Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 4578
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de parc fotovoltaic Els Cirerers, polígon 6, parcel·les 347 i 374 del T.M. de Campos (144a/2019) (Núm. resolució 77/2020)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 22 de maig de 2020, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de parc fotovoltaic Els Cirerers, polígon 6, parcel·les 347 i 374 del T.M. de Campos, en els termes següents:
-Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Segons l'article 14.2 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears,
Han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes següents:
-Els projectes inclosos en l'annex II de la llei 21/2013, de 9 de setembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.
En el cas concret del projecte que s'avalua, s'ajusta prou bé al grup 2.6 “Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar, incloses les esteses de connexió a la xarxa: Instal·lacions amb una ocupació total de més de 1000 m², excepte si estan situades en qualsevol tipus de coberta”.
Per tant com a projecte subjecte a avaluació ambiental simplificada li són aplicables els articles 45 a 48 del capítol II, secció 2a de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte consisteix en la construcció d'un parc fotovoltaic generador d'electricitat en mitja tensió connectat a la xarxa elèctrica de mitja tensió de la companyia elèctrica Endesa Distribució, a la finca anomenada "Els Cirerers", de titularitat privada, ubicat dins les parcel·les 347 i 374, polígon 6 (referència cadastral 07013A006003470000QE i 07013A006003740000QR) en sòl rústic general al municipi de Campos.
D'acord amb el Decret 33/2015, BOIB 16 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C, i l'àmbit del parc fotovoltaic està situat en zona d'aptitud fotovoltaica alta, per tant segons el PDSEIB, els terrenys on s'ubica el parc fotovoltaic, són aquells sòls de major aptitud ambiental i territorial per acollir les instal·lacions, i per tant, es consideren prioritàries implantar-les.
La superfície total de les parcel·les, que són llogades, és de 41.490 m2 i la ocupació del parc fotovoltaic és de 28.080 m2, un 67,68%. La instal·lació estarà formada per 8.964 panells solars de 300 Wp de potència, en total 2.686,20 kWp.
Els panells aniran fixats directament sobre estructures d'acer galvanitzat i alumini que aniran clavades al terreny o empernades, segons les característiques del terreny. L'alçada màxima dels panells serà de 2,87 m2 des del terra i l'alçada mínima serà d'uns 0,8 metres per tal de permetre la comptabilització de la producció solar amb les pastures d'ovelles.
Actualment hi ha una línia de MT que travessa la meitat superior de la parcel·la, per això, s'instal·larà un nou pal amb conversió aèria-subterrània i un nou punt de connexió a l'interior de la parcel·la 347. A partir d'allà la línia de mitja tensió anirà soterrada fins al CMM.
Segons l'EIA, existeix una barrera vegetal perimetral en algunes parts de la parcel·la, que es reforçarà en els trams on sigui necessari amb vegetació autòctona de baix requeriment hídric: ullastres, garrovers, vegetació arbustiva ... A més, és realitzarà un tancament metàl·lic i es deixarà una separació de 5 metres entre els panells i els tancament.
Es projecten una sèrie d'edificacions lligades al parc fotovoltaic, dos centres de transformació i CMM FV situat al costat del camí.
Per una banda s'especifica que els edificis projectats es construiran amb panells de formigó prefabricat, pintats de color blanc amb el perímetre del sostre, portes i reixes de ventilació pintats de color marró.
Però per l'altra banda, s'especifica que les edificacions projectades tindran coberta inclinada tipus àrab, acabat de façana tipus pedra, marès o color ocre i finestres i portes segons la tipologia tradicional.
El promotor del projecte és Good Wind Entertainment, SL i l'òrgan substantiu la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat. La vida útil de la instal·lació s'estima en 25-30 anys i el pressupost d'execució material és de 1.206.855 €. El temps previst de fase d'obra és de 5 mesos. Es preveu una producció de 3.929.384,50 kWh i un estalvi d'emissions de CO2 anual de 3.128.811,70 Kg. La instal·lació a la fase de funcionament no necessita utilitzar cap tipus de combustible.
El projecte no afecta a cap espai de rellevància ambiental definits a la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). Tampoc està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) de cap tipus. Ni per Àrees de Risc Potencial Significatiu per Inundació, o dins de Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals.
Es considera una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada, es troba a la massa d'aigua subterrània (MAS) 1821M1 Marina de Llucmajor, fora de la zona vulnerable a la contaminació per nitrats i fora dels perímetres de restriccions dels pous de proveïment humà.
No afecta a cap element classificat com Bé d'Interès Cultural (BIC) o Bé Catalogat.
El paisatge que envolta la parcel·la on s'ubicarà el parc fotovoltaic es troba molt antropitzat, format per un mosaic de cultius de secà amb vegetació forestal pràcticament inexistent. A més, es troba molt proper a la carretera que uneix Palma-Campos i també proper al polígon industrial de Campos.
No es troba cap Hàbitat d'Importància Comunitària (HIC), ni cap espècie de fauna i flora catalogada i/o amenaçada a la parcel·la o al seu entorn, segons informa el Servei de Protecció d'Espècies.
3.Avaluació dels efectes previsibles
A la fase de construcció, es produiran impactes sobre la qualitat de l'aire (renous, pols i fums) produïts pels moviments de terra, transport de materials, les emissions de vehicles i maquinària. Alteració de l'estructura edàfica (es produirà ocupació i afecció en el terreny per l'excavació i cimentació amb formigó de les instal·lacions), destrucció de la vegetació (serà necessari l'eliminació dels arbres, tot i que al projecte es contempla estudiar la possibilitat del trasplantament dels garrovers i dels ametlers presents a la parcel·la.). L'alteració i pèrdua dels hàbitats faunístics, molèsties a la fauna. Els impactes paisatgístics produïts per l'anivellació del terreny, perforació i col·locació de les estructures de suport, realització de rases i forats, generació de residus d'obra i RAEE, la construcció d'infraestructures energètiques auxiliars, la col·locació dels panells i el tancament perimetral.
A la fase de funcionament els principals impactes seran sobre el paisatge i l'avifauna per col·lisió amb el tancament metàl·lic o electrocució. Referent al tipus de torre elèctrica a instal·lar per a connectar amb la línia de mitja tensió existent, no s'indica cap mesura per prevenir o evitar possibles electrocucions d'aus o les característiques de la torre per evitar-les.
A la fase de desmantellament de la instal·lació una vegada finalitzada la seva vida útil, el principal efecte es la generació de residus.
Al EIA no es detallen ni els impactes sobre el medi ambient ni com es farà la restitució i restauració dels terrenys afectats ni el seu cost. Tampoc inclou cap pla de gestió referent al desmuntatge i gestió dels residus un cop finalitzada la vida útil de la instal·lació, del tractament com a residu de les 8.954 plaques solars que han de formar part d'aquest projecte. A l'apartat 6 de l'EIA, diu que compliran amb la mesura SOL-C01 del PDS energètic de les Illes Balears: per als panells fotovoltaics, una vegada desmuntats, es reutilitzaran els que siguin aprofitables i els altres es portaran a un centre de tractament i reciclat. Els components de la instal·lació elèctrica del parc i altres elements susceptibles de reciclatge, seran traslladats a centres de reciclatge. La resta d'elements es traslladaran a un gestor autoritzat. Per donar compliment a aquestes mesures no es preveu cap protocol i es pressuposten 2.400 Euros.
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental i s'afegeix un pla de gestió per a la fase de desmantellament.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: D.G. d'Espais Naturals i Biodiversitat Servei de Protecció d'Espècies, Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, Direcció Insular d'Urbanisme, Direcció Insular de Territori i Paisatge, al GOB, a Terraferida, Amics de la Terra, al Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera. A dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:
i. Dia 02 d'octubre de 2019 tenen entrada (RE SAA núm. 1282) ofici i informe per part del Servei de protecció d'Espècies informant favorablement.
ii. Dia 07 d'octubre de 2019 té entrada amb núm. de registre 1309 del SAA informe per part de la direcció Insular d'Urbanisme informant favorablement amb les següents observacions:
-Vist que la parcel·la objecte de l'actuació es troba confrontant amb la carretera MA-19 i que, a hores d'ara, sobre els terrenys objecte de l'actuació està en execució el projecte “Desdoblament de l'Ma-19, des del final de la variant de Llucmajor fins a Campos”, sense que, amb la documentació aportada es pugui comprovar la distància de la instal·lació a l'aresta final d'explanació de la mateixa, cal sol·licitar els informes i autoritzacions previstos a la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de Balears.
-Cal afegir les diferents vistes des de la carretera Ma-19 desprès de la instal·lació del parc fotovoltaic amb les mesures correctores previstes, per tal de comprovar que el reforç de la barrera vegetal existent, es faci amb vegetació d'una mida i frondositat suficient per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic del parc fotovoltaic.
-Cal aclarir els acabats de les noves edificacions proposades per tal de donar compliment a la norma 22 del PTIM i millorar així la seva integració paisatgística i ambiental: coberta amb teula àrab, acabat de façana tipus pedra, marès o ocre terra. A més, cal estudiar la superposició dels acabats segons la norma 22 als edificis prefabricats, per tal d'evitar la presència d'elements aliens a la tipologia tradicional.
iii. Dia14 d'octubre de 2019 té entrada amb núm. de registre 1346 del SAA informe per part del Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari informant que la finca no està inscrita, actualment, en el Registre General d'Explotacions Agràries i està destinada als cultius de cereals amb ametller i garrover de baixa intensitat amb ramat de xots. Per tant, des del punt de vista agrari, s'informa favorablement la instal·lació fotovoltaica projectada.
iv. Dia 15 de maig de 2020 té entrada informe de la direcció insular d'infraestructures: "Informem favorablement el projecte de Parc fotovoltaic Els Cirerers, a la carretera Ma-19, polígon 6 parcel·la 347 i 374, en el terme municipal de Campos, sempre que s'ajustin a les condicions següents:
1. D'acord amb l'article 31 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de DEVUIT (18) metres a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària i de VINT-I-CINC (25) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils.
A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat vial.
2. D'acord amb l'article 33.3.b de la Llei 5/90 de Carreteres de la CAIB, els tancaments de les propietats confrontants hauran de situar-se fora de la zona de domini públic i a no menys de tres (3) metres de l'aresta exterior de l'esplanació. Complirà el Pla Territorial de Mallorca, article 22.c.3.
3. D'acord amb l'art. 35.1 de l'esmentada Llei de Carreteres, no s'autoritzarà l'obertura de cap nou accés a la carretera excepte si compleixen simultàniament les condicions de l'esmentat article.
4.- Amb tot l'anterior, la zona on es situa el Parc Fotovoltaic Els Cirerers és zona de reserva de la carretera Ma-19 amb clau d'actuació 2.DUP.01 segons la fitxa programa de construcció del Pla Director Sectorial de Carreteres (Illa de Mallorca) Fase 2 de Novembre de 2009, a data d'aquest informe en construcció i, segons l'article 30.1 de la Llei 5/90 de Carreteres de la CAIB, es prohibeix l'execució de qualsevol tipus d'obra o instal·lacions que no siguin de mera conservació de les existents i també qualsevol altra classe d'activitats que puguin elevar el valor del sòl, excepte les de cultius agrícoles, en una franja de 50 metres des de l'eix de la carretera Ma-19. Segons l'article 30.2 de la Llei 5/90 de Carreteres de la CAIB, realitzades les obres que motivaran la definició de la zona de reserva, aquesta deixarà de ser vigent essent d'aplicació a la carretera les zones de protecció i establerta en 25 m des de l'aresta exterior de l'explanació. Adjuntem plànol “Planta delimitació afeccions vigents” i plànol “Planta delimitació afeccions provisionals”.
5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i es preveu que el projecte no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. Característiques del projecte: El projecte consisteix en la construcció d'un parc fotovoltaic generador d'electricitat en mitja tensió connectat a la xarxa elèctrica de mitja tensió de la companyia elèctrica Endesa Distribució, a la finca anomenada "Els Cirerers", de titularitat privada, ubicat dins les parcel·les 347 i 374, polígon 6 (referència cadastral 07013A006003470000QE i 07013A006003740000QR) en sòl rústic general al municipi de Campos.
Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C, i l'àmbit del parc fotovoltaic està situat en zona d'aptitud fotovoltaica alta. La superfície total de les parcel·les, que són llogades, és de 41.490 m2 i l'ocupació del parc fotovoltaic és de 28.080 m2, un 67,68%. La instal·lació estarà formada per 8.964 panells solars de 300 Wp de potència, en total 2.686,20 kWp.
La vida útil de la instal·lació s'estima en 25-30 anys i el pressupost d'execució material és de 1.206.855 €. El temps previst de fase d'obra és de 5 mesos. Es preveu una producció de 3.929.384,50 kWh i un estalvi d'emissions de CO2 anual de 3.128.811,70 Kg.
2. Ubicació del projecte: d'acord el PTIM, els terrenys objecte d'aquest projecte estan situats en sòl rústic comú, dins la categoria de sòl rústic general (SRG). Una part de la parcel·la 347, està situada dins l'Àrea de Protecció Territorial de Carreteres (APT-C). A més, els terrenys estan situats dins la Unitat de Paisatge 7, UP7-Migjorn. Segons les NNSS de Campos, de 7/06/1991(T. Refós de 30/01/14) els terrenys es troben en sòl rústic, àrea Agrícola-Ramadera
No afecta a cap espai de rellevància ambiental ni espai Xarxa Natura 2000, cap Hàbitat d'Interès Comunitari i sense presència d'espècies catalogades i amenaçades. Presenta vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífers. Tampoc es veu afectat per cap zona amb risc, ni hi ha elements del patrimoni cultural afectat. El paisatge que envolta la parcel·la on s'ubicarà el parc fotovoltaic es troba molt antropitzat, format per un mosaic de cultius de secà amb vegetació forestal pràcticament inexistent. A més, es troba molt proper a la carretera que uneix Palma-Campos i també proper al polígon industrial de Campos.
3. Característiques del potencial impacte: els principals impactes són el consum de territori rústic amb ús agrari, l'impacte visual damunt el paisatge i els residus generats en les fases de construcció i desmantellament de la planta fotovoltaica. Al tractar-se d'una instal·lació temporal es considera que el consum de territori i l'impacte visual serien impactes reversibles. En el cas dels residus es tracta d'un impacte que es pot mitigar mitjançant la correcta gestió.
Si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores establertes al projecte i s'inclou un pla de gestió per a la fase de desmantellament, no s'espera que hi hagi impactes significatius.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte Parc Fotovoltaic Els Cirerers, polígon 6, parcel·les 347 i 374 del T.M. de Campos, atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:
1.Vist que la parcel·la objecte de l'actuació es troba confrontant amb la carretera MA-19 i que, a hores d'ara, sobre els terrenys objecte de l'actuació està en execució el projecte “Desdoblament de l'Ma-19, des del final de la variant de Llucmajor fins a Campos”, s'haurà de complir amb els condicionants de l'informe de la direcció insular d'infraestructures.
2.Les noves edificacions plantejades destinades a Centre de Control CC, Centre de Transformació CT i Centre de Maniobra i Mesura CMM, per tal de donar compliment a la norma 22 del PTIM i millorar així la seva integració paisatgística i ambiental, els acabats han de complir: coberta amb teula àrab, acabat de façana tipus pedra, marès o ocre terra. A més, cal estudiar la superposició dels acabats segons la norma 22 als edificis prefabricats, per tal d'evitar la presència d'elements aliens a la tipologia tradicional.
3.S'haurà d'atendre el que disposa l'annex I de la llei 6/99, de directrius d'ordenació territorial, normes específiques sobre riscos, i durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per a dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.
4.El tancament en malla metàl·lica s'ha d'adaptar la norma 22 del PTIM. L'alçada màxima 2,2 metres i la malla s'aixeca 20 cm del terra per a deixar passar la fauna.
5.S'haurà de garantir que les subjeccions de les plaques es realitzen de materials correctes i preparats per a la intempèrie que no generin impactes sobre el sòl.
6.Durant la realització de les rases, caldrà prendre mesures per evitar la caiguda de fauna raó per la qual, si aquestes han de romandre obertes fora de la jornada laboral, s'haurà de disposar llistons per permetre la seva sortida i realitzar revisions diàries per alliberar els animals que hi hagin pogut caure.
7.S'hauran de preveure mesures per prevenir o evitar possibles electrocucions i col·lisions d'aus a la nova torre metàl·lica.
8.Durant la fase d'explotació es farà un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics. Es realitzarà un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, es recuperarà el gas.
9.S'han de realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de les instal·lacions fotovoltaiques, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària davant d'emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi.
10.Quedarà prohibit l'ús de pesticides i altres verins al terreny del parc fotovoltaic per tal de permetre la comptabilització de la producció solar amb les pastures d'ovelles.
11.Referent a l'apantallament perimetral, es mantindrà la vegetació existent als límits de la parcel·la sempre que sigui possible, estarà constituïda per una combinació d'estrat arbori i arbustiu i es crearà en la totalitat del perímetre de la parcel·la d'actuació, s'haurà de prestar especial atenció a l'àrea confrontant amb la carretera. L'estrat arbori estarà format per exemplars autòctons de port mitjà o gran (entre 1,5 i 2,5 metres), amb baixos requeriments hídrics, a ser possible dels exemplars presents a la pròpia parcel·la (ametllers ”Prunus dulcis” i garrovers “Ceratonia siliqua”). L'estrat arbustiu estarà format principalment per “Pistacia lentiscus” (mata). La separació entre els peus sembrats estarà compresa entre 1 i 2,5 metres atès el volum que pot ocupar cada individu arbori i a la possibilitat de desenvolupament de la part aèria. Hauran de disposar d'un sistema de reg, ja sigui automàtic o manual durant els 3 primers anys, especialment durant els mesos estivals en horari de menor intensitat lumínica. Es faran revisions periòdiques, manteniment, neteja i reposició d'exemplars morts durant tota la vida del parc, s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.
12.L'aigua utilitzada per als regs serà regenerada i es realitzarà preferentment o bé a la fi de la tarda o a primera hora del matí, abans de la sortida del sol, amb la finalitat d'evitar la pèrdua de recurs per evaporació.
13.L'òrgan substantiu i l'òrgan ambiental podran, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i, en el cas de que no estigués ben executada, l'òrgan substantiu obligarà al promotor a instal·lar-la amb les conseqüències establertes en la llei per incompliment de les condicions establertes a l'informe d'impacte ambiental.
14.La neteja dels panells fotovoltaics es realitzarà, en la mesura del possible, "en sec", sense ús d'aigua, amb la finalitat d'estalviar aquest recurs, i si no fos possible, que sigui amb aigua regenerada. Per a l'ús d'aigües regenerades s'haurà de complir amb el RD 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües depurades.
15.Donat que el projecte no aporta informació sobre la gestió dels residus durant el desmantellament de la planta cal donar compliment al que estableix al Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics i la resta de normativa en matèria de residus.
16.S'haurà de garantir la correcta gestió dels panells fotovoltaics, tant en la fase d'explotació com de desmantellament mitjançant una declaració responsable de la gestió correcte de les plaques, que hauran de signar el promotor i/o el propietari, sense perjudici de que l'òrgan substantiu valori l'aplicació potestativa de l'article 31 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental relatiu a fiances i/o assegurances per garantir dit desmantellament.
16.A la seva finalització el terreny ha de quedar lliure de totes les infraestructures que preveu instal·lar el projecte, per la qual cosa i, tenint en compte el punt anterior, cal que s'indiqui en el projecte la partida pressupostària corresponent al desmuntatge i gestió d'aquests residus.
17.Una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació fotovoltaica (que es preveu en 25 anys) es recuperarà el terreny al seu estat original i es prendran les mesures correctores necessàries per tal d'eliminar o disminuir l'impacte ambiental associat. Això no obstant, si en aquest termini es vol seguir explotant com a parc fotovoltaic, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.
18.Atès que el pressupost del projecte supera el milió d'euros, es designarà un auditor ambiental. S'hauran d'incloure, al pressupost del projecte i l'EIA, les partides mediambientals de les mesures a aplicar, principalment la pantalla vegetal i el seguiment ambiental.
19.S'hauran d'implementar mesures per tal d'evitar emissions durant la fase de manteniment, com l'ús de vehicles elèctrics per a realitzar les tasques de manteniment del parc i la instal·lació d'autoconsum fotovoltaic als edificis de la instal·lació.
Es recomana compensar l'eliminació dels arbres agrícoles (ametllers i garrovers), amb la recuperació d'un terreny agrícola abandonat equivalent, recuperant el seu ús agrícola, al menys en la mateixa superfície i el mateix tipus de cultiu a l'existent a la parcel·la del projecte. S'haurà de mantenir aquest terreny al menys durant el temps de funcionament del parc fotovoltaic (25 anys).
Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.
Tercer.- L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart.- L'informe d'Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 22 de maig de 2020
El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias