Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 5644
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge per la qual es convoquen les ajudes per minimitzar l'impacte econòmic i social de la COVID-19 en els lloguers d'habitatge habitual, en el marc del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb motiu de la situació d'emergència de salut pública a escala nacional i internacional, ocasionada per la COVID-19, el Govern d'Espanya va declarar l'estat d'alarma en tot el territori nacional amb la finalitat d'afrontar la crisi sanitària mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, prorrogat per reials decrets posteriors.

El Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, ha establert diverses mesures relacionades amb el tema de l'habitatge. Una d'elles és aprovar un nou programa d'ajudes, que s'incorporarà al Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 regulat en el Reial decret 106/2018, de 9 de març, per contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la COVID-19 en els lloguers d'habitatge habitual. A elles s'uneix una línia d'avals per cobrir per compte de l'Estat el finançament a arrendaments en situació de vulnerabilitat social i econòmica que possibiliti, a aquells arrendataris que es trobin en aquesta situació, l'accés a ajudes transitòries de finançament en forma de préstecs sense despeses ni interessos, regulats per l'Ordre TMA 378/2020, de 30 d'abril, per la qual es defineixen els criteris i requisits dels arrendataris d'habitatge habitual que poden accedir a les ajudes transitòries de finançament establertes en l'article 9 del Reial decret llei 11/2020.

Addicionalment, en l'àmbit del Pla Estatal d'Habitatge, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha dictat l'Ordre TMA/336/2020, de 9 d'abril, per la qual s'incorporen, se substitueixen i es modifiquen sengles programes d'ajuda del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, en compliment del que disposen els articles 10, 11 i 12 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març. Aquesta Ordre incorpora de manera immediata al Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, regulat en el Reial decret 106/2018, de 9 de març, el nou Programa d'Ajudes per Contribuir a Minimitzar l'Impacte Econòmic i Social de la COVID-19 en els Lloguers d'Habitatge Habitual. Aquest programa habilita ajudes per fer front a les situacions més accentuades de vulnerabilitat social i econòmica que no siguin resoltes amb les ajudes transitòries de finançament esmentades, així com per ajudar al pagament d'aquest préstec (concedit, si s'escau, a l'empara de l'article 9 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març) al qual hagin accedit els arrendataris. El Reial decret llei 15/2020, de 21 d'abril, de mesures urgents complementàries per donar suport a l'economia i l'ocupació, ha modificat, entre d'altres, el subapartat iv, de la lletra a) de l'apartat 1 de l'article 5 de la regulació d'aquesta línia continguda en el Reial decret llei 11/2020, de 31 de març.

L'objecte d'aquest programa és concedir ajudes per al lloguer, mitjançant adjudicació directa, a les persones arrendatàries d'habitatge habitual que, com a conseqüència de l'impacte econòmic i social de la COVID-19, tenguin problemes transitoris per atendre el pagament parcial o total del lloguer. Així mateix, l'Ordre TMA/336/2020, de 9 d'abril, ja esmentada possibilita a les comunitats autònomes ampliar els supòsits de situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la COVID19 que possibilitin adquirir la condició de beneficiari d'aquestes ajudes. Per això, la Conselleria de Mobilitat i Habitatge inclou també els treballadors de temporada que no tenen la consideració de fixos discontinus, les dones que hagin estat víctimes de violència de gènere durant l'estat d'alarma i aquelles persones que acreditin trobar-se en situació d'especial vulnerabilitat.

Aquest programa inclou la concessió d'ajuts per atendre la devolució de les ajudes transitòries de finançament recollides en l'article 9 del Reial decret llei 11/2020 que no es pugui fer efectiva. Aquestes ajudes tenen caràcter finalista i, per tant, no poden aplicar-se a cap altra finalitat que no sigui el pagament de la renda del lloguer o la cancel·lació, total o parcial, de les ajudes transitòries de finançament.

En el BOIB núm. 48, d'1 d'abril de 2020, es va publicar el Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, que estableix en l'article 5 que el conseller competent en matèria d'habitatge ha d'establir les mesures oportunes per aconseguir la màxima eficàcia i eficiència en l'assignació dels recursos públics, respectant, en tot cas, els principis de publicitat transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació. També disposa que la concessió dels ajuts s'ha de resoldre de manera immediata i que la fiscalització, els controls i les comprovacions oportunes s'han de dur a terme amb posterioritat al pagament. La tramitació d'aquests ajuts s'ha de concretar mitjançant una resolució del conseller que ha de possibilitar la tramitació per mitjans telemàtics.

L'article 9 del Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19, estableix la suspensió temporal del requisit d'acreditació del dipòsit de fiança de contractes de lloguer d'habitatge habitual per a la sol·licitud d'ajudes públiques per al lloguer. Aquest text legal eximeix els arrendataris de l'exigència d'acreditació del dipòsit de fiança a què fa referència l'article 59 de la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears, en les sol·licituds d'ajudes per al lloguer convocades a partir de l'entrada en vigor d'aquest Decret llei i fins al 31 de desembre de 2020, malgrat aquesta suspensió no eximeix de l'obligació dels arrendadors de dipositar-la.

Mitjançant l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017 (BOIB núm. 79, de 29 de juny), es varen aprovar les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge que gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes bases preveuen que les convocatòries que es dictin a l'empara de les mateixes bases s'han d'aprovar amb una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'habitatge i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

La resolució de convocatòria d'ajudes es dicta a l'empara de la competència exclusiva que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té en matèria d'habitatge, d'acord amb l'article 30.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer.

El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou la Conselleria de Mobilitat i Habitatge.

L'article 2.8.b) del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2019, de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la Direcció General d'Habitatge, que depèn de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, exerceix les seves competències en els àmbits materials de foment, coordinació i gestió de les ajudes públiques en matèria d'habitatge, entre d'altres.

Por tot això, i de conformitat amb l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores; i en compliment del que preveu l'article 5 del Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajudes per minimitzar l'impacte econòmic i social de la COVID-19 en els lloguers d'habitatge habitual, en el marc del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.

2. Aprovar les bases reguladores d'aquesta convocatòria, que figuren en l'annex d'aquesta Resolució.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 29 de juny de 2020

El conseller de Mobilitat i Habitatge Marc Pons i Pons

 

 

ANNEX Bases de la convocatòria d'ajudes per minimitzar l'impacte econòmic i social de la COVID-19 en els lloguers d'habitatge habitual, en el marc del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021

Primer

Objecte, àmbit i finalitat

1. Aquesta Resolució té per objecte convocar, en règim de concessió directa, ajudes per al lloguer d'habitatge habitual, dirigides als arrendataris que tenguin el seu habitatge habitual en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per contribuir a minimitzar l'impacte econòmic i social de la COVID-19 incloses en el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.

2. Les ajudes convocades tenen caràcter finalista i, per tant, no poden aplicar-se a una altra destinació que no sigui el pagament de la renda del lloguer o la cancel·lació, total o parcial, de les ajudes transitòries de finançament regulades en l'article 9 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, i per l'Ordre TMA/378/2020, de 30 abril, que les desplega.

Segon

Règim jurídic

La sol·licitud, la tramitació i la resolució de les ajudes per al lloguer d'habitatges que preveu aquesta Resolució es regeixen per:

— La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvenciones.

— El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

— El Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19.

— El Decret llei 6/2020, d'1 d'abril, pel qual s'estableixen mesures socials urgents per pal·liar els efectes de la situació creada per la COVID-19 i de foment de la investigació sanitària.

— El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

— El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— El Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.

— L'Ordre TMA/336/2020, de 9 d'abril, per la qual s'incorporen, se substitueixen i es modifiquen sengles programes d'ajuda del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, en compliment del que disposen els articles 10, 11 i 12 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19.

— L'Ordre TMA/378/2020, de 30 d'abril, per la qual es defineixen els criteris i requisits dels arrendataris d'habitatge habitual que poden accedir a les ajudes transitòries de finançament establertes en l'article 9 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19.

— La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, de les Illes Balears.

— La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, de les Illes Balears.

— L'Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions estatals o autonòmiques en matèria d'habitatge, les quals gestioni o estableixi l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Tercer

Modalitats

Aquest programa té per objecte concedir ajudes per al lloguer, mitjançant adjudicació directa, als arrendataris d'habitatge habitual que, com a conseqüència de l'impacte econòmic i social de la COVID-19, es troben en una d'aquestes situacions:

a) Tenen problemes transitoris per atendre el pagament parcial o total del lloguer.

b) No poden dur a terme la devolució d'ajudes transitòries de finançament avalades per l'Institut de Crèdit Oficial, recollides en l'article 9 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, i en l'Ordre TMA/378/2020.

 

​​​​​​​Quart

Persones beneficiàries i requisits acreditatius de la situació de vulnerabilitat sobrevinguda

1. Poden beneficiar-se de les ajudes d'aquest programa les persones físiques que, en la seva condició d'arrendatàries d'habitatge habitual acreditin estar en situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la COVID-19.

2. La situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda per la COVID-19 requereix la concurrència conjunta dels requisits següents:

a) El titular del contracte que estigui obligat a pagar la renda de lloguer s'ha de trobar en alguna de les situacions següents:

i. Ha passat a estar en situació de desocupació.

ii. Es troba incurs en un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO).

iii. Ha reduït la seva jornada per motiu de cures.

iv. Ha cessat en l'activitat com a autònom.

v. És autònom i manté l'activitat, però ha experimentat una pèrdua significativa dels ingressos.

vi. És treballador de temporada que no té la consideració de fix discontinu i es troba en situació de desocupació per causa de la COVID-19.

vii. Ha estat víctima de violència de gènere durant l'estat d'alarma.

viii. Acredita trobar-se en situació d'especial vulnerabilitat.

b) Per la situació anterior, en el mes anterior a la sol·licitud de l'ajuda, el conjunt dels ingressos dels membres de la unitat familiar no ha de superar els imports següents:

i. Amb caràcter general, el límit de tres vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples mensual (d'ara endavant, IPREM).

ii. Aquest límit s'incrementa en 0,1 vegades l'IPREM mensual per cada fill a càrrec en la unitat familiar. L'increment aplicable per fill a càrrec és de 0,15 vegades l'IPREM mensual per cada fill en el cas d'unitat familiar monoparental.

iii. Aquest límit s'incrementa en 0,1 vegades l'IPREM mensual per cada persona major de 65 anys membre de la unitat familiar.

iv. En cas que algun dels membres de la unitat familiar tengui declarada una discapacitat igual o superior al 33 %, situació de dependència o malaltia que l'incapaciti acreditadament de forma permanent per realitzar una activitat laboral, el límit previst en el subapartat i) serà de quatre vegades l'IPREM mensual, sens perjudici dels increments acumulats per fill a càrrec.

v. En el cas que el sol·licitant de l'ajuda sigui una persona amb paràlisi cerebral, malaltia mental o discapacitat intel·lectual, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 %, o persona amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconeguda igual o superior al 65 %, així com en els casos de malaltia greu que incapaciti acreditadament la persona o el seu cuidador per realitzar una activitat laboral, el límit previst en el subapartat i) és de cinc vegades l'IPREM mensual.

c) El lloguer mensual, més les despeses i subministraments bàsics, ha de resultar superior o igual al 35 % dels ingressos nets que percebi el conjunt dels membres de la unitat familiar. A aquests efectes, s'entén per despeses i subministraments bàsics l'import del cost dels subministraments d'electricitat, gas, gasoil per a calefacció, aigua corrent, serveis de telecomunicació fixa i mòbil, i les possibles contribucions a la comunitat de propietaris, tots ells de l'habitatge habitual.

3. No s'entén que concorren els supòsits de vulnerabilitat econòmica a conseqüència de l'emergència sanitària ocasionada per la COVID-19 a l'efecte d'obtenir aquestes ajudes quan la persona arrendatària o qualsevol de les persones que formen la unitat familiar sigui propietària o usufructuària d'algun habitatge a Espanya.

S'exceptuen d'aquest requisit aquelles persones físiques que siguin propietàries o usufructuàries d'un habitatge i acreditin que no en tenen l'ús i gaudi per alguna de les causes següents:

— Separació o divorci.

— Trasllat obligatori del domicili per motius laborals o per no trobar feina en el seu lloc d'origen, sempre que el domicili estigui situat fora de les Illes Balears.

— Víctimes de violència de gènere.

— Qualsevol altra causa aliena a la seva voluntat, acreditada degudament .

— Habitatge no accessible per raó de discapacitat del llogater que sigui titular o d'algun membre de la unitat de convivència.

 

​​​​​​​Cinquè

Unitat familiar

1. A l'efecte del que preveu aquesta Resolució, s'entén per unitat familiar la formada per la persona que deu la renda arrendatícia, el seu cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita i els fills, amb independència de l'edat, que resideixin en l'habitatge, i que inclou els vinculats per una relació de tutela, guarda o acolliment familiar i el seu cònjuge no separat legalment o parella de fet inscrita, que resideixin en l'habitatge.

2. Les persones titulars del contracte d'arrendament diferents de la persona beneficiària han de constar com a components de la unitat familiar i figurar com a tals en la sol·licitud, tret que acreditin documentalment el motiu per no estar incloses.

3. A l'efecte d'aquesta Resolució, s'ha d'entendre com a unitat familiar monoparental la definida en l'article 7 de la Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies.

Sisè

Requisits dels beneficiaris

Per obtenir una ajuda per al lloguer és necessari que tots els requisits exigits es compleixin a la data de presentació de la sol·licitud.

1. Respecte del beneficiari

a) Ha d'haver subscrit un contracte d'arrendament d'habitatge habitual ubicat en la comunitat autònoma de les Illes Balears formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans.

b) Ha de trobar-se en situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la COVID-19.

c) Ha de tenir la nacionalitat espanyola. En el cas de persones que no siguin de nacionalitat espanyola, han de tenir la residència legal a Espanya.

d) L'habitatge arrendat ha de constituir la residència habitual i permanent durant tot el període per al qual es concedeixi l'ajuda.

e) L'habitatge objecte del contracte d'arrendament ho ha de ser, amb caràcter general, per una renda igual o inferior a 900 € mensuals.

f) El beneficiari ha d'acreditar estar al corrent de pagament del lloguer dels mesos de gener, febrer i març de 2020, o des de l'inici del contracte d'arrendament, si aquest es va iniciar durant aquest període.

g) No ha de trobar-se en cap de les circumstàncies que estableix l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

h) Ha d'estar al corrent de les obligacions tributàries.

i) Ha d'estar al corrent de les obligacions amb la seguretat social.

j) Ha d'estar al corrent en el compliment de les obligacions per reintegrament de subvencions.

k) Ha de pertànyer al col·lectiu dels supòsits de situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la COVID-19 establerts en l'apartat 2 del punt quart d'aquestes bases.

l) Ha de comprometre's, així mateix, a complir la resta de les condicions que s'especifiquen en les bases i convocatòria d'aquesta ajuda, que coneix i accepta totalment.

m) No ha d'haver obtingut altres ajudes o subvencions que superin el 100 % de la renda de lloguer.

2. Respecte de totes les persones que tenen el domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat, s'ha d'acreditar, a més:

a) Que cap membre de la unitat familiar és propietari o titular de qualsevol dret que permeti l'ús, la utilització o el gaudi de cap habitatge a Espanya. En el cas de ser propietari o usufructuari d'algun habitatge a Espanya, se n'haurà de justificar la no disponibilitat d'acord amb el que preveu l'apartat 3 del punt quart d'aquesta convocatòria.

b) Que la persona arrendatària o qualsevol de les que té el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat no té parentiu de primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona que té la condició de propietari de l'habitatge.

c) Que cap de les persones que tenen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge llogat és sòcia o partícip de la persona física o jurídica propietària de l'immoble.

Setè

Procediment de concessió

En aquestes circumstàncies excepcionals, el procediment de concessió d'aquestes ajudes és de concessió directa subjecta a l'únic criteri de prelació temporal, i es tramita per rigorós ordre d'entrada en el registre de l'òrgan competent fins que s'exhaureixi el crèdit.

El criteri que se segueix per dirimir la prelació temporal de les sol·licituds és el de la data i l'hora de presentació de la sol·licitud completa, i es dona prioritat dins del dia de presentació de la sol·licitud completa a les dones víctimes de violència de gènere i a les persones en situació d'especial vulnerabilitat; en cas de coincidència entre aquestes, s'ha de dur a terme un sorteig.

Vuitè

Compatibilitat de les ajudes

L'ajuda per al lloguer regulada en aquestes bases, amb independència que s'hagi subscrit o no un préstec mitjançant les ajudes transitòries de finançament regulades en l'article 9 del Reial decret llei 11/2020, és compatible amb qualsevol altra ajuda per al lloguer que percebi la persona arrendatària, de qualsevol administració pública, entitats públiques, organitzacions no governamentals o associacions, sempre que el total de les ajudes no superi el 100 % de l'import del lloguer del mateix període. En cas de superar-ho, si l'ajuda corresponent a aquest programa es concedís, es reduiria en la quantia necessària fins complir amb aquest límit.

Novè

Finançament de les actuacions

1. Las ajudes regulades en aquesta Resolució s'han d'abonar amb càrrec a les partides pressupostàries i per les quanties màximes i anualitat que s'indiquen a continuació, per aquest mateix ordre, fins exhaurir-les:

Partida pressupostària

Import

Anualitat

25501/413G01/78000/00 (FF 18030)

2.400.000,00 €

2020

25501/431B01/78000/00

825.350,00 €

2020

2. La concessió de les ajudes que regula aquesta Resolució està limitada pel crèdit pressupostari que s'inclou. Les quanties màximes es poden incrementar, en qualsevol moment, sense necessitat d'una nova convocatòria i sense que això impliqui obrir un nou termini de presentació de sol·licituds. El nou import que, si escau, resulti de l'increment ha de ser objecte de comunicació a la Base de dades nacional de subvencions i de publicació en el BOIB.

Desè

Quantia de l'ajuda

Es concedeix a les persones beneficiàries una ajuda del 100 % de la renda mensual que hagin de satisfer per al lloguer del seu habitatge habitual i permanent, amb un màxim de 600,00 € d'ajuda per mes. En el cas que la persona beneficiària sigui una dona víctima de violència de gènere o es disposi d'un informe de serveis socials que acrediti l'especial vulnerabilitat, l'import màxim de l'ajuda serà de 800,00 € mensuals.

En el supòsit d'haver accedit a les ajudes transitòries de finançament recollides en l'article 9 del Reial decret llei 11/2020, l'ajuda podrà arribar fins a un import màxim de 3.600 € o de 4.800 € en el cas de dones víctimes de violència de gènere o de persones d'especial vulnerabilitat acreditada, amb la qual se satisfarà totalment o parcialment el pagament de la renda de l'habitatge habitual i amb el límit màxim del préstec concedit.

Onzè

Durada de les ajudes

Les ajudes per al pagament de la renda es concedeixen per un termini màxim de sis mesos, que inclou, si escau, com a primera mensualitat la corresponent al mes d'abril de 2020, i com la darrera, en tot cas, la de setembre de 2020.

Dotzè

Sol·licitud d'ajuda i lloc i termini de presentació

1. Les sol·licituds d'ajuda s'han d'emplenar en tot cas telemàticament en la seu electrònica https://www.caib.es/seucaib; es disposa d'informació sobre aquestes ajudes en l'apartat d'ajudes de la pàgina d'habitatge del Govern de les Illes Balears https://habitatge.caib.es. Aquesta eina facilitarà un justificant amb l'hora i la data de registre. Únicament s'admet una sol·licitud per habitatge.

2. En la sol·licitud d'ajuda s'han d'indicar les dates per a les quals se sol·licita la cobertura de l'ajuda, que com a màxim serà des de l'1 d'abril al 30 de setembre de 2020, període en el qual la persona sol·licitant ha d'acreditar estar en situació de vulnerabilitat econòmica i social sobrevinguda a conseqüència de la COVID-19.

3. S'ha d'adjuntar a la sol·licitud la documentació establerta en el punt catorzè, que s'ha de presentar de forma telemàtica a través del formulari inclòs en la seu electrònica https://www.caib.es/seucaib.

4. La presentació de la sol·licitud implica que la persona interessada accepta les prescripcions que estableix aquesta convocatòria així com la subvenció que se li pugui concedir.

Tretzè

Termini de presentació de la sol·licitud

El termini de presentació de les sol·licituds de les ajudes per al lloguer s'inicia el dia 6 de juliol de 2020, a les 00.00 hores, i finalitza a les 23.59 hores del dia 31 de juliol de 2020.

Catorzè

Documentació que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

1. Documentació relativa al contracte d'arrendament i a la unitat familiar:

a) Una còpia completa del contracte de lloguer formalitzat segons la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans. En el contracte ha de constar la identificació dels titulars arrendataris, les dades d'identificació de l'habitatge, la durada del contracte i el preu de l'arrendament de l'habitatge, així com el mitjà i la forma de pagament.

b) El llibre de família o document equivalent, en què consti la unitat familiar, si escau.

c) El certificat d'empadronament històric de convivència, en el qual ha de constar a la data de la sol·licitud i en els sis mesos anteriors. En cas de no estar actualitzat aquest certificat, s'ha d'adjuntar a la sol·licitud de modificació.

d) En el cas que el sol·licitant de l'ajuda que visqui en l'habitatge sigui el cònjuge del titular contractual o estigui inclòs en els supòsits regulats en els articles 15 i 16 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, ha d'aportar la documentació acreditativa de l'atribució del dret d'ús sobre l'habitatge, ja sigui per subrogació, conveni o sentència de separació o divorci, o altres títols vàlids en dret.

e) Els rebuts de lloguer pagats dels mesos de gener, febrer i març de 2020 de l'habitatge habitual de la persona sol·licitant. Si el contracte s'ha formalitzat durant aquest període, s'ha d'acreditar el pagament des de l'inici del contracte.

f) En el supòsit de rendes vençudes i no pagades, el certificat del propietari o administrador de l'habitatge, acreditatiu de l'import detallat del deute i dels mesos corresponents.

g) Si el llogater ha abonat alguna mensualitat de lloguer corresponent al període d'abril a la data de la sol·licitud d'ajuda, els rebuts pagats mitjançant transferència bancària, el rebut domiciliat o l'ingrés en compte.

h) La sol·licitud del llogater al propietari de modificació excepcional i transitòria de les condicions contractuals d'arrendament en el supòsit de l'article 8 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19.

i) En el supòsit de sol·licitud de moratòria o reducció de la renda del deute arrendatici en cas de grans tenidors i empreses o entitats públiques d'habitatge, la comunicació expressa del propietari al llogater.

j) Si el llogater ha sol·licitat una ajuda transitòria de finançament per al pagament de la renda del lloguer en una entitat bancària amb l'aval de l'ICO, el document acreditatiu de la concessió del préstec.

k) La declaració responsable de veracitat de dades bancàries del sol·licitant (inclosa en la sol·licitud).

l) La còpia del document nacional d'identitat (DNI), el número d'identitat d'estranger (NIE) o la targeta acreditativa del número d'identificació fiscal (NIF) de la persona sol·licitant.

m) La declaració administrativa o el document acreditatiu oficial de discapacitat, de dependència o d'incapacitat permanent per realitzar una activitat laboral.

n) La declaració responsable de compliment dels supòsits determinats en les lletres b) i c) de l'apartat 2 del punt sisè.

2. Documentació relativa a l'acreditació dels requisits de vulnerabilitat. La situació de vulnerabilitat s'ha d'acreditar amb els documents següents:

a) En cas de situació legal de desocupació, mitjançant un certificat expedit per l'entitat gestora de les prestacions, SOIB o SEPE, en el qual ha de figurar la quantia mensual percebuda en concepte de prestacions o subsidis per desocupació.

b) En cas d'estar afectat per un ERTO, mitjançant un certificat d'empresa que acrediti que la persona sol·licitant està inclosa en un ERTO.

c) En cas de cessament d'activitat dels treballadors per compte propi, mitjançant un certificat expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o un justificant de la baixa en el règim especial d'autònoms, sobre la base de la declaració de cessament d'activitat declarada per l'interessat.

d) El sol·licitant que hagi passat a estar en situació de reducció de jornada per cures ha d'acreditar la nova situació mitjançant un certificat de l'empresa en què consti la data d'efectes de la reducció de jornada i la causa que la motiva.

e) En el supòsit de treballador de temporada que no tengui la consideració de fix discontinu, el contracte de treball de l'any anterior de data equivalent al període de la situació de vulnerabilitat juntament amb un informe de vida laboral.

f) En el supòsit de trobar-se en situació d'especial vulnerabilitat, l'acreditació d'aquesta circumstància pels serveis socials de l'Administració competent.

g) La titularitat dels béns: nota simple del Servei d'Índexs del Registre de la Propietat de tots els membres de la unitat familiar.

h) La declaració responsable del deutor relativa al compliment dels requisits exigits per considerar-se sense recursos econòmics suficients per ser beneficiari de l'ajuda segons el que disposa aquesta convocatòria.

3. Documentació relativa als subministraments bàsics de l'habitatge:

S'ha d'aportar una declaració responsable del sol·licitant que la renda de lloguer més els subministraments bàsics (llum, gas, gasoil per a la calefacció, aigua, telefonia i, si escau, quota de la comunitat, o qualsevol d'ells si suposen el 35 % dels ingressos percebuts) resulta superior o igual al 35 % dels ingressos percebuts per la unitat familiar.

Quinzè

Obligacions dels beneficiaris

1. Sens perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 27 de l'Ordre de bases reguladores del conseller de Territori, Energia i Mobilitat de 22 de juny de 2017, els beneficiaris de l'ajuda han de complir els requisits següents:

a) Destinar les ajudes al pagament de l'arrendament de l'habitatge per al qual se sol·liciten les ajudes, i si escau a l'amortització del préstec, així com complir les condicions que s'especifiquen en les bases i convocatòria d'aquesta ajuda, les quals coneix i accepta totalment.

b) Presentar els justificants de pagament de la renda de lloguer de l'habitatge, que s'ha d'haver fet per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit.

En aquest justificant bancari per transferència, domiciliació o ingrés, ha de constar la identificació completa del llogater que efectua el pagament de la renda i la de l'arrendador que la rep, el concepte de renda, l'import i el mes al qual correspon.

A l'efecte de la justificació per al pagament de l'ajuda, només s'admetran aquelles mensualitats de lloguer pagades per transferència, domiciliació o mitjançant ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit, en la forma indicada en els dos paràgrafs immediats anteriors i, per tant, a aquest efecte abans esmentat no s'admetran els rebuts lliurats en mà mitjançant un escrit signat per l'arrendador.

c) Estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social.

d) Justificar, en el termini i en la forma escaient, davant l'òrgan que concedeix les ajudes, el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció, així com l'aplicació efectiva dels fons a la finalitat per a la qual es varen aprovar, tot això de conformitat amb el que determina a aquest efecte aquesta Resolució.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i a qualsevol actuació de verificació i control financer dels òrgans competents, i a aportar tota la informació i documentació que se'ls requereixi.

f) Comunicar a l'òrgan competent per a la concessió de les subvencions la sol·licitud i, si escau, l'obtenció d'altres ajudes públiques per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, en el termini màxim de deu dies des del següent al de la notificació de la concessió o la sol·licitud d'aquestes.

g) Dur a terme el reintegrament dels fons percebuts en els supòsits prevists en aquestes bases.

2. En el cas que es produeixi cap modificació, fins i tot durant la tramitació de l'ajuda, de les condicions que puguin motivar o hagin motivat el reconeixement d'aquesta i que, si escau, puguin o poguessin determinar la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda ja reconeguda, els sol·licitants o beneficiaris ho han de comunicar a la Direcció General d'Habitatge immediatament. No comunicar qualsevol modificació és causa suficient per iniciar un procediment de reintegrament de les quantitats que, si escau, s'hagin cobrat indegudament.

Setzè

Autoritzacions per comprovar les dades

La presentació de la sol·licitud implica l'autorització perquè la Conselleria de Mobilitat i Habitatge pugui consultar o obtenir, tret que la persona interessada s'oposi expressament a això, les dades següents:

a) Les dades d'identitat del sol·licitant.

b) Les dades relatives a la residència.

c) La informació d'estar al corrent amb la seguretat social.

d) La informació relativa a si es troba al corrent de les seves obligacions tributàries.

e) La informació d'índole tributària de la hisenda estatal.

f) La informació que resulti necessària per acreditar i verificar el compliment o manteniment dels requisits que motiven la concessió de l'ajuda, a les administracions o organismes públics competents.

g) La condició de víctima de violència de gènere o la pertinença al col·lectiu vulnerable a l'efecte d'ajudes per COVID-19, davant els serveis competents.

En els supòsits en els quals el sol·licitant s'oposi expressament a la consulta de dades d'ofici per part de l'Administració, quedarà obligat a aportar la documentació que acrediti les dades que s'obtindrien amb les consultes.

Dessetè

Protecció de dades

La sol·licitud d'ajuda per al lloguer implica que la persona interessada autoritza l'Administració de la Comunitat Autònoma a tractar les dades de caràcter personal per gestionar les ajudes, de conformitat amb el que disposen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les normes que la despleguen.

Devuitè

Instrucció i qualificació de les sol·licituds

1. L'òrgan encarregat de la instrucció és la Direcció General d'Habitatge, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades, així com per verificar posteriorment el compliment dels requisits d'aquesta convocatòria.

2. Les sol·licituds de subvenció es tramiten i resolen per ordre de presentació, segons la data i l'hora d'entrada, en funció del compliment dels requisits establerts, sempre que la sol·licitud i la documentació que s'hagi d'aportar sigui completa, i fins que s'exhaureixi el finançament disponible. L'única excepció és que les dones víctimes de violència de gènere i aquelles persones que es trobin en situació d'especial vulnerabilitat tenen prioritat dins el dia en què presenten la sol·licitud completa.

3. En cas que la sol·licitud es presenti incompleta, no s'admetrà, sens perjudici del dret del sol·licitant a tornar a presentar una nova sol·licitud en el termini establert en aquesta convocatòria.

Denovè

Propostes de resolució

1. En virtut de l'article 7.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, el procediment de concessió d'aquestes ajudes és la concessió directa.

El director general d'Habitatge pot formular successives propostes de resolució a mesura que aquestes es vagin gestionant i s'hagi comprovat el compliment de requisits, finançades amb fons de l'Administració General de l'Estat, i una vegada que aquests s'hagin exhaurit, amb fons de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes propostes de resolució han d'incloure, respectivament, la llista de les persones beneficiàries i l'import de l'ajuda concedida, a més de les dades següents:

— La identificació de tots els sol·licitants als quals s'ha concedit l'ajuda.

— L'import de l'ajuda per al lloguer d'habitatge.

— Les partides pressupostàries i l'anualitat a la qual s'ha d'imputar la despesa.

— La resta d'obligacions de què ha de respondre la persona beneficiària.

2. En tots dos casos, les propostes de resolució de les ajudes per al lloguer d'habitatges s'han d'elevar al conseller de Mobilitat i Habitatge perquè dicti la resolució corresponent, sense concedir el tràmit d'audiència previst en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sens perjudici de la possibilitat que tenen les persones interessades per al·legar i presentar els documents i les justificacions que estimin pertinents en el recurs que es pot interposar contra la resolució.

Vintè

Resolucions de concessió d'ajudes

1. El conseller de Mobilitat i Habitatge ha de dictar les resolucions successives de concessió, que han d'indicar la identificació de la persona beneficiària, les obligacions contretes, la quantia de l'ajuda i la forma de justificació, o, si escau, de forma motivada, la denegació expressa i la no concessió d'ajuda per inadmissió de la petició, desistiment, renúncia o impossibilitat material sobrevinguda de la resta de sol·licituds.

2. S'han de concedir totes les ajudes respecte de les quals no s'hagi detectat cap obstacle que n'impedeixi de forma definitiva el pagament.

3. S'ha de denegar la concessió de l'ajuda en cas de detectar-se l'incompliment dels requisits per ser-ne beneficiari conforme a la convocatòria publicada.

Vint-i-unè

Termini per resoldre i publicació

1. El termini màxim per dictar i notificar les resolucions de concessió de les ajudes per al lloguer d'habitatges, així com també les resolucions de denegació de les ajudes, és de quatre mesos des de la data en què acabi el termini per presentar les sol·licituds.

El venciment d'aquest termini màxim sense que s'hagi publicat la resolució expressa legitima la persona interessada que hagi presentat la sol·licitud per entendre-la desestimada per silenci administratiu.

2. La resolució que correspongui s'ha de comunicar a les persones interessades mitjançant la publicació en la pàgina web de la Direcció General d'Habitatge i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del el procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.

Vint-i-dosè

Justificació de les ajudes

1. Entre els dies 1 i 10 de cada mes natural el beneficiari ha de presentar el justificant de pagament per transferència, domiciliació o ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit, de la darrera mensualitat de lloguer vençuda i no aportada amb la sol·licitud, que ha de complir els requisits que s'expressen en l'apartat 1.a) del punt catorzè de les bases d'aquesta Resolució.

2. Si el justificant de pagament per transferència, domiciliació o ingrés, tots ells a través d'una entitat financera o de crèdit, no es presenta en el termini indicat en el primer apartat, el beneficiari perdrà el dret a percebre l'ajuda de la mensualitat no justificada.

3. S'han de dur a terme les comprovacions i les tasques de control dels requisits i de les obligacions dels beneficiaris. També s'han d'iniciar els expedients de reintegrament de les quantitats percebudes indegudament, si s'escau, d'acord amb la base vint-i-quatrena de la convocatòria.

4. Els beneficiaris estan obligats a presentar la documentació i la informació que a aquest efecte els requereixi l'òrgan competent, en el termini improrrogable de deu dies hàbils des de la notificació del requeriment.

Vint-i-tresè

Pagament de les ajudes

L'abonament de l'ajuda s'ha de dur a terme mitjançant un pagament únic amb justificació prèvia.

Vint-i-quatrè

Revocació i reintegrament

L'incompliment de les obligacions que estableixen aquesta Resolució, l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvenciones, i l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvenciones, dona lloc a la revocació de l'ajuda i al reintegrament de les quanties percebudes indegudament pels beneficiaris.

Vint-i-cinquè

Règim d'infraccions i sancions

Les accions i les omissions que constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions estan tipificades en els articles 56, 57 i 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvenciones, i en els articles 51, 52 i 53 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.