Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 5400
Acord del Ple del Consell Insular de Menorca de 18 de maig de 2020, relatiu a l’aprovació definitiva del Pla insular del Servei de transport regular de viatgers per carretera a l'illa de Menorca (exp. 03121-2019-6)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, estableix com a instrument de planificació de la mobilitat, entre altres, els plans insulars de serveis de transport regular de viatgers per carretera (PISTRVC).

La Llei esmentada estableix que la iniciativa per elaborar i aprovar el PISTRVC correspon als organismes que exerceixin la gestió ordinària d'aquest transport públic en l'àmbit territorial respectiu, que a l'illa de Menorca és el Consell Insular de Menorca.

El Consell Executiu del CIM, en la sessió de dia 8-2-2016, acordà encarregar la redacció del Pla insular de servei de transport regular de viatgers per carretera a l'illa de Menorca a CINESI, SL.

El Ple, en la sessió de 21 de novembre de 2016, aprovà inicialment el Pla Insular de servei de transport regular de viatgers per carretera a l'illa de Menorca.

El Ple del Consell Insular de 20 de febrer de 2017 acordà l'aprovació definitiva del Pla insular de serveis de transport regular de viatgers per carretera a l'illa de Menorca.

L'informe jurídic dels Serveis Jurídics del CIM, de 20-5-2019, sobre l'aprovació definitiva dels avantprojectes del servei públic regular de transports de viatgers per carretera d'ús general, diu que s'ha de justificar que els serveis que es pretenen introduir estan previstos en el PISTRVC aprovat, i en cas contrari, s'haurà de tramitar l'actualització o modificació del Pla.

CINESI, SL, va lliurar el document modificatiu corresponent del Pla esmentat abans el 25-10-2019, el qual concreta la configuració de l'oferta de serveis (detalla els tres contractes de gestió del servei: IB-06, IB-07 i IB-08 i les línies que els hi integren).

L'annex del Pla també actualitza els preus i els costos que eren de 2016 i que seran aplicables als nous contractes.

El Ple del Consell Insular de 18 de novembre de 2019 acordà l'aprovació inicial de la modificació del Pla insular de serveis de transport regular de viatgers per carretera a l'illa de Menorca.

El 25-11-2019 es va sol·licitar informe (RS 20277) a l'Institut Balear de la Dona.

L'anunci corresponent de l'acord de Ple esmentat en el punt anterior es va publicar en el BOIB núm. 159, el 23 de novembre de 2019. Dins del termini establert, van presentar observacions i suggeriments:

- Valentí Roca Triay, SL (RE 294 i 298, dia 8-1-2020)

- Ajuntament de Ciutadella (RE 444, dia 10-1-2020)

L'Institut Balear de la Dona va emetre informe (RE497, dia 10-1-2020).

Les respostes a les observacions i suggeriments presentats de l'equip redactor de la modificació del Pla consten a l'expedient.

El document modificatiu del PISTRVC de Menorca redactat per CINESI, SL, en resposta a les observacions i suggeriments presentats, consta a l'expedient.

Els informes justificatius del director insular de Transports consten a l'expedient.

L'informe tècnic consta a l'expedient.

Atès que estava previst que aquest assumpte s'aprovés en el ple ordinari del mes de març, la reunió del qual es va suspendre arran de la declaració de l'estat d'alarma efectuada pel Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.

El Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo,en la seva disposició addicional tercera estableix la suspensió general de termes i la interrupció dels terminis administratius per la tramitació dels procediments de les entitats del sector públic, no obstant l'anterior en el seu apartat quart preveu que les administracions competents podran acordar, de manera motivada, la continuació dels expedients d'aquells expedients administratius que venguin referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma o que siguin indispensables per la protecció de l'interès general o pel funcionament bàsic dels serveis.

Atès que en el present cas es considera justificada la continuació de l'expedient atès que el 31 de desembre de 2019 finalitzen els contractes de gestió de servei públic de transport regular de viatgers d'ús general i s'han d'iniciar els tràmits corresponents per adjudicar els nous contractes i abans d'iniciar la tramitació d'aquests nous contractes és necessari conèixer la situació actual dels serveis de transport públic regular de viatgers per carretera i la viabilitat de les mesures proposades pel CIM en aquesta matèria.

Es proposa la següent esmena d'addició a la proposta dictaminada per la comissió informativa de març de 2020, en el sentit d'afegir un punt primer amb el següent contingut;

- Aprovar la continuació de l'expedient de conformitat amb la justificació exposada en els antecedents.

En conseqüència el Ple del Consell Insular de Menorca adopta l'acord següent:

Primer. Aprovar la continuació de l'expedient de conformitat amb la justificació exposada en els antecedents.

Segon. Estimar les observacions que ha presentat Valentín Roca Triay, SL, en el sentit següent:

Indicar expressament que les línies L-41 i L-42 inclouen Cala Tirant (Platges de Fornells).

Estimar parcialment els suggeriments que ha presentat Valentín Roca Triay, SL, en el sentit següent:

S'accepta suprimir la línia L- 33 Alaior- Cala en Porter de la concessió IB-06 i incloure-la en la concessió IB-08.

La resta de suggeriments, incloure en el contracte de servei públic de transport regular de viatgers per carretera d'ús general IB 08 les línies L-24 Maó - Sa Mesquida i L-75 Es Mercadal-Es Migjorn Gran, no s'estimen perquè suposaria un estudi previ de viabilitat operacional que en aquest moment no es considera convenient abordar.

Tercer. Desestimar el suggeriment que ha presentat l'Ajuntament de Ciutadella, incloure al contracte IB 07 la línia L63 Ciutadella- Port Son Blanc, perquè la poca demanda no justifica l'existència d'una línia específica que cobreixi el Port de Son Blanc, i al Pla ja es contemplen altres línies que recorren l'eix Ciutadella-Cala Blanca-Cala en Bosc que poden donar servei a Son Oleo i el Port de Son Blanc (L64 i/o L65).

Quart. Estimar parcialment les recomanacions que ha presentat l'Institut Balear de la Dona, en el sentit següent:

Substituir les expressions “els usuaris”, “l'usuari” i “viatgers” per “persones usuàries”.

Es desestima la recomanació de tenir en compte la variable sexe i l'establiment de nous indicadors estadístics en la diagnosi del Pla per conèixer la situació de les dones en l'àmbit de la mobilitat, perquè en aquest cas la diagnosi del Pla es limita al volum total de la població per nuclis, no és un estudi de mobilitat exhaustiu.

Quant a la recomanació de tenir en compte la situació de les dones i l'ús de les seves necessitats en l'ús del transport, s'entén que el Pla ja ho ha tingut en compte perquè l'increment de l'oferta de transport públic contemplada en el Pla té com a primera beneficiària la dona, ja que és la principal usuària del transport públic. També perquè en la redacció del Pla s'han tingut en compte els nuclis petits i s'han facilitat els desplaçaments entre municipis situats a distàncies més petites (com el cas de Trebelúger) que són els que més s'adeqüen a les pautes de micro desplaçaments femenins, relacionades amb les responsabilitats familiars.

Cinquè. Modificar d'ofici el Pla insular de servei de transport regular de viatgers per carretera a l'illa de Menorca en el sentit següent:

Incloure un nou trànsit (Cala Llonga) en la línia L- 24 Maó - sa Mesquida.

Amb aquesta acció es pretenen assolir els següents objectius:

-Permetre que els habitants de Cala Llonga tinguin accés al servei regular de transport.

-Aconseguir un major índex d'eficiència i aprofitament del servei regular de transport de passatgers a l'illa de Menorca

-Facilitar l'ús del transport públic de passatgers en general i minvar així l'afluència de visitants amb vehicle privat.

Sisè. Aprovar definitivament el Pla insular de servei de transport regular de viatgers per carretera a l'illa de Menorca que s'adjunta.

Setè. Comunicar aquest acord al Govern de les Illes Balears, a l'Institut Balear de la Dona, als Ajuntaments de l'illa de Menorca i als actuals concessionaris de transport regular de viatgers per carretera a l'illa de Menorca a efectes del seu coneixement.

Vuitè. Publicar el Pla insular modificat definitiu regular de viatgers per carretera a l'illa de Menorca en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar, en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci en el BOIB, recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

Tot això sens perjudici que es pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.

Tot l'anterior s'ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

 

Maó, 23 de juny de 2020

Per delegació de la presidenta,  La secretària

Rosa Salord Olèo

(Decret 427/2019, d'11 de juliol)

(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)

Documents adjunts