Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 4324
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la nova canalització de la xarxa municipal d'aigua de la zona d'Es Guix, TM Escorca (171A/2019)
En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 14 de maig de 2020,
DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL
ANTECEDENTS
Aquest projecte s'ha inclòs al Grup 8.7 de l'Annex 1 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'Avaluació Ambiental a les Illes Balears.
7. Instal·lacions de conducció d'aigua en Sòl Rústic que no discorrin íntegrament per camí existent quan la longitud sigui superior a 10 Km i, en tot cas, les que discorrin per espais naturals protegits, espais de rellevància ambiental o AANP. En ningun cas se consideren instal·lacions de conducció d'aigües les instal·lacions de reg en les finques quan estiguin autoritzades per a l'autoritat agrària o hidràulica.
Per a la Declaració d'Interès General d'acord amb l'article 37 de la Llei 6/1997, de 8 de juliol, de Sòl Rústic a les Balears, la Direcció Insular d'Urbanisme del Consell de Mallorca envia ofici a la CMAIB entrada 20/03/2018.
En aquest ofici se'ns sol·licita per part del promotor (Ajuntament d'Escorca) l'elaboració d'un document que determini l'abast de l'estudi d'impacte ambiental del projecte d'acord amb l'art. 34 de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
La CMAIB obri l'exp. 50A/2018 per aquesta fase prèvia i després de realitzar la tramitació pertinent (consultes a les administracions afectades i entitats interessades), emet Informe de Document d'Abast de 27/07/2018. Aquest Informe es tramet a la Direcció Insular d'Urbanisme del Consell de Mallorca i a l'Ajuntament d'Escorca (sortides 12/09/2018), i, també, els informes rebuts (DG de d'Espais Naturals i Biodiversitat- Paratge Natural de la Serra de Tramuntana i Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, DG de Salut Pública i Participació- Servei de Salut Ambiental i Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca).
Cal a dir que la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca, no es va incloure a l'informe del Document d'Abast com a organisme a tornar a consultar durant la fase de exposició pública dins la tramitació de l'AIA ordinària per a aquest projecte.
UBICACIÓ I DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE
L'àmbit d'actuació d'aquest projecte se situa al TM d'Escorca, concretament a la vall de Josefat a un tram del camí vell que va de Caimari a Lluc. Després d'avaluar les diferents alternatives presentades, finalment aquest projecte lineal (alternativa 1) discorrerà en part pel Paratge Natural de la Serra de Tramuntana (Zones d'Ús limitat i General), per ANEI d'alt Nivell de Protecció (AANP), Àrea Rural d'Interès Paisatgístic (ARIP) i Àrea d'Assentament de Paisatge d'Interès (AAPI). També afectarà a àrees d'alzinar protegit pel Decret 130/2001, de 23 de novembre, a Zones d'Alt Risc d'Incendis (ZAR), a Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'Esllavissaments i Erosió i a Àrees de Vulnerabilitat d'aqüífers alta i moderada. Travessarà el torrent de Lluc i quant a patrimoni, afectarà a un Bé d'Interès Cultural (BIC) anomenat Paisatge Pintoresc de la Serra de Tramuntana (Decret 984/1972, de 24 de març), i, a més, està dins l'àmbit declarat per la UNESCO com a Patrimoni per a la Humanitat.
L'objecte d'aquest projecte és la instal·lació d'una nova canonada d'aigua potable a fi de minimitzar el consum d'aigua, eliminar les pèrdues d'aigua dels sistemes d'abastiment i garantir la salubritat pels equipaments municipals de Ses Cotxeres, l'edifici Consistorial i el de Protecció Civil.
Aquesta nova canonada es connectarà a la xarxa municipal existent (que s'abasteix per gravetat del pou d'abastiment de la zona des Guix) i finalitzarà el seu recorregut a l'edifici de Protecció Civil. Durant el seu recorregut també abastirà a l'edifici de Ses Cotxeres i a l'Edifici Consistorial. La seva longitud total serà de 1.543 m.
Per a la seva instal·lació s'haurà de excavar, durant tota la seva longitud, un sèquia d'0,3 m d'ample per 0,6 m de profunditat. Aquesta sèquia discorrerà íntegrament per vials asfaltats (ocupant un superfície total de 462,90 m2).
Primer es demolirà el paviment existent (asfalt) mitjançant un tall de sèquia. El material extret es dipositarà vora la sèquia dins el vial. Una vegada feta la sèquia, es col·locarà la canonada de polietilè d'alta densitat, soldant-la per trams. Aquesta canonada s'assentarà sobre un llit de formigó de 10 cm de gruixa, sobre el qual es col·locarà una capa d'arena de 15 cm de gruixa. Una vegada instal·lada la canonada la sèquia oberta es reomplirà amb els materials resultants de l'excavació i se senyalitzarà amb una banda que quedarà a uns 30 cm per sobre la canonada. S'acabarà l'obra tornant a asfaltar amb aglomerat asfàltic, apte pel trànsit rodat, el tram del vial que s'ha ocupat.
Els residus d'obra que no es puguin reaprofitar per reomplir la sèquia (àrids, aglomerats asfàltic...), restes de canonada antiga de PVC, etc. Seran recollits amb una minipalera i, transportats mitjançant camió, es lliuraran pel seu tractament a Mac Insular d'acord amb el Pla Director Sectorial de Residus de Construcció- Demolició, Voluminosos i Pneumàtics Fora d'Us (PDSRCDVPNFU).
Les obres tendran aproximadament una durada de 6 mesos.
TRAMITACIÓ (RESULTATS DE L'EXPOSICIÓ PÚBLICA)
La Direcció Insular d'Urbanisme del Consell de Mallorca va exposar aquest projecte i l'estudi d'impacte ambiental durant un període no inferior a trenta dies (BOIB núm. 102 -25/07/2019), d'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental. També es va anunciar a la seva web i a un diari d'àmbit local (UH).
Segons certificat del cap del Servei Jurídic del Departament de Territori de 30 de setembre de 2019, durant aquest període no es va presentar cap al·legació.
Al mateix temps i d'acord a l'article 37 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, des de la Direcció Insular d'Urbanisme del Consell de Mallorca, també es varen realitzar les consultes a les administracions públiques afectades següents:
- Servei de Planificació al Medi Natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- Entrada 8/07/2019.
- Servei de Protecció d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- entrada 8/07/2019.
- Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- entrada 8/07/2019.
- Paratge Natural de la Serra de Tramuntana – Servei d'Espais Naturals Protegits de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- entrada 8/07/2019.
- Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- Entrada 8/07/2019.
- Servei d'Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- Entrada 8/07/2019.
- Servei de Residus i Sòls Contaminats de la DG de Residus i Educació Ambiental (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- Entrada 8/07/2019.
- DG de Salut Pública i Participació (Conselleria de Salut i Consum) - Entrada 8/07/2019.
- Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat del Consell de Mallorca- Entrada 5/07/2019
- Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca. Entrada 5/07/2019.
Des de la CMAIB amb oficis de 8/10/2019 es reitera la sol·licitud d'emetre informe als organismes següents:
-Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- Entrada 15/10/2019.
- Servei de Protecció d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- entrada 10/10/2019.
- Paratge Natural de la Serra de Tramuntana – Servei d'Espais Naturals Protegits de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori)- entrada 10/10/2019.
- Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca. Entrada 11/10/2019.
A data d'avui els informes que consten a l'expedient que es varen sol·licitar durant els període d'exposició pública inclosos els que s'han reiterat des de la CMAIB, són el següents:
- Informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 21 d'agost de 2019. Exposa que el projecte s'executarà per una zona d'alt risc d'incendi forestal (ZAR) i conclou que no té cap inconvenient o consideració a aportar, en relació al risc d'incendi forestal, si durant les obres es compleix el Decret 125/2007, de 5 d'octubre. També s'exposen tota una sèrie de mesures a complir quant a maquinària i equips i, recorda, que l'acompliment d'aquestes mesures és responsabilitat dels propietaris (en aquest cas els promotors).
- Informe del Servei d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 25 de setembre de 2019. Exposa que el projecte no es de preveure que impliqui un efecte negatiu sobre l'estat de conservació de les espècies catalogades i/o amenaçades que hi ha a la zona, i per això, informa favorablement.
- Informe del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, del Servei d'Espais Naturals de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 23 de setembre de 2019. Exposa que el projecte s'ubica parcialment dins l'àmbit del paratge natural, en zona d'ús limitat i d'ús general i no s'ubica dins cap espai de XN 2000. Conclou informar favorablement, atès que no es considera que pugui afectar significativament als seus objectius de conservació. Proposa una sèrie de condicions quant a no alterar les zones boscoses adjacents, reduir emissions de pols, renous, gestió de residus i aplicar les mesures recollides a la documentació ambiental presentada.
-Informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 31 d'octubre de 2019. Exposa que el nivell a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers és alt i moderat i que el projecte afecta a APRs d'Esllavissament i Erosió. Conclou informar favorablement, posant especial esment en complir les mesures correctores i preventives de la documentació ambiental presentada. A més, s'ha de sol·licitar el canvi d'ús de la Font Coberta i que les obres més properes a aquesta font no l'acabin afectant, així com a la xarxa actual que abasteix d'aigua a Lluc.
- Informe de la DG de Salut Pública i Participació (Conselleria de Salut i Consum) de 12 d'agost de 2019. Informa favorablement exposant que abans de l'execució del projecte s'haurà de sol·licitar informe vinculant d'aquesta DG tal com s'indica a l'annex I de l'apartat 2.5 del Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà a les Illes Balears. També que aquest projecte haurà de complir les condicions establertes a aquest Decret i al RD 140/2003, de 7 de febrer.
-Informe del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca de 25 de setembre de 2019. Exposa que aquest projecte s'executa a més de 25 m de l'aresta exterior de les carreteres del CIM, i per tant, no és preceptiva l'autorització d'aquest departament.
-Informe del Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell de Mallorca de 7 de novembre de 2019. Exposa que l'obra es realitza a la zona de la Serra de Tramuntana declarada com a Paisatge Pintoresc pel Decret 984/1972, de 24 de març, el qual actualment es Bé d'Interès Cultural per la Llei 12/1998 de patrimoni a les Illes Balears. Conclou informar favorablement ja que el projecte, en executar-se per vials asfaltats, no produirà cap tipus d'impacte visual.
CONSIDERACIONS TÈCNIQUES
Una vegada vista i avaluada la documentació presentada, s'ha comprovat que els únics impactes negatius que es produiran amb l'execució d'aquest projecte seran bàsicament durant la fase d'obres (obertura de sèquia, residus, trànsit de maquinària, pols...). Durant la fase de funcionament, amb la nova canonada, s'evitaran les pèrdues d'aigua des de la xarxa municipal actual i, a més, es garantiran les condicions de salubritat per als usuaris dels edificis que la nova xarxa abastirà (ses Cotxeres, edifici Consistorial i edifici de Protecció civil).
Tot i que l'àmbit d'actuació d'aquest projecte afecta en part al paratge natural de la Serra de Tramuntana i altres figures de Sòl Rústic Protegit (AANP, ARIP, ZAR i APRs), al realitzar-se en tot moment per vials asfaltats existents, fa que no es produeixin alteracions significatives sobre el medi abiòtic (geologia, litologia, recursos edàfics, cursos d'aigua, etc) i biòtic (flora, fauna i funga), així com, sobre els hàbitats d'interès comunitari (HICs) presents a la zona. A més, els possibles impactes sobre aquests elements encara es veuran més reduïts, si s'apliquen les mesures correctores i preventives incloses a la documentació ambiental presentada i els condicionants que hi ha als informes dels diferents organismes consultats segons les seves competències sectorials. Cal remarcar que tots aquests informes s'han pronunciat favorablement a l'execució d'aquest projecte.
Quant a l'estudi d'impacte ambiental presentat, aquest ha inclòs totes les observacions que es varen apuntar a l'informe del Document d'Abast de 27 de juliol de 2018, que es va realitzar d'acord amb l'art. 34 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.
Conclusions
Per tot l'anterior, es proposa formular la DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL FAVORABLE pel projecte «Nova canalització de la xarxa municipal d'aigua de la zona es Guix (TM d'Escorca)», sempre i quan es compleixen les mesures preventives, correctores i compensatòries incloses a la documentació ambiental presentada, se segueixi el pla de vigilància i seguiment ambiental proposat i els condicionants següents:
1. L'obra s'haurà de realitzar pel pont existent i no pel llit del torrent, quan la canonada hagi de creuar el Torrent de Lluc. En el cas que es produeixin dificultats tècniques, s'haurà de consensuar el creuament pel llit tant amb la direcció del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana com amb la DG de Recursos Hídrics, a fi de no alterar els elements naturals existents. En cap cas s'efectuaran abocaments o vessaments al llit del torrent.
2.Per evitar la caiguda de fauna dins la sèquia, aquesta mai romandrà oberta després de la jornada laboral. La instal·lació de la canonada s'haurà de realitzar per trams.
3. S'han de preveure sistemes i bones pràctiques per estalviar aigua als edificis que seran abastits amb la nova canonada.
4. El que figuren a l'informe del Paratge Natural de la Serra de Tramuntana, del Servei d'Espais Naturals de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 23 de setembre de 2019, no contemplats a les condicions anteriors o les següents.
- No es podran situar sobre àrees de vegetació silvestre les zones d'aplec i altres materials i estris necessaris per a les obres.
- En cap cas es podrà ocupar la zona boscosa que es desenvolupa al voltants del traçat del camí, delimitant de forma clara la zona d'obres.
- Es prendran mesures que evitin la formació excessiva de pols, com la humectació dels materials d'excavació i rebliments.
- Amb l'objectiu d'evitar pertorbacions sobre la fauna present a la zona, no es podran generar renous forts o estridents durant l'execució de les obres.
5. Els que figuren a l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 21 d'agost de 2019.
- Durant la realització de les obres s'ha de complir amb el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals.
- Referent a la utilització de maquinàries i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals, s'ha de tenir en compte el següent:
6. Els que figuren a l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 31 d'octubre de 2019, no contemplats als condicionants anteriors:
- Cal sol·licitar el corresponent canvi d'ús a la DGRH de la Font Coberta amb codi CAT 11755, situada a 22 m del traçat de la xarxa, ja que segons les nostres dades no té registrat ús d'abastiment, abasteix al nucli de Lluc i figura amb ús domèstic.
En aquest condicionant s'afegeix que en tot cas s'ha de mantenir el cabal ecològic de l'esmentada font.
- Les obres més properes no afectin la qualitat de l'esmentada Font i la seva xarxa d'abastiment a Lluc.
7. El que figura a l'informe de la DG de Salut Pública i Participació (Conselleria de Salut i Consum) de 12 d'agost de 2019:
- Abans de l'execució del projecte, s'haurà de demanar informe vinculant de la DG de Salut Pública i Participació, tal com s'indica a l'annex I apartat 2.5 del Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.
Es recorda que es necessita autorització administrativa de la DG de Recursos Hídrics, per afecció al domini públic hidràulic, zona de servitud i policia, abans de executar les obres que travessaran el torrent de Lluc
Es recorda a l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori) de 21 d'agost de 2019 el següent :
- Que l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris (en aquest cas els promotors) en l'acompliment de la legislació específica adient segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans que puguin ésser causants d'un incendi forestal o dels danys que un incendi forestal pugui causar.
Es recorda a l'informe de la DG de Salut Pública i Participació (Conselleria de Salut i Consum) de 12 d'agost de 2019, el següent:
- Que en tot cas, el projecte haurà de complir les condicions establertes a la legislació vigent respecte a les aigües de consum humà
Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà.
Decret 53/2012, de 6 de juliol, sobre vigilància sanitària de les aigües de consum humà de les Illes Balears.»
Palma, 19 de mayo de 2020
El presidente de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias