Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 4420
Aprovació pel Ple, amb data 29 de maig de 2020, de mesures econòmiques i tributàries per fer front a l’impacte econòmic i social produït arran de la pandèmia de la Covid-19. Sotmetiment a informació pública de l’aprovació provisional de la modificació d’ordenances fiscals del Consell Insular de Formentera
Es fa públic que el Ple del Consell Insular, en la sessió ordinària celebrada per via electrònica i telemàtica, el 29 de maig de 2020 hi va adoptar l'acord següent, sobre:
3.1.1- PRP 2020/265. Proposta de noves mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social produït arran de la pandèmia de la covid-19. Establiment de bonificacions fiscals a l'ordenança fiscal reguladora de la taxa de l'escola de música i dansa. Identificable amb la lletra A).
3.1.2.- PRP 2020/266. Proposta de noves mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social produït arran de la pandèmia de la covid-19. Establiment de bonificacions fiscals a l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la prestació de serveis i activitats d'oci de l'escola d'estiu. Identificable amb la lletra B).
3.1.3.- PRP 2020/267. Proposta de noves mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social produït arran de la pandèmia de la covid-19. Establiment de bonificacions fiscals a l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la utilització de les instal·lacions i serveis de les escoletes. Identificable amb la lletra C).
3.1.4.- PRP 2020/268 Proposta de noves mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social produït arran de la pandèmia de la covid-19. Suspensió de l'exigència derivada de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis a l'escorxador. Identificable amb la lletra D).
3.1.5.- PRP 2020/269. Proposta de noves mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social produït arran de la pandèmia de la covid-19. Establiment de bonificacions fiscals a l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per la utilització privativa de les instal·lacions municipals i la prestació de serveis o realització d'activitats esportives. Identificable amb la lletra E).
3.1.6.- PRP 2019/270. Proposta de noves mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social produït arran de la pandèmia de la covid-19. Modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per al servei de visites al far de la Mola, gestionat pel Consell Insular de Formentera. Identificable amb la lletra F).
MESURES ECONÒMIQUES I TRIBUTÀRIES PER FER FRONT A L'IMPACTE ECONÒMIC I SOCIAL PRODUÏT ARRAN DE LA PANDÈMIA DE LA COVID-19.
JUSTIFICACIÓ.
En data d'11 de març de 2020, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar el brot de SARS-COV-2 com a pandèmia, elevant a dita extrema categoria la situació actual des de la prèvia Declaració d'emergència de salut pública d'importància internacional.
Davant la ràpida evolució dels fets, tant a escala nacional com internacional i per fer front a aquesta greu i excepcional situació provocada pel coronavirus COVID-19, el Govern de la Nació declarà l'estat d'alarma a tot el territori nacional, a través del Reial decret 463/2020, de 14 de març, publicat al BOE núm. 67, de 14 de març de 2020.
A la disposició addicional tercera, el dit Reial decret establí la suspensió de quinze dies dels termes i els terminis administratius per tramitar els procediments de les entitats del sector públic durant el termini de vigència de l'estat d'alarma i, si fos el cas, de les pròrrogues que s'adoptin. No obstant l'anterior, el Reial decret 465/2020, de 18 de març, ha modificat el Reial decret 463/2020, de 13 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, tot indicant que la suspensió dels termes i la interrupció dels terminis administratius no serà d'aplicació als terminis tributaris, subjectes a normativa especial.
No obstant l'anterior, el RD 463/2020 determina a la disposició addicional tercera, punt 3, que l'òrgan competent podrà acordar, a través de resolució motivada, les mesures d'ordenació i d'instrucció estrictament necessàries per evitar perjudicis greus als drets i els interessos de l'interessat en el procediment i sempre que aquest manifesti la seua conformitat, o quan l'interessat manifesti la seua conformitat a no suspendre el termini.
D'altra banda, el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 indica que la crisi sanitària s'està transmetent a l'economia i a la societat a una gran velocitat, afectant tant l'activitat productiva com la demanda i el benestar dels ciutadans, i ha regulat a l'article 33 els termes de la suspensió de terminis en l'àmbit tributari.
La situació generada pel coronavirus requereix la ràpida reacció per part de totes les administracions públiques, així com una resposta conjunta i una política coordinada d'actuació per afrontar amb les màximes garanties els efectes provocats pel brot d'aquest virus, tenint en compte, principalment, el risc que suposa per a la salut i el benestar de la ciutadania.
En aquest context, a través de diverses resolucions i circulars aquest Consell Insular ha anat adoptant diferents mesures organitzatives i preventives per fer front a aquesta conjuntura.
En aquestes circumstàncies, resulta obligada l'adopció de mesures extraordinàries a l'àmbit d'aplicació dels tributs i altres ingressos de dret públic, a l'àmbit competencial del Consell Insular de Formentera, sent la prioritat principal minorar l'impacte fiscal, facilitant amb això que la normalitat es recuperi tant prompte com la situació sanitària millori.
A la vista de l'anterior, i atesa la paralització del teixit social i econòmic de l'illa de Formentera, que s'han vist clarament afectats per les limitacions pròpies de l'estat d'alarma, es proposa una sèrie de mesures per respondre a l'impacte econòmic negatiu que s'està produint sobre les persones físiques i jurídiques afectades per les mesures de contenció adoptades per les autoritats competents.
L'estat d'alarma va estar prorrogat a la volta pel Reial decret 476/2020, de 27 de març, (BOE núm. 86, de 28 de març de 2020), segons autorització del Congrés dels Diputats del dia 25 de març de 2020 (BOE núm. 86, de 28 de març de 2020); i a nivell autonòmic, a més a més, cal considerar el Decret llei 4/2020, del Consell de Govern de les Illes Balears, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 (BOIB núm. 40, de 21 de març de 2020). I també cal tenir en compte l'esperit del Decret llei 5/2020, del Consell de Govern de les Illes Balears, de 27 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèries tributària i administrativa per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 (BOIB núm. 45, de 28 de març de 2020).
Hom té en compte el que es deriva, de tot ordre, del Reial decret llei 10/2020, de 29 de març, pel qual se regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte aliè que no presenti serveis essencials, per tal de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra el COVID-19 (BOE núm. 87, de 29 de març de 2020), aplicador des del 30 de març de 2020.
Finalment cal esmentar que l'estat d'alarma es va prorrogar en virtut del Reial decret de 492/2020, de 24 d'abril, segons autorització del Ple del Congrés dels Diputats de dia 22 d'abril de 2020 (BOE núm. 115, de 25 d'abril de 2020) i segons autorització del Ple del Congrés dels Diputats de dia 6 de maig de 2020, tal i com es deriva del Reial Decret 514/2020, de 8 de maig (BOE núm. 129, de 9 de maig de 2020), tot de conformitat amb l'establert en l'article 116 de la Constitució i la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge.
Per fer front a la nova situació ja es va signar el Decret de Presidència sobre mesures econòmiques i tributàries per fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19 signat el 31 de març de 2020 i publicat al BOIB de 2 d'abril.
Amb la conformitat jurídica del secretari habilitat nacional, de l'interventor i del tresorer de la corporació, sobre la base de l'establert en el Reial decret 128/2018, de 16 de març i en el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril.
Atès el Decret de Presidència de data 11 de maig de 2020, sobre actualització i refosa successiva del Decret de la Presidència del Consell Insular de Formentera de data 16 de març de 2020, d'establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, conforme a les necessitats i avanços fets en la superació de la pandèmia, amb data d'11 de maig de 2020 (pendent de publicació al BOIB).
Atès l'article 8.1, lletra i, de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars, i l'article 22.2.e de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, tot això en relació amb el Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprovà el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals,
La part resolutòria és la següent, segmentada en els punts A) a F), per major claredat:
Sotmesos a votació dels 17 membres que formen Ple de la corporació, reunits per via electrònica, amb el suport de la unanimitat de la corporació, amb la següent composició i votació: el vot a favor dels 6 representants del grup polític Gent x Formentera i dels 5 representants del grup polític PSIB-PSOE (que formen l'equip de Govern), i dels 6 representants presents del grup polític Sa Unió de Formentera PP- Compromís, adopten, sobre la base de les propostes transcrites, els següents
Acords corresponents
ORDENANCES FISCALS MODIFICADES:
A.- Aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa de l'Escola de Música i Dansa, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als principis del Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL d'ara en endavant), amb la producció d'efectes des de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020.
Establir una bonificació del 50% addicional i acumulable a les que preveu l'article 6 de l'Ordenança fiscal reguladora de la de l'Escola de Música i Dansa, publicada al BOIB número 18 de 6 de febrer de 2016. El total de les bonificacions mai podrà superar el 75% de la quota establerta per al pagament de la taxa.
Aquesta bonificació addicional del 50% s'aplicarà a les quotes del curs 2020-2021 a què es refereix l'article 5 de l'Ordenança fiscal. La bonificació afectarà a la part proporcional del curs que va des del seu inici i fins al 31 de desembre de 2020 i afectarà als següents col·lectius:
1. El personal autònom que dugui a terme les activitats empresarials en el sector del comerç, l'hostaleria, la cultura, la venda ambulant i altres, i que compleixin el requisit que l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat al Reial decret 465/2020, de 17 de març, que modifica l'article 10 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, o, no sent aquest el cas, que l'activitat que desenvolupin hagi patit una reducció de la seva facturació durant els mesos següents a la declaració de l'estat d'alarma, d'almenys el 50%, en relació amb la mitjana efectuada en els mateixos mesos de l'any anterior.
2. Persones en situació d'atur o persones que hagin patit expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO) com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma.
3. Persones que cobrin la renda social garantida (RESOGA) o prestacions de caire i quantia similar.
Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.
B.- Aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la prestació de serveis i activitats d'oci de l'Escola d'Estiu, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als principis del Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el TRLRHL, amb la producció d'efectes des de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020.
Establir una bonificació del 50% addicional i acumulable a les que preveu l'article 7 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la prestació de serveis i activitats d'oci de l'Escola d'Estiu, publicada al BOIB número 124 de 18 d'agost de 2015. El total de les bonificacions mai podrà superar el 75% de la quota establerta per al pagament de la taxa.
Aquesta bonificació addicional del 50% s'aplicarà temporalment amb la producció d'efectes des de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020 i afectarà als següents col·lectius:
1. El personal autònom que dugui a terme les activitats empresarials en el sector del comerç, l'hostaleria, la cultura, la venda ambulant i altres, i que compleixin el requisit que l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat al Reial decret 465/2020, de 17 de març, que modifica l'article 10 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, o, no sent aquest el cas, que l'activitat que desenvolupin hagi patit una reducció de la seva facturació durant els mesos següents a la declaració de l'estat d'alarma, d'almenys el 50%, en relació amb la mitjana efectuada en els mateixos mesos de l'any anterior.
2. Persones en situació d'atur o persones que hagin patit expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO) com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma.
3. Persones que cobrin la renda social garantida (RESOGA) o prestacions de caire i quantia similar
Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.
C.- Aprovar provisionalment, la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la utilització de les instal·lacions i serveis de les Escoletes, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als principis del Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el TRLRHL, amb la producció d'efectes des de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020.
Establir una bonificació del 50% addicional i acumulable a les que preveu l'article 7 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la utilització de les instal·lacions i serveis de les Escoletes, publicada al BOIB número 72 de 9 de juny de 2016. El total de les bonificacions mai podrà superar el 75% de la quota establerta per al pagament de la taxa.
Aquesta bonificació addicional del 50% s'aplicarà a la matrícula i a les primeres mensualitats del curs 2020-2021 i només fins a la quota que es meriti al mes de desembre de 2020. La bonificació s'aplicarà de manera temporal, amb la producció d'efectes des de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020 i afectarà als següents col·lectius:
1. El personal autònom que dugui a terme les activitats empresarials en el sector del comerç, l'hostaleria, la cultura, la venda ambulant i altres, i que compleixin el requisit que l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat al Reial decret 465/2020, de 17 de març, que modifica l'article 10 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, o, no sent aquest el cas, que l'activitat que desenvolupin hagi patit una reducció de la seva facturació durant els mesos següents a la declaració de l'estat d'alarma, d'almenys el 50%, en relació amb la mitjana efectuada en els mateixos mesos de l'any anterior.
2. Persones en situació d'atur o persones que hagin patit expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO) com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma.
3. Persones que cobrin la renda social garantida (RESOGA) o prestacions de caire i quantia similar.
Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.
D.- Aprovar provisionalment, la suspensió de l'exigència derivada de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis a l'Escorxador, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als principis del Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el TRLRHL.
La producció d'efectes de la suspensió de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la prestació de serveis a l'Escorxador, publicada al BOIB número 42 de 22 de març de 2012, serà temporal, des de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020.
Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.
E.- Aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la utilització privativa de les instal·lacions municipals i la prestació de serveis o realització d'activitats esportives, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als principis del Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL d'ara en endavant), amb la producció d'efectes des de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020.
Establir una bonificació del 50% addicional i acumulable a les que preveu l'article 7 de l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la utilització privativa de les instal·lacions municipals i la prestació de serveis o realització d'activitats esportives, publicada al BOIB número 125, de 12 d'octubre de 2017. El total de les bonificacions mai podrà superar el 75% de la quota establerta per al pagament de la taxa.
Aquesta bonificació addicional del 50% s'aplicarà temporalment, amb la producció d'efectes des de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020, i afectarà als següents col·lectius:
1. El personal autònom que dugui a terme les activitats empresarials en el sector del comerç, l'hostaleria, la cultura, la venda ambulant i altres, i que compleixin el requisit que l'activitat que desenvolupin s'hagi vist afectada pel tancament d'establiments disposat al Reial decret 465/2020, de 17 de març, que modifica l'article 10 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, o, no sent aquest el cas, que l'activitat que desenvolupin hagi patit una reducció de la seva facturació durant els mesos següents a la declaració de l'estat d'alarma, d'almenys el 50%, en relació amb la mitjana efectuada en els mateixos mesos de l'any anterior.
2. Persones en situació d'atur o persones que hagin patit expedients de regulació temporal d'ocupació (ERTO) com a conseqüència de la declaració de l'estat d'alarma.
3. Persones que cobrin la renda social garantida (RESOGA) o prestacions de caire i quantia similar.
Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la suspensió siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.
F.- Aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança fiscal reguladora de la de la taxa per visites al Far de la Mola, d'acord amb l'article 17 i, en el que correspongui, conforme als principis del Decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el TRLRHL, des de la producció d'efectes des de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020.
Afegir la tarifa de franc de l'article 6.1 de l'Ordenança fiscal reguladora de la de la taxa per visites al Far de la Mola als residents empadronats a qualsevol municipi de les Illes Balears. Aquesta és la tarifa que ja gaudien els residents a Formentera.
Aquesta bonificació s'aplicarà temporalment des de la producció d'efectes de l'aprovació del present acord i fins al 31 de desembre de 2020.
Pel que fa a aquest assumpte, hom fa servir addicionalment l'establert a l'article 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, com a mesura executiva provisional, en el sentit que la modificació siga executiva des de l'aprovació provisional, pels motius econòmics i de fons que s'assenyalen en la part expositiva d'aquest acord, tot això en relació al que significa l'estat d'alarma derivat del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les conseqüències que comporta.
SOTMETIMENT A INFORMACIÓ PÚBLICA:
Publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), al tauler d'anuncis i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera, així com a un diari dels de major difusió a l'illa de Formentera, edicte relatiu als acords provisionals presents, per tal que la ciutadania i les persones legítimament interessades puguin examinar l'expedient i formular reclamacions durant el termini de 30 dies a partir de la publicació de l'edicte al BOIB. Els expedients podran ser objecte de consulta a la Secretaria del Consell i a la web oficial www.consellinsulardeformentera.cat .
REMISIÓ A L'INSTITUT BALEAR DE LA DONA:
Remetre còpia acarada dels textos presents aprovats provisionalment (dels punts primer, segon, tercer, quart, cinquè i sisè) a l'Institut de la Dona de les Illes Balears en compliment del que estableix l'art. 5.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
REGLA PER AL CAS QUE HOM NO PRESENTI RECLAMACIONS:
Considerar que si en el termini d'informació pública no hi ha reclamacions, s'hauran d'entendre definitivament aprovats els textos de les modificacions de les Ordenances fiscals a propòsit de la seua aplicació a supòsits del seu objecte des de la producció d'efectes des de l'aprovació dels presents acords i fins al 31 de desembre de 2020, i, per tant, aprovats els acords provisionals adoptats, sense necessitat de nous acords exprés.
INCORPORACIÓ DEL QUE INFORMI L'INSTITUT BALEAR DE LA DONA:
Considerar, pel que fa a l'informe de l'Institut de la Dona, que queda facultat el secretari de la corporació a incorporar d'ofici el contingut del corresponent informe en els textos definitius a publicar, sempre que l'informe emès no desvirtuï el fons dels acords objecte d'aprovació provisional.
PUBLICACIÓ, EN EL SEU DIA, DELS ACORDS CORRESPONENTS AL BOIB:
Ordenar la publicació íntegra al BOIB dels acords corresponents, ja siguin els provisionals elevats a definitius, ja siguin els derivats de l'estudi de les reclamacions, als efectes d'entrada en vigor, tot de conformitat amb el citat Text refós de la Llei d'hisendes locals i també l'article 103.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Formentera, 2 de juny de 2020
La presidenta del Consell Insular de Formentera Alejandra Ferrer Kirschbaum