Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 4933
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el parc fotovoltaic Na Lloreta, polígon 4, parcel·la 398, TM Alcúdia (17A/2020)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 28 de maig de 2020,
DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL
El projecte consisteix en la implantació d'un parc fotovoltaic i en la dotació d'una línia elèctrica de 15 kV per a l'evacuació de l'energia generada.
La instal·lació, de tipus C, amb una superfície total de 62.826,72 m2, es troba a sòl rústic, amb la categoria de sistema general (parcel·la 398 del polígon 4) i d'àrea de desenvolupament (PL SUP AS-34 1), a una zona d'aptitud fotovoltaica baixa i dins la zona d'infraestructures energètiques de la Central d'Alcúdia d'acord amb el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.
D'acord amb la lletra a) del punt 1 de l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària «els projectes inclosos en l'annex I de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 1 d'aquesta llei, i també els projectes que es presentin fraccionats i assoleixin els llindars d'aquests annexos per l'acumulació de les magnituds o les dimensions de cadascun». Entre els projectes inclosos a l'annex 1, el projecte objecte del present informe s'inclou al punt 12 del grup 3 (Energia):
Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa següents:
Instal·lacions amb una ocupació total de més d'1 ha situades en sòl rústic fora de les zones d'aptitud alta o mitjana del PDS d'energia, excepte les situades en qualsevol tipus de coberta o en zones definides com a aptes per a les instal·lacions esmentades en el pla territorial insular corresponent.
Per tant, el projecte s'ha de tramitar com una Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària i seguir el procediment establert a la secció 1a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. S'han de complir també les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
1.Informació del projecte: objecte, ubicació i descripció
Descripció del projecte
El projecte d'instal·lació solar fotovoltaica de 4,995 Mwp a Ca na Lloreta, de data 19 d'agost de 2019 té com a objecte la implantació d'un parc fotovoltaic per a la generació i venda d'energia elèctrica així com la dotació d'una línia de 15 kV per a l'evacuació de l'energia generada. El promotor del projecte és Enel Green Power SL i l'òrgan substantiu, la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
La planta fotovoltaica projectada s'ubica al TM d'Alcúdia, concretament a la parcel·la PL SUP AS-34 1, amb una superfície de 62.240 m2 i referència cadastral 8473501EE0087S0000HA i a la parcel·la 398 del polígon 4, amb una superfície de 3.479 m2 i referència cadastral 07003A004003980000LZ. Les parcel·les es troben a sòl rústic, amb la categoria de sistema general (parcel·la 398 del polígon 4) i d'àrea de desenvolupament (PL SUP AS-34 1) i són propietat de GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU. El promotor disposa d'un contracte de lloguer d'aquests terrenys.
La planta solar fotovoltaica estarà constituïda pels elements següents:
a) 13.500 mòduls de 370 Wp, els quals suposen una potència total de 4.995 kWp. Aquests mòduls estaran suportats en estructures metàl·liques orientades al sud, inclinades 20º i ancorades al terreny mitjançant cargols i sense utilització de formigó. L'altura màxima que assoliran les plaques serà de 2,8 m i la distància mínima entre els mòduls i el sòl, de 0,8 m, per tal de permetre l'existència d'una coberta vegetal homogènia. Els mòduls seran de silici monocristal·lí de la marca Jinko Solar, model JKM370M-72-V i de dimensions 1,96 x 0,99 x 0,04 m. Aquestes cel·les es caracteritzen per la seva eficiència i pel seu sistema de protecció anti-enlluernament.
b) 25 inversors tipus string de 185 kW.
c) 3 centres de transformació en edificis prefabricats, dels quals 2 són dobles amb 2 trafos de 1.000 kVA i 1 és simple amb un trafo de 1.000 kVA. Els centres de transformació doble ocupen una superfície de 14,47 m2 i, el simple, 10,61 m2.
d) Un centre de maniobra i mesura en edifici prefabricat, de formigó tipus PFU-5 ST FV, de 6 m de longitud x 2,4 m de fons x 3,05 m d'altura. Aquest centre rebrà l'energia generada per la planta solar i, després de les corresponents mesures i proteccions, l'evacuarà al punt de connexió.
e) Edifici de control, de 6,1 m x 2,45 m x 2,5 m, el qual serà emprat pels treballadors de la instal·lació. S'hi instal·larà un lavabo i una fossa sèptica estanca.
f) Una xarxa privada soterrada, a 15 kV, de 415 m de longitud. El traçat de la xarxa privada subterrània discorrerà per vials existents, anirà des del centre de maniobra i mesura previst a la planta fotovoltaica fins a la subestació «Lloreta» i afecta als terrenys següents:
- Parcel·la Murterar, AS 19, amb referència cadastral 7868903EE0076N0001LY (terreny rústic privat).
- Parcel·la 395, polígon 4, amb referència cadastral 07003A004003950000LJ (terreny rústic privat).
g) Connexió en cel·la existent a la subestació existent «Lloreta».
h) Es preveu també la demolició d'un habitatge abandonat, amb una superfície de 369 m2.
i) D'acord amb el plànol 2 del projecte, de les dues xarxes elèctriques existents a la parcel·la PL SUP AS-34 1, se'n desmuntarà una.
Pel que fa a la superfície ocupada, la instal·lació ocuparà 24.812,43 m2 amb nous elements (plaques principalment). La superfície perimetral de les plaques és de 36.095,98 m2 i l'àrea total de la instal·lació fotovoltaica, de 62.826,72 m2.
El temps de vida útil dels mòduls solars és de 25 anys. Es preveu que una generació anual d'energia elèctrica de 7.532.460 kWh i, d'acord amb la memòria descriptiva del projecte, s'estima un estalvi anual d'emissions de CO2 d'unes 3.800t.
Pel que fa al tancament de la instal·lació fotovoltaica:
a) Es preveu el tancament de tota la instal·lació.
b) Es mantindran, quan sigui possible, els tancaments existents.
c) Al límit de la parcel·la amb la piscifactoria hi ha un mur de pedra que es mantindrà.
d) A la resta de les parcel·les s'hi instal·larà una tanca metàl·lica.
Quant a l'accés a la instal·lació, s'aprofitarà l'accés existent a la parcel·la.
No es preveu la instal·lació d'enllumenat.
Les instal·lacions fotovoltaiques més properes són el parc Vernissa Nou i el parc Gálvez, el quals es troben a més de 8,5 km de distància. No obstant això, cal afegir que hi ha un projecte d'instal·lació fotovoltaica a la finca de Biniatria la qual es troba a 1 km de distància. Aquest projecte disposa de declaració d'impacte ambiental favorable (acord del Ple de la CMAIB de data 8 d'abril de 2014) i declaració d'utilitat pública però no s'ha executat. Per una altra banda, Enel Green Power SL també ha presentat un projecte a la finca de Can Balança, la qual es troba aproximadament a 1.100 m del parc objecte d'aquesta avaluació.
Els nuclis urbans més propers (Port d'Alcúdia i Platja de Muro) es troben a més de 400 m del parc fotovoltaic projectat.
El pressupost total d'execució material és de 2.770.100 euros.
2.Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte
A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una caracterització de la zona i un inventari ambiental, on es descriu el medi físic (geografia, climatologia, geologia, geomorfologia, edafologia, erosió i hidrologia), biòtic (flora, fauna i hàbitats) i socioeconòmic.
1. Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca, la parcel·la 398 del polígon 4 es troba a sòl rústic de règim general i la parcel·la AS-34 1, a sòl rústic amb la categoria d'àrea de desenvolupament (sòl urbà i urbanitzable). Aquestes parcel·les es troben incloses dins la zona d'infraestructures energètiques de la Central d'Alcúdia d'acord amb el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB), aprovat pel Decret 96/2005, de 23 de setembre.
Atès que la instal·lació ocuparà menys de 10 ha es troba classificada com a tipus C i es troba a una zona d'aptitud fotovoltaica ambiental i territorial baixa d'acord amb el Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears. L'aptitud és baixa ja que les parcel·les a on s'ubica el projecte es troben dins la franja de 500 m que s'estableix al voltant dels espais de rellevància ambiental.
D'acord amb l'article 36.3 del PDSEIB, a les zones d'aptitud baixa en sòl rústic «El desenvolupament de qualsevol tipus d'instal·lació fotovoltaica sobre el terreny identificat com a zona d'aptitud baixa queda condicionat a l'obtenció de la declaració d'interès general o d'utilitat pública d'acord amb els procediments establerts per a cada cas».
2. Pel que fa a la topografia del terreny, té un pendent mitjà de l'1% cap al sud.
3. Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca, el parc fotovoltaic previst es troba a la unitat de paisatge 3 (Badies del Nord). L'entorn del projecte és industrial (Central des Murterar i polígon Ca na Lloreta), a on hi ha principalment infraestructures energètiques i de dipòsit de residus. Tot i que el projecte es troba pròxim al Parc Natural de s'Albufera, es considera que la qualitat paisatgística de l'espai és entre mitja i baixa ja que es tracta d'una zona industrial molt transformada i les parcel·les no presenten valors paisatgístics singulars.
Al projecte s'ha previst una franja vegetal perimetral amb una longitud total de 852 m i 3 m d'amplada. Es preveu que aquesta franja vegetal superi l'altura de les plaques fotovoltaiques (2,8 m).
A l'estudi d'impacte ambiental es presenta un estudi de visuals, amb modelització 3D, des de l'entorn més proper (instal·lacions industrials pròximes; habitatges i hotels pròxims situats al nucli del Port d'Alcúdia i de la Platja de Muro; carreteres Ma-3433 i Ma-3470; camí de terra contigu; Parc Natural de s'Albufera; Puig de Ca na Bassera; Puig de Sa Galera i mirador del Puig de Sant Martí). L'estudi de visuals conclou:
a) Pel que fa a les instal·lacions industrials pròximes, es considera que la capacitat d'absorció visual de les actuacions durant la fase d'execució és elevada. La visibilitat del projecte quedarà atenuada per la franja vegetal perimetral.
b) En relació amb els habitatges i hotels més propers, el projecte no resultarà pràcticament visible des de les edificacions que tenguin una altura màxima de dues plantes. Tot i que el projecte sí resultarà visible des de les plantes superiors de les edificacions de major altura, es considera que la vegetació perimetral prevista ajudarà a integrar millor el projecte a l'entorn.
c) El projecte no resultarà visible des de les carreteres Ma-3433 i Ma-3470 i des del camí de terra contigu ja que hi ha elements que actuaran com a barrera visual.
d) El projecte podrà resultar visible per proximitat i topografia des de les cotes més elevades i sense vegetació arbòria del Puig de Ca na Bassera i del Puig de Sa Galera orientades cap a l'àmbit del projecte. Des d'aquestes cotes també s'observen actualment les instal·lacions industrials de l'entorn. S'ha de tenir en compte també que a aquestes zones no hi ha habitatges ni miradors ni es troben entre les rutes senderistes inventariades per la qual cosa es considera que no hi ha observadors potencials.
e) Es descarta que el projecte sigui visible des del mirador del Puig de Sant Martí.
f) En relació amb el Parc de s'Albufera:
- Atès que parc és un espai extremadament pla i amb vegetació més alta que l'altura d'una persona, no es podrà observar el parc fotovoltaic projectat des de punts que no es trobin sobreelevats.
- S'han considerat els focus d'observació següents: torre d'observació 1 (plataforma d'observació s'Ullastrar); Puig o Turó de Sa Roca (és l'única sobreelevació natural del terreny); plataforma d'observació des Cibollar (sobreelevada); S'Aguait des Cibollar (no es troba sobreelevat); Torre del Canal Loco (sobreelevada) i altres punts que no es troben sobreelevats.
- Des de la torre d'observació 1 (plataforma d'observació s'Ullastrar), el Turó de sa Roca, la plataforma Cibollar, s'Aguait des Colombars, s'Aguait des Cibollar així com des d'altres punts no sobreelevats estudiats no resultarà visible el parc fotovoltaic.
- Pel que fa al punt d'observació «Torre del Canal Loco», els efectes paisatgístics es consideren molt baixos per a aquest focus. Es considera que, visualment, la implantació de les plaques fotovoltaiques no implica una disminució apreciable de la qualitat paisatgística de l'entorn respecte a la situació actual.
4.Pel que fa als espais naturals protegits:
a) Les actuacions projectades no estan afectades per cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'espacial protecció de les Illes Balears (LEN). Tampoc formen part de Xarxa Natura 2000.
b) Si bé com s'indica a l'apartat a) el projecte queda fora de l'àmbit dels espais naturals protegits, a uns 120 m del costat sud de la parcel·la es troba el Parc Natural de s'Albufera, la ZEPA ES0000038 S'Albufera, el LIC ES5310125 Albufera de Mallorca i una zona ANEI. Per tant, atesa la proximitat de la ZEPA i el parc natural, és necessari incloure mesures per a mitigar els possibles impactes negatius de l'activitat projectada sobre l'espai natural protegit. S'ha d'indicar també que a l'estudi d'impacte ambiental s'inclou una avaluació de les repercussions del projecte sobre la xarxa natura 2000.
c) Pel que fa al Parc Natural de s'Albufera, segons l'esborrany del projecte del Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals (PORN) de s'Albufera de Mallorca a on s'amplia la seva superfície, el parc fotovoltaic previst quedaria també fora de l'àmbit del parc natural tot i que limitaria pel costat sud amb una petita zona humida que es pretén incorporar al Parc Natural.
5. A l'àrea afectada pel projecte no es troben hàbitats d'interès comunitari.
6. La parcel·la 398 del polígon 4 es troba a APT de costes.
7. El projecte no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió o esllavissament.
8. L'àrea afectada pel projecte limita pel costat sud amb una plana geomorfològica d'inundació. D'acord amb el punt 1 de l'article 104 del Pla Hidrològic de les Illes Balears vigent «transitòriament i fins que no s'hagin delimitat totes les zones inundables i als efectes d'aquest Pla, es consideren zones potencialment inundables les planes geomorfològiques d'inundació la delimitació de la qual es troba disponible al visor de la IDEIB en les quals no hi hagi la delimitació de zona inundable d'acord amb l'establert a l'article anterior».
D'acord amb el projecte, no s'hi instal·laran plaques fotovoltaiques a la part de la parcel·la AS-34 1 afectada per la zona potencialment inundable i el tancament (tanca metàl·lica) serà permeable a l'aigua d'escorrentia.
9. Pel que fa al risc d'incendi:
a) L'àrea afectada pel projecte no es troba afectada per APR d'incendis segons el Pla Territorial Insular de Mallorca.
b) Tant la part sud de les dues parcel·les a on s'ubica el parc fotovoltaic previst com part del traçat de la línia de 15 kV limiten amb un terreny forestal catalogat com de risc alt d'incendi forestal d'acord amb el IV Pla General de Defensa contra els incendis forestals de les Illes Balears.
10. Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies:
a) L'àrea afectada pel projecte es troba a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1811M1 «Sa Pobla» (aqüífer superficial, presència de clorurs, nitrats i substàncies prioritàries, bon estat quantitatiu, mal estat químic, amb estat de «deteriorament estructural»).
b) La vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada.
c) Les actuacions projectades es troben fora dels perímetres de restriccions dels pous de proveïment urbà.
11. El parc fotovoltaic projectat limita amb la massa d'aigua de transició i zona humida protegida Albufera de Mallorca amb codi MAMT07, i el seu estat ecològic és bo. Atès que les actuacions projectades es troben dins la franja de protecció de 500 metres de la zona humida d'acord amb l'establert al punt 3 de l'article 88 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019, és necessari l'informe favorable de l'Administració Hidràulica.
12. La parcel·la 398 del polígon 4 es troba inscrita en el Registre General d'Explotacions Agràries Prioritàries amb el número 6869 i està destinada a terres arables en secà.
13. Pel que fa a la vegetació, el projecte ocupa unes antigues zones agrícoles de secà a on per la falta de conreu de les terres ha anat apareixent vegetació herbàcia i arbustiva de caràcter banal. Aquesta vegetació està constituïda principalment per mill (Piptatherum miliaceum subsp. Miliaceum), card blanc (Galatites tomentosa), olivarda (Dittrichia viscosa), rosella (Papaver rhoeas), fonoll (Foeniculum vulgare) i albó (Asphodelus aestivus). Al límit de les parcel·les es troben alguns exemplars d'ullastre (Olea europaea var. Sylvestris), llentiscle (Pistacia lentiscus), esbazer (Rubus ulmifolius), arítjol (Smilax aspera) i esparreguera borda (Asparagus acutifolius). Per una altra banda, al límit sud hi ha una franja composta per exemplars d'oms (Ulmus minor) i, en menor proporció, per canyís (Phragmites australis) i ullastre. Al projecte s'ha previst mantenir la vegetació perimetral existent, la qual es completarà a les zones de menor densitat o altura, amb espècies autòctones de baix requeriment hídric com són l'ullastre i el llentiscle. En aquest sentit, l'ullastrar és una comunitat vegetal molt lligada a les aus.
A la zona humida que limita amb les parcel·les s'hi troba vegetació de caràcter banal així com vegetació pròpia de les zones inundades com el canyís, el tamarell (Tamarix sp.) i vegetació arbustiva.
14. Es considera que la fauna existent a l'àmbit afectat pel projecte és una fauna molt lligada a la presència humana. L'avifauna potencial correspon a espècies associades a hàbitats de conreus de secà amb un cert grau d'antropofilia.
15. Segons la quadrícula 1x1 amb codi 1128 del Bioatles del visor IDEIB a la parcel·la consten les espècies catalogades següents:
- Macroprotodon mauritanicus (Serp de garriga). Es troba en el llistat d'espècies silvestres en règi de protecció especial (RD 139/2011).
- Chamaerops humilis (Garballó). Es troba en règim d'especial protecció (Decret 75/2005).
A la taula següent es mostren les espècies catalogades i/o amenaçades que d'acord amb la quadrícula 5x5 amb codi 112 del Bioatles del visor IDEIB es podrien trobar a l'àmbit del projecte. S'han descartat les espècies aquàtiques.
Tàxon (Espècie) |
Nom comú (Espècie) |
Catalogat |
Amenaçat |
---|---|---|---|
Aquila pennata |
Àguila calçada |
Sí |
No |
Circus aeruginosus |
Arpella |
Sí |
Sí |
Cerambyx cerdo mirbeckii |
Banyarriquer |
Sí |
No |
Macroprotodon mauritanicus |
Serp de garriga |
Sí |
No |
Falco peregrinus |
Falcó |
Sí |
No |
Tarentola mauritanica |
Dragó |
Sí |
No |
Anthus campestris |
Titina d'estiu |
Sí |
No |
Motacilla flava |
Xàtxero groc |
Sí |
No |
Rhinolophus ferrumequinum |
Ratapinyada de ferradura grossa |
Sí |
Sí |
Rhinolophus hipposideros |
Ratapinyada de ferradura petita |
Sí |
No |
Barbastella barbastellus |
Ratapinyada de bosc |
Sí |
No |
Hypsugo savii |
Ratapinyada de muntanya |
Sí |
No |
Miniopterus schreibersii |
Ratapinyada de cap gros |
Sí |
Sí |
Myotis capaccinii |
Ratapinyada de peus grans |
Sí |
No |
Myotis myotis |
Ratapinyada gran |
Sí |
No |
Pipistrellus kuhlii |
Ratapinyada de vores clares |
Sí |
No |
Pipistrellus nathusii |
Ratapinyada falsa |
Sí |
No |
Pipistrellus pygmaeus |
Ratapinyada soprano |
Sí |
No |
Chamaerops humilis |
Garballó, Margalló |
Sí |
No |
Ceratophyllum submersum |
* |
No |
Sí |
Ruscus aculeatus |
Cirerer de Betlem, Cireretes o Guingues del Bon Pastor |
Sí |
No |
Myrtus communis |
Murta, Murtera, Murtra |
Sí |
No |
Orchis palustris |
Orquídia de prat |
Sí |
Sí |
Rhamnus alaternus |
Llampúgol, Aladern |
Sí |
No |
Verbascum blattaria |
* |
No |
Sí |
Tamarix africana |
Tamarell, Tamaric, Gatell |
Sí |
No |
Tamarix boveana |
* |
Sí |
No |
D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, no s'ha detectat la presència d'espècies de flora catalogades i/o protegides durant el desenvolupament del treball de camp. S'ha d'indicar també que, segons les dades del Servei de Protecció d'Espècies, no hi ha presència d'orquídia de prat a les parcel·les afectades pel projecte.
16. El patrimoni cultural no es veu afectat per les actuacions projectades.
3. Resum del procés d'avaluació
Fase d'informació pública i de consultes
El passat 2 de novembre de 2019 es va publicar en el BOIB núm. 149 la informació pública d'avaluació d'impacte ambiental del projecte de parc fotovoltaic Na Lloreta, ubicat al polígon 4 parcel·la 398 i a la parcel·la PL SUP AS-34 1 d'Alcúdia. No s'hi ha presentat cap al·legació. Durant la informació pública han estat consultades les administracions i persones interessades següents:
Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural.
Conselleria de Medi Ambient i Territori, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl.
Conselleria de Medi Ambient i Territori, Servei de Planificació al Medi Natural.
Conselleria de Medi Ambient i Territori, Servei d'Estudis i Planificació.
Conselleria de Medi Ambient i Territori, Servei d'Aigües Superficials.
Consell Insular de Mallorca, Departament de Medi Ambient.
Consell Insular de Mallorca, Departament d'Urbanisme.
Ajuntament d'Alcúdia, Servei d'Urbanisme.
Red Eléctrica de España.
Amics de la Terra.
GOB.
A dia d'avui dins l'expedient consten els informes de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, del Servei d'Estudis i Planificació, de l'Ajuntament d'Alcúdia i del Servei d'Espais Naturals.
La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural va informar el següent:
La infraestructura fotovoltaica Na Lloreta s'ubica dins la parcel·la 398 del polígon 4 i PL SUP AS-34 (Es Murterar) del terme municipal d'Alcúdia. La superfície de la parcel·la agrària és de 3.479 m2 que es destinen a la instal·lació fotovoltaica global mentre que la parcel·la des Murterar és de 62.278 m2.
La finca es troba dins un sòl rústic general (SGR), segons el Pla Territorial de Mallorca.
La finca agrària està inscrita, actualment, en el Registre General d'Explotacions Agràries Prioritàries (núm. 6869) i està destinada a terres arables de secà.
El parc fotovoltaic es col·locarà dins les finques llogades al promotor «ENEL GREEN POWER SL».
Per tant, des del punt de vista de desenvolupament agrari, s'informa favorablement la instal·lació fotovoltaica projectada.
D'acord amb l'article 106.3 de la Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears, no és preceptiu i vinculant l'emissió d'un informe de l'òrgan competent en matèria d'agricultura al no superar les 4 ha la instal·lació dins la finca agrícola.
El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl va concloure el següent:
Atesa la resta d'elements de l'entorn, les característiques de les instal·lacions, la documentació aportada, i sempre que siguin adoptades estrictament les mesures establertes a continuació, s'informa que no existeix inconvenient a efectes de risc d'incendis forestals per l'execució de les obres propostes:
1. Durant l'execució i l'ús del projecte es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c. del Decret 125/2007 sobre mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals. Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:
- S'ha de complir allò que estableix la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació al risc d'incendi.
- Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.
- En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a l'ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.
2. Franja exterior de prevenció d'incendis forestals: atès que al sud les instal·lacions estan al costat de zona forestal d'alt risc d'incendi, d'acord amb la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, caldrà complir i mantenir les següents condicions per a l'obra:
S'adequarà i mantindrà una franja exterior perimetral de 30 metres d'amplada només al voltant de cada edificació o instal·lació al costat del terreny forestal, amb baixa càrrega de combustible vegetal amb desbrossament selectiu i amb aclarides.
Aquesta franja, la qual és a partir del límit de l'obra, tindrà les següents característiques:
- Arbrat: distància entre copes de mínim 3 m i esporgats a un terç de la seva alçada.
- Matolls: fracció de cabuda coberta per matolls inferior al 40 %. Els matolls tindran una distància entre ells d'un mínim de 3 m.
- Restes vegetals: s'hauran de retirar o tractar les restes vegetals generades en un termini màxim de 20 dies.
- L'execució de la franja d'autoprotecció és únicament a efectes de prevenció d'incendis forestals de l'obra o instal·lació. Per tant, la necessitat de realitzar les tasques de reducció del combustible vegetal sobre terreny forestal, no ha de suposar necessàriament un canvi d'ús ni una pèrdua del caràcter forestal d'aquest.
2. Establir i mantenir unes franges longitudinals de seguretat de 10 metres d'amplada mínima a cada banda dels vials d'accés localitzats dins zona forestal amb actuacions preventives de reducció i control de combustible vegetal.
3. Totes les actuacions silvícoles hauran de tenir un manteniment periòdic per garantir el compliment de les seves funcions preventives durant tot l'any, especialment durant l'època de risc.
4. Durant l'època de perill d'incendis i, en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a la finca per als serveis d'emergències, tal i com s'especifica a l'art. 7 del Decret 125/2007.
5. Els operaris participants en les obres seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).
El Servei Tècnic d'Urbanisme de la Direcció Insular de Territori i Paisatge va concloure el següent:
1) Es considera que s'hauria d'analitzar la possible incompatibilitat de la present instal·lació amb els usos prevists dins el PDSEIB (aprovat pel Decret 96/2005, de 6 d'abril i modificat pel Decret 33/2015), ja que es constata que l'àmbit d'actuació del projecte està situat en una zona declarada de producció d'energia elèctrica en règim ordinari i de proveïment de combustibles derivats del petroli.
2) S'ha de tenir en compte el caràcter provisional de la instal·lació tal com s'indica a l'article 35 del Pla Director Sectorial Energètic, atès que es situa sobre un sòl classificat com a urbanitzable.
3) Cal estudiar la possibilitat de rehabilitar l'edificació existent a la parcel·la com a caseta de control en lloc d'enderrocar-la i construir una edificació nova, per tal de minimitzar l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació.
4) Cal substituir la coberta de quatre aiguavessos de les noves edificacions projectades, per coberta d'un aiguavés, per tal de millorar la integració paisatgística d'aquestes edificacions en el seu entorn, a través de la mimetització amb les edificacions tradicionals a sòl rústic, així com evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional.
5) Cal recordar que el tancament del parc fotovoltaic amb malla metàl·lica, haurà de complir la norma 22 del Pla Territorial Insular de Mallorca, i per tant, entre d'altres coses hauran d'ésser de malla metàl·lica ampla, executada mitjançant els sistemes tradicionals de la zona.
6) Cal plantar i mantenir una barrera vegetal en tots els límits de l'explotació utilitzant espècies vegetals similars a l'existent a l'entorn, pròpies de zona de ribera, alhora de projectar la barrera vegetal per tal de minimitzar l'impacte i millorar la integració paisatgística, en tots els límits de la parcel·la.
7) Cal estudiar la possibilitat de replantar els elements arboris més grans existents a la parcel·la per tal de formar part de la barrera vegetal plantejada.
Per tal de donar resposta a les consideracions fetes per la Direcció Insular de Territori i Paisatge, el promotor va presentar nova documentació en data 28 d'abril de 2020. Així, d'acord amb l'informe del promotor:
1) Incompatibilidad. En el informe se indica que se tendría que analizar la posible incompatibilidad de la instalación con los usos previstos en el PDSEIB (aprobado por D96/2005, de 6 de abril y modificado por el D33/2015), ya que se constata que el ámbito de actuación del proyecto está situado en una zona declarada de producción de energía eléctrica en régimen ordinario y de aprovisionamiento de combustibles derivados del petróleo. La compatibilidad de la instalación con los usos previstos en el PDSEIB queda totalmente resuelta al haberse solicitado la declaración de utilidad pública del proyecto.
b) Carácter provisional. Se indica también que se ha de tener en cuenta el carácter provisional de la instalación tal como se indica en el artículo 35 del Plan Director Sectorial Energético, dado que se sitúa sobre un suelo clasificado como urbanizable. El carácter provisional de la instalación se ha tenido en cuenta, por ello se ha solicitado la declaración de utilidad pública del proyecto.
c) Rehabilitación edificación. Se indica que, se debe estudiar la posibilidad de rehabilitar la edificación existente en la parcela como caseta de control en vez de demolerla y construir una edificación nueva, para minimizar el impacto paisajístico de la nueva instalación. Se aportan fotografías del estado actual de la edificación existente en la finca. Se trata de una construcción sin ningún valor arquitectónico, con materiales y acabados de baja calidad. No se trata de una edificación del tipo tradicional en suelo rústico, por lo que se mantiene la propuesta de demolición completa.
d) Cubiertas. En referencia a las cubiertas de las nuevas edificaciones proyectadas, se indica la necesidad de sustituir las características y pasar de cubierta con cuatro pendientes a cubiertas con pendiente única para mejorar la integración paisajísticas de las nuevas edificaciones en su entorno, a través de la mimetización con las edificaciones tradicionales en suelo rústico, y también evitar la aparición de elementos ajenos a la construcción tradicional. Las nuevas construcciones tendrán pendiente única. El proyecto ejecutivo incorporará esta indicación.
e) Cerramientos. Se recuerda que el cerramiento del parque fotovoltaico con malla metálica tendrá que cumplir con la norma 22 del Plan Territorial Insular de Mallorca, y por tanto, entre otras cosas tendrán que ser de malla metálica ancha, ejecutada mediante los sistemas tradicionales de la zona. Los cerramientos del parque fotovoltaico cumplirán con la norma 22 del PTIM, serán de malla metálica ancha, ejecutada mediante los sistemas tradicionales de la zona.
f) Barrera vegetal. Se indica que hay que plantar y mantener una barrera vegetal en todos los límites de la explotación utilizando especies vegetales similares a las existentes en el entorno, propias de la zona de ribera, al proyectar la barrera vegetal para minimizar el impacto y mejorar la integración paisajística, en todos los límites de la parcela. El proyecto ejecutivo incorporará esta indicación en relación a la barrera vegetal.
g) Replantación En el último punto se incide en el que cabe estudiar la posibilidad de replantar los elementos arbóreos más grandes existentes en la parcela para que formen parte de la barrera vegetal planteada. En la parcela existe un reducido número de elementos arbóreos que se replantarán en la barrera vegetal, siempre que su estado lo haga viable.
El Servei d'Estudis i Planificació va informar favorablement el projecte amb els condicionants següents:
1) Es recomana, prèvia autorització de l'Ajuntament d'Alcúdia (llicència municipal d'obres), que si la parcel·la·disposa del servei de clavegueram municipal, que les aigües residuals de la caseta de control del parc fotovoltaic es connectin a l'esmentada xarxa de sanejament i no s'instal·li la fossa sèptica projectada.
2) Si no es pot connectar a la xarxa de sanejament, el sistema autònom de tractament de les aigües residuals de la caseta projectat, haurà de tenir les característiques establertes a l'article 80 del PHIB 2019 i el seu annex 3, tenint especial esment en ajustar-se a allò establert als punts 3, 8, 9, 10 i quadre 26 (condicions de depuració per a habitatges particulars dintre de la zona de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderada o baixa i fora del perímetre de restriccions màximes de pous de proveïment urbà) de l'esmentat article. En referència al reg de la franja vegetal perimetral del parc solar, s'haurà de complir també amb l'article 63 del PHIB 2019, i utilitzar les aigües regenerades produïdes a la caseta de control per al reg d'aquesta zona verda.
3) En relació a la gestió d'aigües pluvials, es recomana complir amb el que disposa l'article 60 del PHIB 2019, i recollir, emmagatzemar, tractar i reutilitzar les aigües de pluja de la caseta de control per al lavabo de l'esmentada caseta i per la neteja de les plaques solars.
4) Respecte a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, s'atendrà al que disposa l'article 2 punt 1c) del Decret Llei 1/2016, i es compliran les corresponents mesures preventives i correctores proposades a l'estudi d'impacte ambiental i al Pla de vigilància.
L'Ajuntament d'Alcúdia va concloure el següent:
En relació amb el projecte d'instal·lació solar fotovoltaica 5 MWp de Ca na Lloreta (Alcúdia), havent analitzat els possibles impactes en l'àmbit del projecte i en l'àrea protegida propera (parc natural de s'Albufera), es conclou que no es produiran impactes negatius significatius vinculats al projecte, tenint en compte les mesures mediambientals proposades.
Es pot considerar que la provisió d'una infraestructura de producció d'energia renovable està alineada amb els objectius previstos per la legislació i la planificació energètica i territorial, considerant la implementació d'aquest tipus d'instal·lacions.
Per tot això, s'informa favorablement el projecte presentat.
El Servei d'Espais Naturals va concloure el següent:
El projecte de planta solar fotovoltaica de Ca na Lloreta es troba situat fora de l'àmbit Parc Natural, PORN i Xarxa Natura 2000, i per tant no li seria d'aplicació directa l'article 21.2 de la LECO. A més, no es preveuen impactes significatius d'aquestes infraestructures sobre els valors, la fauna i la flora de la zona, sempre i quan es tinguin en compte totes les prescripcions que marca l'EIA del projecte, en forma de mesures preventives, correctores i compensatòries.
S'informa, per tant, de manera favorable el projecte.
Anàlisi tècnica de l'expedient
Alternatives
D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, s'han estudiat les alternatives següents:
- Alternativa 0 (no realització del projecte): es descarta aquesta opció ja que es consideren necessàries aquestes instal·lacions per tal de poder complir amb els objectius previstos per la legislació i planificació energètica i territorial.
- Alternatives en relació amb l'emplaçament:
+Alternativa 1 (parcel·la PL SUP AS-341 i parcel·la 398 del polígon 4 TM Alcúdia).
Està situada entre la Central Tèrmica i el polígon de Ca Na Lloreta, a una antiga zona de cultius, actualment inactiva i a uns 140 m del Parc Natural de s'Albufera. Segons el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, es tracta d'una zona destinada a infraestructures energètiques.
+Alternativa 2 (part parcel·la 374 polígon 4 TM Alcúdia). Està situada junt al Polígon de Ca Na Lloreta, a una zona agrícola de secà de molt baixa rendibilitat. Es troba a sòl rústic general i AT-harmonització, a una àrea d'interès paisatgístic (ARIP) i a uns 600 m del Parc Natural de s'Albufera.
+Alternativa 3 (polígon 7 parcel·la 368 TM Alcúdia). Està situada a una zona agrícola de molt baixa rendibilitat, pròxima al conjunt d'habitatges unifamiliars de Son Pol i a uns 70 m del Parc Natural de s'Albufera.
Per a la selecció de l'alternativa més apropiada s'ha realitzat una anàlisi multicritèria i s'han valorat aspectes com la garantia de disponibilitat dels terrenys, criteris tècnics (proximitat a un punt viable d'evacuació de l'energia generada i la disponibilitat de superfície suficient per a la instal·lació), criteris urbanístics i d'ordenació del territori, criteris ambientals (afecció a valors ambientals rellevants, aptitud fotovoltaica, afecció a usos del territori, riscs ambientals i integració paisatgística) i criteris socioeconòmics. Així, entre les alternatives proposades, s'ha triat l'alternativa 1 per ser la més adequada. A més, segons el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es troba a una zona destinada a infraestructures energètiques.
S'han estudiat també alternatives en relació amb els accessos, el tractament del sòl i implantació de les instal·lacions, distribució de l'espai i el traçat de la línia elèctrica. D'acord amb les anàlisis multicritèria realitzades, s'ha optat per l'aprofitament de l'accés i els camins existents; per no pavimentar els camins perimetrals necessaris per al manteniment de la instal·lació; per la minimització de l'ocupació del sòl i el manteniment de la vegetació; per l'aprofitament òptim de l'espai i pel soterrament de la línia elèctrica projectada.
Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció
A l'estudi d'impacte ambiental es presenta una identificació i descripció dels impactes que produirà el projecte sobre l'entorn així com una caracterització i valoració dels més significatius.
A la fase de construcció, la implantació de les distintes instal·lacions i la línia elèctrica produirà un impacte compatible sobre la qualitat de l'aire, el renou, els usos del territori, la salut humana i seguretat, la vegetació, la fauna i el paisatge. Es considera que les emissions de pols i renou seran temporals i poc significatives. Com a mesures preventives o correctores es proposa: controlar l'ocupació de l'espai per tal evitar el desplaçament de la maquinària fora de les zones d'actuació; regs per a evitar la dispersió de partícules; realitzar les obres en horari diürn; mesures per a evitar vessaments accidentals de residus o lixiviats; realització dels mínims moviments de terra; reutilització de la terra vegetal; mesures per a la protecció de la vegetació (mínima eliminació de vegetació, es trasplantaran els arbres de major port a la zona perimetral, etc.); mesures per a la protecció de la fauna (revisió de la fauna reproductora abans de l'execució del projecte, manteniment de la coberta vegetal, manteniment de la vegetació perimetral, mesures per evitar la caiguda d'animals a les rases, etc.); mesures per a la prevenció d'incendis; mesures per a la gestió adequada dels residus i mesures per a la integració paisatgística (es completarà la franja perimetral amb la plantació de llentiscle i ullastres).
Pel que fa a la fase d'explotació, es preveu que hi pugui haver impactes compatibles sobre el paisatge i la salut humana i la seguretat. Entre les mesures preventives o correctores es proposa la utilització de plaques fotovoltaiques amb tecnologia anti-enlluernament, passos per a la fauna en els tancaments perimetrals, mesures per a la prevenció d'incendis, el compliment de la norma 22 del Pla Territorial del Mallorca per a l'acabat exterior de les noves edificacions i la implantació i manteniment d'una barrera vegetal de 3 m d'amplada.
Per una altra banda, s'ha de tenir en compte que el projecte es troba a un espai destinat a infraestructures energètiques i a un entorn industrial. Aquesta ubicació permet aprofitar les infraestructures existents, com són els punts propers d'evacuació de l'energia generada.
D'acord amb l'avaluació de les repercussions del projecte sobre la xarxa natura 2000 de l'estudi d'impacte ambiental, no es preveu que el parc fotovoltaic pugui afectar directa o indirectament als hàbitats inclosos dins la Directiva Hàbitats (Directiva 92/43/CEE del Consell, de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres). A aquesta avaluació es descarta també que el projecte pugui afectar a les poblacions de quiròpters ja que no es produeix una pèrdua de l'hàbitat d'alimentació ni pertorbació o afecció a la seva zona de descans. Tampoc es preveu que el projecte afecti a l'avifauna del parc natural. Així, les obres es realitzaran en un període de temps molt breu, no s'eliminaran els marges vius arbustius o arboris i la distància de les plaques al sòl possibilitarà una coberta vegetal homogènia. Pel que fa a la fase d'explotació, no s'emprarà filferro espinós per tal d'evitar accidents; les esteses per a l'evacuació de l'energia seran subterrànies; els centres de transformació, entre altres mesures de protecció per a l'avifauna, disposaran d'aïlladors, estaran situats a terra i a casetes; es garanteix el manteniment de la vegetació i es descarta el possible enlluernament de l'avifauna. En aquest sentit, a l'estudi d'impacte ambiental es justifica que el llum no absorbit per les plaques, el qual representa una proporció molt reduïda (3 %) no es pot reflectir en direcció al parc natural de s'Albufera com a conseqüència de l'orientació de les plaques.
A més de les mesures descrites per a la protecció de l'avifauna, s'haurien d'evitar les obres entre els mesos d'abril i juny, ja que en aquest període l'activitat reproductora de la major part d'espècies és màxima.
A l'estudi d'impacte ambiental es fa referència als camps electromagnètics i s'indica que s'haurà de complir amb el Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques. S'indica també que per tal de limitar a l'exterior de les instal·lacions d'alta tensió per la circulació de corrents de 50 Hz en els diferents elements de la instal·lació es prendran les mesures següents:
- Als centres transformadors i als CMM, els conductors trifàsics es col·locaran el més a prop possible un de l'altre, preferentment junts i a portell.
- Les entrades i sortides de cables al centre de transformador o al CMM s'efectuaran pel sòl i adoptaran una disposició en triangle i formant ternes.
- Les interconnexions seran tan curtes com sigui possible i s'han dissenyat evitant parets i sostres contigus amb habitatges.
No obstant això, al Programa de vigilància ambiental no s'estableix cap control periòdic del camp electromagnètic.
A l'estudi d'impacte ambiental no es fa referència a mesures per al manteniment adequat dels aparells elèctrics potencialment contaminants com són els centres de transformació els quals contenen olis o gasos dielèctrics i hexafluorur de sofre (SF6). L'SF6 és un gas d'efecte hivernacle amb un potencial d'escalfament global de 22.200 per la qual cosa s'ha d'evitar qualsevol fuita d'aquest gas.
Entre els impactes positius durant la fase d'execució del projecte, s'han de destacar els impactes sobre el clima i el canvi climàtic, (s'estima un estalvi anual d'emissions de CO2 d'unes 2.600 t si s'aplica el factor de l'IDAE per a, per exemple, la cogeneració en cicle combinat en punt de consum), els recursos biològics, l'economia i les infraestructures.
A l'estudi d'impacte ambiental s'indica també que durant la fase de desmantellament, s'assegurarà la recuperació de l'estat preoperacional. En aquest sentit, s'ha de tenir en compte que les plaques fotovoltaiques es consideren un residu d'aparell elèctric i electrònic i com a tal s'ha de gestionar adequadament d'acord amb l'establert al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics. Cal indicar també que el pressupost del projecte hauria d'incloure el desmantellament de la instal·lació fotovoltaica.
S'ha de remarcar que tot i que l'aptitud fotovoltaica de les parcel·les a on s'ubica el projecte està classificada com a baixa ja que el projecte es troba dins la franja de 500 m establerta al voltant dels espais de rellevància ambiental, no es preveuen impactes significatius d'aquestes infraestructures sobre els valors, la fauna i la flora del Parc Natural de s'Albufera d'acord amb l'estudi de repercussions i els informes de les administracions afectades. A més, el projecte s'ubica a la zona d'infraestructures energètiques de la Central d'Alcúdia segons el Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears (PDSEIB). S'ha de tenir en compte també que el projecte s'ubica a un entorn industrial (es situa entre el polígon de Ca na Lloreta i la Central tèrmica Es Murterar) i que d'acord amb l'annex d'incidència paisatgística no es podrà observar el parc fotovoltaic projectat des del Parc Natural de s'Albufera.
Finalment, considerant que la implantació de la planta fotovoltaica suposa l'ocupació d'una extensió considerable de sòl rústic pròxim a un espai de rellevància ambiental resulta convenient l'aplicació d'alguna mesura compensatòria.
Seguiment ambiental
D'acord amb l'informe d'impacte ambiental, es designarà un responsable ambiental, el qual s'encarregarà de verificar el compliment de les mesures previstes durant l'execució de les obres, el funcionament i el desmantellament de la instal·lació.
Conclusions
Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte de parc fotovoltaic Ca na Lloreta, ubicat al polígon 4, parcel·la 398 i a la PL SUP AS-34 1 (TM Alcúdia), promogut per Enel Green Power SL, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin les mesures preventives previstes a l'EIA i els condicionants següents:
1. Per tal de compensar l'ocupació de territori:
a) Es plantarà nova vegetació autòctona a espais degradats, amb una superfície total equivalent a 15.000 m2. S'haurà de mantenir aquest terreny al menys durant el temps de funcionament del parc fotovoltaic (25 anys).
b) Es participarà en actuacions de conservació d'espècies i/o hàbitat dins el Parc Natural de s'Albufera en coordinació amb la Direcció General d'Espais Naturals i, en concret, s'haurà de dragar la síquia den Manuel, actuació que està quantificada amb un cost aproximat de 15.000€+IVA. No obstant això, aquesta mesura es podrà substituir per una altra de cost equivalent que la Direcció General d'Espais Naturals consideri més adient.
2. Pel que fa a la protecció de l'avifauna:
a) No es poden dur a terme les obres entre l'1 d'abril i el 30 de juny, període en el qual l'activitat reproductora de la major part d'espècies és màxima.
b) Es revisaran periòdicament les mesures de protecció implementades als transformadors així com a la línia elèctrica aèria existent.
3. Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.
4. No es pavimentaran els camins perimetrals necessaris per a l'adequat manteniment de la instal·lació.
5. S'ha de substituir la coberta de quatre aiguavessos de les noves edificacions projectades, per coberta d'un aiguavés, per tal de millorar la integració paisatgística d'aquestes edificacions en el seu entorn, a través de la mimetització amb les edificacions tradicionals a sòl rústic, així com evitar l'aparició d'elements aliens a la construcció tradicional.
6. El tancament del parc fotovoltaic amb malla metàl·lica, haurà de complir la norma 22 del Pla Territorial Insular de Mallorca, i per tant, entre d'altres coses haurà de ser de malla metàl·lica ampla, executada mitjançant els sistemes tradicionals de la zona.
7. Es prohibeix la crema de rostolls i restes de vegetació que puguin generar-se durant els desbrossaments. Les restes vegetals s'hauran de dur a instal·lacions que ho puguin aprofitar per fer compost o esser recollits per empreses que facin aquesta valorització.
8. S'haurà de garantir que les subjeccions de les plaques es realitzen de materials correctes i preparats per a la intempèrie que no generen impactes sobre el sòl.
9. Durant l'execució i l'ús del projecte es prendran les mesures establertes a l'article 8.2.c. del Decret 125/2007 sobre mesures conjunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals. Referent a utilitzar maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:
- S'ha de complir allò que estableix la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l'aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació al risc d'incendi.
- Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s'utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s'hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d'espurnes). El proveïment de benzina d'aquesta maquinària s'ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.
- En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s'ha de disposar, per a l'ús immediat, d'extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.
10. Pel que fa a la franja exterior de prevenció d'incendis forestal i atès que al sud les instal·lacions estan al costat de zona forestal d'alt risc d'incendi, d'acord amb la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears, caldrà complir i mantenir les següents condicions per a l'obra:
S'adequarà i mantindrà una franja exterior perimetral de 30 metres d'amplada només al voltant de cada edificació o instal·lació al costat del terreny forestal, amb baixa càrrega de combustible vegetal amb desbrossament selectiu i amb aclarides.
Aquesta franja, la qual és a partir del límit de l'obra, tindrà les següents característiques:
- Arbrat: distància entre copes de mínim 3 m i esporgats a un terç de la seva alçada.
- Matolls: fracció de cabuda coberta per matolls inferior al 40 %. Els matolls tindran una distància entre ells d'un mínim de 3 m.
- Restes vegetals: s'hauran de retirar o tractar les restes vegetals generades en un termini màxim de 20 dies.
- L'execució de la franja d'autoprotecció és únicament a efectes de prevenció d'incendis forestals de l'obra o instal·lació. Per tant, la necessitat de realitzar les tasques de reducció del combustible vegetal sobre terreny forestal, no ha de suposar necessàriament un canvi d'ús ni una pèrdua del caràcter forestal d'aquest.
11. S'han d'establir i mantenir unes franges longitudinals de seguretat de 10 metres d'amplada mínima a cada banda dels vials d'accés localitzats dins zona forestal amb actuacions preventives de reducció i control de combustible vegetal.
12. Totes les actuacions silvícoles hauran de tenir un manteniment periòdic per garantir el compliment de les seves funcions preventives durant tot l'any, especialment durant l'època de risc.
13. Durant l'època de perill d'incendis i, en qualsevol cas, quan hi hagi una emergència, ha d'estar garantit el pas a la finca per als serveis d'emergències, tal i com s'especifica a l'art. 7 del Decret 125/2007.
14. Els operaris participants en les obres seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates a efectuar davant un connat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendis forestal (112).
15. Pel que fa a la part de la parcel·la PL SUP AS-34 1 que es troba a una zona potencialment inundable:
- No s'hi instal·laran plaques fotovoltaiques.
- El tancament serà permeable a l'aigua d'escorrentia.
16. Les plaques fotovoltaiques es consideren un residu d'aparell elèctric i electrònic i com a tal s'ha de gestionar d'acord amb l'establert al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics. S'ha de garantir la correcta gestió de les plaques fotovoltaiques tant durant la seva explotació com durant el desmantellament. A més, el pressupost de desmantellament de les instal·lacions i de gestió dels residus que se'n derivin s'haurà d'incloure al pressupost del projecte.
17. S'han de realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.
18. Durant la fase d'explotació es farà un manteniment preventiu de tots els equips elèctric que contenguin olis o gasos dielèctrics. Es realitzarà un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, es recuperarà el gas.
19. Pel que fa a la barrera vegetal de la instal·lació fotovoltaica:
- S'han d'utilitzar espècies vegetals autòctones de la zona de port mitjà-gran (mínim 1.5-2 metres) i amb baixos requeriments hídrics. La separació entre els peus sembrats estarà compresa entre 1 i 2,5 metres atès el volum que pot ocupar cada individu arbori i a la possibilitat de desenvolupament de la part aèria.
- Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc i s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.
- S'hauran de realitzar regs de reforçament, sobretot durant la fase de sembra i els dos primers anys, en els mesos estivals, quan l'estrès hídric és més elevat. Es realitzarà el reg preferentment amb aigua depurada, en horari de menor intensitat lumínica.
- S'ha d'implantar la barrera vegetal en tots els límits de la instal·lació.
- S'ha de replantar el màxim nombre possible dels elements arboris més grans existents a les parcel·les.
20. S'ha de compatibilitzar el desbrossament de les parcel·les una vegada instal·lades les plaques amb la presència de vegetació suficient per tal que puguin ser emprades com a zona d'alimentació i campeig per a les aus, a més de possibilitar l'explotació de ramaderia ovina.
21. S'haurà de fer inspeccions visuals dins la parcel·la de manera periòdica, per revisar la presència de possibles animals ferits o morts. En el cas de trobar-se un animal mort o ferit i que sigui una espècie catalogada o protegida, o en cas de dubte, haurà d'avisar-se a l'112 o als agents de medi ambient del Govern Balear. En el cas que sigui un cadàver, no s'haurà de tocar, en cap cas, ni desplaçar-lo, deixant-lo intacte tal com s'ha trobat.
22. La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, es farà amb aigua regenerada.
23. Es farà el control de la vegetació de l'interior del parc fotovoltaic mitjançant pastura amb ramat oví o amb mitjans mecànics que no afectin al sòl (desbrossadores). No s'empraran herbicides.
24. Si no es pot connectar a la xarxa de sanejament, el sistema autònom de tractament de les aigües residuals de la caseta projectat, haurà de tenir les característiques establertes a l'annex 3 i a l'article 80 del PHIB 2019, tenint especial esment en ajustar-se a allò establert als punts 3, 8, 9, 10 i quadre 26 (condicions de depuració per a habitatges particulars dintre de la zona de vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderada o baixa i fora del perímetre de restriccions màximes de pous de proveïment urbà) de l'esmentat article.
25. En relació a la gestió d'aigües pluvials, s'ha de complir amb el que disposa l'article 60 del PHIB 2019 i s'han de recollir, emmagatzemar, tractar i reutilitzar les aigües de pluja de la caseta de control.
26. Durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
27. D'acord amb l'article 29.2 de la Llei 12/2016 i atès que el projecte supera la quantia d'un milió d'euros, s'ha de contractar una auditoria ambiental.
28. Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació fotovoltaica (que es preveu en 25 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original, corresponent a ús agrari, i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. No obstant això, si en aquest termini es vol seguir explotant com a parc fotovoltaic, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.
Es recomana:
- Si la parcel·la disposa del servei de clavegueram municipal, les aigües residuals generades a la caseta de control del parc fotovoltaic s'han de connectar a l'esmentada xarxa de sanejament amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament d'Alcúdia (llicència municipal d'obra) i no s'hi ha d'instal·lar la fossa sèptica projectada.
Es recorda que:
- Per a l'establiment o pas de les instal·lacions energètiques que s'hagin d'implantar fora de la parcel·les 4 del polígon 398 i PL SUP AS-34 1 del TM d'Alcúdia s'han de demanar les autoritzacions administratives pertinents.
- Atès que les actuacions projectades es troben dins la franja de protecció de 500 metres de la zona humida protegida Albufera de Mallorca amb codi MAMT07 i d'acord amb l'establert al punt 3 de l'article 88 del Pla Hidrològic de les Illes Balears 2019, és necessari l'informe favorable de l'Administració Hidràulica.
Aquesta Declaració d'impacte ambiental s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.»
Palma, 5 de juny de 2020
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias