Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BÚGER
Núm. 4843
Aprovació definitiva de l'Ordenança de mercats de venda no sedentària del municipi de Búger
El Ple de l'Ajuntament de Búger, va acordar en sessió celebrada en data 28 de novembre de 2019 aprovar provisionalment l'Ordenança reguladora de mercats de venda no sedentària.. Després de la tramitació corresponent i no haver-se presentat al·legacions ni suggeriments es procedeix a la seva publicació d'acord amb el que es disposa en l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i amb el següent tenor literal:
ORDENANÇA DE MERCATS DE VENDA NO SEDENTÀRIA
CAPÍTOL I. ÀMBIT D'APLICACIÓ
ARTICLE 1.- OBJECTE
La present ordenança té per objecte regular la venda de mercaderies i les prestacions de serveis mitjançant estructures, parades desmuntables o vehicles botiga al municipi de Búger, en espais o vies de titularitat pública.
Aquesta norma es regeix pels principis de llibertat d'empresa i de llibertat en la prestació de serveis i establiment, emmarcant-se, entre altres raons d'interès general, en la protecció dels drets, seguretat i salut de les persones consumidores; de la salut pública; de les exigències de la bona fe en les transaccions comercials; d'objectius de política social, i per a la de protecció del medi ambient i de l'entorn urbà.
ARTICLE 2.- MODALITATS DE VENDA
Es fixen les següents modalitats de venda de mercaderies i prestació de serveis mitjançant estructures o parades desmuntables o vehicles botiga:
a. Venda en mercats periòdics: aquella realitzada per professionals de la venda i de la prestació de serveis, de manera no sedentària, dins dels perímetres i en els llocs degudament autoritzats i ordenats per l'ajuntament, de manera periòdica i preestablerta al llarg de tot l'any de venda no sedentària en mercats de marxants.
b. Venda en mercats ocasionals: aquella realitzada, en determinats espais del municipi, de manera esporàdica, agrupada i estructurada, l'organització del qual depèn de l'Ajuntament de Búger o de persones físiques o jurídiques alienes al mateix.
c. Venda en parades individualitzades: aquella realitzada, sense cap mena d'estructura conjunta amb altres parades, de manera singularitzada o juntament amb un grup molt reduït de parades, de manera periòdica, ocasional o temporal.
ARTICLE 3.- COMPETÈNCIES MUNICIPALS
Són competències de l'Ajuntament:
- Atorgar les autoritzacions per a la venda de mercaderies i prestació de serveis mitjançant estructures o parades desmuntables o vehicles botiga.
- Fixar el nombre d'autoritzacions disponibles per a cadascuna de les modalitats establertes i modificar-les motivadament per motius d'interès públic.
- Crear, extingir i/o modificar els mercats municipals, quant a la seva ubicació, el dia o dies de celebració, els horaris de venda i la periodicitat de celebració.
- Gestionar directa o indirectament els mercats. En cap cas no es poden gestionar de manera indirecta, a través d'una entitat o empresa privada, els serveis que impliquen exercici de l'autoritat inherent als poders públics. S'inclouen en aquesta prohibició, la convocatòria i adjudicació de les autoritzacions, la determinació de les taxes, la ubicació del mercat, el nombre de parades, el mix comercial, l'horari i el dia o dies de celebració.
- Vetllar per l'existència d'un pla de previsió d'emergències, d'acord amb allò que estableixi la normativa específica.
- Establir taxes per a la prestació de serveis municipals i/o l'ocupació del domini públic.
- Prendre les mesures necessàries per tal de garantir la seguretat viària els dies de celebració del mercat.
- Adoptar les mesures necessàries per preservar el medi ambient i la salubritat pública els dies de celebració del mercat.
- Adoptar les mesures necessàries per impedir la destrucció o deteriorament del domini públic els dies de celebració del mercat.
- Facilitar els mitjans i recipients idonis per a la neteja del mercat i la recollida selectiva dels residus.
- Dirigir, impulsar i inspeccionar l'exercici de la venda no sedentària.
- Sancionar les infraccions que siguin de la seva competència, i posar en coneixement de l'administració competent aquelles que no ho siguin.
- Addicionalment podrà proporcionar, entre d'altres, serveis de connexió al subministrament d'aigua corrent, electricitat i serveis públics - WC.
CAPÍTOL II. REGULACIÓ DELS MERCATS PERIÒDICS
ARTICLE 4.- CONCEPTE
Els mercats periòdics són aquells realitzats per professionals de la venda i de la prestació de serveis, de manera no sedentària, dins dels perímetres i en els llocs degudament autoritzats i ordenats per l'Ajuntament, de manera periòdica i preestablerta al llarg de tot l'any, de venda no sedentària en mercats de marxants.
ARTICLE 5.- HORARIS, DIES I LLOC DE CELEBRACIÓ
L'activitat de venda en el mercat periòdic es durà a terme entre les 8 hores i les 15 hores dels dissabtes, amb periodicitat setmanal i, dins del àmbit delimitat pel carrer Obrer Miquel Tortella i el carrer de l'Esperança.
L'Alcaldia o l'òrgan delegat competent podrà autoritzar l'ampliació tant de dies com de l'horari si per raons turístiques, flux de públic o de persones o dies assenyalats es considera convenient.
Així mateix, l'Alcaldia o l'òrgan delegat competent podrà ampliar, reduir o modificar l'espai assignat al mercat, donant compte, amb la suficient antelació i amb informació detallada, als titulars de les autoritzacions i a la ciutadania, sempre que es fonamenti en causes de força major, urbanístiques o d'altres que tinguin caràcter transitori i sobre les que es conegui el termini de durada prevista.
De forma motivada, l'Ajuntament de Búger també podrà cancel·lar la celebració del mercat de forma temporal o indefinida, previ avís als paradistes quan sigui possible.
ARTICLE 6.- NOMBRE MÀXIM DE PARADES I AUTORITZACIONS
El nombre màxim, total i parcial per especialitats, de parades i autoritzacions del mercat serà l'establert en l'Annex I.
En cas de no trobar-se establerts en l'Annex I s'atendrà als següents criteris:
1. El sòl públic disponible.
2. La varietat d'oferta comercial existent al mateix mercat i al municipi.
3. Els condicionaments urbanístics i circulatoris.
4. Els efectes mediambientals.
5. Els principis de política social.
Els titulars de les parades només poden exercir la venda no sedentària per aquella activitat autoritzada.
Cap persona física o jurídica pot ésser titular de més d'una autorització per mercat.
ARTICLE 7.- DIMENSIÓ I UBICACIÓ DE LES PARADES
Cada unitat de parada haurà de respectar les dimensions previstes a l'Annex I d'aquesta ordenança, si així es troba establert.
En tot cas, les parades respectaran una amplada mínima de 3 metres i màxima de 10 metres i una fondària mínima de 3 metres i màxima de 3 metres. Excepcionalment es podrà autoritzar la instal·lació de parades amb més o menys metres si se n'acredita la necessitat.
La ubicació de les parades ha de preservar els portals dels habitatges, les entrades dels comerços lliures d'obstacles i els accessos per a persones amb mobilitat reduïda.
Per raons de seguretat, entre cada parada hi ha d'haver una separació mínima de 0,5 metres que, quan sigui possible, serà assenyalada al paviment.
ARTICLE 8.- REQUISITS PER A L'OBTENCIÓ DE L'AUTORITZACIÓ PER EXERCIR LA VENDA
Per a l'exercici de l'activitat de venda de mercaderies i prestació de serveis mitjançant estructures, parades desmuntables o vehicles botiga, en mercats periòdics, les persones físiques o jurídiques hauran de complir els següents requisits:
a. Quan es tracti d'una persona jurídica, cal que estigui legalment constituïda, inscrita en el registre oficial corresponent i el seu objecte social ha d'incloure l'exercici de la venda no sedentària.
b. Estar donat d'alta al cens d'obligats tributaris corresponent i satisfer les obligacions fiscals inherents a l'exercici de la venda no sedentària, tant estatals com autonòmiques i locals.
c. Estar donat d'alta i al corrent de pagament en el règim de la Seguretat Social que correspongui, tant pel que fa al titular com en relació amb els seus possibles empleats. En aquest sentit, no es consideren empleats per compte aliè els familiars als quals es refereix l'article 1.3 e) de l'Estatut dels treballadors, sens perjudici de la seva inclusió en el règim de treballadors autònoms si es donen les condicions previstes a la normativa de la Seguretat Social.
d. Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil vigent, suficient i proporcionada per cobrir les despeses derivades dels sinistres individuals i col·lectius que es puguin causar en l'exercici de l'activitat
e. Quan es tracti de venedors extracomunitaris, acreditar, a més, que estan en possessió dels permisos de residència i de treball corresponents, així com del compliment d'allò que estableixi la normativa específica.
f. Complir tots els requisits que estableixen les reglamentacions específiques que siguin d'aplicació als productes que s'ofereixin a la venda.
g. Efectuar Declaració Responsable i/o Disposar de la documentació que acrediti el compliment de la normativa vigent sobre higiene i manipulació d'aliments, si escau, per a la venda dels productes que ho requereixin.
h. Quan es tracti de cooperatives, tots els socis treballadors han d'estar adscrits al mateix Règim de la Seguretat Social (General o Especial de treballadors autònoms), d'acord amb el que s'estableixi en els Estatuts socials de la cooperativa.
ARTICLE 9.- PROCEDIMENT DE SELECCIÓ
El procediment de selecció per a l'atorgament de noves autoritzacions en el mercats periòdics no pot ésser automàtic i es realitzarà en règim de concurrència competitiva, prèvia convocatòria pública i com a resultat d'un procediment basat en els principis de transparència, imparcialitat i publicitat. tal
A tal efecte, l'Ajuntament aprovarà, amb la suficient antelació per a cada convocatòria d'atorgament d'autoritzacions les corresponents bases, que inclouran els requisits i criteris d'adjudicació, així com el termini per resoldre el procediment.
ARTICLE 10.- ACREDITACIÓ DELS REQUISITS
En els mercats periòdics, l'interessat/da haurà de presentar una declaració responsable en la qual es manifesti:
ARTICLE 11.- VIGÈNCIA DE L'AUTORITZACIÓ
L'autorització per a l'exercici de la venda en mercats periòdics tindrà una durada mínima de doa anys per tal de permetre l'amortització de les inversions i una remuneració equitativa dels capitals invertits i prorrogables expressament per a períodes idèntics.
Durant la vigència de les autoritzacions, l'Ajuntament realitzarà comprovacions anuals als titulars de les autoritzacions en relació al compliment de les condicions establertes a l'article 8 així com de qualsevol altra obligació establerta en aquesta ordenança.
ARTICLE 12.- PRÒRROGA DE LES AUTORITZACIONS
Els titulars de les autoritzacions de mercats periòdics hauran d'adreçar-se a l'ajuntament amb una antelació mínima de dos mesos, abans de la finalització de l'autorització, per presentar la corresponent sol·licitud de pròrroga, declarant que continuen complint els requisits fixats a l'article 8.
El termini per resoldre les sol·licituds formulades serà de dos mesos comptadors des de la petició, sens perjudici dels supòsits de suspensió d'aquest còmput, com ara en els casos que es requereixi al sol·licitant perquè esmeni la seva sol·licitud.
La pròrroga haurà d'atorgar-se de forma expressa, sense que pugui entendre's atorgada tàcitament.
La manca de resolució expressa en el termini fixat tindrà efectes desestimatoris de la sol·licitud.
ARTICLE 13.- DISMINUCIONS, MODIFICACIONS I BAIXES EN LES PARADES
El titular d'una autorització d'un mercat periòdic podrà presentar sol·licituds de disminució, baixa o modificació del grup de la seva parada, sempre que es compleixi amb els requisits i condicions establerts en aquesta ordenança i l'estructura del mercat ho permeti.
En cas de baixa o disminució en l'autorització d'alguna de les parades del mercat durant els primers dos anys des de la data de la resolució de l'últim concurs de concurrència competitiva, l'Ajuntament les assignarà, pel termini que resti de vigència de l'autorització, als participants que hagin quedat sense plaça i que compleixin els requisits i les condicions establertes per accedir a la plaça vacant, en ordre de prelació segons la puntuació obtinguda.
Les baixes o les disminucions en les autoritzacions de les parades, transcorreguts els dos anys des de la data de resolució de l'últim concurs, facultaran a l'Ajuntament per reordenar la ubicació de les parades instal·lades o convocar un nou concurs.
L'Ajuntament també podrà publicar, al tauler d'edictes, les baixes o disminucions en les autoritzacions de les parades, a fi de que la resta de paradistes puguin sol·licitar, en el termini d'un mes, el seu canvi d'ubicació al nou espai vacant. En el cas d'existir més d'un interessat s'atendrà als següents criteris de prelació:
1. Els titulars confrontants de la parada que hagi causat baixa, tenint preferència la parada confrontant amb menys metres de superfície. En cas que ambdues parades confrontants es trobessin interessades i disposessin de la mateixa superfície es realitzarà un sorteig.
2. De no trobar-se cap de les parades confrontants interessades en el canvi d'ubicació, podran optar per la mateixa la resta de parades que es trobin en la mateixa fila, tenint prioritat les que tinguin menys parades entre sí, i aplicant- se el criteri de l'apartat anterior d'haver dues en la mateixa situació.
3. De no trobar-se cap de les parades de la fila interessades en el canvi d'ubicació, podran sol·licitar-ho la resta de parades del mercat, aplicant-se els criteris del primer apartat d'haver més d'un interessat en la mateixa situació.
En aquests casos la parada que procedeixi al canvi d'ubicació no podrà superar les dimensions de l'espai vacant.
Així mateix, els titulars de parades en mercat periòdics podran sol·licitar la modificació del grup relatiu als tipus de productes de venda autoritzats.
L'Ajuntament disposarà d'un termini de dos mesos per resoldre les sol•licituds formulades, entenent-se desestimat per silenci administratiu negatiu si, un cop transcorregut el mateix, no se n'ha dictat resolució.
L'òrgan competent per resoldre les sol·licituds contemplades en aquest article serà l'Alcaldia o l'òrgan competent en qui es delegui.
ARTICLE 14.- TITULARS
Tindran la consideració de titulars de parades de mercat periòdics aquells que obtinguin l'autorització que expedeix l'Ajuntament.
Els titulars hauran d'exercir directa i personalment l'activitat comercial dins de l'horari i calendari previst sense interrupcions no justificades.
Podran també fer-ho, en el seu nom, el cònjuge o parella de fet, acreditada per qualsevol mitjà, els seus parents dins el segon grau de consanguinitat o afinitat, i qualsevol altra persona amb condició d'empleat/da segons l'Estatut dels Treballadors. Tots ells donats d'alta a la Seguretat Social en el règim que correspongui.
En cas que l'autorització s'atorgui a una persona jurídica, quan aquesta estigui integrada per més d'una persona física, serà necessari justificar documentalment la relació jurídica existent entre el titular i la persona física que exerceixi l'activitat.
Els titulars han d'exercir la seva activitat de venda amb estricta subjecció a les condicions de l'autorització atorgada.
En cas de cooperativistes només s'atorgarà l'autorització, a nom del cooperativista que hagi d'exercir la venda.
ARTICLE 15.- TRANSMISSIÓ DE L'AUTORITZACIÓ
El titular de l'autorització d'un mercat periòdic podrà transmetre la mateixa, prèvia comunicació a l'Ajuntament, pel termini que resti de l'autorització o de la pròrroga, mantenint les condicions de l'autorització que es transmet, i sens perjudici de la capacitat d'inspecció i comprovació de la validació en els supòsits següents:
a. Per cessament voluntari del titular de l'activitat, sempre i quan hagin transcorregut 5 anys des de la seva obtenció. El transmetent no pot tornar a optar a cap nova llicència en el mateix mercat durant un període de 5 anys en cas que es reincorporés a l'activitat professional de venda no sedentària.
b. Per situacions sobrevingudes, no atribuïbles a la voluntat del marxant, com els casos d'incapacitat permanent total en relació amb l'exercici de la venda no sedentària, incapacitat permanent absoluta, gran invalidesa o situacions anàlogues degudament acreditades.
c. Cessió en favor d'un familiar de fins a segon grau de consanguinitat o afinitat.
d. Per mort del titular. En aquest supòsit, l'autorització podrà ser transmesa d'acord amb les disposicions testamentàries i successòries. El successor/a haurà de comunicar a l'Ajuntament, en el termini de dos mesos, la mort del titular, adjuntant una còpia autoritzada del pertinent títol successori, i presentar una sol·licitud perquè se li transmeti l'autorització. Quan puguin concórrer diversos interessats en la transmissió mortis causa s'acompanyarà amb la sol·licitud un escrit en què manifestin la seva renúncia expressa del seu dret en favor del sol·licitant de l'autorització.
Les sol·licituds de transmissions detallades en els apartats a i b han d'ésser presentades mitjançant instància a l'Ajuntament, indicant les dades de la parada i l'import sol·licitat per a la transmissió.
Aquesta oferta haurà de ser traslladada per part de l'Ajuntament als candidats que, tot i complir els requisits per a accedir a places de característiques similars en els mercats que se celebrin en el municipi, hagin quedat sense plaça en el darrer concurs de concurrència competitiva i compleixin els requisits i condicions establertes per accedir a la mateixa. Els interessats disposaran del termini d'un mes, a comptar des de la de la notificació o publicació al tauler d'edictes, per presentar instància sol·licitant la transmissió en favor seu. D'haver diversos interessats, s'haurà d'adjudicar per sorteig.
Si no hi ha cap marxant que compleixi els requisits adequats per a accedir a la plaça oferta, l'Ajuntament convocarà una oferta pública, detallant les característiques de la plaça i l'import sol·licitat per a la transmissió. Si hi ha diversos interessats que compleixen les condicions per optar a la plaça oferta en transmissió, s'ha d'adjudicar per sorteig.
En qualsevol cas l'Ajuntament té dret de tanteig, durant el període anteriorment esmentat, sobre les ofertes que li siguin presentades.
En cas de quedar desert, els titulars de les autoritzacions podran tornar a iniciar el procediment anteriorment esmentat.
ARTICLE 16.- EXTINCIÓ DE L'AUTORITZACIÓ
L'autorització municipal s'extingirà, sense dret a indemnització ni a compensacions de cap mena, en els següents supòsits:
- Exhauriment del termini pel qual fou inicialment atorgada, llevat de pròrroga.
- Renúncia expressa i escrita formulada pel titular.
- Per resolució ferma recaiguda en un procediment sancionador, motivat per la comissió d'infraccions degudament tipificades que comportin aparellada la revocació de l'autorització.
- A conseqüència d'un procediment de revocació de l'autorització per incompliment d'algun dels requisits establerts a l'article 9 de l'ordenança.
- Per quatre o més impagaments de la taxa per ocupació de domini públic, quan el cobrament es realitzi a través de diversos rebuts periòdics en un any natural.
- Per dos o més impagaments de les taxes corresponent a l'ocupació de domini públic, quan el cobrament es realitzi en un únic rebut anual.
- Per mort, incapacitat o dissolució de la persona física o jurídica, sens perjudici de la possibilitat de transmissió prevista en l'article 16 de l'ordenança.
ARTICLE 17.- VACANCES I DIES D'ABSÈNCIA
Tots els titulars de llocs de venda podran disposar d'un període de fins a un mes en concepte de vacances, sempre que es comuniqui aquesta circumstància a l'òrgan competent.
Quan el titular de la parada no pugui portar a terme l'activitat per malaltia o per vacances haurà de notificar a l'Ajuntament aquesta circumstància i el nom de la persona que exercirà l'activitat.
S'ha de comunicar a l'Ajuntament amb una antelació mínima d'un mes el període de vacances de què preveu gaudir. Si el titular no manifesta res al respecte, s'entén que és el mes d'agost.
Es consideren absències justificades, sempre que estiguin degudament acreditades, les següents:
1. Dues setmanes naturals en cas de matrimoni.
2. Dues setmanes naturals en casos de naixement o adopció de fill/a.
3. Una setmana natural en cas de malaltia greu o mort de parents fins al segon grau de consanguinitat o afinitat.
4. Un dia/es natural per trasllat de domicili habitual.
5. El temps indispensable, pel compliment d'un deure inexcusable de caràcter públic i personal, comprenent l'exercici del dret de vot.
6. Dues setmanes naturals per l'avaria del vehicle en què es transporti la mercaderia, que dificulti el desenvolupament normal de l'activitat comercial.
CAPÍTOL III. REGULACIÓ DELS MERCATS OCASIONALS ARTICLE 18.- CONCEPTE
Els mercats ocasionals són aquells realitzats en determinats espais del municipi, de manera esporàdica, agrupada i estructurada, l'organització del qual depèn de l'Ajuntament del Búger o de persones físiques o jurídiques alienes a l'Ajuntament.
ARTICLE 19.- PROCEDIMENT DE SELECCIÓ
El procediment de selecció per a l'atorgament de noves autoritzacions en el mercats ocasionals, organitzats per l'Ajuntament del Búger, es realitzarà en règim de concurrència competitiva, prèvia convocatòria pública i com a resultat d'un procediment basat en els principis de transparència, imparcialitat i publicitat.
A tal efecte, l'Alcaldia o l'òrgan delegat competent aprovarà, amb la suficient antelació, per a cadascun dels mercats, les corresponents bases, que inclouran, entre d'altres, els requisits i criteris d'adjudicació, així com el termini per resoldre el procediment. Així mateix, l'Ajuntament podrà establir com a sistema d'adjudicació el sorteig o l'ordre de presentació de la instància degudament complimentada.
ARTICLE 20.- CONTINGUT MÍNIM DE LES BASES
Les bases per a l'atorgament de les autoritzacions de parades als mercats ocasionals, organitzats per l'Ajuntament de Búger, disposaran del contingut mínim següent:
a. Dates del mercat.
b. Horaris del mercat.
c. Ubicació del mercat.
d. Nombre màxim de parades.
e. Dimensions de les parades.
f. Grups de productes i/o serveis oferts al mercat.
g. Requisits per a l'obtenció de l'autorització.
h. Procés de selecció dels paradistes.
i. Acreditació dels requisits.
j. Vigència de l'autorització i pròrrogues.
k. Disminucions, modificacions i baixes de les parades.
l. Transmissió de l'autorització.
m. Extinció de l'autorització.
n. Vacances i absències.
ARTICLE 21.- ORGANITZACIÓ DE MERCATS PER TERCERS
L'Alcaldia o òrgan delegat competent podrà autoritzar tots aquells mercats ocasionals organitzats per qualsevol de les associacions i/o fundacions inscrites en el Registre municipal d'entitats de Búger.
ARTICLE 22.- LIMITACIONS EN ELS MERCATS ORGANITZATS PER TERCERS
L'Ajuntament podrà denegar o condicionar l'autorització, de forma motivada, sempre que es fonamenti en algun dels següents supòsits:
- Seguretat pública.
- Molèsties greus a la convivència veïnal.
- Incompatibilitat amb altres activitats.
- No participar més de deu parades en el mercat.
- Trobar-se autoritzat un altre mercat itinerant o ocasional en el municipi durant la setmana anterior o posterior al que es pretén realitzar, de característiques similars.
- No establir una zona lliure de pas del 50 % de l'amplada total de la via.
- No respectar les condicions bàsiques d'accessibilitat en la zona lliure de pas.
- La realització d'actes o la presència de material discriminatori per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altre condició o circumstància personal o social.
- La realització d'actes o la presència de material amb contingut violent i/o sexual o on es promouen el consum de drogues, els jocs d'atzar i/o les teràpies alternatives sense suficient evidències científiques.
ARTICLE 23.- VIGÈNCIA DE L'AUTORITZACIÓ
En els mercats ocasionals l'autorització per a l'exercici de la venda serà vigent durant el període establert en les bases de la convocatòria o en el conveni de col·laboració, no podent ser, en cap cas, superior als quatre anys.
CAPÍTOL IV. REGULACIÓ DE LES PARADES INDIVIDUALITZADES ARTICLE 24.- CONCEPTE
La venda en parades individualitzades és aquella realitzada, sense cap mena d'estructura conjunta amb altres parades, de manera singularitzada o juntament amb un grup molt reduït de parades, de manera periòdica, ocasional o temporal.
ARTICLE 25.- PROCEDIMENT DE SELECCIÓ
El procediment de selecció per a l'atorgament de noves autoritzacions en relació a les parades individualitzades es realitzarà en règim de concurrència competitiva, prèvia convocatòria pública i com a resultat d'un procediment basat en els principis de transparència, imparcialitat i publicitat.
A tal efecte, l'Alcaldia o l'òrgan delegat competent aprovarà, amb la suficient antelació, les corresponents bases, que inclouran, entre d'altres, els requisits i criteris d'adjudicació, així com el termini per resoldre el procediment. Així mateix, l'Ajuntament podrà establir com a sistema d'adjudicació el sorteig o l'ordre de presentació de la instància degudament complimentada.
ARTICLE 26.- UBICACIÓ DE LES PARADES
La ubicació de les parades serà la determinada en les corresponents bases.
Sens perjudici de l'anterior, la ubicació sempre haurà de respectar una zona lliure de pas en la vorera d'un mínim de 3,60 metres d'amplada.
ARTICLE 27.- VIGÈNCIA DE L'AUTORITZACIÓ
L'autorització serà vigent durant el període determinat en les corresponents bases, essent, com a màxim, per dos anys i donant dret a l'ocupació temporal del domini públic en situació de possessió precària essencialment revocable per raons d'interès públic.
L'autorització es podrà prorrogar, de forma tàcita, per als períodes establerts a les bases, i fins a un màxim de quatre anys, sempre que el titular continuï complint els requisits establerts en aquesta ordenança i no hi hagi cap raó d'interès públic que ho impedeixi.
ARTICLE 28.- DISMINUCIONS, MODIFICACIONS I BAIXES EN LES PARADES
Els titulars de les parades podran donar de baixa la corresponent autorització per mitjà de la presentació d'instància a l'Ajuntament.
Les disminucions de les parades estaran permeses sempre que no siguin contràries a algun dels preceptes d'aquesta ordenança.
En el cas de disminucions, l'interessat haurà de presentar la corresponent instància i no podrà procedir a realitzar-la fins que l'Ajuntament ho autoritzi.
Així mateix es podran realitzar modificacions d'ubicacions entre diferents parades amb el consentiment dels diferents titulars afectats.
L'Ajuntament disposarà d'un termini de tres mesos per resoldre les sol•licituds formulades, entenent-se desestimat per silenci administratiu negatiu si, un cop transcorregut el mateix, no se n'ha dictat resolució.
L'òrgan competent per resoldre les sol·licituds contemplades en aquest article serà l'Alcaldia o l'òrgan competent en qui es delegui.
ARTICLE 29.- APLICACIÓ SUPLETÒRIA DEL RÈGIM DE MERCAT PERIÒDICS
Aquells aspectes que no es trobin regulats en el present capítol se'ls aplicarà allò establert al capítol II relatiu a la regulació dels mercats periòdics.
CAPÍTOL V. DE L'EXERCICI DE VENDA
ARTICLE 30. EXERCICI DE LA VENDA
Per poder exercir la venda és condició inexcusable haver obtingut prèviament l'autorització municipal corresponent en matèria de venda no sedentària, així com també totes aquelles autoritzacions, llicències, comunicacions o declaracions responsables establertes per la normativa sectorial, que poguessin ser d'aplicació al cas d'acord amb l'activitat que es vol portar a terme o segons els productes i/o serveis oferts.
Els titulars de les parades hauran de realitzar la seva activitat comercial procurant evitar els riscos i accidents de tot tipus.
En especial resten obligats a preservar rutes d'entrada i sortida de vehicles d'emergència, en previsió de qualsevol eventualitat, tal com determina el pla d'evacuació i emergència del mercat.
ARTICLE 31.- CONTINGUT DE L'AUTORITZACIÓ
Les autoritzacions atorgades per l'Ajuntament hauran d'indicar:
- Les dades del titular, i si s'escau, de les persones autoritzades a exercir l'activitat en la parada corresponent, amb caràcter general i amb motiu de baixes laborals, per raó de maternitat, o situacions similars.
- El mercat, els horaris i les dates en què es podrà exercir l'activitat.
- L'indret on s'autoritza a muntar la parada.
- Les dimensions exactes del lloc de venda assignat.
- El producte o la gamma de productes autoritzats per a la venda, amb el nivell de detall i concreció que es consideri adient.
- La vigència de l'autorització.
L'Ajuntament lliurarà als titulars de les parades una identificació o distintiu on constaran les dades anteriorment esmentades, tenint aquests l'obligació d'exhibir-ho de manera visible i permanent a la parada de venda.
ARTICLE 32.- PLÀNOLS DELS MERCAT
L'Alcaldia o l'òrgan delegat competent podrà aprovar un plànol oficial de cadascun dels mercats en el qual es detalli la ubicació de les diferents parades.
El plànol determinarà cadascuna de les files del mercat, dividint-les en parcel·les d'un metre d'amplada, i atribuint a cadascuna d'elles un codi identificatiu.
En aquests casos l'Ajuntament disposarà d'una base de dades actualitzada on es detallin les diferents parcel·les ocupades per cadascuna de les parades.
En els mercats on es disposi dels anteriors instruments, aquests prevaldran sobre la ubicació detallada en la corresponent autorització.
ARTICLE 33.- HORARIS DE MUNTATGE I DESMUNTATGE DE LES PARADES
El muntatge i desmuntatge de les parades es realitzarà durant les dues hores, prèvies en el cas d'inici, o posteriors, en el cas de finalització, a l'horari de venda establert.
Només en aquest horari els vehicles dels comerciants podran tenir accés de càrrega i descàrrega, operacions a fer amb la màxima celeritat possible.
En cas d'alguna inclemència climatològica o supòsit de força major es podran variar els horaris indicats.
Mitja hora abans de l'inici de l'activitat de venda, es prohibeix la circulació de tot tipus de vehicles en l'àmbit del mercat.
Es prohibeix als comerciants aparcar els vehicles al costat de la parada. No obstant això, si un comerciant necessités aparcar el vehicle al costat de la parada per emmagatzemar els seus productes, haurà de sol·licitar l'autorització a l'Ajuntament de Búger. Caldrà aportar a més l'autorització on s'indiqui que pot vendre directament a través del vehicle i fitxa tècnica del vehicle.
ARTICLE 34.- DRETS DELS CONSUMIDORS I USUARIS OBLIGACIONS
L'activitat de venda no sedentària s'haurà d'exercir amb ple respecte als drets dels consumidors i usuaris, d'acord amb la Llei 7/2014, de 23 de juliol, de protecció de les persones consumidores i usuàries de les Illes Balears o normativa que la substitueixi.
ARTICLE 35.- DRETS I OBLIGACIONS
A.1) Drets del titular.
- En relació amb l'ajuntament:
- Rebre la informació actualitzada de tots aquells aspectes que modifiquin o afectin la venda.
- Obtenir autorització per tal de no assistir al mercat durant el període corresponent a la causa justificada, sense poder quedar exempts del pagament de les taxes corresponents.
- Transmetre l'autorització en els casos previstos a l'ordenança.
- Nomenar representants i constituir entitats de representació.
- Promoure i impulsar comercialment el mercat així com adoptar mesures que tendeixin a l'increment de la qualitat i la competitivitat.
- Trobar l'espai de venda net i lliure d'obstacles.
A.2. En l'exercici de l'activitat de venda:
- Utilitzar el domini públic assignat per exercir la venda no sedentària.
- Vendre directament a través del vehicle, substituint la parada, sempre amb la corresponent autorització.
- Elaborar els seus productes en la mateixa parada, en cas d'activitat artesana expressament autoritzada.
B. Obligacions del titular.
B.1) Respecte de l'Ajuntament i d'altres administracions públiques:
- No disposar de més d'una autorització de parada per mercat.
- Complir les instruccions del personal autoritzat de l'ajuntament.
- Desenvolupar l'activitat dins l'horari i calendari i amb la continuïtat que hagi acordat l'ajuntament, sense interrupcions injustificades.
- Facilitar l'accés a la parada i la informació requerida pels inspectors i òrgans competents de control.
- Sotmetre's a la comprovació dels instruments de pesada i mesura.
- Satisfer les taxes i els tributs municipals que corresponguin.
- Disposar de la corresponent assegurança de responsabilitat civil.
- Exhibir en un lloc visible la targeta d'autorització o distintiu atorgat per l'Ajuntament.
- Respectar i obeir les indicacions i recomanacions dictades pel personal municipal encarregat del control del mercat, la Policia Local i la resta de personal auxiliar o subaltern.
- Comunicar a l'Ajuntament les absències previstes amb anterioritat, incloent les vacances.
- Tenir a disposició de l'autoritat corresponent les factures i comprovants de la seva mercaderia.
B2) Obligacions respecte el domini públic que s'ocupa:
- Col·laborar amb els serveis de neteja fent possible una major rapidesa en la recollida dels residus, que hauran de dipositar en els llocs assenyalats.
- Netejar l'espai que hagi ocupat la parada un cop hagi finalitzat la seva activitat, i dipositar les deixalles en els punts i contenidors que s'hagin instal·lat a l'efecte, deixant completament neta la part ocupada al finalitzar cada jornada. Caldrà separar selectivament les diferents fraccions: paper i cartró, plàstics i orgànica.
- No dipositar mercaderies directament sobre el terra.
- Col·locar una protecció de material impermeable entre el terra i els elements de la instal·lació quan es venguin productes de qualsevol mena que puguin corroir, deteriorar, tacar o perjudicar de qualsevol altra manera el paviment o sòl públic.
- Reparar els desperfectes que causi a la via pública, voreres, enllumenat, arbreda, jardineria i mobiliari urbà en general.
- No ocupar més espai de l'autoritzat ni obstruir ni limitar cap sortida d'emergència o pas de vianants destinats a tal efecte.
B.3) Obligacions en l'exercici de l'activitat:
- El titular només podrà vendre els productes i gèneres corresponents a la seva autorització, restant expressament prohibida la venda de productes no autoritzats.
- Mantenir les parades en un estat de conservació adequat.
- Complir amb les condicions de seguretat i higiene que estableixi la normativa general i sectorial específica en relació a les instal·lacions, equips i productes a la venda.
- Vestir neta i acuradament i mantenir un tracte correcte amb els altres marxants, amb els funcionaris municipals i amb el públic en general.
- Exercir l'activitat de venda ininterrompudament durant els períodes de la seva concessió, amb la deguda correcció i d'acord amb l'horari del mercat.
- Exhibir la mercaderia de taulell endins.
- No exhibir, en cap cas, els productes de venda dedicats a l'alimentació sobre el terra o paviment, ni situar-los a una alçada inferior a 80 cm.
- Habilitar en el cas de les parades que venguin roba o articles que els compradors s'han d'emprovar, a l'interior o darrera de cada parada els emprovadors necessaris, que han de ser tancats.
- Respondre dels danys que es derivin de l'exercici de l'activitat.
- Situar les balances de manera que els consumidors puguin veure perfectament el pes i el preu dels productes, i l'import de la seva compra.
- Donar el pes i la mesura exactes.
- Col·locar preus en tots els productes. El preu de venda al públic (PVP) s'ha d'indicar de forma inequívoca, fàcilment identificable i clarament llegible.
- Indicar en el preu la quantitat total que el consumidor ha de satisfer, amb impostos inclosos. Els descomptes s'hauran d'indicar amb claredat i de forma diferenciada.
- Proporcionar tiquet de compra, factura o comprovant de venda a tothom.
- Disposar de fulls oficials de queixa, reclamació i denúncia i exhibir el rètol anunciador de la seva existència.
- Disposar de la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix, així com els documents d'oferta de serveis redactats almenys en català.
ARTICLE 36.- PROHIBICIONS A LES PARADES
Resta prohibit a les parades les actuacions següents:
- Vendre productes no autoritzats o productes la normativa reguladora dels quals en prohibeixi la venda no sedentària.
- Vendre productes a l'exterior de les parades.
- Emmagatzemar capses buides, sacs i d'altres materials pertanyents al venedor i que alterin les característiques estètiques o sanitàries del lloc.
- Anunciar la venda de forma acústica.
- Fer qualsevol tipus de publicitat amb altaveus o aparells similars o crits.
- Canviar el producte sense autorització de l'Ajuntament.
CAPÍTOL VI. PERSONAL RESPONSABLE DEL MERCAT
ARTICLE 37.- VIGILÀNCIA, GESTIÓ I CONTROL DURANT LA CELEBRACIÓ DEL MERCAT
Correspon a l'Ajuntament exercir la vigilància i la inspecció del mercat podent adoptar les mesures provisionals necessàries, incloses la immobilització i el decomís dels productes adulterats, deteriorats, falsificats o fraudulents que puguin suposar un risc per al consumidor. Aquestes mesures seran independents de les sancions que correspongui imposar.
En el cas d'infracció que pugui afectar a la seguretat dels productes alimentaris posats a la venda, les autoritats encarregades del control adoptaran les mesures necessàries amb la finalitat de controlar-ne el risc per a la salut.
L'Ajuntament designarà el personal del mercat a qui li correspondrà el control del mercat, situar els titulars als seus respectius llocs de venda, resoldre les incidències que puguin sorgir en la instal·lació i transcurs del mercat, i tot allò que afecti a l'ordre, la disciplina i la neteja. Serà l'encarregat de disposar les mesures necessàries per al bon funcionament del mercat, i donar compte dels fets i incidències a l'òrgan competent.
Correspon a la Policia Local la vigilància de la zona del mercat, que podrà actuar també en tasques de control de mercat, en col·laboració amb el personal del mercat.
Correspon a la Inspecció Sanitària examinar les condicions sanitàries dels articles d'alimentació destinats a la venda i ordenar el decomís dels productes en condicions deficients.
Qualsevol altra inspecció, degudament acreditada també pot efectuar controls sobre els àmbits de les seves competències sectorials, en relació a l'activitat comercial dels marxants en el mercat.
CAPÍTOL VII. RÈGIM SANCIONADOR
ARTICLE 39.- RESPONSABILITAT
Són responsables de la infracció els titulars de les autoritzacions, siguin persones físiques o jurídiques, que per acció o omissió realitzin qualsevol fet infractor establert en la present ordenança mitjançant dol o negligència.
També són responsables de la infracció les persones que hi participen, les que contribueixen a cometre-la o que en faciliten la comissió, i també les persones que adquireixen els béns o els serveis oferts.
Així mateix, els organitzadors de mercats són responsables solidaris de les infraccions comeses pels titulars de les parades.
ARTICLE 40.- INFRACCIONS
1. Es consideren infraccions lleus els supòsits següents:
a. El comportament que produeixi molèsties al públic o altres comerciants i el contrari a les normes de convivència dins el recinte del mercat.
b. La manca de neteja del lloc reservat i el seu entorn, mentre es realitza la venda i un cop finalitzat el mercat i retirades les instal·lacions.
c. Llençar brossa o deixalles de qualsevol mena fora dels espais habilitats i/o l'incorrecte dipòsit dels embolcalls i productes excedents de l'activitat.
d. La venda de productes no compresos en la corresponent autorització.
e. L'incompliment dels horaris de descàrrega, venda i desmuntatge de les parades.
f. No tenir a disposició dels agents de l'autoritat que li requereixen la documentació relativa a la parada.
g. Realitzar operacions de pesada i mesura, fora de la vista del públic.
h. L'incompliment de notificar les absències o el període de gaudiment de vacances.
i. L'exercici de la venda no sedentària incomplint les dimensions de les parades en menys d'1 metre.
j. L'exercici de la venda no sedentària sense tenir visible l'autorització de l'Ajuntament.
k. L'incompliment de qualsevol de les disposicions que conté l'ordenança, que no tinguin el caràcter de greus o molt greus.
2. Es consideren infraccions greus els següents supòsits:
a. La comissió de 3 o més infraccions lleus, establertes a l'ordenança, en el període d'un any.
b. L'exercici de la venda no sedentària fora de les dates, del perímetre o de l'itinerari autoritzats.
c. L'exercici de la venda no sedentària incomplint les dimensions de les parades en més d'1 metre.
d. La desobediència a les instruccions que discrecionalment i pel bon funcionament del mercat doni el personal del mercat.
e. Els actes o omissions negligents que provoquin danys materials a béns públics o privats.
f. No tenir a disposició del personal d'inspecció les factures i comprovants de compra dels productes que es posin a la venda.
g. Reproduir per megafonia o altaveus qualsevol missatge sonor o música.
h. L'incompliment d'alguna de les condicions indicades en l'oferta presentada en el concurs.
i. Circular amb vehicles en el recinte del mercat, fora de l'horari establert.
3. Es consideren infraccions molt greus els següents supòsits:
a. La comissió de 3 o més infraccions greus, establertes a l'ordenança, en un període de dos anys.
b. L'exercici de la venda no sedentària sense disposar de l'autorització de l'Ajuntament.
c. Els actes o omissions dolosos que provoquin danys materials a béns públics o privats.
c. Les agressions físiques i els insults a tercers, dins el recinte del mercat.
d. El sotsarrendament o cessió de part o de la totalitat de la parada sense autorització de l'Ajuntament.
e. No notificar la transmissió de l'autorització.
f. Incomplir greument les obligacions d'higiene o de neteja de la parada.
g. Vendre productes respecte dels quals no sigui possible demostrar la seva possessió lícita.
h. Incomplir les condicions higièniques i sanitàries dels productes i les mínimes normes de disposició a la parada.
i. Vendre els productes alimentaris sense complir els requisits relatius a la seva exposició, conservació, manipulació i venda.
j. No ocupar el lloc de venda per un període de quatre setmanes consecutives, sense causa justificada i acreditada documentalment, en el cas dels mercats periòdics.
k. No ocupar el lloc de venda sense que concorrin cap de les causes justificatives d'absències o de vacances en més de tres dies de mercat.
l. Transmetre els drets sobre la parada sense complir amb allò establert a aquesta ordenança.
m. No disposar d'alguna de les condicions exigides per a ésser titular de l'autorització.
n. Disposar de menors en edat d'escolarització obligatòria que exerceixin les activitats de venda, col·locació de productes o de cobraments.
o. Utilitzar els pesos i mesures no homologats.
p. No atendre les directrius del Pla d'Emergència en el cas que aquest s'activés.
ARTICLE 41.- INTERVENCIÓ DELS PRODUCTES EN CAS D'INFRACCIÓ
En cas de presumpta infracció, i com a mesura cautelar, l'Ajuntament pot intervenir els productes exhibits pels paradistes, sense perjudici de les sancions que puguin imposar al presumpte infractor, si s'escau.
L'òrgan competent per iniciar o instruir el procediment acordarà la confirmació, modificació o l'aixecament d'aquesta mesura cautelar en el termini de 15 dies següents a la seva adopció, el qual podrà ser objecte del recurs que procedeixi.
Transcorregut aquest termini sense l'adopció de cap resolució respecte el destí que s'ha de donar a les mercaderies intervingudes, s'ha de procedir a l'aixecament de la mesura.
Quan els productes intervinguts siguin peribles o n'estigui prohibida la venda en aquesta modalitat, així com en els casos de productes de poc valor o de naturalesa il·legal, l'òrgan competent podrà acordar-ne la destrucció o el lliurament a una institució benèfica.
ARTICLE 42.- SANCIONS
Les sancions aplicables a les infraccions que tipifica aquesta ordenança són les següents:
a. Per a les infraccions lleus, suspensió temporal de l'autorització d'un dia hàbil i/o multa de 200 euros fins a 750 euros.
b. Per a les infraccions greus, suspensió temporal de l'autorització de dos a cinc dies hàbils i/o multa de 750,01 euros fins a 1.500 euros.
c. Per a les infraccions molt greus, revocació de l'autorització sense cap dret a indemnització i/o multa de 1.500,01 euros fins a 3.000 euros.
L'execució de les sancions s'inicia una vegada són fermes en via administrativa. La resolució sancionadora pot adoptar les mesures cautelars precises, per garantir l'eficàcia de la resolució mentre no sigui executiva.
En qualsevol de les sancions previstes pot preveure's, amb caràcter accessori, el comís de la mercaderia o producte.
ARTICLE 43.- GRADUACIÓ DE LES SANCIONS
Per tal de graduar les sancions que s'han d'aplicar, a més dels criteris inclosos en els principis reguladors de la potestat sancionadora, cal atendre a les circumstàncies següents:
a. Capacitat i solvència econòmica
b. Quantia del benefici il·lícit obtingut
c. Volum de vendes
d. Període durant el qual s'ha comès la infracció
e. Naturalesa dels béns o productes oferts
f. Nombre de persones consumidores afectades
g. Mesures correctores adoptades
h. Incompliment d'advertències o requeriments previs
i. Gravetat dels efectes socioeconòmics que la comissió de la infracció hagi produït.
j. egativa reiterada a facilitar informació o a prestar col·laboració al personal tècnic responsable del control del mercat o d'inspecció.
k. Destinació del producte, pel fet que aquest sigui adreçat al consum infantil o altres persones destinatàries particularment indefenses.
ARTICLE 44.- PRESCRIPCIÓ DE LES INFRACCIONS I DE LES SANCIONS
Les infraccions molt greus prescriuen al cap de tres anys; les greus, al cap de dos anys, i les lleus, al cap de sis mesos.
Les sancions molt greus prescriuen al cap de tres anys; les greus, al cap de dos anys, i les lleus, al cap d'un any.
Els terminis de prescripció s'han de computar d'acord amb la legislació general aplicable a les infraccions i a les sancions.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. En tot allò no previst en aquesta ordenança, s'aplicaran les normes de règim local; la Llei 18/2017, de l'1 d'agost, de comerç, serveis i fires; la Llei 33/2003, de 23 de novembre, patrimoni de les administracions públiques; el Decret 336/1988, de 17 d'octubre, pel qual s'aprova el reglament del patrimoni dels ens locals; i el Decret 162/2015, de 14 de Juliol, de venda no sedentària en mercats de marxants. Així com la legislació en matèria de consum i salut pública.
Segona. Els preceptes d'aquesta ordenança que, per raons sistemàtiques reprodueixin aspectes de la legislació vigent i altres normes de desenvolupament, i els que incloguin remissions a preceptes d'aquesta, s'entendran automàticament modificats o substituïts en el moment en què es produeixi la modificació dels preceptes legals i reglamentaris de què porten causa.
Tercera. El capítol II relatiu a la regulació dels mercats periòdics només serà d'aplicació supletòria quan així ho estableixi aquesta ordenança.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Les autoritzacions per a l'exercici de la venda no sedentària en mercats periòdics o ocasionals, atorgades, abans de l'entrada en vigor d'aquesta ordenança, continuaran vigents fins a la seva data d'extinció o de finalització de la pròrroga, en cas d'haver-se acordat.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta ordenança entrarà en vigor una vegada se n'hagi publicat el text íntegre al BOIB en la forma i en els terminis previstos als articles103 i 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i del règim local de les Illes Balears, de conformitat amb l'establert als articles 2 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, ded'abril, reguladora de les bases del règim local.
ANNEX I
Condicions dels mercats periòdics i ocasionals:
a. Mercat setmanal dissabte a la plaça
Característiques segons la zona del mercat
Dimensions de les parades:
- Amplada lateral: mínim de 3 metres i màxim de 3 metres.
Profunditat: mínim de 2 metres i màxim de 3 metres, tenint en compte que no totes poden ser de 3 metres.
Tipologia del mercat: preferentment parades de petites dimensions de venda de productes artesanals o de petit format.
Tipologia de la parada: carpes de lones blanques o similar.
Altres: es prohibeix als comerciants aparcar els vehicles al costat de la parada.
Búger, 9 de juny de 2020
El Batle,
Pere Torrens Escalas