Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 4838
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 4 de juny de 2020 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a finançar les despeses ordinàries de funcionament de les federacions, les confederacions i les unions d’entitats sense ànim de lucre d’àmbit suprainsular que duen a terme programes de l’àmbit social

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

L'article 2 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, estableix que el sistema de serveis socials està integrat pel conjunt de recursos, equipaments, projectes, programes i prestacions de titularitat pública i privada destinats a la consecució dels objectius de les polítiques de serveis socials.

L'article 3 de la Llei 4/2009 disposa, entre els objectius de les polítiques de serveis socials, la promoció de la participació de la comunitat en la resolució de les necessitats socials i, en particular, de les entitats representatives dels col·lectius desafavorits.

L'article 4 de la Llei 4/2009 esmenta, entre els principis rectors dels serveis socials, la participació cívica i indica que els poders públics han de promoure i garantir la participació de les persones, els grups i les entitats en el funcionament del sistema.

En la mateixa línia argumental, el títol VII de la Llei 4/2009 es dedica a la iniciativa privada, i diferencia entre les entitats d'iniciativa social (sense ànim de lucre) i les d'iniciativa mercantil, a més de regular-ne la participació en el conjunt del sistema.

En definitiva, la participació és una activitat destacada, a la qual la Llei 4/2009 dedica el títol IV, perquè els objectius són la implicació de tota la societat en els assumptes socials, la prevenció de la fragmentació social, la innovació en la prestació dels serveis i el reforçament de les xarxes socials de suport, com també la consecució de l'enfortiment dels grups socials en termes econòmics, polítics o socials.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment a la creació, el manteniment, la millora i la modernització dels centres, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, i a la promoció d'accions formatives i d'activitats d'investigació i desenvolupament relacionades amb els serveis socials; amb el ben entès que aquestes accions evitaran discriminar o empitjorar la igualtat d'oportunitats de totes les entitats privades que prestin serveis concertats amb l'Administració.

La Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, estableix que els poders públics, en l'àmbit de les competències respectives, han de fomentar la constitució i el desenvolupament de les associacions que duguin a terme activitats d'interès general.Igualment, l'article 31, que fa referència a les mesures de foment, estableix que les administracions públiques han de promoure el desenvolupament de les associacions que tenguin finalitats d'interès general, així com l'establiment de mecanismes d'assistència i subvencions perquè duguin a terme les seves activitats.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de les subvencions fins que l'òrgan competent no n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre.

L'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm.76, de 29 de maig). Concretament, les actuacions objecte d'aquesta convocatòria es corresponen amb elque estableix l'apartat b)de l'article 2: el suport a la participació social mitjançant el finançament del funcionament ordinari de federacions, confederacions i altres unions d'entitats sense ànim de lucre i de caire privat que duguin a terme actuacions en matèria de serveis socials.

El Decret 9/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 3 de juliol). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials.

El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports (BOIB núm. 106, de 2 d'agost) i, entre altres competències, atribueix a la Direcció General de Serveis Socials la gestió de programes de serveis socials; el foment dels programes d'inclusió social, la gestió de les prestacions econòmiques de lluita contra la pobresa, i l'atenció i la integració social a la població.

Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria d'Afers Socials i Esports, a través de la Direcció General de Serveis Socials, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

D'acord amb el que disposa l'article 14.1 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria està prevista dins l'apartat 1 de la línia IV.1, relativa a la participació institucional, del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis de 2018 a 2020, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març).

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 7 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012;a proposta de la directora general de Serveis Socials; d'acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a finançar les despeses ordinàries de funcionament de les federacions, les confederacions i les unions d'entitats sense ànim de lucre d'àmbit suprainsular que duen a terme programes de l'àmbit social, d'acord amb els punts de la convocatòria que consten com a annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 700.000,00 € (set-cents mil euros).

3. Autoritzar una despesa de 262.500,00 € (dos-cents seixanta-dos mil cinc-cents euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020, una despesa de 262.500,00 € (dos-cents seixanta dos mil cinc-cents euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021, i una despesa de 175.000,00 € (cent setanta-cinc mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022.

4. Designar la directora general de Serveis Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, però en cap cas no es poden interposar simultàniament ambdós recursos.

Palma,  4 de juny de 2020

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX Punts de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria de subvencions és fomentar la participació social i potenciar el teixit associatiu mitjançant el finançament de les despeses ordinàries de funcionament de les federacions, les confederacions i les unions d'entitats sense ànim de lucre d'àmbit suprainsular que duen a terme, exclusivament, actuacions a favor de les persones en l'àmbit social.

1.2. L'àmbit d'actuació de les entitats sol·licitants s'ha de circumscriure als sectors de població següents:

—  Persones amb discapacitat física, psíquica i sensorial.

—  Persones amb diagnòstic de salut mental greu.

—  Persones grans en situació de dependència.

—  Persones en situació de pobresa o exclusió social.

1.3. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

2. Pressupost i àmbit temporal

2.1. L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 700.000,00 € (set-cents mil euros), d'acord amb la imputació temporal i el desglossament següent:

—  262.500,00 € (dos-cents seixanta-dos mil cinc-cents euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020.

—  262.500,00 € (dos-cents seixanta-dos mil cinc-cents euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2021.

—  175.000,00 € (cent setanta-cinc mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2022.

2.2. Són subvencionables les activitats pròpies de les federacions d'entitats que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l'1 de gener de 2020 i el 31 de desembre de 2021.

3. Requisits de les entitats beneficiàries

3.1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les federacions, les confederacions i les unions d'entitats que compleixin els requisits següents:

a) Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.

b) Estar constituïdes legalment i inscrites, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com a entitats prestadores de serveis socials d'àmbit suprainsular en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

c) Tenir com a objecte en els estatuts, exclusivament, actuacions o activitats en matèria de l'àmbit social. El caràcter social de les entitats ha de quedar degudament acreditat en elsestatuts respectius.

d) Tenir, d'acord amb les entitats que integren la federació, confederació o unió d'entitats, un àmbit d'actuació material que afecti algun dels sectors de població següents:

- Persones amb discapacitat física, psíquica i sensorial.

- Persones amb diagnòstic de salut mental greu.

- Persones grans en situació de dependència.

- Persones en situació de pobresa o exclusió social.

e) Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

f)  Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

g) Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

h) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i la disposició final primera de la Llei 2/2018, de 13 d'abril, de memòria i reconeixement democràtics de les Illes Balears, que modifica l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions quant a la prohibició per ser beneficiari de subvencions per haver estat sancionat per resolució administrativa ferma per atemptar, encoratjar o tolerar pràctiques en contra de la memòria democràtica de les Illes Balears, i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

i) No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

j)  Tenir un àmbit d'actuació suprainsular.

3.2. Queden excloses d'aquesta convocatòria les federacions, les confederacions i les unions d'entitats que aborden els aspectes socials de forma secundària en les seves activitats.

4. Obligacions de les entitats beneficiàries

4.1. D'acord amb l'article 20 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a) Comunicar a l'òrgan competent que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia en el termini de cinc dies naturals. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si l'entitat beneficiària no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors des de l'endemà que se li hagi notificat.

b) Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l'activitat subvencionada.

c) Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s'està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

d) Comunicar a l'òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de trenta dies naturals comptadors des que s'origini la variació.

e) Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

f)  Comunicar a la Conselleria d'Afers Socials i Esports l'obtenció d'altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.

g) Facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan de control financer corresponent.

h) Aportar una memòria justificativa de l'aplicació dels ajuts atorgats i que n'expliqui la realització.

i) Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

j) Adoptar, en els termes establerts en la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si s'escau, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.

4.2. A més de les obligacions que estableix l'apartat anterior, les entitats beneficiàries han defer constar en tots els elements publicitaris de l'entitat la col·laboració de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, en un lloc destacat i amb l'autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.

5. Despeses subvencionables

Únicament són subvencionables les despeses derivades del funcionament ordinari de l'entitat que es detallen tot seguit:

a) Les despeses corrents necessàries per al manteniment de l'entitat: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet; material fungible; material de tallers; correspondència; difusió de l'entitat; protecció de dades; certificats de qualitat; auditories i prevenció de riscs laborals.

b) Les despeses corrents necessàries per al manteniment del local o dels locals de l'entitat: lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; imposts de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; material de neteja i higiene; manteniment de sistemes d'alarma i seguretat; manteniment d'ascensor i detecció i extinció d'incendis.

c) Les despeses del personal contractat per l'entitat. Les entitats que desenvolupin la seva activitat exclusivament amb personal voluntari no podran justificar despeses corresponents a aquest apartat c).

d) Les despeses derivades d'assessoria jurídica o de la gestió fiscal, laboral, comptable i informàtica de l'entitat directament relacionades amb l'activitat subvencionada.

e)  Les despeses destinades a la formació del personal,fins a un màxim del 5 % de l'import concedit.

f)  Les despeses de viatge del personal contractat i de direcció adscrit al pla d'actuació aprovat.

g) La despesa dels serveis externs d'auditoria derivada de la revisió del compte justificatiu, fins a un màxim del 3 % de l'import concedit.

6. Documentació que cal presentar

6.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 3 d'aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud signada per la persona representant legal de l'entitat (imprès 1).

6.2. A la sol·licitud, s'hi ha d'adjuntar, sempre que no estigui en poder de l'Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, la documentació següent:

a) Una còpia compulsada dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social.

b) L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c) Una declaració responsable conjunta (imprès 2):

1. Del fet que l'entitat sol·licitant no es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.

2. De no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

3. Sobre el compliment de les obligacions establertes enl'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 20 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, aquesta convocatòria il'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

4. Que l'entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacionsesmentades; en cas que l'entitat no ho autoritzi, s'ha d'aportar aquest certificat.

d)  Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, d'acord amb el model. En el cas que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma, n'hi ha prou d'indicar on s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat o la persona sol·licitant de la subvenció(imprès 3).

e)  Un certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es faci constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears, així com dels altres locals de què disposa l'entitat, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local.

6.3. L'entitat interessada no ha de presentar els documents que hagi aportat anteriorment a qualsevol altra administració sempre que indiqui en quin moment i davant quin òrgan administratiu els va presentar.

6.4. El Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Serveis Socials ha de comprovar que les sol·licituds i la documentació adjunta s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

6.5. Si la sol·licitud o la documentació aportada és defectuosa o incompleta, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb l'advertiment que, una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi esmenat, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que disposa l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6.6. El Servei de Serveis Socials de la Direcció General de Serveis Socials pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

6.7. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Serveis Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final de la subvenció.

6.8. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza expressament la Direcció General de Serveis Socials perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que consideri necessaris per tramitar l'expedient.

7. Presentació de sol·licituds

7.1. Les sol·licituds s'han de presentar telemàticament, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7.2. Les entitats interessades poden presentar una única sol·licitud per a aquesta convocatòria. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, només es tindrà en compte la primera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada.

7.3.Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades en els enllaços del web de la Direcció General de Serveis Socials.

7.4.El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.En el cas que es produeixi una interrupció no planificada en el funcionament dels sistemes electrònics durant el darrer dia establert per a la realització del tràmit, es podrà dur a terme durant els tres dies hàbils consecutius.

7.5. Els serveis tècnics de la Direcció General de Serveis Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació que s'hi adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

7.6. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que estableix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l'apartat anterior, es requerirà l'entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

8. Instrucció del procediment, resolució i notificació

8.1.L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora general de Serveis Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, així com per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de la subvenció concedida, d'acord amb l'article 42 del mateix text legal.

8.2. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, una vegada transcorregut el termini de quinze dies, se'n produeix la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar l'arxivament de les actuacions a l'òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.

8.3. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de la persona o l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini de quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona o l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

8.4. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, la directora general de Serveis Socials iniciarà, si escau, el tràmit d'audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional, perquè, en el termini màxim de deu dies hàbils, les persones interessades hi puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència, l'òrgan instructor del procediment, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, formularà la proposta de resolució definitiva. Tant la proposta de resolució provisional com la proposta de resolució definitiva s'han de notificar individualment a les persones interessades o mitjançant la publicació.

8.5. Una vegada notificada o publicada la proposta de resolució, les entitats beneficiàries han de comunicar a l'òrgan instructor que accepten la proposta o bé que hi renuncien, en el termini de cinc dies naturals. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors des de l'endemà que s'hagi notificat.

8.6. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera d'Afers Socials i Esports.

8.7. Les resolucions dictades en aquest procediment s'han de notificar individualment a cada persona beneficiària i exhaureixen la via administrativa. D'acord amb l'article 43 de la Llei 39/2015, són vàlides les notificacions a través de mitjans electrònics, que s'entendran practicades en el moment en què s'accedeixi al contingut corresponent.

8.8. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.

8.9. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.

8.10. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

9. Criteris objectius i de preferència que han de regir en la concessió de lasubvenció

9.1. D'acord amb la naturalesa de l'activitat subvencionada i els motius exposats en l'informe justificatiu de 28 de gener de 2020, el sistema de selecció previst en aquesta convocatòria no és el concurs, atès que no resultes necessàries la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons l'article 10 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

9.2. Les sol·licituds d'ajuts es resoldran una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i una vegada verificat que les entitats compleixen els requisits que estableix el punt 3 d'aquesta convocatòria i aporten els documents que disposa el punt 6.

10. Determinació de l'import de la subvenció

10.1. L'import de la subvenció per concedir a cada entitat s'ajustarà al que estableix l'article 12 de les bases reguladores i serà el resultat d'aplicar la fórmula següent:

Import concedit= 700.000,00 € (crèdit disponible)/nombre de sol·licituds

10.2. L'import màxim de les subvenció concedida a cada entitat no pot superar l'import de 80.000,00 euros (40.000 euros anuals).

10.3. En els casos que l'import proposat a una entitat superi la quantia sol·licitada o que una entitat renunciï a la subvenció proposada, la quantia sobrant es repartirà entre totes les entitats admeses, d'acord amb la fórmula establerta en el punt 10.1 d'aquesta convocatòria, tenint en compte els límits prevists en els punts 10.2, 10.4 i 10.5.

10.4. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

10.5. L'import de les subvencions concedides no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, tant estatals com internacionals, superi el cost total de l'activitat que l'entitat sol·licitant ha de dur a terme.

11. Pagament dels ajuts i justificació

11.1. El pagament dels ajuts es farà de la manera següent:

a)  El primer pagament, corresponent al 37,5 % de la subvenció, es farà una vegada que l'entitat beneficiària hagi justificat, com a mínim, el 37,5 % de la subvenció concedida, relatiu al període comprès entre l'1 de gener i el 30 de setembre de 2020. Aquesta justificació es pot presentar fins a l'1 de novembre de 2020. Si l'entitat beneficiària no justifica el 37,5 % de l'import aprovat, el primer pagament es reduirà proporcionalmenta l'import justificat.

b)  El segon pagament, corresponent al 37,5 % de la subvenció, es farà una vegada que l'entitat beneficiària hagi justificat les despeses corresponents al període comprès entre l'1 d'octubre de 2020 i el 30 de juny de 2021, sempre que aquesta justificació suposi, com a mínim, el 37,5 % de la subvenció concedida. El termini màxim per presentar aquesta justificació és fins al 15 de setembre de 2021. Si l'entitat beneficiària no justifica el 37,5% de l'import aprovat, el segon pagament es reduirà proporcionalmenta l'import justificat.

c)   El tercer pagament, corresponent al 25 % de la subvenció, es farà unavegada que l'entitat beneficiària hagi justificat les despeses corresponents al període comprès entre l'1 de juliol de 2021 i el 31 de desembre de 2021, sempre que aquesta justificació suposi el 25% de la subvenció concedida. El termini màxim per presentar aquesta justificació és fins al 31 de març de 2022. Si l'entitat beneficiària no justifica el 25% de l'import aprovat, el tercer pagament es reduirà proporcionalmenta l'import justificat.

11.2. Les subvencions atorgades per un import superior a 40.000 euros s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 25 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 (existeix un manual a la pàgina web).

11.3. Les subvencions atorgades per un import inferior o igual a 40.000 euros es poden justificar, a elecció de l'entitat, mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria o mitjançant la modalitat de justificació ordinària. En el segon cas, l'entitat ha d'aportar la documentació següent:

a) Una memòria tècnica justificativa, que ha d'incloure:

—   Un certificat del representant legal de l'entitat que acrediti la realització efectiva de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada i l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció.

—   Una memòria o informe tècnic complet i detallat de l'activitat executada per la federació, la confederació o la unió d'entitats en el seu conjunt per cada termini de justificació i una avaluació final.

—   Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

b) Una memòria econòmica, en la qual han de constar:

—   Un compte justificatiu per cada període de justificació, degudament emplenat i signat pel representant de l'entitat, que ha d'incloure la relació dels justificants imputats a l'activitat durant el període comprès entre l'1 de gener de 2020 i el 31 de desembre de 2021, amb la data d'emissió i de pagament i el percentatge d'imputació al projecte subvencionat tenint en compte els altres ajuts de què disposa l'entitat per dur a terme l'activitat subvencionada (imprès 4).

—   Un balanç final del pressupost total del projecte aprovat, que ha d'especificar les tipologies de despeses que ha finançat el Govern de les Illes Balears, les que han finançat altres entitats o administracions públiques i les que s'han finançat amb fons propis.

—   Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o l'entitat beneficiària.

—   Una carpeta ordenada i amb índex que contengui originals i fotocòpies de totes les factures, nòmines i altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les actuacions subvencionadesdurant el període comprès entre l'1 de gener de 2020 i el 31 de desembre de 2021, així com de tots els certificats bancaris i altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de les actuacions,sempre que estiguin compreses entre l'1 de gener de 2020 i el 31 de març de 2021.Les factures han d'indicar les dades següents:

· Raó social i NIF del proveïdor.

· Raó social i NIF de l'associació.

· Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.

· Data d'emissió.

· Data efectiva del pagament.

c) Una declaració responsable de l'entitat, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 5).

11.4. No s'entendrà del tot justificada l'aplicació dels fons percebuts fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import de la subvenció concedida.

11.5. D'acord amb el que disposa l'article 24.2.c)de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, s'entendranjustificades totes les despeses que, conforme a dret, s'hagin meritat en la data màxima de la justificació les activitats, amb independència que s'hagin abonat o no als creditors corresponents.

11.6. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies, comptadors des de l'endemà de la notificació per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

12. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

12.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comúde les administracions públiques, i l'article 19 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació.

12.2. Aquesta sol·licitud d'ampliació de termini s'ha de presentar abans de la data límit de presentació de la justificació i no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

13. Subcontractació

La subcontractació és possible fins a un màxim del 100 % de l'import de l'activitat subvencionada, d'acord amb el que preveu l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l'article 29 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

14. Avaluació i control

14.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

14.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat.

15. Revocació dels ajuts concedits

15.1. Llevat del supòsit que es modifiqui la resolució de concessió, d'acord amb l'article 30 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

15.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si escau, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en el cas que, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, l'entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no cal dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 31.3 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

16. Reintegrament dels ajuts concedits

16.1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

16.2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 31.3 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

16.3. En cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

17. Compatibilitat

17.1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

17.2. D'acord amb l'article 4 de l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de subvenció.

18. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

19. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'ha d'aplicar l'Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

Documents adjunts