Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 4479
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de dia 27 d’abril de 2020 per la qual s’aproven les instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres, assessorats pels centres de professorat de les Illes Balears, per al curs 2020-2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l'article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.

2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l'article 5.d) que és un objectiu de la formació permanent del professorat apropar la formació als centres docents, comptant amb diferents graus de planificació i gestió, i reforçar la formació pràctica, per facilitar iniciatives i acords pedagògics entre els equips docents d'un mateix centre. Així mateix, l'article 11 estableix que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la seva formació permanent, contextualitzada en la pràctica professional, i l'article 5.c) determina, com un altre objectiu, l'impuls a la creació de xarxes de centres i personal docent per mitjà del treball col·laboratiu per intercanviar experiències i difondre les bones pràctiques educatives.

3.El mateix Decret 41/2016 estableix a l'article 8.b) com a modalitat formativa els programes de formació en els centres educatius adreçats als equips educatius dels centres que constitueixin una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d'innovació educativa i, a l'article 8.c), estableix la modalitat de programes de formació intercentres dirigits al professorat de diferents centres educatius o xarxes de centres que comparteixen projectes d'innovació similars o els volen implantar.

4.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears estableix a l'article 1 que els centres de professorat han de donar resposta a les noves necessitats del sistema educatiu, especialment, dels equips pedagògics dels centres educatius en relació amb la formació permanent del professorat, promovent-la especialment en els centres educatius.

5.Les instruccions incloses a la Resolució de la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat de dia 31 d'octubre de 2016, per la qual s'aproven les instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i per als centres o intercentres assessorats pels centres de professorat de les Illes Balears en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, deixen de tenir efecte a partir del curs 2020-2021 ja que s'entra dins el període de vigència del nou Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.

6.Per tant, són necessàries unes noves instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres, assessorats pels centres de professorat de les Illes Balears, per al curs 2020-2021.

7.El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l'article 6.d) que la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa és competent en matèria de formació permanent del professorat.

Fonaments de dret

1.La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

2.El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3.L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l'organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears.

4.El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat en vigor.

5.El Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6.El Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19.

Per això, dict la següent

Resolució

1.Aprovar les instruccions per al desenvolupament de programes de formació en els centres i intercentres, assessorats pels centres de professorat de les Illes Balears, per al curs 2020-2021, que figuren a l'annex d'aquesta Resolució.

2.Ordenar la publicació d'aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web del Servei de Normalització Lingüística i Formació i dels centres de professorat de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 27 d'abril de 2020

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí

 

ANNEX

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per al desenvolupament de programes de formació en els centres (FeC) i intercentres (FiC) a l'àmbit de les Illes Balears per al curs 2020-2021.

Segon

Centres participants

1.Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La participació del centre en aquest programa formatiu l'ha d'aprovar el claustre del professorat.

2.Cada centre pot presentar una única sol·licitud per a cada curs escolar, excepte els centres que imparteixen més d'una etapa educativa i el seu claustre del professorat estigui format per més de 60 professors. En aquest cas poden presentar fins a dues sol·licituds si cada un dels programes sol·licitats s'adreça específicament al professorat d'una sola etapa.

 Tercer

Modalitats de formació

La participació en aquesta convocatòria es pot fer en una de les modalitats de formació següents:

a)Formació en el centre (FeC): requereix la participació d'almenys el 50 % dels membres del claustre o d'etapa, amb un mínim de 15 persones. Per als centres de menys de 20 membres de claustre es requereix un mínim de 12 participants (en casos excepcionals, prèvia consulta al Servei de Normalització Lingüística i Formació i amb el seu vistiplau, aquestes darreres FeC podran tenir un nombre de participants inferior a 12, sempre que s'arribi al 70 % dels membres del claustre).

b)Formació intercentres (FiC): requereix la participació d'un mínim de 15 persones dels claustres de dos o més centres educatius.

Quart

Objectiu del programa de formació i relació amb el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat

L'objectiu del programa és la formació del professorat del centre per al disseny, la posada en pràctica i l'avaluació d'actuacions que repercuteixin en la millora dels processos d'ensenyament-aprenentatge. El programa de formació ha d'estar basat en la pràctica reflexiva, ha d'incorporar especialment processos d'aprenentatge entre iguals, com l'observació entre iguals dins el mateix centre o les visites pedagògiques entre centres, i de treball cooperatiu entre els docents mateixos. Així mateix, ha d'estar relacionat amb les necessitats que la pràctica educativa planteja i amb el projecte educatiu del centre i s'ha de vincular a una de les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024.

Cinquè

Destinataris de la formació

1.En la modalitat de formació en centres (FeC) és obligatòria la participació d'un membre de l'equip directiu del centre, preferentment el director o el cap d'estudis, com a mínim.

2.En la modalitat de formació intercentres (FiC) es recomana la participació d'un membre dels equips directius de cada un dels claustres.

3.A més dels professors participants, en el nombre determinat a l'article tercer i d'acord amb la línia estratègica proposada, en totes o en una part de les activitats formatives poden participar-hi altres membres no docents de la comunitat educativa (com el personal d'administració i serveis, el personal de suport o auxiliars tècnics educatius o les famílies) quan el fet d'incorporar-los al desenvolupament de les activitats es consideri convenient.

4.També es poden admetre docents que no formin part del claustre del           professorat del centre, fins a un 10 % del total de participants en l'activitat formativa, si el centre ho considera adient, sempre que poder dur a terme la transferència estigui garantit.

5.El nombre de membres inclosos al programa que no formin part del claustre del professorat no es pot computar per determinar els mínims requerits de participació que s'estableixen a l'article tercer d'aquestes instruccions.

Sisè

Coordinació del programa de formació

Per a cada programa de formació s'ha de designar una persona que el coordini, la qual ha de formar part del claustre del professorat del centre i participar en la formació. Aquesta persona ha d'assumir les funcions següents:

a)Coordinar l'elaboració del programa de formació.

b)Vetllar pel compliment dels acords adoptats amb el centre de professorat per a la implementació del programa de formació.

c)Convocar les sessions de formació.

d)Organitzar i coordinar la feina, en col·laboració amb la persona assessora de formació del centre de professorat que es designi a l'efecte.

e)Assistir a les reunions relacionades amb la formació que convoqui el centre de professorat.

f)Encarregar-se de les signatures d'assistència a les activitats formatives.

g)Fer difusió dels aspectes més importants de la formació a la comunitat educativa.

h)Elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu.

Setè

Durada de les formacions

Els programes de formació en el centre (FeC) i intercentres (FiC) tenen una durada mínima de 20 hores i màxima de 40 hores. En casos excepcionals, prèvia consulta al Servei de Normalització Lingüística i Formació i amb el seu vistiplau, els programes de formació en el centre (FeC) podran tenir una duració inferior.

 

Vuitè

Descripció dels programes de formació

1.El programa de formació en el centre (FeC) constitueix una eina de suport al procés de millora del centre lligat al seu projecte educatiu i parteix de la demanda del propi centre educatiu. Aquests programes seran convocats per la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i seran coordinats pels centres de professorat.

2.La formació intercentres (FiC) és una modalitat dirigida a docents de diferents centres educatius que comparteixen necessitats de formació, volen implantar projectes similars o aprendre uns dels altres mitjançant una formació conjunta. En aquests programes hi ha de participar, almenys, professorat de dos centres educatius. Aquests programes seran convocats per la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i seran coordinats pels centres de professorat com a formació d'àmbit illa.

3.Ambdues modalitats de formació s'han de basar en processos de reflexió-acció en equip, amb el suport d'experts en el tema que es treballa si es considera adient, i en l'assessorament dels centres de professorat. Ha de fomentar, també, l'aprenentatge entre iguals i el treball cooperatiu.

4.Les ponències externes, si es contemplen, no poden superar el 30 % de la durada total del programa de formació.

5.Una part d'aquestes activitats es pot dur a terme en un entorn virtual si així ho preveu el programa presentat i, especialment, si les circumstàncies especials del curs 2020-2021 així ho aconsellen.

6.El programa de formació ha de dedicar com a mínim el 30 % de la durada total a la reflexió sobre la transferència a la pràctica educativa a l'aula o a l'organització del centre.

7.El programa de formació ha d'incloure activitats per avaluar la formació i l'impacte de la transferència, les quals s'han de recollir en la memòria final. Aquestes activitats han de representar, almenys, un 10 % de la durada total del programa.

Novè

Presentació del document «Sol·licitud i programa de formació»

1.Els centres de professorat han de posar a disposició dels centres, al seu web, el document unificat «Sol·licitud i programa de formació» per tal que els centres educatius els facin arribar les seves demandes.

2.El document «Sol·licitud i programa de formació» s'ha de presentar al centre de professorat de referència per correu electrònic. En el cas dels programes intercentres, si hi participen centres adscrits a distints centres de professorat, s'ha de presentar al centre de professorat de referència del centre al qual pertany la persona coordinadora del programa.

3.El document ha de comptar amb l'aprovació de tots els claustres participants i s'ha d'informar al consell escolar.

Desè

Terminis

1.El termini per presentar el document «Sol·licitud i programa de formació» finalitza el 30 de juny de 2020.

2.Els centres de professorat poden obrir noves convocatòries en les condicions que estableixen aquestes instruccions durant el curs escolar, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i de recursos.

Onzè

Aprovació del programa de formació

1.L'aprovació del programa l'han de fer els equips pedagògics dels centres de professorat a partir d'un diàleg que s'ha d'obrir entre els centres sol·licitants i els centres de professorat en relació amb la qualitat del programa presentat, l'adequació a les línies estratègiques del Pla Quadriennal i la disponibilitat de recursos econòmics i humans del centre de professorat. Aquesta fase del procés ha de finalitzar abans del 30 de setembre de cada curs escolar.

2.Per aprovar el programa s'han de tenir en compte els criteris següents:

a)La viabilitat del programa formatiu per produir millores als centres.

b)La coherència pedagògica del programa i la seva relació amb l'itinerari formatiu del centre.

c)La relació amb les necessitats de la pràctica educativa i amb el projecte educatiu del centre.

d)La implicació d'una part representativa del professorat del centre, segons el que indica l'article tercer.

e)El compromís de participació i implicació de l'equip directiu.

f)L'adequació a la línia estratègica del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat proposada.

3.Els centres educatius participants s'han de comprometre a desenvolupar l'activitat d'acord amb els compromisos adquirits amb el centre de professorat per a la implementació del programa i s'han de responsabilitzar que les sessions de treball tinguin una durada d'almenys dues hores en el tram de formació de ponència externa i d'almenys 90 minuts en els altres trams formatius del programa. Així mateix, han d'aportar les dades que el centre de professorat determini per gestionar les activitats del programa i facilitar la posada en pràctica a les aules i al centre dels treballs generats per la formació.

4.Els centres de professorat han de publicar a la seva web un document amb els programes aprovats i denegats abans del dia 15 d'octubre de cada curs escolar.

Dotzè

Assessorament del centre de professorat

El centre de professorat ha d'assignar, per a cada programa aprovat, una persona assessora de formació que assumeixi les funcions establertes en la normativa vigent i, especialment:

a)Assessorar en el disseny, el desenvolupament i l'avaluació de les activitats.

b)Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa formatiu.

c)Programar i gestionar les ponències externes, si escau.

d)Organitzar i coordinar la feina, en col·laboració amb la persona que coordini el programa.

e)Avaluar, conjuntament amb la persona coordinadora, les activitats duites a terme i les persones que hi participin.

f)Gestionar les certificacions pertinents per al reconeixement de la formació.

Tretzè

Finalització del programa de formació

1.Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa formatiu, la persona coordinadora ha de presentar al centre de professorat la memòria final. Els centres de professorat han de posar a disposició dels centres, al seu web, el model de memòria.

2.La documentació s'ha de presentar en el termini d'un mes comptador des de la data de la darrera sessió de feina.

Catorzè

Certificació i inscripció en el registre de formació

1.La certificació i la inscripció en el registre de formació la fa d'ofici el centre de professorat corresponent.

2.Només tenen dret a la certificació d'hores de formació permanent aquelles persones avaluades com a aptes.

3.A la persona coordinadora del programa de formació se li ha de certificar un 25 % més d'hores que el total d'hores del programa de formació.