Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 4491
Instrucció 5/2020, de 29 de maig de 2020, de l’Administrador tributari, actuant per suplència per motiu de vacant de la Direcció de l’Agència Tributària de les Illes Balears, per la qual s’estableixen els criteris d’actuació en relació al registre de documentació a les oficines dels serveis centrals i els serveis territorials (delegacions insulars i recaptacions de zona) de l’Agència Tributària de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques preveu en l'article 12 que les administracions públiques han de garantir que els interessats poden relacionar-se amb l'Administració a través de mitjans electrònics, per a això han de posar a la seva disposició els canals d'accés que siguin necessaris, així com els sistemes i aplicacions que en cada cas es determinin. 

Així mateix, aquesta Llei regula en l'article 16 el registre electrònic general, en el qual ha de practicar el corresponent assentament de tot document que es presenti o que es rebi en qualsevol òrgan administratiu, organisme públic o entitat vinculada o dependent a aquests, i en el que també es podran anotar la sortida dels documents oficials dirigits a altres òrgans o particulars. 

Segons s'estableix en l'apartat 4, els documents que els interessats dirigeixin als òrgans de les administracions públiques poden presentar al registre electrònic de l'Administració o organisme a què es dirigeixin, així com en la resta de registres electrònics de qualsevol dels subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació subjectiu de la Llei (article 2.1), i a les oficines d'assistència en matèria de registres, entre d'altres.

2. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la seva redacció per Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, preveu en el seu article 133 la creació de l'Agència Tributària de les Illes Balears, com a un ens de naturalesa estatutària a què correspon la gestió, la recaptació, la liquidació i la inspecció dels tributs propis de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com, per delegació de l'Estat, dels tributs estatals cedits totalment, delegació que es pot fer extensiva, fins i tot, a la resta de tributs estatals recaptats per l'Estat en l'àmbit territorial de les Illes Balears, per mitjà d'un conveni de col·laboració entre l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i l'Agència Tributària de les Illes Balears. 

A més, l'Agència Tributària de les Illes Balears exerceix les funcions de recaptació i, si escau, de gestió, inspecció i liquidació dels recursos d'altres administracions públiques que, en virtut de llei, conveni, delegació de competències o encomana de gestió, es atribueixin a la Comunitat Autònoma. En particular, l'Agència Tributària exerceix aquestes funcions en l'àmbit tributari i de recaptació propi de les entitats locals, amb la finalitat de col·laborar amb aquestes entitats en la millor gestió dels seus recursos econòmics.

 3. La Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB), de conformitat amb la disposició estatutària ha creat aquesta entitat pública, que es configura com l'Administració tributària de les Illes Balears i que està dotada de personalitat jurídica pròpia i plena potestat de funcionament, actuació i autoorganització per exercir les funcions que li corresponen.

Amb la creació de l'ATIB es pretén establir un criteri unitari de gestió en matèria tributària fonamentat en els principis d'objectivitat, eficàcia, eficiència i transparència, amb especial atenció a el servei a la ciutadania, a la implantació de les noves tecnologies en l'àmbit tributari , a la lluita contra el frau fiscal i a la potenciació de la col·laboració amb les altres administracions públiques i, en particular, amb l'Administració tributària estatal. Per a això, l'ATIB ha de disposar d'un major nivell d'autonomia i flexibilitat, de manera que ha de comptar amb uns recursos i serveis generals propis i especialitzats per raó de la matèria 

L'article 3 de la Llei fixa com un dels objectius de l'ATIB l'atenció als contribuents en relació als tributs que gestiona i els procediments que tramita i, per a això, regula una determinada estructura organitzativa, que es desenvolupa i concreta en l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Publiques de 22 de desembre de 2016, sense que es prevegi la condició de les seves oficines d'atenció a el públic com oficines de registre general de documents. 

4. L'ATIB ha desenvolupat o s'ha adherit a aplicacions que permeten als contribuents realitzar tots els tràmits de manera telemàtica, tot això amb la finalitat, d'una banda, de facilitar el contribuent el compliment de les seves obligacions tributàries i, d'altra , evitar qualsevol tipus de discriminació per raó de residència. 

Aquests objectius i finalitats impliquen la necessitat que en l'ATIB només s'admeti el registre presencial d'aquells escrits el destinatari sigui única i exclusivament la pròpies ATIB, el que respon i afavoreix el compliment dels objectius fixats en la seva Llei de creació abans esmentada. 

D'acord amb l'exposat, en virtut del que preveu l'article 9, lletra b), de la Llei 3/2008 de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears i en els articles 3.1, lletra g) i 5, números 1 i 3, de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Publiques de 22 de desembre de 2016 per la qual s'estableix l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears, dict la següent: 

Instrucció 

Primer.- Objecte i finalitat 

L'objecte d'aquesta Instrucció és establir els criteris d'actuació en relació al registre de documentació en les oficines dels serveis centrals i dels serveis territorials (delegacions insulars i recaptacions de zona) de l'Agència Tributària de les Illes Balears (ATIB). 

Segon.- Criteris de registre  

Els obligats tributaris en relació a tributs gestionats per l'ATIB o les persones respecte a les quals es tramita un procediment per aquesta Administració tributària disposen dels següents mitjans de registre de documentació: 

  1. El registre electrònic que està disponible al Portal web de l'ATIB <www.atib.es>, a través del registre electrònic comú seleccionant com a organisme destinatari “Agencia Tributaria Islas Baleares (ATIB)” 

  2. Els registres de les oficines de l'ATIB, que actuaran com oficines d'assistència en matèria de registres, sempre que es tracti de sol·licituds, escrits o documents que formin part de procediments que siguin de la seva competència o li correspongui la seva tramitació. 

    No s'admetrà el registre a les oficines de l'ATIB de sol·licituds, escrits o documents dirigits a altres administracions o organismes diferents a l'ATIB. 

Tercer.- Vigència i publicitat 

Aquesta Instrucció, que té efectes a partir de l'1 de juny de 2020, es publicarà al Portal web de l'ATIB <www.atib.es> i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. 

 

Palma, 29 de maig de 2020 

El Administrador tributari

Justo Alberto Roibal Hernández

(Per suplència per motiu de vacant de la Direcció de l'ATIB –art. 5.3 de l'Ordre de la Consellera d'Hisenda i

Administracions Públiques de 22 de desembre de 2016 per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional

de l'Agència Tributària de les Illes Balears; BOIB núm. 163, de 29/12/ 2016–)