Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 5546
Acord del Consell Govern de 26 de juny de 2020 de pel qual s'aprova definitivament el projecte de construcció «Lloc d'avançament de trens entre Sineu i Petra (PAET 2) en el tram Enllaç – Manacor de la xarxa d’SFM», es declara l'ocupació urgent dels terrenys afectats per l'expropiació i s'atorga l'autorització prèvia a Serveis Ferroviaris de Mallorca per iniciar l'expedient de despesa corresponent a la licitació de les obres per a l'execució d'aquest projecte

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Serveis Ferroviaris de Mallorca (d'ara endavant, SFM) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Mobilitat i Habitatge. Té com a finalitat institucional, d'acord amb els seu Estatuts, aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig), que en regeixen l'actuació, la gestió i l'explotació del transport públic ferroviari prestat a Mallorca dins del marc competencial del Govern.

SFM es regeix, a més de pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin d'aplicació. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència; i s'ajusta al principi d'instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.

El branc del ferrocarril entre les estacions de l'Enllaç i Manacor consta d'una via única electrificada. Abans de posar-se en servei l'electrificació, la capacitat de la línia estava limitada, a part de per la distància entre estacions, per les pobres prestacions del material mòbil de tracció dièsel. Això suposa que les freqüències de trens en el tram encara és d'un tren cada hora per sentit.

Després de la finalització de les obres d'electrificació de la línia, una vegada eliminades les restriccions ocasionades pel material mòbil dièsel i a fi de resoldre les limitacions de capacitat de la infraestructura, es redacten els projectes per a la construcció de diversos punts d'avançament i estacionament de trens (denominats PAET), els quals han de permetre l'augment de les freqüències entre les estacions d'Inca i Manacor.

Aquesta actuació permetrà millorar l'oferta de transport públic en els municipis afectats i farà més atractiu el ferrocarril com a opció per als desplaçaments a les localitats d'Inca, Sineu, Petra i Manacor.

Per aconseguir aquest objectiu, mitjançant la Resolució del director general de Mobilitat i Transport Terrestre de 10 de setembre de 2019, es va acordar aprovar inicialment el projecte de construcció d'un lloc d'avançament de trens entre Sineu i Petra (PAET 2) en el tram Enllaç – Manacor de la xarxa d'SFM, que es va publicar en el BOIB núm. 128, de 19 de setembre 2019, així com en diversos mitjans de premsa de gran difusió, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d'expropiació forçosa.

Una vegada finalitzat el termini de la informació pública del projecte, s'han presentat i contestat dues al·legacions.

Segons estableix la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, no és preceptiva l'elaboració de cap estudi d'impacte ambiental a causa de les actuacions descrites en aquest projecte.

Com es desprèn dels antecedents, una vegada que s'ha tramitat el projecte d'obres i s'ha evacuat el tràmit d'informació pública corresponent a l'efecte del que disposa la normativa sectorial ferroviària (Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, d'aplicació quant a la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, segons es recull en la disposició final novena), així com en la legislació d'expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, d'expropiació forçosa, i concordants del seu Reglament, de 26 d'abril de 1957), el director general de Mobilitat i Transport Terrestre va dictar una resolució en data 27 d'abril de 2020, per la qual s'acorda donar el vistiplau a l'informe d'al·legacions, notificar als interessats les respostes raonades a les qüestions plantejades en els escrits d'al·legacions, i aprovar tècnicament el projecte a efectes administratius, perquè posteriorment pugui elevar-se a l'òrgan competent per a l'aprovació definitiva.

L'aprovació definitiva del projecte, tal com s'estableix per a la Xarxa Ferroviària d'Interès General de les Illes Balears en l'article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, comporta la declaració d'utilitat pública o interès social i la urgència de l'ocupació a l'efecte de l'expropiació forçosa dels terrenys que s'inclouen, d'acord amb el que preveu la legislació d'expropiació forçosa.

A l'efecte d'expropiació, l'òrgan competent per declarar l'ocupació urgent és, en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern, ja que la competència que atorga l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i es preveu aquesta competència executiva en l'article 32.1 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

Quant a l'àmbit pressupostari, l'article 15 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu l'autorització del Consell de Govern per a despeses superiors a 500.000 € a aquelles entitats que no estiguin sotmeses a fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma. Per tant, com el pressupost de l'obra és superior al llindar indicat, el Consell de Govern ha d'atorgar l'autorització de despesa corresponent.

Per tot això, el Consell de Govern a proposta del conseller de Mobilitat i Habitatge, en la sessió del dia 26 de juny de 2020, adoptà, entre d'altres, l'Acord el següent:

Primer. Aprovar definitivament el projecte de construcció «Lloc d'avançament de trens entre Sineu i Petra (PAET 2) en el tram Enllaç – Manacor de la xarxa d'SFM», redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).

Aquesta aprovació comporta, d'acord amb el que disposa l'article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d'aplicació, la declaració d'utilitat pública o interès social i la urgència de l'ocupació, a l'efecte de l'expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del projecte.

Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposa l'article 52 de la Llei de 16 de desembre de 1954 sobre expropiació forçosa, i l'article 56 del seu Reglament, l'ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l'expropiació a la qual dona lloc aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del projecte de què es tracta; declaració que, com s'ha indicat en el punt anterior, ve implícita amb l'aprovació, de conformitat amb el que disposa l'article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d'aplicació.

En compliment del que disposa l'article 56.1 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa, aquest procediment excepcional ve motivat, a més de per la previsió legal que estableix la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, i la Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari, i el seu Reglament, per la necessitat de millorar la qualitat del servei i la seguretat.

Aquesta actuació permetrà millorar substancialment la xarxa ferroviària, amb l'increment dels paràmetres de seguretat en el tram afectat.

Tercer. Facultar l'entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l'expropiació, per dur a terme els tràmits pertinents per adquirir els terrenys afectats, així com per contractar l'execució del projecte d'obres aprovat en el punt primer d'aquest Acord.

Quart. Atorgar a Serveis Ferroviaris de Mallorca, als efectes indicats en el punt anterior, l'autorització prèvia per iniciar l'expedient de despesa corresponent a la licitació i l'adjudicació del contracte d'obres per executar el projecte d'obres aprovat, amb un pressupost de licitació de 2.621.931,62 € (dos milions sis-cents vint-i-un mil nou-cents trenta-un euros amb seixanta-dos cèntims), amb l'IVA inclòs; tot això, d'acord amb l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Sisè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l'expropiació i enviar una còpia dels informes emesos referents a les al·legacions, si escau.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb el que disposen els articles 124 i 125 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de la data de notificació o publicació d'aquest Acord, de conformitat amb allò que disposa l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Palma, 26 de juny de 2020

La secretària del Consell de Govern Pilar Costa i Serra