Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 4240
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 21 de maig de 2020 per la qual s’aproven amb caràcter extraordinari les instruccions complementàries, a causa de l’epidèmia del COVID-19, per avaluar l’aprenentatge dels alumnes del primer cicle d’educació infantil a les Illes Balears per al curs 2019-2020
La situació d'emergència sanitària provocada pel COVID-19 arreu del món ha obligat els governs a adoptar diverses mesures per lluitar contra els contagis i mitigar els efectes econòmics i socials que aquest fenomen està produint.
El Reial decret-llei 7/2020, de 12 de març, pel qual s'adopten mesures urgents per respondre a l'impacte econòmic del COVID-19 estableix la interrupció de les activitats lectives presencials en els centres educatius com a mesura de contenció sanitària.
A les Illes Balears, el Consell de Govern, en sessió de dia 13 de març, va adoptar l'Acord pel qual s'aprova el Pla de mesures excepcionals per limitar la propagació i el contagi del COVID-19. En relació amb les mesures relatives a la comunitat educativa (apartat II de l'annex 1), es va suspendre l'activitat educativa presencial en tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament inclosos en l'article 3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.
Posteriorment, arran de la gravetat de la situació i d'acord amb l'article 116.1 de la Constitució, s'aprovà el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. A aquest Reial decret s'establiren les mesures de contenció a l'àmbit educatiu i de formació, la suspensió de l'activitat lectiva presencial, així com el manteniment de les activitats educatives a través de les modalitats a distància i en línia, sempre que sigui possible.
Per aquest motiu, atesa la situació d'excepcionalitat derivada de l'epidèmia COVID-19, i per al període que queda encara del curs 2019-2020, es fa necessari introduir una sèrie d'aclariments per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del primer cicle d'educació infantil a les Illes Balears.
Davant aquestes circumstàncies excepcionals s'ha de garantir que no es vegi perjudicat cap alumne per aquest motiu.
El Decret 71/2008, de 27 de juny, pel qual s'estableix el currículum de l'educació infantil a les Illes Balears, regula en l'article 12 l'avaluació i l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 2 de febrer de 2009, regula l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat d'educació infantil a les Illes Balears.
La redacció d'aquestes instruccions és indispensable per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa durant l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, regula en l'apartat 2 de l'article 36, la competència de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el desplegament legislatiu i l'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.
Per tot això, i en virtut del que s'estableix en l'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i en la disposició final segona del Decret 32/2014, dict la següent
Resolució
1. Declarar l'expedient de les Instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID 19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del primer cicle d'educació infantil a les Illes Balears per al curs 2019-2020, indispensable per a la protecció de l'interès general de la comunitat educativa i per al funcionament bàsic del serveis educatius en l'Estat d'alarma del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'Estat d'alarma per a la gestió de la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.
2. Aprovar de manera extraordinària les instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID-19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del primer cicle d'educació infantil a les Illes Balears per al curs 2019-2020, establertes en l'annex d'aquesta Resolució.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 21 de maig de 2020
El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Martí X. March Cerdà
ANNEX Instruccions complementàries, a causa de l'epidèmia del COVID 19, per avaluar l'aprenentatge dels alumnes del primer cicle d'educació infantil a les Illes Balears per al curs 2019-2020
1. Objecte i àmbit d'aplicació
1.1 Aquestes instruccions tenen per objecte complementar la regulació, per al curs 2019-2020, de l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes del primer cicle de l'educació infantil, que es recull a l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura de 2 de febrer de 2009, sobre l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat d'educació infantil a les Illes Balears.
1.2 Aquestes instruccions s'han d'aplicar a tots els centres de primer cicle d'educació infantil situats a l'àmbit territorial de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments corresponents al primer cicle de l'educació infantil.
2. Calendari escolar
Es manté el calendari escolar pel que fa als dies lectius.
3. Criteris generals de l'avaluació
3.1 Són els establerts a l'article 2 de l'Ordre de la Consellera d'Educació i Cultura de 2 de febrer de 2009 sobre l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat d'educació infantil a les Illes Balears.
3.2 Donades les circumstàncies aquests criteris s'hauran d'adaptar a les activitats dutes a terme dins l'àmbit educatiu durant tot el curs escolar, tant presencials com no presencials si escau.
4. Avaluació i atenció a la diversitat
Pel que fa a l'avaluació i atenció a la diversitat es tendrà en compte el que estableix l'artícle 6 de l'Ordre de la Conselleria d'Educació i Cultura, de 2 de febrer de 2009, sobre l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat d'educació infantil de les Illes Balears.
5. Criteris generals extraordinaris de l'avaluació
5.1 S'han d'adaptar les programacions docents per al període que resta del curs 2019-20 atenent a les dificultats per mantenir la seqüència de continguts per a cada curs derivades de la suspensió de les activitats lectives presencials.
5.2 En aquest sentit, l'equip educatiu ha d'adequar les programacions d'aula a les limitacions personals i/o familiars, formatives, tecnològiques i emocionals amb les quals s'hagi trobat cada alumne, per possibilitar una veritable avaluació personalitzada.
5.3 Les persones responsables de la direcció dels centres han de coordinar les tasques que es proposen als alumnes.
5.4 A la memòria de final de curs s'especificaran els aspectes del currículum no treballats, relatius al desenvolupament dels infants, que es considera que s'han vist afectats per la situació extraordinària viscuda i que s'hauran de tenir presents en planificar el curs 2020-2021.
5.5L'equip docent que atén alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (inclosos necessitats educatives especials) realitzarà les modificacions adients de totes les adaptacions dels continguts, tot comptant amb l'assessorament de l'EAP del centre o de l'equip de suport, prioritzant la coordinació i l'assessorament dels serveis educatius amb les famílies.
5.6 Aquestes modificacions han de preveure un període a l'inici del curs 2020-2021, i/o accions concretes durant tot el curs, per reforçar, consolidar o desenvolupar els aspectes essencials del currículum, en clau competencial, que s'hagin vist afectats per la suspensió de les activitats lectives presencials i que es considerin aprenentatges previs imprescindibles per poder continuar amb la planificació curricular del curs amb garanties d'èxit.
5.7 Els centres de primer cicle d'educació infantil es coordinaran amb els centres de segon cicle d'educació infantil per informar de les modificacions de les programacions, de les circumstàncies que considerin que han afectat els alumnes durant el període de suspensió de les activitats lectives presencials. Aquesta informació s'ha de fer constar a l'hora de fer el traspàs. En els casos de que no s'hagi acabat el procés de valoració d'algun infant, els EAP podran elaborar informes per completar el traspàs.
6. Criteris específics de l'avaluació final
6.1 Degut a la situació actual de l'Estat d'Alarma, l'avaluació final per part del centre, s'ha de dur a terme a partir de les evidències d'aprenentatge que l'equip educatiu havia recollit dels seus alumnes abans de la suspensió de les activitats lectives presencials i el seguiment que se n'ha fet durant el període de suspensió de les activitats lectives presencials.
6.2 Per tal d'obtenir tota la informació, el centre educatiu establirà els mecanismes de comunicació telemàtics adients per:
-Transmetre la informació sobre l'avaluació als pares, mares o tutors dels alumnes en funció del que estableix l'article 7 de l'Ordre de la Conselleria d'Educació i Cultura, de 2 de febrer de 2009, sobre l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat d'educació infantil de les Illes Balears.
-Rebre per part de les famílies:
a)La informació relativa a l'evolució del desenvolupament de l'infant, fent especial incidència en la part emocional per la situació extraordinària viscuda.
b)La valoració de la tasca feta pel centre educatiu durant aquest darrer trimestre.
7. Permanència un curs més a l'etapa d'educació infantil
7.1 Les condicions de permanència un curs més dels alumnes són les establertes en la normativa vigent. Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 26 d'abril de 2017 per la qual s'aproven les instruccions que regulen el procediment per autoritzar la permanència durant un curs més a l'etapa d'educació infantil per als alumnes amb necessitats educatives especials. (BOIB núm. 52 de 2 de maig)
7.2 Els EAP, juntament amb l'equip educatiu, planificaran el suport necessari per al proper curs per als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.
8. Informació a les famílies
La informació sobre els resultats de l'avaluació es farà arribar a les famílies en la forma que decideixi el centre, sempre que es garanteixi l'autenticitat de la informació, la seva recepció i la no manipulació. En qualsevol cas, haurà de quedar constància, pels mitjans habituals o telemàtics, que les famílies han rebut aquesta informació. En el cas que es comuniquin els resultats de l'avaluació per correu electrònic, s'ha d'emprar el correu que es fa servir per les comunicacions del centre.
9. Atenció a les famílies
S'han d'establir els canals de comunicació entre famílies i els centres per tal de garantir l'atenció a totes les reclamacions, dubtes o aclariments respecte de l'avaluació final.