Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 5481
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 15 de juny de 2020 per la qual es convoquen ajuts econòmics per al finançament del transport escolar adaptat per als alumnes amb necessitats educatives especials per al curs escolar 2019-2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

  Fets

1. En data 9 de juliol de 2019, mitjançant resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, es van convocar ajuts econòmics per finançar el transport escolar adaptat per a alumnes amb necessitats educatives especials el curs escolar 2018-2019.

2. Aquest curs es proposa novament que els centres d'educació especial sostinguts amb fons públics, els quals atenen alumnes amb necessitats educatives especials, rebin ajuts per al transport escolar adaptat.

3. Aquesta convocatòria està prevista al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març).

4. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears té, en matèria d'ensenyament no universitari, la competència exclusiva, entre d'altres, en el règim de beques i ajuts amb fons propis, així com en serveis educatius, segons el que indica l'article 36 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears). D'acord amb l'actual estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració autonòmica, definida en el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon a la conselleria d'Educació, Universitat i Recerca l'exercici de la competència esmentada.

5- La situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquesta pandèmia està produint. El Reial decret-llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic de la COVID-19, estableix la interrupció de les activitats lectives presencials als centres educatius com a mesura de contenció sanitària.

6. A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprova el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi de la COVID-19. Seguint les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació estableix en l'article 31 que les administracions públiques, en l'àmbit de les respectives competències, han de promoure i facilitar el desenvolupament de les associacions que persegueixin finalitats d'interès general, respectant-ne sempre la llibertat i l'autonomia davant els poders públics, així com establir ajuts i subvencions per dur a terme les seves activitats.

2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, dissenya un model educatiu basat en el respecte dels drets i les llibertats que s'hi reconeixen i inspirat en principis com la qualitat de l'educació, la garantia en la igualtat de drets i oportunitats, l'equitat, la no-discriminació, la inclusió educativa o la flexibilitat per adequar l'educació a la diversitat d'aptituds, interessos, expectatives i necessitats dels alumnes, entre d'altres.

3. L'article 71.2 de la norma esmentada indica que correspon a les Administracions educatives assegurar els recursos necessaris perquè l'alumnat que requereix una atenció educativa diferent a l'ordinària, per presentar necessitats educatives especials, puguin assolir el màxim desenvolupament possible de les seves capacitats personals i en tot cas els objectius establerts amb caràcter general per a tot l'alumnat.

4. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears.

5. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, indica en l'article 14 que el procediment per a la concessió de subvencions s'ha d'iniciar d'ofici en els casos en què la selecció dels possibles beneficiaris s'hagi de fer en règim de concurrència, mitjançant convocatòria. Segons l'article 15.1 de la mateixa norma, la convocatòria s'ha d'aprovar per resolució de l'òrgan competent i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6. En virtut del Reial decret 1876/1997, es traspassen les funcions i serveis a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. El Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, regula les condicions bàsiques d'accessibilitat i no-discriminació per a l'accés i la utilització dels mitjans de transport per a persones amb discapacitat.

8. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.

9. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears, mitjançant la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, exerceix les competències, entre d'altres, en matèria d'atenció a la diversitat, d'acord amb el punt 6 de l'article 2 del Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

10. El Govern espanyol, d'acord amb l'article 116.1 de la Constitució, aprova el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

11. El Reial decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19, fa referència en l'article 5 a mesures en matèria de subvencions i disposa que l'òrgan que concedeix la subvenció pot acordar, motivadament, mesures d'ordenació i instrucció necessàries per evitar que la situació creada per la COVID-19 provoqui perjudicis greus en els interessos i drets de la persona beneficiària, derivats de la impossibilitat de complir el termini per a l'execució del projecte subvencionat, o d'executar-lo totalment, de tal manera que aquestes situacions no es considerin un incompliment, als efectes de reintegrament o pèrdua del dret a la subvenció.

12. El Reial decret llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic de la COVID-19 estableix la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.

13. El Reial decret 476/2020, de 27 de març, prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

14. El Reial decret 487/2020, de 10 d'abril, prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

15. L'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

16. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per tot això, a proposta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, emès l'informe preceptiu de la Direcció General de Pressuposts i Finançament i amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'ajuts econòmics per al transport escolar adaptat d'alumnes usuaris amb necessitats educatives especials en centres d'educació especial privats sostinguts amb fons públics per al curs escolar 2019-2020.

2. Aprovar els termes de la convocatòria, que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Establir l'import total d'aquesta convocatòria en tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €), a càrrec de la partida pressupostària 13601.421K01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l'any 2020.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i ordenar que entri en vigor l'endemà d'haver-se publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 15 de juny de 2020     

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March Cerdà

 

ANNEX 1

Punts de la convocatòria

 

Primer

Objecte de la convocatòria, finalitat i bases reguladores

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir els ajuts econòmics destinats a finançar el transport escolar adaptat dels alumnes usuaris amb necessitats educatives especials de centres d'educació especial ubicats a les Illes Balears des del domicili al centre que correspongui i viceversa, amb la finalitat de promoure l'autonomia de les persones amb discapacitat funcional perquè puguin desenvolupar una vida independent i, en conseqüència, gaudir dels mateixos drets que la resta de ciutadans.

2. Aquesta convocatòria d'ajuts es regeix, a més de pel règim aplicable, per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

3. L'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria és autonòmic, de manera que únicament se subvencionen projectes que contenguin activitats que s'hagin de desenvolupar a les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i crèdit pressupostari

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 350.000,00 euros, a càrrec de la partida pressupostària 13601.421K01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l'any 2020.

Tercer

Requisits per ser-ne beneficiaris

Poden sol·licitar les subvencions que s'estableixen en aquesta convocatòria les entitats sense ànim de lucre que gestionen centres d'educació especial privats sostinguts amb fons públics, en règim de concert o col·laboració amb l'administració pública competent, que ofereixen un servei de transport escolar adaptat per als alumnes als quals es destina aquest servei.

Els beneficiaris de la subvenció que es convoca no han d'estar sotmesos a cap de les prohibicions que s'estableixen en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Els beneficiaris han de complir les obligacions que figuren en l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, els compromisos de l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura i els requeriments que s'especifiquen en aquesta convocatòria.

A més dels punts anteriors, els beneficiaris han de complir els requisits següents:

a) Tenir domicili social (representació o delegació) a les Illes Balears.

b) Tenir capacitat jurídica i d'obrar.

c) Tenir concert educatiu en educació especial per al curs acadèmic 2019-2020.

d).Tenir els alumnes matriculats a l'ensenyament infantil, educació obligatòria, TAVA o formació professional.

e) Acreditar que tots els treballadors disposen del certificat negatiu de delictes sexuals.

f) No haver estat sancionat o condemnat per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma. En el cas que hagin estat sancionats o condemnats en aquesta situació, s'hi poden presentar sempre que hagin complert amb la sanció o la pena imposada i hagin elaborat un pla d'igualtat amb actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere en les condicions previstes en la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

g) Establir les rutes de transport que siguin necessàries per atendre les demandes que els usuaris dels centres educatius facin, d'acord amb la normativa vigent.

 

Quart

Criteris de valoració objectius que han de regir l'atorgament de la subvenció

1. Quant als criteris de valoració objectius, s'estableix el següent:

a) La concessió de subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació i transparència.

b). Els criteris objectius que s'han de tenir en compte en la ponderació de les sol·licituds són els següents:

- Bloc 1. Qualitat tècnica del servei (fins a 23 punts)

A) Justificació i marc en el qual es desenvolupa el projecte (de 0 a 5 punts)

- Especifica el context en què es desenvolupa el projecte (1 punt).

- Identifica les necessitats del context (1 punt).

- Especifica la missió de l'entitat (1 punt).

- Especifica la visió de l'entitat (1 punt).

- Especifica els destinataris de l'entitat (1 punt).

B) Definició del servei (de 0 a 3 punts)

- Especifica la finalitat del servei (1 punt).

- Especifica els destinataris del servei (1 punt).

- Raona la necessitat que justifica oferir aquest servei (1 punt).

C) Objectius del servei (de 0 a 4 punts)

- Presenta objectius generals adients al perfil de l'alumnat destinatari que assenyalen de forma àmplia i global el que es pretén fer durant la implementació del projecte (fins a 2 punts).

- Presenta objectius específics adients al perfil de l'alumnat destinatari (fins a 2 punts).

D) Descripció de les activitats concretes que es desenvoluparan (de 0 a 5 punts)

- Especifica l'activitat objecte del projecte (1 punt).

- Especifica la ruta o rutes del servei (1 punt).

- Especifica el període de prestació del servei (1 punt).

- Especifica els horaris del servei (1 punt).

- Adequa les activitats als objectius (de 1 punt).

E) Experiència de l'entitat en l'execució de projectes amb les mateixes característiques (de 0 a 6 punts)

- Un punt per any d'experiència (fins a 6 punts).

- Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (fins a 15 punts)

A) Estructura d'organització i funcionament (de 0 a 6 punts)

- Especifica l'estructura d'organització i funcionament de l'entitat (fins a 3 punts).

- Descripció del funcionament del servei subvencionat (fins a 3 punts).

B) Descripció dels recursos materials necessaris per desenvolupar el projecte (de 0 a 5 punts)

- Descriu els vehicles i les mesures de seguretat (fins a 2 punts).

- Especifica la ruta i el nombre d'alumnes als quals presta el servei (fins a 2 punts).

- Inclou altres recursos materials necessaris o accessoris (1 punt).

C) Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte (de 0 a 4 punts)

- Especifica els recursos humans necessaris per prestar el servei (fins a 2 punts).

- Explica les funcions de cadascun dels recursos humans necessaris per prestar el servei (fins a 2 punts).

- Bloc 3. Seguiment i control del projecte (de 0 a 12 punts)

- Especifica un registre diari d'assistència (fins a 2 punts).

- Especifica un sistema de control d'incidències i resolució d'incidències (fins a 2 punts).

- Especifica un protocol en cas d'accident (fins a 2 punts).

- Estableix revisions periòdiques dels vehicles i de les mesures de seguretat (fins a 2 punts).

- Inclou mesures de prevenció de riscos laborals (per cada mesura 1 punt, fins a 4 punts).

- Bloc 4. Pressupost del servei (fins a 6 punts)

-Presenta un pressupost desglossat d'ingressos (3 punts).

-Presenta un pressupost desglossat de despeses (3 punts).

- Bloc 5. Avaluació del servei (fins a 8 punts)

-Especifica com farà l'avaluació inicial del servei (2 punts).

-Especifica com farà l'avaluació del procés del servei (2 punts).

-Especifica com farà l'avaluació final del servei (2 punts).

-Aporta sistemes de valoració del grau de satisfacció dels usuaris amb el servei i/o tercers que reben el servei indirectament (famílies) (2 punts).

2. Pel que fa a la determinació i atorgament de l'import de la subvenció, s'estableix el següent:

-Per determinar l'import de la subvenció s'ha de valorar cada projecte de 0 a 64 punts, d'acord amb els criteris que s'estableixen en el punt 4.1 (criteris de valoració objectius) d'aquesta convocatòria.

-La puntuació mínima necessària d'un projecte per accedir a la subvenció és de 35 punts.

-Un cop s'ha establert que poden accedir a la subvenció, l'import de les subvencions que s'atorguin s'ha de determinar segons els supòsits següents:

a) Si l'alumne i/o l'entitat no ha rebut cap altre ajut econòmic pel mateix concepte, l'import és el següent:

Ruta

Preu per alumne i dia

Preu per alumne i dia amb mobilitat reduïda (1)

Preu per alumne i dia amb trastorn greu de conducta (2)

Transport local ordinari

5,50

7,50

7,50

Transport comarcal ordinari

7,80

9,80

9,80

(1) Les entitats han de presentar una declaració responsable en què especifiquin els noms dels alumnes que estan en possessió del certificat de minusvalidesa del Centre Base, lliurat per la Direcció General de Dependència, en què hi hagi una puntuació de 40 punts o més en l'apartat de mobilitat reduïda, obtingut segons el barem de dificultats de mobilitat de l'annex 3 del Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de minusvalidesa.

(2) Alumnes que presenten trastorn greu de conducta  amb informe del psiquiatra o psicòleg clínic actualitzat en el qual consti el diagnòstic esmentat.

b) Si l'alumne i/o l'entitat ha rebut algun altre ajut econòmic pel mateix concepte, així com si els alumnes han fet ingressos econòmics a l'entitat pel transport, també es consideren aportacions a l'entitat:

-Si la suma d'aquests ajuts econòmics no supera el cost total de l'activitat objecte de subvenció, l'import no es modifica.

-Si la suma d'aquests ajuts supera el cost total de l'activitat objecte de subvenció, l'import ha de patir una reducció. Aquesta reducció es determina segons l'altre ajut rebut, de manera que no se superi el cost total de l'activitat.

c) Si l'entitat rep algun ajut, aquest s'ha de dividir pel nombre d'alumnes, segons la relació dels alumnes del punt 7 de l'annex 1 de la convocatòria, per saber quina quantia li correspon a cadascun.3.

-Si la suma dels imports sol·licitats per tots els projectes de la mateixa activitat no supera l'import màxim previst en el punt segon de la Resolució, s'ha d'atorgar a les entitats el 10  % de l'import sol·licitat.

Si l'import total de les subvencions a atorgar supera el pressupost màxim que s'estableix en el punt segon de la Resolució de convocatòria, s'ha de fer una reducció del mateix tant per cent per a totes les entitats.

Cinquè

Actuacions objecte de subvenció

1. Són objecte de subvenció les actuacions duites a terme entre l'11 de setembre de 2019 i el 19 de juny de 2020 que tenguin com a finalitat el transport escolar adaptat des del domicili o residència habitual dels alumnes usuaris al centre d'educació especial corresponent. Els tipus de transport poden ser:

a) Transport local ordinari (TLO): transport ordinari d'alumnes amb necessitats educatives especials a una distància igual o inferior als 10 quilòmetres des del domicili de l'usuari al centre.

b) Transport comarcal ordinari (TCO): transport ordinari d'alumnes amb necessitats educatives especials a una distància superior als 10 quilòmetres des del domicili de l'usuari al centre.

2. La consideració o no de la condició de transport escolar adaptat la determinen les disposicions de l'annex VIII del Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d'accessibilitat i no-discriminació per a l'accés i utilització dels mitjans de transport per a alumnes amb necessitats educatives especials. No obstant això, i únicament a l'efecte d'aquesta convocatòria, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca pot considerar com a transport especial aquells projectes de transport ordinari que acreditin degudament en la justificació la utilització d'ajudes tècniques al transport que suposin la inclusió de qualsevol mitjà que faci d'intermediari amb la persona amb mobilitat reduïda i que possibiliti l'eliminació efectiva de tot el que dificulti l'autonomia individual de l'usuari.

3. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca pot comprovar (mitjançant el GESTIB) la condició local o comarcal dels alumnes usuaris declarats per les entitats a les sol·licituds.

4.Les despeses que es consideren objecte d'ajut fins a la totalitat de l'import de l'ajut concedit són les següents:

a) Despeses del personal necessari per dur a terme el transport: nòmines i justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions per IRPF.

b) Altres despeses directes del servei de transport: assegurances de vehicles, combustible, manteniment de vehicles i assimilats.

c) Factures de proveïdors de transport i ajudes tècniques en el transport ordinari.

d) Subcontractació del servei.

 

Sisè

Presentació de les sol·licituds, termini i requisits

1. Totes les entitats sol·licitants han de presentar el model oficial de sol·licitud i els annexos. Aquesta sol·licitud està a disposició de les entitats interessades a la pàgina web http://dgpice.caib.es.

2. En qualsevol cas, les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per identificar l'entitat i el seu representant legal i han d'anar acompanyades de la resta de la documentació que s'indica en el punt setè d'aquest annex.

3. Les sol·licituds, juntament amb la documentació que figura en el punt setè d'aquesta convocatòria, s'han d'adreçar al conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini màxim que s'estableix en el punt 6.5 d'aquesta convocatòria. Aquests documents s'han de presentar al registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca o a qualsevol dels llocs que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Si la sol·licitud es tramet per correu, la documentació corresponent s'ha de presentar a l'oficina de Correus en un sobre obert per tal que el personal de Correus dati i segelli l'exemplar destinat a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca abans que se certifiqui, d'acord amb el que disposa l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals. En cas que l'oficina de Correus corresponent no dati i segelli la sol·licitud, s'entén com a data vàlida de presentació la d'entrada al registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

5. El termini de presentació de les sol·licituds i la documentació adjunta és de deu dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6. D'acord amb l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment comú de les administracions públiques, els sol·licitants autoritzen la consulta o l'obtenció dels documents que han d'aportar, llevat que en el procediment hi consti la seva oposició expressa o que la llei especial aplicable requereixi un consentiment exprés.

7. D'acord amb l'article 22.4 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de juliol, la presentació de la sol·licitud per a l'obtenció de l'ajut comporta l'autorització del sol·licitant perquè l'òrgan que la concedeix obtengui de forma directa l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, la Seguretat Social i la Hisenda autonòmica mitjançant certificats electrònics. Malgrat això, si el sol·licitant denega expressament aquesta autorització, ha d'aportar els certificats que ho acreditin.

Setè

Documentació que s'ha d'ajuntar a la sol·licitud

1. Juntament amb la sol·licitud, presentada segons el model normalitzat que estableix l'annex 2, s'ha de presentar la documentació següent:

a) Fotocòpia compulsada de la targeta d'identificació fiscal de l'entitat.

b) Document acreditatiu que la persona sol·licitant és el representant legal de l'entitat i el seu DNI.

c) Fotocòpia compulsada dels estatuts legalitzats degudament, en què consti explícitament la inexistència de l'ànim de lucre.

d) Acreditació de l'exempció de l'IVA, quan escaigui.

e) Declaració responsable de no estar sotmès a les prohibicions per ser beneficiari de la subvenció i de complir les obligacions que estableix l'article 11 de l'Ordre de la conselleria d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (annex 3).

f) Declaració responsable que el personal contractat no té antecedents penals per delictes sexuals (annex 4).

g) Declaració responsable en què es faci constar totes les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat de qualsevol ens públic o privat, si s'escau, o una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap (annex 5A).

h) Relació d'ingressos o quotes procedents dels alumnes per al transport escolar que hagin abonat directament les famílies (annex 5B). Si el centre ha cobrat directament la beca del MEC i s'ha abonat directament al centre, només s'hi ha de fer constar la diferència que la família aporta, si escau.

i) Declaració responsable en què consti el llistat d'alumnes que estan en possessió del certificat de minusvalidesa del Centre Base, lliurat per la Direcció General de Dependència, i en què constin més de 40 punts en l'apartat de mobilitat reduïda (annex 6).

j) Declaració responsable en què figuri el llistat d'alumnes que estan en possessió de l'informe actualitzat del psiquiatra o psicòleg clínic en el qual consti el diagnòstic de trastorn greu de conducta (annex 6B).

k) Relació dels alumnes que han rebut altres ajuts pel mateix concepte, és a dir, transport escolar i quantia percebuda. En cas contrari, relació dels alumnes que no han rebut aquest ajut. Cal especificar si l'ajut l'ha rebut directament el centre o la família.

l) Declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries (annex 7).

m) Declaració responsable de no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere (annex 8).

n) Itinerari del transport escolar adaptat (annex 9).

o) Projecte de l'activitat desenvolupada que és objecte de la subvenció i pressupost desglossat de despeses del projecte.

2. Segons l'article 28 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'Administració ha de sol·licitar els documents electrònicament a través de les seves xarxes corporatives o d'una consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte.

3. En el cas que el sol·licitant denegui expressament l'autorització perquè la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca obtengui els certificats a què es fa referència en el punt 6.7 d'aquesta convocatòria, ha d'aportar:

- El certificat que acredita el compliment de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT).

- El certificat que acredita el compliment de les obligacions tributàries amb la Hisenda autonòmica.

- El certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social que indiqui que està al corrent de les obligacions davant la Seguretat Social.

 

Vuitè

Instrucció i resolució del procediment

1. L'inici i la resolució del procediment per concedir les subvencions regulades en aquesta convocatòria correspon al conseller d'Educació, Universitat i Recerca.

2. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

Novè

Fase de preavaluació i termini per esmenar errors

1. La Direcció General de  Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha d'examinar les sol·licituds i ha de fer els tràmits oportuns per verificar el compliment de les condicions per adquirir la condició de beneficiari de la subvenció.

2. Si s'adverteixen defectes formals o l'omissió dels documents requerits, s'ha de requerir l'ens interessat perquè esmeni el defecte o aporti els documents exigits en el termini de tres dies hàbils, amb l'advertiment exprés que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició i que, si és així, es dictarà una resolució a l'efecte en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

3. La Direcció General de  Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha de dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució, tal com es preveu en l'article 16 del Decret legislatiu 2/2005.

4. La Direcció General de  Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha de notificar a les entitats si han estat admeses o excloses.

Desè

Comissió Avaluadora

1. D'acord amb el que disposa l'article 19 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, s'ha de constituir una comissió avaluadora que ha de comprovar i avaluar totes les sol·licituds admeses i n'ha d'emetre un informe que serveixi de base a la persona titular de l'òrgan instructor per fer la proposta de resolució de concessió.

2. La Comissió Avaluadora ha d'estar formada pels membres següents:

a) Presidència: la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa o la persona en qui delegui, que ha de ser, com a mínim, tècnic en grau mitjà de la Direcció General.

b) Secretaria: un auxiliar administratiu o un assessor tècnic docent de la Direcció General Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, nomenat per la directora general.

c) Vocalies:

- La cap de servei d'Atenció a la Diversitat de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa o la persona en qui delegui, que ha de ser, com a mínim, tècnic en grau mitjà de la Direcció General.

- Un assessor tècnic docent del Servei d'Atenció a la Diversitat de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa

- La cap de departament de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca o la persona en qui delegui, que ha de ser del mateix Departament de Gestió Econòmica.

 

Onzè

Subcontractació

1. La subcontractació és possible fins al 100 % de l'import de la subvenció concedida. Quan l'import de la despesa subvencionada superi la quantia de 15.000,00 euros, l'entitat beneficiària ha de sol·licitar almenys tres ofertes de diferents proveïdors abans de contreure el compromís per a la prestació del servei o per al lliurament del bé, llevat que per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el proveeixin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. De conformitat amb l'article 15.5 de l'Ordre de bases, «la persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins a un 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat i així es prevegi en la convocatòria. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions que estableixen els apartats 3 a 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions».

2. L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i, quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, s'ha de justificar expressament en una memòria. Aquesta elecció s'ha d'aportar en la justificació de la sol·licitud de la subvenció.

 

​​​​​​​Dotzè

Proposta de resolució provisional de concessió i denegació dels ajuts

1. La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, de forma motivada i amb fonament en l'informe de la Comissió Avaluadora, ha d'emetre la proposta de resolució provisional de concessió i denegació dels ajuts, la qual ha de recollir les entitats beneficiàries proposades per a l'atorgament de la subvenció, així com la relació de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió.

2. La proposta de resolució provisional s'ha de notificar individualment a les entitats.

3. Les entitats interessades tenen un període de deu dies hàbils des de l'endemà de la data de notificació de la proposta de resolució provisional per presentar-hi les al·legacions que considerin adients i per fer les modificacions a la sol·licitud inicial en els termes de l'article 16.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. Això s'ha de fer mitjançant un escrit adreçat a la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa que s'ha de presentar al registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca o a qualsevol de les dependències que determina l'article 68.1 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Per agilitar la concessió dels ajuts, les entitats que presentin al·legacions a la proposta de resolució provisional o que presentin modificacions a la sol·licitud inicial també les han de trametre, en el període indicat, a l'adreça electrònica sad@dgpice.caib.es.

Tretzè

Proposta de resolució definitiva

1. Una vegada que l'òrgan instructor hagi examinat i resolt les al·legacions presentades, ha de formular la proposta de resolució definitiva i l'ha de notificar de forma individual a les entitats, en el termini màxim de 25 dies hàbils des de la notificació de la proposta de resolució provisional.

2. Una vegada notificada la proposta de resolució definitiva, els beneficiaris han de comunicar a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa l'acceptació o renúncia de la subvenció en els termes de la proposta de resolució de concessió. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, en el termini de vuit dies hàbils des de la notificació de la proposta de resolució definitiva, no es fa constar el contrari.

3. La proposta de resolució definitiva s'ha d'elevar al conseller d'Educació, Universitat i Recerca.

4. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor del beneficiari. El dret a rebre la subvenció s'adquireix a partir de la notificació de la resolució que n'estableix la concessió.

Catorzè

Resolució de concessió

1. El conseller d'Educació, Universitat i Recerca ha de dictar, de forma expressa i motivada, la resolució que concedeix i denega els ajuts, estableix la quantia exacta de cadascun i informa dels recursos administratius pertinents.

2. La resolució de concessió posa fi al procediment de concessió de la subvenció corresponent a aquesta convocatòria i s'ha de notificar de forma individual a les entitats.

3. El procediment de concessió s'ha de resoldre en el termini màxim de sis mesos comptadors des de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

Quinzè

Justificació de la subvenció

1. Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions previstes en l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005.

2. El pagament de la subvenció es fa amb la justificació prèvia mitjançant el compte justificatiu.

3. S'ha de presentar una única justificació de la subvenció (que ha d'estar composta d'un compte justificatiu relatiu al període setembre-juny del curs escolar 2019-2020), la qual ha d'anar acompanyada de les factures o els documents de valor probatori equivalent de les despeses meritades en aquest període i dels justificants de pagament corresponents.

4. Les despeses s'han d'acreditar mitjançant factures o documents amb valor probatori equivalent, o mitjançant qualsevol altre sistema que acrediti la realització efectiva de la despesa.

5. Les factures corresponents a les despeses efectuades han d'expressar clarament el nom complet i el CIF de l'entitat expedidora i de la persona o entitat receptora, el número, la data, el concepte i l'IVA, si correspon.

6. L'acreditació de les despeses també es pot fer mitjançant factures electròniques sempre que compleixin els requisits d'acceptació exigits en l'àmbit tributari.

7. Tots els originals de les factures o documents comptables de valor probatori equivalent s'han d'estampillar amb un segell que indiqui que la despesa està finançada per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. També s'hi ha d'indicar la resolució de convocatòria de les subvencions a la qual s'imputa la despesa, el diari oficial en què s'ha publicat i el percentatge o la quantia de la factura que s'imputa a la justificació. La falta d'estampillat dels originals de les factures suposa no admetre la despesa corresponent com a elegible. El segell d'estampillat pot seguir el model següent:

Despesa finançada per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca d ____ d ____ de 20____

(BOIB núm. ________ de _______)

Percentatge/quantia imputada:

Data i signatura:

8. Les factures i/o justificants de les despeses han d'estar efectivament pagats abans de l'acabament del període de justificació.

9. Quan, a més de la subvenció, les activitats tenguin finançament provinent de fons propis, altres subvencions, ingressos d'usuaris o altres recursos, en la justificació s'han d'acreditar l'import, la procedència i l'aplicació d'aquests fons a les activitats subvencionades. En cap cas l'import de la subvenció concedida pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de qualsevol administració pública o d'ens públics o privats, superi el cost total de l'activitat que ha de dur a terme l'entitat beneficiària.

10.Tots els escrits que acompanyen el compte justificatiu els ha de signar el representant legal de l'entitat o persona que tengui les facultats de representació per actuar en nom de la persona jurídica sol·licitant de la subvenció, d'acord amb la legislació vigent.

Setzè

Justificació dels pagaments

1. Qualsevol document de despesa ha d'anar acompanyat del justificant de pagament corresponent. Com a norma general, s'accepten els extractes bancaris obtinguts per via telemàtica sempre que contenguin la informació suficient de la persona titular del compte bancari, la numeració completa (24 dígits), el perceptor, les dates i els imports dels càrrecs bancaris.

2. En els casos de pagament en efectiu, la despesa es justifica mitjançant un rebut signat i segellat pel proveïdor en el qual la persona o empresa que rep l'import ha d'estar suficientment identificada i en el qual han de constar el número i la data d'emissió del document de despesa que es liquida. En el supòsit que el pagament s'acrediti mitjançant un rebut consignat en el mateix document que suporta la despesa, aquest ha de contenir la signatura i el segell del proveïdor i el segell de «pagat». En ambdós casos és necessària l'aportació de l'apunt comptable corresponent.

3. Quan els pagaments s'hagin fet mitjançant un xec, aquest ha de ser nominatiu i se n'ha d'aportar còpia. S'ha d'indicar la data de cobrament i el justificant bancari del moviment originat pel cobrament del xec.

4. En cas de pagaments mitjançant transferència bancària, s'ha d'aportar la justificació completa de la transferència feta i és indispensable la identificació de la persona beneficiària, l'import i la data en què ha tingut lloc. No s'admeten documents amb esborraments ni ratllades.

5. En els pagaments mitjançant domiciliació bancària, s'ha d'aportar una fotocòpia del càrrec per domiciliació o una certificació expedida per l'entitat financera en què s'han d'acreditar els documents de despesa que se salden.

6. La justificació del pagament de nòmines s'ha de fer per l'import líquid i, si el justificant del pagament es fa per la totalitat de les persones que treballen en el projecte, s'ha de presentar el desglossament per treballador. Els imports de les retencions que figuren a les nòmines i/o factures s'han d'acreditar mitjançant l'aportació dels documents d'ingrés a la Hisenda de les retencions practicades en concepte d'IRPF (models 111 i 115). En el cas de la justificació del pagament de les assegurances socials, s'han de presentar els documents TC1 i TC2, en els quals hi ha d'haver el segell de compensació o pagament en efectiu de l'entitat financera corresponent.

7. En els supòsits en què els pagaments a la Tresoreria General de la Seguretat Social els gestioni el sistema RED (remissió electrònica de documents), el pagament s'ha d'acreditar de la manera següent:

- Si el pagament es fa mitjançant una transferència bancària, s'ha de presentar el càrrec al compte bancari del beneficiari corresponent.

- Si l'ingrés es fa a través d'una entitat financera, s'ha d'aportar una fotocòpia compulsada del rebut de liquidació de cotitzacions segellat o validat mecànicament per l'entitat financera.

- Si l'ingrés es fa a través d'altres canals de pagament, s'ha d'acreditar amb la fotocòpia compulsada del rebut de liquidació de cotitzacions i una fotocòpia del justificant emès per l'entitat financera (càrrec). La fotocòpia del rebut de liquidació de cotitzacions substitueix els documents de cotització de la sèrie TC1 a què es refereix aquesta Resolució.

 

Dissetè

Termini i rendició del compte justificatiu

1. La rendició del compte justificatiu constitueix un acte obligatori del beneficiari en el qual s'han d'incloure, sota responsabilitat del declarant, els justificants i qualsevol altre document amb validesa jurídica que permeti acreditar el compliment de l'objecte de la subvenció pública.

2. Les entitats que resultin beneficiàries d'una subvenció en aquesta convocatòria han de presentar a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, com a màxim dia 13 d'octubre de 2020, el compte justificatiu (annex 10), que consta dels documents següents:

a) Memòria de les activitats duites a terme.

b) Descripció dels criteris objectius d'imputació de les factures de forma detallada.

c) Relació ordenada i numerada correlativament dels justificants imputats.

d) Documentació justificativa de les despeses fetes.

3. També s'ha de trametre una còpia del document emplenat en format de full de càlcul (Excel) per correu electrònic a l'adreça sad@dgpice.caib.es, dins el termini esmentat.

4. El període de cobertura de les despeses subvencionables comprèn des de l'11 de setembre de 2019 al 19 de juny de 2020.

5. D'acord amb el que disposa l'article 11.2 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura, en el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual va ser concedida, s'ha de revisar la quantia i s'ha de minorar proporcionalment a la part no justificada.

6. En el cas que la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa apreciï defectes en la justificació de la subvenció, ha de notificar al beneficiari, per escrit, quins són els defectes detectats i li ha de donar un termini de deu dies hàbils perquè els esmeni.

Divuitè

Pagament

1. El pagament de la subvenció, un cop aprovat, s'ha de fer efectiu quan hagi acabat el curs escolar 2019-2020 i prèvia justificació, d'acord amb els termes d'aquesta convocatòria.

2. D'acord amb el que disposa l'article 39 del Decret legislatiu 2/2005, la justificació de la subvenció s'ha de documentar i s'ha de fer mitjançant la rendició del compte justificatiu de la despesa efectuada per part del beneficiari.

3. Perquè el pagament dels ajuts es faci efectiu, és imprescindible que els beneficiaris hagin complert amb les obligacions que s'indiquen en el punt 15.1 d'aquesta convocatòria.

Dinovè

Control financer de la subvenció

1. Els beneficiaris queden sotmesos a les mesures de fiscalització, control i deures de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics.

2. Els òrgans de l'Administració educativa han d'exercir un control rigorós que asseguri la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a aquests ajuts.

3. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la revocació de l'ajut concedit.

4. Per intensificar el control que eviti el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajuts, l'Administració pot determinar si s'ha produït l'ocultació a la qual es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova i, en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.

​​​​​​​​​​​​​​Vintè

Revocació dels ajuts concedits

1. D'acord amb el que disposa l'article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

Vint-i-unè

Reintegrament dels ajuts concedits

1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament en els casos previstos en l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. El reintegrament de les quantitats rebudes s'ha de fer quan s'ha obtingut l'ajut falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haguessin impedit, o per qualsevol altre supòsit que doni lloc a l'anul·lació de la resolució de concessió.

3. Les quanties reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

Vint-i-dosè

Infraccions i sancions

L'incompliment dels requisits establerts en aquesta Resolució dona lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, i el que conté la legislació de finances i pressupostària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes que la despleguen.

Vint-i-tresè

Informació i models de documents a la pàgina web

La Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa publicarà aquesta Resolució, així com els annexos, a la pàgina web http://dgpice.caib.es i a la Base de Dades Nacionals de Subvencions.

Vint-i-quatrè

Protecció de dades de caràcter personal

Les dades recollides en la tramitació d'aquesta convocatòria seran objecte de tractament per part de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades. Les entitats que participin en la convocatòria consenten expressament aquest tractament amb la finalitat de tramitar aquesta convocatòria.  

Documents adjunts