Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 4280
Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, a proposta del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, per la qual s'aproven les instruccions per adequar els criteris d’avaluació, promoció i titulació dels alumnes dels ensenyaments per a persones adultes de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per acabar el curs 2019-2020 i iniciar el curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 25 de maig de 2020, el director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

  1. En l'àmbit dels ensenyaments de persones adultes, la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors va publicar les Orientacions del conseller d'Educació, Universitat i Recerca, de dia 18 d'abril de 2020, per a l'avaluació dels ensenyaments d'educació secundària per a persones adultes (ESPA) davant l'estat d'alarma provocat per la pandèmia de la COVID-19.

  2. Les orientacions abans esmentades es varen dictar en el marc del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia.

  3. Posteriorment, el Ministeri d'Educació i Formació Professional ha aprovat l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19.

  4. Aquesta Ordre dona directrius addicionals per acabar l'actual curs escolar i per iniciar el curs 2020-2021 que cal tenir en compte. Per això, la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca considera necessari aprovar una resolució per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes dels ensenyaments per a persones adultes de les Illes Balears.

  5. L'adopció d'aquesta resolució és indispensable per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa i per al funcionament bàsic del serveis educatius durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.

  6. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula, en l'apartat 2 de l'article 36, la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

  7. El Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, a la disposició addicional tercera, suspèn els terminis per a la tramitació de procediments del sector públic. Així i tot, a l'article 4 d'aquesta disposició addicional es preveu la possibilitat que les entitats del sector públic acordin motivadament la continuació d'aquells procediments administratius que siguin indispensables per al funcionament bàsic dels serveis.

  8. En el mateix sentit, l'article 9.2 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, preveu la possibilitat d'iniciar, motivadament, procediments administratius indispensables per al funcionament bàsic dels serveis, fins i tot durant l'estat d'alarma.

Fonaments de dret

  1. Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'estatut d'autonomia de les Illes Balears.

  2. Decret llei 4/2020, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19.

  3. Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020).

  4. Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19.

Proposta de resolució

Per tot això, en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, a l'apartat 1 de l'article 9 del Decret llei 4/2020, de 20 de març, en el marc del que estableix la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19,    propòs al conseller d'Educació, Universitat i Recerca que dicti una resolució en els termes següents:

  1. Declarar aquest procediment com a indispensable per al funcionament bàsic dels serveis en l'estat d'alarma del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

  2. Aprovar les instruccions, que s'especifiquen als annexos I i II d'aquesta Resolució, per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes dels ensenyaments per a persones adultes del sistema educatiu de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per acabar el curs 2019-2020 i iniciar el curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19.

  3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

 

Palma, 26 de maig de 2020

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March Cerdà

El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors Antonio Baos Relucio

 

 

ANNEX I Instruccions per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes dels ensenyaments per a persones adultes del sistema educatiu de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per acabar el curs 2019-2020 i iniciar el curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19

1. Educació per a persones adultes

1.1 Criteris d'avaluació

  1.  S'autoritza els centres educatius a flexibilitzar els criteris d'avaluació previstos per a cada matèria i àmbit, valorant especialment els aprenentatges més rellevants i imprescindibles per a la continuïtat del procés educatiu, el reforç i la consolidació dels aprenentatges realitzats.

  2.  Aquests criteris d'avaluació han de tenir caràcter diagnòstic i formatiu i han de permetre les adaptacions necessàries de les programacions didàctiques del següent curs 2020-2021, per incorporar aquells objectius i continguts que, per les circumstàncies especials d'aquest curs, no hagin pogut ser tractats.

1.2 Procediments d'avaluació

  1.  Els procediments d'avaluació s'han d'adequar a les adaptacions metodològiques realitzades durant la fase d'ensenyament-aprenentatge no presencial del curs 2019-2020.

  2.  No obstant això, es prioritzarà l'avaluació atenent al seu caràcter continu, formatiu i integrador. S' haurà de tenir especialment en compte el seguiment i el progrés de l'alumnat durant el segon quadrimestre, tant en el període d'ensenyament presencial com durant el d'ensenyament no presencial a causa de l'estat d'alarma (les activitats, tasques, contactes mantinguts, retorn d'informació, resposta de cada alumne a les activitats proposades, manteniment del contacte i, si és el cas, exàmens realitzats durant el període de suspensió de les activitats lectives presencials), atenent a la situació personal i individual de cada alumne i les evidències obtingudes pel professorat. En cap cas, l'alumnat es podrà veure perjudicat per les dificultats derivades del canvi de metodologia a distància del segon quadrimestre.

  3.  L'alumnat rebrà una qualificació per al segon quadrimestre d'acord a les evidències d'avaluació contínua i en base a la feina programada per a aquest quadrimestre. S'utilitzaran les mateixes vies de comunicació que hagi estipulat cada centre amb el seu alumnat en el desenvolupament del procés d'ensenyament-aprenentatge des de la suspensió de l'activitat presencial.

  4.  En el cas de l'educació secundària per a persones adultes en la modalitat a distància, i per les seves especials característiques, es realitzarà una prova presencial ordinària els dies 15, 16 i 17 de juny, i una extraordinària els dies 24, 25 i 26 de juny. Considerant les actuals circumstàncies i si l'evolució de la situació sanitària no permetés dur a terme les esmentades proves presencialment, s'hauran de dur a terme de forma no presencial.

1.3 Criteris específics de l'avaluació final ordinària

L'avaluació final ordinària es durà a terme en el marc de l'avaluació contínua, a partir de les evidències d'aprenentatge que el professorat hagi recollit dels seu alumnat en el segon quadrimestre.

1.4 Proves extraordinàries

  1.  Els centres han de planificar i dur a terme proves extraordinàries dels diferents mòduls una vegada finalitzades les activitats lectives i sempre dins el mes de juny.

  2.  Els destinataris d'aquestes proves han de ser aquells alumnes que hagin obtingut qualificacions negatives en l'avaluació final ordinària.

  3.  També en poden ser destinataris els alumnes que constin com a no presentats a l'avaluació final ordinària, sempre que aquesta possibilitat es trobi recollida en el Reglament d'organització i funcionament del centre o en la seva concreció curricular.

  4.  Les proves poden constar de diferents activitats que permetin determinar el grau d'assoliment dels objectius de cada mòdul i el desenvolupament de les competències per part de l'alumnat.

  5.  S'han de realitzar (de forma individual o grupal) presencialment si el procés de desescalada de la COVID-19 ho permet o, en cas contrari, de forma no presencial i en qualsevol format que possibiliti deixar constància fefaent del seu resultat.

  6.  Amb la finalitat de facilitar-ne l'organització, els centres han d'informar l'alumnat afectat. A més, n'han de publicar el calendari de realització, així com els mitjans que s'utilitzaran i els formats, al tauler d'anuncis i a la pàgina web del centre o en altres mitjans de comunicació que tengui establerts amb el seu alumnat.

1.5 Criteris de titulació

  1.  Els equips docents han de flexibilitzar els criteris d'obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria, de manera que la decisió sobre la titulació prioritzi l'assoliment dels objectius generals de l'ESPA i el desenvolupament de les competències.

  2.  No seran tingudes en compte limitacions per obtenir la titulació que afecten el nombre d'àmbits no superats i/o pendents. Les decisions sobre titulació s'adoptaran en tot cas de manera col·legiada, amb l'assessorament del Departament d'Orientació en aquells centres que en disposin, sempre que sigui possible per consens. En cas contrari, s'adoptarà un acord per majoria simple de l'equip docent.

1.6 Àmbits no superats

Complementant la documentació habitual que es genera a final de curs, l'equip docent haurà d'emetre un informe individual per a cada alumne que, estant matriculat en els darrers mòduls del nivell 2, no hagi aconseguit titular. En aquest informe, per a cada àmbit no superat, es valorarà la tasca realitzada per cada alumne des de l'inici del segon quadrimestre, tant durant el període presencial com durant el no presencial, i s'hi inclouran les mancances detectades que motiven la no titulació. Aquest informe restarà al centre a disposició del Departament d'Inspecció Educativa.

2. Batxillerat per a persones adultes

2.1 Els ensenyaments de batxillerat per a persones adultes es regeixen pel que disposa la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 30 d'abril de 2020, per la qual s'aproven les instruccions per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19.

2.2 En el batxillerat per a persones adultes en la modalitat a distància s'estableix una única excepció, pel que fa als procediments d'avaluació, respecte al que indica el punt anterior.

Es podran realitzar dues proves, una ordinària i una altra extraordinària, quan sigui estrictament imprescindible, únicament per a aquell alumnat matriculat en aquesta modalitat del qual no es disposi de suficient informació per dur a terme el procés d'avaluació final.

Els equips directius han d'informar l'alumnat que es trobi en aquesta situació de les dates exactes en què es realitzaran les proves.

Per a la resta de l'alumnat, i pel que fa als processos d'avaluació, s'ha de tenir en compte el que disposa la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 30 d'abril de 2020, per la qual s'aproven les instruccions per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19.

Tenint en compte l'exposat anteriorment, les dates màximes per a la realització de l'avaluació final ordinària i de l'extraordinària en el batxillerat per a persones adultes en la modalitat a distància seran el 15 i el 29 de juny, respectivament.

Considerant les actuals circumstàncies i si l'evolució de la situació sanitària no permetés dur a terme les proves esmentades, el procés d'avaluació de batxillerat en la modalitat a distància s'ha d'atenir al que disposa la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 30 d'abril de 2020, per la qual s'aproven les instruccions per adequar els criteris de promoció i titulació dels alumnes de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat de les Illes Balears com a conseqüència de l'Ordre EFP/365/2020, de 22 d'abril, per la qual s'estableixen el marc i les directrius d'actuació per al tercer trimestre del curs 2019-2020 i l'inici del curs 2020-2021 davant la situació de crisi ocasionada per la COVID-19.

3. Ensenyaments no formals per a persones adultes

En el cas dels ensenyaments de caràcter no formal que s'imparteixen en els centres d'educació per a persones adultes, s'emetran els documents d'avaluació i certificació pertinents, un cop conclòs el curs escolar.

4. Cursos preparatoris per a les proves d'accés a cicles formatius i a la universitat en el curs 2019-2020

Els seran d'aplicació totes les adaptacions que figuren en aquestes instruccions, tant per a la modalitat presencial com per a la modalitat a distància (e-Learning).

5. Centres penitenciaris

Es regiran pel que s'estableix a l'annex II.

 

 

ANNEX II Centres penitenciaris

  1.  Grups de català, anglès, castellà per a estrangers, preaccés i accés. Se'ls avaluarà del que han fet fins al dia 13 de març . En cas que abans del període d'interrupció de l'activitat lectiva presencial se'ls hagués lliurat tasques per a la seva realització, aquestes tasques s'hauran de tenir en compte. 

  2.  Grups d'inicials. L'avaluació es farà tenint en compte la seva situació acadèmica en el moment de la suspensió de les activitats lectives. L'alumnat promocionarà si l'equip docent considera que té assolits els objectius, els continguts i les competències que es considerin essencials de cada mòdul.

  3.  ESPA. Es tindrà també en compte la tasca feta de forma no presencial. El centre podrà plantejar proves o exercicis específics per a tots aquells alumnes que es vulguin presentar pels mitjans que siguin possibles, tant pels condicionants sanitaris com pels del propi centre.

  4.  En qualsevol cas, les decisions de l'equip docent es prendran de manera col·legiada, preferentment per consens o, si no és possible, per majoria simple dels seus integrants. En cas d'empat, es dirimirà amb el vot de la persona que exerceix la tutoria. En qualsevol cas, s'ha d'evitar que les conseqüències del confinament provocat per la crisi sanitària perjudiquin l'alumnat.