Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 4616
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 25 de maig de 2020 per la qual es modifica a causa de l’epidèmia del COVID 19 la resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 3 de març de 2020 per la qual s’estableix el calendari del procés d’admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021 i es convoquen les proves d’accés als cicles formatius d’arts plàstiques i disseny
Antecedents
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006), regula en l'article 52 l'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny i estableix que, per accedir a aquests cicles, cal superar una prova.
2. El decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, modifica el Decret 12/2019 de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106 Ext., de 2 d'agost de 2019) estableix que la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres és competent en els ensenyaments de règim especial.
3. El Reial decret 596/2007, de 4 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny (BOE núm. 125, de 25 de maig de 2007), regula, en el capítol V, l'accés i l'admissió a aquests ensenyaments.
4. El Decret 15/2019, de 15 de març, pel qual s'estableixen els currículums, en l'àmbit de les Illes Balears, dels cicles formatius de grau mitjà de tècnic d'Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i de grau superior corresponents als títols de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració i de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Còmic, pertanyents tots a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i es regulen l'avaluació i les proves d'accés dels estudis professionals d'arts plàstiques i disseny (BOIB núm. 35, de 16 de març de 2019), estableix, en els annexos 5 i 6, els requisits d'accés, les exempcions i els continguts de les proves d'accés, l'accés sense requisits acadèmics i la regulació i la validesa de les proves d'accés al grau mitjà i al grau superior corresponents als títols de tècnic i de tècnic superior dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.
5. En el punt 2 de la disposició final segona del Decret esmentat, s'autoritza el conseller d'Educació, Universitat i Recerca perquè dicti les disposicions que siguin necessàries per aplicar el que es disposa en aquest Decret, així com per modificar els requisits d'accés i les exempcions mitjançant un decret, o per regular o modificar, mitjançant una ordre, la resta de matèries regulades en l'annex 5 i l'annex 6 d'aquest Decret.
6. El 3 de març de 2020, el conseller d'Educació, Universitat i Recerca va dictar la resolució per la qual s'estableix el calendari del procés d'admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021 i es convoquen les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny.
7. Aquesta resolució es va publicar en el BOIB núm.31, de dia 12 de març de 2020.
8. La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.
9. El Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm.67 de 14 de març de 2020), estableix a la seva disposició addicional tercera la suspensió de terminis administratius. Concretament, el punt 1 estableix que es suspenen termes i s'interrompen els terminis per a la tramitació dels procediments de les entitats de sector públic; i el punt 2 estableix que la suspensió de termes i la interrupció de terminis s'aplicarà a tot el sector públic definit en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
10. L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març,(BOE núm. 86, de 28 de març de 2020), posteriorment pel Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril (BOE núm. 101, d'11 d'abril de 2020), pel Reial Decret 492/2020, de 24 d'abril (BOE núm. 115, de 25 d'abril de 2020) i pel Reial Decret 514/2020, de 8 de maig (BOE núm. 129, de 9 de maig de 2020), fins les 00:00 hores del dia 24 de maig de 2020, i se sotmetrà a les mateixes condicions establertes en el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, i les seves modificacions.
11. La Resolució de 6 de maig de 2020, del Congrés dels Diputats, per la qual s'ordena la publicació de l'Acord d'autorització de la pròrroga de l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 129, de 9 de maig de 2020), estableix que la pròrroga s'estendrà des de les 00:00 hores de dia 10 de maig de 2020 fins les 00:00 hores de dia 24 de maig de 2020 i se sotmetrà a les mateixes condicions establertes en el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, i en les disposicions que el modifiquen, apliquen i desenvolupen, sense perjudici del que s'estableix en els apartats següents de la mateixa resolució.
12. El Reial decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 145, de 23 de maig de 2020), estableix que la pròrroga s'estendrà des de les 00:00 hores de dia 24 de maig de 2020 fins les 00:00 hores de dia 7 de juny de 2020 i se sotmetrà a les condicions establertes en el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, i en las disposicions que el modifiquen, apliquen i desenvolupen.
13. La suspensió dels terminis afecta al calendari del procés d'admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021 i a la convocatòria de les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny establert en la resolució de 3 de març de 2020, però es considera indispensable continuar amb la tramitació de l'expedient per considerar que es necessari per el funcionament bàsic dels serveis en l'estat d'alarma del Reial decret 463/20220, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.Per tant, és necessari establir un nou calendari que s'adeqüi a realitat actual.
14. El Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 77, de 9 de maig de 2020), té per objecte establir regles de caràcter extraordinari per als procés processos d'adscripció i admissió del proper curs escolar 2020-2021.
15. Entre les mesures del capítol II del Decret llei 7/2020, de 8 de maig, s'inclouen les disposicions normatives necessàries per simplificar el procediment d'adscripció i admissió i es preveu la tramitació electrònica preferentment, com a conseqüència de la crisi sanitària, per a participar-hi (art. 1.2). D'aquesta manera es permet simplificar i avançar el procediment i evitar la realització de tràmits presencials que, d'acord amb les indicacions de l'autoritat sanitària, permetin la no proliferació d'aglomeracions i concentracions dels participants en els processos als centres escolars o l'assistència massiva als serveis públics o privats per realitzar activitats relacionades o previstes en els esmentats procediments, com, per exemple, la consulta de llistes provisionals, l'obtenció de documentació acreditativa dels criteris d'admissió o d'altres.
16. L'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021, davant la situació de crisi ocasionada pel COVID-19 (BOE Núm.114, de 24 d'abril de 2020), en el punt 7 de la secció III.5 “Ensenyaments Artístics i Esportius” de l'Annex III, estableix que les proves específiques d'accés tendran lloc en el moment en què les circumstàncies sanitàries ho permetin.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006).
2. El Reial decret 596/2007, de 4 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny (BOE núm. 125, de 25 de maig de 2007).
3. El Decret 15/2019, de 15 de març, pel qual s'estableixen els currículums, en l'àmbit de les Illes Balears, dels cicles formatius de grau mitjà de tècnic d'Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i de grau superior corresponents als títols de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració i de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Còmic, pertanyents tots a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i es regulen l'avaluació i les proves d'accés dels estudis professionals d'arts plàstiques i disseny (BOIB núm. 35, de 16 de març de 2019).
4. Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, de 3 de març de 2020, per la qual s'estableix el calendari del procés d'admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021 i es convoquen les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny (BOIB núm. 31, de 12 de març de 2020).
5. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer (BOE núm. 51, d'1 de març de 1983), reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (BOE núm. 52, d'1 de març de 2007).
6. El decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, modifica el Decret 12/2019 de 2 de juliol, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106 Ext., de 2 d'agost de 2019).
7. El Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 (BOIB núm. 40, de 21 de març de 2020).
8. Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'estableixen mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 77, de 9 de maig).
9. El Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm.67 de 14 de març de 2020).
10. El Reial Decret 476/2020, de 27 de març, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 86, de 28 de març de 2020).
11. El Reial Decret 487/2020, de 10 d'abril, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm.101, d'11 d'abril de 2020).
12. El Reial Decret 492/2020, de 24 d'abril, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 115, de 25 d'abril de 2020).
13. La Resolució de 6 de maig de 2020, del Congrés dels Diputats, per la qual s'ordena la publicació de l'Acord d'autorització de la pròrroga de l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 129, de 9 de maig de 2020).
14. El Reial Decret 514/2020, de 8 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 129, de 9 de maig de 2020).
15. El Reial decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 145, de 23 de maig de 2020).
16. L'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021, davant la situació de crisi ocasionada pel COVID-19 (BOE núm.114, de 24 d'abril de 2020).
Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final primera del Decret 35/2015, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Deixar sense efectes la resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de dia 3 de març de 2020 per la qual s'estableix el calendari del procés d'admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021 i es convoquen les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny (BOIB núm.31, de 12 març de 2020).
Segon
Establir el calendari del procés d'admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021 i detallar el calendari de les actuacions corresponents a les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior que convoca la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca per a l'any 2020. Aquesta informació figura en l'annex 1.
Tercer
Convocar, segons el calendari establert en l'annex 1 d'aquesta Resolució, les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior de règim especial del sistema educatiu en els termes que figuren en els annexos 5 i 6 del Decret 15/2019, de 15 de març, pel qual s'estableixen els currículums, en l'àmbit de les Illes Balears, dels cicles formatius de grau mitjà de tècnic d'Arts Plàstiques i Disseny en Assistència al Producte Gràfic Imprès i de grau superior corresponents als títols de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Fotografia, de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Il·lustració i de tècnic superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Còmic, pertanyents tots a la família professional artística de comunicació gràfica i audiovisual, i es regulen l'avaluació i les proves d'accés dels estudis professionals d'arts plàstiques i disseny i concretar aspectes sobre l'organització de les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior per a l'any 2020, les quals figuren en els annexos 2, 3 i 4; així com aprovar els models d'inscripció a les proves i de matrícula.
Quart
1. El procés d'admissió, de matriculació i d'inscripció a les proves d'accés als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny es realitzarà de forma telemàtica a través d'un correu electrònic facilitat per cada centre, publicat a la seva pàgina web i al punt 3 i al punt 4 l'article 4 de l'Annex 2 d'aquesta resolució.
2. El lliurament de la documentació que acompanya la inscripció a les proves o la matrícula es realitzarà també per via telemàtica als correus electrònics que s'habilitin en cada centre.
3. Les inscripcions, la matricula, les sol·licituds, les publicacions de llistes, de resultats i la presentació de possibles reclamacions o al·legacions incloses en el calendari d'admissió i matriculació que s'aprova en aquesta Resolució es realitzaran també de forma telemàtica.
4. Els centres donaran publicitat a les corresponents instruccions per a dur a terme els processos telemàtics i les publicaran a la seva pàgina web.
Cinquè
Disposar que aquesta Resolució entri en vigor l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà del dia en què es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 25 de maig de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca
Martí Xavier March i Cerdà
ANNEX 1
Calendari del procés d'admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021, i calendari de les proves d'accés per a l'any 2020
JUNY |
|
Del 26 de juny al 7 de juliol |
Inscripció telemàtica per a aspirants amb accés directe |
JULIOL |
|
8 |
Llistes provisionals de les persones admeses amb accés directe |
9 i 10 |
Reclamacions contra les llistes provisionals de les persones admeses amb accés directe |
13 |
Llista definitiva de les persones admeses amb accés directe |
Del 13 al 20 |
Matrícula telemàtica dels alumnes que tenen accés directe |
SETEMBRE |
Convocatòria única proves accés |
De l'1 al 4 |
Inscripció telemàtica per a: -Prova general -Prova específica per a aspirants amb requisits acadèmics -Accés directe |
4 |
Publicació de les llistes provisionals d'aspirants admesos a la prova general i a la prova específica per a aspirants amb requisits acadèmics |
4 i 7 |
Reclamacions contra les llistes d'aspirants admesos a la prova general i a la prova específica per a aspirants amb requisits acadèmics |
9 |
Publicació de les llistes definitives d'aspirants admesos a la prova general i a la prova específica per a aspirants amb requisits acadèmics |
10 |
Prova general |
14 |
Llista provisional dels resultats de la prova general |
14 i 15 |
Reclamacions contra els resultats de la prova general |
16 |
El tribunal resoldrà les reclamacions presentades |
16 |
Llista definitiva dels resultats de la prova general |
17 |
Prova específica |
21 |
Llista provisional dels resultats de la prova específica |
21 i 22 |
Reclamacions contra els resultats de la prova específica |
22 |
El tribunal resoldrà les reclamacions presentades |
22 |
Llista definitiva dels resultats de la prova específica i llista provisional d'adjudicació de places |
22 i 23 |
Al·legacions contra les llistes provisionals d'adjudicació de places |
A partir de dia 23 |
Lliurament de certificats de superació de la prova o d'una part de la prova |
24 |
Resolució de les reclamacions |
24 |
Llista definitiva d'adjudicació de places |
24 a 28 |
Matrícula telemàtica |
29 |
Inici curs |
ANNEX 2
Instruccions
Les proves d'accés al grau mitjà i al grau superior dels cicles formatius d'arts plàstiques i disseny per a l'any 2020 s'han de dur a terme d'acord amb el que estableix l'annex 5 del Decret 15/2019, per als cicles de grau mitjà, i el que estableix l'annex 6 d'aquest Decret, per als cicles de grau superior, i d'acord amb el calendari de l'annex 1 d'aquesta Resolució.
Article 1
Objecte i àmbit d'aplicació
Aquesta Resolució concreta els aspectes necessaris per desenvolupar les proves d'accés als cicles formatius de grau mitjà i de grau superior d'arts plàstiques i disseny que s'han de fer a centres públics de les Illes Balears en aquesta convocatòria, de conformitat amb el Decret 15/2019. En els annexos 5 i 6 d'aquest Decret s'estableixen els requisits d'accés, les exempcions i els continguts de les proves d'accés, l'accés sense requisits acadèmics i la regulació i la validesa de les proves d'accés al grau mitjà i al grau superior corresponents als títols de tècnic i de tècnic superior dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.
Article 2
Requisits per a la inscripció
1. Es poden inscriure a les proves d'accés les persones que no compleixen cap dels requisits que permeten accedir directament als cicles formatius de grau mitjà o de grau superior.
2. Per accedir als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà cal tenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria o un títol declarat equivalent.
3. D'acord amb l'article 52.3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, poden accedir al grau mitjà d'aquests ensenyaments les persones aspirants que no tenguin els requisits acadèmics exigits però superin una prova d'accés (primera part o part general de la prova d'accés). Per accedir-hi per aquesta via, es requereix que els aspirants tenguin 17 anys com a mínim i que els hagin complert dins l'any de la realització de la prova.
4. Per accedir als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny de grau superior cal tenir el títol de batxiller o un títol declarat equivalent.
5. D'acord amb l'article 52.3 de la Llei orgànica 2/2006, poden accedir al grau superior d'aquests ensenyaments les persones aspirants que no tenguin els requisits acadèmics exigits però superin una prova d'accés (primera part o part general de la prova d'accés). Per accedir-hi per aquesta via, es requereix que els aspirants tenguin 19 anys complerts l'any de realització de la prova o 18, si acrediten tenir un títol de tècnic relacionat amb el títol al qual es vol accedir.
Article 3
Terminis d'inscripció a les proves
El termini d'inscripció a les proves d'accés als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny (grau mitjà i grau superior) és de l'1 al 4 de setembre per als aspirants sense requisits acadèmics i per als aspirants amb requisits acadèmics.
Article 4
Centres que fan la prova i on s'ha de realitzar la inscripció telemàtica
1. En aquesta convocatòria, les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny es fan, únicament, als centres i a les illes en què s'imparteixen els estudis als quals es vol accedir, que són els que s'indiquen a continuació:
Mallorca: Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears (Palma)
Menorca: Escola d'Art de Menorca (Maó)
Pitiüses: Escola d'Art d'Eivissa (Sant Jordi de ses Salines)
2. La inscripció s'ha de fer telemàticament al mateix centre on es fa la prova.
3. En el cas de l'Escola d'Art de Menorca i de l'Escola d'Art d'Eivissa, la inscripció a les proves d'accés aquest any es realitzarà de forma telemàtica enviant la sol·licitud i documentació pertinent al correu electrònic del centre on es realitzarà la prova, i que es detalla a continuació:
Escola d'Art de Menorca: escoladart.mao@educaib.eu
Escola d'Art d'Eivissa: escoladart.eivissa@educaib.eu
4. En el cas de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de les Illes Balears, la inscripció a les proves d'accés es realitzarà de la mateixa manera que s'ha fet els darrers anys, a través de l'enllaç que apareix a la seva pàgina web (http://www.escoladisseny.com/).
El correu electrònic del centre per altres tràmits que s'han de realitzar telemàticament és: escoladartidisseny.palma@educaib.eu
Article 5
Pagament de les taxes i exempcions
1. La inscripció a les proves està subjecta al pagament de les taxes que s'estableixen en els articles 103 septdecies a 103 unvicies de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. La taxa d'inscripció per fer les proves d'accés als cicles formatius de grau mitjà (inclosa l'expedició del certificat que acredita que s'ha superat la prova) és de 23,07 euros.
3. La taxa d'inscripció per fer les proves d'accés als cicles formatius de grau superior (inclosa l'expedició del certificat que acredita que s'ha superat la prova) és de 34,59 euros.
4. Queden exemptes del pagament de la taxa:
a) Les persones en situació legal de desocupació, les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 %, les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, les persones subjectes a mesures privatives de llibertat, els joves tutelats i extutelats en via d'emancipació i els joves en situació d'acolliment familiar, sempre que acreditin documentalment, en el moment de la inscripció, que es troben en alguna d'aquestes situacions.
b) Les persones que hagin estat víctimes d'actes terroristes, i també el cònjuge i els fills o filles, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s'ha d'acreditar presentant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills o filles, s'hi ha d'adjuntar el llibre de família.
c) Les víctimes de violència de gènere, així com els fills o filles que en depenen, sempre que acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció. Aquesta condició s'ha d'acreditar presentant qualsevol dels documents que preveu la normativa vigent. En el cas dels fills o filles dependents, també s'ha de presentar el llibre de família.
d) Els membres de famílies nombroses, així com els membres de famílies monoparentals de categoria especial, sempre que la demanin al centre prestador del servei i acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció d'acord amb els documents que preveu la normativa vigent.
5. Tenen dret a una bonificació del 50 % de la taxa els membres de famílies monoparentals de categoria general, sempre que la demanin al centre prestador del servei i acreditin documentalment la seva situació en el moment de la inscripció d'acord amb els documents que preveu la normativa vigent.
6. Tenen dret a la devolució de la taxa pagada per la inscripció a les proves d'accés únicament les persones que es vegin afectades per la supressió de les proves com a conseqüència d'una decisió de l'Administració educativa, si sol·liciten la devolució.
Article 6
Formalització de la sol·licitud d'inscripció telemàtica per fer les proves i documentació acreditativa que s'ha de presentar telemàticament per l'exempció o bonificació del pagament de la taxa
1. La sol·licitud d'inscripció s'ha de formalitzar telemàticament mitjançant l'imprès que figura a l'annex 5, que es descarregarà de la pàgina web del propi centre o de la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, i se remetrà junt a la documentació requerida als correus electrònics dels centres detallats a l'article 4 d'aquestes instruccions. En aquesta sol·licitud s'han d'indicar les exempcions de realitzar alguna part o la totalitat de les proves.
2. Per acreditar el requisit d'edat s'ha de presentar el document oficial d'identificació.
3. Per acreditar el pagament de la taxa corresponent s'ha de presentar el model de document d'ingrés 046. El codi del concepte per aquestes taxes és el P40.
4. Documentació que s'ha de presentar telemàticament al centre per acreditar el dret a l'exempció o a la bonificació de la taxa d'inscripció:
a) Les persones en situació legal de desocupació han de presentar un informe emès pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) en què consti el període ininterromput en què es troben inscrites en situació de desocupació.
b) Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 % han de presentar el certificat que acredita el tipus i el grau de discapacitat que tenen, expedit per un organisme oficial competent en matèria d'afers socials.
c) Les persones que acreditin ser membres d'una família nombrosa han de presentar el títol o el certificat expedit a l'efecte per l'òrgan competent, d'acord amb el que preveu la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses.
d) Els membres de famílies monoparentals han de presentar un document oficial en el qual ha de constar que la pàtria potestat recau només en un dels progenitors o el llibre de família, o un certificat de naixement, en el qual ha de figurar un sol progenitor o progenitora.
e) Els membres d'unitats familiars que percebin la renda mínima d'inserció han de presentar un certificat d'ingressos de la renda mínima d'inserció expedit per l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS), el Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d'Eivissa o el Consell Insular de Formentera. En el cas de ser el cònjuge o un fill o filla del beneficiari, també s'ha de presentar el llibre de família.
f) Els membres d'unitats familiars que percebin la renda social garantida han de presentar un certificat d'ingressos de la renda social garantida expedit pel Servei de Renda Social Garantida de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. En el cas de ser el cònjuge o un fill o filla del beneficiari, també s'ha de presentar el llibre de família.
g) Els membres d'unitats familiars que percebin el subsidi de desocupació han de presentar un certificat que acrediti aquesta situació emès pel Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE). En el cas de ser el cònjuge o un fill o filla del beneficiari, també s'ha de presentar el llibre de família.
h) Les persones subjectes a mesures privatives de llibertat i els joves tutelats i extutelats en vies d'emancipació han de presentar la resolució judicial que determina la seva situació.
i) Els joves en situació d'acolliment han de presentar la resolució judicial o administrativa d'acolliment, o, si no hi ha cap resolució, un certificat emès per l'entitat corresponent: l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS), el Servei Insular de Família del Departament de Benestar Social i Joventut del Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d'Eivissa o el Consell Insular de Formentera.
j) Les persones que hagin estat víctimes d'actes terroristes han de presentar algun dels documents següents:
- Un certificat que acrediti la persona sol·licitant com a víctima d'un acte terrorista o com a familiar d'una víctima d'un acte terrorista, emès pel Ministeri de l'Interior a nom de la persona sol·licitant.
- Una resolució prèvia d'indemnització per acte terrorista. En el cas de ser el cònjuge o un fill o filla del beneficiari, també s'ha de presentar el llibre de família.
- Un títol del Reial Orde de Reconeixement Civil a les Víctimes del Terrorisme. En el cas de ser el cònjuge o un fill o filla del beneficiari, també s'ha de presentar el llibre de família.
k) Les persones que hagin estat víctimes de violència de gènere han de presentar algun dels documents següents:
- Una ordre de protecció a favor de la víctima.
- Una sentència condemnatòria.
- Un informe del Ministeri Fiscal que indiqui l'existència d'indicis que la demandant és víctima de violència de gènere, fins que es dicti l'ordre de protecció.
- Una resolució judicial amb la qual s'hagin acordat mesures cautelars per a la protecció de la víctima.
- Un informe de l'administració competent en matèria de serveis socials o de la casa d'acolliment, o bé un informe de l'Institut Balear de la Dona.
- En el cas de ser fill o filla dependent de la víctima, també s'ha de presentar el llibre de família.
Article 7
Motius d'exempció de les proves d'accés i documentació acreditativa que s'ha de presentar telemàticament
1. Les persones que compleixin determinats requisits que els permetin estar exemptes de fer alguna part de la prova han de presentar telemàticament la documentació acreditativa al centre on formalitzin la inscripció.
Les situacions que eximeixen de fer tota la prova o una part de la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny són les que s'estableixen en l'annex 5 (grau mitjà) i en l'annex 6 (grau superior) del Decret 15/2019. Aquestes situacions es detallen a continuació:
- Poden quedar exemptes de fer la part general de la prova d'accés als cicles de grau mitjà i de grau superior les persones que hagin superat la prova d'accés a la universitat per a més grans de 25 anys, si ho sol·liciten.
- Estan exemptes de fer la part específica de la prova d'accés als cicles de grau mitjà les persones que acreditin tenir una experiència laboral d'almenys un any relacionada directament amb les competències professionals del cicle formatiu al qual es vol accedir. Aquesta experiència laboral s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de l'empresa on s'hagi adquirit l'experiència laboral, en què ha de constar expressament la durada del contracte, l'activitat exercida i el període de temps en què s'ha fet l'activitat. En el cas de treballadors per compte propi, s'ha d'acreditar per mitjà d'un certificat d'alta en el cens d'obligats tributaris. En ambdós casos, també s'ha de presentar un certificat de vida laboral.
- Estan exemptes de fer la part específica de la prova d'accés als cicles de grau superior les persones que acreditin tenir una experiència laboral d'almenys un any relacionada directament amb les competències professionals del cicle formatiu de grau superior d'arts plàstiques i disseny al qual es vol accedir. Aquesta experiència laboral s'ha d'acreditar amb un certificat d'empresa, en què ha de constar expressament la durada del contracte, l'activitat desenvolupada i el període de temps en què s'ha fet l'activitat. En el cas dels treballadors autònoms, s'ha d'acreditar mitjançant un certificat d'alta en el cens d'obligats tributaris. En ambdós casos, també s'ha de presentar un certificat de vida laboral.
- Estan exemptes de fer la prova específica d'accés al grau mitjà dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny les persones que acreditin que compleixen algun dels requisits següents:
- Les persones que tenguin un títol de tècnic o de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny d'una família professional relacionada amb els ensenyaments que es volen cursar.
- Les persones que hagin superat els cursos comuns d'arts aplicades i oficis artístics dels plans d'estudis establerts pel Decret 2127/1963, de 24 de juliol; els establerts amb caràcter experimental a l'empara del Reial decret 799/1984, de 28 de març, sobre regulació d'experiències a centres d'ensenyaments artístics, o els establerts pel Reial decret 942/1986, de 9 de maig, pel qual s'estableixen normes generals per a la realització d'experimentacions educatives a centres docents.
- En tot cas, estan exemptes de fer la prova específica d'accés als cicles formatius de grau mitjà les persones que tenguin alguna de les titulacions següents, o un títol declarat equivalent:
a) El títol de batxiller de la modalitat d'arts, o de batxillerat artístic experimental.
b) El títol superior d'Arts Plàstiques o el títol superior de Disseny, de les diferents especialitats, o un títol declarat equivalent.
c) El títol superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals, de les diferents especialitats.
d) La llicenciatura en Belles Arts.
e) El títol d'Arquitectura.
f) El títol d'enginyeria tècnica en Disseny Industrial.
La persona interessada ha de sol·licitar telemàticament l'exempció al centre on vol cursar els estudis i ha de presentar telemàticament la documentació justificativa, llevat que aquesta documentació estigui inclosa en el Catàleg de simplificació documental de l'Administració pública de la CAIB i la persona interessada doni el consentiment perquè l'Administració faci la consulta pertinent.
- Estan exemptes de fer la prova específica d'accés al grau superior dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny les persones que acreditin que compleixen algun dels requisits següents:
- Les persones que tenguin un títol de tècnic superior d'arts plàstiques i disseny d'una família professional relacionada amb els ensenyaments que es volen cursar, o un títol declarat equivalent.
- En tot cas, estan exemptes de fer la prova específica d'accés als cicles formatius de grau superior les persones que tenguin alguna de les titulacions següents, o un títol declarat equivalent:
a) El títol de batxiller de la modalitat d'arts, o de batxillerat artístic experimental.
b) El títol superior d'Arts Plàstiques o el títol superior de Disseny, de les diferents especialitats, o un títol declarat equivalent.
c) El títol superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals, de les diferents especialitats.
d) La llicenciatura en Belles Arts.
e) El títol d'Arquitectura.
f) El títol d'enginyeria tècnica en Disseny Industrial.
La persona interessada ha de sol·licitar telemàticament l'exempció al centre on vol cursar els estudis i ha de presentar telemàticament la documentació justificativa, llevat que aquesta documentació estigui inclosa en el Catàleg de simplificació documental de l'Administració pública de la CAIB i la persona interessada doni el consentiment perquè l'Administració faci la consulta pertinent.
2. Si se sol·licita l'exempció de l'exercici de Llengua Catalana i Literatura de la part general de la prova d'accés per raó de residència temporal a les Illes Balears o per altres motius recollits en l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de 8 de març de 2018 (BOIB núm. 38, de 27 de març), s'ha de presentar telemàticament al centre educatiu, dins el termini d'inscripció, a més de la sol·licitud, la documentació indicada a l'article 10 de la normativa esmentada.
3. Les persones que sol·licitin l'adaptació de les condicions en què s'ha de desenvolupar la prova perquè poden acreditar que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d'aprenentatge (dislèxia, disortografia, disgrafia, discalcúlia, etc.) han de presentar telemàticament algun dels documents següents en el moment de la inscripció:
- Un certificat oficial que acrediti el tipus i el grau de discapacitat que tenen, emès per un organisme oficial competent en matèria d'afers socials.
- Un dictamen d'escolarització emès pel departament d'orientació o pels equips d'orientació educativa i psicopedagògica, amb el vistiplau del Departament d'Inspecció Educativa.
- Un informe, emès el present curs escolar o el curs passat pel departament d'orientació o pels equips d'orientació educativa i psicopedagògica, sobre les dificultats específiques d'aprenentatge que tenen.
El centre educatiu ha de requerir a la persona interessada la documentació justificativa que manqui abans de la publicació de les llistes provisionals de persones admeses.
En cas que la persona interessada no aporti la documentació requerida abans de la publicació de les llistes definitives de persones admeses, es considerarà que desisteix de la petició.
Article 8
Admissió per fer la prova
Cada centre educatiu ha de comprovar, amb la documentació rebuda, que les persones que sol·liciten fer la prova tenen l'edat requerida i que compleixen la resta de condicions que permeten fer-la.
Article 9
Llista provisional de persones admeses i excloses de la prova
1. La llista provisional de persones admeses i de persones excloses de fer la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior s'ha de publicar (seguint les orientacions sobre protecció de dades personals i drets digitals de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades) al tauler d'anuncis i a la pàgina web del centre educatiu on s'ha presentat la sol·licitud, el dia previst en el calendari que figura en l'annex 1 d'aquesta Resolució: dia 4 de setembre (publicació de les llistes provisionals d'aspirants admesos a la prova general, i a la prova específica per als aspirants amb requisits acadèmics).
2. A la llista provisional s'hi han de fer constar les exempcions.
3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat l'exempció de fer l'exercici de llengua catalana i literatura i no puguin presentar la documentació corresponent abans de la publicació de la llista provisional de persones admeses, s'ha de fer constar «exempció condicionada» a la llista provisional.
Article 10
Termini de reclamacions contra les llistes provisionals de persones admeses i excloses de la prova d'accés
Les reclamacions contra la llista provisional de persones admeses i de persones excloses de fer la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior es poden presentar de manera telemàtica als correus electrònics indicats a l'article 4 d'aquestes instruccions davant el director del centre educatiu on s'ha presentat la sol·licitud els dies que s'indica en el calendari de l'annex 1 d'aquesta Resolució: dia 4 i dia 7 de setembre (reclamacions contra les llistes provisionals d'aspirants admesos a la prova general, i a la prova específica per als aspirants amb requisits acadèmics).
Article 11
Llista definitiva de les persones admeses a la prova
1. La data de publicació de les llistes definitives de les persones admeses per fer la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny, que s'han de publicar (seguint les orientacions sobre protecció de dades personals i drets digitals de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades) al tauler d'anuncis i a la pàgina web del centre que fa la prova, és dia 9 de setembre (reclamaciones contra las listas provisionales de aspirantes admitidos a la prueba general, y a la prueba específica para los aspirantes con requisitos académicos).
2. A la llista definitiva s'hi han de fer constar les exempcions de fer alguna part de la prova que té cada aspirant i s'hi ha d'indicar si les exempcions són condicionades o definitives.
3. En el cas de les persones que hagin sol·licitat l'exempció de fer l'exercici de llengua catalana i literatura i no puguin presentar la documentació corresponent fins al dia de la prova general, s'ha de fer constar «exempció condicionada» a la llista definitiva.
4. Contra la llista definitiva es pot presentar un recurs de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà del dia de la publicació.
Article 12
Comunicació de les dades d'inscripció a la prova
1. L'endemà de la finalització dels terminis d'inscripció, els centres han de fer arribar al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres la llista de les persones que sol·liciten una adaptació de les condicions en què han de fer la prova perquè poden acreditar que tenen necessitats educatives especials o dificultats específiques d'aprenentatge. També han de trametre, per via electrònica, una còpia de les sol·licituds i la documentació que s'adjunta a la sol·licitud d'aquestes persones.
2. Els centres també han de fer arribar, via telemàtica, al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres les llistes definitives de les persones admeses i excloses el mateix dia en què es publiquin.
Article 13
Dates i horaris de les proves
1. Les proves es realitzaran de manera presencial als centres, sempre que la normativa sanitària ocasionada pel COVID-19 ho permeti.
2. Les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior s'han de fer els dies i les hores que s'indiquen a continuació:
- Dia 10 de setembre a les 9 h: prova general.
- Dia 17 de setembre a les 16 h: prova específica.
3. L'horari i l'ordre de desenvolupament dels exercicis s'han de publicar al tauler d'anuncis i a la pàgina web dels centres que fan la prova amb una antelació mínima de 48 hores respecte de l'inici dels exercicis. L'horari i l'ordre són els següents:
a) Proves d'accés als cicles formatius de grau mitjà:
Prova general (dia 10 de setembre):
- 09.00 h: inici de la prova amb l'exercici de llengua catalana i literatura (durada màxima d'una hora).
- 10.00 h: exercici de llengua castellana i literatura (durada màxima d'una hora).
- 11.00 h: exercici de llengua anglesa (durada màxima d'una hora).
- 12.30 h: exercici amb continguts tecnicocientífics (durada màxima d'una hora).
- 13.30 h: exercici amb continguts socioculturals (durada màxima d'una hora).
Prova específica (dia 17 de setembre):
- 16.00 h: exercici escrit a partir d'un text o document gràfic (durada màxima de dues hores).
- 18.15 h: exercici de dibuixos o esbossos a partir d'un tema, un dels quals es realitzarà en color (durada màxima de dues hores).
b) Proves d'accés als cicles formatius de grau superior:
Prova general (dia 10 de setembre):
- 09.00 h: inici de la prova amb l'exercici d'història d'Espanya (durada màxima d'una hora).
- 0.00 h: exercici de llengua catalana i literatura (durada màxima d'una hora).
- 11.15 h: exercici de llengua castellana i literatura (durada màxima d'una hora).
- 12.15 h: exercici de llengua anglesa (durada màxima d'una hora).
Prova específica (dia 17 de setembre):
- 16.00 h: exercici d'anàlisi de qüestions sobre història de l'art a partir d'un text o document gràfic (durada màxima d'una hora).
- 7.00 h: exercici de realització de quatre esbossos a mà alçada a partir d'un model, tres amb llapis i un en color (durada màxima d'una hora).
- 18.00 h: exercici de realització d'una proposta gràfica a partir d'una imatge o tema donats (durada màxima d'una hora).
4. S'ha de trametre una còpia compulsada de l'acta de constitució del tribunal avaluador, i de totes les actes de les reunions que realitzi aquest tribunal, al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, abans del 24 de setembre de 2020.
Article 14
Publicació de la relació d'estris per fer la prova
La relació d'estris, en el cas que siguin necessaris per fer la prova, s'ha de publicar al tauler d'anuncis i a la pàgina web dels centres on es duguin a terme les proves el mateix dia que es publiquin l'horari i l'ordre de desenvolupament de les proves.
Article 15
Verificació de la identitat dels aspirants
Els membres del tribunal avaluador han de verificar la identitat dels aspirants en algun moment de la prova.
Article 16
Incidències
1. Quan hi hagi causes justificades que alterin o impedeixin a algun aspirant la realització de la prova, el tribunal avaluador ho ha de comunicar al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, que les ha de resoldre d'acord amb el que consideri que és procedent.
2. Aquestes incidències s'han de fer constar a l'acta d'avaluació de la prova.
Article 17
Tribunal avaluador de les proves
1. Mitjançant una resolució de dia 23 de març de 2020 el director general de Planificació, Ordenació i Centres va nomenar els membres de cada un dels tres tribunals avaluadors de les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i grau superior, segons la proposta del director del centre tramesa via electrònica dins el terminis establerts al punt 1 de l'article 17 de l'annex 2 de la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de dia 3 de març per la qual s'estableix el calendari del procés d'admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021 i es convoquen les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny, publicada al BOIB núm. 31 de 12 de març de 2020.
2. Les funcions dels tribunals avaluadors de les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i grau superior són les següents:
a) Comprovar la identitat dels aspirants.
b) Actuar en el lloc, la data, l'hora i els termes prevists en la convocatòria.
c) Resoldre les reclamacions presentades pels aspirants al procés, així com resoldre les incidències que es derivin de l'organització i la realització de les proves.
d) Elaborar les proves, corregir i qualificar els exercicis, i coordinar els criteris d'avaluació. Estendre les actes d'avaluació.
e) Resoldre les reclamacions que s'hagin presentat sobre les qualificacions i l'avaluació.
f) Dur a terme qualsevol altra funció que els pugui assignar la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
3. La composició dels tribunals avaluadors de les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i superior, regulada pel Decret 15/2019, és la següent:
a) President: el director o la directora del centre.
b) Vocals: quatre, com a mínim, designats pel director o la directora del centre entre els professors, si és possible amb destinació definitiva al centre.
c) Personal assessor: el que el president consideri necessari.
d) Secretari: ha d'actuar com a secretari del tribunal avaluador el vocal designat a aquest efecte en l'acta de constitució del tribunal.
4. Les persones nomenades com a vocals o assessors del tribunal avaluador han de tenir atribució docent en educació secundària de les especialitats corresponents o experiència docent en l'especialitat.
Article 18
Expedients de les persones inscrites
Els centres educatius han de posar a disposició dels tribunals avaluadors la documentació presentada per les persones inscrites a les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior.
Article 19
Correcció i qualificació de les proves
1. Un cop acabada cada prova o part (general i específica), cada tribunal avaluador ha de corregir cadascun dels exercicis que componen la prova i n'ha de calcular la nota mitjana d'acord amb l'annex 5 (grau mitjà) o l'annex 6 (grau superior) del Decret 15/2019.
2. Primera part o part general de la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà:
- Aquesta primera part o part general de la prova és eliminatòria. Les persones aspirants que superin aquesta primera part de la prova han de fer, amb posterioritat, la segona part o part específica de la prova.
- El tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels cinc exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una puntuació igual o superior a tres per poder calcular la mitjana aritmètica dels exercicis.
- La qualificació final de la part general de la prova d'accés serà la mitjana aritmètica dels cinc exercicis que la componen, amb dos decimals.
3. Segona part o part específica de la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà:
- El tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels dos exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una qualificació final igual o superior a cinc per superar-los.
- La qualificació final de la part específica s'obtindrà calculant la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que la componen.
- No es calcularà la mitjana aritmètica de la prova quan en algun exercici la persona aspirant hagi obtingut una puntuació inferior a tres punts.
- Les persones aspirants que no es presentin a algun dels exercicis de la prova figuraran en l'acta amb l'expressió «NP».
- Si una persona aspirant inscrita no fa cap dels exercicis, la seva qualificació final es consignarà amb l'expressió «NP».
4. La qualificació final de la prova d'accés als cicles formatius de grau mitjà per a les persones aspirants sense requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica de les dues parts (la general i l'específica). S'ha d'expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
5. Primera part o part general de la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau superior:
- Aquesta primera part o part general de la prova és eliminatòria. Les persones aspirants que superin aquesta primera part de la prova han de fer, amb posterioritat, la segona part o part específica de la prova.
- Respecte a la puntuació dels quatre exercicis que componen la part general, el tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una puntuació igual o superior a tres per poder calcular la mitjana aritmètica dels exercicis.
- La qualificació final de la part general de la prova d'accés serà la mitjana aritmètica dels quatre exercicis que la componen, amb dos decimals.
6. Segona part o part específica de la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau superior:
- El tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una qualificació final igual o superior a cinc per superar-los.
- La qualificació final de la part específica s'obtindrà calculant la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que la componen.
- No es calcularà la mitjana aritmètica de la prova quan en algun exercici la persona aspirant hagi obtingut una puntuació inferior a tres punts.
- Les persones aspirants que no es presentin a algun dels exercicis de la prova figuraran en l'acta amb l'expressió «NP».
- Si una persona aspirant inscrita no fa cap dels exercicis, la seva qualificació final es consignarà amb l'expressió «NP».
7. La qualificació final de la prova d'accés als cicles formatius de grau superior per a les persones aspirants sense requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica de les dues parts (la general i l'específica). S'ha d'expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
8. El centre ha de custodiar els exercicis fets per les persones aspirants durant un període de quatre mesos comptadors des del dia en què es publiqui la llista definitiva dels resultats de les proves.
Article 20
Contingut de les actes d'avaluació de les
El contingut de les actes d'avaluació de les proves ha de ser el següent:
a) Llinatges i nom de les persones aspirants.
b) Número del document oficial d'identificació de les persones aspirants.
c) Exercicis i qualificacions de cada part de les proves.
d) Qualificació o nota final.
Article 21
Procediment amb les actes d'avaluació
1. Cada tribunal avaluador ha d'estendre una acta d'avaluació dels resultats dels exercicis de les proves i tots els membres del tribunal l'han de signar.
2. Les actes originals s'han d'arxivar al mateix centre on s'han fet les proves d'accés.
3. S'ha de trametre una còpia compulsada d'aquestes actes al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, abans de dia 24 de setembre de 2020.
Article 22
Llistes provisionals dels resultats de les proves
Cada centre educatiu on s'han fet les proves d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior ha de publicar la llista provisional dels resultats de les proves al tauler d'anuncis i a la pàgina web del centre els dies establerts en el calendari de l'annex 1 d'aquesta Resolució:
- Dia 14 de setembre: publicació de les llistes provisionals dels resultats de la prova general.
- Dia 21 de setembre: publicació de les llistes provisionals dels resultats de la prova específica.
Article 23
Reclamacions via telemàtica contra els resultats de les llistes provisionals
1. Contra els resultats de les llistes provisionals de la part general i de la part específica de la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior, s'hi pot presentar una reclamació telemàtica davant el tribunal avaluador els dies establerts en l'annex 1 d'aquesta Resolució (mitjançant un correu electrònic a l'adreça electrònica del centre, que figura a l'article 4 de l'annex 2 d'aquesta resolució):
- Els dies 14 i 15 de setembre: reclamacions contra els resultats de la prova general.
- Els dies 21 i 22 de setembre: reclamacions contra els resultats de la prova específica.
2. La reclamació s'ha de presentar via telemàtica al centre on s'ha fet la prova.
3. El tribunal avaluador ha d'estudiar el contingut de la reclamació.
4. Les revisions de les reclamacions per part del tribunal avaluador s'han de fer els dies següents:
- Dia 16 de setembre: reclamacions contra els resultats de la prova general.
- Dia 22 de setembre: reclamacions contra els resultats de la prova específica.
5. El tribunal avaluador ha d'estendre acta de la sessió de resolució de les reclamacions presentades i n'ha de trametre una còpia compulsada al Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres, juntament amb una còpia compulsada de l'acta d'avaluació definitiva, abans de dia 24 de setembre de 2020.
6. Les persones que no estiguin conformes amb el resultat de la revisió del tribunal avaluador de les proves d'accés poden interposar un recurs d'alçada davant el director general de Planificació, Ordenació i Centres en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació de la llista definitiva amb els resultats.
Article 24
Llistes definitives de les persones que han superat les proves
Les llistes definitives de les persones que han aprovat les parts de la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i de grau superior s'han de publicar els dies que s'indiquen a continuació:
- Dia 16 de setembre: llista definitiva dels resultats de la prova general.
- Dia 22 de setembre: llista definitiva dels resultats de la prova específica.
S'ha de publicar (seguint les orientacions sobre protecció de dades personals i drets digitals de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades), la llista amb els resultats definitius de les proves d'accés al tauler d'anuncis i a la pàgina web de cada centre on s'ha fet la prova i a la web del Servei dels Ensenyaments de Règim Especial, de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
Article 25
Contingut del certificat que acredita que s'ha superat la prova
1. En el certificat que acredita que s'ha superat la prova d'accés hi ha de constar la informació següent:
a) Els llinatges i el nom de la persona aspirant.
b) El número del document oficial d'identificació de la persona aspirant.
c) La qualificació numèrica final de la prova d'accés.
d) La qualificació numèrica de la part general, si escau.
e) La qualificació numèrica de la part específica, si escau.
2. Aquest certificat també acredita la superació d'alguna part de la prova.
Article 26
Lliurament telemàtic dels certificats que acrediten la superació de la prova o d'una part de la prova
Les persones que hagin superat la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà o de grau superior, o alguna de les dues parts de la prova (la general o l'específica), poden sol·licitar telemàticament a l'adreça electrònica del centre on s'ha fet la prova (figura a l'article 4 d'aquestes instruccions), el certificat que ho acredita a partir del dia 23 de setembre de 2020. Serà lliurat telemàticament.
Article 27
Inscripció telemàtica al cicle formatiu
Les persones que hagin superat la prova d'accés als cicles de grau mitjà o als cicles de grau superior o les persones que estiguin exemptes totalment de fer la prova es poden inscriure telemàticament al cicle formatiu d'arts plàstiques i disseny que vulguin cursar en el termini establert en el calendari del procés d'admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021 i de les proves d'accés per a l'any 2020 (annex 1 d'aquesta Resolució). La inscripció es pot fer únicament al centre on vulguin cursar aquests estudis.
Article 28
Validesa de les proves d'accés
La superació de la part general de la prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà o de grau superior té efectes i validesa indefinida per a posteriors convocatòries.
La superació de la part específica de la prova d'accés té validesa únicament per accedir al curs acadèmic per al qual es fa la prova.
La superació de la prova d'accés als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny té validesa a tot l'Estat espanyol i dona dret a fer la pertinent matrícula al cicle formatiu de grau mitjà o de grau superior al qual opti la persona interessada, sempre que hi hagi disponibilitat de places.
Article 29
Adjudicació de places
1. L'adjudicació de les places ha de seguir l'ordre que s'indica a continuació:
a) Exempts de fer la prova específica d'accés: reserva d'un 40 % de les places d'acord amb el que s'estableix en l'article 5 del Decret 15/2019. Aquestes places s'han d'adjudicar d'acord amb la puntuació obtinguda en el títol al·legat per a aquest accés.
b) Accés mitjançant la prova específica d'accés: reserva d'un 40 % de les places. Aquestes places s'han d'adjudicar d'acord amb l'ordre en què figuren les persones interessades en la llista amb les qualificacions d'aquesta prova, que és de més a menys puntuació.
c) Accés sense requisits acadèmics: reserva d'un 20 % de les places. Aquestes places s'han d'adjudicar d'acord amb l'ordre, de més a menys puntuació, en què figuren les persones interessades en la llista amb la qualificació final obtinguda, que és la mitjana aritmètica de les dues parts de la prova (la general i l'específica).
2. En el cas que quedin places vacants en alguns dels apartats anteriors, s'integraran en primer lloc a les places destinades a l'accés mitjançant la prova específica d'accés; en segon lloc, a les places destinades a l'accés sense requisits acadèmics, i en tercer lloc, a les places destinades a les persones exemptes de fer la prova específica d'accés.
3. Tant pel que fa a les persones exemptes de fer la prova específica d'accés com a l'accés mitjançant prova específica i l'accés sense requisits acadèmics, quan la demanda sigui superior a l'oferta del centre, els casos d'empat s'han de resoldre mitjançant un sorteig alfabètic.
4. El sorteig, que ha de ser públic, s'ha d'efectuar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i ha de determinar la combinació de lletres a partir de la qual s'ha de fer l'ordenació alfabètica corresponent. El resultat del sorteig s'ha de comunicar el mateix dia als centres perquè l'apliquin.
5. La llista provisional d'adjudicació de les places s'ha de publicar dia 22 de setembre de 2020
Article 30
Al·legacions a la llista d'admesos
1. Una vegada publicades les llistes provisionals en els procediments d'adjudicació de places, els aspirants no admesos disposen dels dies 22 i 23 de setembre de 2020 per presentar al·legacions via telemàtica davant el director o la directora del centre.
2. La directora o el director del centre ha de resoldre les al·legacions presentades dia 24 de setembre de 2020 i ha de publicar la llista definitiva d'admesos el mateix dia 24 de setembre de 2020.
3. Contra la llista definitiva d'admesos, s'hi pot interposar un recurs d'alçada davant el director general de Planificació, Ordenació i Centres. Aquest recurs exhaureix la via administrativa.
Article 31
Matriculació
1. Les persones que compleixin els requisits poden formalitzar telemàticament la matrícula al cicle formatiu de grau mitjà o de grau superior al qual hagin optat en primera o ulteriors opcions, segons el full de sol·licitud de matrícula que figura a l'annex 5.
2. La matrícula s'ha de formalitzar a través del sistema informàtic GestIB en els terminis establerts en el calendari del procés d'admissió i de matriculació als ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny per al curs 2020-2021 i de les proves d'accés per a l'any 2020 (annex 1 d'aquesta Resolució). Aquests terminis són els següents:
- Del 13 al 20 de juliol: matriculació telemàtica dels alumnes que tenen accés directe.
- Els dies 24 a 28 de setembre: matriculació dels alumnes que compleixen els requisits d'accés.
ANNEX 3
Prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà
1. Estructura
La prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà s'estructura en les parts que s'indiquen a continuació:
Una primera part o part general, per a les persones que no tenen els requisits acadèmics. Aquesta part consta dels exercicis següents:
a) Un exercici de llengua catalana i literatura, un de llengua castellana i literatura i un altre de llengua anglesa, en què els aspirants han de desenvolupar per escrit un comentari de text i han de contestar una sèrie de preguntes a partir del text.
En aquests exercicis es valoraran la competència lingüística i la maduresa de l'alumne en relació amb el currículum de l'educació secundària obligatòria.
b) Un exercici amb continguts tecnicocientífics i un altre amb continguts socioculturals, que han de consistir en el desenvolupament per escrit de qüestions referides a aquestes matèries.
En aquests exercicis es valoraran les capacitats matemàtiques, científiques, tècniques i socioculturals en relació amb el currículum de l'educació secundària obligatòria.
Aquesta primera part o part general de la prova d'accés és eliminatòria.
Les persones aspirants que superin aquesta primera part de la prova han de fer, amb posterioritat, la segona part o part específica de la prova d'accés, si no estan exemptes de fer-la.
Una segona part o part específica, que consta de dos exercicis:
a) Un exercici que ha de consistir en el desenvolupament per escrit de qüestions relatives al camp de les arts plàstiques a partir d'un text escrit i/o la documentació gràfica que es faciliti.
En aquest exercici es valoraran els coneixements artístics de l'alumne.
b) Un exercici en què s'han de fer dibuixos o esbossos a partir d'un tema, un dels quals ha de servir de base per a la realització posterior d'un dibuix en color.
En aquest exercici es valoraran aptituds com la creativitat, la destresa específica i la capacitat d'observació i percepció.
2. Qualificació de cada exercici
1. Respecte a la puntuació dels cinc exercicis que componen la part general, el tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una puntuació igual o superior a tres per poder calcular la mitjana aritmètica dels exercicis.
2. La qualificació final de la part general de la prova d'accés serà la mitjana aritmètica dels cinc exercicis que la componen, amb dos decimals.
3. Pel que fa a la part específica, el tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una qualificació final igual o superior a cinc per superar-los.
4. La qualificació final de la part específica s'obtindrà calculant la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que la componen.
5. No es calcularà la mitjana aritmètica de la prova quan en algun exercici l'aspirant hagi obtingut una puntuació inferior a tres punts.
3. Qualificació final
1. La qualificació final de la prova d'accés per a les persones aspirants sense requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica de les dues parts (la general i l'específica). S'ha d'expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
2. La qualificació final de la prova d'accés per a les persones amb requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que componen la part específica. S'ha d'expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
4. Durada de la prova
1. Cada un dels cinc exercicis que componen la part general de la prova ha de tenir una durada màxima d'una hora.
2. Cada un dels dos exercicis que componen la part específica de la prova ha de tenir una durada màxima de dues hores.
ANNEX 4
Prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau superior
1. Estructura
La prova d'accés als cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau superior s'estructura en les parts que s'indiquen a continuació:
Una primera part o part general, per a les persones que no tenen els requisits acadèmics. Aquesta part consta de quatre exercicis corresponents a les següents matèries troncals del batxillerat: Llengua Catalana i Literatura, Llengua Castellana i Literatura, Història d'Espanya i Primera Llengua Estrangera. En aquests exercicis els alumnes han de dur a terme el que s'especifica a continuació:
a) En el primer exercici, relatiu a la matèria d'Història d'Espanya, els alumnes han de fer un comentari de text.
b) En el segon exercici, sobre l'assignatura de Llengua Catalana i Literatura, els alumnes han de respondre preguntes relatives als coneixements de la llengua catalana i de la seva literatura.
c) En el tercer exercici, sobre l'assignatura de Llengua Castellana i Literatura, els alumnes han de respondre preguntes relatives als coneixements de la llengua castellana i de la seva literatura.
d) En el quart exercici, relatiu a la llengua anglesa, a partir d'un text escrit en anglès els alumnes han de fer tasques de comprensió lectora del text proposat i han d'escriure un text a partir d'una idea del text proporcionat.
Amb aquesta primera part de la prova de caràcter general, que és eliminatòria, s'ha de valorar el grau de maduresa de l'aspirant pel que fa a la correcta comprensió dels conceptes, la utilització del llenguatge i la capacitat d'anàlisi i de síntesi.
Les persones aspirants que superin aquesta primera part de la prova o part general han de fer, amb posterioritat, la segona part o part específica de la prova d'accés, si no estan exemptes de fer-la.
Una segona part o part específica, que consta de tres exercicis:
a) El primer exercici ha de consistir en l'anàlisi de les qüestions que es formulin sobre la història de l'art, a partir d'un text i/o documentació gràfica o audiovisual que es faciliti.
b) El segon exercici ha de consistir en la realització de quatre esbossos a mà alçada a partir d'un model, tres dels quals han de ser amb llapis i un en color.
c) El tercer exercici ha de consistir en la realització d'una proposta gràfica a partir d'una imatge o un tema donats pel tribunal.
En aquests exercicis es valorarà la sensibilitat artística, la creativitat i la capacitat per concretar les idees.
2. Qualificació de cada exercici
1. Respecte a la puntuació dels quatre exercicis que componen la part general, el tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una puntuació igual o superior a tres per poder calcular la mitjana aritmètica dels exercicis.
2. La qualificació final de la part general de la prova d'accés serà la mitjana aritmètica dels quatre exercicis que la componen, amb dos decimals.
3. Pel que fa a la part específica, el tribunal ha de qualificar numèricament cada un dels exercicis del zero al deu, amb un decimal, i és necessari obtenir una qualificació final igual o superior a cinc per superar-los.
4. La qualificació final de la part específica s'obtindrà calculant la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que la componen.
5. No es calcularà la mitjana aritmètica de la prova quan en algun exercici l'aspirant hagi obtingut una puntuació inferior a tres punts.
3. Qualificació final
1. La qualificació final de la prova d'accés per a les persones aspirants sense requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica de les dues parts (la general i l'específica). S'ha d'expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
2. La qualificació final de la prova d'accés per a les persones amb requisits acadèmics serà la mitjana aritmètica, amb dos decimals, de les puntuacions dels exercicis que componen la part específica. S'ha d'expressar en termes numèrics, utilitzant una escala del zero al deu amb dos decimals, i és necessari obtenir una qualificació igual o superior a cinc per superar-la.
4. Durada de la prova
1. Cada un dels quatre exercicis que componen la part general de la prova ha de tenir una durada màxima d'una hora.
2. Cada un dels tres exercicis que componen la part específica de la prova ha de tenir una durada màxima d'una hora.