Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL
Núm. 4418
Modificació de la convocatòria de subvencions per dur a terme activitats o projectes de participació ciutadana i suport a l’acció voluntaria per a l’any 2020
BDNS: 499065
El conseller executiu del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, en data 1 de juny de 2020, va dictar la següent resolució:
«Antecedents
1. El conseller executiu del departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local en data 3 de març de 2020 va aprovar la convocatòria de subvencions per dur a terme activitats o projectes de participació ciutadana i suport a l'acció voluntària per l'any 2020, una vegada que havia estat fiscalitzada en conformitat.
2. L'esmentada convocatòria va ser publicada 14 de març de 2020 (BOIB núm. 34, de 14 de març) i a la Base de Dades Nacional de Subvencions (codi 499065) i al dia següent començava el termini per presentar sol·licituds.
3. El mateix dia que es publicà la convocatòria al BOIB, es va publicar el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarava l'estat d'alarma (BOE núm. 67, de 14 de març) amb motiu de la crisi sanitària pel COVID-19, per la qual cosa tota l'activitat administrativa i els terminis varen quedar en suspès.
4. A causa d'aquesta situació s'ha considerat que era adequat modificar la convocatòria publicada i adaptar-la a les noves necessitats. I, fins i tot, a l'haver estat publicat el Decret Llei 8/2020 amb la intenció de facilitar certes activitats administratives. S'ha pogut adequar la convocatòria a esta norma modificant tràmits de manera que sigui més senzill per als possibles beneficiaris de la convocatòria.
5. La tècnica jurídica de la Direcció Insular de Participació i Joventut ha emès un informe jurídic favorable respecte a la modificació de la convocatòria.
6. De manera resumida aquest són els següents aspectes que es modifiquen de la convocatòria:
Tipus de convocatòria que
|
Passa a ser subvenció no competitiva per import fix, que no penalitza si no es pot dur a terme tot el projecte presentat, en lloc d'una convocatòria competitiva. |
---|---|
Crèdit pressupostari total i les assignacions de les línies 1, 2 i 3.
|
2. Crèdit pressupostari Inicialment es destinaven 250.000,00 euros, però arran les modificacions, es destina la quantitat de 230.000,00 euros a les subvencions objecte d'aquesta convocatòria. Quedant les línies objecte de subvenció i el pressupost per a cada una de la manera següent:
b) Línia 2: Projectes de participació d'entitats sense ànim de lucre: setanta mil euros (70.000,00 €) aplicació pressupostària 65 92400 48901 c) Línia 3: Despeses per al manteniment d'entitats de voluntariat: seixanta mil euros (60.000,00 €) aplicació pressupostària 65 92400 48901 |
Períodes de realització de les activitats |
S'amplia el termini d'execució fins el 31 de juliol de 2020
|
Objecte de subvenció de la L3 |
Els ajuts econòmics de la línia 3 es modifiquen i ara s'adrecen al manteniment estructural de les entitats de voluntariat de Mallorca |
Comissió Avaluadora |
La Comissió es redueix i passa a estar formada per un/a presidenta i dues tècniques. |
Simplificar els criteris d'avaluació |
Els projectes poden obtenir una puntuació màxima de 10 punts, d'acord amb els criteris d'avaluació establerts per a cada línia. En tot cas, per poder rebre la subvenció, s'ha d'assolir una puntuació mínima de 5 punts. |
Dotacions econòmiques segons les puntuacions obtingudes |
Import de les subvencions Tenint en compte que la subvenció passa a ser no competitiva i per quantia fixa s'han establert els següents trams Línia 1:
Línia 2:
Línia 3:
|
Ampliar el termini de la justificació |
Les entitats beneficiàries poden justificar fins al 30 de setembre de 2020. |
Justificació de les despeses
|
L1: S'adapten al disposat a la Disposició addicional segona de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca. Subvencions per administracions locals. L2 i L3: S'adapten al disposat Decret Llei 8/2020, de 13 de maig. (Això implica adaptació dels formularis) |
7. Consta a l'expedient crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'any 2020:
Consta a l'expedient crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'any 2020, per un import global de 230.000,00€, per dotar aquesta convocatòria de subvencions distribuït de la forma següent: cent mil euros (100.000,00€) amb càrrec a les aplicació pressupostàries 65.92400.46200 núm. de RC 220200000487 per a la línia 1; cent mil euros (100.000,00€) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.92400.48901 núm. de RC 220200000488 per a la línia 2 i cinquanta mil euros (50.000,00€) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.92400.48901 RC núm. 220200000489 per a la línia 3.
L´import de la dotació pressupostària, es pretén distribuir de la següent forma, d´acord amb les línies relacionades tot seguit:
a) Línia 1: Projectes de participació d'entitats d'administració local: cent mil euros (100.000,00 €) a càrrec de l'aplicació pressupostària 65.92400.46200. RC amb núm. 220200000487
b) Línia 2: Projectes de participació d'entitats sense ànim de lucre: setanta mil euros (70.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.92400.48901. Per tant, s'ha de fer una disminució de crèdit de 30.000,00€.
c) Línia 3: Despeses per al manteniment d'entitats de voluntariat: seixanta mil euros (60.000€) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.92400.48901. Per tant s'ha de fer un increment de crèdit de 10.000,00€ complementari a l'RC amb núm. 220200000489 de 50.000,00€.
8. En data 29 de maig de 2020 Intervenció General del Consell de Mallorca ha emès informe de fiscalització favorable de la modificació de la convocatòria.
Fonaments de dret
L'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, de 23 de desembre de 2016 (BOIB, núm. 21, de 18 de febrer de 2017).
La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003).
El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions (BOE núm.176, de 25 de juliol de 2006).
Decret Llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID- 19 (BOIB núm. 84, de 15 de maig de 2020)
La Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars (BOIB núm. 134, de 2 de novembre de 2000).
El Reglament orgànic del Consell de Mallorca, aprovat per acord del Ple del Consell de Mallorca de 2 de juliol de 2001 (BOIB núm. 102, de 25 d'agost de 2001), i modificat per acords del Ple de: 8 de març de 2004 (BOIB núm. 38, de 16 de març de 2004), 28 de juliol de 2008 (BOIB núm. 113, de 14 d'agost de 2008), 13 d'octubre de 2011 (BOIB núm. 158, de 20 d'octubre de 2011), 14 de febrer de 2013 (BOIB núm. 86, de 18 de juny de 2013), 9 d'octubre de 2014 (BOIB núm. 145, de 21 d'octubre de 2014), 8 d'octubre de 2015 (BOIB núm. 186, de 24 de desembre de 2015), 12 de desembre de 2016 (BOIB núm. 157, de 15 de desembre de 2016) i 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 2, de 5 de gener de 2017).
El Decret la presidència del consell de dia 9 de desembre de 2019, modificat per Decret de 7 de març de 2020, pel qual es determina l'organització del Consell insular de Mallorca (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019) i la base 23 del pressupost vigent.
Per tant, dicto la següent:
Resolució
Aprovar la modificació de la convocatòria de subvencions per dur a terme activitats o projectes de participació ciutadana i suport a l'acció voluntària per l'any 2020.
Autoritzar la disminució de crèdit de 30.000,00€ a l'aplicació pressupostària 65.92400.48901 i núm. de referència operació comptable 22020001325 per a la línia 2.
Autoritzar l'increment de crèdit de 10.000,00€ a l'aplicació pressupostària 65.92400.48901 i núm. de referència operació comptable 22020001326 per a la línia 3.
Publicar el text consolidat d'aquesta convocatòria en el BOIB per conducte de la Base de Dades Nacional de Subvencions.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de rebre aquesta notificació. El recurs es pot interposar formalment davant aquest conseller executiu/consellera executiva o davant la presidència del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú.
Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.»
Palma, 1 de juny de 2020
El secretari tècnic de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local (per suplència: resolució de 8 de gener 2020. BOIB núm. 9, de 21/01/2020) Jaume Tomàs Oliver
Convocatòria consolidada de subvencions per dur a terme activitats o projectes de participació ciutadana i suport a l'acció voluntària per al 2020
1. Règim jurídic
El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma (BOE núm. 67, de 14 de març) a causa de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, i les pròrrogues successives, obliguen a les institucions a adaptar-se a la nova situació, però sense perdre l'objectiu de facilitar i garantir els recursos que les entitats de l'Administració local, les entitats sense ànim de lucre i les entitats de voluntariat necessiten per dur a terme projectes i actuacions de participació ciutadana.
El Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID- 19, reconeix que és un objectiu prioritari facilitar la posada en marxa de línies eficaces de subvenció [...] que puguin pal·liar els efectes socials i econòmics provocats per la crisi sanitària de la COVID-19. Amb aquest objectiu estableix un seguit de mesures que estan recollides en aquesta convocatòria
Per això, es modifica la Resolució de 3 de març de 2020, del conseller executiu del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, relativa a la convocatòria de subvencions per dur a terme projectes de participació ciutadana i de suport a l'acció voluntària per a l'any 2020 (BOIB núm. 34, de 14 de març), a través de la Resolució, del mateix conseller, de 1 de juny de 2020.
Aquesta convocatòria es regeix pel que disposa l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, aprovada pel Ple del Consell en la sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017); per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID- 19; i per la resta de normativa que hi sigui aplicable.
2. Crèdit pressupostari
Atès el Pla estratègic de subvencions del Consell de Mallorca per a l'any 2020 i les modificacions pressupostàries arran de la declaració de l'estat d'alarma, es destina la quantitat de 230.000,00 euros a les subvencions objecte d'aquesta convocatòria, que es finançaran amb càrrec al pressupost de despeses del Consell de Mallorca per a l'any 2020.
Les línies objecte de subvenció i el pressupost inicial per a cada una són les següents:
a) Línia 1. Projectes de participació d'entitats d'Administració local: cent mil euros (100.000,00 €) amb càrrec a la partida pressupostària 65.92400.46200.
b) Línia 2. Projectes de participació d'entitats sense ànim de lucre: setanta mil euros (70.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.92400.48901.
c) Línia 3. Despeses per al manteniment d'entitats de voluntariat: seixanta mil euros (60.000 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.92400.48901.
Si no es concedeixen les quanties inicialment previstes a les diferents línies per manca de sol·licituds o per no acreditar la condició de beneficiari, es pot traspassar indistintament el crèdit romanent d'una aplicació a l'altra, si, d'acord amb les sol·licituds presentades, és convenient incrementar la dotació pressupostària per atendre totes les sol·licituds.
3. Objecte i temporalització
Aquesta convocatòria subvenciona projectes i/o despeses de manteniment desenvolupats entre l'1 de juny de 2019 i el 31 de juliol de 2020 (ambdós dies inclosos).
3.1. Els ajuts econòmics de les línies 1 i 2 d'aquesta convocatòria s'adrecen al desenvolupament de projectes en l'àmbit de la participació ciutadana que es facin a Mallorca o que tinguin una repercussió i un benefici, de forma clara i directa, d'acord amb les finalitats de la convocatòria, en la ciutadania de Mallorca.
Els projectes de participació ciutadana són els que promouen la incidència, la deliberació, la coproducció i la decisió de la ciutadania sobre els assumptes que l'afecten, posant el focus en el que és col·lectiu. Els projectes poden ser de qualsevol temàtica i poden anar adreçats a sectors de població o a la ciutadania en general.
3.2. Els ajuts econòmics de la línia 3 de la convocatòria s'adrecen al manteniment estructural de les entitats de voluntariat de Mallorca.
Cada entitat pot presentar, com a màxim, fins a una sol·licitud per línia.
4. Finalitats
4.1. Els projectes que se subvencionen a través de les línies 1 i 2 han de fomentar activitats d'interès públic o social que tinguin per finalitat:
- Afavorir el treball conjunt entre administracions locals i ciutadania.
- Implicar persones i col·lectius en la transformació de la seva comunitat.
- Millorar els canals de participació ciutadana.
- Incidir en la cultura de la participació ciutadana.
- Incrementar el nivell de participació real de la ciutadania en les entitats i els òrgans de govern.
- Crear espais, reals o virtuals, que facilitin la participació ciutadana.
4.2. Les despeses de manteniment que se subvencionen a través de la línia 3 són les corresponents al manteniment estructural de les entitats de voluntariat descrites en el punt 6.
5. Règim de concessió
El procediment de concessió de la subvenció és de règim no competitiu, de quantia fixa, de totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'exigeixen.
6. Beneficiàries
6.1. Poden obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions:
- Línia 1: les entitats d'Administració local de Mallorca, de menys de 60.000 habitants, que compleixin les condicions previstes en l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, que desenvolupin projectes de participació ciutadana.
- Línia 2: les entitats sense ànim de lucre, inscrites de forma definitiva en el registre corresponent fins el dia abans de la publicació d'aquesta convocatòria, que desenvolupin projectes de participació ciutadana.
- Línia 3: les entitats privades sense ànim de lucre que realitzin activitats d'interès general mitjançant el voluntariat com a forma de participació i que, fins el dia abans la publicació de la convocatòria, compleixin els requisits següents:
Estar legalment constituïdes i inscrites en els registres corresponents d'acord amb la normativa establerta.
Estar integrades per persones voluntàries, sense perjudici del personal assalariat que puguin tenir.
Desenvolupar una part o totes les seves actuacions mitjançant programes de voluntariat.
6.2. No poden obtenir la condició de beneficiàries de les línies 2 i 3 les entitats en les quals s'esdevingui alguna de les circumstàncies següents:
a. Les associacions i entitats de la tercera edat i les federacions d'entitats.
b. Les entitats associatives amb finalitat lucrativa, comercial, mercantil o similar, els col·legis professionals, les associacions professionals i les cooperatives.
c. Les entitats que concorren en alguna de les prohibicions establertes en l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.
6.3. L'acreditació de no incórrer en les prohibicions establertes en l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca es fa mitjançant una declaració responsable.
7. Obligacions de les entitats beneficiàries
Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions que es recullen en l'article 9 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.
8. Òrgans competents per a la instrucció i la resolució del procediment
8.1. L'òrgan instructor és la Secretaria Tècnica del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, que desenvolupa les activitats d'instrucció detallades en l'article 18 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, o l'òrgan o el càrrec que el substitueixi.
8.2. Per estudiar i avaluar les sol·licituds, així com per fixar l'import de les subvencions es constitueix la Comissió Avaluadora integrada per les persones que es relacionen a continuació:
Presidència:
- El conseller executiu de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local. La persona suplent és el director insular de Participació i Joventut.
Vocalia/secretaria:
Dues tècniques o tècnics de la Direcció Insular de Participació i Joventut.
La Comissió pot instar l'òrgan instructor perquè requereixi les entitats sol·licitants perquè presentin els informes o facin els aclariments que consideri convenients.
8.3. Tenint en compte l'expedient i l'informe de la Comissió Avaluadora, l'òrgan instructor formula la proposta de resolució definitiva.
8.4. L'òrgan competent per resoldre aquesta convocatòria és el conseller executiu de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca.
9. Termini per presentar les sol·licituds
9.1. El termini per presentar les sol·licituds és de 15 dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de publicar-se l'extracte de la modificació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Si el darrer dia és inhàbil, s'entén prorrogat fins al primer dia hàbil següent.
9.2. Les sol·licituds s'han d'adreçar a la Direcció Insular de Participació i Joventut i es poden presentar a qualsevol terminal del Registre del Consell de Mallorca. Així mateix, també es poden presentar als llocs que estableix l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
9.3. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent del Consell de Mallorca, o si s'envia per correu certificat, la persona sol·licitant ha d'enviar per correu electrònic (participacio@conselldemallorca.net) el full de la sol·licitud amb el segell d'entrada dins termini, perquè consti l'enviament.
9.4. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en aquestes convocatòria, l'òrgan instructor ha de requerir la persona interessada perquè l'esmeni en el termini improrrogable de deu dies amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la sol·licitud, prèvia resolució expressa, d'acord amb el que s'estableix en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
9.5. Les sol·licituds presentades fora del termini esmentat en l'apartat 9.1 no s'admetran en aquesta convocatòria.
10. Termini de resolució i notificació
El termini màxim per resoldre el procediment i per notificar-lo és de sis mesos des del dia en què es publica la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Si ha vençut el termini màxim sense que s'hagi notificat la resolució les entitats interessades han d'entendre desestimada la sol·licitud per silenci administratiu.
11. Documents que s'han d'adjuntar a la sol·licitud
11.1 Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant els models annexos i han de contenir les dades necessàries per identificar l'entitat sol·licitant i la persona que la representa. Aquests models es troben a l'abast de les persones interessades en la web www.conselldemallorca.net. La documentació que s'ha de presentar és la següent:
Annexos (s'han de presentar tots els annexos per cada sol·licitud de subvenció):
Model de sol·licitud (annex 1).
Acreditació de no incórrer en cap de les prohibicions establertes en l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca per obtenir la condició de beneficiari. Aquesta acreditació s'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 13.7 de la Llei 3/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és a dir, mitjançant un testimoni judicial o un certificat administratiu i, si l'autoritat competent no ho pot fer, es pot substituir per una declaració responsable atorgada davant una autoritat administrativa o notari públic (en el cas de la declaració responsable davant una autoritat administrativa, s'ha de fer servir el model de l'annex 2 d'aquesta convocatòria).
Declaració de no haver demanat ni rebut cap altre ajut o subvenció pel mateix concepte. Si n'és el cas, cal una relació de les subvencions i ajudes sol·licitades o concedides, amb la indicació dels imports i de les entitats subvencionadores (annex 2). En cas que, durant la instrucció del procediment i prèviament a la proposta de concessió, l'entitat tingui coneixement de la concessió d'alguna subvenció, ho ha de comunicar tan aviat com sigui possible a l'òrgan instructor.
Declaració responsable de no trobar-se en la situació prevista en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (annex 2).
Línies 1 i 2: formulari descriptiu del projecte i pressupost detallat per partides, indicant les despeses, els ingressos i subvencions previstes, si escau (annex 3).
Línia 3: formulari descriptiu de l'entitat de voluntariat i pressupost detallat per partides, indicant les despeses, els ingressos i les subvencions previstes, si escau (annex 3a).
Certificat bancari normalitzat, acreditatiu del compte corrent o la llibreta en què s'ha d'ingressar l'import de la subvenció (annex 4).
Autorització de l'entitat sol·licitant perquè l'òrgan que concedeix la subvenció obtingui de manera directa el certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Si l'entitat sol·licitant denega expressament el consentiment perquè l'òrgan instructor sol·liciti aquests certificats (annex 5), els ha d'aportar juntament amb la sol·licitud.
Documentació genèrica (en cas de presentar sol·licituds per més d'una línia de subvencions, només cal presentar la documentació genèrica una vegada):
Fotocòpia del CIF de l'entitat sol·licitant i del DNI o NIE de la persona representant legal que la signa.
Documentació acreditativa de la representació en virtut de la qual actua la persona que signa la sol·licitud. Es pot acreditar amb un certificat de nomenament i de vigència del càrrec, sempre que la data sigui posterior al dia en què es publica la convocatòria.
Les entitats sense ànim de lucre també han de presentar la documentació acreditativa de la constitució i els seus estatuts degudament registrats.
Documentació acreditativa, si escau, de la col·laboració amb altres entitats. Es pot acreditar amb el certificat de l'entitat amb la qual col·labora.
Línia 3: una copia del Pla de voluntariat de l'entitat.
No cal presentar les dades d'habitants del municipi, s'utilitzaran les darreres publicades per l'Institut Balear d'Estadística.
En el supòsit que els documents exigits estiguin en poder del Direcció Insular de Participació i Joventut, l'entitat sol·licitant es pot acollir al que estableix l'article 28.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sempre que s'hi faci constar la data i la dependència en què es presentaren, i quan no hagin transcorregut més de cinc anys de l'acabament del procediment al qual correspongui.
12. Criteris de valoració de les sol·licituds
Els projectes poden obtenir una puntuació màxima de 10 punts, d'acord amb els criteris d'avaluació establerts per a cada línia. En tot cas, per poder rebre la subvenció, s'ha d'assolir una puntuació mínima de 5 punts.
Línia 1. Projectes de participació d'entitats d'administració local (Projectes per afavorir la participació ciutadana en les polítiques municipals i per fomentar la implicació de la ciutadania en la presa de decisions) |
Punts màxims |
Redacció i coherència en les parts del projecte |
1 |
Rellevància del projecte (resultats esperats, impacte) |
2 |
Ús d'una metodologia participativa per dissenyar el projecte i per assolir els objectius |
2 |
Durada de la iniciativa o del projecte: Superior a 3 mesos i fins a 6 mesos Superior a 6 mesos |
1 2 |
Incorporació de la perspectiva de gènere en el projecte |
1 |
Nombre d'habitants del municipi: Fins a 2.500 habitants De 2.501 a 7.000 habitants |
2 1 |
Línia 2. Projectes de participació d'entitats sense ànim de lucre (Projectes destinats a fomentar el treball en xarxes ciutadanes i la col·laboració associativa) |
Punts màxims |
Redacció i coherència en les parts del projecte |
1 |
Rellevància del projecte (resultats esperats, impacte) |
2 |
Ús d'una metodologia participativa per dissenyar el projecte i per assolir els objectius |
2 |
Durada de la iniciativa o del projecte: Superior a 3 mesos i fins a 6 mesos Superior a 6 mesos |
1 2 |
Incorporació de la perspectiva de gènere en el projecte |
1 |
Col·laboració entre entitats sense ànim de lucre (que el projecte sigui executat per dues o més entitats) |
2 |
Línia 3. Despeses de manteniment d'entitats de voluntariat |
Punts |
Entitats que desenvolupen programes de voluntariat en 1 ó 2 àmbits Entitats que desenvolupen programes de voluntariat en 3 ó més àmbits |
5 10 |
13. Import de les subvencions
13.1. Una vegada valorats els projectes d'acord amb els criteris de valoració esmentats al punt 12, la quantia màxima de la subvenció per import fix serà la següent:
Línia 1:
Projectes amb puntuació obtinguda de 5 a 7,9 punts: 2.500 €
Projectes amb puntuació obtinguda de 8 a 10 punts: 4.000 €
Línia 2:
Projectes amb puntuació obtinguda de 5 a 7,9 punts:1.700 €
Projectes amb puntuació obtinguda de 8 a 10 punts: 3.000 €
Línia 3:
Import únic per despeses de manteniment entitats de voluntariat: 3.000 €
13.2. En el cas que, una vegada valorats els projectes de conformitat amb el punt anterior, la suma dels imports superin el crèdit pressupostari disponible per aquesta convocatòria, s'aplicarà l'article 25 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.
Les subvencions s'adjudicaran mitjançant el sistema de prorrateig del crèdit assignat a cadascuna de les línies de manera proporcional als punts obtinguts (sempre que la puntuació obtinguda sigui superior a 5). Així, l'import de la subvenció, per a cadascuna de les línies, es calcularà de la manera següent:
Is = [(C x Ps) / Pt] Is = import subvenció C = crèdit pressupostari assignat en la convocatòria per a cadascuna de les línies Ps = puntuació de la sol·licitud obtinguda en l'aplicació dels criteris de valoració Pt = suma de les puntuacions obtingudes de totes les sol·licituds de cada línia
|
En cap cas l'import resultant de l'adjudicació pot ser superior a la quantitat sol·licitada.
L'import total de la subvenció més la resta d'altres ajuts, ingressos o fons propis que han finançat la realització del projecte no pot superar el pressupost total executat.
14. Forma, terminis i condicions per al pagament de les subvencions
14.1. Per poder percebre la subvenció, les entitats beneficiàries han de justificar que s'ha executat l'objecte subvencionat, han d'estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social de l'Administració de l'Estat, de les obligacions tributàries amb el Consell de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, imposades per les disposicions vigents, com preveu l'article 48.4 de 13.2. de l'Ordenança general de subvencions del Consell.
14.2. L'import de les subvencions s'ha d'abonar un cop comprovat que s'han complit els objectius i la finalitat per a la qual es concediren i la conformitat de les despeses aportades.
14.3. Sols s'abonarà l'import concedit i justificat correctament per l'entitat beneficiària. Si la quantia justificada és inferior a la quantia concedida, es tramitarà l'expedient corresponent de pèrdua parcial o total del dret a cobrar la subvenció, i de reducció de l'import corresponent. El centre gestor pot cancel·lar d'ofici el romanent de la concessió amb acceptació prèvia de l'entitat beneficiària, com preveu l'article 58.2 de l'ordenança general esmentada.
14.4 D'altra banda, atès que les subvencions d'aquesta convocatòria tenen per objecte els projectes i les despeses que es descriuen en els punts tercer i quart d'aquesta convocatòria, sense entrar en determinar quin tipus de despesa concreta del pressupost s'imputa a la subvenció, es permet que les despeses subvencionables dels projectes es puguin compensar entre si, tenint en compte el que estableix l'article 44 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.
Si la despesa justificada és inferior a la despesa del projecte presentat, s'ha de reduir proporcionalment la subvenció concedida.
15. Justificació de la subvenció i acreditació del pagament de les despeses
15.1. Les entitats beneficiàries han de justificar, fins al 30 de setembre 2020, el compliment de la finalitat del projecte o despesa i l'aplicació dels fons percebuts, mitjançant la documentació següent:
15.2. Justificació Línia 1:
Les entitats de l'Administració local han de signar un conveni (annex 9) amb el Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local. D'acord amb l'article 1 del Decret de la Presidència del Consell de dia 9 de desembre de 2019, modificat pel Decret de dia 6 de març de 2020, que determina l'organització del Consell de Mallorca, la firma del conveni correspon al conseller executiu del departament.
L'òrgan de govern competent de cada ajuntament ha d'aprovar el conveni i notificar-ho al Consell de Mallorca, abans de la signatura.
Així mateix, i segons l'establert en el Reglament orgànic del Consell de Mallorca, aprovat per acord del Ple, de dia 12 d'abril de 2018 (BOIB núm. 89, de 19 de juliol de 2018), correspon al Consell Executiu aprovar els convenis independentment de la seva quantia. Per tant, el Consell Executiu ha d'aprovar el model de conveni que s'adjunta com annex a aquesta convocatòria, abans de signar-lo.
En el període de justificació els ajuntaments han de presentar la documentació següent:
Memòria tècnica de les actuacions que s'han fet, objecte de la subvenció, signada per un o una tècnica responsable, amb el vistiplau del batle o la batlessa (annex 6).
Un certificat emès pel secretari o secretària de l'entitat local, amb el vistiplau del batle o batlessa, que acrediti que s'ha fet l'activitat i que s'han complit la finalitat de la subvenció (annex 7).
Un informe emès per l'interventor o la interventora de l'entitat beneficiària, i el vistiplau del batle o batlessa, que acrediti la veracitat i la legalitat de la documentació justificativa de la subvenció (annex 8).
15.3. Justificació Línia 2 i Línia 3:
El Règim especial de concessió de subvencions i altres ajudes previst en el Decret Llei 8/2020 permet justificar les despeses inferiors a tres mil euros amb una declaració formal de l'entitat beneficiària, sense perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control que estableix l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.
Atès que la quantia màxima a la que poden optar les entitats beneficiàries en aquestes dues línies són tres mil euros o menys, la subvenció s'ha de justificar amb una declaració responsable.
En el període de justificació, les entitats beneficiàries de les línies 2 i 3 han de presentar la documentació següent:
- Memòria tècnica de les actuacions que s'han fet (projecte/despeses de manteniment) i les despeses d'execució, signada per la persona responsable de l'entitat (annex 6 per a la línia 2), ( annex 6a per a la línia 3).
- Declaració responsable de l'entitat beneficiària signada per la persona responsable (annex 7a) on consti:
Que el projecte/despeses s'ha fet.
Que la subvenció atorgada pel Consell de Mallorca s'ha aplicat a la finalitat per a la qual es va concedir, i que no supera –amb les subvencions i altres ingressos concurrents, si n'és el cas– el cost total del projecte/despesa subvencionat.
Que l'entitat no és deutora per cap resolució de reintegrament de subvencions
Declaració responsable, signada pel secretari o secretària de l'entitat i per la persona que n'exerceixi la presidència o càrrec similar (annex 8a), on consti:
Que la relació d'ingressos i despeses que integren el pressupost executat del projecte/despesa assenyalat correspon, sense cap dubte, a l'activitat subvencionada i que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció.
Que, d'acord amb l'article 58.2 de l'Ordenança general esmentada, si la justificació definitiva que es presenta és d'un import inferior al de la subvenció concedida, l'entitat beneficiària accepta renunciar al romanent de la subvenció concedida.
15.4 Totes les entitats beneficiàries han de presentar la documentació justificativa en paper. També s'ha d'enviar telemàticament en format PDF i les taules en format Excel.
15.5. Si la resolució de concessió de les subvencions és en data posterior a la indicada en el punt 15.1, el termini per presentar la justificació serà de deu (10) dies, comptadors des de l'endemà de la notificació de la concessió de les subvencions.
15.6. Si no es presenta la justificació davant l'òrgan administratiu competent en el termini establert, s'ha de requerir l'entitat beneficiària perquè la presenti en el termini improrrogable de quinze (15) dies hàbils, comptadors des de l'endemà de rebre la notificació.
15.7.Si la documentació que es presenta com a justificació és incompleta o incorrecta, s'ha de requerir l'entitat beneficiària perquè rectifiqui o aporti els documents necessaris en el termini de deu (10) dies hàbils improrrogables, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. No fer-ho suposa perdre el dret de cobrar la subvenció.
16. Despeses subvencionables
16.1. Línia1 i Línia 2: Projectes d'activitats.
Aquestes línies de subvenció es dirigeixen a projectes i activitats que es puguin emmarcar en els punts 3.1. i 4.1. d'aquesta convocatòria.
Els projectes o activitats genèrics no són subvencionables.
En qualsevol cas, queden exclosos projectes amb caràcter lucratiu, comercial, mercantil o similar, tot tipus de despeses de menjar i beure i despeses per la compra de material inventariable.
16.1.1. Despeses subvencionables de la L1 i la L2:
Cost del salari del personal que participa directament a l'activitat.
Quan s'imputin retribucions de personal, es poden incloure els salaris i les assegurances socials. Aquestes despeses s'han d'aportar desglossades degudament pel temps dedicat directament a les tasques de l'activitat.
Si es contracta un professional extern a l'entitat, la factura corresponent ha d'indicar les actuacions desenvolupades, el període de l'activitat facturada, així com el preu que li correspon a cada.
Per a la correcta imputació de despeses de personal:
S'estableix el percentatge del criteri d'imputació tenint en compte les hores contractades i les hores dedicades directament a l'activitat.
Les pagues extraordinàries no poden imputar-se en el mes en què es perceben, sinó que l'import anual s'ha de prorratejar mensualment i imputar la quantitat proporcional corresponent al període subvencionable.
No s'accepten les despeses derivades de les baixes laborals ja que no es consideren treball efectiu, no obstant això, les entitats poden substituir la persona amb situació de baixa laboral i imputar les despeses de la persona substituta.
No s'accepten les despeses derivades de l'acabament de la relació jurídica i laboral entre el treballador i l'empresari.
Lloguer de les instal·lacions on es desenvolupa el projecte, quan sigui directament destinat al projecte concret i no sigui la seu de l'entitat.
S'ha d'explicar i justificar la necessitat d'aquesta despesa en els criteris d'imputació.
Materials necessaris per desenvolupar l'activitat, sempre que estiguin relacionats directament amb l'activitat. S'ha d'explicar i justificar la necessitat d'aquesta despesa en els criteris d'imputació.
Despeses de transport de les persones participants que, inequívocament, responguin a l'activitat. Són les despeses provocades pel desplaçament de les persones directament relacionades amb l'activitat. S'ha d'explicar i justificar la necessitat d'aquesta despesa en els criteris d'imputació.
Les assegurances d'accidents i de responsabilitat civil que cobreixen l'activitat.
L'assegurança ha de cobrir la responsabilitat civil i els accidents que puguin tenir lloc durant el desenvolupament de l'activitat per a tots els participants.
La pòlissa pot ser una pòlissa general contractada per l'entitat per a tota la seva activitat de l'any, però serà elegible únicament i exclusivament el període subvencionable, sempre que doni cobertura als participants de l'activitat subvencionada.
El cost no s'ha d'imputar sobre la base de la data d'emissió de la pòlissa ni de la data de pagament, sinó sobre el període de cobertura que consti en la pòlissa contractada, sempre únicament i exclusiva el període que correspongui al període subvencionable.
Altres despeses que responguin inequívocament a l'activitat i estiguin degudament explicades i justificades en els criteris d'imputació.
16.2. Línia 3. Despeses de les entitats de voluntariat.
Aquestes línies de subvenció es dirigeixen a projectes i activitats que es puguin emmarcar en els punts 3.2. i 4.2. d'aquesta convocatòria.
16.2.1. Despeses subvencionables de la L3:
Lloguer dels locals i oficines de l'entitat (a Mallorca).
Aquesta despesa pot ser justificada i imputada de forma directa o proporcional:
Imputació directa: quan es lloga un immoble (local, aula, ...), únicament i exclusiva per a ús de l'entitat.
Imputació proporcional: s'utilitzarà el criteri d'hores i metres quadrats utilitzats per executar les accions de l'entitat.
No es poden imputar, en el cas de béns immobles, conceptes que, segons la llei o el contracte d'arrendament, no vagin a càrrec de l'arrendatari. Tampoc no s'admet la imputació de l'impost de béns immobles (IBI), llevat que s'hagi pactat així i consti la repercussió en l'arrendatari en els rebuts d'arrendament. Tampoc s'admet la imputació de retards a l'arrendador, llevat que aquests s'hagin meritat durant el període subvencionable. Els interessos de demora no són subvencionables.
Quan, en el contracte d'arrendament estiguin incloses altres despeses, la comunitat de propietaris, aigua, llum o un altre subministrament, serà elegible sempre que s'hagi pactat així i consti la repercussió en l'arrendatari en els rebuts d'arrendament, s'ha de reflectir en el contracte de lloguer i s'ha d'imputar directament o proporcionalment, segons el criteri justificat degudament que hagi considerat l'entitat i sempre que el consum del cost repercutit estigui dins el període d'elegibilitat.
Arrendament financer d'un bé moble (renting), d'equipaments informàtics, fotocopiadores o similars.
L'amortització del capital d'aquest arrendament financer només es pot imputar proporcionalment quant a l'import que correspon al període elegible. S'ha d'explicar i justificar la necessitat d'aquesta despesa en els criteris d'imputació.
L'import màxim subvencionable no ha de sobrepassar el valor de mercat de l'actiu arrendat. Es poden imputar com a despeses els imports corresponents a l'amortització de capital i l'IVA en el cas d'entitats que acreditin estar-ne exemptes.
Petites reparacions, manteniment i conservació sempre i quan l'activitat no es consideri inventariable, és a dir, que no impliquin increment del valor patrimonial dels bens.
S'entenen per despeses de manteniment les que són necessàries per a la cura i reparació de les instal·lacions o recursos de l'entitat, i s'entén per despeses de reparació, les obres necessàries per reparar les instal·lacions i les eines. En definitiva, es tracta de despeses necessàries per continuar funcionant adequadament.
Despeses de subministres: llum, aigua, calefacció/climatització, telèfon, fax, Internet, i altres subministraments de pagament periòdic.
És elegible el cost del consum únicament i exclusiva del període subvencionable (de l'1 de juny de 2019 a 31 de juliol de 2020, ambdós dies inclosos) independentment de la data d'emissió de la factura.
Despeses de material fungible i bens consumibles.
Es considera material fungible i/o consumible el que és consumit pel simple ús durant l'activitat pròpia de l'entitat.
Primes d'assegurances.
Les pòlisses d'assegurances contractades per l'entitat poden ser generals per a tota l'activitat de l'any i, en aquest cas, només es pot elegir la despesa corresponent al període subvencionable, independentment de la data d'emissió de la factura.
Despeses de tasques de coordinació, assessorament, gestió i administració.
Despeses de personal amb tasques de coordinació, assessorament, gestió i administració que desenvolupa l'entitat; són elegibles les despeses de personal que tingui caràcter estructural i que no es corresponguin amb activitats concretes de durada determinada.
Quan s'imputin retribucions de personal estructural dedicat a aquestes tasques, poden incloure els salaris i les assegurances socials. Per fer-ho correctament:
S'estableix el percentatge del criteri d'imputació tenint en compte les hores contractades i les hores dedicades a les tasques de coordinació, assessorament, gestió o administració que desenvolupa el treballador en l'entitat.
Les pagues extraordinàries no es poden imputar en el mes en què es perceben, sinó que l'import anual s'ha de prorratejar mensualment i imputar la quantitat proporcional corresponent al període subvencionable.
No s'acceptaran les despeses derivades de les baixes laborals ja que no es consideren treball efectiu, no obstant això, les entitats poden substituir la persona amb situació de baixa laboral i imputar les despeses de la persona substituta.
No s'acceptaran les despeses derivades de la finalització de la relació jurídica i laboral entre el treballador i l'empresari.
En cap cas l'import de la despesa subvencionable pot ser superior al valor de mercat.
16.3. Despeses no subvencionables en totes les línies:
Adquisició dels bens inventariables.
Imposts i despeses generals dels locals que no siguin de subministres.
Despeses d'amortització dels bens inventariables.
Despeses d'obra nova.
Interessos deutors dels comptes bancaris.
Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals.
Despeses de procediments judicials.
17. Pèrdua del dret de cobrar la subvenció
És d'aplicació el que preveu l'article 58 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, amb les particularitats següents:
17.1. Si l'entitat beneficiària incompleix les obligacions previstes en l'art. 9 de l'Ordenança general, esmentada, o altres aspectes rellevants del projecte que s'han pogut tenir en compte per concedir l'ajuda, els òrgans competents del Consell han de declarar la pèrdua del dret de cobrar-la. En conseqüència, l'entitat perd el dret de cobrar-la o, si ja l'ha cobrada, l'ha de reintegrar, d'acord amb el que estableix l'article 57 de l'Ordenança general, esmentada.
17.2 Si de la presentació de la justificació es dedueix que l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa amb les seves obligacions, que ha tingut voluntat de compliment i que s'han assolit les finalitats de la subvenció, però no justifica la totalitat de la quantia concedida, s'ha de declarar la pèrdua parcial del dret a cobrar la subvenció.
17.3 Si l'import total de la subvenció, més la resta d'altres ajuts, ingressos o fons propis que han finançat el projecte, supera el pressupost total executat, l'import de la pèrdua parcial del dret de cobrar la subvenció ha de ser la quantitat que l'excedeix.
17.4 D'acord amb els principis d'eficàcia i eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics que regula l'article 5 de l'Ordenança general, esmentada, si l'import de la pèrdua del dret de cobrar la subvenció és igual o inferior a 100,00 €, i sempre que aquest import no superi l'1 % de la subvenció concedida, el centre gestor anul·larà d'ofici la diferència entre l'import de la subvenció concedida i l'import de la subvenció reconeguda, sense necessitat d'iniciar el procediment i declaració posterior de la pèrdua del dret a cobrar una part de la subvenció, i sense que el beneficiari presenti cap renúncia a cobrar aquesta quantitat.
18. Ineficàcia sobrevinguda de la convocatòria
Si per circumstàncies sobrevingudes, d'interès públic i general, el Consell de Mallorca no pot dur endavant la tramitació d'aquesta convocatòria, l'òrgan que la va aprovar l'ha de deixar sense efectes amb l'informe justificatiu previ de la Secretaria Tècnica del centre gestor.
19. Règim de recursos
Contra la resolució de la convocatòria de subvencions, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. El recurs es pot interposar formalment davant el conseller executiu del Departament de Promoció econòmica i Desenvolupament Local o davant la Presidència del Consell de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del recurs d'alçada.
Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no s'ha rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.
No obstant l'anterior, es pot interposar, si escau, qualsevol altre recurs que es consideri oportú. Tot això d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
20. Mitjà de publicació
Aquesta convocatòria, i les subvencions que s'hi concedeixin, es publiquen en extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la Base de Dades Nacional de Subvencions i en el web del Consell de Mallorca (www.conselldemallorca.net).
Així mateix, s'exposen en el tauler d'edictes del Consell de Mallorca.