TORRENTADA DE 2018
Ateses les bases reguladores de la subvenció que disposen el següent:
BASES REGULADORES DE LES SUBVENCIONS EN RÈGIM DE CONCURRÈNCIA COMPETITIVA ALS AFECTATS PER LA TORRENTADA
Una vegada la comunitat autònoma de les Illes Balears ha fet entrega al nostre Ajuntament de les valoracions dels danys produïts per la torrentada del dia 9 d'octubre de 2018 en els immobles afectats del municipi de Capdepera, aquestes dades permeten realitzar un repartiment de les ajudes rebudes d'acord amb aquests danys i, per tant, més just i equitatiu.
Per aquest motiu, es proposa a la Junta de govern Local de l'ajuntament:
Primer.- Aprovar les bases reguladores de la concessió d'ajuts als afectats per la torrentada del dia 9 d'octubre de 2018, amb el contingut següent:
Base primera: objecte
L'objecte d'aquestes bases és regular la concessió d'ajuts als afectats per la torrentada del dia 9 d'octubre de 2018.
Per a aquesta finalitat hi ha crèdit adequat de 120.000€ i suficient a la partida pressupostària 150 780001 Ajuts Torrentada per atendre les obligacions de contingut econòmic que es derivin de la concessió dels ajuts.
La distribució del crèdit serà la següent:
Un 30% (36.000€) del total del crèdit pel criteri A de repartiment, que es destinarà a immobles urbans o rústics que siguin primers habitatges.
Un 70% (84.000€ ) del total del crèdit pel criteri B de repartiment, que es destinarà a parcel·les en rústic o urbà que no siguin primers habitatges.
En cas de crèdit sobrant es determinen els criteris següents per repartir el sobrant:
Si el crèdit previst a cada un del criteris fos insuficient es farà un repartiment proporcional.(prorrateig)
En cas que les sol·licituds tant del criteri A com del B no suposin la utilització de tot el crèdit destinat al criteri, el sobrant de la quantia passaria a l'altre criteri.
En el supòsit que les sol·licituds tant del criteri A com del criteri B cobrin el 100% de l'ajuda sol·licitada i tot i així sobrin diners, es destinaran a donacions referides a investigació del COVID-19.
Base segona: beneficiaris
Poden ser beneficiaris d'aquestes ajudes les persones físiques o jurídiques que siguin propietaris, precaristes o llogaters d'immobles afectats per la torrentada del dia 9 d'octubre de 2018.
Únicament poden obtenir ajuda aquelles persones físiques o jurídiques que prèviament hagin sol·licitat a l'Ajuntament de Capdepera l'ajuda en els dies posteriors a la torrentada, mitjançant el corresponent número de registre d'entrada a l'ajuntament.
Base tercera: sol·licitud i documentació
Les persones interessades que compleixin els requisits que determinen aquestes bases han de presentar la sol·licitud acompanyada de la documentació següent:
- Acreditació de la personalitat jurídica i dades personals (nom, NIF, adreça, telèfon).
- Acreditació de la condició de propietari, usufructuari, i el percentatge que correspongui, si escau, com també la d'arrendatari o precarista de l'habitatge.
- Acreditació d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb l'Ajuntament de Capdepera i les altres obligacions tributàries i de la Seguretat Social que vinguin imposades per la normativa vigent i de no trobar-se sotmès a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.
- Un certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència tributària (l'AEAT). (Oficines de Manacor, c. de Lleó XIII,0)
- Un certificat d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social. (Oficines de Manacor, c. Dr. Fleming, 25)
- Si escau, una còpia de l'ingrés efectuat pel Consorci d'Assegurances.
- Les factures justificatives de l'ajut concedit, que hauran de recollir els conceptes reparats, amb la data de la reparació, les dades fiscals de l'empresa i el lloc on es va fer la reparació. S'hauran d'adjuntar els justificants de pagament; i en el cas de factura de més de 2.500 euros s'haurà d'adjuntar el justificant de la transferència bancaria realitzada.
- Declaració responsable que l'habitatge o l'immoble afectat no té assegurança o, si està assegurat, una còpia de l'ingrés efectuat pel consorci d'assegurances.
- Autorització a l'Ajuntament de Capdepera per tal que pugui sol·licitar en el seu nom informació i vista dels expedients administratius que puguin estar en tramitació o liquidació davant del Consorci de Compensació d'assegurances, el Govern de les Illes Balears i el Govern d'Espanya.
- El contracte de lloguer (en cas de no ser-ne el propietari).
- Certificació bancària de les dades del compte corrent on se sol·licita que s'efectuï l'ingrés de la subvenció que es pugui concedir.
D'acord amb el que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, si la sol·licitud no compleix els requisits que s'indiquen o no s'hi inclou la documentació que pertoca, es requerirà l'interessat del beneficiari per a que en el termini de deu dies hàbils esmeni la mancança o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud.
Base quarta: termini i lloc de presentació de les sol·licituds
Les sol·licituds d'ajut han d'anar adreçades al departament d'Intervenció de l'Ajuntament de Capdepera i s'han de presentar, juntament amb la documentació exigida, al Registre General Municipal de l'Ajuntament de Capdepera o al Registre del Centre Cap Vermell a Cala Rajada.
El termini de presentació de sol·licituds és fins dia 31 de juliol de 2020.
Base cinquena: òrgans competents per iniciar, instruir i resoldre el procediment
La iniciació del procediment de concessió d'ajuts es produeix d'ofici, mitjançant acord de la Junta de Govern Local d'aprovació d'aquestes bases, que després seran publicades al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.
La Comissió Avaluadora estarà integrada per: la secretaria de la Corporació, Mª del Mar Terol Andres; l'interventor, Antoni Crespí Serra; la TAG, Catalina Ramis; i un administratiu d'Intervenció. Correspon a dita comissió examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució, d'acord amb els criteris de valoració i els requisits establerts en aquestes Bases.
En qualsevol cas, la Comissió Avaluadora pot realitzar totes les actuacions que consideri necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'hagi de pronunciar la resolució i sol·licitar tots els informes i la documentació que consideri pertinents per resoldre.
Una vegada avaluades les sol·licituds, en vista de l'informe corresponent, es formularà la corresponent proposta de resolució al Batle o a la Junta de Govern.
El termini màxim per resoldre és de 3 mesos, comptadors a partir de l'endemà d'haver finalitzat el termini de presentació de sol·licituds. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat resolució expressa, es podrà entendre desestimada la petició.
Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que l'ha dictada en el termini d'un mes, comptador des del moment d'haver rebut la notificació o bé es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, des del moment d'haver rebut la notificació.
Base sisena: Criteris de repartiment i pagament
S'estableixen dos criteris de repartiment:
Criteri A: Destinat a aquells immobles urbans o rústics d'ús residencial (1r habitatge) i que en dies posteriors a la torrentada fossin valorats pels tècnics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'import total de les donacions per danys en els immobles urbans o rústics d'ús residencial serà objecte de repartiment d'acord amb la valoració que disposa l'Ajuntament i que va ser elaborada pels arquitectes de la Comunitat Autònoma, atenent el prorrateig de la quantitat total.
Criteri B: Destinat a parcel·les en sòl rústic que NO tenen caràcter residencial s'estableixen els ajuts de l'annex 1:
Les quantitats reflectides a l'Annex 1 queden condicionades al prorrateig que hi pugui haver.
ANNEX 1
(vegeu document adjunt)
No tenen la consideració d'afectats els immobles en què els danys es limiten als accessos a habitatges o immobles situats en plantes superiors.
No tenen dret a subvenció els immobles que amb anterioritat a la torrentada tinguessin caràcter ruïnós.
Queden excloses d'aquestes ajudes les edificacions i construccions executades sense llicència o amb llicència anul·lada encara que ja no escaigui l'adopció de mesures de restabliment de la legalitat urbanística que n'impliquin la demolició.
Quan el beneficiari sigui deutor de l'Ajuntament, com a conseqüència d'un deute, vençut, liquidat i exigible, es podrà acordar la compensació.
En quedaran exclosos els afectats que per la reparació dels danys soferts hagin obtingut la subvenció de la Conselleria de Comerç.
En el supòsit que amb motiu d'al·legacions presentades a la Comunitat Autònoma resulti modificada la valoració de danys d'un immoble, l'increment de subvenció concedida s'abonarà a l'interessat a un import de 0,67 cèntims per cada euro de valoració de dany.
Un cop finalitzat el procés de justificació de les subvencions concedides, d'acord amb les justificacions i renúncies presentades, es procedirà al repartiment del romanent de subvenció existent, amb els mateixos criteris de repartiment i en funció de les factures presentades.
En aquest cas els beneficiaris del nou repartiment seran els afectats que hagin presentat factures per import superior a la subvenció inicialment aprovada.
Realitzat aquest segon repartiment i determinades les subvencions definitives concedides, els afectats que hagin rebut bestretes per un import superior n'hauran de fer devolució.
Base setena: obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris:
- Comunicar a l'Ajuntament l'acceptació o la renúncia de l'ajut en els termes de la resolució de la concessió. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de quinze dies des que sigui notificada la resolució no es fa constar el contrari.
- Aportar factures justificatives dels ajuts concedits, amb els documents que n'acreditin el pagament.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que pugui dur a terme l'Ajuntament de Capdepera o qualsevol dels òrgans de control financer competents i col·laborar i facilitar tota la documentació que se'ls requereixi en l'exercici d'aquestes funcions de control.
L'incompliment de qualsevol de les obligacions anteriors donarà lloc a l'obligació de retornar els imports abonats.
Base vuitena: normativa aplicable
En tot allò no previst en aquestes bases reguladores són d'aplicació: la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i; el Reglament de serveis de les Corporacions Locals de 17 de juny de 1955; el Reial decret legislatiu 2/2004, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals; les Bases d'execució núm. 39 a 42 que regulen la concessió de subvencions públiques, així com la resta de normativa que sigui d'aplicació.
Segon.- Procedir a la convocatòria del procediment per a a la presentació de sol3licituds relatives a les presents subvencions, i a dit efecte exposar aquest acord al Butlletí Ofgicial de les Illes Balears, a la pàgina web i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament.
Atès l'informe d'intervenció FAVORABLE de dia 25/05/2020
Atès l'informe de secretaria de 8/05/20.
Atès l'informe FAVORABLE AMB PROPOSTA D'ACORD de la TAG de dia 16/06/20.
Per delegació de Batlia, Resolució de 25/06/2019, publicada al BOIB Núm. 89, de data 04 de juliol de 2019, la Junta de Govern Local adopta el següent ACORD:
Primer: Aprovar les bases reguladores i la convocatòria de subvencions municipals destinada als afectats per la torrentada de 2018 transcrita.
Segon: Ordenar a l'òrgan instructor i a l'òrgan col·legiat designats la tramitació d'ofici de la subvenció.
Tercer: Publicar aquesta convocatòria en el BOIB i a la BDNS seguint el procediment Ajuntament de Capdepera establert en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, desenvolupat per la resolució de 10 de desembre de 2015, de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat.
Quart: Aprovar els annexos 1, 2, 3, 4 i 5 i posar-los a disposició dels interessats a la pàgina web de l'ajuntament.
I perquè així hi consti als efectes de l'expedient, emeto el present certificat per ordre i amb el vist i plau del Sr. Alcalde, amb l'excepció prevista en l'article 206 del Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals aprovat per Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, s'expedeix la present.
Capdepera, 23 de juny de 2020
El Batle,
Rafel Fernández Mallol