Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 4905
Resolució del president de la CMAIB d’exclusió de l’avaluació ambiental estratègica simplificada de la modificació puntual de les NNSS de planejament urbanístic d’Alaró de 2003, de canvi de classificació de la parcel·la de l’anterior depuradora (polígon 3, parcel·la 306) i la de l’actual depuradora (polígon 3, parcel·la 125) (49C/2020)
Antecedents
1. En data 17 d'abril de 2020 té entrada ofici de l'Ajuntament d'Alaró, al qual es sol·licita l'exclusió de l'avaluació ambiental de la modificació puntual de les NNSS de planejament urbanístic d'Alaró de 2003, de canvi de classificació de la parcel·la de l'anterior depuradora (polígon 3, parcel·la 306) i la de l'actual depuradora (polígon 3, parcel·la 125). En data 29 d'abril té entrada de nou el mateix ofici.
S'adjunta en format digital:
I. MEMÒRIA INFORMATIVA I JUSTIFICATIVA
I.1. ANTECEDENTS
I.2. OBJECTE I ÀMBIT DE LA MODIFICACIÓ
I.3. JUSTIFICACIÓ DE LES MODIFICACIONS I.3.1. GENERAL I.3.2. OPORTUNITAT I CONVENIÈNCIA DE LA MODIFICACIÓ I.3.3. ACREDITACIÓ DE L'INTERÈS PÚBLIC I.3.4. JUSTIFICACIÓ DEL COMPLIMENT DE LA NORMATIVA APLICABLE I.3.5. JUSTIFICACIÓ URBANÍSTICA DE LA MODIFICACIÓ I.3.6. RELACIÓ I JUSTIFICACIÓ DE LES MODIFICACIONS DELS PLÀNOLS
II. AVALUACIÓ AMBIENTAL ESTRATÈGICA
III. ESTUDI D'AVALUACIÓ DE LA MOBILITAT
IV. ESTUDIS ECONÒMICS
IV.1. ESTUDI ECONÒMIC I FINANCER
IV.2. INFORME DE SOSTENIBILITAT ECONÒMICA
IV.3. MEMÒRIA DE VIABILITAT ECONÒMICA
V. RELACIÓ DE LES PERSONES PROPIETÀRIES O TITULARS DE LES FINQUES AFECTADES
VI. RESUM EXECUTIU DEL PLANEJAMENT
NORMES URBANÍSTIQUES
FITXA EQUIPAMENT
PLÀNOLS
Objecte de la modificació
Aquesta modificació consisteix únicament en la modificació de la classificació de dues parcel·les concretes, per tal, d'ajustar-les a la realitat:
- Canvi de classificació de la parcel·la 306 del polígon 3, on s'ubicava l'anterior depuradora, de Sistema General (depuradora) a Sòl rústic comú, qualificat com a sòl rústic de règim general (SRG).
- Canvi de classificació de la parcel·la 125 del polígon 3, on es situa l'actual depuradora, de Sòl rústic comú qualificat d'àrea d'interès agrari (AIA) a Sistema General (EQ-S, Depuradora). Es troba afectat per àrea de protecció territorial de carreteres (APT) i àrea de prevenció de riscs d'inundacions (APR).
No es modifica en cap cas l'articulat de les normes urbanístiques, només es veuen modificats els plànol 7 i 15 de zonificació en sòl rústic i la fitxa EQ-S-04 corresponent a la EDAR.
Per acord de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori, del CIM, de 9 de novembre de 2007, es declarà l'interès general de l'activitat d'EDAR, promoguda per l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental (ABAQUA).
Per resolució del conseller executiu d'Obres Públiques i president de la Comissió Insular d'Activitats Classificades, del CIM, de 15 de gener de 2008, es qualificà l'activitat.
Per acord de la junta de govern local d'aquest ajuntament de 16 de gener de 2008, es concedí la llicència urbanística municipal; i per resolució de batlia núm. 218-2010, de 17 de març, s'atorgà la llicència municipal d'obertura i funcionament de l'activitat d'estació depuradora d'aigües residuals, col·lectors i sistema d'abocament, en el polígon 3, parcel·la 125.
La parcel·la on s'ubicava l'anterior depuradora està situada en sòl rústic, envoltada de sòl rústic comú, qualificat com a sòl rústic de règim general (en part dins àrea de transició) i àrea d'interès agrari. Donada la presència de sediments provinents dels residus de les aigües brutes tractades a les llacunes, el terreny ha perdut la capacitat de ser objecte d'una explotació agrària viable, tret que es realitzin tasques de regeneració del sòl. Per aquest motiu s'ha optat per qualificar la parcel·la com a sòl rústic de règim general i no àrea d'interès agrari.
El canvi de classificació de la parcel·la 125 del polígon 3, on es situa l'actual depuradora, és compatible amb les determinacions del PTM perquè el sòl afectat està dins la categoria de sòl rústic comú qualificat com a sòl rústic de règim general (SRG), afectat per àrea de protecció territorial de carreteres (APT) i àrea de prevenció de riscs d'inundacions (APR); on l'ús d'equipaments i infraestructures són usos condicionats, i en aquest cas concret l'acord de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori, del CIM, de 9 de novembre de 2007, declarà l'interès general de l'activitat d'Estació depuradora d'aigües residuals (EDAR), promoguda per l'ABAQUA, del Govern de les Illes Balears, (BOIB núm. 3 de 05.01.2008).
El canvi de classificació de la parcel·la 306 del polígon 3, on es situava l'anterior depuradora, és compatible amb les determinacions del PTM, perquè està dins la categoria de sòl rústic comú qualificat com a sòl rústic de règim general (SRG) i àrea de transició d'harmonització (ATH), i la proposta de modificació preveu la mateixa categoria i tipus de sòl.
Fonaments jurídics
L'apartat Avaluació Ambiental Estratègica de la documentació presentada diu:
Segons l'article 9 de la Llei autonòmica 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, modificat per la Llei autonòmica 9/2018, de 31 de juliol, els plans i programes i les seves modificacions seran objecte d'una avaluació ambiental estratègica simplificada, d'acord amb els criteris de l'annex 4, quan així ho decideixi l'òrgan ambiental per constituir modificacions menors.
No obstant això, l'articulo 9.4 assenyala les actuacions que es considera que no tenen efectes significatius en el medi ambient i, per tant, no estan subjectes a avaluació ambiental estratègica. En aquest cas, la modificació estaria en aquest supòsit si bé, en tràmit d'aprovació inicial se sol·licitarà a la Comissió Balear de Medi de Ambient la declaració de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la mateixa.
Finalment, en cas d'estar subjecta a avaluació simplificada, el document ambiental haurà de tenir en compte les determinacions respecte de l'avaluació ambiental previstes en l'article 89 del Reglament general.
L'article 9.4 de la llei 12/2016 estableix:
També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:
a) Les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
b) Les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l'apartat 2 d'aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l'autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual dels permesos en el pla o programa que es modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sòl en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístics.
No obstant això, en els casos que l'òrgan ambiental, a instància motivada de l'òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d'escassa entitat, les podrà excloure del procediment d'avaluació ambiental, amb un informe tècnic previ que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient.
Cal recordar que l'article 9.2 de la llei 12/2016 estableix que seran objecte d'una avaluació ambiental estratègica ordinària les modificacions dels plans i programes inclosos en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article quan, per si mateixes, impliquin establir un marc nou per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental en les matèries incloses en l'apartat 1.a) anterior. S'entendrà que les modificacions comporten un nou marc per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a avaluació ambiental quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar algun projecte nou sotmès a avaluació ambiental, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual de projectes sotmesos a avaluació ambiental ja permesos en el pla o programa que es modifica.
En aquest cas, es modifica la classificació de la parcel·la 125 del polígon 3 de Sòl rústic comú qualificat d'àrea d'interès agrari (AIA) a Sistema General (EQ-S, Depuradora). Però, considerant que l'estació depuradora ja està intal·lada, comptant amb declaració d'interès general i llicència municipal, no es pot dir que la modificació esmentada estableixi un marc nou per a l'autorització futura de projectes legalment sotmesos a l'avaluació d'impacte ambiental.
L'article 9.5 de la llei 21/2013 defineix les modificacions menors com els canvis en les característiques dels plans o programes ja adoptats o aprovats que no constitueixen variacions fonamentals de les estratègies, directrius i propostes o de la seva cronologia però que produeixen diferències en els efectes previstos o a la zona d'influència.
L'Ajuntament d'Alaró sol·licita que s'exclogui la modificació proposada de l'avaluació ambiental en base al darrer paràgraf de l'article 9.4 de la llei 12/2016, per tractar-se d'una modificació menor que no té efectes significatius sobre el medi ambient.
Es pot considerar que la modificació és menor, en tant adapta el planejament a la realitat actual quant la situació de l'estació depuradora, canviant la classificació de la parcel·la on es situava l'anterior depuradora i la de la parcel·la on es situa l'actual. Per tant, no hi ha una variació fonamental de les estratègies, directrius i propostes del planejament o de la seva cronologia, però es produeixen diferències en els efectes previstos o a la zona d'influència.
Com ja s'ha explicat, la modificació suposa una adaptació del planejament a la realitat actual, quant l'EDAR ja es troba instal·lada i en funcionament (amb declaració d'interès general i llicència municipal) a la parcel·la 125 del polígon 3 del municipi i, per tant, es qualifica com Sistema General (EQ-S, depuradora). I pel que fa a la parcel·la 306 del mateix polígon, on s'ubicava l'anterior depuradora, és qualificada com SRG.
Per tant, es pot concloure que la modificació no implicarà cap efecte o alteració significativa que pugui afectar a la població, salut, flora, fauna, canvi climàtic o paisatge.
L'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, estableix que són competència del president de la CMAIB totes les que la legislació vigent assigni a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sense precisar-ne l'òrgan i que no estiguin expressament atribuïdes al ple de la CMAIB en l'article 9.
Per tot això, vist l'informe amb proposta de resolució de 26 de maig de 2020, dict la següent:
Resolució
Declarar que la modificació puntual de les NNSS de planejament urbanístic d'Alaró de 2003, de canvi de classificació de la parcel·la de l'anterior depuradora (polígon 3, parcel·la 306) i la de l'actual depuradora (polígon 3, parcel·la 125), no està subjecta al procediment d'avaluació ambiental estratègica per considerar que, atès el seu objecte, no té efectes significatius sobre el medi ambient en aplicació del darrer paràgraf de l'article 9.4 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Palma, 2 de juny de 2020
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias