Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES I MODERNITZACIÓ
Núm. 4217
Instrucció tècnica 2/2020 del director general d'Emergències i Interior per la qual s'estableix provisionalment l'acreditació dels socorristes i les socorristes inscrits al Registre professional de socorristes d’activitats aquàtiques de les Illes Balears creat pel Decret 27/2015, de 24 d’abril, de modificació del Decret 2/2005, de 14 de gener, regulador de les mesures mínimes de seguretat i protecció que han de complir les platges i zones de bany de la comunitat autònoma de les Illes Balears
Amb la publicació del Decret 27/2015, de 24 d'abril, de modificació del Decret 2/2005, de 14 de gener, que regula les mesures mínimes de seguretat i protecció que han de complir les platges i zones de bany de la comunitat autònoma de les Illes Balears (Servei públic de salvament), es va regular la formació exigible del socorrista d'activitats aquàtiques (SAA), basant-se en la qualificació professional de socorrisme en espais naturals aquàtics, inclosa en el Catàleg Nacional de les Qualificacions Professionals, regulada en el Reial decret 1521/2007.
Mitjançant la disposició addicional tercera del Decret 27/2015 esmentat es va crear, sota la dependència orgànica de la Direcció General d'Emergències i Interior, el Registre Professional de Socorristes d'Activitats Aquàtiques de les Illes Balears, la regulació del qual s'ha de fer mitjançant una ordre del conseller o consellera competent en matèria d'emergències.
Per poder donar compliment a les modificacions introduïdes pel Decret 27/2015, es va concedir, mitjançant la disposició transitòria segona, un període transitori de cinc anys, per garantir que les persones interessades obtinguessin l'acreditació de les unitats de competència de la qualificació professional corresponent. També es permetia inscriure de forma provisional en el registre professional de socorristes d'activitats aquàtiques de les Illes Balears les persones que, en el moment d'entrar en vigor del decret de referència, complissin algun dels requisits especificats a la disposició esmentada.
Un d'aquests requisits era estar en possessió d'un diploma que acreditàs la realització d'un curs de formació en matèria de socorrisme impartit per una entitat de prestigi reconegut i amb experiència en la formació de socorristes, que complís amb els continguts mínims de formació que establia l'annex 3 del Decret 2/2005 abans de la modificació feta pel Decret 27/2015. És a dir, un curs específic de formació com a socorrista d'activitats aquàtiques amb una durada mínima de 80 hores i una distribució horària específica.
Les modificacions introduïdes en relació amb la formació, juntament amb la Instrucció tècnica 1/2016, de 12 de desembre, del director general d'Emergències i Interior complementària del Decret 2/2005 i del Decret 27/2015, de mesures mínimes de seguretat i protecció a les platges i zones de bany, adreçada a secretaris d'ajuntaments i coordinadors municipals de municipis costaners, pretenien instaurar uns alts estàndards de qualitat i capacitació per al desenvolupament de la professió del socorrisme i el salvament a les Illes Balears i conferir al sector del salvament i socorrisme unes millores que incideixen directament en la prestació d'uns serveis de qualitat per a tots els usuaris i usuàries de les nostres platges.
En aquest període transitori s'han inscrit al Registre professional de socorristes d'activitats aquàtiques de les Illes Balears socorristes que complien amb els requisits establerts a la normativa sense obtindre cap acreditació del seu enregistrament, la qual cosa en dificulta la identificació en les inspeccions dutes a terme pels inspectors de la Direcció General d'Emergències i Interior.
El títol II de la Llei 2/1998, de 13 de març, d'ordenació de emergències de les Illes Balears, defineix els serveis públics i privats que són considerats com a serveis d'emergències i urgències dins l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i estableix que els serveis de rescat són els que es dediquen al rescat en platges, muntanyes i altres indrets. Disposa per a aquests professionals, en l'article 19, que el personal dels serveis de rescat ha de comptar amb la formació adequada i reunir les condicions físiques i tècniques imprescindibles per al seu objectiu, i amb aquesta finalitat ha de comptar amb l'acreditació corresponent, expedida i renovada periòdicament pel Govern de les Illes Balears, a través de la direcció general competent en matèria d'emergències, en les condicions que es determinin reglamentàriament.
Per tot el que s'ha exposat abans, i fins que es reguli la disposició reglamentària que estableixi i desenvolupi aquest Registre professional, s'ha d'acreditar als socorristes que compleixen amb el requisit establert en el Decret 2/2005, de 14 de gener.
Així doncs, i en virtut d'allò que estableix l'article 21.2 de la Llei 3/2003, de 26 de març del Règim Jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Instrucció
1. Objecte
És objecte d'aquesta Instrucció establir provisionalment l'acreditació dels socorristes i les socorristes inscrits al Registre professional de socorristes d'activitats aquàtiques de les Illes Balears creat pel Decret 27/2015, mitjançant una targeta identificativa personal, propietat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Àmbit d'aplicació
L'àmbit d'aplicació d'aquesta Instrucció comprèn tot el personal que vulgui exercir la seva activitat com a socorrista en els espais aquàtics naturals o en instal·lacions aquàtiques al territori de les Illes Balears
3. Inscripció
És necessària la inscripció en el Registre professional de socorristes d'activitats aquàtiques de les Illes Balears per a l'expedició del document acreditatiu corresponent (targeta d'identificació) que permeti exercir professionalment com a socorrista d'activitats aquàtiques en la comunitat autònoma de les Illes Balears.
4. Procediment per a la inscripció
1. Les persones interessades han de presentar la sol·licitud d'inscripció segons el model normalitzat que figura com a annex d'aquesta Instrucció, adreçada a la Direcció General d'Emergències i Interior, i acompanyada de la documentació següent:
1r. Fotocòpia del DNI o document que acrediti la identitat de la persona sol·licitant.
2n. Una fotografia grandària carnet amb fons blanc.
3r. Documentació justificativa del compliment dels requisits de formació i/o reciclatge.
4t. Certificació mèdica o d'aptitud per a poder exercir les funcions de socorrista.
5è. Documentació justificativa del pagament de la taxa corresponent.
2. Les sol·licituds s'han de presentar en el registre de la Conselleria d'Administracions Públiques i Modernització, en la seu electrònica de la CAIB a l'adreça www.caib.es, o a través de les formes previstes a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les sol·licituds d'inscripció en el registre, s'han de fer previ pagament de la taxa vigent en cada moment, segons el que estableix la disposició addicional sisena de la Llei 3/2006, de 30 de març, de gestió d'emergències a les Illes Balears.
3. Una vegada presentada la sol·licitud d'inscripció, la Direcció General d'Emergències i Interior dictarà resolució en la qual decidirà sobre la procedència o no de la inscripció en el termini màxim de sis mesos des que s'hagi presentat.
5. Acreditació
El personal que exerceixi les funcions de socorrista d'activitats aquàtiques haurà de portar la targeta d'identificació, personal i intransferible, expedida per la Direcció General d'Emergències i Interior, a l'efecte de poder acreditar la seva condició a requeriment de l'autoritat competent.
6. Targeta d'identificació
El contingut i característiques tècniques de la targeta d'identificació esmentada a l'apartat anterior es descriu a continuació:
Forma rectangular amb les mesures següents:
Llarg: 54 mil·límetres
Ample: 84 mil·límetres
La presentació és en format horitzontal, és a dir, el costat més llarg queda a la part de baix.
ANVERS:
a) Fons de color blau.
b) A la part superior esquerra, fotografia digitalitzada que permeti la identitat del portador, davall d'aquesta, el nom i cognoms del titular o la titular, el número del document nacional d'identitat o número d'identificació d'estrangers i el número de inscripció i secció.
c) A la part inferior dreta, l'escut de la comunitat autònoma amb els colors oficials i davall la llegenda “Govern de les Illes Balears”.
REVERS:
a) S'hi ha de fer constar que aquesta targeta acredita el titular com a socorrista.
b) El director o directora general competent en matèria d'emergències ha de signar-la.
c) Data de caducitat de l'acreditació.
7. Pèrdua, destrucció o sostracció
En cas de pèrdua, destrucció o sostracció d'una targeta d'identificació, el titular ho ha de comunicar a la Direcció General d'Emergències i Interior perquè en lliuri una de nova.
Per a la nova expedició s'ha de efectuar el pagament de la taxa vigent en cada moment, segons el que estableix la disposició addicional sisena de la Llei 3/2006.
8. Publicació
Aquesta Instrucció tècnica ha de desplegar efectes des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Marratxí, 27 de maig de 2020
El director general d'Emergències i Interior
Jaime Barceló Huguet
ANNEX MODEL DE SOL·LICITUD
REGISTRE PROFESSIONAL DE SOCORRISTES D'ACTIVITATS AQUÀTIQUES DE LES ILLES BALEARS |
1) DADES DEL SOL·LICITANT:
NOM: LLINATGES
DNI DIRECCIÓ
NÚM PIS CP LOCALITAT
PROVÍNCIA TELF ADREÇA ELECTRÒNICA
|
2) DADES DEL REPRESENTANT:
NOM: LLINATGES
DNI DIRECCIÓ
NÚM PIS CP LOCALITAT
PROVÍNCIA TELF ADREÇA ELECTRÒNICA
|
3)TIPUS DE SOL·LICITUD: A)SOCORRISTA D'ACTIVITATS AQUÀTIQUES INSCRIPCIÓ B) SOCORRISTA EN ESPAIS AQUÀTICS NATURALS |
4) DOCUMENTACIÓ ANNEXA TRES FOTOGRAFIES GRANDÀRIA CARNET DOCUMENTACIÓ ACREDITATIVA DEL COMPLIMENT DELS REQUISITS (ACARADA) JUSTIFICACIÓ PAGAMENT TAXA |
DATA I SIGNATURA |
PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL
Totes aquestes dades queden protegides en aplicació de la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i s'informa que aquestes dades s'incorporaran a un fitxer, per al seu tractament, amb la finalitat de la gestió d'aquest procediment. Vostè pot exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició prevists a la llei, mitjançant un escrit dirigit a la Direcció General d'Emergències i Interior com a responsable del fitxer.