Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 4902
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la sol·licitud de suspensió plantejada al recurs presentat per Antonio Cantarellas Fontanet, en representació de Gas y Electricidad Generación, SAU (Gesa), contra la modificació del punt 9.3 de l'autorització ambiental integrada de la CT de Formentera duta a terme per l'acord del ple de la CMAIB de 3 de març de 2020, d'actualització de l'autorització ambiental integrada de la central tèrmica de Formentera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 28 de maig de 2020,

«Antecedents

En data 3 de març de 2020 el Ple de la CMAIB acorda atorgar la modificació no substancial de l'Autorització Ambiental Integrada (AAI) de la CT de Formentera, consistent en l'actualització l'autorització ambiental integrada, amb subjecció a una sèrie de condicions i/o modificacions a l'AAI. Consta rebut de la notificació de l'acord per part de GESA en data 16 de març de 2020.

Amb l'acord del Ple de la CMAIB de 3 de març de 2020 es modifica l'AAI corresponent a la CT de Formentera i, pel que respecta al punt concret impugnat, es modifica de la següent manera:

On diu:

9.3. Contaminació Acústica i vibracions

L'evolvent acústica de les turbines haurà d'assegurar el compliment dels límits de renou establerts a la normativa vigent en tot moment.

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa vigent en aquesta matèria. Les turbines disposaran de sistemes d'absorció de vibracions de forma que aquestes no siguin perceptibles als habitatges propers.

Ha de dir:

Contaminació Acústica i vibracions

L'evolvent acústica de les turbines haurà d'assegurar el compliment dels límits de renou establerts a la normativa vigent en tot moment.

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa vigent en aquesta matèria, amb els següents condicionants:

-disposar de mínim 4 estacions de mesura dels nivells d'immissió sonora situades a les següents coordenades UTM, confrontants amb les parcel·les situades envoltant l'activitat, que hauran de complir amb els següents valors límit d'immissió sonora:

Valor límit d'immissió i coordenades UTM

Estació

X

Y

Lk,d *

Lk,e*

Lk,n*

1

366323

4283728

5

5*

5

5*

45

*

2

366423

4283623

5

5*

5

5*

45

*

3

366520

4283683

55*

55*

45*

4

366435

4283761

6

5*

6

5*

55

*

*mentre no es disposi del Mapa de renou

-disposar de mesures de renou de fons per tal de determinar les correccions per components tonals, impulsives i de baixa freqüència en els tres períodes avaluats: diürn, vespertí i nocturn.

- en quant a les fonts sonores per avaluar els nivells de renou cal:

en períodes diürn i vespertí, engegar les fonts sonores: Turbina de Gas i el màxim de grups electrògens disponibles.

en període nocturn, engegar les fonts sonores: màxim de grups electrògens disponibles.

- en cas que es superin els valors límit normatius, disposar d'un apartat de proposta de mesures correctores, que haurà d'implantar el titular i haurà d'aportar un certificat signat per tècnic competent sobre les mesures adoptades.

Les turbines disposaran de sistemes d'absorció de vibracions de forma que aquestes no siguin perceptibles als habitatges propers.

En data 11 de maig de 2020 té entrada recurs potestatiu de reposició presentat per Antonio Cantarellas Fontanet, en representació de GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SAU (GESA), contra la modificació del punt 9.3 de l'AAI de la CT de Formentera duta a terme per l'acord del Ple de la CMAIB de 3 de març de 2020, de modificació de l'autorització ambiental integrada. S'al·lega, en resum, el següent:

*Primera: Antecedents.

Segona: Pressuposts procedimentals.

Tercera: Incorrecta consideració del tipus d'àrea acústica, infringint la normativa aplicable (Pla Territorial d'Ordenació Urbanística de Formentera; art. 5 del RD 1367/2007, de 19 d'octubre; art. 7 de la llei 37/2003, de 17 de novembre).

Quarta: No es prenen en consideració les àrees de transició entre diferents zones acústiques.

Cinquena: Els nivells que permetria enregistrar l'estació 4 no correspon a nivells d'immissió sonora.

Sisena:

A) Nul·litat de ple dret i, subsidiàriament, anul·labilitat de la modificació de l'apartat 9.3 de l'AAI. S'al·lega el supòsit previst a l'art. 47.1.a) de la llei 39/2015 (lesió dels drets i llibertats susceptibles d'empara constitucional). Considerant que amb aquests valors límit establerts en la modificació de l'AAI, determinarien indefectiblement que la Central de Formentera no estaria en condicions de complir aquests valors, i hauria d'interrompre la seva activitat, amb el risc de manca de cobertura de la demanda elèctrica a l'illa de Formentera, en cas de fallada dels cables que uneixen aquesta illa amb Eivissa.

S'al·lega també que en cas que la modificació de l'AAI estableixi uns valors límit més restrictius dels normativament exigibles, en aplicació de les normatives vigents i l'ús predominant actual, això significaria l'establiment d'una prohibició.

D'acord amb el Reial Decret Legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, l'AAI fixa les condicions ambientals que s'exigeixen per a l'explotació de les instal·lacions i, entre altres aspectes, s'especifiquen els valors límit d'emissió de substàncies contaminants, que es basaran en les millors tècniques disponibles i tenint en consideració les característiques tècniques de la instal·lació, la seva implantació geogràfica i les condicions locals de l'entorn.

D'acord art. 7.1 d'aquest Reial Decret Legislatiu 1/2016, per a la determinació en l'autorització ambiental integrada dels valors límit d'emissió, s'haurà de tenir en compte, entre d'altres:

f) Els valors límit d'emissió fixats, si s'escau, per la normativa en vigor en la data de l'autorització.

B) Subsidiàriament, s'argumenta que l'acord de Ple de la Comissió de Medi Ambient haurà de ser anul·lada pel que fa a la modificació de l'apartat 9.3 AAI CT Formentera, segons disposa l'art. 48.1 de la Llei 39/2015, per incórrer en greus infraccions de l'ordenament jurídic.

A l'altresí es sol·licita la suspensió de l'acte administratiu objecte de recurs ja que l'aplicació dels nous valors d'immissió sonora, segons s'ha expressat, causen perjudicis a GESA de difícil o impossible reparació. La Central de Formentera no estaria en condicions de complir aquests valors, i hauria d'interrompre la seva activitat. L'anterior, atès el fet que aquesta Central ha desenvolupat la seva activitat en consideració al tipus d'àrea acústica de caràcter industrial, de manera que a l'aplicar-li valors límit de residencial, significaria per a GESA la necessitat de paralització de l'activitat de producció elèctrica, per no poder adaptar-se a aquests valors. Això suposa un perjudici de difícil reparació al suposar una limitació en el seu dret a desenvolupar la seva activitat econòmica, mitjançant la imposició de valors límit que es tradueixen en una prohibició a el desenvolupament de l'activitat.

Amb l'anterior, s'han de considerar les conseqüències que es derivarien d'aquesta interrupció, amb el consegüent risc de manca de cobertura de la demanda elèctrica a l'illa de Formentera, en cas de fallada dels enllaços que uneixen aquesta illa amb Eivissa, que determinaria el zero de tensió a Formentera.

S'indica que l'acord pateix d'un vici de nul·litat absoluta segons disposa l'art. 47.1 en la lletra a) de la Llei 39/2015, lesionant els seus drets emparats constitucionalment.

De no suspendre's l'execució de l'acord de Ple recorregut, es perdria la finalitat legítima de el recurs de reposició, i es causarien perjudicis a GESA d'impossible o difícil reparació, a l'haver d'interrompre la seva activitat de generació elèctrica,sense que, d'altra banda, s'ocasioni perjudici greu a l'Administració ni a l'interès general per la suspensió parcial de l'acte administratiu de referència, mantenint els valors límit d'immissió sonora establerts previ a la modificació de l'AAI que recorrem, els que són acords a la llei i normativa de renous aplicables.

3. Mitjançant ofici de 13 de maig de 2020 es dona trasllat del recurs a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, sol·licitant informe sobre la sol·licitud de suspensió de l'execució de l'acte impugnat, i al Consell de Formentera als efectes de l'article 118.2 de la Llei 39/2015.

4. En data 14 de maig de 2020 el Director General d'Energia emet informe sobre el recurs interposat, que en resum indica:

Primer: Sense la CT de Formentera el subministrament elèctric queda compromès, i es poden donar en una gran part de l'any desproveïment elèctric a l'illa. Aquesta situació ve agreujada, any enrere any, entre el 15 de maig i el 15 d'octubre , per l'increment de la demanda per la temporada turística, cosa que fa que s'hagin de implementar grups addicionals d'emergència per tal de poder respondre a la demanda.

Segon: Una vegada analitzada la documentació remesa per GESA, tot fa indicar que els grups de generació, turbina TG1 i els grups d'emergència, no estan en disposició de poder complir amb els nivells d'immissió de soroll per ús predominant residencial a la proximitat de la Central (punts de mesura establerts al punt 9.3 de la AAI), inclús aplicant mesures correctores d'aïllament al renou. A més, la DG d'Energia i Canvi Climàtic ha demanat expressament al Ministeri de Transició Ecològica, que s'incloguin totes les despeses derivades de les mesures de aïllament acústic als grups d'emergència i que aquests grups, una vegada ben aïllats, siguin la base de generació durant la temporada d'estiu.

Tercer: Es proposa analitzar la situació amb més calma i arribar a una solució de compromís entre la necessària cobertura de subministrament de l'illa i la de no donar molèsties als veïnats de la zona, per la qual cosa és necessària la col·laboració del Consell Insular de Formentera.

Quart: S'informa favorablement, com a garant de la cobertura del subministrament elèctric, la petició de GESA de la suspensió en la aplicació de l'acord del punt 9.3 de l'AAI de la CT de Formentera duta a terme per l'acord del Ple de la CMAIB de 3 de març de 2020, en tant no és resol el recurs.

Fonaments de dret

Des del punt de vista jurídic formal

1.Caràcter de persona interessada i representació

El recurs ha estat presentat per Antonio Cantarellas Fontanet, en nom i representació de GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SAU (GESA).

L'entitat GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN, SAU (GESA) té la condició d'interessada en el procediment, d'acord amb el que estableixen els articles 3 i 4 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Consta a l'expedient que el Sr. Antonio Cantarellas Fontanet actua com a representant de l'esmentada entitat.

Termini i forma de presentació del recurs

El recurs ha estat interposat en forma, d'acord amb l'article 115.1 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

D'acord amb l'article 124.1 de la llei 39/2015, el recurs potestatiu de reposició d'ha dinterposar dins el termini d'un mes. L'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de dia 3 de març de 2020 va ser notificat dia 16 de març de 2020, i el recurs potestatiu de reposició es va presentar dia 11 de maig de 2020 al Registre Electrònic. No obstant això, s'ha de tenir en compte que, d'acord amb el punt primer de la disposició addicional tercera del Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, s'han suspès termes i s'han interromput els terminis per a la tramitació dels procediments de les entitats del sector públic. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el present Reial decret o, si s'escau, les pròrrogues de la mateixa.

Així, en tant els terminis es trobaven suspesos quan l'acord va ser notificat a l'interessat, i aquests encara no s'han reprès, s'ha de considerar que el recurs ha estat interposat dins el termini previst legalment.

Trasllat dels recursos als interessats

S'ha donat trasllat del recurs a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, sol·licitant informe sobre la sol·licitud de suspensió de l'execució de l'acte impugnat, i al Consell de Formentera, als efectes de l'article 118.2 de la llei 39/2015, perquè, en un termini de deu dies, es formulin les al·legacions que s'estimi procedents.

La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic emet informe de data 14 de maig de 2020.

Òrgan competent per resoldre

D'acord amb l'article 123.1 de la llei 39/2015, l'article 57.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i l'article 9.1.e) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, la resolució del recurs potestatiu de reposició correspon al mateix òrgan que dictà l'acte impugnat. En aquest cas, al tractar-se d'un acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, el recurs l'haurà de resoldre el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

L'article 117.2 de la llei 39/2015 estableix que correspon a l'òrgan competent per resoldre el recurs suspendre l'execució de l'acte impugnat. En conseqüència, és el Ple de la CMAIB l'òrgan competent per a resoldre la sol·licitud de suspensió.

L'execució de l'acte impugnat s'entén suspesa si, un cop transcorregut un mes des que la sol·licitud de suspensió hagi tingut entrada en el registre electrònic de l'Administració o l'organisme competent per decidir sobre aquesta, l'òrgan a qui competeix resoldre el recurs no ha dictat i notificat resolució expressa sobre això.

Fonament de la sol·licitud de suspensió.

La sol·licitud es fonamenta en els supòsits prevists a l'article 117.2 de la llei 39/2015.

Des del punt de vista jurídic substantiu

2.La suspensió de l'execució dels actes administratius:

L'article 117.1 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix que la interposició de qualsevol recurs, excepte en els casos en què una disposició estableixi el contrari, no suspèn l'execució de l'acte impugnat.

L'apartat segon d'aquest article indica que no obstant el que disposa l'apartat anterior, l'òrgan a qui competeix resoldre el recurs, amb la ponderació prèvia, suficientment raonada, entre el perjudici que causaria a l'interès públic o a tercers la suspensió i l'ocasionat al recurrent com a conseqüència de l'eficàcia immediata de l'acte recorregut, pot suspendre, d'ofici o a sol·licitud del recurrent, l'execució de l'acte impugnat quan concorrin alguna de les circumstàncies següents:

a) Que l'execució pugui causar perjudicis de reparació impossible o difícil.

b) Que la impugnació es fonamenti en alguna de les causes de nul·litat de ple dret que preveu l'article 47.1 d'aquesta Llei.

És reiterada la jurisprudència que declara l'excepcionalitat que suposa la mesura de suspendre l'execució de l'acte administratiu. Per exemple, el Tribunal Suprem, a sentència de 30 de gener de 2006, diu:

“En definitiva, no ha fundamentado de forma razonable la excepcional suspensión solicitada , porque no basta con la mera solicitud de la medida de suspensión del acto administrativo , ni tampoco con la simple alegación, sin más, de que la ejecución le producirá daños o perjuicios de imposible o difícil reparación, por cuanto en ambos supuestos no se alcanza a desvirtuar la excepcionalidad que el legislador quiso dar a la suspensión de la ejecución del acto administrativo, siendo por ello totalmente necesario para proceder a la suspensión de la ejecución del acto administrativo que el recurrente concrete, en la medida de lo posible, en qué consisten los perjuicios o daños que le pueda ocasionar la ejecución del acto administrativo, con el fin de que puedan ser tenidos en consideración y valorados por el Tribunal y determinar en qué medida podrían ser prevalentes a los generales, que sí, en cambio, resultan acreditados por esas interferencias que se producen en otros canales.”

Per tant, per determinar si procedeix o no accedir a la suspensió sol·licitada per GESA caldrà analitzar, en primer lloc, si es dóna alguna de les circumstàncies abans esmentades i, en cas que així ocorri, s'ha d'analitzar, en segon lloc, si ha de prevaler l'interès públic o de tercers en l'executivitat immediata de l'acte recorregut, o el dels interessats en la suspensió de l'acte, prèvia ponderació raonada dels perjudicis que a uns i altres causaria la suspensió o la execució immediata de l'acte recorregut.

Circumstàncies que han de concórrer per poder suspendre l'execució de l'acte impugnat

Que l'execució pugui causar perjudicis de reparació impossible o difícil.

Per comprovar si es dóna aquest supòsit, s'ha de recordar que no és suficient la mera al·legació genèrica d'hipotètics perjudicis per procedir a la suspensió de l'executivitat dels actes, sinó que, per contra, el sol·licitant ha de justificar la seva existència. Respecte al concepte de perjudici de impossible o difícil reparació, el Tribunal Suprem, a sentència de 20 de desembre de 2007 (RJ 2008/515), afirmava que “(...) mucho menos puede sostenerse la existencia de perjuicios anudados a la ejecución del acto administrativo cuando "el interesado en obtener la suspensión tiene la carga de probar adecuadamente qué daños y perjuicios de reparación imposible o difícil concurren en el caso para acordar la suspensión, sin que sea suficiente una mera invocación genérica, como la ahora expuesta, relacionada por un lado con el interés general (…)””.

En el mateix sentit, a auto de 26 de març de 1998 (RJ 1998/3216), el Tribunal Suprem diu: “No basta, por otra parte, que la petición de suspensión vaya acompañada de una expresa manifestación de los perjuicios irreparables que pudieran irrogarse al recurrente caso de no acordarse, siendo necesario según reiterada doctrina de esta Sala que se aporte al menos un principio de prueba de la sobreveniencia de tales perjuicios, o bien que la existencia de los mismos pueda deducirse de la naturaleza del acto impugnado, caso de no accederse a ella. Por otra parte, resulta absolutamente necesario que tales circunstancias sean patentes en el momento de la solicitud de suspensión.”

GESA indica que no estaria en condicions de complir amb els valors límit introduïts a l'apartat 9.3 de l'autorització i hauria d'interrompre l'activitat.

Al·lega: “la aplicación de la modificación del apartado 9.3 supone un perjuicio de difícil reparación para mi representada al establecer una limitación en su derecho a desarrollar su actividad económica, mediante la imposición de valores límite que se traducen en una prohibición al desarrollo de la actividad de GESA en su Central de Formentera cuyos valores de emisión acústica se encuentren en los márgenes y en los horarios previstos en la ley 1/2007 y en su normativa de desarrollo.

Lo anterior, debiendo considerarse, además, las consecuencias que se derivarían de esta interrupción, con el consiguiente riesgo de falta de cobertura de la demanda eléctrica en la isla de Formentera, en caso de fallo de los enlaces que unen esta isla con Ibiza, que determinaría el cero de tensión en Formentera”.

La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, al seu informe de 14 de maig de 2020, explica que, analitzada la documentació tramesa per GESA, tot fa indicar que els grups de generació, turbina TG1 i els grups d'emergència, no estan en disposició de poder complir amb els nivells d'immissió de soroll per ús predominant residencial a la proximitat de la Central (punts de mesura establerts al punt 9.3 de la AAI), inclús aplicant mesures correctores d'aïllament al renou. S'informa favorablement, com a garant de la cobertura del subministrament elèctric, la petició de GESA de la suspensió en la aplicació de l'acord del punt 9.3 de l'AAI.

Sembla, per tant, que es pot donar el perjudici al·legat per GESA, a la qual cosa s'ha d'afegir que sense la CT de Formentera el subministrament elèctric queda compromès, i es pot donar en una gran part de l'any un desproveïment elèctric a l'illa.

Que la impugnació es fonamenti en alguna de les causes de nul·litat de ple dret que preveu l'article 47.1 d'aquesta Llei.

GESA al·lega en el seu recurs la nul·litat de ple dret de la Resolució objecte de recurs amb fonament en les causes que estableix l'article 47.1, lletra a), de la llei 39/2015 (els actes que lesionin els drets i llibertats susceptibles d'empara constitucional).

Pel que fa a l'aparença de bon dret, quan s'al·lega una causa de nul·litat de ple dret de l'article 47.1 de la llei 39/2015, la jurisprudència exigeix que aquesta nul·litat sigui evident o manifesta perquè es pugui adoptar la mesura cautelar sol·licitada. És a dir, que es pugui apreciar, almenys amb caràcter indiciari, que hi ha una clara causa de nul·litat.

D'acord amb la sentència del Tribunal Suprem de 23 de març de 2001 (RJ 2001/3004), “No resulta suficiente por último, en contra de lo que se alega, la simple invocación de la existencia de un vicio de nulidad de pleno Derecho de los acuerdos impugnados para que proceda acordar su suspensión cautelar. Esta Sala tiene declarado que la apariencia de buen Derecho sólo puede admitirse en casos en los que la pretensión del recurrente aparezca justificada en forma manifiesta, sin necesidad de un análisis detenido de la legalidad, que está reservado necesariamente al proceso principal”.

Per altra banda, s'ha de tenir en compte el criteri jurisprudencial restrictiu en quant a l'apreciació de les causes de nul·litat dels actes administratius en relació a l'adopció de mesures cautelars. Per exemple, la sentència del Tribunal Suprem de 17 d'octubre de 1995 (RJ 1995/7387) diu: “Lo cierto es que si la doctrina de la apariencia de buen derecho se ha incorporado como criterio jurisprudencial para decidir la procedencia de una concreta medida cautelar y singularmente la suspensión de la ejecutividad del acto impugnado, (…), sin embargo hemos declarado en este mismo Auto y en el anterior de 22 de noviembre de 1993 ( RJ 1993\8943) (Recurso de apelación 1149/1991) que dicha doctrina, tan difundida cuan necesitada de prudente aplicación, debe tenerse en cuenta al solicitarse la nulidad de un acto dictado en cumplimiento o ejecución de una norma o disposición de carácter general declarada previamente nula de pleno derecho, o bien cuando se impugna un acto idéntico a otro que ya fue anulado jurisdiccionalmente, pero no al impugnarse un acto administrativo en virtud de causas que han de ser, por primera vez, objeto de valoración y decisión en el proceso principal, pues, de lo contrario, se prejuzgaría la cuestión de fondo, de manera que por amparar el derecho a una efectiva tutela judicial se vulneraría otro derecho, también fundamental y recogido en el propio artículo 24 de la vigente Constitución, cual es el derecho al proceso con las garantías debidas de contradicción y prueba, porque, el incidente de suspensión no es trámite idóneo para decidir la cuestión objeto de pleito (…)”

Pel que fa a la causa de nul·litat prevista a l'article 47.1.a) de la llei 39/2015 i al·legades pel recurrent (actes que lesionin els drets i llibertats susceptibles d'empara constitucional), no s'aprecia la seva concurrència de forma evident o manifesta. GESA fa una sèrie d'al·legacions de part sobre la presumpta vulneració dels seus drets legítims, sense especificar quins, que clarament requereixen d'un anàlisi del fons de la qüestió, sense que es doni el supòsit de que l'acte doni compliment o execució d'una norma o disposició de caràcter general declarada prèviament nul·la de ple dret, o de que un altre acte idèntic hagi estat anul·lat jurisdiccionalment.

Com indica la jurisprudència, aquests arguments hauran de ser objecte de la resolució principal del procediment i amb els tràmits legalment establerts, inclòs el tràmit d'audiència als altres interessats, i no de la resolució de naturalesa cautelar sobre la seva sol·licitud de suspensió.

La ponderació del perjudici que causaria la suspensió a l'interès públic o a tercers i l'ocasionat al recurrent com a conseqüència de l'eficàcia immediata de l'acte, prevista a l'article 117.2 de la llei 39/2015.

Es pren en consideració que:

-D'acord amb l'informe de la DG d'Energia i Canvi Climàtic de 14 de maig de 2020, tot fa indicar que els grups de generació, turbina TG1 i els grups d'emergència, no estan en disposició de poder complir amb els nivells d'immissió de soroll establerts al punt 9.3 de la AAI, inclús aplicant mesures correctores d'aïllament al renou. I informa favorablement sobre la suspensió de l'execució de l'acte.

-GESA al·lega que no estaria en condicions de complir amb els valors límit introduïts a l'apartat 9.3 de l'autorització i hauria d'interrompre l'activitat, causant un perjudici de difícil reparació.

-Sense la CT de Formentera el subministrament elèctric de l'illa queda compromès, i es pot donar en una gran part de l'any un desproveïment elèctric a l'illa, amb un evident perjudici a l'interès públic.

-La suspensió de l'execució de l'acte impugnat implica l'aplicació, durant la suspensió, de la redacció anterior de l'apartat 9.3 de l'AAI que, recordem, diu:

L'evolvent acústica de les turbines haurà d'assegurar el compliment dels límits de renou establerts a la normativa vigent en tot moment.

S'efectuarà una campanya anual de caracterització real dels nivells de renou emesos a l'exterior durant les diverses fases típiques de l'operació (engegaments, etc.) en horari nocturn i diürn, per a la comprovació del compliment dels límits establerts a la normativa vigent en aquesta matèria. Les turbines disposaran de sistemes d'absorció de vibracions de forma que aquestes no siguin perceptibles als habitatges propers.

En tot cas, amb la redacció anterior d'aquest apartat, s'hauria de complir la normativa vigent en matèria de renous, amb la qual cosa l'interès públic quedaria garantit.

Conclusió

Per tot el que s'ha exposat, s'informa favorablement atorgar la suspensió de l'acord de Ple de la Comissió de Medi Ambient dels Illes Balears, adoptat en sessió de 3 de març de 2020, sobre actualització de l'Autorització Ambiental Integrada de la CT Formentera, pel que fa a la modificació de l'apartat 9.3 d'aquesta AAI.»

 

Palma, 5 de juny de 2020

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias