Secció I. Disposicions generals
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 4830
Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes pel qual s’aprova la modificació de la Instrucció que regula la tramesa telemàtica d’informació de les entitats locals de les Illes Balears, per a la qual no estigui habilitat un procediment específic mitjançant la Plataforma de rendició telemàtica de comptes
La Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, estableix que aquesta institució és l'òrgan al qual correspon la fiscalització externa de l'activitat econòmica, financera i comptable del sector públic de les Illes Balears (article 1.1).
Per poder dur a terme aquesta funció fiscalitzadora, l'article 5.1.a d'aquesta Llei disposa que la Sindicatura està facultada per «exigir de tots els qui estan subjectes a la seva acció fiscalitzadora que proporcionin els antecedents, les dades, els informes i els documents, qualsevol que en sigui el suport, que considerin necessaris per al coneixement i la comprovació deguts de l'acte fiscalitzable. La Sindicatura pot establir, amb caràcter general, el format en què s'ha de facilitar aquesta informació.» A més, aquest article indica que «quan la Sindicatura sol·liciti col·laboració, els requerits estan obligats a prestar-la.»
L'article 3.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, estableix que les administracions públiques s'han de relacionar entre si i amb els seus òrgans, organismes públics i entitats vinculats o dependents a través de mitjans electrònics que assegurin la interoperabilitat i seguretat dels sistemes i solucions adoptades per cada una d'elles, han de garantir la protecció de les dades de caràcter personal i han de facilitar preferentment la prestació conjunta de serveis als interessats.
La Sindicatura de Comptes es troba immersa en un progressiu procés d'implantació dels mitjans electrònics, informàtics i telemàtics que coadjuvin a aconseguir més eficàcia en l'exercici de les seves funcions i en les relacions amb les administracions i ens públics sotmesos a la seva fiscalització, amb la finalitat de facilitar i simplificar intercanvis d'informació.
En aquest sentit, en l'àmbit del sector públic local, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, juntament amb el Tribunal de Comptes i altres òrgans de control extern autonòmics durant l'exercici 2007, varen impulsar la creació d'una plataforma de rendició telemàtica que ha permès assolir una millora continuada en els terminis de rendició dels comptes de les entitats locals.
El 25 de febrer de 2020, es va donar un altre impuls a aquesta plataforma amb la signatura d'un nou conveni entre el Tribunal de Comptes i els òrgans de control extern autonòmics que perllonga la col·laboració per a la utilització, l'explotació i el manteniment de les aplicacions informàtiques que integren la Plataforma i del portal de rendició de comptes de les entitats locals.
El 30 d'octubre de 2015, el Consell de la Sindicatura va aprovar l'Acord pel qual es regula el Registre electrònic d'aquesta institució i s'hi incorporen nous tràmits, entre els quals hi ha la tramesa d'informació de les entitats locals de les Illes Balears per a la qual no estigui habilitat un procediment específic mitjançant la Plataforma de rendició telemàtica de comptes.
El 12 de febrer de 2016, el Consell de la Sindicatura va aprovar la Instrucció relativa a la tramesa telemàtica d'informació de les entitats locals de les Illes Balears per a la qual no estigui habilitat un procediment específic mitjançant la Plataforma de rendició telemàtica de comptes.
Atesa la incorporació a la Plataforma de rendició telemàtica de comptes, d'una banda, dels procediments específics per trametre els informes d'auditoria que duguin a terme els subjectes integrants del sector públic de les Illes Balears, d'acord amb l'article 5.3 de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, i, de l'altra, de la informació dels convenis amb compromisos econòmics assumits superiors a 600.000,00 euros, d'acord amb l'article 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, aquestes comunicacions ja no s'han de realitzar d'acord amb la Instrucció que regula la tramesa telemàtica d'informació de les entitats locals de les Illes Balears per a la qual no estigui habilitat un procediment específic mitjançant la Plataforma de rendició telemàtica de comptes.
Per això es fa necessari que el Consell de la Sindicatura aprovi una modificació de la Instrucció esmentada per eliminar la informació susceptible que les entitats locals de les Illes Balears la trametin telemàticament a la Sindicatura de Comptes, la informació per a la qual ja s'ha habilitat un procediment específic mitjançant la Plataforma de rendició telemàtica de comptes, i per incloure-hi la referència normativa pel que fa a la protecció de dades de caràcter personal i garantia dels drets digitals.
El Servei Jurídic en va emetre l'informe corresponent el 31 de maig de 2020.
Per tot això, a proposta del síndic de l'Àrea d'Auditoria d'Ajuntaments i Entitats Locals, i de conformitat amb els articles 16.b de la Llei 4/2004, de 2 d'abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, i els articles 8 i 43.f del seu Reglament de règim interior, el Consell de la Sindicatura de Comptes
Acorda
Primer. Aprovar les modificacions següents de la Instrucció que regula la tramesa telemàtica d'informació de les entitats locals de les Illes Balears, per a la qual no estigui habilitat un procediment específic mitjançant la Plataforma de rendició telemàtica de comptes:
1. La Instrucció que regula la tramesa telemàtica d'informació de les entitats locals de les Illes Balears per a la qual no estigui habilitat un procediment específic mitjançant la Plataforma de rendició telemàtica de comptes, aprovada el 12 de febrer de 2016, queda modificada de la manera següent:
S'afegeix l'article 9 amb la redacció següent:
«Article 9. Drets i garanties
Les entitats locals han de trametre la informació amb sotmetiment a les disposicions que contenen la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals; el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril relatiu a la protecció de les persones físiques pel que respecta al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, així com la resta de normes específiques que regulen la propietat intel·lectual i el tractament electrònic de la informació.»
2. S'eliminen els apartats següents de l'«Annex I. Informació susceptible de ser tramesa»:
«c. Auditories i controls financers, d'acord amb l'article 5.3 de la Llei 4/2004 i l'article 9 del Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.
e. Convenis amb compromisos econòmics assumits superiors a 600.000,00 euros, d'acord amb l'article 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, a partir de dia 3 d'octubre de 2016, i sempre que no hi hagi habilitat un procediment específic a través de la Plataforma de rendició telemàtica de comptes.»
Segon. Donar difusió a la modificació de la Instrucció esmentada i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 4 de juny de 2020
El síndic major
Joan Rosselló Villalonga