Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DES CASTELL

Núm. 4467
Aprovació bases i convocatòria que regeixen la concessió d'ajuts econòmics per a l'activació i millora de la qualitat comercial, destinades als establiments d'activitats no essencials, afectats pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma COVID - 19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent-se aprovat per la Junta de Govern Local de data 29 de maig de 2020, l'acord que a continuació es transcriu:

PRIMER: Aprovar les "Bases i convocatòria que regeixen la concessió d'ajudes econòmiques per l'activació i millora de la qualitat comercial, destinades als establiments d'activitats no essencials, afectats pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma COVID-19" de l'Ajuntament des Castell.

SEGON: A l'efecte de donar publicitat a les subvencions i a la resta d'ajudes públiques, i de conformitat amb el art.6 del Real Decret 130/2019, pel qual es regula la Base de dades Nacional de Subvencions, aquestes bases es publicaran en la BDNS amb caràcter previ a la seva publicació en el Butlletí Oficial dels Illes Balears (BOIB).

Es publiquen a continuació les bases que regeixen la concessió d'ajuts econòmics per a l'activació i millora de la qualitat comercial als efectes oportuns. 

Signat per la Batllesa, Juana Escandell Salom, a Es Castell, en la data de la signatura electrònica que consta en aquest document.

BASES I CONVOCATÒRIA QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS PER A L'ACTIVACIÓ I MILLORA DE LA QUALITAT COMERCIAL, DESTINADES ALS ESTABLIMENTS D'ACTIVITATS NO ESSENCIALS, AFECTATS PEL REIAL DECRET 463/2020, DE 14 DE MARÇ, PEL QUAL ES DECLARA L'ESTAT D'ALARMA COVID-19

1. OBJECTE I FINALITAT

L'objecte d'aquestes bases és la regulació de la convocatòria per a la concessió d'ajuts econòmics a persones físiques i jurídiques titulars d'establiments obligats a tancar o afectats per la prohibició d'obertura conseqüència de l'estat d'alarma, circumstància aquesta que els ha provocat un perduda econòmica derivada de la crisi ocasionada amb motiu de la COVID-19.

La finalitat d'aquests ajuts és aportar recursos econòmics als titulars dels establiments d'activitats no essencials, per a contribuir a la reactivació de les empreses, al manteniment del teixit comercial i empresarial des Castell i a l'impuls de la promoció i dinamització del sector.

Es pretén fomentar i coadjuvar amb elles el desenvolupament econòmic local i la promoció turística del municipi des Castell, d'acord amb les competències atribuïdes en l'art. 29.2.t) de la Llei 20/2006, de15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, amb la finalitat d'augmentar la productivitat i competitivitat dels comerços.

2. PERSONES BENEFICIÀRIES

Podran sol·licitar l'ajut econòmic les persones físiques o jurídiques, en qualsevol de les formes reconegudes, titulars d'establiments d'activitats no essencials, obligats a cessar l'activitat o a no iniciar-la, en compliment del que s'estableix en el Reial Decret 463/2020, de14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma.

3. REQUISITS PER SOL·LICITAR L'AJUT

Podran sol·licitar l'ajut les persones físiques i jurídiques que reuneixin els següents requisits:

  1. Tenir domicili social i fiscal a Menorca i establiment on duu a terme l'activitat en el municipi des Castell.
  2. Estar d'alta en l'IAE, anual o temporal, en algun dels epígrafs següents,
  • Agrupació 64 i 65 Comerç al detall, excepte les excepcions que figuren en l'art. 10.1 del Reial Decret 463/2020, de 14 de març.
  • Grup 671 Serveis d'alimentació en Restaurants.
  • Grup 672 Serveis d'alimentació en Cafeteries.
  • Grup 673 Serveis d'alimentació en Cafès, Bars amb i sense menjar.
  • Grup 676  Xocolateries, gelateries i orxateries.
  • Grup 972 Perruqueries i salons de bellesa.
  1. Disposar de títol habilitant municipal per a exercir l'activitat expedit per l'ajuntament des Castell (llicència d'obertura i funcionament, declaració responsable d'inici i exercici d'activitat, o similar).
  2. Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb l'Ajuntament, a si com estar al corrent en el pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions públiques.
  3. No estar en cap de les circumstàncies que li impedeixin adquirir la condició de persona beneficiària de l'ajuda econòmica, que estableix l'art. 13 de la Llei 38/2003, del 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 276, de 18.11.2003).

El compliment dels requisits d'aquestes bases s'acreditarà mitjançant la signatura de la declaració responsable que s'inclou en l'imprès de sol·licitud de l'ajuda econòmica  (ANNEX  I).

Amb la declaració responsable la persona interessada manifesta, sota la seva responsabilitat, que compleix amb els requisits establerts en aquestes bases i la normativa vigent per a obtenir les ajudes, que disposa de la documentació que així ho acredita, que la posarà a la disposició de l'Administració quan li sigui requerida, i que es compromet a mantenir el compliment de les anteriors obligacions durant el període de temps inherent a aquest reconeixement o exercici.

4. QUANTIA DE L'AJUT I DISTRIBUCIÓ DEL CRÈDIT

 1. Per als establiments oberts tot l'any: 700 euros.

 2. Per als establiments de temporada: 350 euros.

A l'efecte de determinar la quantia, s'entén per establiments de temporada aquells que la seva activitat i obertura al públic sigui inferior a 8 mesos a l'any. Aquest fet s'acreditarà segons alta IAE de l'any 2019. 

5. COMPATIBILITAT DE L'AJUT ECONÒMIC

La concessió de l'ajut econòmic serà compatible amb altres ajudes obtingudes del sector públic o privat per a diferent finalitat de la qual és objecte aquesta convocatòria.

6. PRESSUPOST

L'Ajuntament desenvoluparà aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària dotada a aquest efecte, amb saldo suficient i adequat, per a suportar l'import de 31.500€.

Si fos el cas, i les sol·licituds de subvenció atorgades, superessin aquest import, la partida  pressupostària serà ampliable, mitjançant la modificació pressupostària adequada, per a suportar l'import  necessari, per a poder cobrir el 100% de les sol·licituds aprovades i susceptibles de subvenció.

7.  DESPESES SUBVENCIONABLES

1. Són subvencionables les despeses següents:

-  Despeses corrents durant l'absència d'activitat econòmica a causa del Reial Decret 463/2020, de14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19. Consistiran en les possibles despeses corresponents al lloguer del local on es duu a terme l'activitat, les quotes de préstecs relacionats amb l'activitat, els proveïdors, els subministraments d'aigua, electricitat, gas i combustibles i les comunicacions (telèfon, correu, missatgeria, connexió a Internet), així com uns altres que, de naturalesa anàloga als descrits, puguin arribar a considerar-se inclosos per part de l'entitat convocant.

- Despeses en campanyes i promoció comercial, en noves tecnologies, en formació, quotes d'associacions comercials, i tots aquells relacionats amb els compromisos adquirits.

8. OBLIGACIONS I COMPROMISOS

Les persones beneficiàries de l'ajuda econòmica hauran de comprometre's a realitzar alguna de les següents campanyes: de promoció comercial, implantar el comerç electrònic, servei a domicili, promoció del producte local, adoptar petites mesures de sostenibilitat ambiental i adhesió a programes de certificació de qualitat.

Aquest compromís consta en la declaració responsable inclosa en el model de sol·licitud de l'ajuda econòmica, ANNEX I.

9. TERMINI I PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS

El termini de presentació de les sol·licituds serà de 15 dies hàbils a comptar des de l'endemà a la publicació de la convocatòria de les presents bases en la Base de dades Nacional de Subvencions a través del diari oficial de la província (BOIB) i en la pàgina web de l'Ajuntament des Castell. El termini de presentació de sol·licituds serà improrrogable.

L'extracte de la convocatòria que regirà aquest procediment es publicarà a través de la Base de dades Nacional de Subvencions (BDNS), en el Butlletí Oficial d'Illes Balears (BOIB).

El model de sol·licitud normalitzat i en el qual s'inclou així mateix la declaració responsable estarà disponible en l'apartat www.carpetaciutadana.org la web de l'Ajuntament des Castell,  www.aj-escastell.org

Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en la convocatòria, es requerirà a la persona interessada perquè l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de cinc dies, indicant-li que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les sol·licituds podran presentar-se en qualsevol de les formes següents:

  1. De forma telemàtica www.aj-escastell.org i www.carpetaciutadana.org
  2. Per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 16.4.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les persones físiques podran triar entre presentar la seva sol·licitud a través de mitjans electrònics o no fer-ho; serà obligatori presentar la seva sol·licitud per mitjans electrònics tant per a les persones jurídiques, com per a les entitats sense personalitat jurídica, d'acord amb el que s'estableix en l'art. 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les persones interessades poden acollir-se al recollit en l'art. 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques en relació al fet de no presentar documents que ja obrin en poder de l'Ajuntament o de qualsevol Administració Pública. A aquest efecte, la persona interessada haurà d'indicar en quin moment i davant quin òrgan administratiu va presentar els citats documents, i l'Ajuntament haurà de recaptar-los electrònicament a través de les seves xarxes corporatives.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document/s per part d'aquest Ajuntament, i amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució, podrà requerir-se a entitat perquè el presenti o, en defecte d'això, perquè acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document/s. 

10. INSTRUCCIÓ

L'ordre d'inici de l'expedient correspon a la Regidoria de Tributs, Patrimoni, Administració Electrònica, Comerç i Indústria.

L'òrgan competent per a la instrucció del procediment serà la persona responsable municipal de dinamització comercial (AODL), conforme al caràcter de les prestacions objecte d'aquestes ajudes.

Correspon a l'òrgan instructor la realització d'ofici de totes les actuacions que es considerin necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades i documents, en virtut dels quals s'ha formular la proposta de resolució de l'ajuda. 

11. PROCEDIMENT PER LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

El procediment per a tramitar el ajuts econòmics serà el de concurrència no competitiva.

Les sol·licituds es resoldran per ordre cronològic de presentació, una vegada comprovat el fet de reunir requisits exigits, i fins a esgotar el pressupost.

La instructora remetrà la proposta de resolució de l'ajuda a la Regidoria de Tributs, Patrimoni, Administració Electrònica, Comerç i Indústria, que elevarà la proposta de resolució motivada de la sol·licitud estimada o desestimada a l'alcalde o a l'òrgan  corresponent.

L'aprovació de la proposta de resolució de l'alcalde o de l'òrgan corresponent és definitiva en via administrativa, serà motivada i hauran de quedar acreditats en el procediment els fonaments; també haurà de constar la persona sol·licitant a la qual se li concedeix o desestima l'ajut econòmic. L'acord de l'òrgan que resol el procediment es notificarà a la persona interessada.

Contra els acords establerts en la resolució es podran interposar els corresponents recursos administratius o jurisdiccionals prevists en la legislació vigent.

La resolució de l'expedient de concessió de l'ajut econòmic serà expressa i motivada, d'acord amb els criteris de valoració establerts en l'ordenança o en aquesta convocatòria, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantitat específica de l'ajut econòmic i la forma de pagament.

La resolució de concessió, que posarà fi a la via administrativa, serà notificada a les persones sol·licitants de conformitat amb el prescrit en els articles 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La resolució de la concessió serà publicada en el BOIB, a través de la BDNS, amb expressió de la convocatòria, el programa i el crèdit pressupostari al qual s'imputi, la persona beneficiària, la quantitat concedida i la finalitat de la subvenció.

Aquelles sol·licituds que compleixin amb les condicions i requisits per a adquirir la condició de persona física o jurídica beneficiària, però que no se li hagi pogut concedir l'ajut econòmic per haver-se esgotat el crèdit de la convocatòria, quedaran en llista d'espera per a una segona convocatòria, seguint l'ordre del registre d'entrada de la sol·licitud.

Si alguna de les persones beneficiàries renunciés a la subvenció concedida, l'òrgan concedent podrà acordar, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció a la persona o persones sol·licitants següents en l'ordre de registre d'entrada.

L'òrgan concedent de la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades, a fi que accedeixin a la proposta de subvenció en el termini improrrogable de deu dies. Una vegada acceptada la proposta per part de la persona o persones sol·licitants, l'òrgan administratiu dictarà l'acte de concessió i procedirà  a notificar-lo. 

12. EFECTES DE LA CONCESSIÓ

Si la resolució és favorable, es realitzarà el pagament a través de transferència bancària a la persona beneficiària de l'ajut.

Donat el caràcter excepcional del cessament de l'activitat comercial, no essencial, establerta en el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i el caràcter socioeconòmic d'aquesta convocatòria per a la reactivació de l'activitat comercial i el manteniment del teixit comercial del municipi, l'abonament  es realitzarà mitjançant el pagament anticipat del100% de l'import concedit.

No podrà realitzar-se el pagament de la subvenció fins que la persona beneficiària no estigui al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o mentre sigui deutora per resolució de procedència de reintegrament. En aquest cas, l'Ajuntament podrà procedir d'ofici a saldar prèviament els deutes pendents de cobrament de les persones beneficiàries de les subvencions, mitjançant compensació d'aquestes subvencions, o de part d'elles, amb les quantitats degudes. 

13. PUBLICITAT DE LA CONVOCATÒRIA

A l'efecte de donar publicitat a les subvencions i a la resta d'ajudes públiques, i de conformitat amb el art.6 del Reial Decret 130/2019, pel qual es regula la Base de dades Nacional de Subvencions, aquestes bases es publicaran en la BDNS amb caràcter previ a la seva publicació en el Butlletí Oficial dels Illes Balears (BOIB). 

14. PAGAMENT

L'import de l'ajut econòmic s'abonarà en un sol pagament del 100%, a partir del moment en què es resolgui la concessió de l'ajut.

 15. TERMINI PER RESOLDRE I EFECTES DEL SILENCI

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de tres mesos a partir de la data de presentació de la sol·licitud en el Registre d'entrada de l'Ajuntament des Castell, o a través de qualsevol de les formes de presentació previstes en l'art. 16.4 i art. 66 de la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

El transcurs del termini màxim de tres mesos sense que s'hagi notificat la resolució del procediment a les persones interessades legitima a aquestes per a entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de l'ajut econòmic.

16. TERMINI I JUSTIFICACIÓ DE L'AJUT ECONÒMIC

Es podran justificar les despeses generades a partir del dia 14 de març de 2020, mitjançant la presentació del/s corresponent/s document/s acreditatiu/s de citat extrem, juntament amb la sol·licitud degudament emplenada i el certificat de titularitat del compte bancari en la qual s'indiqui hagi de fer-se el pagament de l'ajut que si escau procedeixi.

 

17. REINTEGRAMENT DE LES SUBVENCIONS

Les subvencions de caràcter públic no poden suposar, a cap cas, lucre; per això, l'obtenció concurrent d'altres subvencions per a realitzar les mateixes actuacions podrà determinar el reintegrament del seu import.

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions, persones o ens públics o privats, no notificades amb anterioritat i no compatibles, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

La resolució del reintegrament de la subvenció serà adoptada per l'Ajuntament, prèvia instrucció d'expedient d'acord amb la legislació general aplicable.

Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic; és aplicable per al seu cobrament el que es disposa en la normativa vigent de recaptació.

La falta de reintegrament a l'Ajuntament des Castell de les quantitats reclamades, en període voluntari, donarà lloc al cobrament per via de constrenyiment, conforme a la normativa vigent.

18. DENEGACIÓ DE L'AJUT ECONÒMIC

La denegació de les sol·licituds d'ajut econòmic serà procedent per les següents causes:

- No complir amb tots els requisits exigits en la convocatòria.

- Altres causes degudament motivades.

19. DESISTIMENT I RENÚNCIA

La persona sol·licitant podrà desistir de la seva sol·licitud o renunciar al seu dret a l'ajut reconegut, mitjançant escrit dirigit a l'Ajuntament. L'Ajuntament dictarà la resolució que expressi les circumstàncies que concorren, amb indicació dels fets produïts i les normes legals.

20. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS

El règim d'infraccions i sancions aplicable serà l'establert en l'Ordenança general municipal de subvencions i en la Llei 38/2003, del 17 de novembre, General de Subvencions.

21. RÈGIM DE RECURSOS

Contra la present convocatòria, les bases i les resolucions administratives que s'adoptin en execució d'aquestes, podran interposar-se els següents recursos:

  1. Recurs de reposició, davant el mateix òrgan municipal autor de l'acte administratiu, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà a la notificació o, en el seu cas, publicació de l'acte que es recorri.
  2. Recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat Contenciós Administratiu de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, a partir de l'endemà a la notificació o, en el seu cas, publicació de l'acte que es recorri. 

Es Castell, 3 de juny de 2020

Batllesa

Juana Escandell Salom

 

DOCUMENTS ANNEXES

ANNEX I. Sol·licitud d'ajuda econòmica i declaració responsable 

ADJUNTAR A LA SOL·LICITUD

1- Certificat de titularitat del compte bancari.

2- Document acreditatiu de la despesa subvencionable 

Documents adjunts