Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 5203
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball de modificació de les resolucions de concessió d’ajuts per a la promoció de l’ocupació autònoma corresponents als anys 2015 a 2019 per la declaració de l’estat d’alarma per a la gestió de la crisis ocasionada pel COVID-19
Fets
1. El 31 de desembre de 2019, la Comissió Municipal de Salut i Sanitat de Wuhan (província de Hubei, Xina) va informar sobre un agrupament de 27 casos de pneumònia d'etiologia desconeguda amb inici de símptomes el 8 de desembre, incloent-hi set casos greus, amb una exposició comuna a un mercat majorista de marisc, peix i animals vius a la ciutat de Wuhan, sense identificar la font del brot. El mercat va ser tancat el dia 1 de gener de 2020. El 7 de gener de 2020, les autoritats xineses van identificar com a agent causant del brot un nou tipus de virus de la família Coronaviridae, que produeix una malaltia anomenada COVID-19.
2. Dia 11 de març de 2020, la Organització Mundial de la Salud va elevar la situació de emergència de salut pública ocasionada pel COVID-19 a pandèmia internacional.
3. Com a conseqüència de la situació sanitària, el 14 de març de 2020 (BOE núm. 67) es publica el Real Decret 463/2020, pel que es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, pel qual es decreta l'estat d'alarma a tot el territori nacional.
Entre d'altres, el Decret estableix mesures de contenció en l'àmbit de l'activitat comercial, equipaments culturals, establiments i activitats d'oci, hostaleria, restauració, mesures de contenció en matèria de transports i limitacions en la llibertat de circulació de persones.
Aquestes mesures tenen un impacte directe en els nivells d'ingressos i liquiditat de totes les empreses i autònoms.
4.La regulació de la promoció de l'ocupació autònoma es va fer per primera vegada l'any 1986, atenent els importants canvis produïts en l'economia espanyola, principalment en el mercat de treball. Es va aprovar l'Ordre TAS/ 1622/2007, de 5 de juny, per la qual es regula la concessió de subvencions al programa de promoció de l'ocupació autònoma (BOE núm. 136, de 7 de juny). L'Ordre TAS/1622/2007 preveu uns continguts comuns, inclosos en el capítol I, que són aplicables en tot el territori nacional, partint de la competència de l'Estat en matèria de legislació laboral, sens perjudici que els executin les comunitats autònomes, mentre que deixa a aquestes últimes els aspectes procedimentals i l'adequació a les seves peculiaritats organitzatives.
5.El Govern de les Illes Balears convoca anualment uns ajuts destinats a la promoció de l'ocupació autònoma, per incentivar la creació de nous autònoms en l'àmbit de les Illes Balears. Aquestes ajudes fomenten l'ocupació i la riquesa futura de la societat, tenint en compte que el desenvolupament d'una economia més competitiva i productiva requereix estimular el teixit productiu i que l' autoocupació, a la vegada que constitueix una mesura d'impuls empresarial, també és una alternativa professional especialment rellevant per a les persones desocupades.
5. La concessió d'aquests ajuts du implícita l'acceptació de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, i de les altres establertes en la convocatòria d'aquests ajuts. Entre les obligacions dels beneficiaris dels ajuts fixades en la convocatòria, es troben les següents:
A) L'obligació de mantenir l'activitat empresarial i l'alta en la Seguretat Social o equivalent durant almenys tres anys comptadors des de la data d'alta en la Seguretat Social o equivalent,o en el seu cas de forma no continuada, per períodes mínims de sis mesos, dins un màxim de sis anys consecutius.
B) L'obligació de no simultaniejar l'activitat empresarial amb cap altra activitat per compte d'altri des de l'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional, almenys durant tres anys.
C) L'obligació de mantenir la contractació del treballador o les mateixes condicions previstes en el moment de concessió de la subvenció durant almenys un any. En els casos de contractes fixos discontinus, l'obligació de mantenir el període d'activitat inicialment previst pel qual s'ha concedit la subvenció durant almenys dos anys consecutius.
L'incompliment d'aquestes condicions suposa el reintegrament de l'ajuda.
6. S'ha de tenir present que les Illes Balears tenen una estructura productiva clarament marcada pel sector serveis, el qual conforma més del 80 % del producte interior brut. Amb la declaració de l'estat d'alarma de dia 14 de març de 2020, mitjançant el Real Decret 463/2020 (BOE núm. 67), molts autònoms de les Illes Balears es veuen obligats al cessament total de la seva activitat, o es troben en una situació de baixa facturació.
Aquesta situació provoca que aquells autònoms beneficiaris d'ajuts per a la promoció de l'ocupació autònoma, que es veuen obligats al cessament de la seva activitat, i en conseqüència es donin de baixa en el regim que correspongui de la Seguretat Social o equivalent o simultaniegin l'activitat empresarial amb altra activitat per compte d'altri o no mantenguin la contractació del treballador o les mateixes condicions previstes en el moment de concessió de la subvenció durant almenys un any hagin causat un incompliment de l'ajuda que hauria de ser objecte de reintegrament.
Ateses les circumstàncies excepcionals, tan econòmiques com socials, ocasionades per la crisis sanitària provocada pel COVID-19 i la conseqüent declaració de l'estat d'alarma, es considera imprescindible modificar les resolucions de concessió d'ajudes per la promoció de l'ocupació autònoma de les Illes Balears corresponents als anys 2015 a 2019 per evitar uns reintegraments que d'acord amb l'article 18.5 de l'Ordre TAS/1622/2007 no procedeixen atès que deriven d'un succés de força major inevitable que fa impossible el compliment d'aquestes obligacions per tots els autònoms afectats per l'estat d'alarma i la crisi sanitària causada pel COVID 19.
Fonaments de dret
1.L'extinta Conselleria de Treball i Formació, va aprovar l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació (BOIB núm. 73/2005, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la Consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008.
2. Les competències en matèria de treball i formació han quedat assolides per la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball en virtut del Decret 21/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3.El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
4.La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre).
5.Llei 39/2015, de 1 d'octubre, de Procediment Administratiu de les Administracions Públiques.
6.El Reial decret 357/2006, de 24 de març, pel qual es regula la concessió directa de determinades subvencions en els àmbits de l'ocupació i de la formació professional ocupacional (BOE núm. 83, de 7 d'abril).
7. L'Ordre/TAS/1622/2007, de 5 de juny, que regula la concessió de subvencions al programa de promoció d'ocupació autònoma.
8.Real Decret 463/2020, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.
9.El Decret 75/2004, de 27 d'agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de Finances i de Lleis de Pressuposts Generals de la Comunitat Autònoma, juntament amb la Llei de Finances de la CAIB.
10.La Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears.
11.Mitjançant Reial Decret Llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l´impacte econòmic i social del COVID-19 i en concret l'article 22 estableix “mesures excepcionals amb relació als procediments de suspensió de contractes i reducció de jornada per causes de força major, i s'indica que totes les suspensions de contractes i reduccions de jornada que tinguin la causa directa en pèrdues d'activitat com a conseqüència del COVID-19, que impliquin qualsevol de les situacions indicades en aquest article, han de tenir la consideració de provinents d'una situació de força major.”
12.Els beneficiaris de les ajudes de les convocatòries vigents estan sotmeses a actuacions de control per comprovar el manteniment de l'activitat empresarial per mitjà d'informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona beneficiària no l'hagi autoritzada a obtenir-los, o estigui inscrita en un règim especial o mutualitat del col·legi professional corresponent, cas en què el beneficiari haurà de presentar, abans del dia 30 de juny de cada any, un informe acreditatiu del manteniment de l'activitat empresarial.
13.Les obligacions que es deriven d'aquestes línies d'ajudes són:
A) El manteniment de la seva activitat empresarial i la seva alta en la seguretat social o equivalent durant almenys tres anys comptadors des de la data d'alta en la seguretat social o equivalent. Això no obstant, el període de 36 mesos es pot comptabilitzar de forma no continuada sempre que en el projecte empresarial presentat es justifiqui l'estacionalitat per a executar-lo i sempre que l'alta en la seguretat social o equivalent sigui per períodes de sis mesos, dins un màxim de sis anys consecutius.
B) L'obligació de no simultaniejar l'activitat empresarial amb altra activitat per compte d'altri des de l'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional.
C) L'obligació de mantenir la contractació del treballador en les mateixes condicions previstes en el moment de concessió de la subvenció. En els casos de contractes fixos discontinus, l'obligació de mantenir el període d'activitat inicialment previst pel qual s'ha concedit la subvenció durant almenys dos anys consecutius.
En cas d'incompliment, la persona beneficiària ha de reintegrar les subvencions percebudes de manera proporcional al temps que falti per al compliment del preceptiu termini, excepte en el cas que s'acreditin causes alienes a la voluntat de la persona beneficiària i sempre que el compliment s'aproximi de manera significativa al compliment total.
14.L'article 18 de l'Ordre TAS/1622/2007 regula el règim de reintegrament de les subvencions, i estableix que “L'incompliment pel beneficiari de qualssevol requisits, obligacions,condicions i altres circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, donarà lloc a la incoació, pel Servei Públic d'Ocupació Estatal, del corresponent procediment de reintegrament, que podrà finalitzar, si escau, amb la resolució de la subvenció concedida, i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment del pagament d'aquesta”.
No obstant això, l'apartat 5 regula el següent: “No procedirà el reintegrament de la subvenció concedida quan el cessament en l'activitat autònoma subvencionada es degui a causes alienes a la voluntat del beneficiari, entenent com a tals aquells successos de força major que no haguessin pogut preveure's, o que, previstos, fossin inevitables i que no depenguin directa o indirectament de la voluntat del beneficiari, facin impossible el contingut de l'obligació i siguin estranys,imprevisibles, insuperables, inevitables i irresistibles, els quals hauran de ser degudament comunicats i acreditats a l'òrgan concedent”.
15. L'article 54 del Reial Decret Llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per a fer front al COVID-19
disposa que “En els procediments de concessió de subvencions, les ordres i resolucions de convocatòria i concessió de subvencions i ajudes públiques previstes en l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, que ja haguessin estat atorgades en el moment de l'entrada en vigor del Reial decret 463/2020 podran ser modificades per a ampliar els terminis d'execució de l'activitat subvencionada i, en el seu cas, de justificació i comprovació d'aquesta execució, encara que no s'hagués contemplat en les corresponents bases reguladors. A aquest efecte, l'òrgan competent haurà de justificar únicament la impossibilitat de realitzar l'activitat subvencionada durant la vigència de l'estat d'alarma així com la insuficiència del termini que resti després de la seva finalització per a la realització de l'activitat subvencionada o la seva justificació o comprovació”.
16. El Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 disposa en el se article 5 dedicat a mesures en matèria de subvencions que “L'òrgan concedent de la subvenció pot acordar, motivadament, mesures d'ordenació i instrucció necessàries per evitar que la situació creada pel COVID-19 provoqui perjudicis greus en els interessos i drets de la persona beneficiària, derivats de la impossibilitat de complir el termini per a l'execució del projecte subvencionat, o de executar-ho totalment, de tal manera que aquestes situacions no es considerin com incompliment, als efectes de reintegrament o pèrdua del dret a la subvenció. Igualment, pot acordar no suspendre terminis quan l'interessat mostri la seva conformitat. Aquestes excepcions hauran d'acordar-se de manera casuística i sempre motivadament, ponderant els interessos en joc i l'interès públic “
Per tant, d'acord amb la normativa esmentada així com els preceptes corresponents de les resolucions de convocatòries vigents i pendents de controls anuals per part del centre gestor que pertocaria l´inici de procediments de reintegraments, es veuran exempts dels mateixos a partir del dia 14 de març de 2020, sempre i quan siguin provocats com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat el 14 de març i de la consideració de la força major establerta a l'article 22 del RD-Llei 8/20, atès que les mesures preses tenen un impacte directe en els nivells d'ingressos i liquiditat de totes les empreses i autònoms.
Per tot l'exposat anteriorment,
RESOLUCIÓ:
1. En relació amb les resolucions de concessió d'ajudes per a la promoció de l'ocupació autònoma, a les convocatòries per concedir ajuts destinats a promocionar l'ocupació autònoma cofinançada pel Fons Social Europeu, per mitjà del Programa Operatiu d'Ocupació Juvenil 2014-2020 i de l Iniciativa d'Ocupació Juvenil, pel Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social, i per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i en les quals hi hagi beneficiaris que hagin de complir amb les obligacions específiques que s'esmenten en aquesta resolució, aquells autònoms que a partir de la data d'entrada en vigor del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada pel COVID-19, hagin incomplert les següents obligacions:
A) L'obligació de romandre durant tres anys consecutius d'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional corresponent. Això no obstant, el període de 36 mesos es pot comptabilitzar de forma no continuada sempre que en el projecte empresarial presentat es justifiqui l'estacionalitat per a executar-lo i sempre que l'alta en la seguretat social o equivalent sigui per períodes de sis mesos, dins un màxim de sis anys consecutius.
B) L'obligació de no simultaniejar l'activitat empresarial amb altra activitat per compte d'altri des de l'alta en el règim especial de treballadors autònoms, règim especial de la Seguretat Social que pertoqui o mutualitat del col·legi professional.
C) L'obligació de mantenir la contractació del treballador o no l'haguin mantinguda en les mateixes condicions previstes en el moment de concessió de la subvenció.
Estaran exempcionats de l'obligació de reintegrar l'import de l'ajuda obtinguda sempre que declarin que han reduït la seva facturació en un 75% i tenguin la documentació acreditativa d'aquesta circumstància a disposició de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.
Concretament les obligacions exceptuades són les següents:
2. En aplicació d'aquesta exempció, els procediments de reintegrament que, d'acord amb l'article 11 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, haurien d'iniciar-se per l'incompliment de les obligacions establertes en les bases reguladores de la subvenció, no es duran a terme, ni es tindrà en compte l'incompliment, ni durant el temps que duri l'estat d'alarma, ni fins que es reinici l'activitat una vegada finalitzat l'estat d'alarma.
3. En cas de tancament definitiu, s'haurà d'acreditar aquesta circumstància a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.
4. Publicar la resolució en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord amb l'article 45. 1 a) de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, de Procediment Administratiu de les Administracions Públiques, atès que els destinataris son una pluralitat indeterminada de persones i per raons d'interès públic.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació d'aquesta Resolució d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/15, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això, sense perjudici d'interposar-ne qualsevol altre que es consideri pertinent en defensa del seu dret.
Palma, 26 de maig de 2020
El Conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball,
Iago Negueruela i Vázquez