Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 4641
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 2 de juny de 2020 per la qual es convoquen ajuts a la xarxa d’escoles públiques de les Illes Balears per al sosteniment de les escoles públiques de primer cicle d’educació infantil; per al funcionament de serveis educatius d’atenció primerenca; per al funcionament d’activitats, serveis i programes per a l’enfortiment de les capacitats educatives de les famílies, i per als ajuts a l’escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d’exclusió social, corresponents a l’any 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació estableix en l'article 12 que l'educació infantil té caràcter voluntari i que, amb l'objectiu de respectar la responsabilitat fonamental dels pares o tutors en aquesta etapa, els centres d'educació infantil han de cooperar estretament amb ells.

2. L'article 15.1 de la Llei esmentada especifica que les administracions públiques han de promoure un increment progressiu de l'oferta de places públiques en el primer cicle d'educació infantil (0-3 anys). De la mateixa manera, han de coordinar les polítiques de cooperació entre si i amb altres entitats per assegurar l'oferta educativa en aquest cicle. Per tot això, cal determinar les condicions en les quals es poden establir convenis amb les corporacions locals, altres administracions i entitats privades sense ànim de lucre.

3. El Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, preveu en l'article 3 que les administracions públiques han de promoure una oferta suficient de places de primer cicle d'educació infantil d'acord amb les necessitats de cada nucli de població. A tal fi, s'han de determinar les condicions en les quals poden establir-se convenis amb les corporacions locals i amb altres administracions.

4. El Decret 16/2019, de 15 de març, pel qual es modifica el Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, modifica l'article 4.1, que queda redactat de la manera següent: «Mitjançant resolució, el conseller d'Educació i Universitat convocarà els ajuts corresponents per a la creació i la consolidació de places de primer cicle d'educació infantil; per al sosteniment de centres de primer cicle d'educació infantil; per a l'oferta d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants menors de tres anys, tenguin o no fills o filles escolaritzats; per al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca, i per a les ajudes a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment; especialment, de les famílies en risc d'exclusió social». Poden participar en la convocatòria totes les entitats que s'hagin integrat a la xarxa mitjançant la subscripció del conveni previst a l'article 3 del Decret 131/2008. Aquests ajuts són compatibles amb d'altres que es puguin obtenir de l'Administració mateixa o d'una altra entitat pública o privada, segons el que disposa la normativa de subvencions.

5. L'article 7 del Decret 131/2008 estableix que els ajuts econòmics per al sosteniment dels centres s'han d'atorgar de manera universal i igual a tots els centres públics que pertanyen a la xarxa d'escoles infantils públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d'acord amb el mòdul que preveu l'article 8.1 del mateix Decret.

6. Aquests mòduls queden fixats a l'Ordre del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 6 de març de 2020 mitjançant la qual s'estableix la quantia dels mòduls per a la creació de places de primer cicle d'educació infantil; per a la consolidació de places de primer cicle d'educació infantil; per al sosteniment de les escoles públiques de primer cicle d'educació infantil; per al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca; per al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies i per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment per a l'any 2020 (BOIB núm. 38, de 19 de març).

7. Aquests ajuts econòmics tenen per objecte contribuir a les despeses de funcionament, de manteniment, de conservació i de personal dels centres de primer cicle d'educació infantil que pertanyen a la xarxa esmentada. Igualment, els ajuts per al desenvolupament de serveis educatius d'atenció primerenca; els ajuts econòmics per al desenvolupament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants menors de tres anys no escolaritzats i per a la contribució a les despeses per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d'exclusió social, s'han de distribuir d'acord amb l'Ordre de mòduls del conseller d'Educació i Universitat de 6 de març de 2020 esmentada.

8. En data 14 de març, el Govern de l'Estat va decretar l'estat d'alarma a través del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. En particular, aquest Reial decret afecta l'activitat dels centres educatius de primer cicle d'educació infantil ja que, segons l'article 9, se suspèn l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament contemplats en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, inclòs l'ensenyament universitari, així com qualsevol altra activitat educativa o de formació impartida en altres centres públics o privats.

9. Atesa la situació d'emergència social actual, les administracions públiques titulars de la xarxa d'escoletes públiques han optat per assumir el pagament de les quotes de les famílies. Per aquest motiu, es proposa incrementar la quantia destinada als ajuts per al sosteniment de la xarxa d'escoletes públiques fins a 6.000 € per unitat, de tal manera que les administracions titulars puguin fer-se càrrec de la despesa extra que implica la manca dels ingressos prevists i puguin continuar donant servei amb garanties i recursos mentre duri l'estat d'alarma i una vegada s'hagi aixecat. A partir d'aquest moment, la quantia del mòdul per al sosteniment de les unitats de 1r cicle passarà a ser de 6.000 €, d'acord amb el que es preveu en l'Acord del Consell de Govern d'1 d'abril de 2020, pel qual s'atorga l'autorització prèvia per exercir la competència en matèria d'autorització i disposició de la despesa corresponent a la convocatòria dels ajuts per al sosteniment de les escoles infantils públiques de primer cicle d'educació infantil; per al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca; per al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies, i per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d'exclusió social, corresponents a l'any 2020. D'igual manera, es disposa que les quanties sobrants dels diferents mòduls s'han de destinar a donar suport als titulars que han optat per no fer el cobrament de les quotes a les famílies durant el període d'estat d'alarma i així pal·liar els efectes econòmics de la crisi derivada del Covid 19.

10. La legislació d'àmbit local i la legislació educativa preveuen la regulació de la cooperació entre les corporacions locals i les administracions educatives.

Per tot això, d'acord amb el que disposen l'article 15.1 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i l'article 4 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol); segons el Pla Estratègic de Subvencions de la Conselleria d'Educació i Universitat per als exercicis 2018-2020, i la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 31 de març de 2020 per la qual es modifica l'annex al Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 48, de 1 d'abril); a proposta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa; amb l'informe previ de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització favorable de la Intervenció General, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Convocar ajuts a la xarxa d'escoles públiques de les Illes Balears destinats al sosteniment de la xarxa d'escoles públiques de primer cicle d'educació infantil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca de les Illes Balears; al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants menors de tres anys de les Illes Balears, i per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d'exclusió social de les Illes Balears, d'acord amb les bases que figuren en l'annex 1.

2. Publicar el model de sol·licitud que figura en l'annex 2 d'aquesta convocatòria.

3. Publicar el model de declaració responsable que figura en l'annex 3 d'aquesta convocatòria.

4. Publicar el model de certificat de la direcció del centre que figura en l'annex 4 d'aquesta convocatòria.

5. Publicar el model de memòria econòmica que figura en l'annex 5 d'aquesta convocatòria.

6. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 2 de juny de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca

Martí X. March Cerdà

 

ANNEX 1

Bases de la convocatòria

 

Primer

Objecte

L'objecte d'aquesta Resolució és convocar ajuts destinats al sosteniment de la xarxa d'escoles públiques de primer cicle d'educació infantil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca de les Illes Balears; al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants menors de tres anys de les Illes Balears, i per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d'exclusió social de les Illes Balears. En particular, i atesa la situació socioeconòmica actual derivada de la crisi de la COVID-19, aquests ajuts han de permetre continuar donant servei amb garanties i recursos durant l'estat d'armar i una vegada s'hagi aixecat.

Segon

Beneficiaris 

Els beneficiaris d'aquests ajuts són els ajuntaments i consells insulars de les Illes Balears i les entitats sense ànim de lucre dependents d'aquestes administracions que compleixin els requisits exigits en aquesta convocatòria.

Tercer

Import i crèdit pressupostari

1. L'import econòmic d'aquesta convocatòria és de 4.080.000 euros, amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma per a l'any 2020, d'acord amb la distribució següent:

a) De la quantitat total, es destinen 2.880.000 euros a ajuts per al sosteniment de les escoles públiques de primer cicle d'educació infantil de les Illes Balears, amb càrrec a les partides següents:

13601 421K04 46000 10

13601 421K04 48000 00

13601 421K04 46900 00

13601 421K04 46100 20

13601 421K04 46000 20

13601 421K04 46100 30

13601 421K04 46000 31

13601 421K04 46000 30

13601 421K04 46100 40

b) De la quantitat total, es destinen 115.020 euros a ajuts per al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies de les Illes Balears, amb càrrec a les partides següents:

13601 421K04 46000 10

13601 421K04 48000 00

13601 421K04 46900 00

13601 421K04 46100 20

13601 421K04 46000 20

13601 421K04 46100 30

13601 421K04 46000 31

13601 421K04 46000 30

13601 421K04 46100 40

c) De la quantitat total, es destinen 186.000 euros a ajuts per al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca de les Illes Balears, amb càrrec a les partides següents:

13601 421K04 46000 10

13601 421K04 48000 00

13601 421K04 46900 00

13601 421K04 46100 20

13601 421K04 46000 20

13601 421K04 46100 30

13601 421K04 46000 31 

13601 421K04 46000 30

13601 421K04 46100 40

d) De la quantitat total, es destinen 898.980 euros a ajuts per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d'exclusió social de les Illes Balears, amb càrrec a les partides següents:

13601 421K04 46000 10

13601 421K04 48000 00

13601 421K04 46900 00

13601 421K04 46100 20

13601 421K04 46000 20

13601 421K04 46100 30

13601 421K04 46000 31

13601 421K04 46000 30

13601 421K04 46100 40

2. Una vegada que la Comissió Avaluadora prevista en aquesta Resolució, a la qual fa referència el punt novè d'aquestes bases, hagi avaluat i qualificat les sol·licituds, s'hagi distribuït la quantitat total destinada a aquests ajuts, d'acord amb l'Ordre del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 6 de març de 2020, s'hagin cobert les sol·licituds rebudes per a cada mòdul, amb la finalitat de concedir el total de la subvenció, la quantia que no s'hagi exhaurit en algun dels mòduls s'ha de redistribuir al mòdul per al sosteniment de les escoles públiques de primer cicle d'educació infantil de les Illes Balears. En particular, s'ha de redistribuir equitativament entre les unitats corresponents als titulars que justifiquin el no cobrament de les quotes a les famílies durant l'estat d'alarma de dia 14 de març de 2020.

3. Una vegada que la Comissió Avaluadora hagi elaborat l'informe i una vegada redistribuït, si escau, el total de la quantitat prevista en aquesta convocatòria entre les partides previstes en el punt 3.1 d'aquestes bases de la manera que estableix el punt 3.2, s'han d'obrir les partides pressupostàries que siguin necessàries tenint en compte la naturalesa econòmica i administrativa de les entitats sol·licitants a les quals es proposa concedir l'ajut.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts per al sosteniment de centres públics de primer cicle d'educació infantil; per al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca; per al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants de menys de tres anys, i per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d'exclusió social, sigui superior a les quantitats màximes que fixa aquesta Resolució, els criteris que s'han de seguir per concedir els ajuts són els establerts en el punt desè.

Quart

Tipus d'ajuts

D'acord amb l'Ordre del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 6 de març de 2020 mitjançant la qual s'estableix la quantia dels mòduls per al sosteniment de les escoles infantils públiques de primer cicle d'educació infantil; per al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca; per al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies, i per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, i amb l'Acord del Consell de Govern d'1 d'abril de 2020 pel qual s'atorga l'autorització prèvia per exercir la competència en matèria d'autorització i disposició de la despesa corresponent a la convocatòria dels ajuts per al sosteniment de les escoles infantils públiques de primer cicle d'educació infantil; per al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca; per al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies, i per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d'exclusió social, corresponents a l'any 2020, aquests ajuts s'han de distribuir segons els conceptes següents:

1.Sosteniment de les escoles públiques de primer cicle d'educació infantil.

a) Tenen per objecte contribuir a les despeses de funcionament, de manteniment, de conservació i de personal de les escoles públiques de primer cicle d'educació infantil de les Illes Balears integrades en la xarxa esmentada, a raó de fins a 6.000 euros per unitat escolar en funcionament, d'acord amb l'Acord del Consell de Govern d'1 d'abril.

b) Es considera unitat escolar en funcionament la que estigui autoritzada per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca en una data anterior a desembre de 2019 i de la qual el secretari de l'entitat pública sol·licitant en certifiqui el funcionament de forma regular un mínim de sis mesos a partir del setembre de 2019. A més, és necessari que el titular del centre hagi seguit donant suport, acompanyament i propostes educatives a les famílies a través del personal del l'escoleta durant l'estat d'alarma. En cas de no haver donat servei de suport a les famílies durant l'estat d'alarma, la quantia a rebre serà de 4.198€.

c) En particular, atesa la situació socioeconòmica actual derivada de la crisi de la COVID-19, aquests ajuts han de permetre continuar donant servei amb garanties i recursos durant l'estat d'alarma i una vegada s'hagi aixecat. Per tant, s'ha de comptabilitzar com a temps en funcionament el que s'hagi dedicat a suport i acompanyament de la famílies escolaritzades mentre hagi durat la suspensió de les activitats lectives per l'estat d'alarma.

d) En el cas que es certifiqui que el titular ha deixat d'ingressar les quotes de les famílies arran de la declaració de l'estat d'alarma dia 14 de març, s'ha d'aportar la quantia resultant de la suma dels romanents de les partides de la resta de mòduls dividit per la suma de totes les unitats en funcionament corresponents a tots els centres que justifiquin aquesta circumstància.

2. Funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies.

a) Tenen per objecte contribuir a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies de les Illes Balears, a raó de fins a 180 euros per cada sessió justificada d'una mateixa activitat feta a partir del setembre del 2019.

b) Es consideren sessió de servei o programa destinat a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies:

-Els espais nadons, adreçats a infants no escolaritzats de fins a 9 mesos amb les seves famílies (es considera espai nadó sempre que s'hi duguin a terme almenys tres sessions justificades).

-Els espais familiars, adreçats a infants no escolaritzats d'1 a 3 anys amb les seves famílies (es considera espai familiar sempre que s'hi duguin a terme almenys tres sessions justificades).

-Els espais de joc, adreçats a infants no escolaritzats de fins a 3 anys amb les seves famílies (es considera espai de joc sempre que s'hi duguin a terme almenys tres sessions justificades).

-Els espais de preadaptació, adreçat a famílies amb infants no escolaritzats de 2 a 3 anys (es considera espai de preadaptació sempre que s'hi duguin a terme almenys tres sessions justificades).

-Els cicles de tallers (massatge infantil, ioga, música, psicomotricitat, etc.), xerrades, col·loquis, taules rodones, etc., adreçats a infants de fins a 3 anys, amb les seves famílies, fora de l'horari lectiu. (Es considera cicle sempre que es duguin a terme almenys tres sessions justificades).

c) No són computables aquelles activitats amb famílies d'infants escolaritzats duites a terme dins l'horari lectiu.

d) En el cas d'espais o cicles que inicialment tenien previstes tres sessions o més i, que per mor de la declaració de l'estat d'alarma, només s'hagin pogut dur a terme una o dues sessions, es pagaran les sessions realitzades a raó de fins a 180 euros per cada sessió.

3.Funcionament dels serveis educatius d'atenció primerenca. 

a) Tenen per objecte contribuir a les despeses de detecció, diagnòstic i, sobretot, integració i suport educatiu dels infants amb necessitats educatives especials de les Illes Balears. La quantia és de fins a 1.500 € de la despesa justificable (bé per contractació de personal i/o per despesa de material) per infant de necessitats educatives especials escolaritzat.

b) Es considera alumne amb necessitats educatives especials escolaritzat el que, des de setembre de 2019 fins al 31 d'agost de 2020, hagi estat matriculat un mínim de sis mesos i a l'expedient del qual consti la data d'inici de la intervenció i el dictamen d'escolarització o equivalent expedit per l'òrgan competent.

c) No són computables els infants amb necessitats educatives especials escolaritzats que són atesos directament per personal de la mateixa Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca durant un temps igual o superior al 60 % de la seva permanència a l'escola infantil.

4.Per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables.

a) Tenen per objecte contribuir a les despeses per a ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment, especialment de les famílies en risc d'exclusió social, amb l'aportació de fins al 80 % de les aportacions fetes per les administracions titulars durant el període de funcionament del centre en atenció presencial als infants.

b) Es consideren ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables les bonificacions, beques i ajuts per facilitar l'escolarització dels infants de famílies amb rendes baixes que aporten les administracions titulars de les escoles infantils públiques.

c) No es consideren ajuts a l'escolarització les matrícules, beques de menjador o despeses per material escolar.

En el cas que dues entitats públiques integrades a la xarxa d'escoletes públiques de les Illes Balears col·laborin en el funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca i/o en el funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies, només una de les dues entitats pot sol·licitar aquests ajuts. En qualsevol cas, s'han d'atendre, preferentment, les sol·licituds dels consells insulars.

Cinquè

Requisits

Les entitats públiques sol·licitants han de complir els requisits següents:

1. Generals:

a) S'han d'haver integrat a la xarxa d'escoletes públiques de les Illes Balears mitjançant la subscripció d'un conveni en vigor amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, tal com preveu el Decret 131/2008, de 28 de novembre, pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància.

b) Han d'haver justificat l'aplicació d'ajuts en el cas que n'hagin rebut en exercicis anteriors.

c) Han d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica abans que es formuli la proposta de resolució de concessió.

d) No han d'estar sotmeses a cap de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre) i han de complir el que s'estableix en l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost).

2. Específics:

En els casos del sosteniment de les escoles públiques de primer cicle d'educació infantil, del funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca, del funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies i per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables:

a) Han d'haver funcionat regularment un mínim de sis mesos des de setembre del 2019 i han de tenir l'autorització corresponent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. A més, el titular del centre ha d'haver seguit donant suport, acompanyament i propostes educatives a les famílies a través de personal de l'escoleta durant l'estat d'alarma. En cas de no haver donat servei de suport a les famílies durant l'estat d'alarma, la quantia a rebre és de 4.198 €.

b) Els centres per als quals se sol·licita l'ajut han d'estar integrats dins el programa per a la gestió educativa de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears i s'han de mantenir actualitzats pel que fa a la gestió administrativa de l'alumnat i del professorat.

c) En particular, quant a les aules que han obert dins el 2020, atesa la situació socioeconòmica actual derivada de la crisi de la COVID-19, aquests ajuts han de permetre continuar donant servei amb garanties i recursos durant l'estat d'alarma i una vegada s'hagi aixecat. Per tant, s'ha de comptabilitzar com a temps en funcionament el que s'hagi dedicat a suport i acompanyament de la famílies escolaritzades mentre hagi durat la suspensió de les activitats lectives per l'estat d'alarma.

 

Sisè

Sol·licituds

1. Cada ajuntament i consell insular ha de presentar una única sol·licitud d'acord amb el model de l'annex 2.

2. La sol·licitud d'ajuts s'ha de presentar al registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (adreçada a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa - IEPI) o a qualsevol dels llocs que determinen l'article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents annexos, necessaris per poder sol·licitar i justificar la subvenció, es troben a disposició de les persones interessades a la seu de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, c. del Ter, 16, 2a, 07009, Palma) i a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (http://dgpice.caib.es).

 

​​​​​​​4. Per formalitzar la sol·licitud, cada entitat sol·licitant ha de presentar els documents següents:

a) Una sol·licitud, que s'ha de formalitzar per escrit mitjançant el model que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució. L'ha de signar la persona que té la titularitat o la representació legal suficient de l'entitat i s'hi ha d'adjuntar l'ofici de tramesa corresponent.

b) Una còpia compulsada del document acreditatiu del nomenament del representant legal.

c) Una còpia del DNI del representant legal.

d) Una còpia del CIF de l'entitat sol·licitant.

e) En el cas que sigui la primera vegada que l'entitat sol·licita una subvenció o en el cas que hagi modificat el seu número de compte bancari, una declaració responsable de la titularitat del compte bancari.

f) Una declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat d'acord amb el model de l'annex 3. Aquesta declaració ha d'incloure:

-La declaració que totes les dades exposades són certes, que es compleixen els requisits de l'apartat cinquè d'aquesta convocatòria i que se'n coneixen i accepten les bases.

-La declaració de conèixer la legislació reguladora de la concessió d'ajuts públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les obligacions que assumeixen els beneficiaris, en especial l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol).

-La declaració de no estar sotmès a cap de les prohibicions establertes en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions ni estar sotmès al que s'estableix en l'article 11.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), per ser beneficiari de subvencions.

-La declaració de tenir coneixement que qualsevol alteració de les condicions que es tenen en compte per concedir l'ajut pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

-La declaració de tenir coneixement que el falsejament de la declaració responsable comporta l'obligació de reintegrar l'ajut obtingut.

g) Un certificat, expedit pel secretari de l'entitat, de l'acord de l'òrgan competent de l'entitat en el qual s'aprova la sol·licitud de l'ajut.

h) L'acreditació de trobar-se al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social (mitjançant el corresponent certificat expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social).

i) La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca obté d'ofici els certificats que acrediten que els sol·licitants es troben al corrent de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària i amb la Hisenda autonòmica, atès que la presentació de la sol·licitud implica autoritzar l'òrgan instructor del procediment perquè, si escau, obtingui directament l'acreditació de les obligacions tributàries amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària. En el cas que l'entitat sol·licitant denegui aquesta autorització, s'ha d'aportar un certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària juntament amb la sol·licitud.

j) En el cas de funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies:

-Un exemplar o una còpia del document informatiu de cadascuna de les activitats.

-En el cas d'espais d'acompanyament familiar, s'ha d'aportar el projecte i la publicitat.

-Un certificat expedit pel secretari o l'interventor de l'entitat que informi que el cost de les activitats és igual o superior a l'ajut sol·licitat tal com figura en l'annex 2 de la sol·licitud.

k) Un exemplar o una còpia del document informatiu amb què es va fer pública l'oferta de places del curs 2019-2020

l) Un certificat de la direcció del centre que informi del funcionament i acompanyament a les famílies del centre durant l'estat d'alarma amb el vist i plau del secretari interventor de l'entitat sol·licitant, d'acord amb l'annex 4.

5. L'Administració pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar la sol·licitud de manera correcta.

Setè

Termini de presentació de les sol·licituds i d'esmena d'errades

1. El termini per presentar les sol·licituds és de 15 dies des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. D'acord amb l'article 13.1.b) de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 i l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, si la sol·licitud o la documentació presentada té algun defecte o hi falta algun document, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha de requerir l'entitat interessada perquè, en el termini màxim de 10 dies hàbils, presenti els documents preceptius que manquen, amb l'advertiment exprés que si no ho fa s'entén que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Vuitè

Instrucció i resolució del procediment

1. L'inici i la resolució del procediment per concedir les subvencions regulades en aquesta convocatòria corresponen al conseller d'Educació, Universitat i Recerca.

2. La Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa és l'òrgan competent per instruir el procediment.

3. La instrucció del procediment, la resolució de les sol·licituds i la notificació corresponent s'han de tramitar d'acord amb els articles 8 i 10 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.

Novè

Comissió Avaluadora i avaluació de les sol·licituds 

1. Es crea una comissió avaluadora, els membres de la qual són els següents:

a) President: la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, o la persona en qui delegui.

b) Secretari: una persona en representació de l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància.

c) Vocals: 

-Dues persones en representació de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

-Una persona en representació del Departament de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

-Una persona en representació del Departament dels Serveis Jurídics de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

2. L'examen i la valoració de les sol·licituds correspon a la Comissió Avaluadora, la qual exerceix les funcions següents:

a) Avaluar i qualificar les sol·licituds d'acord amb els criteris i els requisits establerts en aquesta Resolució.

b) Emetre l'informe, degudament motivat, que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

3. La Comissió Avaluadora pot demanar l'assessorament d'una persona en representació de cada consell insular i de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears per elaborar l'informe.

Desè

Criteris de concessió

1. La concessió dels ajuts s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

2. Els ajuts s'han de concedir d'acord amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 6 de març de 2020 mitjançant la qual s'estableix la quantia dels mòduls per a la creació de places públiques de primer cicle d'educació infantil; per a la consolidació de places de primer cicle d'educació infantil; per al sosteniment de les escoles públiques de primer cicle d'educació infantil; per al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca; per al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies, i per als ajuts a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment (BOIB núm.38, de 19 de març) i segons l'Acord del Consell de Govern d'1 d'abril pel qual s'atorga l'autorització prèvia per exercir la competència en matèria d'autorització i disposició de la despesa corresponent a la convocatòria dels ajuts per al sosteniment de les escoles infantils públiques de primer cicle d'educació infantil; per al funcionament de serveis educatius d'atenció primerenca; per al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies i per a les ajudes a l'escolarització dels infants de les famílies més vulnerables socialment; especialment, de les famílies en risc d'exclusió social corresponent a l'any 2020.

3. Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts per al funcionament d'activitats, serveis i programes per a l'enfortiment de les capacitats educatives de les famílies amb infants de menys de tres anys sigui superior a la quantitat màxima que es fixa en el punt 3.1.c) d'aquest annex, la quantitat total s'ha de distribuir equitativament entre el nombre total de sessions sol·licitades.

4. L'import global establert al punt tercer d'aquesta convocatòria pot prorratejar-se entre els diferents mòduls, de tal manera que la quantia de cada mòdul podrà augmentar o disminuir d'acord amb el que estableix l'Ordre del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 6 de març de 2020 i segons els criteris establerts en el punt 3.2 d'aquest annex.

Onzè

Concessió dels ajuts

1. La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, basant-se en l'informe de la Comissió Avaluadora, ha d'emetre la proposta de resolució de concessió i denegació dels ajuts, que ha d'incloure una llista dels beneficiaris a qui es proposa atorgar la subvenció, així com una relació de les sol·licituds excloses, amb indicació de la causa d'exclusió. 

2. La proposta s'ha de publicar a la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://educacioiuniversitat.caib.es).

Dotzè

Límit de les subvencions i concurrència amb altres ajuts

L'import de les subvencions regulades en aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat subvencionada, d'acord amb l'article 20 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Tretzè

Resolució del procediment

1. El conseller d'Educació, Universitat i Recerca, a proposta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, ha de resoldre el procediment derivat d'aquesta Resolució i ha de concedir o denegar els ajuts sol·licitats.

2. El termini màxim per resoldre els expedients és de sis mesos comptadors des de la data d'entrada de la sol·licitud al registre (d'acord amb l'article 25.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 15.3 i l'article 22.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i article 13.1.d de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura).

3. La resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca posa fi a la via administrativa.

4. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per concedir l'ajut i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

Catorzè

Obligacions de les entitats beneficiàries i terminis d'execució

Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts les que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009, en especial, les següents:

a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució l'acceptació o la renúncia de la proposta de resolució en els termes de la resolució de convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si en el termini de vuit dies naturals comptadors des de la publicació de la proposta no es fa constar el contrari.

b) Acreditar, davant l'òrgan que ha concedit la subvenció, el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió dels ajuts i, si escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.

c) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat. La no aplicació total o parcial de les quanties rebudes a les finalitats per a les quals la subvenció va ser concedida constitueix una infracció molt greu, segons l'article 53.b) del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i s'aplicaran les sancions previstes en l'article 58 del Text refós esmentat.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control de les administracions autonòmica, estatal i comunitària; de la Sindicatura de Comptes, o dels altres òrgans de control extern que siguin procedents.

e) Facilitar tota la informació referent als centres i programes que l'Administració educativa requereixi amb relació als ajuts concedits.

f) Fer constar de manera expressa el suport del Govern de les Illes Balears en la difusió del centre, així com la pertinença del centre a la xarxa d'escoletes públiques de les Illes Balears, tal com s'estableix en el conveni d'integració a la xarxa subscrit.

 

 

​​​​​​​Quinzè

Justificació i pagament de la subvenció

1. L'activitat subvencionada s'ha de justificar mitjançant la presentació del model de document que figura en l'annex 5 d'aquesta convocatòria. Aquest document s'ha de presentar entre l'1 i el 10 de setembre de 2020.

2. El pagament de les subvencions s'ha de tramitar una vegada resolta la convocatòria i justificada l'activitat subvencionada de conformitat amb el que estableix aquesta convocatòria.

3. Els pagaments s'efectuen mitjançant transferència bancària al compte que el beneficiari hagi indicat. 

Setzè

Revocació i reintegrament dels ajuts concedits

1. D'acord amb el que disposen els articles 43, 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, l'acte de concessió queda sense efecte i pertoca el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament.

2. Per valorar i quantificar els possibles incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció s'han d'aplicar els criteris de gradació establerts en l'article 20 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009.

3. Per al reintegrament s'han d'aplicar els procediments prevists a aquest efecte en la legislació de finances, d'acord amb els quals s'ha de garantir l'audiència a les persones interessades.

Dissetè

Règim d'infraccions i sancions

L'incompliment dels requisits establerts en aquesta Resolució dona lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Divuitè

Inspecció

D'acord amb el que disposa aquesta Resolució, les subvencions que concedeix la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca s'han de sotmetre a la inspecció, fiscalització i control corresponents segons els articles 42 i 48 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. El beneficiari, d'acord amb l'article 11.d) del Text refós esmentat, s'ha de sotmetre a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que se li requereixi en l'exercici d'aquestes actuacions.

Dinovè

Protecció de dades

De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i la normativa vigent en matèria de protecció de dades, us informam sobre el tractament que donarem a les dades personals que consigneu en les sol·licituds. 

Finalitat del tractament i base jurídica: gestió de les sol·licituds d'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura i els articles 6.1.b) i c) del Reglament general de protecció de dades.

Responsable del tractament: Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

Destinataris de les dades: Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, Tribunal de Comptes i Sindicatura de Comptes, als efectes de complir les obligacions financeres, tributàries i de la Seguretat Social.

Termini de conservació de les dades: les dades s'han de conservar durant el temps necessari per complir amb la finalitat per la qual es varen recollir i per determinar les possibles responsabilitats que es puguin derivar d'aquesta finalitat i del tractament de dades. És d'aplicació el que disposa la normativa d'arxius i documentació. Les dades econòmiques s'han de conservar d'acord amb allò que preveu la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.

Exercici de drets i reclamacions: la persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix el Reglament general de protecció de dades) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).

Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

Delegació de Protecció de Dades. La Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència (pg. de Sagrera, 2, 07012 Palma; a/e: protecciodades@dpd.caib.es).

Documents adjunts