Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 4580
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la substitució d'instal·lacions mòbils per a un establiment de benefici fix de l'explotació Sa Plana (núm.414), TM Manacor (204A/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 28 de maig de 2020,

«DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

Aquest projecte es sotmet al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental d'acord a l'establert a l'Annex I grup 4.15 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental Plantes de tractament d'àrids i plantes de fabricació de materials de construcció.

Per la qual cosa, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

1. Antecedents

El projecte d'explotació i adequació del pla de restauració de l'explotació minera Sa Plana (núm. 414) va ser avaluada ambientalment (exp. 207/2016) i el Ple de la CMAIB del 31 d'octubre de 2018 va emetre una Declaració d'Impacte Ambiental favorable amb condicions.

2. Informació del projecte

El promotor del projecte és Aglomerados Felanitx S.A. i l'òrgan substantiu la Direcció General de Política Industrial.

Ubicació

El projecte es duu a terme en la parcel·la 336 del polígon 22 del t.m. de Manacor, en el sud-est de la parcel·la, a una zona ja afectada per l'explotació minera.

Objecte del projecte

L'objecte del projecte és la substitució de les instal·lacions mòbils per una instal·lació de benefici fix a la pedrera Sa Plana; la capacitat màxima de la instal·lació projectada és de 400 t/h.

De les instal·lacions existents actualment es suprimeix una pala carregadora, dues «cribas» de classificació de material i un molí; es manté el sistema de captació de pols (que serà més eficaç ja que actuarà sobre instal·lacions completament tancades) i un grup electrògen de 600 kVA.

Descripció del procés

La descàrrega dels camions, o de la pala carregadora, es realitzarà sobre la tremuja de recepció que descarregarà sobre la «criba» de tall on el material es separa per mides:

-Les mides inferiors a 32 mm es transporten a unes «cribas» vibrants on s'obtenen les mides comercials desitjades.

-Les mides superiors es duen al molí d'on s'obté un material que torna al circuit tancat de la «criba» de tall.

3. Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

3.1 Diagnòstic territorial

Tota la parcel·la té la qualificació d'ANEI, excepte una petita zona al sud-oest que és ARIP; a més, la part nord de la parcel·la és APR d'incendis.

La instal·lació ocupa uns 11.000 m2, sempre dins l'àrea de la pedrera Sa Plana (núm. 414) ja autoritzada; per la qual cosa, no s'augmentarà la superfície afectada per l'explotació

3.2 Diagnòstic ambiental

La zona on s'ubicarà la planta de benefici està totalment desproveïda de vegetació; no obstant, en el nord de la parcel·la hi ha una zona arbòria.

El projecte avaluat suposa disminuir la capacitat de la planta (passant de 940 t/h a 400 t/h) i poder controlar millor l'emissió de pols i renou ja que les instal·lacions passen de ser obertes a tancades.

La pedrera s'ubica sobre la massa d'aigua 18.19 M1 SANT SALVADOR, la qual està considerada com a massa en risc en l'actual PHIB, i en zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada; no obstant s'indica que el nivell de l'aigua a la pedrera Sa Plana es considera que circula a 25 m.s.n.m. Tenint en compte que la cota més baixa de l'explotació serà de 45 m, existirà una zona de protecció de 20 m com a mínim.

Segons l'IDEIB, a menys de 500 m, hi ha un pou de proveïment urbà (CAS_1418); és a dir, la instal·lació de benefici es troba dins una zona de restricció moderada i, segons el PHIB vigent, es considera una activitat permesa.

La parcel·la és travessada pel Torrent des Comellar den Gaià, el qual serà desviat d'acord amb el projecte presentat conjuntament amb l'adequació del pla d'explotació i restauració de la pedrera (ja autoritzat).

4. Resum del procés d'avaluació

4.1. Fase d'informació pública i de consultes

El projecte i l'EIA (Estudi d'Impacte Ambiental) es varen sotmetre al tràmit d'informació pública per un termini de 30 dies, mitjançant anunci en el BOIB núm. 123 de 7/9/2019.

Durant el termini d'informació pública es varen rebre 5 informes i cap al·legació:

-Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius. DG Energia i Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (21/8/2019)

Es consulta la base de dades d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera i es comprova que aquesta pedrera consta amb l'expedient APCA-0770 i que disposa de Resolució d'inscripció com APCA del grup C, de data 12/2/2018.

També es comprova que la informació que consta a l'expedient no inclou el grup electrògen, així com altres aspectes.

Amb motiu d'aquestes observacions, el Servei indica que el titular ha de sol·licitar la modificació de la seva Resolució; de fet a la documentació presentada per l'òrgan substantiu ja hi consta el registre d'entrada de l'esmentada sol·licitud de 29/10/2019, adjuntant una Memòria sobre Contaminació Atmosfèrica així com un Annex III (Incidència Energètica) a l'EIA.

-Conselleria de Salut i Consum. DG Salut Pública i Participació (13/9/2019)

No és objecte d'aquest projecte establir les condicions de les instal·lacions sanitàries de la pedrera Sa Plana i, per tant, no s'informa al respecte.

-Conselleria de Medi Ambient i Territori. DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

+Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (16/9/2019)

Conclusions:

1. Durant l'execució/ús del projecte es prendran les mesures establertes a l'art. 8.2.c del Decret 125/2007 sobre mesures cojunturals de prevenció durant l'època de perill d'incendis forestals ....

2. Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 10 m del combustible forestal existent, especialment a la part més elevada de l'explotació, quedant lliures de residus.

3. Els operaris vinculats a l'execució del projecte seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates efectuar davant un connat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).

Els punts 1 i 2 ja estan inclosos com a mesures correctores, per la qual cosa el punt 3 s'inclourà com a condicionant.

+Servei de Protecció d'Espècies (18/9/2019)

Segons les dades de l'arxiu del Servei, a la zona on es desenvolupa el projecte no hi consta la presència d'espècies protegides.

En base a les dades disponibles, el projecte no suposa amenaça, risc ni afeccions de consideració per les espècies de la zona, ni és previsible que tingui efectes sobre el seu estat de conservació.

Conclusió: el Servei informa favorablement el projecte i l'EIA de l'explotació Sa Plana.

+Ajuntament de Manacor (26/9/2019)

L'informe de l'Ajuntament proposa afegir uns continguts al Pla de Vigilància Ambiental, els quals s'inclouran com a condicionants.

5. Anàlisi tècnica de l'expedient

5.1.Alternatives

S'han considerat dues alternatives: continuar l'explotació amb maquinària mòbil (alternativa 0) o bé substituir-la per una instal·lació fixa (alternativa 1), realitzant una comparació directa entre elles arribant a la conclusió que l'alternativa més sostenible és l'alternativa 1.

5.2. Principals impactes

a) Contaminació atmosfèrica

Els focus emissors de pols en la instal·lació fixa seran tancats, per la qual cosa és una millora ambiental respecte de la instal·lació mòbil que es substitueix ja que el control de la contaminació difusa serà més eficient.

b) Impacte paisatgístic

La ubicació de la instal·lació de benefici a la plaça de la pedrera disminueix el seu impacte paisatgístic.

5.3. Pla de vigilància ambiental (PVA)

El PVA presentat fa referència a l'explotació minera, que inclou la instal·lació de benefici; si bé es considera que el PVA pot ser conjunt, el que s'ha de fer és modificar el PVA de l'explotació incorporant la vigilància de l'establiment de benefici fix així com les mesures correctores proposades en el corresponent EIA.

6. Conclusions

Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració d'impacte ambiental favorable respecte del Projecte de substitució d'instal·lacions mòbils per un establiment de benefici fix de l'explotació Sa Plana (núm. 414) del t.m. de Manacor sempre i quan es duguin a terme les mesures protectores i correctores proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:

-Els elements de la planta mòbil que es suprimeixen, s'hauran de reutilitzar o, si no és possible, s'hauran de desmantellar i gestionar d'acord amb la normativa de residus vigent.

-Segons el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl: els operaris vinculats a l'execució del projecte seran instruïts en l'existència de risc d'incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar, en les actuacions immediates efectuar davant un connat d'incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d'incendi forestal (112).

-S'haurà de modificar el PVA (Pla de Vigilància Ambiental) de l'explotació minera incorporant la vigilància i compliment de les mesures proposades per a l'establiment de benefici fix.

-Segons l'Ajuntament de Manacor: el PVA ha de detallar la zona d'acopi de residus i de manteniment de maquinària (plànol, indicació de la superfícia mínima, etc); també ha de fixar un calendari de recs preventius per a evitar emissions de pols durant les obres.»

 

Palma, 5 de juny de 2020

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias