Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL
Núm. 4668
Resolució de 8 d' juny de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s'estableixen instruccions en relació amb la desescalada progressiva de la impartició de formació professional per a l'ocupació després de la suspensió de les accions formatives a conseqüència de la crisi sanitària de la COVID-19 i s'amplien els terminis d'execució i justificació atorgats per les resolucions de concessió corresponents a diverses convocatòries de subvencions
Com a conseqüència de la crisi sanitària que ha provocat el coronavirus COVID-19, d'acord amb el que estableixen les autoritats sanitàries, el 13 de març 2020 es va acordar la suspensió fins a una altra ordre de les accions formatives en modalitat presencial que gestiona, finança i autoritza el SOIB, i es va comunicar a les entitats de formació mitjançant notes informatives amb data 13 i 17 de març de 2020, respectivament.
El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per gestionar la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, BOE número 67, de 14 de març de 2020, en l'article 9 estableix mesures mitjanes de contenció en l'àmbit educatiu i de la formació:
1. Se suspèn l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament que preveu l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, inclòs l'ensenyament universitari, així com qualssevol altres activitats educatives o de formació impartides en altres centres públics o privats.
2. Durant el període de suspensió s'han de mantenir les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que resulti possible.
En aquest sentit, la Resolució de 8 d'abril de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), va establir unes instruccions en relació amb la impartició de formació professional per a l'ocupació després de la suspensió de les accions formatives a conseqüència de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i s'amplien els terminis d'execució i justificació atorgats per les resolucions de concessió corresponents a les convocatòries de subvencions que tenen per objecte finançar especialitats formatives dirigides prioritàriament a treballadors aturats i ocupats per al període 2018-2020.
L'article 5 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (BOIB núm. 40 de 21 de març de 2020) estableix que:
L'òrgan concedent de la subvenció podrà acordar, motivadament, mesures d'ordenació i instrucció necessàries per evitar que la situació creada per la COVID-19 provoqui perjudicis greus en els interessos i drets de la persona beneficiària, derivats de la impossibilitat de complir el termini per executar el projecte subvencionat, o d'executar-lo totalment, de tal manera que aquestes situacions no es considerin com a incompliment, a l'efecte de reintegrament o pèrdua del dret a la subvenció. Igualment, podrà acordar no suspendre els terminis quan la persona interessada en mostri la conformitat. Aquestes excepcions hauran d'acordar-se de manera casuística i sempre motivadament i ponderar els interessos en joc i l'interès públic.
D'altra banda, l'article 54 del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementàries en l'àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19 preveu que:
En els procediments de concessió de subvencions, les ordres i resolucions de convocatòria i concessió de subvencions i ajudes públiques previstes en l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que ja haguessin estat atorgades en el moment de l'entrada en vigor del Reial decret 463/2020 es podran modificar per ampliar els terminis d'execució de l'activitat subvencionada i, si escau, de justificació i comprovació d'aquesta execució, encara que no s'hagués previst en les bases reguladores.
El Consell de Ministres en la reunió de 28 d'abril de 2020 va aprovar el Pla per a la desescalada de les mesures extraordinàries adoptades per fer front a la pandèmia de COVID-19. En aquest context, s'ha aprovat l'Ordre SND/440/2020, de 23 de maig pel qual es modifiquen diverses ordres per millorar la gestió de la crisi sanitària que ha ocasionat la COVID-19 en aplicació del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat.
Per una altra part, en l'àmbit de la CAIB, s'ha dictat el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Primer. Objecte
1. Deixar sense efecte la Resolució de 8 d'abril de 2020, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per la qual s'estableixen instruccions en relació amb la impartició de formació professional per a l'ocupació després de la suspensió de les accions formatives a conseqüència de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 i s'amplien els terminis d'execució i justificació atorgats per les resolucions de concessió corresponents a les convocatòries de subvencions que tenen per objecte finançar especialitats formatives dirigides prioritàriament a treballadors aturats i ocupats per al període 2018-2020.
2. Establir les instruccions per al procés de desescalada que possibiliti recuperar de manera progressiva i segura les activitats presencials vinculades amb la impartició de la Formació Professional per a l'Ocupació, en funció de les fases que estableix el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat del Ministeri de Sanitat o d'un altre pla o protocol estatal posterior elaborat pel mateix Ministeri a partir dels criteris que estableixen les autoritats sanitàries.
3. Regular, en els casos que no sigui possible, la recuperació segura de les activitats presencials, els requisits que puguin permetre a les entitats de formació obtenir l'autorització per impartir la formació en modalitat presencial mitjançant «aula virtual» i/o sistemes de comunicació telemàtica que permetin dur a terme l'adquisició de les competències professionals adients per evitar interrompre l'activitat formativa en aquestes circumstàncies excepcionals.
Segon. Àmbit d'aplicació
Se circumscriu en l'àmbit de gestió del Servei d'Ocupació de les Illes Balears en matèria de Formació Professional per a l'Ocupació en les accions formatives de les iniciatives següents que iniciïn després de l'entrada en vigor d'aquesta Resolució:
a) En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors desocupats, a les convocatòries publicades als anys 2018 i 2019
b) En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors ocupats, a les convocatòries publicades als anys 2018 i 2019
c) En l'oferta formativa de les convocatòries d'itineraris d'integrals d'inserció (SOIB Jove i Vulnerables) publicades a l'any 2018
d) En Compromís de Contractació, a la convocatòria publicada a l'any 2018
e) En la formació no finançada amb fons públics autoritzada pel SOIB durant l'any 2018 i 2019
f) En la formació en centres propis, a tota la formació aprovada durant l'any 2018 i 2019
g) En els programes de formació en alternança amb l'ocupació, programes mixts, a les convocatòries publicades a l'any 2019
h) En els programes de formació en alternança amb l'ocupació, formació dual en sectors estratègics, a les convocatòries publicades a l'any 2018 i a 2019
i) En els programes de formació en alternança amb l'ocupació formació dual col·lectius vulnerables, a les convocatòries publicades als anys 2017,2018 i 2019
Per a les accions formatives finançades amb les resolucions de formació g, h, i només seran d'aplicació els apartats tercer, quart, cinquè (punt 1 i 2) i desè.
Tercer. Impartició de la formació
D'acord amb l'article 13 de l'Ordre SND/440/2020, de 23 de maig pel qual es modifiquen diverses ordres per millorar la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 en aplicació del Transició cap a una Nova Normalitat del Ministeri de Sanitat, seran d'aplicació les mesures d'higiene i prevenció que prevegin els establiments i els locals comercials de caràcter minorista.
Els centres de formació hauran de posar a disposició del públic i, en tot cas, a l'entrada del centre, dispensadors de gels hidroalcohòlics o desinfectants amb activitat viricida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat que hauran d'estar sempre en condició d'ús.
Abans d'iniciar cap acció formativa, el centre de formació haurà de presentar:
- Una declaració responsable d'acord amb el model que estableix el SOIB que compleix amb les indicacions de l'informe preceptiu del Servei de Prevenció de Riscs Laborals i amb els requisits que estableix l'administració sanitària en relació amb els espais comuns i d'impartició de la formació i a la utilització dels equipaments i de les eines necessaris per desenvolupar l'acció formativa (annex I).
- Una proposta d'organització de la impartició de la formació d'acord amb l'annex II. Per a les accions de formació dual i de formació amb compromís de contractació s'ha d'utilitzar el model i el procediment que estableix el Protocol de Gestió.
Per una altra banda, i amb l'objectiu de facilitar la impartició de la formació respectant les mesures referides als espais de seguretat que estableix l'autoritat sanitària es permetrà utilitzar espais no acreditats o inscrits del centre prèvia comunicació al SOIB.
Si l'entitat de formació no pot impartir la formació amb els requisits abans relacionats, i no té centres amb acreditacions i/o inscripcions en la modalitat de teleformació o mixta, podrà sol·licitar al SOIB la impartició de la formació en la modalitat presencial mitjançant «aula virtual» o sistemes de comunicació telemàtica que permetin la transmissió de coneixements i l'adquisició de competències professionals, en el sentit que recull l'apartat 2 de l'article 9 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per gestionar la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
En tot cas, les avaluacions finals de cada acció formativa i les tutories s'han de fer presencialment i s'han de respectar les mesures de seguretat establertes en el moment per l'autoritat sanitària. En el cas de les avaluacions, s'hauran d'establir torns, si es cau, i per a les tutories es requerirà cita prèvia.
En el cas de les accions formatives d'idiomes de MECR, l'avaluació es farà en el moment que els centres oficials acreditats reprenguin l'activitat.
Les accions formatives que iniciïn en la modalitat presencial mitjançant «aula virtual» o sistemes de comunicació telemàtica podran finalitzar-la amb la metodologia autoritzada.
Quart. Autorització mitjançant aula virtual o sistemes de comunicació telemàtica
Davant l'excepcionalitat de les circumstàncies sobrevingudes, les entitats beneficiàries podran sol·licitar la impartició mitjançant aula virtual o sistemes de comunicació telemàtica i hauran d'aportar la declaració responsable en la qual s'indiqui que s'ha informat tot l'alumnat de la possibilitat d'aquesta metodologia, i així mateix que s'ha posat a la disposició de tot l'alumnat participant els mitjans tècnics i didàctics suficients que permeti dur-la a terme, segons el model que s'adjunta a la Resolució (annex III).
En el cas dels alumnes de certificats de professionalitat que tot i haver cursat alguns dels mòdul formatius no vulguin continuar la formació mitjançant la metodologia que ofereix el centre, hauran de comunicar-ho expressament al centre de formació i el centre, al seu torn, remetre-ho al SOIB.
A més, s'ha de detallar la informació següent, segons el model que s'adjunta a la Resolució (annex IV):
El SOIB comprovarà que es compleixen els requisits i en proposarà l'autorització, si escau, per iniciar o reiniciar les accions formatives.
Una vegada finalitzada la formació, s'haurà de presentar una declaració responsable signada per l'alumnat, segons el model que s'adjunta a la Resolució (annex V).
Els annexos IV i V no seran d'aplicació a les accions formatives de formació dual.
Cinquè. Justificació econòmica i terminis per presentar la justificació
1. Despeses que s'han de justificar
a) Per a les accions formatives i especialitats de les convocatòries relacionades l'apartat segon lletres A, B, D, F, G, H, I que hagin estat suspeses a causa de l'entrada en vigor de l'estat d'alarma o s'hagin iniciat durant aquest estat d'alarma, així com les que comencin a partir de l'entrada en vigor d'aquesta Resolució:
- Les entitats podran imputar les despeses que s'indiquen a continuació, sempre que responguin a l'objecte de la subvenció i siguin necessàries per executar l'activitat formativa i quedi degudament acreditat que siguin conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per afrontar la situació de crisi econòmica:
o Despeses del formador en aquelles accions formatives que s'imparteixin per torns i que s'hagin d'impartir de forma obligatòria en uns espais o amb uns equipaments determinats, i que puguin requerir un nombre d'hores de personal formador superior al nombre d'hores de l'acció formativa. El SOIB haurà de validar prèviament aquesta planificació en la forma d'impartició.
o Despeses derivades de la implantació o utilització d'equipaments o plataformes per desenvolupar la impartició mitjançant aula virtual o sistemes de comunicació telemàtica.
o Despeses de lloguer dels espais formatius que hagin estat necessaris mantenir fins a la finalització o continuació de l'activitat subvencionada.
o Assegurança d'accidents o responsabilitat civil, en cas que hagi suposat un cost afegit i s'acrediti convenientment.
o Despeses necessàries per complir les obligacions sanitàries, de seguretat i neteja establertes en relació amb la COVID-19 (equips de protecció individual, material desinfectant, etc.)
o Cotitzacions de seguretat social i atur dels alumnes-treballadors dels programes de formació amb alternança.
o En el cas de les convocatòries relacionades a l'apartat segon, lletres G, H I, altres despeses autoritzades prèviament pel servei del SOIB corresponent i equipament dels alumnes per seguir els continguts mitjançant procediments no presencials.
b) Per a la formació de les convocatòries d'itineraris integrals d'inserció 2019/2020 que s'executi a partir del començament de l'estat d'alarma i fins a la finalització del termini per executar aquestes accions, d'acord amb el que s'estableix en relació amb l'ampliació de terminis a l'apartat 9è d'aquesta Resolució:
- Les entitats podran imputar les despeses que s'indiquen a continuació, sempre que responguin a l'objecte de la subvenció, siguin necessàries per executar l'activitat i siguin conseqüència directa de les mesures adoptades pels poders públics per combatre l'alerta sanitària generada per la COVID-19 o per afrontar la situació de crisi econòmica:
o Despeses del formador en aquelles accions formatives que s'imparteixin per torns per indicació de les autoritats sanitàries per tal d'evitar contagis de la COVID-19 i que s'hagin d'impartir de forma obligatòria en uns espais o amb uns equipaments determinats, encara que suposin un nombre d'hores de formador superior al nombre d'hores establert per a l'acció formativa. El SOIB haurà de validar prèviament aquesta planificació en la forma d'impartició.
o Pel que fa a les despeses per poder executar l'activitat subvencionada que siguin estrictament necessàries i ineludibles per pal·liar els efectes de la crisis sanitària i econòmica provocada per la COVID-19, que no siguin de personal, es podran imputar a càrrec de la subvenció d'acord amb l'opció de costs simplificats establerta la convocatòria de fins un màxim del 40 % de les despeses directes de personal elegibles.
2. Import màxim de despeses subvencionables
Una vegada revisades les despeses justificades de la subvenció, tenint en compte el que estableix el punt anterior, en cas que les despeses justificades superin l'import concedit, es podrà tramitar la modificació o redistribució del crèdit mitjançant una resolució del conseller, d'acord amb el que estableix l'article 30.3 del Decret llei 8/2020, i sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. En qualsevol cas, l'increment del crèdit pressupostari per a cada beneficiari no podrà superar un 10 % de l'import concedit.
3. Terminis per justificar
Per a les convocatòries següents:
Els terminis per presentar la documentació justificativa que estableix cadascuna de les convocatòries de les accions formatives que, arran de l'ampliació de terminis per a l'execució, s'executin més enllà de dia 31 de gener de 2021, seran de 45 dies des de la finalització de les accions formatives.
Per a aquests dues convocatòries, així com a les mencionades a l'apartat cinquè.1a), les entitats beneficiàries podran presentar justificacions parcials de les accions o especialitats formatives subvencionades una vegada que hagin acabat, sense que s'hagi d'esperar a acabar tota la programació formativa per presentar tota la documentació justificativa de manera conjunta. El SOIB podrà fer pagaments parcials de la subvenció concedida per a la fase de formació un cop liquidades individualment les accions formatives que integren la programació formativa, i respectar, en tot cas, l'anualitat a la qual està previst el crèdit per a aquesta finalitat a la convocatòria.
Per a la resta de convocatòries i resolucions d'aprovació de programació els terminis màxims de presentació de justificació es mantenen.
Sisè. Beques i ajuts
L'alumnat mantindrà el seu dret a rebre les beques i els ajuts corresponents de les accions formatives que finança el SOIB.
Setè. Mòdul de pràctiques professionals no laborals
Queda sense efectes la suspensió de la impartició del mòdul de pràctiques professionals no laborals exigides en cada certificat de professionalitat a l'efecte que totes les persones a les quals els les van suspendre puguin finalitzar el seu itinerari formatiu.
Excepcionalment quan el centre de formació no trobi empreses disponibles per tal que els alumnes facin el mòdul de pràctiques, les entitats de formació podran:
- Oferir les pràctiques no laborals en els seus centres i fer una proposta d'activitats associades a l'entorn laboral, o
- Demanar als alumnes que presentin un projecte final que relacioni els continguts dels certificats de professionalitat amb l'entorn laboral.
Aquestes opcions s'hauran de sol·licitar i el SOIB les haurà d'autoritzar.
En aquests casos, l'avaluació del mòdul de pràctiques professionals no laborals no requerirà la col·laboració de la figura del tutor d'empresa.
Vuitè. Formació dirigida prioritàriament a persones ocupades
Les persones treballadores que es trobin en situació de desocupació com a conseqüència d'un ERTO derivat de la situació excepcional d'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, computaran com a persones treballadores ocupades a l'efecte de la liquidació econòmica de la subvenció i del compliment dels percentatges de participació de l'alumnat aturat i ocupat.
Novè. Ampliació de terminis
Atesa la suspensió de les accions formatives a conseqüència de la crisi sanitària provocada per la COVID-19 s'amplien els terminis d'execució següents:
a) En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors desocupats, a les convocatòries publicades als anys 2018, el termini finalitzarà el 15 de juliol de 2020
b) En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors desocupats, a les convocatòries publicades als anys 2019, el termini finalitzarà el 15 de juliol de 2021
c) En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors ocupats, a les convocatòries publicades als anys 2018, el termini finalitzarà 15 de juliol de 2020
d) En la iniciativa d'oferta formativa per a treballadors ocupats, a les convocatòries publicades als anys 2019, el termini finalitzarà 15 de juliol de 2021
e) En l'oferta formativa de les convocatòries d'itineraris d'integrals d'inserció (SOIB Jove i Vulnerables) publicades a l'any 2018 per al mateix temps que duri l'estat d'alarma
f) En Compromís de Contractació, a la convocatòria publicada a l'any 2018
g) En la formació no finançada amb fons públics autoritzada pel SOIB durant l'any 2018, el termini finalitzarà 15 de juliol de 2020
h) En la formació no finançada amb fons públics autoritzada pel SOIB durant l'any 2019, el termini finalitzarà 15 de juliol de 2021
i) En la formació en centres propis, a tota la formació aprovada durant l'any 2018, el termini finalitzarà el 15 juliol de 2020
j) En la formació en centres propis, a tota la formació aprovada durant l'any 2019, el termini finalitzarà el 15 juliol de 2021
Desè. Alumnes de formació dual
Els alumnes d'accions formatives vinculades a contractes de formació i aprenentatge que afectats per un ERTO o que com a conseqüència de la situació de pandèmia hagin suspès o rescindit el seu contracte podran seguir assistint a l'acció formativa com a alumnes. Aquestes hores d'assistència seran justificables a efectes de la liquidació de la subvenció. En cap cas aquesta assistència pot suposar augmentar el nombre d'alumnes inicialment aprovat.
Onzè. Aquesta resolució entrarà en vigor el dia següent que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del SOIB.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que posa fi la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 8 de juny de 2020
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB Iago Negueruela Vázquez