Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, CULTURA I IGUALTAT
Núm. 5719
Resolució de la presidenta de l’Institut d’Estudis Baleàrics de 25 de juny de 2020 per la qual es convoquen d’urgència les subvencions per donar suport a les despeses realitzades en relació amb activitats ajornades o suspeses emmarcades dins l’organització i la producció de fires i festivals en l’àmbit de la música, la literatura i el pensament, el còmic i la il·lustració, les arts escèniques, les arts visuals, els estudis locals i les arts audiovisuals, digitals i interactives, així com de trobades i jornades professionals del món de la cultura, que fomentin la projecció exterior i es duguin a terme en el territori de les Illes Balears per a l’any 2020
1. L'11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut va declarar pandèmia internacional la situació d'emergència de salut pública provocada per la COVID-19.
Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, es va declarar l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. L'article 10 preveu diverses mesures de contenció en l'àmbit d'equipaments culturals, que s'enumeren en l'annex d'aquesta disposició.
Més enllà de les actuals restriccions provocades per l'estat d'alarma, és molt probable que aquesta situació d'excepció modifiqui gran part dels hàbits socioculturals al llarg d'enguany. La COVID-19 ha fet necessàries unes mesures de seguretat sanitària que impedeixen gran part dels esdeveniments culturals i del conjunt de la indústria cultural. La temporada de festivals esdevé complexa amb la circumstància agreujant de la cancel·lació de serveis de proveïdors, empreses de muntatge d'escenaris, de so, de seguretat, despeses de publicitat o pagaments per endavant a artistes. No sols per les actuals restriccions, sinó per la inviabilitat econòmica d'abordar esdeveniments amb cabudes inferiors al 80 %.
Pel que fa al món editorial de les Illes Balears, a més d'haver patit la suspensió de la Fira del Llibre i l'ajornament del Dia del Llibre per Sant Jordi, en què es concentraven gran part de les vendes anuals, s'ha trencat tota la cadena de producció: el tancament de llibreries implica l'anul·lació de comandes, devolucions, endarreriment de projectes editorials, amb les consegüents dificultats de finançament. A més, queda greument afectat el personal extern contractat per les editorials: traductors, correctors i il·lustradors, entre d'altres.
La pèrdua d'activitat del conjunt del sector audiovisual és també molt notable, a causa del tancament de les sales d'exhibició, però també per la suspensió dels rodatges i produccions televisives, amb conseqüències laborals greus. La suspensió de rodatges provoca la paralització de programes televisius, documentals, publicitat i llargmetratges, sèries de televisió, rodatges internacionals..., a més de la suspensió d'altres aspectes de la producció audiovisual, vinculats directament o indirectament a la impossibilitat de rodar. En definitiva, el sector audiovisual balear estima les pèrdues causades per la COVID-19 en 15 milions d'euros i un balanç més de 6.400 contractes cancel·lats.
La situació de les empreses i professionals de les arts escèniques, en què les empreses han de mantenir els locals i les infraestructures per tenir-los preparats per a quan es reprengui l'activitat, és extremadament complexa. El manteniment d'algunes mesures sanitàries, com l'obligació de distanciament social, fa augmentar el nivell de risc de fallida econòmica. A més dels espectacles en cartellera, s'han suspès la resta d'espectacles programats, atès que no es poden assajar ni preparar decorats.
L'atur de les persones que treballen en els sectors de les arts escèniques i l'audiovisual és gairebé del 100 %. No sols dels actors, la majoria dels quals estan sotmesos a contractes lligats a la durada de l'espectacle i a cancel·lacions per força major, sinó també professionals dels serveis relacionats, com ara els tècnics de muntatge o el personal tècnic per a la producció i de manteniment.
Les dificultats dins el sector de les arts visuals, a causa del tancament de galeries, museus i espais de difusió, i de la suspensió de fires, festivals i jornades de formació, han deixat els artistes, comissaris, investigadors i agents culturals sense els mitjans necessaris per a la seva activitat.
El sector cultural, sotmès ara a una situació insostenible, era el que menys s'havia recuperat de la greu crisi de l'any 2008. De fet, d'acord amb les estadístiques recollides en l'Anuari 2019 del Ministeri de Cultura, en els darrers anys, de relativa bonança econòmica, el percentatge d'ocupació mitjana anual cultural de les Illes Balears va tenir un descens notable entre els anys 2017 i 2018, atès que va passar del 4,2 % al 3,4 %. El nombre d'empreses en el període esmentat va disminuir, de l'1,9 % a l'1,8 %, tot i que la nostra comunitat supera notablement la despesa mitjana del conjunt de l'Estat.
Les pèrdues per al conjunt de l'any, tot i ser notables, són de difícil quantificació. Alguna associació d'autors, artistes, editors i productors de l'Estat agrupats ha xifrat el perjudici per a tot l'any en més de 3.000 milions d'euros.
Diversos països europeus del nostre entorn s'han pronunciat clarament a favor d'una contundent defensa de la cultura per combatre els efectes econòmics de la COVID-19. La protecció del sector audiovisual, les arts escèniques, les arts visuals, la música, la literatura i el pensament, entre d'altres, és essencial per generar riquesa, innovació, creativitat i, per descomptat, afavorir la cohesió social. En el nostre àmbit, a més, és essencial per diversificar l'economia de les Illes Balears i ajudar a visibilitzar les nostres illes com un destí en creixement dins el mercat del turisme cultural.
Les solucions aportades fins ara són de caràcter transversal, dirigides a tots els sectors afectats pel cessament d'activitat, però és necessari abordar unes ajudes específiques al sector cultural, en consonància amb el pensament europeu i la convicció que la cultura és un bé identitari imprescindible que afavoreix la cohesió social.
2. D'acord amb l'article 44 de la Constitució espanyola, els poders públics han de promoure i tutelar l'accés a la cultura, a la qual tothom té dret.
Com a conseqüència de les mesures de confinament i la suspensió o les restriccions de les activitats amb presència de públic, aquesta convocatòria és urgent i indispensable per protegir l'interès general del sector cultural, que garanteix el dret a la cultura previst en la Constitució, atès que:
a) La pèrdua d'activitat del conjunt del sector cultural es va registrar, molt notablement, abans de la declaració de l'estat d'alarma. Aquesta pèrdua, previsiblement, durarà, com a mínim, fins al 30 de juny, tot i que abans s'aixequin les mesures de l'estat d'alarma.
b) Aquesta crisi sanitària té un impacte directe en l'economia i en la societat i, molt especialment, en totes les activitats i indústries culturals, i sobretot en les activitats amb públic en directe, que han estat prohibides i que actualment es poden fer amb una cabuda molt limitada, a causa del perill de contagi.
La incidència especial en el sector cultural fa urgent la convocatòria i tramitació d'ajudes de l'Institut d'Estudis Baleàrics, i es considera de manera excepcional subvencionar despeses en relació amb les activitats culturals que finalment no s'han pogut dur a terme, o tenen una data molt incerta de realització.
c) La suspensió, pràcticament absoluta, de les activitats culturals durant un període prolongat de temps, requereix una línia d'ajudes per protegir l'ocupació i mantenir el teixit productiu de les diferents activitats culturals de les Illes Balears i facilitar el pagament de les ajudes de la forma més àgil possible.
d) Segons l'estudi «The Economy of Culture in Europe», elaborat el 2006 per la Comissió Europea, la justificació d'una intervenció pública dins el sector cultural es basa en el pensament europeu que la cultura és un bé indispensable d'interès general. Això motiva que les polítiques culturals i els mecanismes públics considerin les indústries culturals i creatives com un bé inherent i indispensable per fomentar la cohesió social i territorial.
3. L'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.
L'IEB s'adscriu a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, d'acord amb el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Mitjançant el Decret 48/2018, de 21 de desembre, es varen aprovar els Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics. D'acord amb l'article 1 dels Estatuts, l'IEB és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
D'acord amb l'article 4, l'IEB té com a fins generals els relacionats amb l'ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior, d'acord amb els seus Estatuts i respectant les competències pròpies dels consells insulars. En l'article 5 s'indiquen, entre d'altres, les funcions i competències següents:
a) El foment de la recerca, en totes les àrees de la cultura i la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d'acord amb els objectius generals que amb vista a la recerca proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.
b) La formació lingüística en llengua catalana dels ciutadans de les Illes Balears, fora de l'ensenyament reglat.
c) El foment dels usos socials de la llengua catalana en tots els àmbits de la vida diària, amb respecte i protecció de les modalitats insulars del català de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i sens perjudici de la unitat de la llengua.
d) La difusió, per mitjans propis o aliens, de qualsevol tipus d'activitat cultural que es dugui a terme en l'àmbit territorial de les Illes Balears.
e) La publicació en el camp dels estudis locals, mitjançant l'elaboració de monografies, col·leccions i revistes, i l'organització de jornades, congressos i conferències.
f) El foment d'activitats culturals relatives a l'intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l'exterior.
g) La difusió de la informació relativa als ajuts i els serveis que els organismes d'àmbit insular i municipal destinen a la creació artística i cultural.
L'article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, per la qual es crea l'entitat pública empresarial Institut d'Estudis Baleàrics, indica en l'apartat 3 que per dur a terme les funcions i activitats esmentades l'entitat pot exercir totes les potestats administratives que siguin necessàries, fins i tot la de foment.
L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents de cultura, activitats artístiques i culturals, i el foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com la seva difusió nacional i internacional.
L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 pel qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici 2018-2020, modificat mitjançant la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 7 de febrer de 2020, publicada en el BOIB núm. 28, de 5 de març de 2020, preveu les línies de subvenció IV.2.5 per donar suport a l'organització i la producció de fires i festivals en què es fomenti la projecció exterior de la música, les arts escèniques, les arts visuals, l'audiovisual o la literatura de les Illes Balears, com també les trobades i jornades professionals del món de la cultura que es duguin a terme al territori balear per als anys 2018, 2019 i 2020.
D'acord amb l'article 1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol de 2009), poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.
D'altra banda, el present règim d'ajudes també es fa de conformitat amb el Reglament UE núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (Reglament d'exempció de categories).
Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 20.1.j) dels Estatuts de l'Institut d'Estudis Baleàrics, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria, compresa dins el fons extraordinari de sostenibilitat de les indústries culturals, que té per objecte cobrir les despeses realitzades en relació amb activitats ajornades o suspeses emmarcades dins l'organització i la producció de fires i festivals en l'àmbit de la música, la literatura i el pensament, el còmic i la il·lustració, les arts escèniques, les arts visuals, els estudis locals i les arts audiovisuals, digitals i interactives, així com de trobades i jornades professionals del món de la cultura, que fomentin la projecció exterior i es duguin a terme en el territori de les Illes Balears per a l'any 2020.
2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 310.000 € (tres-cents deu mil euros).
3. Autoritzar una despesa de 310.000 €, amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics.
4. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 25 de juny de 2020
La presidenta de l'Institut d'Estudis Baleàrics Pilar Costa i Serra
ANNEX 1 Convocatòria
1. Objecte i finalitat
1.1. Aquesta convocatòria, compresa dins el fons extraordinari de sostenibilitat de les indústries culturals, té per objecte cobrir les despeses efectuades en relació amb activitats ajornades o suspeses a causa de la pandèmia de COVID-19, emmarcades dins l'organització i la producció de fires i festivals en l'àmbit de la música, la literatura i el pensament, el còmic i la il·lustració, les arts escèniques, les arts visuals, els estudis locals i les arts audiovisuals, digitals i interactives, així com de trobades i jornades professionals del món de la cultura, que fomentin la projecció exterior i es duguin a terme en el territori de les Illes Balears per a l'any 2020.
1.2. L'activitat objecte de la subvenció ha de tenir com una de les seves finalitats, de manera comprovable, la projecció exterior de la cultura de les Illes Balears, a través de la programació d'obra d'artistes o creadors de les Illes Balears, llevat del cas d'estudis locals.
1.3. Per optar a subvenció cal que els esdeveniments tenguin programats, com a mínim, un 30 % d'artistes i agents culturals de les Illes Balears. En el cas d'esdeveniments de l'àmbit audiovisual, han de tenir programada almenys alguna obra de les Illes Balears o bé garantir la presència de professionals balears del sector audiovisual dins el marc de les activitats professionals. En el cas dels estudis locals, no hi ha cap requisit sobre això.
1.4. Són despeses subvencionables les realitzades en relació amb activitats ajornades o suspeses a causa de la pandèmia, durant el període subvencionable, sempre que es justifiquin mitjançant factures degudament pagades en el termini especificat en el punt 9:
a) Programació de l'esdeveniment: viatges (bitllets i allotjament dels artistes amb actuació, amb un màxim de 150 € per persona i nit); transport; muntatge i desmuntatge; drets d'exhibició i reproducció; contractació de serveis.
- Bitllets d'avió, vaixell, tren i/o autobús i lloguer de vehicles per al desplaçament.
S'hi inclouen els desplaçaments prevists i no realitzats d'artistes, representants d'artistes, tècnics, comissaris, autors, responsables d'editorials i distribuïdores, investigadors i altres agents culturals (productors, distribuïdors, road managers, etc.). El desplaçament inclou el viatge previst d'anada al lloc de realització de l'activitat professional i el viatge de tornada d'aquest. Les dates dels viatges d'anada i tornada dels bitllets d'avió, vaixell i altres mitjans de transport han de coincidir amb les dates en què es tenia previst dur a terme l'activitat professional objecte del desplaçament.
En el cas d'un projecte d'exposició es poden subvencionar addicionalment els desplaçaments prevists i no realitzats, com a màxim, d'un professional de perfil tècnic (comissari, representant, agent cultural), les tasques del qual s'han de definir en el contracte laboral o de serveis establert entre les parts.
En el cas d'un projecte d'actuacions en directe, tant de l'àmbit de les arts escèniques com de la música, es pot subvencionar addicionalment el desplaçament, com a màxim, de dos professionals de perfil tècnic (tècnics d'il·luminació, tècnics de so, regidors, road managers), les tasques dels quals s'han de definir en el contracte laboral o de serveis establert entre les parts.
Només s'accepten bitllets de classe turista.
- Allotjaments.
Les despeses d'allotjaments prevists i no realitzats han de complir els màxims estipulats. L'allotjament es comptabilitza en funció del dia o dies en què el professional o professionals tenien previst dur a terme l'activitat professional objecte del desplaçament. El nombre de nits i de persones allotjades ha de figurar de manera clara en les factures justificatives.
- Transport de càrrega.
S'hi inclouen les despeses de transportar escenografies, vestuari, obra pictòrica, escultòrica o fotogràfica, instruments i material tècnic per al muntatge. Queden expressament excloses les despeses d'embalatge d'obra.
b) Producció, comunicació i màrqueting: contractació de serveis; comunicació, promoció i màrqueting; digitalització.
c) Organització de jornades professionals: honoraris dels ponents; viatges i allotjament dels ponents que hi participin (amb un màxim de 150 € per persona i nit); lloguer d'espais i material per realitzar les jornades; comunicació i difusió de les jornades; contractació de serveis per a les jornades.
d) Organització i producció de jornades d'estudis locals en l'àmbit de les ciències socials a qualsevol municipi de les Illes Balears: caixet de ponents; desplaçaments i estada; producció de material gràfic destinat a la publicitat de l'esdeveniment; contractació de serveis professionals necessaris per a l'organització de l'esdeveniment.
e) Edició i digitalització de les actes, passades o presents, de les jornades d'estudis locals en l'àmbit de les ciències socials a qualsevol municipi de les Illes Balears: producció i edició del volum.
2. Despeses no subvencionables
Les despeses que queden excloses de la subvenció són les següents:
— Les nòmines del personal.
— El quilometratge en els desplaçaments per carretera.
— Les despeses de peatges.
— En cas d'empreses o associacions, les despeses vinculades a persones que no estiguin directament vinculades amb l'entitat. En cas de persones físiques, les despeses vinculades a persones que no tenguin un contracte amb el sol·licitant.
— Els honoraris del beneficiari de la subvenció.
— Els tiquets de combustible i aparcament.
— Els desplaçaments amb avió en primera classe.
— Les despeses de manutenció i dietes.
— Amb caràcter general, els sopars i dinars o les despeses de representació.
— Les despeses d'activitats en esdeveniments de caràcter benèfic o fora de circuits professionals.
— Les despeses d'activitats en l'àmbit de la cultura popular i tradicional.
— La compra de béns d'equip i programes informàtics.
— La compra de vehicles de transport i l'adquisició i instal·lació de maquinària sobre aquests.
— La compra d'eines.
— Els imposts, les taxes i els tributs.
— Les adquisicions mitjançant arrendament financer.
— La dotació econòmica dels premis.
— Les despeses estructurals (compra de programari i maquinari).
3. Prohibició de subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari
No s'admeten despeses que tenguin com a origen la subcontractació amb persones vinculades amb el beneficiari, llevat que la subcontractació s'hagi fet d'acord amb les condicions normals de mercat i s'hagi obtingut l'autorització prèvia de l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB), d'acord amb el que preveu l'article 38.7.d) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. A l'efecte esmentat, per determinar les persones vinculades s'ha d'aplicar, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
4. Comprovació del valor de mercat
En cap cas, l'import de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. L'IEB pot comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
5. Import i imputació pressupostària
5.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 310.000 € (tres-cents deu mil euros), amb càrrec al capítol IV del pressupost de l'Institut d'Estudis Baleàrics del 2020.
5.2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda condicionada a la disponibilitat pressupostària establerta en el punt anterior.
5.3. Sempre que la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot incrementar l'import d'aquesta convocatòria. L'import consignat inicialment es pot ampliar mitjançant una resolució d'ampliació del crèdit assignat. Aquesta ampliació, tret que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, i no afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes de forma expressa.
6. Beneficiaris i requisits
6.1. Són beneficiaris de les subvencions les persones físiques donades d'alta en el règim d'autònoms i les persones jurídiques dels sectors de les arts escèniques, les arts visuals, la literatura i el pensament, el còmic i la il·lustració, els estudis locals, la música i les arts audiovisuals, digitals i interactives de les Illes Balears.
6.2. Els beneficiaris han d'estar donats d'alta en el cens tributari i/o l'impost d'activitats empresarials (IAE) en epígrafs vinculats al sector cultural.
6.3. Els beneficiaris d'aquesta convocatòria han de tenir com a objecte social el desenvolupament d'activitats de caràcter professional en el sector cultural.
6.4. Els sol·licitants d'aquestes ajudes han de complir els requisits següents:
a) Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes.
b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud de les ajudes comporta l'autorització perquè l'IEB comprovi d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), excepte en el cas de denegació expressa del consentiment. En aquest cas, la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud de les ajudes. El sol·licitant ha de presentar el certificat d'estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat.
c) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits establerts en els apartats 8, 9 i 10 d'aquesta convocatòria.
d) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
6.5. No poden ser beneficiaris de les ajudes les persones físiques o jurídiques que incorrin en qualsevol de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears; que hagin estat sancionades o condemnades per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i d'homes; ni tampoc les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.
7. Normativa aplicable
Aquesta convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009; el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
8. Termini i presentació de sol·licituds
8.1. El termini per presentar les sol·licituds, dirigides a l'IEB, comença l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB i romandrà obert durant 20 dies hàbils.
8.2. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament amb els models establerts en l'apartat 10, que es publicaran a la seu electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org.
8.3. No s'ha d'admetre cap sol·licitud presentada amb posterioritat al termini indicat ni cap modificació de la documentació referida al projecte subvencionable susceptible de valoració.
8.4. Si la quantia consignada en aquesta convocatòria s'exhaureix abans de l'expiració del termini per presentar sol·licituds, es pot suspendre la concessió de les ajudes mitjançant la publicació d'una resolució de la presidenta de l'IEB en el BOIB.
8.5. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de dur a terme la petició de l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.
8.6. Les sol·licituds es poden presentar per una de les dues vies següents:
a) A través del Registre Electrònic Comú (REC) del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. El REC està disponible a la pàgina web https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do.
Aquesta via és recomanable per a les persones físiques, i és obligatòria per a les persones jurídiques amb residència fiscal a l'Estat espanyol.
b) Al Registre de l'IEB, o en els registres i les oficines prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta via només la poden fer servir les persones físiques.
Les sol·licituds s'han de presentar amb les fotocòpies dels documents que s'aporten en fulls separats, tots a una cara o tots a dues cares, sense cap tipus d'unió. Si la rellevància del document ho exigeix o existeixen dubtes derivats de la qualitat de la còpia, l'encarregat del Registre pot sol·licitar l'acarament de les còpies aportades, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o informació original. Per agilitzar el procés, s'aconsella emplenar els formularis i sol·licituds amb un processador de texts.
8.7. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds degudament emplenades d'acord amb els models que faciliti l'Institut d'Estudis Baleàrics, disponibles a la seu electrònica de la CAIB i al web http://www.iebalearics.org, en la forma establerta en l'article 16 de la Llei 39/2015.
En qualsevol moment, en el supòsit de concessió de la subvenció, es pot requerir la documentació original per acarar-la.
8.8. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni les deficiències dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la Llei 39/2015.
9. Termini d'execució de les actuacions i pagament de les despeses
El període en què s'havien d'executar les activitats que s'han suspès o ajornat abraça des del dia 14 de març de 2020 al dia 30 de juny de 2020.
El pagament de les despeses objecte de la subvenció s'han d'haver efectuat en el termini comprès entre l'1 d'octubre de 2019 i el dia 30 de juny de 2020.
10. Documentació
10.1. El document original de la sol·licitud s'ha de presentar per mitjà del model normalitzat (annex 2), emplenat i signat, i ha d'anar acompanyat de la documentació següent:
a) La documentació acreditativa de la personalitat física o jurídica
a.1) Física
— L'acreditació de la identitat: fotocòpia del DNI, passaport o NIE.
— Un document acreditatiu de l'alta en el règim especial de treballadors autònoms i de la vigència d'aquesta alta en el moment de fer la sol·licitud.
— Un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en epígrafs vinculats al sector cultural.
a.2) Jurídica:
— Una fotocòpia del NIF de la persona jurídica i una fotocòpia del DNI, passaport o NIE de la persona física que la representa.
— El document constitutiu de la persona jurídica.
— Els estatuts socials inscrits degudament en el registre.
— Un document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, la qual ha d'estar vigent en el moment de presentar la sol·licitud.
— Un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats empresarials (IAE) en epígrafs vinculats al sector cultural.
b) Una declaració responsable per mitjà del model normalitzat (annex 3), en què el sol·licitant manifesti els punts següents:
— Que compleix les obligacions establertes en l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, com també les que estableix aquesta convocatòria.
— Que aporta la documentació adjunta a la sol·licitud, vertadera i correcta.
— Que no incorre en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajuda, de conformitat amb la normativa aplicable.
— Que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
— Que compleix la legalitat vigent i aplica criteris d'igualtat d'oportunitats pel que fa a la contractació de treballadors.
— Que no ha estat mai objecte de sancions administratives fermes ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
— Que, si escau, ha sol·licitat ajudes i subvencions a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que se li han concedit les ajudes i subvencions esmentades.
— Que no ha obtingut el reemborsament dels pagaments efectuats o que no ha compensat la despesa efectuada, objecte de la sol·licitud de l'ajuda, mitjançant bons, vals substitutoris o qualsevol acord de compensació dels serveis que no s'hagin pogut efectuar.
— Que ha suspès o perdut l'activitat com a conseqüència directa de la declaració de l'estat d'alarma i les mesures preses en relació amb la COVID-19.
c) Una memòria descriptiva i detallada de l'activitat, i dels efectes de la pandèmia de COVID-19 sobre el seu desenvolupament, en la qual cal incloure la descripció de l'esdeveniment professional per al qual es demana la subvenció, amb els canvis de data o cancel·lacions que el sol·licitant hagi hagut de dur a terme per adaptar-se a les directrius sanitàries i les despeses que aquest fet hagi comportat, així com tota la informació que el sol·licitant consideri rellevant.
d) El pressupost detallat amb l'IVA desglossat. Cal que el pressupost reculli tots els conceptes per als quals es demana ajuda, en què s'han de desglossar les despeses subvencionables.
e) L'acreditació que la persona o l'entitat beneficiària de l'ajuda és titular del compte bancari facilitat.
f) Els contractes d'arrendament, si escau.
g) Per a subvencions de més de 3.000 €, cal presentar els certificats d'estar al corrent del pagament de les obligacions tributàries amb:
— l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
— la Tresoreria General de la Seguretat Social
— l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Els dos primers certificats esmentats només s'han de presentar en el cas que no s'hagi autoritzat l'IEB a fer la consulta telemàtica (vegeu l'autorització en l'apartat 5 de l'annex 2, que correspon al model de sol·licitud).
Això no obstant, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €, la persona o l'empresa interessada pot substituir la presentació d'aquests certificats mitjançant la presentació d'una declaració responsable.
10.2. Si la sol·licitud o la documentació presentada no compleixen els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada la persona interessada que esmeni o aporti els documents preceptius dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb l'advertiment que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes prevists en l'article 21 de la mateixa Llei.
10.3. L'incompliment dels requisits en la documentació aportada establerts en aquesta convocatòria comporta que no s'admetrà la sol·licitud.
11. Criteris per seleccionar els beneficiaris i l'import de la subvenció
11.1. Per a la concessió de les ajudes que estableix aquesta convocatòria s'ha d'aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre Electrònic Comú, en el Registre General de l'IEB o en els registres i les oficines prevists en l'article 16 de la Llei 39/2015, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 6.3 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
11.2. Les sol·licituds d'ajudes es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, d'acord amb el que disposen els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
11.3. En cas que dins l'expedient no hi consti la documentació que es requereix o hi hagi anomalies en la documentació presentada que impedeixin avaluar correctament l'expedient, s'ha de fer un requeriment a l'interessat; la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
12. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment
En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon al director de l'IEB la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. D'acord amb els Estatuts de l'IEB, l'òrgan competent per resoldre és la presidenta de l'IEB.
13. Instrucció del procediment
13.1. El director de l'IEB ha de formular una proposta de resolució provisional amb la inclusió de tantes sol·licituds com sigui possible en la data de la proposta. Aquesta proposta s'ha de publicar al web de l'IEB a fi que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions en un termini de deu dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució al web de l'IEB, la qual cosa s'ha de fer constar mitjançant una diligència de l'òrgan instructor.
Com a avís, i sense efectes de notificació, l'IEB ha d'informar per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució provisional al web de l'IEB, indicant la data de publicació i l'enllaç.
13.2. Una vegada publicades les propostes de resolució, els beneficiaris han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució.
13.3. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el web, no es fa constar el contrari.
13.4. En cas de renúncia, s'ha de comunicar mitjançant el model normalitzat (annex 4).
13.5. La presidenta de l'IEB ha de resoldre el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció, import de l'activitat que se subvenciona i recursos administratius pertinents. La resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
13.6. Les resolucions de la presidenta de l'IEB que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada exhaureixen la via administrativa i, contra aquestes es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.
13.7. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.
14. Import de les ajudes
14.1. L'import màxim d'aquesta convocatòria que es pot atorgar a cada sol·licitant, per totes les ajudes i conceptes vinculats a activitats cancel·lades o ajornades, és de 40.000 € (quaranta mil euros), per beneficiari i projecte. Un mateix projecte només es pot subvencionar per l'import màxim de 40.000 €.
14.2. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients seguint el mateix criteri que s'estableix en el punt 11.1.
14.3. En cap dels casos no s'ha d'abonar un import superior al que s'ha justificat mitjançant factures.
15. Pagament
15.1. L'abonament de les ajudes s'ha de fer efectiu, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'ha d'efectuar una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada en els termes d'aquesta convocatòria.
15.2. Si en el moment de presentar la sol·licitud ja s'ha fet tota l'activitat, es pot adjuntar la documentació referida a la liquidació i justificació, tot i que només tindrà efecte si es concedeix la subvenció.
16. Justificació
16.1. El termini per justificar les despeses compensables objecte de l'ajuda és de 20 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la finalització del període de presentació de sol·licituds.
Si, transcorregut aquest termini, no s'ha presentat la justificació, l'òrgan administratiu competent ha de requerir el beneficiari que en un termini improrrogable de quinze dies hàbils la presenti, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reglament general de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que, de conformitat amb la Llei general de subvencions, corresponguin.
Si, una vegada transcorregut aquest termini addicional, no s'ha presentat la documentació requerida, s'ha d'acordar, si escau, el reintegrament de l'ajuda, amb el requeriment previ establert en l'apartat 3 de l'article 70 del Reglament esmentat.
16.2. No tenen consideració de justificants de la despesa subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets abans del dia 1 d'octubre de 2019 ni després del 30 de juny de 2020.
16.3. La justificació de l'activitat subvencionada s'ha de dur a terme amb la presentació del compte justificatiu a través del model normalitzat (annex 5), amb la documentació següent:
a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de l'ajuda, amb la indicació de les despeses objecte de l'ajuda. Així mateix, ha de contenir tota la informació necessària per a la correcta interpretació i comprensió de la justificació de despeses presentada i la seva imputació al projecte.
b) Una memòria econòmica justificativa (annex 5) del cost de les activitats o despeses objecte de la subvenció, que ha de contenir:
— Una relació classificada de les despeses de la sol·licitud, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament. Si escau, s'han d'indicar les desviacions que es produeixin en el pressupost inicial.
Només s'han de tenir en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.
— La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i indirectes incorporats a la relació classificada de les despeses abans esmentada.
— Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.
c) Les factures o els documents amb valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, incorporats a la relació a què fa referència la lletra b) anterior, que justifiquin les despeses i especifiquin clarament el concepte corresponent a l'objecte de l'ajuda.
d) Un document acreditatiu que justifiqui el pagament de les factures.
S'ha d'acreditar d'alguna de les maneres següents:
— Una còpia del comprovant bancari justificatiu del pagament, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de transferència amb l'objectiu que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.
— Una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.
— No obstant això, per a les factures inferiors a 200 € (IVA exclòs) és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor.
e) Si escau, cinc (5) exemplars dels materials gràfics editats amb motiu de l'activitat subvencionada.
16.4. Els beneficiaris han de presentar aquest compte justificatiu fins al 31 d'agost de 2020. Si en aquesta data no s'ha publicat la resolució de concessió en el BOIB, s'entén que la justificació s'ha de fer en el mes següent a aquesta publicació.
16.5. En el cas que el compte justificatiu no tengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena per via telemàtica.
16.6. En el cas que no es justifiqui totalment l'activitat objecte de l'ajuda, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
16.7. Qualsevol alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, poden donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
16.8. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa d'aplicació, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor serà l'encarregat de dirimir-la.
17. Concurrència d'ajudes o subvencions
L'import de les ajudes que estableix aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat objecte de l'ajuda.
Els beneficiaris no poden obtenir ajudes pels mateixos conceptes que es derivin d'altres convocatòries d'ajudes de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, l'IEB mateix, l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears o l'Institut Ramon Llull.
18. Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, les següents:
a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució, mitjançant el model normalitzat en el cas de renúncia (annex 4), en els termes de la resolució de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de vuit dies hàbils des de la publicació de la proposta no es fa constar el contrari.
b) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si s'escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.
c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, i també facilitar tota la informació que aquests requereixin en relació amb les ajudes concedides.
d) Comunicar a l'IEB l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de l'ajuda concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons.
e) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans de dictar la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.
f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.
g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
h) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
i) Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió ha de ser declarada i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, poden donar lloc a la modificació de l'ajuda atorgada.
19. Interpretació i execució
La presidenta de l'IEB pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta convocatòria.
20. Efectes
Aquesta Resolució entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.