Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 4906
Resolució del president de la CMAIB d’exclusió de l’avaluació ambiental estratègica simplificada de la modificació puntual núm. 2 del Catàleg d’Elements d’Interès Artístic, Històric, Ambiental i Patrimoni Històric, corresponent a la modificació de la fitxa INC-097-N, d’Inca (53C/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.En data 7 de maig de 2020 té entrada ofici de la direcció insular d'Urbanisme del Consell de Mallorca, signat en data 30 d'abril, a fi que d'acord amb l'article 9 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, valoreu si aquestes modificacions són d'escassa entitat i, en conseqüència, informeu si s'ha de subjectar a tramitació ambiental estratègica o si queda exclosa del procediment d'avaluació ambiental.

S'adjunta en format digital:

DOC 1 → Informe Previ CAN IGNASI, redactat pel Sr. Bernat J. Mateu-Morro.

DOC 2 → «Proyecto de la intervención arqueológica», redactat per la Dra. Elvira González.

DOC 3 → Fitxa del catàleg aprovat el 1998.

DOC 4 → Fitxa del catàleg aprovat el 2012.

DOC 5 → Proposta de modificació de la fitxa.

DOC 6 → Fitxa amb la incorporació de les modificacions proposades.

Memòria justificativa

Resum executiu

Informe municipal de 27 de gener de 2020.

Objecte de la modificació

Al resum executiu presentat s'estableix que la modificació afecta, exclusivament, a l'edificació catalogada com a element amb codi B-012 (Can Ignasi), recollit a la fitxa INC-D097 del Catàleg de Patrimoni d'Inca, situada a la parcel·la 180 del polígon 5 del TM d'Inca.

S'exclou de protecció el cos B, sense cap valor patrimonial, i no constant la preceptiva llicència d'obres per la seva edificació el voltant de la dècada de l'any 1990.

S'incorporen, com a elements específics catalogats: una pica amb rajoles, un petit rebost sota l'escala (inclòs el paviment), un pujador de pedra (façana principal), una paviment de còdols (façana principal) i una canal de teules (façana posterior).

S'ajusta la protecció al nivell C per tal d'adaptar la fitxa a les necessitats específiques dels elements d'interès, façanes del cos original i elements específics.

Fonaments jurídics

1.Pel que fa a l'àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica respecte a les modificacions de plans i programes, l'article 9 de la llei 12/2016 estableix:

2.També seran objecte d'una avaluació ambiental estratègica ordinària les modificacions dels plans i programes inclosos en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article quan, per si mateixes, impliquin:

a) Establir un marc nou per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental en les matèries incloses en l'apartat 1.a) anterior.

S'entendrà que les modificacions comporten un nou marc per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a avaluació ambiental quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar algun projecte nou sotmès a avaluació ambiental, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual de projectes sotmesos a avaluació ambiental ja permesos en el pla o programa que es modifica.

b) Requerir una avaluació perquè afecten espais Xarxa Natura 2000 en els termes prevists en la legislació del patrimoni natural i de la biodiversitat.

4. També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:

a) Les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

b) Les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l'apartat 2 d'aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l'autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual dels permesos en el pla o programa que es modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sòl en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístics.

No obstant això, en els casos que l'òrgan ambiental, a instància motivada de l'òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d'escassa entitat, les podrà excloure del procediment d'avaluació ambiental, amb un informe tècnic previ que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient.

5. Quan l'òrgan substantiu valori que un pla o programa, sigui en la seva primera formulació o sigui en la seva revisió, o la modificació d'un pla o programa vigent, no està inclòs en cap dels supòsits dels apartats anteriors d'aquest article, i, per tant, no està subjecte a avaluació ambiental estratègica, ho justificarà mitjançant un informe tècnic que quedarà a l'expedient.

2.L'informe municipal de 27 de gener de 2020 diu al punt 5 dels seus fonaments jurídics, respecte a la tramitació ambiental, que d'acord amb l'article 9.5 de la llei 12/2016, modificada per la llei 9/2018, es considera que la present modificació del catàleg no està subjecta al procediment d'avaluació ambiental estratègica, atès el seu nul efecte ambiental i no està inclòs en cap dels supòsits que preveu el punt 3 de l'article 9 de la llei esmentada. Es considera que es tracta d'una modificació sobre aspectes patrimonials sense incidència medi ambiental, que té com objecte adequar els elements catalogats a la realitat i al grau de protecció correcte, sense que es produeixi.

A l'informe es recorda que els Catàlegs com a instruments de planejament havien estat exclosos per llei de la tramitació ambiental, atès el seu objecte de protecció de béns mobles i immobles des del punt de vista del patrimoni històric i arquitectònic, no tenint incidència medi ambiental. Encara que aquesta previsió legal no és vigent, s'entén que sí ho és el seu esperit.

3.Així, d'acord amb l'article 9.5 de la llei 12/2016, l'informe municipal justifica que la modificació del catàleg no està subjecta a l'avaluació ambiental ja que no es dona cap dels supòsits prevists a l'apartat 3 del mateix article.

No obstant això, com ja s'ha indicat, són els apartats 2 i 4 de l'article 9 de la llei 12/2016 els que es refereixen a la modificació dels plans i programes.

No es troba la parcel·la afectada en cap espai de la Xarxa Natura 2000 ni se'n desprèn que la modificació presentada estableixi un marc nou per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental en les matèries incloses en l'apartat 1.a).

En canvi, sí que es diu a la memòria justificativa presentada, a l'apartat «Exclusió parcial del catàleg», referint-se al cos B, «No té massa sentit protegir com a element d'interès una edificació que, a banda de venir mancada de cap valor d'acord amb els informes acompanyats, es troba en situació urbanística irregular i únicament la institució de la prescripció la salva d'una obligada demolició».

A l'apartat «Intervencions preferents i admissibles» de la fitxa s'indica: «Es permet la demolició de l'ampliació moderna que desvirtua l'edificació original (cos B).

Per a l'adaptació als usos i necessitats actuals es permet l'ampliació amb les següents condicions, i sempre de manera respectuosa i per realçar l'element protegit: (...)»

Per tant, aquesta modificació sí que suposa per si mateixa un nou marc per a l'autorització de projectes. Es permet, al manco, demolició del cos B i l'ampliació. La conseqüència és que la modificació del catàleg estaria subjecta a l'avaluació ambiental estratègica simplificada, d'acord amb l'article 9.4 de la llei 12/2016.

4.Cal examinar si, seguint les indicacions del darrer paràgraf de l'article 9.4 de la llei 12/2016, la modificació es d'escassa entitat i es pot excloure de l'avaluació ambiental per no tenir efectes significatius sobre el medi ambient.

En aquest sentit, pel que fa a l'exclusió del cos B del catàleg, els informes tècnics aportats coincideixen en que és l'edifici original el que concentra l'interès del conjunt arquitectònic. S'afegeixen a més, com elements destacats a preservar:

«Al cos A:

Dins del cos sobre el qual recau el grau de protecció, trobem una sèrie d'elements que presenten suficient entitat per a ser conservats sense poder-ne modificar ni traslladar. Aquests elements són:

1. Una pica de pedra amb fornícula, decorada amb rajoles policromades procedents de taller de València i datades entre 1730-1740.

2. A la zona d'accés principal: un paviment de macs rodons, tradicional mallorquí, i un pujador de pedra.

3.Un pujador de bístia.

També mereix menció en aquest apartat el canaló tradicional que trobem a la façana nord, realitzat amb teules àrabs a la manera tradicional.»

El grau de protecció és modifica, de B a C, i la protecció proposada passa de «conservació estructural del conjunt» a conservació de façanes i coberta de l'edificació original (cos A)». D'acord amb l'informe de l'arquitecte municipal, «Es revela, per tant, com a de millor encaix a la tipologia dels elements d'interès incloure el bé, cenyintse al cos A, dins el nivell de protecció C que «afecta només a la conservació de la façana (o façanes), amb tots els elements que hi conté, i tipologia de coberta. A més, obliga a mantenir la volumetria existent en l'aiguavés corresponent a aquesta façana...». El nivell de protecció C facilitaria, sense dubtes interpretatius, eliminar les construccions colcades damunt les façanes antigues i executar obres que, conservant i donant rellevància als elements de valor, permetin ampliació al costat per adaptar l'immoble a les condicions que garanteixin la continuïtat de l'ús d'habitatge. Conjurant d'aquesta forma l'abandó de l'edifici per falta de condicions d'ús.»

Vist tot l'anterior, es pot concloure que la modificació no implicarà cap efecte o alteració significativa que pugui afectar a la població, salut, flora, fauna, canvi climàtic, paisatge o patrimoni cultural.

5.L'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix que són competència del president de la CMAIB totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l'òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l'article 9.

Per tot això, vist l'informe amb proposta de resolució de 27 de maig de 2020, dict la següent:

 

Resolució

Declarar que la modificació puntual núm. 2 del Catàleg d'Elements d'Interès Artístic, Històric, Ambiental i Patrimoni Històric, corresponent a la modificació de la fitxa INC-097-N, d'Inca, no està subjecta al procediment d'avaluació ambiental estratègica per considerar que, atès el seu objecte, no té efectes significatius sobre el medi ambient en aplicació del darrer paràgraf de l'article 9.4 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

 

Palma, 2 de juny de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias