Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 4703
Acord de Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, de data 8.6.2020, relatiu l'aprovació de la convocatòria i de les bases dels ajuts del CIM en motiu de la crisi derivada de la COVID-19 (exp. 03140-2020-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El Reial decret 465/2020, de 17 de març de 2020, pel qual es modifica el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, redueix l'activitat o suspèn l'obertura al públic de gran part dels locals comercials i minoristes.

Uns dels col·lectius que s'han vist més afectats per aquestes mesures són els autònoms, les pimes i el tercer sector.

La Comunicació de la Comissió Europea relativa al Marc Temporal de les mesures d'ajuts estatals destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19, de 19 de març de 2020 (d'ara endavant Marc Temporal Comunitari), estableix el marc temporal per a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19.

Espanya, dia 27 de març de 2020, establí el Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajudes a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstec i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19 (d'ara endavant Marc Temporal Nacional). Aquest va ser notificat a la Comissió Europea i declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea dia 2 d'abril de 2020 per la Decisió SA.56851 (2020/N).

Les ajudes regulades en el Marc Nacional Temporal no són directament aplicables, sinó que les autoritats competents poden establir, dins el seu àmbit competencial, noves línies d'ajuts o reforçar les existents.

2. L'impacte d'aquesta situació d'excepcionalitat obliga les administracions públiques a adoptar mesures tendents a pal·liar els efectes que en pateix la nostra illa. És la voluntat del Consell Insular de Menorca prendre mesures per reactivar l'activitat econòmica i no perdre llocs de feina, protegint així tots els sectors productius de Menorca i més fonamentalment els més vulnerables com són els autònoms, les pimes, i les associacions i entitats sense ànim de lucre de l'economia social i solidària.

3. El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, del Govern de les Illes Balears, estableix mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020). L'esmentat decret resulta d'aplicació als consells insulars.

El punt 3 de l'article 24 del Decret llei 8/2020, estableix que es poden acollir al seu règim especial les línies i els procediments de subvencions en territori de les Illes Balears que tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social i pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19, en relació, entre altres, amb els treballadors autònoms, les petites i mitjanes empreses i les entitats sense ànim de lucre que persegueixin finalitats culturals, educatives, cíviques i esportives.

4. Dia 18 de maig de 2020, el Ple del Consell Insular de Menorca va aprovar inicialment una modificació del pressupost per a l'any 2020 per tal d'incloure-hi una línia d'ajuts amb motiu de la crisi de la COVID-19.

5. Aquestes bases es redacten en virtut del que estableix la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, i més concretament, quan diu que «Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en tot cas, les següents: […] d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de la resta d'administracions publiques en aquest àmbit» (article 36).

També s'ha de tenir en compte el que estableix la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en el seu article 70, en què enumera les competències pròpies dels consells insulars, i entre elles el punt 3 menciona la informació turística, l'ordenació i la promoció turística (línia 3); el punt 12 l'agricultura, la ramaderia i la pesca (línia 1); el punt 14 l'artesania, el foment de la competitivitat, la capacitació i el desenvolupament de les empreses artesans, la promoció de productes artesans i la creació de canals de comercialització (línia 2), i el punt 18 la cultura, les activitats artístiques i culturals, el foment i a difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades i la promoció i animació sociocultural (línia 4).

6. El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències, vol ajudar a impulsar l'activitat econòmica de Menorca i mantenir la continuïtat del teixit productiu, social i associatiu atorgant liquiditat a determinades empreses i entitats de l'illa, en forma de subvencions directes, per tal de contribuir a facilitar el compliment de les seves obligacions empresarials, el manteniment de l'activitat i els llocs de feina i amortitzar així la reducció dràstica dels ingressos. Aquestes mesures de suport, conferides a l'empara del regim establert en el Marc Nacional Temporal, únicament es poden concedir des de dia 2 d'abril de 2020 fins al 31 de desembre de 2020.

Aquesta convocatòria inclou les línies següents:

Línia 1. Sector primari

S'estableix un ajut directe temporal per pal·liar els efectes de la crisi de la COVID-19 per al sector primari ajudant a atendre les despeses corrents de les empreses d'aquest sector (promoció, digitalització, despeses de plans de seguretat, material de seguretat sanitària, despeses de personal, entre altres) davant la falta de liquiditat o el fet que els resultats econòmics es vegin afectats com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat a causa de la COVID-19.

Línia 2. Sector industrial i artesanal

S'estableix un ajut directe temporal per pal·liar els efectes de la crisi de la COVID-19 per als fabricants, productors i artesans de Menorca, per ajudar a atendre les despeses corrents de les empreses (promoció, digitalització, despeses de plans de seguretat, material de seguretat sanitària, despeses de personal, entre altres) davant la falta de liquiditat o pel fet que els resultats econòmics es vegin afectats com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat a causa de la COVID-19.

Així mateix, aquesta línia també preveu un ajut per a les associacions empresarials, les agrupacions d'associacions empresarials i les confederacions d'associacions empresarials d'àmbit insular de Menorca o similars.

Línia 3. Sector turístic

Línia destinada al sector turístic amb la finalitat de donar un marge de liquuiditat a les empreses i activitats turístiques que, per motius sobrevinguts de la crisi sanitària per la COVID-19, han vist afectada la seva activitat i necessiten d'una ajuda econòmica per sostenir les despeses corrents de l'empresa (promoció, digitalització, despeses de plans de seguretat, material de seguretat sanitària, despeses de personal, entre altres) mentre no puguin obrir els seus negocis amb normalitat.

Amb aquesta línia enfocada al sector turístic es vol alleugerir el primer impacte que ha suposat el fet de mantenir les activitats i els negocis tancats al públic i ajudar a atendre les despeses corrents del dia a dia i els costos fixos.

Línia 4. Entitats del tercer sector

Aquesta línia té com a objecte donar suport a les entitats culturals, esportives, juvenils, d'acompanyament, d'acció comunitària, ambiental, animalista, de cooperació i d'economia social que, a causa de la crisi COVID-19, han hagut d'interrompre la seva activitat però han hagut de suportar les despeses corrents i estructurals de l'entitat, així com atendre els compromisos econòmics amb tercers. El mecanisme principal serà impulsar l'activitat cultural, educativa, juvenil, esportiva, d'acompanyament, d'acció comunitària, ambiental, animalista, de cooperació i d'economia social quan es pugui restablir una activitat igual o semblant a la que existia abans de la crisi de la COVID-19.

7. La dotació pressupostària d'aquesta convocatòria és d'1.250.000€ distribuïts de la forma següent:

  • Línia 1. Sector primari: 300.000 €
  • Línia 2. Sector industrial i artesanal: 400.000 €
  • Línia 3. Sector turístic: 350.000 €
  • Línia 4. Entitats del tercer sector: 200.000 €

8. Aquests ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat. Quant al sistema de selecció dels beneficiaris, ens trobam davant una convocatòria de concessió directa i s'atorgaran tots els ajuts sol·licitats que compleixin els requisits de la convocatòria, per rigorós ordre de registre d'entrada, amb els límits fixats en la convocatòria i en les bases adjuntes, i fins que s'esgoti el crèdit disponible, de conformitat amb el que disposa l'article 17 Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (TRLSIB).

Per tot l'exposat, conformement amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta de presidència;

El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta el següent acord:

Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca amb motiu de la crisi derivada de la COVID-19, així com els seus annexos.

Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2020 dels ajuts del CIM amb motiu de la crisi derivada de la COVID-19, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s'indiquen més avall:

Partida

Descripció

Increment dotació

1-43200-4790001

Ajuts sector turístic Covid-19

350.000 €

2-92900-4800000

Ajuts tercer sector Covid-19

200.000 €

5-41000-4790000

Ajuts sector primari Covid-19

300.000 €

5-43900-4790001

Ajuts sector productiu Covid-19

400.000 €

Total

1.250.000 €

La resolució d'aquesta convocatòria restarà condicionada a l'aprovació definitiva, i la corresponent publicació en el BOIB, de la modificació pressupostària aprovada inicialment per acord del Ple del Consell Insular de Menorca de 18 de maig de 2020 (BOIB núm. 89 de 21 de maig de 2020).

L'import màxim a què es destina la convocatòria únicament es podrà ampliar en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds i de justificació començarà el setè dia hàbil posterior a la publicació de la convocatòria dels ajuts en el BOIB i finalitzarà dia 30 de setembre de 2020 o fins que s'exhaureixi el crèdit disponible. Les sol·licituds que es presentin abans del setè dia hàbil des de la publicació no es tindran en compte

c) L'examen de les sol·licituds correspon a un òrgan instructor unipersonal d'acord amb l'article 25.3 b Decret llei 8/2020. Els instructors assignats per a cada línia són: la senyora Helena Fonolleda Gómez, instructora de la línia 1; la senyora Francisca Llabrés Riudavets, instructora de la línia 2; el senyor Biel Subirats Pons, instructor de la línia 3, i el senyor Pere Calafat Ponsetí, instructor de la línia 4.

Tercer. Remetre a la Base de Dades Nacional de Subvencions informació sobre la present convocatòria, en els termes establerts en l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, de forma prèvia a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

BASES QUE REGEIXEN LA CONVOCATÒRIA DELS AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA AMB MOTIU DE LA CRISI DERIVADA DE LA COVID-19

Antecedents

1. El Reial decret 465/2020, de 17 de març de 2020, pel qual es modifica el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, redueix l'activitat o suspèn l'obertura al públic de gran part dels locals comercials i minoristes.

Uns dels col·lectius que s'han vist més afectats per aquestes mesures són els autònoms, les pimes i el tercer sector.

La Comunicació de la Comissió Europea relativa al Marc Temporal de les mesures d'ajuts estatals destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19, de 19 de març de 2020 (d'ara endavant Marc Temporal Comunitari), estableix el marc temporal per a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19.

Espanya, dia 27 de març de 2020, establí el Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajudes a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstec i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19 (d'ara endavant Marc Temporal Nacional). Aquest va ser notificat a la Comissió Europea i declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea dia 2 d'abril de 2020 per la Decisió SA.56851 (2020/N).

Les ajudes regulades en el Marc Nacional Temporal no són directament aplicables, sinó que les autoritats competents poden establir, dins el seu àmbit competencial, noves línies d'ajuts o reforçar les existents.

2. L'impacte d'aquesta situació d'excepcionalitat obliga les administracions públiques a adoptar mesures tendents a pal·liar els efectes que en pateix la nostra illa. És la voluntat del Consell Insular de Menorca prendre mesures per reactivar l'activitat econòmica i no perdre llocs de feina, protegint així tots els sectors productius de Menorca i més fonamentalment els més vulnerables com són els autònoms, les pimes, i les associacions i entitats sense ànim de lucre de l'economia social i solidària.

3. El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, del Govern de les Illes Balears, estableix mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020). L'esmentat decret resulta d'aplicació als consells insulars.

El punt 3 de l'article 24 del Decret llei 8/2020, estableix que es poden acollir al seu règim especial les línies i els procediments de subvencions en territori de les Illes Balears que tenguin per objecte impulsar el desenvolupament econòmic i social i pal·liar els efectes econòmics i socials de caràcter negatiu que s'hagin produït per l'alerta sanitària derivada de la COVID-19, en relació, entre altres, amb els treballadors autònoms, les petites i mitjanes empreses i les entitats sense ànim de lucre que persegueixin finalitats culturals, educatives, cíviques i esportives.

4. Aquestes bases es redacten en virtut del que estableix la Llei 7/1985 de 2 d'abril, de bases de règim local, en la seva redacció aprovada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, i més concretament, quan diu que «Són competències pròpies de la diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les comunitats autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en tot cas, les següents: […] d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de la resta d'administracions publiques en aquest àmbit» (article 36).

També s'ha de tenir en compte el que estableix la Llei orgànica 1/2007, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en el seu article 70, en què enumera les competències pròpies dels consells insulars, i entre elles el punt 3 menciona la informació turística, l'ordenació i la promoció turística (línia 3); el punt 12 l'agricultura, la ramaderia i la pesca (línia 1); el punt 14 l'artesania, el foment de la competitivitat, la capacitació i el desenvolupament de les empreses artesans, la promoció de productes artesans i la creació de canals de comercialització (línia 2), i el punt 18 la cultura, les activitats artístiques i culturals, el foment i a difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades i la promoció i animació sociocultural (línia 4).

5. Per tots els motius exposats, el Consell Insular de Menorca convoca aquests ajuts amb motiu de la crisi derivada de la COVID-19, que s'emmarquen en el que estableix el Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuts a empreses i autònoms i declarat compatible amb el mercat interior per la Comissió Europea el 2 d'abril de 2020 a través de la Decisió SA.56851 (2020/N).

1. Objecte

L'objecte d'aquests ajuts és ajudar a impulsar el reinici o la continuïtat de l'activitat econòmica de Menorca, a fi de poder mantenir el teixit productiu, social i associatiu, atorgant liquiditat a determinades empreses i entitats de l'illa, en forma de subvencions directes, per tal de contribuir a facilitar el compliment de les seves obligacions empresarials i el manteniment de l'activitat i els llocs de feina, amortitzant d'aquesta manera la reducció dràstica dels ingressos. Aquestes mesures de suport, conferides a l'empara del regim establert en el Marc Nacional Temporal, únicament es poden concedir a partir del 2 d'abril de 2020.

2. Finalitat

La conservació del teixit productiu i associatiu de Menorca ajudarà a una millor reactivació d'aquest sector per poder tornar a l'etapa que hi havia abans de la pandèmia. Per aquest motiu, el Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències i d'acord amb els objectius fixats en el Pla Estratègic de Subvencions de l'any de la convocatòria, vol donar suport a l'activitat econòmica de Menorca que, com a conseqüència del Reial decret 463/2020, de 14 de març, ha vist la seva activitat paralitzada o reduïda.

Donant suport a l'activitat econòmica de Menorca que duen a terme els autònoms, les pimes, les associacions i les entitats de l'economia social i solidària es protegeix l'interès general de la ciutadania de Menorca i es minimitza l'impacte produït per la crisis provocada per la COVID-19. Amb aquestes actuacions fomentam que, un cop finalitzada l'alarma sanitària, es reactivi l'economia i es mantengui la continuïtat del teixit productiu, social i associatiu de la nostra illa, amb l'adaptació necessària a les circumstàncies de la nova realitat.

3. Finançament i import màxim

Les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es faran efectives amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.

Aquesta convocatòria resta condicionada a l'aprovació definitiva, i a la corresponent publicació en el BOIB, de la modificació pressupostària aprovada inicialment per acord del Ple del Consell Insular de Menorca de 18 de maig de 2020.

4. Activitats subvencionades

1. En el marc d'aquests ajuts s'estableixen 4 línies d'ajuts directes:

Línia 1. Sector primari

S'estableix un ajut directe temporal per pal·liar els efectes de la crisi de la COVID-19 per al sector primari ajudant a atendre les despeses corrents de les empreses d'aquest sector (promoció, digitalització, despeses de plans de seguretat, material de seguretat sanitària, despeses de personal, entre altres) davant la falta de liquiditat o el fet que els resultats econòmics es vegin afectats com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat a causa de la COVID-19.

Línia 2. Sector industrial i artesanal

S'estableix un ajut directe temporal per pal·liar els efectes de la crisi de la COVID-19 per als fabricants, productors i artesans de Menorca, per ajudar a atendre les despeses corrents de les empreses (promoció, digitalització, despeses de plans de seguretat, material de seguretat sanitària, despeses de personal, entre altres) davant la falta de liquiditat o pel fet que els resultats econòmics es vegin afectats com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat a causa de la COVID-19.

Així mateix, aquesta línia també preveu un ajut per a les associacions empresarials, les agrupacions d'associacions empresarials i les confederacions d'associacions empresarials d'àmbit insular de Menorca o similars.

Línia 3. Sector turístic

Línia destinada al sector turístic amb la finalitat de donar un marge de liquuiditat a les empreses i activitats turístiques que, per motius sobrevinguts de la crisi sanitària per la COVID-19, han vist afectada la seva activitat i necessiten d'una ajuda econòmica per sostenir les despeses corrents de l'empresa (promoció, digitalització, despeses de plans de seguretat, material de seguretat sanitària, despeses de personal, entre altres) mentre no puguin obrir els seus negocis amb normalitat.

Amb aquesta línia enfocada al sector turístic es vol alleugerir el primer impacte que ha suposat el fet de mantenir les activitats i els negocis tancats al públic i ajudar a atendre les despeses corrents del dia a dia i els costos fixos.

Línia 4. Entitats del tercer sector

Aquesta línia té com a objecte donar suport a les entitats culturals, esportives, juvenils, d'acompanyament, d'acció comunitària, ambiental, animalista, de cooperació i d'economia social que, a causa de la crisi COVID-19, han hagut d'interrompre la seva activitat però han hagut de suportar les despeses corrents i estructurals de l'entitat, així com atendre els compromisos econòmics amb tercers. El mecanisme principal serà impulsar l'activitat cultural, educativa, juvenil, esportiva, d'acompanyament, d'acció comunitària, ambiental, animalista, de cooperació i d'economia social quan es pugui restablir una activitat igual o semblant a la que existia abans de la crisi de la COVID-19.

5. Naturalesa de l'ajut i compatibilitat amb altres ajuts

1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar el mateix projecte que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases i sempre que el seu còmput no superi les limitacions establerts per empresa o autònom en el Marc Nacional Temporal.

2. La greu emergència de salut pública que viu la població també suposa una pertorbació de les economies mundials i de la Unió Europea que exigeix una resposta coordinada de la UE i dels seus estats membres. En aquest context s'adopten mesures com la que afecta les ajudes de les administracions públiques que poden rebre les empreses, que han d'afrontar una situació molt complicada, fins i tot de problemes de liquiditat. Aquestes bases d'ajuts del Consell Insular de Menorca s'emmarquen en el Marc Nacional Temporal.

3. D'acord amb els límits establerts en el punt 3.1 del Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuts a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstec i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19, les ajudes no poden ser superiors a 800.000 € per empresa o autònom en forma de subvencions directes, bestretes reemborsables o avantatges fiscals o de pagament.

4. Sens perjudici del que estableix el punt 3 d'aquestes bases:

a) El punt 3.4 a del Marc Nacional Temporal preveu que les ajudes no poden ser superiors a 120.000 € per empresa o autònom actiu en el sector de la pesca, en forma de subvencions directes, bestretes reemborsables o avantatges fiscals o de pagament.

b) El mateix punt 3.4 a del Marc Nacional Temporal també preveu que les ajudes no poden se superiors a 100.000€ per empresa o autònom actiu en la producció primària de serveis agrícoles, en forma de subvencions directes, bestretes reemborsables o avantatges fiscals o de pagament.

6. Requisits dels beneficiaris

Línia 1. Sector primari

Poden ser beneficiaris d'aquesta línia d'ajuts directes les empreses o els autònoms que s'enfrontin a una falta de liquiditat o altres perjudicis significatius com a conseqüència de la crisi derivada de la COVID-19 i siguin:

- Titulars d'explotacions agràries i ramaderes que comptin com a mínim amb un agricultor i que estiguin donades d'alta en el Registre Insular Agrari (RIA).

- Sector pesquer: sector de l'economia que inclou totes les activitats d'extracció, cultiu, producció, manipulació, transformació o comercialització dels productes de la pesca, del marisqueig i de l'aqüicultura. (Article 4 de la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i aqüicultura a les Illes Balears)

Línia 2. Sector industrial i artesanal

Poden ser beneficiaris d'aquests línia d'ajuts directes:

a) Les persones físiques o jurídiques o agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sense personalitat jurídica que tenguin el domicili social i un establiment operatiu a Menorca, que siguin fabricants, productors i associacions o agrupacions empresarials, que estiguin donats d'alta de l'impost d'activitats econòmiques corresponent i que s'enfrontin a una falta de liquiditat o altres perjudicis significatius com a conseqüència de la crisi de la COVID-19 .

Els artesans autònoms que estan donats d'alta únicament durant la temporada d'estiu i que, com a conseqüència de la crisi derivada de la COVID-19, no estiguin donats d'alta dia 1 d'abril de 2020, també poden ser beneficiaris d'aquesta línia d'ajuts. En aquest cas han de demostrar que han tingut com a mínim 4 mesos d'activitat des d'un any abans de la publicació de la declaració de l'estat d'alarma del 14 de març de 2020.

Queden exclosos d'aquesta línia:

- L'activitat de comerç i venda ambulant

- El sector de la restauració

b) Les associacions empresarials, agrupacions d'associacions empresarials i confederacions d'associacions empresarials d'àmbit insular de Menorca o similars.

Línia 3. Sector turístic

Els beneficiaris d'aquesta línia són els establiments, les empreses i les activitats turístiques recollides que recullen la Llei 8/2012, de 19 de juliol, de turisme de les Illes Balears, i el Decret 20/2015, de 17 d'abril, de principis generals i directrius de coordinació en matèria turística; de regulació d'òrgans assessors, de coordinació i de cooperació del Govern de les Illes Balears, i de regulació i classificació de les empreses i dels establiments turístics, així com els guies turístics que puguin demostrar la seva activitat professional. També les empreses comercialitzadores d'estades turístiques i d'habitatges turístics que acreditin mantenir personal assalariat al llarg de tot l'any.

Les empreses i activitats turístiques han d'estar inscrites en el Registre d'Empreses, Activitats i Establiments Turístics Menorca.

Els sol·licitants d'aquests ajuts han de comptar, com a màxim, amb 4 treballadors.

Els autònoms que estan donants d'alta únicament durant la temporada d'estiu i que, com a conseqüència de la crisi derivada de la COVID-19, no estiguin donats d'alta dia 1 d'abril de 2020, també poden ser beneficiaris d'aquesta línia d'ajuts. En aquest cas han de demostrar que han tingut com a mínim 4 mesos d'activitat des d'un any abans de la publicació de la declaració de l'estat d'alarma del 14 de març de 2020.

Els establiments d'oferta de restauració determinats a la mateixa llei turística, no estarien inclosos dins aquesta mateixa convocatòria, per tant no formarien part de la línia destinada a empreses i activitats turístiques.

Als efectes d'aquesta convocatòria, tenen la consideració d'empreses turístiques les que preveu l'art. 120.3 del Decret 20/2015, que es dediquen exclusivament al lloguer de material o aparells (sempre dins l'àmbit de l'activitat turística), i les empreses de busseig recollides en l'art. 124.2 del mateix decret.

Línia 4. Entitats del tercer sector

1. Els beneficiaris d'aquesta línia poden ser entitats culturals, esportives, juvenils, d'acompanyament, d'acció comunitària, ambiental, animalista, de cooperació i d'economia social sense ànim de lucre amb una antiguitat mínima d'un any i legalment constituïdes.

2. Els beneficiaris d'aquests línies d'ajuts han de desenvolupar la seva activitat dins l'àmbit territorial de Menorca i mantenir l'activitat durant almenys sis mesos des de la presentació de la sol·licitud de l'ajut (annex I).

3. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:

a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex II).

b) Les empreses que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.

c) Les empreses que hagin rebut aquest any ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, segons el Marc Temporal Nacional, per un import superior a 100.000€, 120.000€ o 800.000€ (segons els sigui d'aplicació la base 5.3 a, 5.4 a o 5.4 b respectivament).

d) No es pot concedir l'ajuda a les empreses que ja estaven en crisis (a tenor del que disposa l'article 2.18 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOl 187 de 26/06/2014), el 31 de desembre de 2019 (d'acord amb el punt 12 de la Modificació del Marc Temporal Comunitari de 4 d'abril de 2020).

7. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex I d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica www.cime.es. Facultativament, i només en el cas de les persones físiques, es poden presentar presencialment de conformitat amb el que estableix l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP).

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

A. Documentació administrativa

a) Si el sol·licitant és persona física, DNI.

b) Si el sol·licitant és persona jurídica, escriptura de constitució o modificació, estatuts o reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els estatuts, han d'aportar un certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.

c) Si el sol·licitant és persona jurídica, CIF del sol·licitant.

d) Documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua qui presenta la sol·licitud i, si escau, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, en cas que la presenti una persona diferent (annex I).

e) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sense personalitat jurídica, han de sol·licitar l'ajut totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.

f) Acreditació de la representació, si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre, i NIF del representant.

g) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex II).

h) Declaració responsable del sol·licitant o del seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).

i) Declaració responsable relativa a la Comunicació de la Comissió Europea relativa al Marc Temporal de les mesures d'ajuts estatals destinats a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de la COVID-19 de 23 de març de 2020 (annex IV).

j) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons el model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

k) Autorització al Consell Insular de Menorca per comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social i el certificat de situació en el ens d'Activitats Econòmiques de l'AEAT. L'oposició a l'esmentada comprovació s'ha de manifestar expressament (annex I).

L'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades (annex II punt 1.5) quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f TRLSIB).

B. Documentació específica

Línia 1. Sector primari

l) La inscripció en el RIA, es comprovarà d'ofici.

m) Declaració d'haver-se vist afectat econòmicament per la crisi derivada de la COVID-19 (annex II).

n) Vida laboral del treballador agrari o pesquer.

Línia 2. Sector industrial i artesanal

o) Vida laboral (en cas d'autònom).

p) Darrer pagament dels documents TC1 i TC2.

q) Document d'alta de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) i darrer rebut de pagament o document que acrediti que està exempt del pagament. (No s'ha de presentar aquest documents en cas que el sol·licitant sigui una associació).

r) Annex V, si escau (base 13.2)

s) Declaració d'haver-se vist afectat econòmicament per la crisi derivada de la COVID-19 (annex II).

Línia 3. Sector turístic

Les empreses i activitats turístiques que vulguin optar a aquesta línia d'ajudes han d'estar inscrites en el Registre d'Empreses, Activitats i Establiments Turístics de Menorca (ho comprovarà el mateix Departament d'Ordenació Turística), excepte les que es dediquen exclusivament al lloguer de material o aparells i les empreses de busseig.

Han de ser empreses i activitats turístiques unipersonals que funcionin sota el règim d'autònom o altres figures jurídiques que comptin amb un màxim de 4 treballadors empleats.

t) Vida laboral (en cas d'autònom).

u) Darrer pagament dels documents TC1 i TC2.

v) Document d'alta de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) i darrer rebut de pagament o document que acrediti que està exempt del pagament.

w) Declaració d'haver-se vist afectat econòmicament per la crisi derivada de la COVID-19 (annex II).

Línia 4. Entitats del tercer sector

x) Relació de les activitats puntuals que estaven previstes però que han hagut de ser cancel·lades o descripció de l'activitat ordinària que estaven desenvolupant abans de l'estat d'alarma.

y) Darrer pagament dels documents TC1 i TC2 en el cas de les entitats que tenguin personal contractat.

z) Document d'alta de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) i darrer rebut de pagament o document que acrediti que està exempt del pagament.

a') Relació de despeses corrents que les entitats han hagut d'atendre tot i veure interrompuda la seva activitat (personal, lloguer de local o instal·lació, llum, aigua, etc.).

 

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP). D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i la veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés; en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en els punts A i B de l'apartat 2 s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment previstos d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP, en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o en qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 de l'LPACAP, les persones físiques, per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics, a través del registre electrònic del Consell Insular de Menorca (a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella) o en qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada LPACAP.

Si algun dels subjectes obligats als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'art. 14 de l'LPACAP presenta la sol·licitud presencialment, cal requerir-lo per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes, i d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la mateixa llei, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

8. Criteris que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts i la determinació de l'import de la subvenció

1. Aquests ajuts es concedeixen de forma directa i amb una quantia individual fixa sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria i fins que s'esgoti el crèdit.

2. Cada sol·licitant pot presentar únicament una sol·licitud i es pot acollir a una sola línia.

Línia 1. Sector primari. L'import total dels ajuts per a aquesta línia és de 300.000 €.

Els sol·licitants d'aquesta línia tindran un ajut fix individual de 2.000 € per explotació o sol·licitant del sector de la pesca professional.

Línia 2. Sector industrial i artesanal. L'import total dels ajuts per a aquest sector és de 400.000€.

Els sol·licitants d'aquesta línia poden tenir un ajut fix individual màxim de 6.000 € segons el nombre de treballadors amb què comptin:

  • Autònom o 1 treballador assalariat: 2.000 €
  • De 2 a 5 treballadors assalariats: 4.000 €
  • 6 o més treballadors assalariats: 6.000 €

Les associacions o agrupacions empresarials tindran un ajut fix individual de 2.000 € per associació.

c. Línia 3. Sector turístic. L'import total dels ajuts per a aquest sector és de 350.000 €.

​​​​​​​Els sol·licitants d'aquesta línia poden tenir un ajut fix individual màxim de 2.00 0€ segons la singularitat de l'empresa o activitat:

- Per a guies turístics en actiu: import de 700 €

- Per autònoms o un treballador assalariat: 1500 €

- De 2 a 4 treballadors assalariats: import de 2.00 0€

Línia 4. Entitats del tercer sector. L'import total dels ajuts per a aquest sector és de 200.000 €.

Les entitats que sol·licitin aquesta línia poden tenir un ajut fix individual màxim segons el nombre de treballadors amb què comptin:

  • Cap treballador assalariat: 500 €
  • Fins a 2 treballadors assalariats: 1.000 €
  • 3 o més treballadors assalariats: 1.500 €

Les ajudes econòmiques s'atorgaran per ordre d'entrada en el registre, d'acord amb el que prescriu l'article 17 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (TRLSIB) i mai per una quantia major a l'especificada en aquest apartat segons l'estructura de personal de l'entitat.

En cas que el sol·licitant no presenti tota la documentació requerida en les bases i se li hagi de realitzar un requeriment, l'ordre de registre d'entrada que es tindrà en compte serà el del darrer registre que es presenti al Consell Insular de Menorca per tal de completar l'expedient.

9. Despeses subvencionables

S'estableix un ajut directe temporal per pal·liar els efectes de la crisi derivada de la COVID-19 a fi d'ajudar a atendre les despeses corrents de les empreses i entitats de Menorca (promoció, digitalització, despeses de plans de seguretat, material de seguretat sanitària, despeses de personal, lloguers, entre altres) davant la falta de liquiditat o pel fet que els resultats econòmics s'hagin vist afectats afectats com a conseqüència de l'estat d'alarma decretat a causa de la COVID-19.

10. Instructors dels ajuts

L'examen de les sol·licituds correspon a un òrgan instructor unipersonal d'acord amb l'article 25.3 b del Decret llei 8/2020. Els instructors assignats per a cada línia són els que s'especifiquin en la convocatòria corresponent.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat. Quant al sistema de selecció dels beneficiaris, es tracta d'una convocatòria de concessió directa i s'atorgaran tots els ajuts sol·licitats que compleixin els requisits de la convocatòria, encara que no hagi acabat el termini per a la presentació de les sol·licituds, per rigorós ordre de registre d'entrada, amb els límits fixats en la convocatòria i en les presents bases i fins que hi hagi crèdit disponible. Si s'esgota el crèdit destinat a la convocatòria abans que acabi el termini de presentació, se suspendrà la concessió de noves ajudes per resolució publicada en el BOIB. Les sol·licituds es poden presentar a partir del setè dia hàbil posterior a la publicació de la convocatòria d'ajuts en el BOIB i fins al 30 de setembre de 2020, o fins que s'exhaureixi el crèdit disponible. Les sol·licituds presentades abans del setè dia hàbil des de la publicació de la convocatòria en el BOIB no es tindran en compte.

En cas que el sol·licitant no presenti tota la documentació requerida en les bases i se li hagi de fer un requeriment, l'ordre de registre d'entrada que es tindrà en compte serà el del darrer registre que es presenti al Consell Insular de Menorca per tal de completar l'expedient.

2. L'expedient s'inicia mitjançant l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant BDNS) i l'extracte de la convocatòria s'ha de publicar en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.

3. Segons l'establert en el punt 8.5 del Marc Nacional Temporal, les autoritats competents han de remetre al Ministeri d'Assumptes Exteriors, Unió Europea i Cooperació, tota la informació pertinent sobre les ajudes concedides en aplicació d'aquest règim. Per altra banda, el punt 8.6 del Marc Nacional Temporal preveu que les línies d'ajuts establertes dintre el Marc Nacional Temporal han de conservar registres detallats de les ajudes concedides en virtut d'aquest règim. Aquests registres s'han de conservar durant 10 anys i s'hauran de lliurar a petició de la Comissió.

4. La instrucció d'aquesta convocatòria correspon als funcionaris del Consell Insular de Menorca que es determina en la convocatòria, als quals els correspon realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució dels ajuts, així com comprovar que aquest ajut és compatible amb altres ajuts. Les sol·licituds es resoldran de forma individual i per ordre d'entrada en el registre.

Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient.

5. Una vegada examinades les sol·licituds per l'instructor, i després que aquest hagi emès el seu informe, el conseller corresponent a cada línia per raó de la matèria n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts. La resolució d'aquesta convocatòria restarà condicionada a l'aprovació definitiva, i corresponent publicació en el BOIB, de la modificació pressupostària aprovada inicialment per acord del Ple del Consell Insular de Menorca de 18 de maig de 2020.

6. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i sempre abans de dia 31 de desembre de 2020. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.

8. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a l'efecte de notificació (art. 45.1 b de l'LPACAP). S'ha d'informar el beneficiari de la quantia concedida fent referència expressa al reglament aplicat.

12. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran un cop se n'hagi acordat la concessió.

2. No es pot pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, el Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.

3. Les subvencions que es paguen a persones físiques resten subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

4. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

13. Justificació de les despeses

1. L'article 25.3 f del Decret llei 8/2020 preveu que les bases reguladores i les convocatòries poden permetre la justificació de despeses inferiors a 3.000 € mitjançant una declaració formal de la persona o entitat beneficiària, sense perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

2. En cas que l'import de la subvenció sigui igual o superior a 3.000 €, el termini per justificar les despeses objecte de subvenció acaba un mes després de la data de publicació de la concessió en el BOIB.

Es pot presentar l'annex V de justificació de les despeses realitzades juntament amb la sol·licitud en cas que el sol·licitant compti amb els justificants de despesa corresponents i hagi efectuat ja els pagaments.

3. La justificació ha d'acreditar el compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut. S'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat que ha de tenir el contingut següent:

a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i suport documental d'aquestes i altres aspectes que siguin rellevants.

b) Relació nominativa de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i document, import, data d'emissió i data de pagament. Tots els pagaments han de comptar amb els justificants de pagament corresponent.

c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència (model annex V).

d) Una declaració responsable de l'entitat beneficiària que la despesa justificada no té un valor superior al de mercat (art. 31.1 i 33 LGS) (model annex V).

e) Si escau, una declaració responsable de l'entitat beneficiària que acrediti que no recupera ni compensa l'IVA (art. 31.8 LGS) (model annex V).

f) Qualsevol altra documentació que es derivi de les bases o que sigui requerida per l'entitat beneficiària amb la finalitat de comprovar la justificació econòmica del projecte subvencionat.

4. Si la sol·licitud o la documentació presentada té defectes o hi manca alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini improrrogable de 10 dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, es considerarà el requeriment com inici de l'expedient de revocació o reintegrament de l'ajut.

5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es poden requerir al beneficiari, mitjançat tècniques de mostreig, els justificants de despesa seleccionats.

6. El Consell Insular de Menorca pot inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

7. Si, un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici de l'expedient de revocació o reintegrament que correspongui.

14. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils des de la notificació de la concessió dels ajuts en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

b) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment, la sol·licitud o l'obtenció d'altres ingressos, subvencions, recursos o ajudes per al mateix projecte.

c) Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de mantenir l'activitat durant almenys un termini mínim de mig any a comptar des de la presentació de la sol·licitud i, en el cas de les línies 2, 3 i 4, també s'han de mantenir durant aquest període el nombre de treballadors. En cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.

Els treballadors autònoms que únicament estiguin donats d'alta durant la temporada d'estiu i que, com a conseqüència de la crisi de la COVID-19, no ho estiguin en el moment de presentar la sol·licitud, han d'estar d'alta durant un mínim de 2 mesos abans de dia 31 de desembre de 2020. En cas contrari se'ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.

d) Acreditar, quan el Consell els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.

e) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

g) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.

h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

i) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments

1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa aplicable.

 

​​​​​​​3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment.

4. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.

5. Si no es manté l'activitat durant almenys mig any des de la presentació de la sol·licitud, i en cas dels treballadors autònoms de temporada almenys 2 mesos abans de dia 31 de desembre de 2020, i si en les línies 2, 3 i 4, no es manté durant aquest període el nombre de treballadors, es podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.

6. Quan l'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics sigui superior a 100.000 €, 120.000 € o 800.000 €, segons correspongui en virtut del Marc Temporal Nacional aplicable, l'import de revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi de l'import anteriorment esmentat.

7. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

8. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

16. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

17. Altres disposicions

1. Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d'interposar-hi recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.

2. Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeien les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions

- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears

- Comunicació de la Comissió Europea relativa al Marc Temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19 de 19 de març de 2020

- Comunicació de la Comissió Europea relativa a la modificació del Marc Temporal de les mesures d'ajuts estatals destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19 de 4 d'abril de 2020

- Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajuts a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reemborsables, avantatges fiscals, garanties de préstec i bonificacions de tipus d'interès en préstecs destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19 de 27 de març de 2020, aprovat per la Comissió Europea per Decisió SA.56851 (2020/N)

- Decret llei 8/2020, de 13 de maig del Govern de les Illes Balears, que estableix mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19 (BOIB núm. 84 de 15 de maig de 2020)

Interposició de recursos

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma

 

Maó,  8 de juny de 2020

La secretària Rosa Salord Oleo