Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES I MODERNITZACIÓ

Núm. 4876
Resolució de la consellera d’Administracions Públiques i Modernització per la qual es disposen les condicions del procediment per a l’adjudicació i lliurament de material de protecció individual (EPI) a les entitats de voluntariat de les Illes Balears declarades ENTITAT.COVID’19, mitjançant un procediment de concurrència no competitiva

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. L'article 15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que tots els ciutadans de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma i els poders públics promouran la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics. Aquests principis han d'inspirar l'acció de govern de tots els poders públics, tant el de l'Estat com els autonòmics i els locals.

2. Una de les maneres que l'Administració té per acomplir aquestes finalitats és promoure tasques d'interès general encaminades a aconseguir el desenvolupament de la ciutadania mitjançant l'atorgament d'ajudes públiques o subvencions que ajudin, tal com preveu la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, a fomentar la participació ciutadana, l'associacionisme, el voluntariat i altres fórmules d'ajuda mútua, d'acord amb les administracions locals, quan siguin d'àmbit suprainsular.

3. El voluntariat és una forma de participació de la ciutadania en la vida social. Una participació que es desplega en un ampli ventall d'acció que abasta gran part dels àmbits de la societat mitjançant diverses tipologies de voluntariat: social, internacional de cooperació, ambiental, cultural, esportiu, educatiu, sociosanitari, d'oci i temps lliure, comunitari i de protecció civil.

Tots aquests àmbits es cobreixen mitjançant entitats de voluntariat privades sense ànim de lucre orientades a l'interès general.

4. En relació amb el món del voluntariat, l'article 22, apartat k), de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears, disposa que correspon al Govern de les Illes Balears, entre d'altres, concedir ajudes a les entitats de voluntariat o concertar serveis que aquestes puguin fer, d'acord amb les seves competències, sempre tenint en compte la disponibilitat pressupostària.

5. Les entitats de voluntariat declarades ENTITAT.COVID'19 són entitats privades sense ànim de lucre que acompleixen activitats d'interès general, estan legalment constituïdes, estan inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta, estan integrades per persones voluntàries (sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir) i desenvolupen les actuacions mitjançant programes de voluntariat en el territori de les Illes Balears.

6. Les entitats declarades ENTITAT.COVID'19 han acreditat la seva adequació a la Llei 11/2019 i s'han sumat a l'iniciativa Xarxa Junts empresa pel Govern de les Illes Balears per a fer front a les necessitats derivades de la COVID-19. Totes elles han donat una passa endavant per posar-se a disposició de la ciutadania de forma altruista i solidària  en aquesta situació d'excepcionalitat.

7. El “Documento técnico de recomendaciones para la actuación del voluntariado ante la crisis por COVID-19 y el estado de alarma”, enviat a les comunitats autònomes pel Ministeri d'Afers Socials i Agenda 2030, entre d'altres directrius, disposa el següent:

Las Comunidades autónomas, como administraciones competentes en materia de Servicios Sociales y las entidades locales como administraciones públicas más cercanas a las personas destinatarias de las acciones de voluntariado, proveerán la información y los recursos necesarios para un desempeño óptimo de la acción voluntaria.

[...]

Cuando proceda, las autoridades competentes promoverán que se facilite a las entidades de voluntariado, los equipos de protección individual (EPI) y las medidas de protección adecuadas para que las personas voluntarias puedan desarrollar de forma adecuada su tarea.

8. D'una banda, és evident que en aquests moments les persones voluntàries han de desenvolupar la seva actuació voluntària en un entorn de risc per a l' integritat física de les persones voluntàries i la de les persones que en són beneficiaries. D'altra banda, tant les recomanacions ministerials com la preocupació manifestada per les entitats fa que la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, en exercici de les seves competències ha de promoure la protecció de les persones voluntàries si més no, durant la situació generada per la COVID-19, aportant material EPI a les entitats declarades ENTITAT.COVID'19.

9. Per poder oferir  la protecció esmentada, la Direcció General de Participació i Voluntariat ha adquirit un total de 1.000 unitats de mascaretes tipus FFP2/KN95 i 4.000 unitats de guants de nitril per tal de distribuir-les entre les entitats de voluntariat declarades ENTITAT.COVID'19.

10. El lliurament  del material esmentat es farà mitjançant un procediment de concurrència no competitiva entre les referides entitats declarades ENTITAT.COVID'19 que conclourà amb el lliurament en forma de subvenció en espècie d'una quantitat de material determinada per la sol·licitud i per les existències abans indicades. 

Fonaments de dret

1. El Decret legislatiu 2/2005,de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

2. L'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de voluntariat.

3. El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost), atribueix a la Direcció General de Participació i Voluntariat, de la Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern, les competències, entre d'altres, de sensibilització cívica i social i el suport al voluntariat.

Les actuacions a les quals es destinen els ajuts regulats en aquesta convocatòria s'engloben clarament dins de les finalitats que persegueix la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització mitjançant la Direcció General de Participació i Voluntariat, que és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

4. D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 3 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003, en relació amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

5. L'objecte d'aquesta resolució és establir els termes i el procediment en què s'ha de fer efectiu l'aportació d'equips de protecció individual (EPI) a les entitats de voluntariat de les Illes Balears declarades ENTITAT.COVID'19 amb l'objecte que aquestes puguin fer les seves actuacions de voluntariat en condicions de seguretat sanitària tant per a les seves persones com per a les persones beneficiàries de la  acció voluntària, tot d'acord amb les recomanacions del Ministeri d'Afers Socials i Agenda 2030.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Decret legislatiu 2/2005; a proposta de la directora general de Participació i Voluntariat; i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les condicions del procediment per a  l'adjudicació i el lliurament de material de protecció individual (EPI) a les entitats de voluntariat de les Illes Balears declarades ENTITAT.COVID'19, mitjançant un procediment de concurrència no competitiva.

2. Disposar l'adjudicació i lliurament de 1.000 unitats de mascaretes tipus FFP2/KN95, 2.000 unitats de guants de nitril (mida gran) i 2.000 unitats de guants de nitril (mida mitjana) entre les entitats de voluntariat de les Illes Balears declarades ENTITAT.COVID'19, mitjançant un procediment de concurrència no competitiva.

3. Disposar que l'adjudicació del material es faci en quantitat determinada i en una única entrega; a partir de la sol·licitud de les entitats a participar en el procediment i fins que s'exhaureixin les existències. L'adjudicació del material no suposa cap despesa directa, atès que el material a distribuir forma part d'una adquisició prèvia feta a tal efecte.

4. Designar la directora general de Participació i Voluntariat com a òrgan instructor del procediment de d'atorgament dels ajuts en espècie derivats d'aquesta resolució.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

 Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució ―que exhaureix la via administrativa― es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Administracions Públiques i Modernització en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 3 de juny de 2020

La consellera d'Administracions Públiques i Modernització

Isabel Castro Fernández

 

ANNEX 1

Condicions del procediment per a l'adjudicació i lliurament  de les existències d'equips de protecció individual (EPI) entre les entitats de voluntariat de les Illes Balears declarades ENTITAT.COVID'19   

Primer

Objecte

L'objecte d'aquestes bases és establir les condicions del procediment per a l'adjudicació i el lliurament de les existències d'equips de protecció individual (1.000 unitats de  mascaretes tipus FFP2/KN95, 2.000 unitats de guants de nitril —mida gran— i 2.000 unitats de guants de nitril—mida mitjana—), entre les entitats de voluntariat de les Illes Balears declarades ENTITAT.COVID'19 , com a ajut en espècie i mitjançant el procediment de concurrència no competitiva.

Segon

Beneficiaris

Poden optar a la concessió del material EPI objecte d'aquest procediment les entitats privades sense ànim de lucre que duen a terme activitats d'interès general i que compleixen els requisits següents:

a) Estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta.

b) Estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir.

c) Desenvolupar totes les actuacions, o una part d'elles, mitjançant programes de voluntariat en el territori de les Illes Balears.

d) Estar reconegudes com a ENTITAT.COVID'19 per resolució administrativa.

e) No haver rebut ajuts econòmics o en espècie procedents de fons públics per a l'adquisició de material considerat equip de protecció individual (EPI) durant els darrers dotze mesos.

Tercer

Quantia i procediment de  l'adjudicació

1. Tot i que les existències de material EPI són limitades (1.000 unitats de mascaretes tipus FFP2/KN95, 2.000  unitats de nitril —mida gran— i  2.000  unitats de guants de nitril—mida mitjana—), l'objectiu és poder adjudicar a les entitats el material que necessiten, per la qual cosa s'intentarà adjudicar el material d'acord amb les necessitats detallades en la sol·licitud.

2. Si les demandes de material són superiors a les existències, l'adjudicació s'ha de fer pel sistema de repartiment igualitari entre les entitats sol·licitants,  independentment de la quantitat que hagin demanat.

3. L'adjudicació del material EPI es farà per quantitat determinada, en una entrega única i fins exhaurir les existències.

4. Si després d'aplicar l'assignació igualitària de material queda una quantitat restant insuficient per a ser distribuïda de forma igualitària, s'ha d'assignar d'acord amb la data d'entrada de la documentació que varen entregar les entitats per a ser considerades ENTITAT.COVID'19.

Quart

Sol·licitud i termini de presentació

1. Les entitats de voluntariat interessades han de presentar les sol·licituds mitjançant els seus representants legals.

2. D'acord amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones jurídiques estan obligades a relacionar-se per mitjans electrònics amb les administracions públiques per dur a terme qualsevol tràmit.

Per complir aquesta obligació, les sol·licituds (annex 2) i la resta de la documentació relacionada amb el procediment és a l'abast dels interessats a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib/es). Una vegada localitzat el procediment i obtinguda la documentació necessària, els interessats han d'accedir al Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es) i dirigir les sol·licituds i la resta de la documentació a la Direcció General de Participació i Voluntariat, identificada amb el codi DIR3 A04026984.

Per poder operar dins el Registre electrònic comú (REC) cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic, que es poden aconseguir a l'adreça següent: https://firmaelectronica.gob.es/Home/Empresas.html.

3. El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el BOIB.

Cinquè

Documentació a aportar

1. Els sol·licitants han de presentar la documentació següent:

a) Imprès de sol·licitud emplenat i signat adequadament, en el qual han de constar les dades del beneficiari (annex 2).

b) Original o còpia del DNI de la persona que representa a l'entitat sol·licitant i document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret.

c) Original o còpia del NIF de l'entitat.

d) En el cas que l'interessat no autoritzi l'òrgan instructor per obtenir d'ofici la informació relativa a les obligacions tributàries amb la hisenda autonòmica, amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la Seguretat Social, ha d'aportar el certificat d'estar-ne al corrent.

e) Declaració responsable del secretari o secretària, o del president o presidenta, de l'entitat sol·licitant que certifica els aspectes següents (annex 3):

1r. L'entitat compleix els requisits per ser beneficiària d'acord amb el que estableix el punt 2 de les bases d'aquesta convocatòria.

2n. L'entitat no ha rebut ajuts econòmics o en espècie procedents de fons públics per a l'adquisició de material considerat equip de protecció individual (EPI) durant els darrers dotze mesos.

3r. L'entitat no ha estat afectada per cap de les prohibicions per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4t. L'entitat compleix les obligacions que preveu l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

5è. L'entitat no ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i no ha estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

6è. L'entitat segueix complint les mateixes condicions declarades de forma responsable junt amb la seva sol·licitud de ser considerada ENTITAT.COVID'19.

7è. El material adjudicat serà utilitzat de forma exclusiva per a la protecció de les persones que fan actuacions de voluntariat a l'entitat.

8è. Conec i accept les bases d'aquesta convocatòria pública d'ajuts.

9è. Don el meu consentiment per poder publicar a la pàgina web de la CAIB qualsevol documentació presentada.

2. No és necessari presentar la documentació esmentada en els punts b) i c) si ja és a disposició de l'òrgan instructor. Això no obstant, s'ha d'indicar en quin expedient es troba, d'acord amb el que preveu la Llei 39/2015.

Sisè

Esmena de sol·licituds

1. Si una sol·licitud no reuneix els requisits que assenyala l'article 66 de la Llei 39/2015 o no s'hi adjunta la documentació que estableix la convocatòria, s'ha de requerir l'interessat perquè, en un termini de cinc dies hàbils, esmeni la falta o hi adjunti els documents preceptius, amb la indicació que, si així no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, i es dictarà la resolució corresponent.

2. Els requeriments d'esmena de la sol·licitud o de la documentació aportada, o d'altres aspectes que l'òrgan instructor necessiti per tal d'elaborar la seva proposta, s'han de comunicar als interessats mitjançant la plataforma Notific@, a la qual s'accedeix mitjançant la Carpeta Ciutadana, d'acord amb les dades de notificació que s'hagin aportat a la sol·licitud.

Setè

Òrgans competents

1. La Direcció General de Participació i Voluntariat és l'òrgan competent per tramitar els expedients i ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions de la instrucció d'aquest procediment.

2. Correspon al secretari general de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització dictar la resolució que posi fi al procediment, tot d'acord amb la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de delegació de competències en determinats òrgans d'aquesta Conselleria, i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria esmentada (BOIB núm. 173, de 26 de desembre de 2019).

Vuitè

Causes d'exclusió

No poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que s'incloguin en alguna de les causes que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, les que hagin estat objecte de sancions administratives fermes, ni les que hagin estat sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en els darrers tres anys, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016. Tampoc ho poden ser les que hagin estat sancionades o condemnades per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016.

Novè

Resolució i notificació

1. L'òrgan instructor formularà la proposta de resolució al secretari general de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització perquè dicti la resolució de concessió o denegació, si  s'escau.

2. La resolució de concessió o de denegació ha de ser motivada i ha d'indicar els aspectes següents: entitat sol·licitant, quantia de material EPI adjudicat, valoració econòmica i el motiu de la denegació, si  s'escau.

 3. Aquesta resolució  s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la plataforma Notific@, a la qual s'accedeix mitjançant la Carpeta Ciutadana.

4. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria.

Desè

Acceptació o renuncia

Les entitats beneficiàries disposen d'un termini de deu dies naturals comptadors des del dia següent a haver rebut la notificació de resolució de concessió, per acceptar o renunciar a l'ajut concedit.

Una vegada transcorregut el termini esmentat, a falta de renuncia expressa a la concessió, s'entendrà que l'accepta.

 

Onzè

Justificació i lliurament

No cal justificació específica per a recepcionar l'adjudicació del material EPI, atès que:

—  Les entitats han estat declarades formalment ENTITAT.COVID'19 i han presentat projectes concrets d'actuació voluntària per a fer front a la situació generada per la COVID-19.

— Els beneficiaris presenten una declaració responsable relativa a què el material adjudicat serà utilitzat de forma exclusiva per a la protecció de les persones que fan actuacions de voluntariat a l'entitat.

— Es tracta d'ajuts en espècie que només permeten el seu ús en actuacions físiques de protecció i no suposen, en cap cas, la disposició d'aportacions dineràries aplicables a efectuar despeses.

El lliurament del material EPI s'ha de fer una vegada adjudicat i comprovada la correcció del procediment.

Dotzè

Valoració de l'ajut

El material EPI objecte de l'adjudicació es quantifica d'acord amb el següent:

— mascaretes tipus FFP2/KN95: 2,76 € la unitat

— guants de nitril: 0,079 € la unitat

Tretzè

Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries dels ajuts d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i les que s'indiquen a continuació:

a) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que se'ls requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions.

b) Acreditar, si escau, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, en la forma i l'abast que es determini reglamentàriament, que estan al corrent de les obligacions tributàries, o de qualsevol naturalesa, amb l'Administració autonòmica de les Illes Balears, amb l'Estat i amb la Seguretat Social.

c) Comunicar a l'òrgan que concedeix l'ajut la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir-lo.

d) Col·laborar en el control de l'activitat facilitant tota la informació i la documentació que li requereixi la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Intervenció General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control de la Unió Europea.

e) Complir qualsevol altra obligació exigida per la normativa vigent que sigui aplicable.

f) Demostrar, a requeriment de l'òrgan instructor, la veracitat de qualsevol situació y l'existència de qualsevol document contingut a la declaració responsable referida a la base cinquena 1.f).

Catorzè

Revocació i reintegrament

1. D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió del premi.

2. Com a conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i s'ha de reintegrar el material percebut indegudament.

Quinzè

Règim jurídic

Els ajuts continguts en aquesta convocatòria es tramiten en règim de concurrència no competitiva i d'acord amb el que estableix la normativa següent:

— Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears (BOIB núm. 34, de 14 de març).

— Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

— Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic.

— Article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— Article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei de subvencions.

— Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB, núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports, de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març).