Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 4481
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de dia 27 d’abril de 2020 per la qual s’aproven les instruccions per al desenvolupament de programes de formació intercentres per a l’actualització i la reflexió conjunta sobre la competència matemàtica i els seus processos d’aprenentatge entre els centres de primària i els de secundària al qual estiguin adscrits, assessorats pels centres de professorat de les Illes Balears, per al curs 2020-2021
Fets
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l'article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l'article 5.d) que és un objectiu de la formació permanent del professorat apropar la formació als centres docents, comptant amb diferents nivells de planificació i gestió, i reforçar la formació pràctica, per facilitar iniciatives i acords pedagògics entre els equips docents d'un mateix centre. Així mateix, l'article 11 estableix que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la seva formació permanent contextualitzada en la pràctica professional. També, l'article 5.c) determina, com un altre objectiu, impulsar la creació de xarxes de centres i personal docent per mitjà del treball col·laboratiu per intercanviar experiències i difondre les bones pràctiques educatives.
El mateix Decret 41/2016 estableix a l'article 8.b) com a modalitat formativa els programes de formació en els centres educatius adreçats als equips educatius dels centres que constitueixin una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d'innovació educativa i, a l'article 8.c), estableix la modalitat de programes de formació intercentres dirigits al professorat de diferents centres educatius o xarxes de centres que comparteixen projectes d'innovació similars o els volen implantar.
L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016, per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears, estableix a l'article 1 que els centres de professorat han de donar resposta a les noves necessitats del sistema educatiu i, especialment, dels equips pedagògics dels centres educatius en relació amb la formació permanent del professorat, promovent-la especialment en els centres educatius.
Les instruccions incloses a la Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 20 de febrer de 2018, per la qual s'aproven les instruccions per desenvolupar programes de formació i innovació per als centres o intercentres per cohesionar metodologies per a la millora de la competència matemàtica entre els centres de primària i els de secundària al qual estiguin adscrits, assessorats pels centres de professorat, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, deixen de tenir efecte a partir del curs 2020-2021 ja que s'entra dins el període de vigència del nou Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.
Per tant, són necessàries unes noves instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres, assessorats pels centres de professorat de les Illes Balears, per al curs 2020-2021.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l'article 6.d) que la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa és competent en matèria de formació permanent del professorat.
Fonaments de dret
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears.
El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat en vigor.
El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.
Per tot això, dict la següent
Resolució
Aprovar les instruccions per al desenvolupament de programes de formació intercentres per a l'actualització i la reflexió conjunta sobre la competència matemàtica i els seus processos d'aprenentatge entre els centres de primària i els de secundària al qual estiguin adscrits, assessorats pels centres de professorat de les Illes Balears, per al curs 2020-2021, que figuren a l'annex.
Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web del Servei de Normalització Lingüística i Formació i dels centres de professorat de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 27 d'abril de 2020
La directora general de Primera Infància,
Innovació i Comunitat Educativa
Amanda Fernández Rubí
ANNEX
Primer
Objecte i àmbit d'aplicació
Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per al desenvolupament de programes de formació intercentres (FiC) per a l'actualització i la reflexió conjunta sobre la competència matemàtica i els seus processos d'aprenentatge entre els centres de primària i els de secundària al qual estiguin adscrits, en l'àmbit de les Illes Balears, durant el curs 2020-2021.
Segon
Centres participants
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
La participació del centre en aquest programa formatiu l'ha d'aprovar el claustre del professorat.
Cada centre pot presentar una única sol·licitud per a cada curs escolar.
Tercer
Modalitat de formació
La participació en el programa formatiu es fa en la modalitat de formació intercentres (FiC) i requereix la participació de docents d'un centre de secundària i dos centres de primària adscrits, com a mínim.
Quart
Objectiu del programa de formació
L'objectiu és la formació conjunta dels docents dels centres de primària i secundària per actualitzar els coneixements sobre la fonamentació teòrica de l'aprenentatge de les matemàtiques, l'anàlisi del currículum relacionat i l'establiment de línies comunes d'actuació basades en experiències d'èxit per tal de millorar els processos d'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques.
El programa de formació ha de concordar amb el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat vigent i ha de treballar especialment la coordinació en l'actualització didàctica i de continguts, la creació de contextos per generar situacions d'aprenentatge matemàtic significatives i l'avaluació reguladora entre els docents del segon cicle de primària i el primer cicle de secundària.
Poden treballar-se també els aspectes següents:
a) L'impuls de metodologies actives i motivadores que afavoreixin un clima d'aula comunicatiu i participatiu pel que fa als processos d'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques.
b) El foment del treball globalitzat i interdisciplinar de les matemàtiques amb les altres matèries científiques (STEAM).
c) El reforç de les actituds positives entre l'alumnat envers les matemàtiques, que els facin prendre consciència que la seva aplicació els ajudarà a resoldre problemes quotidians.
d) L'elaboració de recursos i materials per facilitar el vertader canvi metodològic i curricular a l'àrea matemàtica.
e) La potenciació de l'activitat matemàtica dins els projectes de centre.
Cinquè
Destinataris de la formació
Els destinataris del programa formatiu són, preferentment, els docents que imparteixen matemàtiques al segon cicle de primària o a primer i segon d'ESO. També poden participar els docents que imparteixen altres matèries STEAM (àrea cientificotecnològica) en aquests nivells, inclosos els docents de suport a l'àrea.
Sisè
Coordinació del programa de formació
Per a cada programa de formació s'ha de designar una persona coordinadora que formi part del claustre d'un dels centres i que participi a la formació. Aquesta persona ha d'assumir les funcions següents:
a) Coordinar l'elaboració del programa de formació.
b) Vetllar pel compliment dels acords adoptats amb el centre de professorat per implementar el programa de formació.
c) Convocar les sessions de formació.
d) Organitzar i coordinar el treball, en col·laboració amb la persona assessora de formació del centre de professorat designada a l'efecte.
e) Assistir a les reunions per organitzar la formació que convoqui el centre de professorat.
f) Encarregar-se de les signatures d'assistència a les activitats formatives.
g) Elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu.
Setè
Durada de la formació
Els programes de formació han de tenir una durada mínima de 20 hores i màxima de 40 hores per curs escolar.
Vuitè
Tipus d'activitats formatives
1. Aquesta formació s'ha de basar en processos de reflexió-acció en equip, amb el suport d'experts en el tema que es treballa si es considera adient, i en l'assessorament dels centres de professorat. Ha de fomentar, també, l'aprenentatge entre iguals i el treball cooperatiu.
2. Cada programa de formació pot incloure ponències externes, que no poden superar el 30 % de la durada total del programa de formació.
3. Una part d'aquestes activitats es pot fer en un entorn virtual si així ho preveu el programa presentat i, especialment, si les circumstàncies especials del curs 2020-2021 així ho aconsellen.
4. A més, el programa de formació ha de dedicar, com a mínim, el 30 % de la durada total a la reflexió sobre la transferència a la pràctica educativa a l'aula.
5. Així mateix, el programa de formació ha d'incloure activitats per avaluar la formació i l'impacte de la transferència, les quals s'han de recollir a la memòria final. Aquestes activitats han de representar, almenys, un 10 % de la durada total del programa.
Novè
Presentació del document «Sol·licitud i programa de formació»
1. Els centres de professorat han de posar a disposició dels centres, al seu web, el document unificat «Sol·licitud i programa de formació» per tal que els centres educatius els facin arribar les seves demandes.
2. El document «Sol·licitud i programa de formació» s'ha de presentar al centre de professorat de referència per correu electrònic. En el cas dels programes intercentres, si hi participen centres adscrits a distints centres de professorat, s'ha de presentar al centre de professorat de referència del centre al qual pertany la persona coordinadora del programa.
3. El document ha de comptar amb l'aprovació de tots els claustres participants i s'ha d'informar al consell escolar.
Desè
Terminis
1. El termini per presentar la sol·licitud i el programa formatiu finalitza el 30 de juny de 2020.
2. Els centres de professorat poden obrir noves convocatòries en les condicions que estableixen aquestes instruccions durant el curs escolar, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i de recursos.
Onzè
Aprovació del programa de formació
1. L'aprovació del programa l'han de fer els equips pedagògics dels centres de professorat a partir d'un diàleg que s'ha d'obrir entre els centres sol·licitants i els centres de professorat en relació amb la qualitat del programa presentat, l'adequació a les línies estratègiques del Pla Quadriennal i als objectius establerts a l'article quart, i la disponibilitat de recursos econòmics i humans del centre de professorat. Aquesta fase del procés ha de finalitzar abans del 30 de setembre de cada curs escolar.
2. Per aprovar el programa s'han de tenir en compte els criteris següents:
a) La viabilitat del programa formatiu per millorar la competència matemàtica de l'alumnat dels centres.
b) La coherència pedagògica del programa i la seva relació amb l'itinerari formatiu del centre.
c) La implicació d'una part representativa dels docents dels centres de primària i de secundària.
d) La participació i implicació de l'equip directiu.
e) L'adequació a la línia estratègica 6 del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.
3. Els centres educatius participants s'han de comprometre a desenvolupar l'activitat d'acord amb els compromisos adquirits amb el centre de professorat per implementar el programa i s'han de responsabilitzar que les sessions de treball tinguin una durada d'almenys dues hores en el tram de formació de ponència externa i d'almenys noranta minuts en els altres trams formatius del programa. Així mateix, han d'aportar les dades que el centre de professorat determini per gestionar les activitats del programa i facilitar la posada en pràctica a les aules i al centre dels treballs generats per la formació.
4. Els centres de professorat han de publicar a la seva web un document amb els programes aprovats i denegats abans del dia 15 d'octubre de cada curs escolar.
Dotzè
Assessorament del centre de professorat
El centre de professorat ha d'assignar, per a cada programa, una persona assessora de formació, que ha d'assumir les funcions establertes en la normativa vigent i, especialment:
a) Assessorar en el disseny, el desenvolupament i l'avaluació de les activitats.
b) Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa formatiu.
c) Programar i gestionar les ponències externes, si escau.
d) Organitzar i coordinar el treball, en col·laboració amb la persona coordinadora del programa.
e) Avaluar, conjuntament amb la persona coordinadora, les activitats duites a terme i els participants.
f) Gestionar les certificacions com a formació permanent del professorat.
Tretzè
Finalització del programa de formació
1. Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa formatiu, la persona coordinadora ha de presentar al centre de professorat la memòria final. Els centres de professorat han de posar a disposició dels centres, al seu web, el model de memòria.
2. La documentació s'ha de presentar en el termini d'un mes comptador des de la data de la darrera sessió de feina.
Catorzè
Certificació i inscripció en el registre de formació
1. La certificació i la inscripció en el registre de formació les fa d'ofici el centre de professorat corresponent.
2. Només tenen dret a certificat aquelles persones avaluades com a aptes.
3. A la persona coordinadora del programa de formació se li ha de certificar un 25 % més d'hores que el total d'hores del programa de formació.