Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 5647
Secretaria de la Junta de Govern de Palma. Pla Normatiu municipal 2020
La Junta de Govern de Palma en sessió ordinària de dia 17 de juny de 2020 ha aprovat:
1. Aprovar el Pla normatiu municipal 2020 amb les iniciatives reglamentàries següents:
I.- Àrea de Model de Ciutat, Urbanisme i Habitatge Digne
Iniciativa: Modificació de l'Ordenança municipal d'activitats.
Situació Actual: Ordenança d'activitats, aprovada definitivament pel Ple el 24 de novembre de 2008, BOIB 175 de 13 de desembre de 2008.
Motivació: actualització del nombre de serveis higiènics per ajustar-los a la realitat dels diferents tipus d'activitat, així com adaptar-la a la modificació de la llei autonòmica en matèria d'activitats.
Per altra banda, es pretén suprimir o modificar aquells articles de l'ordenança que són contradictoris amb l'ordenança de regulació d'horaris o que estan contemplats en ambdues ordenances.
Responsable: Àrea de Model de Ciutat, Urbanisme i Habitatge Digne.
II.- Àrea Delegada de Turisme, Sanitat i Consum
Iniciativa: Nova ordenança reguladora dels serveis funeraris
Situació Actual i Motivació: L'article 30.48 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva en matèria de promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat i l'article 3l.4, li atribueix, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, el desplegament legislatiu i l'execució en matèria de salut i sanitat.
En l'exercici d'aquestes competències, la Comunitat Autònoma va aprovar el Decret 11/2018, de 27 d'abril, pel qual es regula l'exercici de la sanitat mortuòria de les Illes Balears, el qual deroga l'anterior Reglament de la policia sanitària mortuòria, aprovat mitjançant el Decret 105/1997, de 24 de juliol.
Aquest nou Decret autonòmic respon a l'objectiu de modernitzar i actualitzar la regulació de la sanitat mortuòria per adaptar-la al nou marc normatiu i social amb un propòsit doble: d'una banda, donar una resposta normativa adequada, des del punt de vista exclusivament sanitari, a les situacions de fet que al llarg del temps s'han generat en aquesta matèria, sens perjudici del respecte al dret a la llibertat religiosa de l'article 16 de la Constitució espanyola i de la Llei orgànica 7/1980, de 7 de juliol, de llibertat religiosa, i, de l'altra, simplificar els tràmits administratius prevists i garantir el lliure accés a l'exercici de l'activitat funerària, amb l'eliminació dels requisits injustificats o desproporcionats, mantenint la màxima protecció de la salut pública.
Per altra banda, reconeix el protagonisme de les administracions locals, com a proveïdores dels serveis públics primaris a la població, entre els quals s'inclouen el cementiri i les activitats funeràries. La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, atribueix als municipis la regulació i la gestió dels cementiris i serveis funeraris, així com el seu control sanitari i la policia sanitària mortuòria. De fet, la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, ha mantingut el cementiri com un servei que han de prestar els municipis. Per aquest motiu, el Decret 11/2018, incrementa la presència i la intervenció dels municipis en aquest àmbit.
En concret, l'article 2 assenyala que les facultats administratives que,en matèria de sanitat mortuòria, corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'atribueixen a la Direcció General de Salut Pública i Participació i als ajuntaments. En concret, corresponen als ajuntaments les funcions següents:
a) La regulació dels serveis funeraris dins el seu municipi.
b) L'habilitació de les entitats prestadores de serveis funeraris que s'estableixin dins el seu municipi.
c) La tramitació i resolució dels procediments de construcció, ampliació, reforma o clausura de les instal·lacions funeràries.
d) El control ordinari de les instal·lacions funeràries i de les entitats prestadores de serveis funeraris habilitades en l'àmbit del seu municipi.
e) La comunicació a la Direcció General de Salut Pública i Participació de les dades de les entitats prestadores de serveis funeraris habilitades dins el seu municipi, d'acord amb l'article 42.
f) L'aprovació del reglament de règim intern dels cementiris de titularitat municipal i la supervisió del reglament de règim intern dels cementiris de titularitat privada i parroquials.
g) L'organització i administració dels cementiris de titularitat municipal.
h) La resta de funcions atribuïdes en aquest Decret i la resta de normativa que els sigui aplicable.
Pel que fa a la normativa municipal vigent fins al moment, cal significar que per acord del Ple de dia 24 de desembre de 1996 fou aprovada l'Ordenança reguladora dels serveis funeraris, publicada en el BOCAIB núm. 18 de 11 de febrer de 1997. Aquesta ordenança ha estat modificada en dues ocasions: la primera, per acord del Ple de dia 25 de maig de 2000, en execució de la sentencia del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears de 14 d'abril de 2000, que modificà l'article 13 de l'Ordenança; i la segona, per acord del Ple de dia 19 d'abril de 2011, en que fou aprovada la modificació dels articles 5, 8 i 13.
Cal significar que l'ordenança es va dictar com a conseqüència del Reial Decret 7/1996, de 7 de juny, la qual liberalitza la prestació dels serveis funeraris. Per tant, aquesta normativa va tenir com a objectiu principal establir les normes i els requisits objectius que havien de complir els futurs peticionaris de serveis funeraris, per tal de garantir la bona prestació del servei.
No obstant la regulació continguda a aquesta ordenança, i a rel de la entrada en vigor del Decret Autonòmic 11/2018, que simplifica els tràmits administratius prevists i garanteix el lliure accés a l'exercici de l'activitat funerària, amb l'eliminació dels requisits injustificats o desproporcionats, es fa necessari donar contingut a les competències atribuïdes als Ajuntaments per l'esmentat Decret autonòmic, i fer-ho de conformitat amb la nova regulació establerta.
Responsable: Àrea Delegada de Turisme, Sanitat i Consum
2. Publicar l'acord en el Portal de Transparència, en el Portal TuFasPalma i en el BOIB.
Palma, 29 de juny de 2020
El secretari adjunt i general del Ple actal.
Miquel Ballester Oliver