Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES I MODERNITZACIÓ
Núm. 4874
Resolució de la consellera d’Administracions Públiques i Modernització per la qual es convoquen ajuts a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d’assegurances
L'article 15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que tots els ciutadans de les Illes Balears tenen dret a participar de forma individual o col·lectiva en la vida política, econòmica, cultural i social de la comunitat autònoma i els poders públics promouran la participació dels agents econòmics i socials del conjunt de la societat civil en els assumptes públics. Aquests principis han d'inspirar l'acció de govern de tots els poders públics, tant els de l'Estat com els autonòmics i els locals.
Una de les maneres que l'Administració té per acomplir aquestes finalitats és promoure tasques d'interès general encaminades a aconseguir el desenvolupament de la ciutadania mitjançant l'atorgament d'ajudes públiques o subvencions que, tal com preveu la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, ajudin a fomentar la participació ciutadana, l'associacionisme, el voluntariat i altres fórmules d'ajuda mútua, d'acord amb les administracions locals, quan siguin d'àmbit suprainsular.
El voluntariat és una forma de participació de la ciutadania en la vida social. Una participació que es desplega en un ampli ventall d'acció que abasta gran part dels àmbits de la societat mitjançant diverses tipologies de voluntariat: social, internacional de cooperació, ambiental, cultural, esportiu, educatiu, sociosanitari, d'oci i temps lliure, comunitari i de protecció civil.
Tots aquests àmbits es cobreixen mitjançant entitats de voluntariat privades sense ànim de lucre orientades a l'interès general.
En relació amb el món del voluntariat, l'article 22, apartat k), de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears, disposa que correspon al Govern de les Illes Balears, entre d'altres, concedir ajudes a les entitats de voluntariat o concertar serveis que aquestes puguin fer, d'acord amb les seves competències, sempre tenint en compte la disponibilitat pressupostària.
Aquesta convocatòria d'ajuts s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre que acompleixin activitats d'interès general i que compleixin els requisits següents: estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta; estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir, i que desenvolupin les actuacions mitjançant programes de voluntariat en el territori de les Illes Balears.
El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.
L'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de voluntariat.
D'acord amb el Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol), dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, de la qual depèn la Direcció General de Participació i Voluntariat, adscrita a la Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost), atribueix a la Direcció General de Participació i Voluntariat, de la Secretaria Autonòmica de Memòria Democràtica i Bon Govern, les competències, entre d'altres, de sensibilització cívica i social i el suport al voluntariat.
Les actuacions a les quals es destinen els ajuts regulats en aquesta convocatòria s'engloben clarament dins de les finalitats que persegueix la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització mitjançant la Direcció General de Participació i Voluntariat, que és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.
D'altra banda, d'acord amb el que disposa l'article 3 de l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003, en relació amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.
L'annex al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, modificat per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 5 de desembre de 2018, disposa, dins les actuacions emmarcades en l'objectiu IV.3.10, la previsió que es tramitin subvencions perquè les entitats de voluntariat puguin tenir assegurades les persones voluntàries i acreditades, que treballen en àmbits diversos.
L'objectiu d'aquesta convocatòria és ajudar a atendre les despeses que suposen l'assegurança de responsabilitat civil i l'assegurança d'accidents que empara l'actuació ordinària de les entitats de voluntariat de les Illes Balears i de les persones voluntàries que hi presten servei.
Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Decret legislatiu 2/2005, a proposta de la directora general de Participació i Voluntariat; d'acord amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria d'ajuts a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances de responsabilitat civil i d'assegurances d'accident. Aquesta convocatòria va dirigida a les entitats privades sense ànim de lucre que acompleixin activitats d'interès general i que compleixin els requisits següents: estar legalment inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta; estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir, i que desenvolupin totes les actuacions, o una part d'elles, mitjançant programes de voluntariat en el territori de les Illes Balears.
2. Aprovar les bases que han de regir la convocatòria (Annex 1).
3. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de vint-i-nou mil cinc-cents euros (29.500,00 €).
4. Autoritzar una despesa de vint-i-nou mil cinc-cents euros (29.500,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària següent dels pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears:
Any |
Quantia |
Partida pressupostària |
2020 |
29.500,00 € |
16601 151D02 48000 00 |
5. Designar la directora general de Participació i Voluntariat com a òrgan instructor del procediment de concessió dels ajuts derivat d'aquesta convocatòria.
6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució ―que exhaureix la via administrativa― es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Administracions Públiques i Modernització en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 28 de maig de 2020
La consellera d'Administracions Públiques i Modernització,
Isabel Castro Fernández
ANNEX 1
Bases de la convocatòria pública d'ajuts per atendre les despeses d'assegurança de responsabilitat civil i d'assegurança d'accidents de les entitats de voluntariat
Primer
Objecte
L'objecte d'aquesta convocatòria és regular la concessió d'ajuts a les entitats de voluntariat de les Illes Balears per atendre les despeses d'assegurances de responsabilitat civil i d'assegurances d'accidents relatives a l'entitat i de les persones voluntàries que hi desenvolupin activitats de voluntariat, amb l'objectiu d'impulsar la feina de les entitats de voluntariat ja constituïdes i d'incentivar la creació de noves entitats.
Segon
Beneficiaris
Poden optar als ajuts d'aquesta convocatòria les entitats privades sense ànim de lucre que duen a terme activitats d'interès general i que compleixen els requisits següents:
a) Estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta.
b) Estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir.
c) Desenvolupar totes les actuacions, o una part d'elles, mitjançant programes de voluntariat en el territori de les Illes Balears.
Tercer
Quantia dels ajuts
1. El crèdit total assignat a aquesta convocatòria és de vint-i-nou mil cinc-cents euros (29.500,00 €), amb càrrec a la partida pressupostària 16601/G151D02/48000/00 dels pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020.
2. Es fixa un ajut màxim del 100 % de la despesa feta per l'entitat beneficiària en concepte d'assegurança de responsabilitat civil, d'assegurança d'accidents o d'ambdues durant l'exercici 2019, amb el límit màxim de mil cinc-cents euros (1.500 €) per entitat sol·licitant.
Quart
Sol·licitud i termini de presentació
1. Les entitats de voluntariat interessades han de presentar les sol·licituds mitjançant els seus representants legals.
2. D'acord amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, les persones jurídiques estan obligades a relacionar-se per mitjans electrònics amb les administracions públiques per dur a terme qualsevol tràmit.
Per complir aquesta obligació, les sol·licituds (annex 2) i la resta de la documentació relacionada amb el procediment és a l'abast dels interessats a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (https://www.caib.es/seucaib/es). Una vegada localitzat el procediment i obtinguda la documentació necessària, els interessats han d'accedir al Registre electrònic comú (REC) de l'Administració General de l'Estat (https://rec.redsara.es) i dirigir les sol·licituds i la resta de la documentació a la Direcció General de Participació i Voluntariat, identificada amb el codi DIR3 A04026984.
Per poder operar dins el Registre electrònic comú (REC) cal disposar d'un certificat electrònic o DNI electrònic, que es poden aconseguir a l'adreça següent: https://firmaelectronica.gob.es/Home/Empresas.html.
3. El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el BOIB.
Cinquè
Documentació a aportar
1. Els sol·licitants han de presentar la documentació següent:
a. Imprès de sol·licitud emplenat i signat adequadament, en el qual han de constar les dades del beneficiari (annex 2).
b. Original o còpia del DNI de la persona que representa l'entitat sol·licitant i document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret.
c. Original o còpia del NIF de l'entitat.
d. Original o còpia del document de constitució de l'entitat i dels estatuts socials degudament registrats en el registre corresponent, o bé un certificat d'inscripció registral d'aquests documents. En el cas d'entitats d'àmbit estatal, còpia del certificat acreditatiu de la inscripció en un registre d'àmbit estatal i de la inscripció de la delegació a les Illes Balears.
e. En el cas que l'interessat no autoritzi l'òrgan instructor per obtenir d'ofici la informació relativa a les obligacions tributàries amb la hisenda autonòmica, amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i amb la Seguretat Social, ha d'aportar el certificat d'estar-ne al corrent.
f. Declaració responsable del secretari o secretària, o del president o presidenta, de l'entitat sol·licitant que certifica els aspectes següents (annex 3):
1r. L'entitat compleix els requisits per ser beneficiària d'acord amb el que estableix el punt 2 de les bases d'aquesta convocatòria.
2n. L'entitat no ha demanat cap subvenció a cap altra conselleria del Govern de les Illes Balears o a cap altra administració pública o entitat privada per atendre les despeses objecte d'aquesta convocatòria.
3r. L'entitat no s'ha vist afectada per cap de les prohibicions per ser beneficiària de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions.
4t. L'entitat compleix les obligacions que preveu l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
5è. L'entitat no ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i no ha estat sancionada o condemnada per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
6è. L'entitat disposa del Pla de voluntariat i del Registre de persones voluntàries en els termes establerts a l'article 15.2 a) i g) de la Llei 11/2019.
7è. Conec i accept les bases d'aquesta convocatòria pública d'ajuts.
8è. Don el meu consentiment per poder publicar a la pàgina web de la CAIB qualsevol documentació presentada.
g. En cas que no siguin perceptors de la Comunitat Autònoma, declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades (annex 4), tal com preveu el Decret 6/2013, de 17 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, o un document bancari que acrediti la titularitat del compte.
h. Justificant de pagament del rebut de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat i/o d'assegurança d'accidents del personal voluntari de l'entitat sol·licitant corresponent a l'any 2019. El pagament efectiu del rebut s'ha d'acreditar mitjançant un document, extracte o certificat bancari.
2. No és necessari presentar la documentació esmentada en els punts b) i c) si ja és a disposició de l'òrgan instructor. Això no obstant, s'ha d'indicar en quin expedient es troba, d'acord amb el que preveu la Llei 39/2015.
3. A l'efecte d'avaluar les sol·licituds presentades, les entitats han de presentar, junt amb la documentació indicada en el punt 1 de la base cinquena, una declaració responsable del secretari o secretària, o del president o presidenta de l'entitat en què quedi marcat amb un cercle en quin nivell se situa l'entitat en relació amb cada un dels paràmetres que s'indiquen en la base setena (annex 5).
Sisè
Esmena de sol·licituds
1. Si una sol·licitud no reuneix els requisits que assenyala l'article 66 de la Llei 39/2015 o no s'hi adjunta la documentació que estableix la convocatòria, s'ha de requerir l'interessat perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o hi adjunti els documents preceptius, amb la indicació que, si així no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, i es dictarà la resolució corresponent.
2. Els requeriments d'esmena de la sol·licitud o de la documentació aportada, o d'altres aspectes que l'òrgan instructor necessiti per tal d'elaborar la seva proposta, es comunicaran als interessats mitjançant la plataforma Notific@, a la qual s'accedeix mitjançant la Carpeta Ciutadana, d'acord amb les dades de notificació que s'hagin aportat a la sol·licitud.
Setè
Procés i criteris d'avaluació
1. La concurrència competitiva entre els beneficiaris s'ha de dur a terme mitjançant l'avaluació d'una sèrie d'atributs que consten en la declaració responsable del secretari o secretària, o del president o presidenta de l'entitat (annex 5) i que es refereixen als paràmetres següents:
a) Nombre de persones voluntàries donades d'alta en la data de presentació de la sol·licitud a la convocatòria d'ajuts (de 6 a 10 punts)*.
b) Antiguitat de l'entitat (de 6 a 10 punts)* .
c) Àmbit territorial d'actuació (de 3 a 10 punts)* .
d) Feina en xarxa (de 2 a 10 punts)* .
e) Promoció de la igualtat entre dones i homes (de 2 a 8 punts)* .
f) Foment de l'ocupació de persones en situació o en risc d'exclusió social (de 2 a 10 punts)* .
g) Inserció social i laboral de persones amb discapacitat física o intel·lectual (de 2 a 10 punts)* .
h) Estabilitat i qualitat de l'ocupació (de 6 a 10 punts)* .
i) Mesures de conciliació de la vida familiar i laboral (de 2 a 10 punts)* .
j) Mesures de protecció del medi ambient (de 2 a 10 punts)* .
(*) La puntuació s'obté a partir del compliment quantitatiu de l'atribut (vegeu l'annex 5) .
2. Les sol·licituds presentades es valoraran d'acord amb la declaració responsable aportada per l'entitat. La manca de dades en aquest document s'interpretarà com una manca dels atributs que no s'hi esmentin i, per tant, els paràmetres corresponents no rebran cap puntuació.
3. A partir del sumatori de punts assolit per les entitats, aquestes s'ordenaran de major a menor puntuació, a fi de determinar l'assignació de l'ajuda sol·licitada.
4. Les entitats beneficiàries rebran el 100 % de l'ajuda sol·licitada, amb un import màxim de mil cinc-cents euros (1.500 €) per entitat sol·licitant. Per determinar les entitats que resulten beneficiàries se seguirà l'ordre de puntuació, fins que s'exhaureixi el crèdit establert en la convocatòria.
5. La puntuació de l'entitat que rep l'assignació amb la qual s'exhaureix el crèdit previst es constitueix com a puntuació de tall. Les entitats amb una puntuació inferior a aquesta no rebran cap assignació. En cas que dues o més entitats tenguin la mateixa puntuació de tall i no hi hagi crèdit suficient per assignar tots els ajuts sol·licitats, l'ordre de prelació entre elles el determinarà l'ordre d'entrada de les sol·licituds respectives en el registre oficial.
Vuitè
Òrgans competents
1. La Direcció General de Participació i Voluntariat és l'òrgan competent per tramitar els expedients i ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions de la instrucció d'aquest procediment.
2. Correspon al secretari general de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització dictar la resolució que posi fi al procediment, d'acord amb la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de delegació de competències en determinats òrgans d'aquesta Conselleria, i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria esmentada (BOIB núm. 173, de 26 de desembre de 2019).
Novè
Causes d'exclusió
No poden ser beneficiàries d'aquests ajuts les entitats que s'inclouen en alguna de les causes que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, les que han estat objecte de sancions administratives fermes, ni les que han estat sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en els darrers tres anys, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb l'article 11.2 de la Llei 11/2016. Tampoc ho poden ser les que han estat sancionades o condemnades per una resolució administrativa ferma amb una pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període que estipula l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
Desè
Resolució i notificació
1. L'òrgan instructor formularà la proposta de resolució al secretari general de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització perquè dicti la resolució de concessió o denegació, si n'és el cas.
2. La resolució de concessió o de denegació ha de ser motivada i ha d'indicar els aspectes següents: entitat sol·licitant, ajut sol·licitat, puntuació obtinguda i ajut concedit, així com, el motiu de la denegació, si n'és el cas.
3. Aquesta resolució s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la plataforma Notific@, a la qual s'accedeix mitjançant la Carpeta Ciutadana.
4. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució és de sis mesos, comptadors a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria.
Onzè
Acceptació o renuncia
Les entitats beneficiàries disposen d'un termini de deu dies naturals comptadors des de l'endemà que s'hagi rebut la notificació de resolució de concessió, per acceptar o renunciar a l'ajut concedit.
Una vegada transcorregut el termini esmentat, a falta de renuncia expressa a la concessió, s'entén que l'accepta.
Dotzè
Justificació i pagament
El tràmit de justificació de l'ajut concedit es perfecciona d'ofici a la vista del justificant de pagament del rebut de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat i/o d'assegurança d'accidents del personal voluntari de l'entitat sol·licitant corresponent a l'any 2019, del qual se ha d'acreditar el pagament efectiu mitjançant un document, extracte o certificat bancari en els termes establerts en els punts cinquè i sisè de la convocatòria.
El pagament de l'ajut s'ha de tramitar una vegada comprovada la correcta justificació i la correcció del procediment. El termini formal de justificació coincideix, per tant, amb el de presentació de la sol·licitud i de la documentació que l'acompanya.
Tretzè
Obligacions de les entitats beneficiàries
Les entitats beneficiàries dels ajuts d'aquesta convocatòria assumeixen les obligacions generals que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i les que s'indiquen a continuació:
Catorzè
Revocació i reintegrament
1. D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió del premi.
2. Com a conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
Quinzè
Règim jurídic
Els ajuts continguts en aquesta convocatòria es tramiten en règim de concurrència competitiva i d'acord amb el que estableix la normativa següent:
— Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears (BOIB núm. 34, de 14 de març).
— Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
— Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic.
— Article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
— Article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei de subvencions.
— Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
— Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 15 de setembre de 2003 (BOIB, núm. 137, de 2 d'octubre), modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports de 19 de febrer de 2004 (BOIB núm. 29, de 28 de febrer) i modificada per l'Ordre de la consellera de Presidència i Esports, de 8 de març de 2005 (BOIB núm. 48, de 26 de març).