Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE MANACOR

Núm. 5447
Aprovació definitiva reglament del mercat municipal de Manacor

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament en sessió en sessió ordinària de dia 9 de desembre de 2019 acordà aprovar inicialment el Reglament del Mercat Municipal de Manacor (BOIB núm. 5 d'11 de gener de 2020).

Quedà exposat, per un termini de 30 dies hàbils, mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament a l'efecte que el veïnatge i les persones legítimament interessades puguin examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions.

En data 7 de febrer de 2020 i RGE 2150, Jeroni Ferrer Salas, en representació d'Andrea Salas i Miquel Angel Grimalt (Fruites Candida), presentà al·legacions a l'aprovació inicial del Reglament del mercat municipal de Manacor. 

Per acord de ple en sessió ordinària de 9 de març de 2020 es varen desestimar les al·legacions presentades, i es va aprovar definitivament el Reglament del Mercat Municipal, i sobre la base del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, es publica el text íntegre del Reglament, que tot seguit es transcriu, per a la seva entrada en vigor.

 REGLAMENT DEL MERCAT MUNICIPAL DE MANACOR

 PREÀMBUL

TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

Article 2. Definició i objectius del mercat

Article 3. Ubicació del mercat

Article 4. Intervenció de l'Ajuntament

Article 5. Subjectes

Article 6. Productes permesos per a la venda

TÍTOL II. DE L'ADMINISTRACIÓ DEL MERCAT

Article 7. Competències

Article 8. Direcció i inspecció de Sa Plaça

Article 9. Obres

Article 10. Reformes

Article 11. Trasllat dels trasts

Article 12. De l'associació de persones venedor o venedores

Article 13. De la constitució d'un Consell Sectorial

TÍTOL III. DE L'ADJUDICACIÓ DELS LLOCS DE VENDA

Article 14. De l'adjudicació dels llocs de venda

Article 15. De l'adjudicació temporal dels llocs de venda

Article 16. De la forma d'adjudicació dels llocs de venda

TÍTOL IV. TRANSMISSIBILITAT

Article 17. Traspàs i cessions

TÍTOL V. DE L'EXERCICI DE L'ACTIVITAT

Article 18. Obligacions de la concessionària

Article 19. Prohibicions

Article 20. Drets de la concessionària

Article 21. Neteja, recollida i depòsit de residus

Article 22. Canvi d'activitat

Article 23. Canvi d'ubicació

Article 24. Trasts de venda

Article 25. Taxa

Article 26. Extinció dels drets de concessió

Article 27. Tauler d'anuncis

TÍTOL VI. CALENDARI I HORARIS

Article 28. Calendari i horaris d'obertura

Article 29. Períodes d'inactivitat

Article 30. Zones habilitades

TÍTOL VII. RÈGIM SANCIONADOR

Article 31. Infraccions

Article 32. Infraccions lleus

Article 33. Infraccions greus

Article 34. Infraccions molt greus

Article 35. Sancions

Article 36. Prescripcions

Article 37. Òrgan sancionador

Article 38. Graduació de les sancions

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

DISPOSICIÓ FINAL

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA 

 

REGLAMENT DEL MERCAT MUNICIPAL DE MANACOR

PREÀMBUL

Tothom coneix la importància històrica, econòmica, social i comercial que atorga al municipi de Manacor el mercat municipal conegut com “Sa Plaça de ses Verdures”. Aquest mercat municipal, situat a la plaça de la Constitució de Manacor, forma part del patrimoni històric de Manacor, i és un factor clau en el comerç de proximitat que, gràcies a la seva ubicació cèntrica, és dinamitzador de sinergies amb altres formats comercials i de serveis instal·lats al seu voltant.

Sa Plaça està configurada en dos grans edificis de 202 m2 cada un, on s'ubiquen els 24 trasts de venda. Ambdós edificis consten de 12 trasts de 9,94 m2 cada un. També forma part de la plaça l'edifici situat a la cantonada de la part de baix de la plaça, el qual està dedicat exclusivament a la peixateria, i l'edifici del Repès situat al lateral dret de la part de dalt de la plaça.

Per mitjà d'aquest Reglament, l'Ajuntament té l'objectiu de preservar la rellevància del citat centre de comerç dotant-lo d'una nova perspectiva que li permeti adaptar-se al ràpid desenvolupament que està experimentant el sector comercial en l'actualitat i alhora promoure hàbits de consum sa, responsable i sostenible. És per això que amb aquest Reglament es regularan els productes permesos per a la venda, donant prioritat a aquells productes agroalimentaris de producció i elaboració pròpia.

El mercat és també un instrument de socialització de primer ordre, i contribueix a difondre entre la ciutadania determinats valors socials com els de la responsabilitat, la integració, la sostenibilitat i l'alimentació saludable.

Per mitjà dels diferents articles d'aquest Reglament es regula l'administració del mercat, fent referència a les competències de cada un dels òrgans de l'Ajuntament, per vetlar per la correcta gestió del mercat i la seva adaptació als ràpids canvis comercials actuals.

Com a objectiu principal d'aquest Reglament també es pretén modernitzar i revitalitzar el mercat de Sa Plaça de ses Verdures, transformant-lo en un centre més actiu on totes les parades es trobin cobertes i així permetre que tota la ciutadania pugui beneficiar-se d'aquesta dinamització. I és per aquest motiu que aquest Reglament també inclou la forma i els criteris tant de la concessió dels llocs de venda com de l'adjudicació temporal, els traspassos i les possibles cessions que es puguin produir.

La regulació, a través d'aquest Reglament, és la forma més adequada per aconseguir els objectius establerts per al mercat que facilitarà la gestió d'aquest servei públic en benefici de la població consumidora i de la societat en general. 

TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS 

Article 1. Objecte

Aquest Reglament té per objecte la regulació del funcionament del mercat municipal d'abastament de Manacor, servei públic municipal, així com l'establiment del seu règim administratiu, de conformitat amb el que disposa l'article 25.2 i) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local. 

Article 2. Definició i objectius del mercat

El mercat municipal de Manacor o, també d'ara endavant, Sa Plaça, és un centre de venda al públic de caràcter permanent amb la finalitat de servei com a centre d'abastament al públic, mitjançant l'acolliment al seu interior d'una pluralitat de llocs de venda al detall d'articles principalment alimentaris (frescos, refrigerats, congelats o cuinats) i també altres autoritzats especialment per l'Ajuntament.

El mercat municipal té la consideració d'establiment comercial, d'acord amb la definició prevista a l'article 11 de la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.

Queden exclosos d'aquest Reglament els mercats o mercats de l'anomenada venda ambulant, en qualsevol de les seves modalitats, que es regeixen per la normativa pròpia. 

Article 3. Ubicació del mercat

L'immoble on s'ubica el mercat municipal, situat a la plaça de la Constitució, és propietat de l'Ajuntament, i per la seva condició de bé de domini públic és inalienable, inembargable i imprescriptible.

També entra dins la definició d'aquest mercat l'edifici de la peixateria situat a la plaça de la Constitució, número 4, i l'immoble propietat de l'Ajuntament que està situat en el lateral dret, anomenat Repès. 

Article 4. Intervenció de l'Ajuntament

L'Ajuntament pot adoptar la forma que consideri més convenient per a la gestió de Sa Plaça, d'acord amb la legislació vigent i les necessitats municipals. En qualsevol cas, sigui quina sigui la forma de gestió, la regulació del mercat és competència de l'Ajuntament de Manacor en base a la seva potestat d'autoorganització.

L'Ajuntament té la facultat de definir el mix comercial més adient per al mercat establint el nombre de parades dedicades a cada denominació, sobre les bases d'un equilibri adequat de la demanda de les persones consumidores i usuàries i els hàbits de consum existents.

L'Ajuntament ha d'exercir la necessària intervenció administrativa, la vigilància de la seguretat ciutadana, de sanitat, la defensa de les persones consumidores i totes les funcions que impliquin l'exercici d'autoritat i que constituesquin una competència irrenunciable, sense perjudici de les diferents competències que tenguin altres administracions públiques en aquesta matèria.

El mercat municipal ha de garantir la qualitat i seguretat dels productes posats a la venda, la fidelitat en el despatx dels que s'expedesquin a pes i mida, la publicitat i la lliure competència. 

Article 5. Subjectes

Només poden ser titulars de parades les persones físiques o jurídiques, espanyoles o estrangeres, que tenguin plena capacitat d'obrar i no estiguin incurses en alguna de les prohibicions de contractar que estableix l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

Les persones jurídiques només poden ser adjudicatàries de llocs de venda si el comerç o l'activitat de serveis està compresa dins les finalitats, l'objecte o l'àmbit d'activitat que, d'acord amb els seus propis estatuts o regles fundacionals, els siguin propis. A aquest efecte s'assimilen a les persones jurídiques les comunitats de béns o societats civils. Les persones titulars, a més, han de complir els requisits exigits en aquest Reglament i els que, segons la normativa de l'activitat comercial o de serveis, els siguin d'aplicació.

En tot cas l'Ajuntament es reserva un trast per a circumstàncies temporals i/o esporàdiques, per a ús propi o cessió temporal, de forma gratuïta o en règim de lloguer. 

Article 6. Productes permesos per a la venda

1. Els productes que es vendran a les parades seran preferentment de tipus alimentari, sense perjudici de que l'Ajuntament pugui autoritzar la venda d'altre tipus d'article. Així, els articles de venda de les parades s'ajustaran a la classificació següent:

a) Peix i marisc: tota classe de peix i marisc fresc, així com tota classe d'articles semielaborats, refrigerats, precuinats i congelats els ingredients dels quals siguin els de la denominació. La venda d'aquests productes s'ha de dur a terme específicament al local de la peixateria.

b) Pesca salada, olives i conserves: tota classe de peix i marisc salat, sec, fumat, remullat o en salmorra, deshidratat o liofilitzat, i olives. Tota mena de conserves i semiconserves envasades vegetals i de peix, productes confitats en vinagre i escabetxats. Igualment es poden vendre articles semielaborats, refrigerats i precuinats els ingredients dels quals siguin els de la denominació.

c) Carnisseria: comprèn la venda de tota mena de carn fresca, refrigerada o congelada, de bou, vaca, vedella, xai i cabrit. En les instal·lacions s'ha d'establir la deguda separació entre els diferents tipus de carn, i s'han d'adequar en cada cas a les disposicions sanitàries vigents i a les que en endavant es puguin dictar. També es poden vendre articles alimentaris precuinats l'element principal dels quals sigui alguna de les carns autoritzades per a la venda. La denominació de la carn que es ven s'ha d'indicar en un cartell.

d) Menuts: tota mena de despulles de bestiar boví, oví i cabrum.

e) Cansaladeria, xarcuteria, embotits i formatges: inclou la venda de carn de porc, xulla fresca, salada i congelada, embotits, pernils, patés, altres productes del porc frescos, secs, fumats o curats i derivats semielaborats, precuinats, frescos o congelats.

f) Aviram, caça i ous: comprèn la venda de carn de pollastre, gallina, ànnera, colomí i altres aus comestibles, conills, caragols de terra i ous de tota classe. També inclou tota classe d'aliments precuinats l'ingredient principal dels quals sigui algun dels elements indicats.

g) Conserves: inclou la venda de tota mena d'articles animals i vegetals subjectes a un procediment de conservació, degudament envasats i retolats, així com gelees, codonyat, mel, espècies envasades, anxoves, sucs, vinagres, aladrocs en vinagre, bolets secs,

nyores, bitxos i pebres secs. Aquestes parades són les úniques autoritzades per detallar aliments vegetals conservats, conserves vegetals i de peix, així com olives i adobats.

h) Fruites i verdures: inclou la venda de tota classe de fruites, verdures i hortalisses, bolets, patates i altres tubercles, frescos, secs o congelats. També es poden vendre productes precuinats l'ingredient principal dels quals sigui algun dels productes citats.

i) Llegums i cereals: comprèn la venda de tota classe de sopa i cereals secs, grans i les seves farines, purés i sèmoles; tota classe de llegums cuits i remullats. També tota classe d'articles precuinats que tenguin com a ingredient principal algun dels productes citats.

j) Productes làctics: s'inclou la venda de tota classe de productes làctics, formatges i derivats d'ambdós, així com tota classe d'articles precuinats que tenguin com a ingredient principal algun dels aliments citats.

k) Fruites seques, aliments dietètics i herboristeria: comprèn la venda de tot tipus de fruites seques i torrades, així com productes de snacks fregits, també la venda d'herbes aromàtiques, medicinals i per a infusions, preparats dietètics i de règim, espècies, productes macrobiòtics, productes alimentaris baixos en calories, substitutius del tabac i infusions.

l) Pastisseria: amb la instal·lació adequada pot comprendre la venda de tota classe de productes de pastisseria, rebosteria, galetes, confiteria, xocolata i bombons de producció pròpia i artesanal, torrons, massapans, fruites gebrades, en almívar i confitades i cava.

m) Forn: inclou la venda de tota classe de pa, farines, croissants, coques i ensaïmades sense farcir i magdalenes. Ha d'adequar la seva estructura i funcionament al que establesqui la normativa vigent sobre estructura, funcionament i condicions higienicosanitàries dels establiments expenedors de pa.

n) Floristeria: comprèn la venda de tota classe de plantes, llavors i flors artificials o naturals, tallades o en cossiols, gerros, rams, corones, terres vegetals i abonaments per a jardineria.

o) Tapes o altres productes cuinats semblants: amb autorització prèvia de l'Ajuntament es poden vendre tapes o altres productes cuinats semblants. Aquesta venda s'ha de realitzar de forma ordenada, les possibles coes s'han de col·locar de tal manera que no perjudiquin cap lloc de venda. Si el venedor o venedora o venedor o venedoraa de les tapes no aconsegueix establir aquest ordre ha de ser sancionat i se li ha de retirar l'autorització per a la venda de tapes.

p) Servei de restauració amb la instal·lació adequada per permetre la venda de begudes i productes elaborats.

2. La classificació anterior de productes de venda no és excloent. L'Ajuntament té les facultats d'autoritzar-ne d'altres.

3. La instal·lació d'una activitat no prevista en l'article anterior requereix l'autorització expressa de la corporació. A aquest efecte, la concessionària ha de comunicar a l'Ajuntament els productes que preveu la seva llicència fiscal. Amb l'objecte de regular l'equilibri comercial, l'Ajuntament ha d'estudiar la concessió total o parcial d'aquests productes. A requeriment de l'autoritat sanitària competent s'han d'adoptar les mesures correctores necessàries per adequar les instal·lacions de cada lloc de venda a la normativa tecnicosanitària aplicable a cada article.

La persona adjudicatària d'un trast, amb les instal·lacions adequades i atenent les condicions higienicosanitàries vigents, pot vendre altres productes sempre que els articles puguin coexistir segons les compatibilitats. Per poder vendre aquests productes, prèviament ha de presentar una sol·licitud acompanyada de la llicència fiscal i l'Ajuntament li ha de concedir l'autorització.

 TÍTOL II

DE L'ADMINISTRACIÓ DEL MERCAT

Article 7. Competències

L'Ajuntament és propietari de l'edifici i de les instal·lacions comunes del mercat municipal i, per tant, és sempre el responsable últim de la seva seguretat i vigilància, de l'administració, de la conservació, del manteniment i de qualsevol altre aspecte o servei propi del funcionament del mercat. En tot cas, l'autoritat municipal al mercat està representada per la batlia de la corporació municipal i en cas de delegació, pel regidor o regidora responsable en cada moment de les qüestions relatives al mercat, així com pel personal adscrit a aquest servei.

El servei del mercat municipal es desenvolupa sota el marc de les competències següents:

1. Són competències del Ple municipal:

a) Variar i suprimir la prestació del servei.

b) Construir un nou mercat i clausurar l'existent.

c) Aprovar, modificar o derogar aquest Reglament.

d) Aprovar les taxes o els preus públics que calgui aplicar.

e) Altres que li conferesquin especialment les lleis.

2. Són competències de la batlia o de la regidoria delegada:

a) Fixar els horaris del mercat i el calendari d'obertura, inclosos els diumenges i festius que la llei permeti obrir.

b) Fer vetlar pel compliment de totes les disposicions que incidesquin sobre matèria d'abastament, qualitat, fidelitat, pes o mesura, preus i sobre la lliure competència entre les persones venedor o venedores, com a mitjà per defensar l'economia i els drets de les persones consumidores.

c) Encomanar la vigilància de la seguretat alimentària i el compliment de totes aquelles funcions que impliquin l'exercici de l'autoritat i que siguin competència irrenunciable.

d) Imposar les sancions derivades de tot tipus de faltes o infraccions.

e) Posar en coneixement d'altres autoritats les infraccions en matèria de competències d'altres administracions.

f) Autoritzar la transmissió de la concessió a terceres persones per part de la persona adjudicatària, en les situacions especialment recollides en aquest Reglament.

g) Variar el nombre de trasts de cada denominació, eliminar-los o introduir-de de nous i autoritzar el canvi de denominació dels trasts.

h) Les altres que li atorguin les lleis.

3. Són competències de la Junta de Govern totes aquelles que li delegui la batlia.

Article 8. Direcció i inspecció de Sa Plaça

1. La direcció de Sa Plaça l'exerceix la regidoria responsable de l'àrea en representació de l'Ajuntament davant les persones titulars dels trasts. La inspecció de Sa Plaça l'ha de realitzar el personal que tengui assignada aquesta tasca, el qual és responsable de la gestió administrativa necessària per al seu funcionament, de la custòdia de les claus de l'edifici i de la vigilància del compliment d'aquest Reglament i de qualsevol altra disposició que afecti les activitats que s'hi desenvolupen.

2. Són funcions de la inspecció de Sa Plaça:

  • Dirigir els aspectes comuns de Sa Plaça i el personal que s'hi adscrigui, sota les ordres de l'òrgan responsable de la gestió.
  • Vetlar pel compliment de l'horari i el calendari establert.
  • Tenir cura que l'activitat es realitzi amb la normalitat i l'harmonia necessàries segons les disposicions vigents i aquest Reglament, i donar compte a l'òrgan competent de qualsevol anomalia que s'observi.
  • Vetlar pel bon ordre, per la neteja de Sa Plaça i per l'ús acurat de les instal·lacions i els consums.
  • Atendre les queixes i reclamacions del públic i titulars dels trasts i transmetreles, si escau, a l'òrgan responsable de la gestió.
  • Practicar la inspecció dels llocs de venda, de l'etiquetatge dels productes i preus, dels instruments de pesada i mesures; comprovar aleatòriament que el pes de les balances és correcte; comprovar que els noms dels productes estan retolats en llengua
  • catalana, i que el personal d'atenció al públic té competència per atendre el públic en català, d'acord amb el Decret 49/2018, de 21 de desembre, sobre l'ús de les llengües oficials en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  • Notificar a les persones titulars dels llocs de venda les disposicions dels òrgans de govern del municipi que els afectin directament.
  • Tenir cura de totes aquelles competències que resultin de l'aplicació d'aquest Reglament o que delegui expressament l'òrgan responsable de la gestió.
  • Complir i fer complir el Reglament i qualsevol norma d'acompanyament de règim interior.
  • Vetlar que es realitza el pla de gestió de residus.
  • Controlar l'activitat dels trasts i vigilar que les activitats es desenvolupin de forma normal, procurant que no es produesquin fraus i que no s'alteri l'ordre.
  • Aixecar actes davant d'una presumpta infracció.
  • Vigilar que es mantenen els preus al llarg del dia i que estan indicats amb cartells.
  • Posar en coneixement de l'òrgan responsable de la gestió les anomalies detectades i les faltes registrades.
  • Informar dels deterioraments observats en els materials i les instal·lacions a l'òrgan responsable de la gestió.
  • Vetlar pel compliment de les especificacions sobre seguretat que emanen de l'òrgan responsable de la gestió, i les de seguretat alimentària, laborals, gestió delmedi ambient, reciclatge de residus, prevenció de riscos laborals i evacuació en cas d'emergència, que emanen de la legislació vigent.
  • Portar llibres de registre, d'acord amb les normatives vigents sobre protecció de dades de caràcter personal, com:

- Registre de dades personals i adreces actualitzades de les persones titulars de les concessions i del personal seu que opera a Sa Plaça.

- Registre de concessions i llicències de trasts.

- Registre i arxiu de comunicats i actes de reunions de l'òrgan responsable de la gestió.

- Registre i obertura d'actes d'infraccions.

- Registre de queixes i reclamacions.

Article 9. Obres

1. No es poden realitzar obres ni instal·lacions de cap classe en els trasts de Sa Plaça sense les autoritzacions prèvies que requeresqui l'Ajuntament.

2. Van a càrrec de les persones titulars de les concessions les obres d'adaptació dels trasts a les directrius que marqui l'Ajuntament, com també totes les instal·lacions que s'hi hagin de realitzar i les despeses de conservació d'aquests trasts i instal·lacions.

3. L'Ajuntament, per causa justificada, pot ordenar l'execució de les obres d'adaptació; les concessionàries estan obligades a realitzar-les segons les indicacions de l'Ajuntament, excepte casos excepcionals d'acord amb l'apreciació discrecional de l'Ajuntament.

4. Totes les obres que es realitzin als trasts que quedin unides de forma permanent a l'edifici de Sa Plaça o a altres elements integrants de l'immoble esdevenen de propietat municipal.

S'entén que aquestes obres queden unides a l'edifici o als elements de Sa Plaça quan no es poden separar sense que es deteriorin.

Article 10. Reformes

L'Ajuntament pot efectuar les reformes que resultin necessàries al mercat municipal. Les concessionàries no poden exigir cap indemnització per la reducció de les vendes motivades per aquestes reformes. Transcorreguts tres mesos des de l'inici de les obres, l'Ajuntament ha de facilitar els mitjans necessaris per tal que les concessionàries puguin desenvolupar la seva activitat.

En el cas que la reforma impliqui el tancament del mercat, les concessionàries queden alliberades d'abonar el cànon dels trasts i les seves contribucions periòdiques a les despeses de neteja, manteniment, etc., mentre durin les obres.

Article 11. Trasllat dels trasts

L'Ajuntament pot traslladar qualsevol concessionària sempre que aquesta decisió es justifiqui en la necessitat de realitzar obres de conservació o millora del mercat, d'efectuar una redistribució d'espais orientada a incrementar el rendiment comercial o qualsevol altra circumstància anàloga que redundi en benefici de la generalitat de persones usuàries.

Aquest trasllat s'ha de fer a un lloc de característiques equivalents al lloc de la concessió, i ha de durar el temps imprescindible que exigesquin les circumstàncies expressades en el paràgraf anterior.

Article 12. De l'associació de persones venedor o venedores

Per al bon funcionament de l'organització del mercat, les persones titulars dels drets de llocs de venda poden constituir-se legalment en una associació amb la finalitat de regular-ne el funcionament. Han d'elaborar els seus propis estatuts, que mai no poden anar en contradicció amb aquest Reglament. Les seves competències, sense perjudici d'altres que pugui atorgar un possible conveni amb l'Ajuntament, són:

a) Defensar els interessos comuns de les persones titulars dels llocs de venda i altres espais del mercat.

b) Mantenir la relació amb l'Ajuntament i els òrgans responsables de la gestió de Sa Plaça sobre tot allò que es referesqui al mercat i pugui afectar tant la generalitat com un grup de les concessionàries.

c) Promoure i impulsar comercialment el mercat municipal així com proposar mesures que tendesquin a l'increment de la qualitat i la competitivitat.

La batlia, o la regidoria delegada, pot instar la constitució d'un Consell Sectorial amb una composició paritària. Aquest Consell està format per la regidoria delegada, que el presideix; dues persones en representació de l'Ajuntament designades per la regidoria; una persona en representació de l'oposició, i quatre persones en representació de l'Agrupació de Comerciants. El Consell Sectorial té caràcter consultiu i no vinculant i les seves funcions són:

a) Vetlar per la correcta gestió del mercat.

b) Estudiar les actuacions que s'han de dur a terme, tant periòdiques com puntuals, per millorar la gestió comercial de l'establiment.

c) Proposar mesures i planificar les accions i els recursos adients per a la conservació, manteniment i reforma del mercat, així com plans de millora, i modificació de les instal·lacions o reparacions.

d) Proposar modificacions parcials o temporals del calendari i de l'horari de funcionament del mercat establerts al Reglament.

El Consell convoca les sessions a iniciativa de la presidència o a petició de la majoria de les persones que componen l'Agrupació de Comerciants.

Les persones membres del Consell Sectorial poden delegar el seu vot en la resta de membres. Els acords s'adopten per unanimitat. Quan no sigui possible obtenir el consens unànime, s'han de sotmetre les propostes a votació, a petició de l'Ajuntament, de la persona en representació de l'oposició o de les persones en representació de l'Agrupació de Comerciants.

En aquest cas, la presidència expressa de forma clara i precisa els termes de l'assumpte o assumptes que se sotmeten a votació. 

TÍTOL III DE L'ADJUDICACIÓ DELS LLOCS DE VENDA

Article 14. De l'adjudicació dels llocs de venda

1. Poden ser titulars de les concessions dels trasts les persones físiques o jurídiques de nacionalitat espanyola o de qualsevol país de la Unió Europea i totes les persones d'altres nacionalitats que tenguin regularitzada la seva situació per exercir activitats econòmiques a l'Estat espanyol. Les persones que optin a la concessió han de tenir plena capacitat jurídica i d'obrar i han de complir les condicions exigibles per la normativa sobre contractació administrativa.

2. La peixateria s'adjudica segons la normativa d'aplicació.

3. La concessió s'adjudica a una sola persona titular.

4. La concessionària pot sol·licitar fins a un màxim de tres trasts contigus.

5. El termini de la concessió administrativa dels trasts és de 10 anys prorrogables 5 més.

Article 15. De l'adjudicació temporal dels llocs de venda

En el cas que hi hagi trasts buits es poden realitzar concessions temporals d'acord amb la normativa d'aplicació.

L'Ajuntament es pot reservar un trast per a si mateix a l'efecte de promoure les activitats i productes que són propis del seu àmbit competencial. De la mateixa manera, pot acordar la cessió temporal i gratuïta d'aquest trast a entitats o institucions sense ànim de lucre per a les seves finalitats.

Article 16. De la forma d'adjudicació dels llocs de venda

La forma d'adjudicació de les parades del mercat s'efectua ordinàriament mitjançant concurs i en règim de concurrència pública, excepte en l'ocupació temporal.

El concurs es regeix pel corresponent plec de condicions signat per personal tècnic competent, el qual ha de determinar:

h. El nombre de les parades que són objecte de concurs.

i. El tipus de productes que tenen prioritat de venda.

j. Els criteris de selecció.

k. Les condicions que han de reunir les persones interessades.

l. Els deures i les obligacions de la concessionària.

m. Altres qüestions que es considerin d'interès. 

TÍTOL IV

TRANSMISSIBILITAT

Article 17. Traspàs de les cessions

1. El comerç en el mercat l'han d'exercir les persones titulars dels llocs, i també poden exercir l'activitat els seus familiars fins al segon grau de consanguinitat i afinitat, així com els seus treballadors i treballadores; sempre que hagin estats donats d'alta a la Seguretat Social per a l'exercici d'aquesta activitat.

2. La concessió és transmissible en el cas de mort, jubilació o incapacitat de la persona titular per exercir la professió acreditada documentalment. En aquests casos, en les condicions que preveu aquest article i pel temps que queda de concessió i de pròrroga, la transmissió es pot fer a la persona cònjuge, fills i filles, nets i netes, pare, mare, germans i germanes, i personal que hagi treballat més d'un any per a la persona titular.

El personal per poder optar a aquest dret ha de demostrar haver treballat durant més d'un any per compte de la persona titular, amb una jornada d'almenys el 50%. A aquest efecte ha de presentar els contractes de treball degudament inscrits com a persona treballadora assalariada i l'alta a la Seguretat Social.

L'Ajuntament ha d'autoritzar el traspàs de la concessió a la persona interessada, que prèviament ho ha d'haver sol·licitat. L'autorització s'ha de fer sense perjudici de terceres persones que hi tenguin dret.

La sol·licitud ha de fer-la la persona interessada en el termini de tres mesos comptadors des del dia de la defunció, jubilació o incapacitat de la persona titular. En cas contrari, es declara sense efectes la concessió, i extingit qualsevol dret sobre la titularitat de lloc, que queda vacant.

3. En el cas que entre les persones interessades en dret no hi hagi un acord o document testamentari o document escrit vàlid de darrera voluntat que anomeni la persona adquirent de la concessió o hi hagi més d'una sol·licitud, l'ordre de prelació per autoritzar-li la concessió pel temps que resti per finalitzar la concessió és la següent: cònjuge, fills i filles, nets i netes, pare i mare, germans i germanes, i personal. En cas que la sol·licitud sigui demanada per dues o més persones del mateix grau, es decideix per sorteig.

La nova persona titular ha de reunir els requisits que preveu aquest Reglament i els que preveuen les prescripcions tècniques per les quals es va atorgar la concessió. 

TÍTOL V

DE L'EXERCICI DE L'ACTIVITAT

Article 18. Obligacions de la concessionària

1. Les persones titulars dels trasts, per a l'exercici de la seva activitat comercial o de serveis, han de complir les obligacions següents:

a) Respectar les condicions exigides en la normativa reguladora dels productes objecte de comerç, en especial aquells destinats a l'alimentació humana.

b) Tenir exposat al públic, en lloc visible, el títol administratiu identificatiu de la concessió i els preus de venda de les mercaderies, que han de ser finals i complets, imposts inclosos.

c) Tenir a disposició de les persones consumidores i usuàries els fulls de queixes i reclamacions, d'acord amb el model reglamentari establert.

d) Respectar els veïnats i veïnades de la zona, fent el mínim renou possible durant el temps de preparació dels llocs de venda; principalment dins hores anteriors a les 8.00 hores del matí.

e) Exercir la seva activitat durant les hores i dies assenyalats.

f) Oferir a les persones consumidores la informació que amb caràcter obligatori indiqui la legislació sectorial de cada producte.

g) Estar al corrent del pagament de les obligacions econòmiques amb l'Ajuntament i amb altres administracions públiques.

h) Tenir contractada una pòlissa de responsabilitat civil, amb cobertura suficient, que cobresqui els riscos propis del comerç minorista.

i) Estar al corrent de les obligacions socials, tant pròpies com del personal assalariat.

j) Tenir a disposició de l'Ajuntament, que els pot sol·licitar en qualsevol moment, els darrers butlletins de cotització a la Seguretat Social.

k) Tenir a disposició de l'Ajuntament la documentació acreditativa de l'ocupació del trast, els justificants de pagament de les taxes municipals, els albarans de compra de les mercaderies i la pòlissa de responsabilitat civil.

l) Disposar dels instruments de pesar i mesurar necessaris, que han d'ajustar-se als models homologats oficialment, procurant l'ús de balances automàtiques, que s'han de col·locar de forma que el pes pugui ser vist i comprovat per la persona consumidora. Igualment han de tenir a la vista el certificat d'haver regulat les bàscules amb la periodicitat establerta en la normativa aplicable al cas.

m) Transportar els productes fins al mercat i dins d'aquest en les mesures higièniques adients, utilitzant per això els vehicles i mitjans de transport adequats.

n) Assumir directament les despeses que es derivin de l'activitat pròpia dels trasts.

o) Utilitzar un llenguatge adequat per al desenvolupament de l'activitat

p) Mantenir neta i en condicions de salubritat tant la porció de domini públic utilitzada com els espais comuns. A més, mantenir els passadissos i els altres espais comuns lliures de material, obstacles i residus, de conformitat amb el que disposa l'article 21.

q) Abonar la taxa corresponent.

r) Complir amb les campanyes comercials i calendaris d'activitats de productes frescs del mercat o relacionats amb el bons hàbits d'alimentació, establert prèviament mitjançant negociació entre l'Ajuntament i l'Associació de Comerciants.

s) Tenir a l'abast de les persones consumidores i usuàries de Sa Plaça un sistema documentat de queixes, suggeriments i reclamacions de la clientela.

t) Entregar el tiquet de compra amb les dades d'identificació del comerç i del producte.

u) Mantenir un comportament adequat al bon consum i a les normes de convivència i cortesia.

v) Atendre el públic amb la correcta educació.

w) Respectar el medi ambient: reciclar tot el que sigui possible i depositar-ho als contenidors corresponents, limitar l'ús de bosses de plàstic i de productes tòxics o corrosius, utilitzar productes de neteja respectuosos amb el medi ambient.

x) Manipular els aliments d'acord amb la normativa establerta.

y) Col·laborar en les tasques d'inspecció sanitària quan es doni el cas.

2. La concessionària que tengui el local de la peixateria, a més del que estableix el punt anterior, ha de complir les obligacions següents:

a) Tenir cura del material i les instal·lacions objecte de cessió i retornar-ho, en acabar la concessió, en perfecte estat d'ús i manteniment.

b) Deixar inclosos dins la concessió els canvis o les renovacions efectuades, amb la qual cosa passen a ser propietat de l'Ajuntament.

c) Demanar permís i autorització per a qualsevol canvi del local i/o instal·lacions.

d) Ser responsable de l'obertura i el tancament del local.

3. Aquestes obligacions s'estenen a qualsevol persona que treballi a compte de la concessionària.

4. Les persones titulars de les concessions són responsables civils subsidiàries dels danys a terceres persones ocasionats per les empreses o persones contractades en el transcurs de l'execució de les obres, manteniment o reparació en les instal·lacions del seu trast.

5. L'Ajuntament no assumeix cap responsabilitat pels danys, sostraccions o deteriorament de les mercaderies, i tampoc assumeix la responsabilitat d'una veritable i pròpia custòdia.

Article 19. Prohibicions

Amb caràcter general s'estableixen les prohibicions següents:

a) Estendre les mercaderies fora dels trasts o en lloc distint del que els correspongui.

b) Netejar despulles en el mercat durant l'horari assenyalat per a la venda al públic.

c) Netejar en els llocs el peix destinat a la venda llevat que sigui a sol·licitud de la persona que el compra, per preparar-lo per al consum.

d) Disposar de recipients o altres utensilis que facilitin manipulacions nocives o emmagatzemar qualsevol classe de productes insalubres.

e) Tirar fems i residus fora dels recipients privatius de cada lloc o generals.

f) Exposar els productes que necessiten reglamentàriament conservació per fred fora dels mobles frigorífics adequats en cada cas.

g) Recongelar els aliments.

h) Vendre a granel o de manera fraccionada quan estigui prohibida aquesta forma de venda en les reglamentacions tecnicosanitàries o normes específiques corresponents.

i) Utilitzar papers periòdics, impresos, etc. per embolicar els productes. No té la consideració de paper imprès el que du consignat el nom, l'adreça de la persona venedor o venedoraa o altres indicacions damunt la cara que no està en contacte amb l'aliment.

j) Vendre com a frescs productes congelats.

k) Estendre les mercaderies fora del perímetre o demarcació de cada trast, o interceptar el pas pels carrers amb les mercaderies. El pas entre els mostradors s'ha de trobar sempre expedit.

Article 20. Drets de les concessionàries

La concessionària té els drets següents:

a) Explotar a risc i ventura l'activitat econòmica corresponent en l'espai i béns afectes objecte de la concessió fins que finalitzi.

b) Gaudir de l'ús i els drets que li atorga la concessió. Tanmateix, la concessió s'entén atorgada salvant el dret de propietat i sense perjudici de terceres persones.

c) Explotar el trast d'acord amb les prescripcions d'aquest Reglament i la normativa aplicable a l'activitat comercial.

d) Disposar de mitjans tècnics i instal·lacions per desenvolupar la seva activitat i per garantir el funcionament del mercat en general.

e) Introduir millores, noves instal·lacions o serveis, amb l'obtenció prèvia de les oportunes autoritzacions.

f) Qualsevol altre que resulti d'aquest Reglament.

 

Article 21. Neteja, recollida i dipòsit de residus

1. Les persones a les quals s'hagi autoritzat l'explotació d'una parada estan obligades a mantenir nets i en condicions de salubritat els espais o instal·lacions que els correspon ocupar, així com els passadissos i els espais comuns, els quals s'han de mantenir lliures de material, obstacles i residus.

A més, totes les concessionàries del mercat estan obligades a recollir les deixalles que s'originin als llocs de trànsit públic com a conseqüència de les operacions que realitzin per si mateixes o a través de persones col·laboradores o assalariades. Així mateix han de depositar les deixalles als llocs i els recipients que s'assenyalin per facilitar-ne la recollida, dins l'horari establert.

2. La persona autoritzada per a l'explotació de la peixateria està obligada a mantenir-la en òptimes condicions de neteja i salubritat, d'acord amb la normativa sanitària actual i les següents condicions tecnicosanitàries:

• Sala de venda aïllada de l'exterior (via pública) amb porta o similar (cortina d'aire).

• Finestres i obertures protegides de la presència de plagues (malla mosquitera).

• Parets, terra i sostre, llisos, impermeables i de fàcil neteja.

• Llums protegits.

• Manteniment del peix amb gel. Exposició del peix en fred, sobre una superfície amb una inclinació adequada i amb desguàs per eliminar les aigües de la fusió del gel.

• Protecció del sol: el peix no pot rebre l'acció directa dels raigs del sol.

• Aparells de refrigeració idonis per mantenir el peix entre 0-7ºC al centre de les peces.

• Aparells que permetin mantenir el peix congelat a <-18ºC constantment.

• Peixeres per al manteniment dels crustacis vius amb higiene correcta de l'aigua.

• Instal·lacions per a la neteja del peix i marisc, del bacallà i de les mans, i estris amb aigua calenta i freda amb aixeta d'accionament no manual.

• Magatzem de mercaderia i cambra frigorífica suficients per al gènere que s'adquireix.

• Recipients adequats per mantenir el bacallà remullat en refrigeració.

• Instal·lacions i superfícies de treball adequades per a la neteja i manipulació del bacallà.

• Vitrines per protegir els productes alimentaris, quan així sigui necessari.

• Poals de fems i residus amb tapa i pedal.

Article 22. Canvi d'activitat

Es pot sol·licitar i autoritzar el canvi d'activitat sempre que es doni alguna de les circumstàncies següents:

a) Que el canvi sol·licitat no alteri el mix comercial establert en el mercat.

b) Que es tracti d'una activitat inexistent fins al moment de la sol·licitud en el mercat.

c) Que es tracti d'una unitat de venda recuperada per l'Ajuntament, que pot modificar el seu destí per tal d'optimitzar la varietat del comerç.

d) Que sigui en benefici de l'interès general del mercat.

Per poder atendre una sol·licitud de canvi d'activitat cal estar al corrent del pagament amb l'Ajuntament. Aquesta sol·licitud s'ha de sotmetre a informació pública per un termini no inferior a quinze dies hàbils en el tauler d'anuncis del mercat, període durant el qual qui es consideri afectat pel canvi d'activitat pot formular totes les al·legacions que estimi oportunes.

Article 23. Canvi d'ubicació

Per poder atendre una sol·licitud de canvi d'ubicació cal estar al corrent del pagament amb l'Ajuntament. Aquesta sol·licitud s'ha de sotmetre a informació pública per un termini no inferior a quinze dies hàbils en el tauler d'anuncis del mercat, període durant el qual qui es consideri afectat pel canvi d'activitat pot formular totes les al·legacions que estimi oportunes.

Article 24. Trasts de venda

1. Queda totalment prohibit rellogar o cedir totalment o parcialment els llocs de venda.

2. Tots els trasts han de tenir en lloc visible un rètol on consti, com a mínim, l'activitat de venda autoritzada.

3. El lloc de venda s'ha de destinar exclusivament a la venda i exposició dels productesautoritzats per la corresponent concessió municipal.

4. S'han d'exhibir els preus de tots els articles exposats a la venda, d'acord amb la normativa vigent.

5. No es poden agrupar trasts de Sa Plaça per tal d'ampliar la zona de venda sense autorització prèvia de l'Ajuntament.

Article 25. Taxa

La quota tributària queda determinada per la corresponent taxa municipal establerta a l'ordenança fiscal de l'Ajuntament de Manacor.

Article 26. Extinció dels drets de concessió

Els drets de concessió de les parades s'extingeixen per:

a) Finalització del termini d'adjudicació.

b) Renúncia de la persona titular.

c) Causa d'interès públic, amb la corresponent indemnització prèvia, si escau, a la persona titular.

d) Mort de la persona titular, incapacitat declarada per a la professió o jubilació sense adquirents amb dret.

e) Dissolució de la persona jurídica titular.

f) Cessió del lloc de venda a una tercera persona sense compliment dels requisits establerts en aquest Reglament.

g) Pèrdua d'alguna condició de les exigides per ser concessionària.

h) Sanció ferma en aplicació del règim sancionador establert en aquest Reglament.

i) Incompliment reiterat dels horaris i dies de venda.

j) Supressió del servei públic per raons d'interès públic.

k) Lloguer o cessió del trast sense autorització.

l) Tancament del trast durant més d'un mes o 30 dies consecutius, excepte amb autorització expressa de l'Ajuntament. Aquest termini no es considera interromput en cas d'obrir el lloc durant un o més dies, a l'efecte de simular una aparença de venda.

Quan s'extingeixen els drets d'ocupació, sigui quina sigui la causa, les persones titulars han d'abandonar i deixar llestos i buits, a disposició de l'Ajuntament, els espais objecte de concessió.

Article 27. Tauler d'anuncis

Al recinte hi ha d'haver un tauler oficial d'anuncis, que s'ha d'ubicar en un lloc visible, en el qual s'hi han d'exposar totes les disposicions de règim interior o de caràcter general que afectin tant les persones titulars dels llocs de venda com el públic en general. Així, s'entén que queden legalment notificades aquestes disposicions, sense altre requisit que la publicació en la forma descrita. 

TÍTOL VI

CALENDARI I HORARIS

Article 28. Calendari i horaris d'obertura

1. Com a norma general, i subjecte a possibles excepcions, el mercat no obri al públic abans de les 7.00 h del matí ni pot tancar després de les 22.00 h de dilluns a dissabte, i en cap cas l'horari comercial establert no pot incomplir la normativa vigent afecta.

2. La peixateria pot tenir un horari específic, el qual s'ha de determinar a la concessió.

3. L'exercici de l'activitat comercial s'ha de realitzar de manera ininterrompuda durant els dies i les hores en què Sa Plaça estigui oberta al públic, a excepció dels períodes reglamentaris de tancament o d'autorització expressa de l'Ajuntament.

4. Les persones concessionàries han de respectar les normes que estableix aquest Reglament pel que fa a preparar bé el trast, proveir-lo i desmuntar-lo, l'horari acordat de Sa Plaça, així com els horaris establerts per netejar els trasts i per fer el manteniment de les instal·lacions objecte de la concessió.

5. L'horari de Sa Plaça és el que acorda l'Ajuntament, amb consulta prèvia amb l'Associació de Sa Plaça. L'Ajuntament es compromet a considerar les diferents necessitats comercials que es donen a Sa Plaça.

6. L'horari per preparar els trasts és com a màxim d'una hora i mitja abans de l'obertura de Sa Plaça al públic. A partir de l'horari de tancament es disposa d'una hora per desmuntar els trasts, excepte els dissabtes, que es disposa de dues hores.

a) Qui necessiti més temps per a la preparació dels llocs o qui per qualsevol altre motiu no pugui complir els horaris, ho ha d'exposar a l'Ajuntament, que ha de prendre una resolució.

b) No es poden realitzar feines de desmuntatge mentre Sa Plaça estigui oberta al públic.

7. Els trasts s'han de mantenir oberts durant els dies i les hores en què Sa Plaça estigui oberta al públic, a excepció dels períodes reglamentaris de tancament o d'autorització expressa per l'Ajuntament.

Article 29. Períodes d'inactivitat

1. Els trasts no poden estar tancats més de tres dies consecutius ni més de 14 dies anuals sense causa justificada.

2. Les concessionàries dels trasts han de comunicar per escrit al personal municipal responsable el període triat de tancament per vacances, així com qualsevol altre període d'inactivitat per causa justificada.

3. El tancament injustificat d'un trast és considerat motiu d'incoació d'expedient sancionador.

Qualsevol excepció ha de ser autoritzada per l'Ajuntament, i prèviament la persona titular ha d'haver presentat una sol·licitud raonada.

Article 30. Zones habilitades

1. Les activitats de càrrega i descàrrega de mercaderies només es poden realitzar a la zona habilitada a aquest efecte.

2. Les deixalles produïdes per l'activitat de Sa Plaça han de ser depositades en els contenidors ubicats en la zona habilitada a aquest efecte.

 

​​​​​​​ TÍTOL VII

RÈGIM SANCIONADOR

Article 31. Infraccions

1. Les persones titulars dels trasts són responsables de les infraccions a les disposicions d'aquest Reglament i a les del plec de clàusules administratives de la concessió que cometin elles mateixes, els seus familiars o les persones assalariades que treballin al trast. Les infraccions són qualificades de lleus, greus i molt greus.

Sense perjudici de les responsabilitats d'altra índole que es puguin derivar, constitueixen infraccions administratives en matèria de comerç interior les accions o omissions tipificades en aquest Reglament.

2. No es pot imposar una sanció si no s'ha tramitat el procediment sancionador oportú.

El procediment sancionador s'ha de tramitar com preveu la llei d'aplicació, concretament la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú; la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques, i el Decret  14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.

Article 32. Infraccions lleus

És una infracció lleu l'incompliment de qualsevol article d'aquest Reglament que no figuri qualificat de greu o molt greu en els articles següents, sens perjudici del que disposen els apartats següents:

a) La manca de neteja del lloc de venda, manca de pulcritud i decoració dels llocs de venda i de les persones titulars, de conformitat amb l'article 21.

b) La negativa a facilitar qualsevol document relatiu a la concessió quan se li requereix.

c) Les irregularitats en el compliment de l'horari al públic.

d) El tancament no autoritzat del trast d'un a tres dies sense causa justificada.

e) La realització d'operacions de pesada fora de la vista del públic.

f) No depositar els residus generats en el contenidor corresponent per tal de facilitar-ne la recollida selectiva.

g) No tenir a disposició del públic els fulls de queixes i reclamacions.

h) No respectar les veïnes i les veïnes o veïns de la zona; s'ha de fer el mínim renou possible durant el temps de preparació dels llocs de venda.

i) La no exhibició de la informació que amb caràcter obligatori indiqui la legislació sectorial de cada producte.

j) La incorrecció en el tracte amb altres concessionàries, amb el públic, amb el personal de l'Ajuntament i amb els treballadors de les altres concessionàries.

k) El no compliment amb les campanyes comercials i calendaris d'activitat establerts amb negociació prèvia.

Article 33. Infraccions greus

a) El tancament no autoritzat del trast per més de tres dies.

b) La venda de productes no corresponents als autoritzats per a cada trast.

c) La utilització de balances o altres instruments de pes i mesura no homologats.

d) La no disposició dels albarans o factures justificatives de l'adquisició del gènere posat a la venda.

e) No tenir contractada una pòlissa de responsabilitat civil, amb cobertura suficient, que cobresqui els riscos propis del comerç minorista.

f) Tenir personal sense la documentació laboral necessària.

g) Apartar, seleccionar o ocultar gènere de venda.

h) La no col·locació dels cartells amb la denominació i els preus dels productes.

i) No conservar adequadament el trast així com les seves instal·lacions.

j) El lloguer del trast.

k) El traspàs o cessió del trast sense complir les condicions i requisits de sol·licitud a

l'Ajuntament i sense la consegüent aprovació de l'òrgan competent.

l) La utilització dels espais comuns sense autorització així com la col·locació de mercaderies fora dels trasts.

m) La negativa a presentar qualsevol mena de documentació relacionada amb Sa Plaça quan sigui requerida.

n) Les modificacions de l'estructura i les instal·lacions dels trasts i la instal·lació de vitrines frigorífiques sense la corresponent autorització o l'incompliment de les normes dictades al respecte per l'Ajuntament.

o) Causar dolosament o negligentment danys a l'edifici, als trasts o a les instal·lacions.

p) No entregar el tiquet de venda amb les dades que exigeix aquest Reglament.

q) La reiteració de tres faltes lleus durant un període d'un any comptador des de l'inici de la infracció.

Article 34. Infraccions molt greus

a) La realització d'obres sense llicencia.

b) L'abandonament injustificat del trast durant un mes.

c) L'exercici de l'activitat de venda sense autorització municipal.

d) La falta de pagament de la taxa corresponent.

e) La manipulació de la balança o els instruments de mesura amb finalitats fraudulentes, així com les defraudacions en la qualitat del gènere.

f) L'exercici o la mera temptativa de resistència, coacció o represàlia contra el personal municipal habilitat per a la funció del servei d'inspecció, investigació o vigilància i contra el personal de Sa Plaça.

g) La reiteració de dues faltes greus durant un període d'un any comptador des de l'inici de la infracció.

Article 35. Sancions

Com a conseqüència de les infraccions esmentades en els articles anteriors, es poden imposar les sancions següents:

a) Infraccions lleus:

1. Advertiment

2. Multa fins a 750 €

b) Infraccions greus:

1. Multa entre 751 € i 1.500 €

Per a la graduació de la sanció es té en compte la conducta dolosa de l'infractor i la reincidència de les infraccions.

c) Infraccions molt greus:

1. Multa entre 1.501 € i 3.000 €

2. Extinció de la concessió sense cap tipus de dret a devolució de la taxa ni indemnització de cap tipus.

Per a la graduació de la sanció es té en compte la conducta dolosa de l'infractor i la reincidència de les infraccions.

Com a mesura cautelar, de forma justificada, en la resolució d'incoació del procediment sancionador es pot acordar suspendre cautelarment el dret a la concessió fins que finalitzi el procediment sancionador, el qual ha de determinar si s'aixeca la suspensió o s'extingeix el dret.

Article 36. Prescripcions

1. El termini de la prescripció de les infraccions recollides en aquest Reglament es produeix de la següent manera:

a) Les lleus, als sis mesos.

b) Les greus, als dos anys.

c) Les molt greus, als tres anys.

2. El termini de prescripció comença a computar des del dia que s'ha comès la infracció o, si escau, des d'aquell en què s'ha pogut incoar el procediment, de conformitat amb el que preveu la Llei del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el Reglament de procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora.

Article 37. Òrgan sancionador

Correspon a la batlia, o a l'òrgan competent, la sanció de les infraccions que es cometin respecte d'aquest Reglament, d'acord amb la distribució de les competències en matèria de comerç entre l'Administració autonòmica i la municipal.

Article 38. Graduació de les sancions

1. Les sancions s'han de graduar sobretot en funció de la transcendència social de la infracció, la gravetat de la infracció, la reincidència i la reiteració dels fets, la situació de predomini de la persona infractora en el mercat, la naturalesa dels perjudicis causats, el volum de la facturació a la qual afecta, el grau de voluntarietat o d'intencionalitat de la persona infractora, la quantia del benefici obtingut, la capacitat econòmica de l'infractor i el termini de temps durant el qual s'hagi comès la infracció.

2. S'entén per reincidència quan s'ha comès en el termini d'un any més d'una infracció d'aquest Reglament i ha estat declarat per resolució ferma. Hi ha reiteració quan la persona responsable ja ha estat sancionada per infraccions d'aquest Reglament o quan s'estan instruint altres procediments sancionadors per infraccions d'aquest Reglament.

3. Quan el benefici que resulti d'una infracció sigui superior a la sanció, aquesta es pot incrementar en la quantia equivalent al benefici obtingut.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Les concessions atorgades abans de l'entrada en vigor d'aquest Reglament, per temps indeterminat, són des de la data de concessió fins a un màxim de 75 anys.

DISPOSICIÓ FINAL

De conformitat amb el que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, aquest Reglament entra en vigència, quan la corporació l'ha aprovat definitivament, a partir de la data de la publicació íntegra del text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i el termini fixat a l'article 65.2 de la Llei 7/1985.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

A partir de l'aprovació definitiva d'aquest Reglament, queden derogades totes les disposicions municipals que s'hi oposin.”

 Contra l'acord d'aprovació definitiva anteriorment ressenyat, que posa fi a la via administrativa, els interessats podran interposar directament recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquest edicte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que disposen els articles 10-1.b) i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol , reguladora de la Jurisdicció del Contenciós administratiu. 

 

Manacor, 23 de juny de 2020

La delegada especial de la gestió de l'activitat econòmica i financera municipal 

Cristina Capó Santandreu

Per delegació del batle (Decret 2029/2019)