Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 5715
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 25 de juny de 2020 per la qual es convoquen ajuts d’escolarització per als alumnes escolaritzats als centres d’educació infantil privats autoritzats de la xarxa educativa complementària a la xarxa d’escoletes públiques de les Illes Balears durant el curs 2020-2021
Fets
1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en l'article 8 que les administracions educatives i les corporacions locals han de coordinar les seves actuacions, cadascuna en l'àmbit de les seves competències, per aconseguir una eficàcia més gran dels recursos destinats a l'educació i contribuir als fins que estableix aquesta Llei. Més específicament, l'article 15.1, relatiu a l'oferta de places en l'etapa d'educació infantil, disposa que les administracions públiques han de promoure un increment progressiu de l'oferta de places públiques de primer cicle d'educació infantil i, amb aquesta finalitat, han de determinar les condicions en què poden establir-se convenis amb les corporacions locals, altres administracions i entitats privades sense finalitat de lucre.
2.El Decret 60/2008, de 2 de maig, que estableix els requisits mínims que han de complir els centres de primer cicle d'educació infantil disposa en l'article 3 que les administracions públiques han de promoure l'oferta suficient de places de primer cicle d'educació infantil d'acord amb les necessitats de cada nucli de població. A tal fi, han de determinar les condicions en les quals poden establir-se convenis amb les corporacions locals i altres administracions i entitats privades sense ànim de lucre i cooperatives.
3.El Decret 16/2019, de 15 de març, pel qual es modifica el Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, en el punt 4 de l'article únic modifica la disposició addicional segona, que queda redactada de la manera següent: «La Conselleria d'Educació i Universitat, sola o juntament amb consells insulars i/o ajuntaments, pot establir convenis amb entitats privades, prioritàriament amb entitats privades sense finalitat de lucre, i amb cooperatives de treball associat per a la consolidació de places, per al sosteniment de centres educatius autoritzats de titularitat privada de primer cicle d'educació infantil i per al desenvolupament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants de menys de tres anys, així com per a l'assessorament i les funcions pròpies dels serveis educatius d'atenció primerenca».
4.L'esmentat Decret 16/2019 afegeix el punt 3 a la disposició addicional segona del Decret 131/2008, en què s'estableix que aquests centres constituiran una xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques per tal de garantir el dret a l'educació dels infants.
5.L'esmentat Decret 16/2019 afegeix l'apartat f) al punt 2 de la disposició addicional segona del Decret 131/2008, que té la redacció següent: «Els ajuts, les beques i les bonificacions de les quotes d'escolarització s'han de fixar amb els mateixos criteris i quanties que s'apliquin a les escoles infantils de la xarxa».
6.Aquest marc normatiu regula la protecció efectiva del dret fonamental a l'educació, elimina traves que en dificultin l'exercici i respon, sobretot, a la necessitat de poder fer efectiva la conciliació de la vida laboral de pares i mares amb la vida familiar.
7.L'escolarització d'infants de 0 a 3 anys és avui dia una necessitat i, per això, és necessari convocar ajuts d'escolarització, que tenen per objecte atorgar ajuts als alumnes que, per la situació econòmica i familiar o per circumstàncies sociofamiliars desfavorables, tenguin més dificultats per afrontar el pagament d'aquest servei.
8.En data 14 de març de 2020, el Govern de l'Estat va decretar l'estat d'alarma per mitjà del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març). Aquesta crisi ha afectat moltes famílies, atès que molta gent ha perdut la feina o s'ha vist afectada per un expedient de regulació temporal d'ocupació. Com a conseqüència d'això, moltes d'aquestes famílies han quedat en una situació precària, que sembla que s'allargarà.
9.Tal com estableix l'article 5 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, les famílies en situació de protecció especial han de tenir una atenció prioritària o específica, atesa l'especial dificultat per acomplir la cura i l'atenció als membres que en formen part, en situació de vulnerabilitat econòmica o social. Segons l'article 10, s'entén per famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial les famílies beneficiàries de la renda social garantida, de la renda mínima d'inserció o les que tenen el subsidi de desocupació com a únic ingrés.
10.A més, arran de la declaració de l'estat d'alarma per mitjà del Reial decret 463/2020, poden sorgir situacions de caràcter econòmic que fins ara no s'havien produït. Per això, en aquesta convocatòria s'inclouen les noves condicions socioeconòmiques que les autoritats competents puguin determinar.
11.Atesa la situació d'emergència social actual, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca vol reforçar els ajuts que es donen a les famílies socialment més vulnerables, especialment a aquelles que es troben en risc d'exclusió social. Estableix la quantitat prevista en 420.000 euros, amb el propòsit d'evitar que cap d'aquestes famílies no pugui optar a una plaça escolar i no pugui fer front al pagament de les quotes d'escolarització.
12.A partir de l'anàlisi dels valors previsibles dels indicadors de la situació social i econòmica de les famílies una vegada finalitzat l'estat d'alarma, es fa necessari prioritzar els ajuts i adjudicar-los sobre la base de criteris que tenguin en compte la situació de les famílies en el moment de la convocatòria, per la qual cosa es proposa un barem que pugui donar resposta a les situacions de vulnerabilitat de manera fiable.
13.L'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) és un índex emprat a Espanya com a referència per a la concessió d'ajuts, subvencions o el subsidi d'atur. Amb la finalitat de millorar l'equitat d'aquests ajuts, s'ha incorporat aquest índex per calcular la puntuació dels diferents sol·licitants tenint en compte les dades corresponents a les Illes Balears.
14.L'article 12.1 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que «no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents». En aplicació d'aquesta obligació, l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 va establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol).
15.L'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, modificat per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 d'abril de 2020 per la qual es modifica l'annex al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018, va aprovar el Pla Estratègic de Subvencions per als anys 2018-2020, que inclou una línia d'ajuts d'escolarització dels infants de 0 a 3 anys en centres de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques.
16.La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 30 d'abril de 2020 per la qual s'acorda l'inici del procediment per convocar els ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment; especialment, de les famílies en risc d'exclusió social en centres d'educació infantil privats de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques per al curs 2020-2021, declara l'expedient DGPICE 9/2020 RAJT_ESCCEI_20-21 de la convocatòria d'ajuts d'escolarització per als alumnes escolaritzats en centres d'educació infantil privats autoritzats de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques de les Illes Balears durant el curs 2020-2021 indispensable per al funcionament bàsic dels serveis durant l'estat d'alarma declarat mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març.
Fonaments de dret
1.La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol).
2.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig), modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE núm. 295, de 10 de desembre).
3.La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d'agost).
4.La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
5.La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
6.La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).
7.El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre).
8.La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre).
9.El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003 (BOE núm. 176, de 25 de juliol).
10.El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 122, de 2 de setembre).
11.La Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 8, de 15 de gener).
12.La Llei 19/2019, de 30 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020 (BOIB núm. 175, de 31 de desembre).
13.La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26, de 28 de febrer).
14.El Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (BOIB núm. 169, de 4 de desembre).
15.El Decret 16/2019, de 15 de març, pel qual es modifica el Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (BOIB núm. 35, de 16 de març).
16.L'Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2013, pel qual s'aplica la previsió de l'article 83.2 del Text refós de la Llei de finances respecte a l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada (BOIB núm. 98, de 13 de juliol).
17.L'Acord del Consell de Govern d'1 de setembre de 2017 pel qual es modifica l'Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2013 pel qual s'aplica la previsió de l'article 83.2 del Text refós de la Llei de finances respecte de l'exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada (BOIB núm. 108, de 2 de setembre).
18.L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol).
Per tot això, dict la següent
Resolució
1.Aprovar la convocatòria d'ajuts d'escolarització per a l'alumnat escolaritzat al primer cicle d'educació infantil dels centres de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques de les Illes Balears durant el curs 2020-2021 i les instruccions generals que la regulen, que es recullen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
2.Publicar el model de sol·licitud, que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució.
3.Publicar el model d'acceptació de l'ajut, que figura en l'annex 3 d'aquesta Resolució.
4.Publicar el model de rebut de l'ajut, que figura en l'annex 4 d'aquesta Resolució.
5.Publicar el model d'ajuts rebutjats, que figura en l'annex 5 d'aquesta Resolució.
6.Publicar el model de justificació dels ajuts, que figura en l'annex 6 d'aquesta Resolució.
7.Publicar el model de conveni de col·laboració, d'acord amb l'apartat tercer de l'annex 1 d'aquesta Resolució, que figura en l'annex 7.
8.Publicar el model de diligència de registre, que figura en l'annex 8 d'aquesta Resolució.
9.Publicar el model de certificat de quotes d'escolarització, que figura en l'annex 9 d'aquesta Resolució.
10.Publicar el model de declaració responsable, que figura en l'annex 10 d'aquesta Resolució.
11.Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data a partir de la qual comença a vigir.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 25 de juny de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March i Cerdà
ANNEX 1 Bases de la convocatòria
Primer Objecte de la convocatòria i quantia dels ajuts
1.L'objecte d'aquests ajuts és finançar part o la totalitat del cost del servei d'escolarització de l'alumnat que durant el curs 2020-2021 cursi estudis de primer cicle d'educació infantil, afavorir l'escolarització i compensar l'alumnat escolaritzat a unitats del primer cicle d'educació infantil que per conveni formen part de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques a data de publicació d'aquesta Resolució.
2.Els ajuts s'han de fer efectius als centres amb càrrec a la partida pressupostària 13601.421K03.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma, per un total de 420.000 euros, 230.625 euros per a l'any 2020 i 189.375 euros per a l'any 2021.
3.Aquest expedient de convocatòria d'ajuts d'escolarització per a alumnes escolaritzats als centres d'educació infantil privats autoritzats de la xarxa educativa complementària durant el curs 2020-2021 es tramita com a expedient de despesa pluriennal corresponent als exercicis 2020 i 2021.
Segon Beneficiaris
Els beneficiaris han de ser unitats familiars que tenen infants escolaritzats en centres del primer cicle d'educació infantil que formin part de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques i que hagin signat el conveni pertinent. Els centres educatius de la xarxa complementària hauran de tenir al dia la matriculació dels seus alumnes pel que fa a altes i baixes. A efectes d'aquesta convocatòria, s'ha de considerar baixa l'absència de vint dies sense justificació documentada.
En el cas dels alumnes d'incorporació tardana, s'ha de considerar possible beneficiari l'alumne que hagi estat matriculat un mínim de tres mesos.
Es distingeixen dos tipus de beneficiaris:
1.Beneficiaris directes:
a)Alumnes que es troben en situació d'acolliment acreditada mitjançant un certificat del director del centre d'acolliment o de l'òrgan competent.
b)Família víctima de violència de gènere. Aquesta condició s'ha d'acreditar mitjançant la presentació d'una còpia compulsada de l'ordre de protecció a favor de la víctima o, si n'és el cas, de la sentència definitiva condemnatòria per fets constitutius de violència de gènere. També es pot acreditar mitjançant qualsevol dels mitjans establerts en l'article 78.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost).
c)Alumnes que tenguin la condició de refugiat (ells o els seus pares o tutors).
2.Beneficiaris per barem:
a)Alumnes en els quals concorren condicions econòmiques o sociofamiliars desfavorables, d'acord amb els criteris que es recullen en el punt vuitè d'aquesta convocatòria i en funció de la disponibilitat pressupostària.
Tercer Requisits dels beneficiaris per barem
Per sol·licitar els ajuts recollits en aquesta convocatòria, en finalitzar el termini de presentació de sol·licituds s'ha tenir una renda total familiar no superior al que determina la taula següent, calculada a partir de l'IPREM.
Nombre d'adults (majors de 14 anys) |
Nombre de menors (menors de 14 anys) |
Renda familiar total |
1 |
1 |
12.837,24 |
1 |
2 |
15.799,68 |
1 |
3 |
18.762,12 |
2 |
1 |
17.774,64 |
2 |
2 |
20.737,08 |
2 |
3 |
23.699,52 |
2 |
4 |
26.661,96 |
3 |
1 |
22.712,04 |
3 |
2 |
25.674,48 |
3 |
3 |
28.636,92 |
S'han d'afegir 2.962,44 euros per cada menor de 14 anys més, i 4.937,40 euros per cada adult major de 14 anys més.
Quart Conveni de col·laboració per a la gestió dels ajuts
Els centres de primer cicle d'educació infantil que participin en aquesta convocatòria han de subscriure, en el termini de quinze dies naturals comptadors des de la publicació d'aquesta Resolució, un conveni com a entitat col·laboradora amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca per gestionar, durant el curs 2020-2021, els ajuts d'escolarització segons el model de l'annex 7.
Cal sol·licitar la signatura del conveni a l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (IEPI) al correu institutprimerainfancia@dgpice.caib.es.
Cinquè Membres de la unitat familiar
1.Són membres de la unitat familiar:
a)L'alumne per al qual se sol·licita l'ajut.
b)Els pares, tutors o persones encarregades de la guarda del menor.
c)Els germans menors d'edat.
d)Els germans menors de 25 anys que convisquin al domicili familiar.
e)Els germans, independentment de la seva edat, quan es tracti de persones amb discapacitat física o psíquica en un grau igual al 33 % o superior que convisquin al domicili familiar.
f)Els ascendents familiars que convisquin al domicili familiar.
2.En el cas de divorci o separació legal dels pares, no es considera membre computable aquell que no convisqui amb la persona beneficiària de l'ajut. En els casos de custòdia compartida, són computables tots dos.
3.Es considera membre computable la persona que mantengui una relació afectiva amb el progenitor o el tutor legal del beneficiari que presenta la sol·licitud en condició de cònjuge, de parella de fet (acreditada d'acord amb la Llei 18/2001, de 19 de desembre, de parelles estables, BOIB núm.156, de 29 de desembre) o de situació de fet estable.
Sisè Càlcul de la renda total familiar
Per determinar la renda dels membres computables, cal sumar la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, excloent-ne els saldos nets negatius de guanys i pèrdues patrimonials de 2019 i el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari de 2019 a integrar a la base imposable de l'estalvi.
Setè Càlcul del nombre d'unitats de consum del nucli familiar
1.Per calcular les unitats de consum del nucli familiar, s'han de tenir en compte tots els membres de la unitat familiar d'acord amb l'apartat cinquè.
2.El primer adult de la unitat familiar suposa una unitat de consum i la resta d'adults majors de 14 anys suposen 0,5 unitats de consum. Els menors de 14 anys suposen 0,3 unitats de consum.
3.El programa GESTIB, en l'apartat «Baremació», calcula de manera automàtica el nombre d'unitats de consum d'acord amb les dades introduïdes.
Vuitè Criteris per atorgar la valoració segons el barem
Per atorgar la puntuació segons el barem, s'han de tenir en compte els criteris següents:
1.Condicions econòmiques:
Es computen com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any fiscal 2018. Al quocient resultant de dividir tots els ingressos entre el nombre d'unitats de consum, calculats segons l'apartat setè, se li ha d'adjudicar la puntuació següent:
Ingressos |
Puntuació |
Fins a 4.937,40 euros |
20 punts |
De 4.937,41 euros a 5.595,71 euros |
17 punts |
De 5.595,72 euros a 6.583,20 euros |
14 punts |
De 6.583,21 euros a 7.570,67 euros |
11 punts |
De 7.570,68 euros a 8.558,15 euros |
8 punts |
De 8.558,16 euros a 9.874,80 euros |
5 punts |
Més de 9.874,80 euros |
0 punts |
2.Circumstàncies familiars:
Circumstàncies |
Puntuació |
Per cada infant en acolliment |
1 punt |
Per cada persona de la unitat familiar amb discapacitat física o psíquica (més d'un 33 %) |
2 punts |
Per família nombrosa general |
1 punt |
Per família nombrosa especial |
2 punts |
Per família monoparental |
2 punts |
Per tenir dos o més infants escolaritzats en un mateix centre de la xarxa complementària |
1 punt |
3.Condicions sociofamiliars desfavorables (màxim 10 punts):
El consell escolar o la comissió de valoració ha d'aprovar la valoració de les condicions sociofamiliars desfavorables a partir de la proposta de valoració feta per l'equip directiu amb l'ajuda de l'equip de suport d'acord amb la informació i els documents que hagin pogut recaptar:
a)Desatenció/maltractament (màxim atorgat en aquest apartat, 1 punt):
-Maltractament físic, psíquic o emocional.
-Violència domèstica.
-Negligència física (en alimentació, higiene, organització familiar, etc.) i psíquica (ignorància, rebuig, etc.).
-Abús o explotació sexual o laboral.
-Model de vida inadequat a la llar (conductes delictives, etc.).
-Problemes de salut provocats.
-Impossibilitat de compliment de les obligacions dels pares o tutors (per causa de mort, presó o incapacitat).
En el cas dels centres que no tenguin consell escolar, s'haurà de constituir una comissió de valoració, amb les mateixes funcions, formada per:
-Una persona representant de la titularitat del centre.
-Una persona representant del claustre.
-Un pare o mare escollit per sorteig.
-Una persona representant de l'Equip d'Atenció Primerenca (EAP) o un tècnic de la regidoria d'afers socials municipals.
b)Risc (màxim atorgat en aquest apartat, 1 punt):
-Característiques familiars:
-Salut física i psicosocial dels infants.
c)Dificultats en l'atenció per motius de disponibilitat del pare, la mare o els tutors (màxim atorgat en aquest apartat, 2 punts):
-Incompatibilitat amb l'horari laboral o formatiu.
-Problemes de salut que impedeixin l'atenció dels fills (per problemes crònics, físics o psíquics del pare, la mare o els tutors o altres membres de la unitat familiar que puguin ser causa d'indisponiblitat).
-Situació de desocupació d'un o més membres de la unitat familiar.
d)Beneficiaris de rendes mínimes d'inserció, renda social garantida i altres similars existents en el moment de la sol·licitud (5 punts).
e)Situació laboral transitòria (5 punts):
-En el cas d'autònoms, beneficiaris de la prestació extraordinària per a autònoms per la COVID-19 en els darrers tres mesos.
-Unitats familiars amb el subsidi de desocupació o amb ajuts per situacions laborals extraordinàries derivades de la COVID-19 com a única font d'ingressos en el moment de la sol·licitud.
f)Disposar d'un informe emès pels serveis socials corresponents que aconselli facilitar l'ajut d'escolarització arran de les circumstàncies socioeconòmiques desfavorables (5 punts).
Novè Quantia dels ajuts
1.La quantia màxima dels ajuts assignada a cada sol·licitant que hagi obtingut la condició de beneficiari dependrà del tipus de beneficiari (punt quart) i de la puntuació obtinguda en el punt vuitè en la valoració de les sol·licituds. La quantia s'ha calculat a partir del preu mitjà del cost d'escolarització dels centres d'educació infantil de primer cicle de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques corresponent a deu mesos:
a)Beneficiaris directes:
-100 % del cost mitjà d'escolarització (2.500 euros)
b)Beneficiaris per barem:
-20 punts o més: 100 % del cost mitjà d'escolarització ( 2.500 euros)
-De 15 a 19 punts: 75 % del cost mitjà d'escolarització ( 1.875 euros)
-De 10 a 14 punts: 50 % del cost mitjà d'escolarització (1.250 euros)
-De 5 a 9 punts: 25 % del cost mitjà d'escolarització (625 euros)
c)En el cas dels alumnes d'incorporació tardana, la quantia d'ajut s'ha de calcular a partir del barem i proporcionalment al nombre de mesos escolaritzat.
2.En cap cas la quantia de l'ajut pot ser superior al cost del servei d'escolarització.
Desè Presentació de sol·licituds i termini
1.Les sol·licituds per obtenir els ajuts d'escolarització s'han de formalitzar mitjançant l'imprès normalitzat que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució. El model també es pot trobar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es).
2.En el cas que l'ajut se sol·liciti per a més d'un membre de la mateixa unitat familiar, la petició s'ha de formular en un únic imprès sempre que cursin estudis en el mateix centre el curs escolar 2020-2021.
3.Les sol·licituds s'han de presentar degudament emplenades als centres educatius on es cursaran els estudis durant el curs escolar 2020-2021 del 6 al 17 de juliol de 2020. S'han de presentar juntament amb la documentació acreditativa necessària.
En el supòsit d'admissió de sol·licituds d'alumnes d'incorporació tardana, es poden presentar propostes del 12 al 23 d'abril de 2021. El llistat provisional per a alumnes nouvinguts es publicarà als centres el dia 30 de maig de 2021.
4.Si la sol·licitud o la documentació presentades són incompletes i/o tenen deficiències, el centre educatiu ha de requerir la persona sol·licitant perquè les esmeni en el termini de deu dies hàbils comptadors des de la recepció del requeriment.
5.Les persones sol·licitants han de presentar, juntament amb la sol·licitud, la documentació següent:
a)DNI, NIF o NIE en vigor de tots els membres computables de la unitat familiar que tenguin setze anys o més el dia 31 de desembre de 2019.
b)Fotocòpia del llibre de família amb tots els membres. En els casos de nul·litat, separació o divorci, s'ha d'acompanyar de la sentència judicial que declari aquesta situació. Les separacions de fet han d'acreditar-se mitjançant qualsevol documentació que ho demostri.
c)Certificat de convivència a l'efecte de computar els membres de la unitat familiar, segons el punt cinquè d'aquestes bases.
6.A més, segons el cas concret, s'ha d'aportar la documentació següent:
a)Per obtenir punts per renda, cal emplenar l'apartat corresponent de la sol·licitud d'autorització a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears perquè pugui obtenir el certificat d'ingressos de l'Agència Tributària de tots els membres de la unitat familiar amb ingressos, a l'efecte de fer la consulta per a l'ajut d'escolarització.
b)Per obtenir punts per criteri familiar:
-Per família nombrosa: s'ha de lliurar una fotocòpia del carnet de família nombrosa o la documentació acreditativa a l'efecte vigent el 31 de desembre de 2019.
-Per membres de la unitat familiar afectats per discapacitats físiques o psíquiques: s'ha de presentar el certificat expedit per l'organisme oficial que acrediti les circumstàncies físiques o psíquiques de la malaltia o la discapacitat en vigor.
-Per infant en acolliment: s'ha de lliurar la documentació acreditativa de l'acolliment.
-Per família monoparental: s'ha de lliurar la documentació acreditativa de la situació.
-Per dos infants o més que estiguin escolaritzats al mateix centre d'educació infantil: n'hi ha prou de fer-ho constar en la sol·licitud d'ajuts d'escolarització.
c)Per obtenir punts per condicions sociofamiliars desfavorables, el centre ha de requerir la documentació que consideri oportuna per justificar la situació sociofamiliar al·legada per la persona sol·licitant, seguint les orientacions del punt vuitè d'aquestes bases.
En els casos de situació laboral transitòria, la documentació justificativa és:
-Beneficiaris de rendes mínimes d'inserció, renda social garantida i altres similars existents en el moment de la sol·licitud: document expedit per l'administració competent.
-En el cas d'autònoms beneficiaris de la prestació extraordinària per a autònoms per la COVID-19 en els darrers tres mesos: document expedit per l'administració competent.
-En el cas d'unitats familiars amb el subsidi de desocupació o amb ajuts per situacions laborals extraordinàries derivades de la COVID-19 com a única font d'ingressos en el moment de la sol·licitud: document expedit per l'administració competent i declaració responsable dels membres de la unitat familiar (annex 10).
7.Els beneficiaris directes, si n'és el cas, han d'aportar la documentació següent:
a)Els alumnes que es trobin en situació d'acolliment han de presentar un certificat del director del centre d'acolliment o de l'òrgan competent.
b)Les famílies víctimes de violència de gènere han d'acreditar aquesta condició amb la presentació d'algun dels documents següents, que ha de justificar suficientment la situació de víctima de violència masclista:
-Una ordre de protecció a favor de la víctima.
-Una sentència condemnatòria.
-Un informe del Ministeri Fiscal que indiqui l'existència d'indicis que la demandant és víctima de violència de gènere, fins que es dicti l'ordre de protecció.
-Una resolució judicial per la qual s'hagin acordat mesures cautelars per a la protecció de la víctima.
-Un informe de l'administració competent en matèria de serveis socials o de la casa d'acolliment, o bé un informe de l'Institut Balear de la Dona, el Servei de la Dona del Consell Insular d'Eivissa, o de l'òrgan competent del Consell Insular de Menorca o de l'organisme autonòmic competent.
c)Els alumnes que tenguin la condició de refugiats han de presentar la documentació que acrediti aquesta condició.
Onzè Autoritzacions
1.La presentació de la sol·licitud de l'ajut implica autoritzar la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca per obtenir les dades necessàries a través de l'Agència Tributària per determinar la renda familiar a l'efecte d'obtenir l'ajut.
2.La presentació de la sol·licitud de l'ajut implica autoritzar la direcció del centre en què estigui matriculat l'alumne perquè percebi l'ajut corresponent a través del compte corrent del centre. La persona que tengui la pàtria potestat del menor beneficiari de l'ajut ha d'expressar per escrit aquesta autorització en l'espai que es destina a aquest efecte en el model de sol·licitud.
3.La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació de les bases d'aquesta convocatòria i autoritza l'òrgan competent a consultar si la persona beneficiària està al corrent de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.
Dotzè Tramitació als centres docents
1.La direcció del centre docent ha de rebre les sol·licituds i executar les operacions següents:
a)Registrar l'entrada de la sol·licitud o, si n'és el cas, emetre una diligència per fer-ne constar l'entrada, segons el model que figura en l'annex 8 d'aquesta Resolució. El model també es pot trobar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es).
b)Confirmar que cada alumne presenta una única sol·licitud.
c)Revisar que la sol·licitud s'ha emplenat correctament i que la documentació adjunta és correcta i, si s'escau, requerir la documentació pertinent.
d)Constatar que la persona sol·licitant té plaça en el nivell educatiu que correspon.
e)Emplenar l'apartat de la sol·licitud que conté dades relatives als centres docents.
f)En el cas de tractar-se d'una família nombrosa, revisar si s'ha aportat una còpia del carnet de família nombrosa.
2.Un cop fetes les comprovacions descrites en l'apartat anterior, s'ha d'introduir la sol·licitud al GESTIB. Les sol·licituds s'han d'introduir entre el 6 i el 24 de juliol de 2020.
3.Posteriorment, la direcció del centre ha de comunicar a les famílies el codi corresponent a la seva sol·licitud mitjançant el resguard que genera el GESTIB una vegada introduïda la sol·licitud.
4.El consell escolar ha d'informar sobre el compliment de tots els requisits exigits per ser beneficiari dels ajuts.
5.Abans del 24 de juliol de 2020, el centre ha de registrar i trametre a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa un certificat de quotes d'escolarització segons el model que consta en l'annex 9, una declaració de veracitat de dades bancàries del centre, així com un certificat en què constin els acords del consell escolar o la comissió de valoració, i la relació d'alumnes que han presentat sol·licitud per ser-ne beneficiaris, que ha de contenir:
a)La relació, per codi, dels alumnes que es consideri que tenen dret a rebre l'ajut, amb la puntuació corresponent.
b)La relació, per codi, dels alumnes que no compleixin els requisits per ser beneficiaris i els motius que ho justifiquin.
6.La direcció del centre és la responsable de verificar i custodiar la documentació adjunta a les sol·licituds, així com de la introducció correcta de les dades al GESTIB.
7.La Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot sol·licitar la documentació als centres per comprovar el compliment de la normativa vigent.
Tretzè Tramitació a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca
1.L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
2.La instrucció del procediment s'ha de tramitar d'acord amb el que preveu l'article 8 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.
3.La Comissió Avaluadora s'ha de constituir a la seu de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca amb la finalitat d'elaborar l'informe que ha de servir de base a la proposta de resolució. La Comissió la formen els membres següents:
a)President: la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa o la persona en qui delegui.
b)Secretari: un funcionari de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.
c)Vocals:
-La directora de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància o la persona en qui delegui, que actuarà com a vocal.
-Una persona en representació del Departament de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, amb un any d'antiguitat, que actuarà com a vocal.
-Una persona en representació dels equips d'atenció primerenca, nomenada per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, amb un any d'antiguitat, que actuarà com a vocal.
-El director d'un centre de la xarxa complementària amb veu, sense vot, nomenat per la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, amb un any d'antiguitat.
-Una persona en representació de la Confederació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Balears (COAPA), amb veu, sense vot.
4.La Comissió ha d'analitzar les valoracions fetes pels centres, preparar la relació d'alumnes per ordre de puntuació i elevar a l'òrgan instructor l'informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució de la convocatòria en la qual es determinin, d'acord amb els recursos disponibles, els beneficiaris per centres i la quantia dels ajuts, així com la relació dels alumnes proposats per a la denegació de l'ajut, tot especificant-ne el motiu.
5.En el cas de possibles empats, s'ha de prioritzar qui tengui menys renda en funció dels membres de la unitat familiar. Si persisteix l'empat, la Comissió Avaluadora ha de determinar, motivadament, qui té dret a beneficiar-se de l'ajut.
6.La Comissió Avaluadora ha de reservar la quantitat de 55.000 euros en previsió de la presentació de sol·licituds d'ajuts corresponents a alumnes d'incorporació tardana. Una vegada finalitzat el procediment de presentació per part del consell escolar de cada centre de la relació d'alumnes d'incorporació tardana proposats com a beneficiaris, s'ha d'elaborar la relació d'alumnes per ordre de puntuació i distribuir la quantia esmentada seguint els criteris establerts per la Comissió Avaluadora recollits en els punts anteriors.
7.En el supòsit que la demanda de sol·licituds amb dret a l'ajut superi l'import màxim dels ajuts (420.000 euros), s'han d'atendre per ordre estricte de puntuació.
8.Una vegada examinades les propostes registrades dels consells escolars, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha de trametre el llistat provisional d'alumnes admesos i exclosos a través del GESTIB.
9.El llistat provisional a què es refereix el punt anterior ha de contenir les dades següents:
a)El codi de la sol·licitud, atès que en la resolució definitiva de concessió que es publica en el BOIB només hi consta aquest codi a l'efecte d'identificar cada sol·licitud.
b)Les valoracions dels apartats a què es refereix el punt quart de les bases d'aquesta Resolució.
10.En el termini màxim de trenta dies, els centres han de publicar, per ordre de la Conselleria, el llistat provisional al tauler d'anuncis del centre. Aquest llistat ha de romandre al tauler d'anuncis durant deu dies hàbils. Durant aquest període, els tutors legals poden presentar al·legacions sobre les dades del llistat. El centre ha d'introduir al GESTIB les al·legacions presentades, les ha de resoldre i ha de comunicar-ne la resolució als tutors legals que les hagin efectuades en un termini de tres dies lectius.
11.Acabat el termini per al·legar i, si s'escau, una vegada resoltes les al·legacions que hagin presentat els tutors legals, les dades que constin al GESTIB tenen la consideració de dades definitives per tal de dictar les resolucions de concessió corresponents.
12.La proposta de resolució s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es) i al tauler d'anuncis dels centres a l'efecte que els sol·licitants comuniquin l'acceptació de l'ajut al centre (annex 3 d'aquesta Resolució). En qualsevol cas, l'acceptació, tal com consta en la proposta de resolució, s'entén produïda automàticament si en el termini de tres dies hàbils des de la publicació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari.
Catorzè Adjudicació d'ajuts
1.La resolució del procediment de concessió dels ajuts regulats en aquesta convocatòria correspon al secretari general, per delegació del conseller d'Educació, Universitat i Recerca (Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 26 d'agost de 2019 de delegació de competències en determinats òrgans d'aquesta Conselleria —BOIB núm. 118, de 27 d'agost—).
2.El termini màxim per dictar i notificar la resolució final del procediment és de sis mesos comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.
3.La resolució, que es dicta a partir de la proposta de l'òrgan instructor, ha de ser motivada i ha d'incloure:
a)La relació, per codi, dels alumnes seleccionats, amb indicació del centre corresponent.
b)La relació, per codi, dels alumnes que, tot i complir els requisits de la convocatòria, no han assolit una puntuació suficient que els permeti obtenir l'ajut.
c)La relació dels alumnes exclosos, amb indicació de la causa d'exclusió.
4.La resolució es notifica amb la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, a efectes informatius, a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgice.caib.es). Ha de contenir:
a)Els recursos administratius pertinents que es puguin haver interposat en contra.
b)La quantia exacta de l'ajut proposat.
5.Una vegada resolta la convocatòria, la quantia resultant de restar al total disponible la quantia adjudicada i la quantia reservada per a les incorporacions tardanes podrà ser utilitzada en la convocatòria d'ajuts corresponent al curs 2021-2022.
Quinzè Pagament dels ajuts
1.El pagament dels ajuts s'ha de fer als centres en dos terminis, un a càrrec de la partida pressupostària de l'any 2020 i l'altre de l'any 2021, a compte de la persona beneficiària, per aplicar-los a l'ús del servei d'escolarització.
2.El centre escolar ha de gestionar l'ajut.
3.El centre ha d'ajustar o reintegrar els pagaments a les famílies després de cobrar cada un dels dos terminis.
4.En el cas que el pagament a la persona beneficiària de l'ajut no es pugui fer efectiu perquè el centre educatiu hagi perdut totalment el contacte amb la família, l'òrgan directiu del centre educatiu ha d'expedir un certificat d'aquesta circumstància i l'import de l'ajut ha de ser reintegrat.
5.El centre que, per conveni, formi part de la xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques i no pugui fer efectiu el pagament de l'ajut ha d'actuar segons el que estableix el conveni d'entitat col·laboradora.
6.En el cas d'alumnes escolaritzats una vegada començat el curs, rebran la part proporcional de l'ajut corresponent als mesos escolaritzats.
Setzè Justificació dels ajuts
1.La justificació d'aquests ajuts es produeix pel fet de reunir els requisits per ser-ne beneficiari i haver estat escolaritzat al centre durant el curs 2020-2021.
2.La direcció del centre ha de trametre a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa els annexos 4, 5 i 6, justificatius de l'aplicació dels ajuts, abans del 30 de juny de 2021.
Dissetè Compatibilitat dels ajuts
1.Aquests ajuts són compatibles amb altres ajuts que tenguin la mateixa finalitat atorgats per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que conjuntament o aïlladament no se superi la quantia total que se li concediria segons el que estableix el punt novè d'aquestes bases.
2.Els sol·licitants tenen l'obligació de comunicar, mitjançant l'imprès de sol·licitud, l'obtenció o concessió d'altres subvencions per a la mateixa finalitat.
3.En el cas que, amb posterioritat a la concessió de l'ajut, el beneficiari rebi ajuts que tenguin la mateixa finalitat atorgats per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, s'ha d'emetre una resolució que modifiqui la concessió, que podrà afectar l'import de l'ajut.
Divuitè Reintegrament dels ajuts
1.D'acord amb el que disposen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, i l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, pertoca el reintegrament total o parcial de les quantitats que ha rebut la persona beneficiària i l'exigència, si n'és el cas, de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
2.El procediment de reintegrament s'ha d'iniciar d'ofici per resolució de l'òrgan competent i s'ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la legislació estatal bàsica, sense perjudici de les particularitats que s'estableixen en el Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, en les disposicions reglamentàries de desplegament i en la legislació de finances.
3.Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
Dinovè Custòdia i destrucció de documents
Els centres docents han de custodiar les sol·licituds i la documentació adjunta durant un termini de cinc anys. Transcorregut aquest termini, s'han de destruir, d'acord amb les Instruccions sobre el tractament de dades personals i materials d'avaluació als centres d'ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.