Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE CULTURA, PATRIMONI I POLÍTICA LINGÜÍSTICA
Núm. 4965
Acord de modificació de determinats aspectes de la convocatòria d’ajuts de minimis arts escèniques 2020 per tal de poder adaptar-la a la situació provocada pel COVID-19
El Consell Executiu, en la sessió de 10 de juny de 2020, ha pres, entre altres, el següent acord:
« Fets
1. El dia 29 de gener de 2020 el Consell Executiu va acordar l'aprovació de la convocatòria d'ajuts de minimis arts escèniques 2020. L'extracte d'aquesta convocatòria es va publicar al BOIB núm. 17 de 8 de febrer de 2020
2. Durant el termini de presentació de sol·licituds es van presentar 38 projectes.
3. La situació actual provocada per la pandèmia del COVID -19 i les limitacions de caire social, laboral i econòmic fan necessari intentar adaptar la convocatòria d'ajuts de minimis arts escèniques 2020 a la situació actual, per a que aquesta realment pugui arribar, en la mesura del possible, a la seva finalitat, com és fomentar el desenvolupament d'activitats culturals, en aquest cas de les arts escèniques, a Mallorca.
Fonaments de dret
1. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per la gestió de la situació de crisis sanitària ocasionada por el COVID-19. Declaració prorrogada pels decrets 476/2020 i 487/2020.
2. D'acord amb la base 23.4 de les d'execució del pressupost de l'exercici 2020 i el decret d'organització, l'aprovació i, en conseqüència, modificació d'aquesta convocatòria (atès el seu import) correspon al Consell Executiu.
3. El decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig).
Acord
1. Modificar la convocatòria d'ajuts de minimis arts escèniques 2020, aprovada mitjançant acord del Consell Executiu de 29 de gener de 2020 (extracte publicat al BOIB núm. 17 de 8 de febrer de 2020), ens els aspectes que s'assenyalen a continuació:
a) Modificar el període de realització de les activitats subvencionables. Per això, es modifica el punt 3 de la convocatòria, establint que el període per executar l'activitat subvencionada es prorroga fins al 31 de desembre de 2020.
b) Modificar els terminis de presentació de la documentació justificativa de la subvenció. Per això es modifica el punt 21 de la convocatòria, el qual queda redactat de la forma següent:
Les factures o els justificants del pressupost subvencionable executat s'han de presentar seguint els requisits regulats en l'article 48.2 de l'Ordenança General de Subvencions.
Cal presentar la documentació justificativa en qualsevol terminal del registre general del Consell (seu del Consell: Palau Reial, 1; Llar de la Joventut: General Riera, 111 i Llar de la Infància: General Riera, 113 -Palma-), així com en els llocs establerts en l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al més aviat possible.
Si la documentació justificativa s'envia per correu, s'ha de presentar a Correus amb el sobre obert perquè la segellin a fi d'acreditar que s'ha enviat dins el termini fixat en la convocatòria.
La documentació justificativa s'ha de presentar al més aviat possible i, com a data límit en el termini d'un mes després de la finalització de l'activitat subvencionada.
c) Afegir al procediment de concessió una consulta prèvia, per conèixer la situació actual del projecte. Per això s'afegeix un quart paràgraf al punt 7.1 de la convocatòria, amb la redacció següent:
Per tal d'adequar, de la millor forma possible, les ajudes als projectes a desenvolupar, atesa la situació provocada pel COVID-19, abans de resoldre la convocatòria, se sol·licitarà a les persones interessades si, davant la situació actual, es podrà desenvolupar el projecte presentat i en quines condicions.
d) S'afegeix un segon paràgraf al punt 17.1 de la convocatòria amb la redacció següent:
S'estableix el caràcter subvencionable de totes o de part de les despeses que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per a l'execució de l'activitat, encara que aquesta no es materialitzi completament, sempre que quedi degudament acreditat que la manca d'execució o l'execució fora de termini siguin conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per afrontar la situació de crisi econòmica. Aquest aspecte s'acreditarà en la justificació del projecte.
e) Ampliar els terminis relatius a la temporalització de les despeses establerts al punt 18 de la convocatòria. Per això es modifica l'esmentat punt 18 de la convocatòria, el qual queda redactat de la forma següent:
La data d'acabament del projecte es determina pels criteris següents:
a) En el cas de producció (línies 1 i 3) la temporalització ve determinada per la durada del projecte o, com a màxim, vendrà determinada pels 15 mesos anteriors a la data de l'estrena i fins a aquesta data com a límit.
En aquest sentit, s'entén com a data d'acabament de l'execució del projecte el darrer dia que es realitza l'activitat subvencionada, la qual s'haurà d'acreditar mitjançant la memòria tècnica i la memòria econòmica que integren el compte justificatiu, tal com s'especifica en el punt 19.
b) En el cas de promoció i representació (línies 2 i 4) la temporalització ve determinada per la durada del projecte o, com a màxim, vendrà determinada pels 15 mesos anteriors a la data de la darrera funció del projecte i fins a aquesta data com a límit. En aquest sentit, s'entén com a data d'acabament de l'execució del projecte el darrer dia que es realitza l'activitat subvencionada, la qual s'haurà d'acreditar mitjançant la memòria tècnica i la memòria econòmica que integren el compte justificatiu, tal com s'especifica en el punt 19.
c) En el cas de la línia 5 la temporalització ve determinada per la durada del projecte o, com a màxim, vendrà determinada pels 15 mesos anteriors a l'acabament de l'execució del projecte i fins a aquesta data com a límit.
En aquest sentit, en el cas de la línia 5, s'entén com a data d'acabament de l'execució del projecte el darrer dia que es realitza l'activitat subvencionada, el qual s'haurà d'acreditar mitjançant la memòria tècnica i la memòria econòmica que integren el compte justificatiu, tal com s'especifica en el punt 19. Aquesta data de finalització inclou el període de desmuntatge d'escenaris, material i similar, que en cap cas pot ser superiors a una setmana posterior a la darrera actuació del projecte.
No obstant això, es poden admetre els documents justificatius que s'hagin emès i pagat amb posterioritat a la data d'acabament de l'execució del projecte, sempre que l'expedició i pagament d'aquests no depassin el termini de la data límit per presentar la documentació justificativa assenyalada al punt 21 i, d'altra banda, que el lliurament de béns o la prestació de serveis, objecte de la factura, s'hagi efectuat en la temporalització assenyalada en els paràgrafs anteriors d'aquest punt.
f) Modificar el punt 22 de la convocatòria, sobre la interpretació d'assoliment d'objectius dels projectes subvencionats i delegar, per tal d'agilitzar la tramitació, la competència d'autorització prevista a l'article 47 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca. Per això es modifica el punt 22 de la convocatòria, el qual queda redactat de la forma següent:
S'entendrà que el projecte subvencionat s'ha realitzat quan de la documentació justificativa presentada es desprengui que l'activitat projectada s'ha dut a terme malgrat aquesta hagi pogut sofrir qualque tipus de modificació respecte al projecte inicialment presentat.
Es considerarà que el projecte s'ha realitzat quan es pot despendre que l'actuació justificada es correspon amb el projecte presentat, més enllà dels canvis que s'hagin pogut donar durant l'execució de l'activitat. La interpretació que realitzarà l'òrgan gestor respecte de que l'actuació justificada es correspon amb el projecte presentat tindrà en compta la situació i limitacions provocades pel COVID-19. Els canvis que hagi pogut sofrir el projecte s'hauran de detallar a la memòria justificativa, juntament amb l'explicació dels motius que els han generat.
Es delega en l'òrgan competent per reconèixer l'obligació derivada de la subvenció concedida, la facultat per acceptar la justificació presentada en el supòsit previst a l'article 47 de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca.
No constitueix incompliment, a l'efecte de reintegrament o de pèrdua del dret a percebre la subvenció, la manca d'execució total de l'activitat o del projecte subvencionat, si aquesta s'ha produït com a conseqüència directa de la suspensió d'activitats o del tancament d'establiments amb motiu de l'estat d'alarma o de les mesures adoptades per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19.
g) S'afegeix un darrer paràgraf al punt 19.5 relatiu a la possibilitat de justificar despeses inferiors a tres mil euros mitjançant una declaració formal. Aquest nou paràgraf del punt 19.5 té la redacció següent:
Sense perjudici d'aportar la documentació prevista als apartats 1, 2.3, 4, 6, 7 i 8 d'aquest punt 19, s'admeten per a la justificació de depeses inferiors a tres mil euros, una declaració formal de la persona física o de l'entitat beneficiària, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.
h) Modificar el punt 23 de la convocatòria, sobre la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció, d'acord amb el previst a l'article 29 del decret-llei 8/2020, de 13 de maig. Per això, s'afegeixen dos paràgrafs a l'apartat 1 i es modifica la redacció de l'apartat 7 relatiu a la possibilitat d'incloure pagaments anticipats. Així el punt 23.1 queda redactat de la forma següent:
Serà d'aplicació el previst en l'article 58 de l'Ordenança General de Subvencions del CIM, amb les particularitats següents:
1. Si el/la beneficiari/a incompleix les obligacions contemplades en l'art. 9 de l'Ordenança general de subvencions del CIM, o altres aspectes rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajuda, els òrgans competents del Consell l'han de revocar. En conseqüència, el/la beneficiari/a perdrà el dret a cobrar-la.
No constitueix incompliment, a l'efecte de reintegrament o de pèrdua del dret a percebre la subvenció, la manca d'execució total de l'activitat o del projecte subvencionat, si aquesta s'ha produït com a conseqüència directa de la suspensió d'activitats o del tancament d'establiments amb motiu de l'estat d'alarma o de les mesures adoptades per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19.
Tampoc no constitueix incompliment, a l'efecte de reintegrament o de pèrdua del dret a percebre la subvenció, la manca d'execució dins termini del projecte o activitat subvencionada en les mateixes circumstàncies.
El punt 23.7 queda redactat de la forma següent:
7. Una vegada concedida la subvenció, la persona o entitat beneficiària podrà sol·licitar el pagament anticipat d'un percentatge de la subvenció concedida de fins al 100%. Aquest pagament anticipat s'atorgarà per l'òrgan competent sense necessitat de constitució de garantia prèvia.
i) S'afegeix el punt 28 a la convocatòria, el qual té la redacció següent:
28. Ampliació dels terminis d'execució o de justificació
L'ampliació dels terminis d'execució o de justificació abans que aquests expirin, o l'atorgament d'un període extraordinari d'execució o de justificació per raons excepcionals degudament justificades, d'acord amb l'article 28.2 del decret-llei 8/2020, de 13 de maig.
2. Publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears i traslladar les modificacions realitzades a la Base de Dades Nacional de Subvencions.
Contra aquest acord, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà la publicació. El recurs es pot interposar formalment davant el Consell Executiu o davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. »
Palma, 11 de juny de 2020
La vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística
Isabel Busquets Hidalgo
(per delegació del Consell Executiu, Decret de 7-08-2019)
BOIB nº. 111, de 13-08-2019)