Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 4904
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre del Pla especial de Protecció i conservació de l'àmbit d'Es Carnatge al TM Palma, Mallorca (89e/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 31 de març de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic del Pla especial de Protecció i conservació de l'àmbit d'Es Carnatge al TM Palma, Mallorca, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El Pla Especial de Protecció i conservació de l'àmbit d'Es Carnatge, està avaluat per la normativa emmarcada dins el títol II d'Avaluació ambiental de plans, programes i projectes, Capítol I d'Avaluació ambiental estratègica de plans i programes, article 9, àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica, punt 3 d'avaluació ambiental simplificada, de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluacions ambientals de les Illes Balears. Igualment, està inclòs a l'article 6 d'àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica punt 2, objecte del procediment simplificat, subapartat b que estableixen un ús, a escala municipal, de zones d'extensió reduïda de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. La tramitació a seguir és la que s'estableix en l'article 29 i següents de l'esmentada llei.
2.Descripció i ubicació del pla
L'objecte del Pla Especial és preservar el medi ambient, el paisatge i el patrimoni cultural de l'àmbit d'Es Carnatge i, per tant, regular, protegir, recuperar i conservar l'hàbitat que representa la superfície inclosa en el sistema general d'espais lliures identificats com SGEL/ZO-P (Concretament 79-03-P, 79-04-P i 79-05-P). La zona d'intervenció té una superfície de 27,1 ha excloent les àrees confrontants però incloent recomanacions no vinculants per a zones lligades a aquest àmbit per raons de continuïtat paisatgística, faunística i natural com la línia de costa i zones annexes.
3.Avaluació dels efectes previsibles
A Es Carnatge es troben nou hàbitats diferents, dels quals tres són prioritaris i, per tant, estan amenaçats de desaparició al territori de la Unió Europea i la conservació d'aquests hàbitats és una responsabilitat dels gestors d'aquest territori. No es preveu que les diverses actuacions del projecte puguin tenir efectes significatius sobre el medi ambient. En general, el Pla té una finalitat conservacionista i proteccionista de l'àmbit d'aplicació d'Es Carnatge.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
S'ha consultat al Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, al Servei d'aigües Superficials i al Servei d'Estudis i Planificació, així com al Servei de Protecció d'espècies del Govern de les Illes Balears. S'ha consultat a la Direcció Insular de Territori i Paisatge, a la Direcció Insular d'Urbanisme i a la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca
5.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1.- Les característiques dels plans i programes:
Els efectes del Pla seran diversos i persegueixen la gestió d'un territori per a la seva protecció i conservació en el temps. Els impactes a tractar en la gestió són: la presència d'excrements d'animals domèstics, la proliferació d'espècies invasores, l'erosió, la proliferació d'accessos i camins diversos cap a les platges, l'aparició d'aparcament per a bicicletes sobre la vegetació, la pèrdua de coberta vegetal, la falta d'un pla d'evacuació per a possibles incidents, la degradació d'edificacions i pedreres existents. Els impactes derivats de les accions que es duran a terme durant la fase d'execució de les obres són: la formació de pols i partícules derivades del trànsit de vehicles, molèsties a la fauna, molèsties o destrucció de la flora per apilament de material, possible contaminació dispersa d'aigües superficials i/o subterrànies, etc. Hi ha una sèrie de mesures correctores per evitar i minimitzar aquests impactes.
2.- Les característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada:
Es Carnatge està situat a la barriada del Coll d'en Rebassa entre Cala Pudent i Cova des Bufador i ocupa una superfície de 27,1 ha de les quals 4,18 ha són Àrea Natural d'Especial Interès. Es tracta del tram de costa sense urbanitzar de major extensió del terme municipal de Palma. Comprèn el Sistema general d'espais Lliures amb identificació SGEL / ZO-P, 79-03-P, 79-04-P i 79-05-P. Les intervencions que es duran a terme són: restauració de béns immobles, regeneració de zones erosionades, delimitació de camins, obertura de vies de seguretat, restauració i distribució de pantalles vegetals, distribució d'elements d'apropiació del paisatge, tancament de platges i tractament d'accessos, accessibilitat a pedreres, instal·lació, unificació i adequació d'equipaments.
Conclusions de l'Informe Ambiental Estratègic
Primer: No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària el “Pla especial de Protecció i conservació de l'àmbit d'Es Carnatge al TM Palma, Mallorca”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures previstes al document ambiental estratègic amb nº registre 389 i data el 3 de maig de 2019 (EXPT PC10/2) i els condicionats següents:
1.- En fase d'execució de projecte, s'haurà de dur a terme el seguiment ambiental del pla establert a la documentació presentada per tal de garantir el compliment d'aquest i garantir el compliment de la normativa ambiental que li és d'aplicació.
2.- Es procedirà a l'erradicació tant de les diferents espècies de Carpobrotus sp. Com de totes les altres espècies exòtiques invasores presents a la zona i recollides al Catàleg Nacional d'Espècies Exòtiques Invasores (RD 630/2013).
3.- Les llavors i planters utilitzats per a la reforestació i rehabilitació han de ser d'origen autòcton, preferiblement de la zona d'Es Carnatge. En tot cas, cal especificar l'origen de les plantes utilitzades.
4.- Els exemplars de l'espècie Atriplex halimus utilitzats hauran d'estar lliures de plaga Monoxia obesula.
5.- Per a la reintroducció d' Achillea maritima s'haurà d'indicar els punts on es farà, a més d'utilitzar llavor autòctona. Per a l'obtenció de llavors d'aquesta espècie i concretar els punts de reintroducció, s'haurà de sol·licitar autorització del Servei de Protecció d'Espècies i consensuar amb aquest servei les zones de reintroducció.
Es recomana:
1.- Realitzar una revisió de la nomenclatura de les espècies citades al pla per actualitzar-les:
Helianthemum origanifolium subsp. serrae passa a:
- Helianthemum marifolium subsp. origanifolium
Ononis ramosissima passa a:
- Ononis natrix subsp. ramosissima
Onanthus maritimus passa a:
- Achillea maritima
Scrophularia canina subsp. ramosissima passa a:
- Scrophularia ramosissima
2.- Realitzar un reforçament de la població de Scrophularia ramosissima, per a la qual també es recollirà llavor autòctona, tot tenint en compte que no es pot agafar més del 30% del volum total de la llavor.
I, recordar que, com s'afirma a la documentació d'avaluació ambiental estratègica presentada, s'haurà de dur a terme el seguiment del pla establert mitjançant els plans d'acció anuals, els informes de seguiment i la Memòria anual d'execució del Pla Estratègic així com les reunions periòdiques de seguiment que es concreten en dita documentació.
No obstant això, es recorda també, la possibilitat d'incloure les esmenes realitzades per la tècnica de medi ambient de Planejament Urbanístic de la part normativa del Pla Especial de Protecció (PEP) realitzades a l'informe 15 d'abril de 2019 que no han estat incloses i que recorda a l'informe amb data 7 de maig de 2019 a l'apartat d'anàlisi de la part normativa del PEP per tal de millorar la memòria normativa i d'ordenació.
A més a més, es recorda l'obligació del compliment de la normativa existent respecte a l'àrea de protecció aeroportuària d'AENA que afecta aquesta activitat i la necessitat de coherència entre la gestió dels focus de fauna de l'entorn proper de l'aeroport de Palma de Mallorca i les actuacions que es pretenen dur a terme amb el Pla Especial de Protecció, per exemple reconsiderar la quinta línia de les pantalles altes de pinar i la sembra de pins i realitzar només les actuacions per a la restauració i distribució de pantalles vegetals més baixes amb tamarells i savines.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe ambiental estratègic no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 2 d'abril de 2020
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias