Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 5357
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es modifica la Resolució del president del FOGAIBA de 7 de març de 2018, per la qual es convoquen les ajudes, per als anys 2019-2023, per a la reestructuració i la reconversió de vinyes
El 10 de març del 2018 es va publicar al BOIB núm. 31 la Resolució del president del FOGAIBA de 7 de març de 2018, per la qual es convoquen les ajudes, per als anys 2019-2023, per a la reestructuració i la reconversió de vinyes, que es va modificar mitjançant les resolucions del president del FOGAIBA de 14 de desembre de 2018 (BOIB núm. 158, de 18 de desembre de 2018) i de 27 de febrer de 2019 (BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2019) i mitjançant les resolucions de la presidenta del FOGAIBA de 20 de novembre de 2019 (BOIB núm. 159, de 23 de novembre de 2019) i de 26 de març de 2020 (BOIB núm. 47, de 31 de març de 2020). A més, per la Resolució del vicepresident del FOGAIBA de 7 d'abril de 2020, publicada al BOIB núm. 56, de 14 d'abril de 2020, es va ampliar el termini d'execució i justificació de les actuacions corresponents a l'any 2020 fins al 30 de juny de 2020
La resolució esmentada preveu un total de cinc convocatòries i es dicta a l'empara del Reial decret 5/2018, derogat posteriorment pel Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre, per a l'aplicació de les mesures del programa de suport 2019-2023 al sector vitivinícola espanyol.
Mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, s'ha declarat l'estat d'alarma a tot l'Estat espanyol per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 i, entre altres mesures, s'estableix la limitació de la llibertat de circulació de les persones així com la contenció de part de l'activitat comercial. Posteriorment, els reials decrets 476/2020, 487/2020, 514/2020, 537/2020 i 555/2020 acorden la pròrroga de l'estat d'alarma fins a les 00.00 hores del dia 21 de juny del 2020.
Per motiu de la declaració de l'estat d'alarma, el 10 de juny del 2020 s'ha publicat al BOE núm. 163 el Reial decret 558/2020, de 9 de juny, pel qual es modifiquen diferents reals decrets que estableixen normativa bàsica de desenvolupament de reglaments de la Unió Europea en matèria de fruites, hortalisses i vitivinicultura.
D'acord amb la disposició transitòria segona del Reial decret 558/2020, esmentat, la modificació aprovada afecta les sol·licituds d'ajuda a la reestructuració i reconversió de vinya, aprovades d'acord amb els reials decrets 5/2018 i 1363/2018, per la qual cosa correspon modificar la convocatòria per tal d'adaptar-la a les bases reguladores.
Concretament, en relació amb la mesura de reestructuració i reconversió de vinya, el Reial decret 558/2020, de 9 de juny, preveu la possibilitat d'ampliar el termini de finalització de les operacions, tant anuals com biennals, per a l'exercici 2020. D'altra banda, afegeix una disposició addicional sisena al Reial decret 1363/2018, en la qual es declara motiu de causa de força major les conseqüències de la pandèmia provocada per la COVID-19 i la declaració de l'estat d'alarma.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ:
Primer
Es modifica la Resolució del president del FOGAIBA de 7 de març de 2018, per la qual es convoquen les ajudes 2019-2023 per a la reestructuració i la reconversió de vinyes, publicada al BOIB núm. 31, de 10 de març del 2018, en el sentit següent:
1. El punt 2 de l'apartat quart queda redactat de la manera següent:
“2. Únicament seran subvencionables les accions objecte d'ajuda efectuades des de la data de la visita de control inicial duta a terme pels tècnics de FOGAIBA fins al 31 de maig de l'exercici financer següent pel qual se sol·licita l'ajuda, en el cas d'operacions anuals, o fins al 31 de maig dels dos exercicis financers següents per als quals se sol·licita l'ajuda, en el cas d'operacions biennals, excepte causes de força major o circumstàncies excepcionals en l'accepció de l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell.
No obstant això, d'acord amb el que preveu la disposició transitòria segona del Reial decret 558/2020, de 9 de juny, per a l'exercici 2020, el termini per executar les actuacions i/o les operacions objecte d'ajuda acaba el 31 de juliol del 2020.
Excepcionalment, en el cas d'accions d'arrabassada, es pot sol·licitar la visita d'inspecció abans de presentar la sol·licitud d'ajuda.”
2. El punt 3 de l'apartat cinquè queda redactat de la manera següent:
“3. La participació en els costos de la reestructuració i de la reconversió de la vinya només es podrà efectuar per a les accions que s'indiquen a l'annex III i no podran ser accions finançades de manera aïllada, a excepció del sobreempelt o del canvi de vas a espatllera o a un altre sistema de conducció. Tampoc no són subvencionables les accions amb material de segona mà.
La subvenció per a la participació en els costos de la reestructuració i de la reconversió de la vinya és el resultat d'aplicar el percentatge del 50% als imports màxims establerts per a cadascuna de les accions que recull l'annex III A. Excepcionalment, i d'acord amb la disposició addicional vuitena del Reial decret 1363/2018, per a les sol·licituds d'ajuda de la convocatòria de l'any 2020, corresponents a operacions aprovades abans del 16 d'octubre del 2020, el percentatge anterior serà del 60%.
El muntant que s'ha de percebre no pot ser en cap cas superior a l'import que resulti de l'aplicació dels percentatges esmentats sobre la despesa efectivament realitzada i acreditada mitjançant factura i justificant de pagament per a totes les accions que no hagi executat el beneficiari.
No es finançaran els costos d'arrabassada en aquelles superfícies en què es faci ús d'autoritzacions de plantació concedides en virtut dels articles 66 i 68 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, no generats per l'arrabassada efectuada en l'aplicació de l'operació de reestructuració i amb anterioritat a la sol·licitud d'aquesta operació.”
3. Es modifica el punt 2 de l'apartat sisè, que queda redactat de la manera següent:
“2. Les sol·licituds contindran les operacions corresponents que s'han de realitzar, així com el detall de les accions de cada una d'aquestes operacions. Només poden contenir operacions anuals i/o biennals, excepte causes de força major o circumstàncies excepcionals en l'accepció de l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, sense que en cap cas es puguin estendre més enllà de l'exercici financer 2023.”
4. S'afegeix un punt 6 a l'apartat onzè:
“6. En l'exercici 2020 seran admissibles, en casos degudament justificats relacionats amb la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i referents a les operacions en curs, la presentació de modificacions que no afectin ni l'elegibilitat d'alguna part de l'operació ni els objectius d'aquesta, i no suposin un increment del pressupost aprovat inicialment. Els beneficiaris comunicaran aquesta modificació al FOGAIBA com a molt tard juntament amb la sol·licitud de pagament de l'operació. No caldrà l'autorització prèvia a la seva execució, tot i que sí que s'han d'avaluar.
Així mateix, i per a l'exercici 2020, els beneficiaris podran presentar modificacions que alterin els objectius estratègics o generals amb què es va aprovar l'operació, sempre que es completin les accions individuals ja iniciades. Aquestes modificacions requeriran l'autorització del FOGAIBA amb caràcter previ a la seva execució mitjançant resolució favorable expressa.
Quan els beneficiaris no puguin executar totes les accions que formin part de l'operació sol·licitada inicialment, podran sol·licitar el pagament de les accions completament finalitzades, sempre que hagin comunicat al FOGAIBA aquesta modificació de la seva operació. En qualsevol cas, amb caràcter previ al pagament, s'han d'efectuar els controls administratius i sobre el terreny que verifiquin l'execució d'aquestes accions.”
5. El punt 1 de l'apartat dotzè queda redactat de la manera següent:
“1. El termini per justificar l'execució de les actuacions objecte d'ajuda acaba el 31 de maig de l'anualitat que s'ha indicat a la sol·licitud d'ajuda per a cada operació.
L'actuació subvencionada s'ha de dur a terme i s'ha de pagar, per part del beneficiari, d'acord amb les dates màximes que preveu la sol·licitud aprovada i sempre dins el període que preveu el punt 2 de l'apartat quart d'aquesta resolució. No obstant això, el termini per executar les actuacions i/o les operacions objecte d'ajuda, com també per justificar aquesta execució, per a l'exercici FEAGA 2020, acaba el 31 de juliol del 2020.”
6. S'afegeix un nou epígraf al punt 3 de l'apartat dotzè, que queda redactat de la manera següent:
“Si escau, document acreditatiu de la concurrència de la causa de força major.”
7. El punt 4 de l'apartat dotzè queda redactat de la manera següent:
“4. El pagament de l'ajuda es farà, un cop justificada l'actuació objecte d'ajuda i amb la verificació prèvia de l'actuació duta a terme per control de camp, mitjançant una transferència bancària al compte corrent que hagi indicat la persona beneficiària de la sol·licitud, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
Per determinar l'ajuda definitiva a la qual té dret el viticultor, les superfícies arrabassades, reestructurades o reconvertides es mesuraran seguint la metodologia que estableix el punt 5 de l'apartat cinquè.
No es pagarà cap ajuda que correspongui a una operació en què no s'hagi executat alguna acció sense tenir autoritzada prèviament la modificació de l'operació corresponent pel FOGAIBA, excepte causes de força major o circumstàncies excepcionals, tal com indica l'apartat 2 de l'article 54 del Reglament delegat (UE) 2016/1149 de la Comissió, de 15 d'abril del 2016.”
8. S'afegeix un paràgraf al punt 5 de l'apartat dotzè que queda redactat de la manera següent:
“Per a l'any 2020, no s'aplicaran les reduccions de l'ajuda a les quals es fa referència a l'apartat 4 de l'article 39 del Reial decret 5/2018, de 12 de gener, i del Reial decret 1363/2018, de 2 de novembre. L'ajuda se pagarà sobre la base de la superfície determinada pels controls sobre el terreny previs al pagament final.”
9. El punt 7 de l'apartat dotzè queda redactat de la manera següent:
“7. En cas que la persona sol·licitant presenti la sol·licitud de pagament, final o de bestreta, d'operacions fora de l'exercici financer aprovat, l'ajuda que li correspongui es reduirà un 20%, excepte en cas de casos de força major o circumstàncies excepcionals segons recull l'article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. No obstant això, no es podrà endarrerir l'exercici que s'indiqui a la sol·licitud d'ajuda quan aquest sigui el segon exercici financer posterior al que es va sol·licitar l'ajuda, excepte causes de força major o circumstàncies excepcionals. Quan el retard sigui per causes de força major o circumstàncies excepcionals no s'aplicarà la reducció de l'ajuda que preveu aquest punt.”
10. S'afegeix un punt 8 a l'apartat dotzè:
“8. D'acord amb el que disposa la disposició transitòria segona del Reial decret 558/2020, de 9 de juny, els beneficiaris d'ajudes, l'execució i la sol·licitud de pagament de les quals estava prevista a l'exercici FEAGA 2020 i que, a causa de la crisi sanitària i al període d'alarma que estableix el Reial decret 463/2020, de 14 de març, per la COVID-19, necessitin retardar l'execució i la sol·licitud de pagament a l'exercici 2021, han de comunicar al FOGAIBA el canvi d'exercici financer de pagament, perquè en tingui coneixement, justificat degudament, i com a màxim el 30 de juliol del 2020.”
11. El punt 3 de l'apartat tretzè queda redactat de la manera següent:
“3. Quan es concedeixin bestretes, la garantia s'executarà quan no s'hagi complert l'obligació de gastar l'import total de la bestreta concedida en l'execució de l'operació que es tracti abans que s'acabi el termini màxim fixat per sol·licitar el pagament de l'operació. En el cas d'operacions anuals, el termini se situarà en el mateix exercici financer en què s'hagi pagat la bestreta i, en el d'operacions biennals, en el mateix exercici financer en què s'hagi sol·licitat el pagament final de l'operació, excepte en cas de força major i altres circumstàncies excepcionals d'acord amb el que estableix l'apartat 4 de l'article 26 de Reglament d'execució (UE) 2016/1150 de la Comissió, de 15 d'abril de 2016.
Quan el FOGAIBA consideri que l'import de les despeses reals corresponents a la contribució de la Unió Europea destinada a les operacions que es tractin supera l'import de la bestreta, la garantia podrà ser alliberada.”
Segon
D'acord amb la disposició addicional única del Reial decret 558/2020, de 9 de juny, les modificacions que conté aquesta resolució, que afecten el punt 6 de l'apartat onzè i el punt 5 de l'apartat dotzè, queden condicionades a la publicació del Reglament delegat de la Comissió que modifica, només per a l'any 2020, el Reglament delegat de la Comisió (UE) 2017/891, respecte al sector de fruites i hortalisses, i el Reglament delegat de la Comissió (UE) 2016/1149 respecte al sector del vi, en relació amb la pandèmia provocada per la COVID-19.
Tercer
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb la correcció de l'extracte publicat, al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de juny de 2020
La presidenta del FOGAIBA
María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño