Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 4535
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 4 de juny de 2020 per la qual s’aprova el Protocol per a la fase 3 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Amb motiu de la situació d'emergència sanitària provocada per la COVID-19, una crisi sanitària sense precedents i de magnitud enorme, el Govern de l'Estat va declarar mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 març, l'estat d'alarma per a tot el territori nacional. En aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció en l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que fos possible.

2. El Reial decret llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19, va establir la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.

3. A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprovà el Pla de Mesures Excepcionals per Limitar la Propagació i el Contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

4. L'estat d'alarma fou prorrogat pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, a continuació pel Reial decret 487/2020, de 10 d'abril, posteriorment pel Reial decret 514/2020, de 8 de maig, i novament pel Reial decret 537/2020, de 22 de maig.

5. El Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, aprovat pel Consell de Ministres en la sessió de 28 d'abril de 2020, preveu la desescalada de les mesures extraordinàries adoptades per fer front a la pandèmia de la COVID-19 i estableix quatre fases de desescalada: una fase zero o preliminar i tres fases de desescalada diferenciades en funció de les activitats permeses en cadascuna d'elles.

6. L'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig (BOE núm. 130, de 9 de maig), per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, fa una relació, en l'annex, de les unitats territorials de tot l'estat espanyol que entrarien en la fase 1. A les Illes Balears complirien amb els indicadors marcats pel Ministeri de Sanitat les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa. L'illa de Formentera ja havia entrat en la fase 1 el 4 de maig.

7. L'Ordre SND/414/2020, de 16 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 2 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat va establir que el 18 de maig Formentera entrava en la fase 2.

8. El Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, estableix, en l'article setè, la flexibilització de les mesures en l'àmbit educatiu no universitari i de la formació i determina que durant el període de vigència de la pròrroga, i en el cas que s'acordi la progressió a fase 2 o posterior en un determinat àmbit territorial, les administracions educatives podran disposar la flexibilització de les mesures de contenció i la represa de les activitats presencials en l'àmbit educatiu no universitari i de la formació, i els correspondrà així mateix l'execució d'aquestes mesures. Durant aquest període es poden mantenir les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que sigui possible i encara que no fos aquesta la modalitat de prestació educativa establerta com a forma específica d'ensenyament en els centres.

9. L'Ordre SND/440/2020, de 23 de maig, per la qual es modifiquen diverses ordres per a una millor gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 en aplicació de el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, modifica l'Ordre SND/414/2020, de 16 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 2 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat i determinà que les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa s'inclourien en la fase 2 a partir de l'25 de maig.

10. Una resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 25 de maig de 2020 (BOIB núm. 95, de 22 de maig) aprovà el Protocol per a la fase 2 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

11. L'Ordre SND/458/2020, de 30 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, determinà, en l'annex, que Formentera entrava a la fase 3 l'1 de juny.

12. Per tant, es continua amb la reducció gradual de les mesures extraordinàries establertes per l'estat d'alarma, per possibilitar una recuperació progressiva i segura de les activitats presencials en funció de les fases establertes en el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat, del Ministeri de Sanitat.

13. En data 2 de juny de 2020, el director general de Planificació, Ordenació i Centres ha elevat al conseller d'Educació, Universitat i Recerca una proposta d'aprovació del Protocol per a la fase 3 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1.  El Reial decret 463/2020, de 14 març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març).

2. El Decret llei 7/2020, de 8 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents en l'àmbit de l'educació per fer front als efectes de l'emergència sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 77, de 9 de maig).

3. L'Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional, establertes després de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 1 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOE núm. 130, de 9 de maig).

4. L'Ordre SND/414/2020, de 16 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de la declaració de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 2 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOE núm. 138, de 16 de maig).

5. El Reial decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es prorroga l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 (BOE núm. 145, de 23 de maig).

6. L'Ordre SND/440/2020, de 23 de maig, per la qual es modifiquen diverses ordres per a una millor gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 en aplicació de el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOE núm.145, de 23 de maig).

7. La Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 25 de maig de 2020 per la qual s'aprova el Protocol per a la fase 2 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 92, de 25 de maig).

8. L'Ordre SND/458/2020, de 30 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d'àmbit nacional establertes després de l'estat d'alarma en aplicació de la fase 3 del Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat (BOE núm. 153, de 30 de maig).

9. El Decret 58/2019, de 26 de juliol, de modificació del Decret 60/2008, de 2 de maig, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 103, de 27 de juliol de 2019).

10. La Llei 3/2003,de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).

Per tot això, d'acord amb la proposta formulada per la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres amb data 3 de juny de 2020, dict la següent

Resolució

1. Aprovar el Protocol per a la fase 3 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears (annex I) amb els documents que el complementen:

    • Les pautes per al correcte ús de material de protecció individual en relació amb l'alerta per COVID-19, del Servei de Prevenció de Riscs Laborals del Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (annex II).

    • Les mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears, del Servei de Prevenció de Riscs Laborals del Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la Conselleria de Salut i Consum (annex III).

    • Les pautes de neteja i desinfecció de superfícies i espais dels centres educatius enfront de la COVID-19, del Servei de Prevenció de Riscs Laborals del Personal Docent de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (annex IV).

    • El Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l'alumnat dels centres educatius, de la Conselleria de Salut i Consum (annex V).

    • El Protocol d'actuació davant la detecció de qualsevol símptoma compatible amb COVID-19 entre els professionals adults dels centres educatius, del Servei de Prevenció de Riscs Laborals de la CAIB, el Servei de Prevenció de Riscs Laborals del Personal Docent i la Conselleria de Salut i Consum (annex VI).

    • El qüestionari de salut d'incorporació de les persones treballadores (annex VII).

  1. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè comenci a produir efectes a partir de la data de publicació.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3 /2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 4 de juny de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March i Cerdà

 

ANNEX I Protocol per a la fase 3 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears

Marc general

El retorn a les activitats presencials als centres educatius ha de complir amb quatre objectius primordials:

  1. Planificar el retorn progressiu i seqüencial amb garanties sanitàries en relació amb la COVID-19. 

  2. Incidir en el treball organitzatiu dels centres per preparar el retorn i per a la coordinació pedagògica del període de reobertura. 

  3. Organitzar l'acollida i garantir l'acompanyament tutorial i emocional de l'alumnat. 

  4. Refer el vincle educatiu i acadèmic per concentrar-se en activitats estratègiques i fonamentals d'aprenentatge sota un format d'activitats presencials puntuals i ensenyament en línia.

Tal com estableix el segon paràgraf de l'article 2 de l'Ordre SND/399/2020 la reincorporació dels treballadors restarà limitada a aquells que no presentin símptomes o no estiguin en situació de quarantena o aïllament domiciliari.

1. Procés d'escolarització d'alumnes o altres processos que requereixin la presència de persones externes als centres durant la fase 3

  • Qualsevol tràmit administratiu es durà a terme de manera telemàtica sempre que sigui possible.

  • En el període de retorn limitat, s'han d'aplicar les mesures de distanciament social, d'higiene i de protecció individual incloses en el document Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears (annex III).

  • Tots els centres de treball disposaran del material necessari per garantir la protecció individual i col·lectiva, seguint les indicacions del document Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears (annex III).

  • Es donarà suport amb cita prèvia als usuaris que tenen problemes per dur a terme de manera telemàtica la realització dels tràmits d'escolarització i d'altres processos administratius, amb les mesures de distanciament individual i col·lectiu, d'higiene i de protecció corresponents a aquesta fase.

2. Activitats educatives de caràcter presencial als centres educatius

  • Es donarà continuïtat a les mesures posades en marxa a la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 25 de maig de 2020 per la qual s'aprova el Protocol per a la fase 2 del procés de desescalada progressiva per als centres educatius no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 92, de 25 de maig).

  • En l'educació infantil de segon cicle, l'educació primària, l'educació especial, l'ESO, el batxillerat, l'FP, l'educació de persones adultes i als ensenyaments de règim especial, es duran a terme activitats adreçades a l'alumnat, amb les mesures de protecció establertes als annexos d'aquesta Resolució, fins a la finalització del curs 2019-2020, per part dels diferents professionals i especialistes dels centres educatius.

  • Els alumnes vulnerables a la COVID-19 podran acudir voluntàriament al centre durant aquesta fase per dur a terme tutories presencials o activitats de reforç, sempre que la seva condició clínica estigui controlada i els permeti l'assistència, mantenint les mesures de protecció de manera rigorosa i seguint les indicacions prescrites pel seu equip sanitari.

  • També es tindrà en compte que alguns alumnes durant el confinament s'han trobat amb situacions difícils, problemes greus de convivència, situacions de maltractament, aïllament social, escletxa digital, entre d'altres, i, per tant, s'hauran de coordinar aquests casos amb els serveis socials respectius.

  • A partir de l'entrada en vigor d'aquesta Resolució, els centres educatius no universitaris situats en qualsevol de les illes que hagi accedit a la fase 3 mantindran obertes les seves instal·lacions almenys entre les 9.00 i les 13.00 hores (en torn de matí) i entre les 15.00 i les 19.00 (en torn d'horabaixa), i duran a terme les activitats presencials següents:

a)Tutories d'orientació o de matèria i activitats de reforç per a l'alumnat de qualsevol curs dels nivells de segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat, formació professional, ensenyaments de persones adultes i ensenyaments de règim especial, amb cita prèvia, individuals o en grups d'un màxim de deu alumnes en el segon cicle d'educació infantil, i de quinze alumnes en els altres nivells educatius, sempre que es pugui mantenir la capacitat de 4 m2 per alumne.

Podran sol·licitar les tutories o les activitats de reforç a la direcció del centre alumnes, famílies i professors.

  1. b) Intervenció, orientació i suport a l'alumnat amb NESE i d'altres que hagin patit una situació d'especial dificultat (problemes greus de convivència, desregulació emocional, situacions de maltractament, aïllament social, escletxa digital...) a tots els centres educatius, durant el període de suspensió de les activitats presencials, amb cita prèvia, individual o en grups d'un màxim de cinc alumnes, per part dels tutors o dels diferents professionals de suport del centre (inclosos TISOC, fisioterapeutes i ATE).

Es duran a terme aquestes intervencions a totes les etapes, nivells i modalitats educatives, a petició de les famílies o dels professors i equips directius dels centres quan es constati una situació de vulnerabilitat que ho faci aconsellable.

  1. c) Obertura dels centres públics de 0-3 anys, que reprendran les activitats educatives presencials, amb les ràtios màximes que s'indiquen a continuació i aplicant els protocols sanitaris que s'estableixen en els annexos d'aquesta Resolució. Les ràtios màximes per grup, sempre que es pugui mantenir la capacitat de 4 m2 per alumne, seran:

      • 0-1: 4 nadons.

      • 1-2: 6 infants.

      • 2-3: 9 infants.

      • Aules mixtes: 50 % de la ràtio abans de l'estat d'alarma, segons la taula del Decret 58/2019.

  • Els centres 0-3 privats o de titularitat municipal o dels consells insulars, podran obrir per decisió dels seus titulars, en les mateixes condicions assenyalades en el punt anterior.

  • En aquests centres, en cas d'haver-hi més sol·licituds que la ràtio permesa, els titulars dels centres establiran els criteris per a la incorporació de l'alumnat, sempre donant preferència a les famílies amb dificultats de conciliació, amb vulnerabilitat socioeconòmica i en situacions de protecció del menor.

  • Els centres que imparteixen formació professional podran realitzar de manera presencial entre el 15 i el 30 de juny les proves lliures per a l'obtenció dels títols de tècnic o de tècnic superior de formació professional. S'aplicaran els protocols sanitaris que s'estableixen en els annexos d'aquesta Resolució.

  • Els centres d'educació de persones adultes (CEPA) podran realitzar de manera presencial les proves de competències clau del SOIB els dies 16 i 17 de juny. S'aplicaran els protocols sanitaris que s'estableixen en els annexos d'aquesta Resolució.

  • La direcció dels centres organitzarà l'horari de les activitats presencials i determinarà el professorat que ha d'acudir als centres, amb una antelació mínima de 24 h (48 h en el cas del professorat resident en una illa diferent a la de destinació), en els dies i hores que s'estableixin, per a la realització de les tasques indicades en els punts anteriors. La incorporació del professorat vulnerable a la COVID-19 s'atendrà a l'establert en l'annex VI.

  • El professorat acudirà al centre per dur a terme activitats presencials amb l'alumnat, haurà d'estar informat dels espais que podrà utilitzar amb l'alumnat i seguirà les pautes marcades per la direcció del centre d'acord amb les mesures establertes en els annexos.

  • Tots els centres disposaran de gel hidroalcohòlic i es proporcionarà a tot el personal i a l'alumnat material de protecció individual.

  • En cas d'alumnat o personal del centre que durant la jornada escolar presenti un problema de salut compatible amb infecció per SARS-CoV-2, se seguiran els protocols especificats en els documents Protocol d'actuació davant la detecció de símptomes compatibles amb COVID-19 entre l'alumnat dels centres educatius (annex V, referent a l'alumnat) i Protocol d'actuació davant la detecció de qualsevol símptoma compatible amb COVID-19 entre els professionals adults dels centres educatius (annex VI, referent al personal del centre).

  • En general, es vigilarà des dels centres educatius l'estat de salut de l'alumnat, així com les possibles situacions d'absentisme o altres problemàtiques sociofamiliars, en coordinació amb el centre de salut de referència, CoorEducaSalut i CoorEducaSalutMental, les famílies, i els serveis socials.

  • En el cas del primer cicle d'educació infantil, els centres hauran d'assessorar les famílies i orientar-les amb possibles activitats i suport, tal i com han fet durant les fases anteriors.

  • S'hauran d'evitar les aglomeracions. Les visites de pares, mares o altres persones a les instal·lacions dels centres no estaran permeses amb caràcter general, excepte per a la realització de gestions que necessàriament s'hagin de fer de manera presencial, que s'hauran de gestionar amb cita prèvia, o per indicació del professorat o de l'equip directiu, respectant sempre les mesures de prevenció i higiene establertes en els annexos d'aquest protocol. Continuen suspeses les activitats de col·laboració amb famílies (tallers, xerrades, protagonistes...).

  • En aquesta fase continua la suspensió del servei de menjador i de transport escolar, si bé en el cas de centres de primer cicle d'educació infantil, es podrà dur a terme el servei de menjador, en un recinte d'ús exclusiu per als infants i sempre que es garanteixin les mesures higièniques i de distanciament estipulades amb caràcter general.

  • Els equips directius es coordinaran amb els ajuntaments per delimitar els espais que podran emprar les escoles d'estiu i organitzar les entrades i sortides en el cas que coincideixin amb activitats del centre, com pot ser el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) d'estiu.

3. Reincorporació amb caràcter general del personal docent

A partir del dia 19 de juny, un cop finalitzat el curs escolar i fins al dia 30 de juny, tot el personal docent es reincorporarà al centre de manera presencial, per torns i amb les mesures sanitàries establertes en els annexos d'aquesta Resolució, d'acord amb la planificació que proposarà l'equip directiu, per:

  • Col·laborar amb l'equip directiu en la revisió/adequació dels espais.

  • En el cas dels mestres d'infantil i primària, organitzar i adequar les aules.

  • Organitzar el retorn de material als alumnes, si és el cas.

  • Dur a terme les actuacions que siguin necessàries per tancar el curs 2019-2020, incloses les sessions d'avaluació final.

  • Dur a terme les actuacions que siguin necessàries per preparar el curs 2020-2021.   

  • Preparar i organitzar el PAE d'estiu.

A partir de l'1 de juliol, la preparació del curs 2020-2021 podrà continuar de manera no presencial fins al 31 de juliol.

4. Mesures de protecció sanitària i de distanciament físic als centres educatius no universitaris de les Illes Balears

  • Són d'aplicació les recollides en l'annex III, Mesures de protecció individual, col·lectiva i control sanitari als centres educatius de les Illes Balears.

  • Les mesures incloses en aquest annex es poden completar amb mesures addicionals, si així fos necessari, prèvia valoració de les autoritats sanitàries, en el pla de retorn a les activitats presencials del centre docent corresponent, així com també segons el nivell educatiu i les necessitats maduratives dels grups d'edat.

  • Fins al 19 de juny, data de finalització de les activitats lectives, es limitaran les hores de permanència del professorat al centre a les activitats presencials amb alumnes, i es durà a terme la resta de la jornada de treball (reunions, coordinacions, etc.), mitjançant teletreball, sempre que sigui possible.

  • Del 22 al 30 de juny no es podran reunir més de vint persones i, en tot cas, s'ha de respectar la distància de dos metres. Si aquesta distància no es pot garantir, s'han d'utilitzar mascaretes.

  • Es tindrà especial vigilància a les àrees de descans, tant dels infants com dels docents, no docents i personal auxiliar. S'han de prendre igualment les mesures de protecció i higiene descrites en tots els documents.

  • Exclusivament per als ensenyaments de 0-3:

    • S'organitzaran torns per al temps d'esplai al pati, diferenciats per edats en franges horàries diferents, i, en cas necessari, es delimitaran zones amb una capacitat que garanteixi el distanciament i s'intentarà evitar el contacte físic.

    • Es podran emprar els jocs de pati en el moment en què s'autoritzi la utilització de jocs dels parcs municipals o similars.

    • Els jocs d'aigua es permetran sempre que es mantengui la distància mínima de seguretat.

Documents adjunts