Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 4207
Aixecament de la suspensió de terminis processals i administratius, així com l’aixecament de la suspensió dels terminis de prescripció i caducitat en tot tipus d’assumptes, per part del Consell Insular de Formentera, com a conseqüència de Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, a propòsit de l’estat d’alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, i segons la situació vigent a data 29 de maig de 2020

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que la presidència del Consell Insular de Formentera, en data 29 de maig de 2020, ha disposat el següent:  

“DECRET DE PRESIDÈNCIA

Sobre l'aixecament de la suspensió de terminis processals i administratius, així com l'aixecament de la suspensió dels terminis de prescripció i caducitat en tot tipus d'assumptes, per part del Consell Insular de Formentera, com a conseqüència de Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, a propòsit de l'estat d'alarma declarat pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, i segons la situació vigent a data 29 de maig de 2020.

Atès el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOE núm. 67, de 14 de març de 2020), modificat pel Reial decret 465/2020, de 18 de març, (BOE núm. 73, de 18 de març de 2020), prorrogat de manera successiva i, actualment, prorrogat segons autorització del Ple del Congrés dels Diputats de dia 19 de maig de 2020, tal i com es deriva del Reial Decret 537/2020, de 22 de maig (BOE núm. 145, de 23 de maig de 2020), tot de conformitat amb l'establert en l'article 116 de la Constitució i la Llei orgànica 4/1981, d'1 de juny, dels estats d'alarma, excepció i setge.

Ateses, així mateix, les actuacions realitzades per l'Administració general de l'Estat, pel Govern de les Illes Balears i per aquest Consell Insular des de l'originari Decret d'aquesta Presidència de data 16 de març de 2020, d'establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 (BOIB núm. 36, de 17 de març de 2020), així como el recent Decret de Presidència del Consell Insular de Formentera sobre actualització i refosa successiva del Decret de la Presidència del Consell Insular de Formentera de data 16 de març de 2020, d'establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, conforme a les necessitats i avanços fets en la superació de la pandèmia, amb data d'11 de maig de 2020 (BOIB núm. 82, de 14 de maig de 2020),  i en pro d'anar adoptant mesures que vagin avançant estadis conforme va millorant la situació sanitària, i segons el moment temporal actual, és obligat d'introduir modificacions/adaptacions en aqueix darrer text, pel que fa al règim administratiu i d'organització del nostre Consell Insular; tot això en bé de Formentera i de tota la seua població.

Ateses les disposicions addicionals segona, tercera i quarta del citat Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, modificat pel Reial decret 465/2020, de 18 de març, que va acordar la suspensió dels terminis administratius dels procediments del sector públic, la suspensió dels terminis processals per a tots els ordres jurisdiccionals (amb alguna excepció, i es varen seguir tramitant), així com la suspensió dels terminis relatius a la prescripció i caducitat de qualsevol assumpte.

En el mateix sentit, sobre la suspensió dels terminis administratius, es va pronunciar el Decret llei 4/2020 del Consell de Govern de les Illes Balears, de 20 de març, pel qual s'estableixen mesures urgents en matèria de contractació, convenis, concerts educatius i subvencions, serveis socials, medi ambient, procediments administratius i pressuposts per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19 (BOIB núm. 40, de 21 de març de 2020).

Ates el també citat Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es pròrroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, que preveu l'aixecament de la suspensió dels terminis administratius amb efectes d'1 de juny de 2020, i amb efectes a partir del 4 de juny de 2020 pel que respecta a l'aixecament de la suspensió dels terminis processals, així com dels terminis de prescripció i caducitat d'accions i drets.

Atès els avanços en la superació de la pandèmia, però l'evidència d'estar dins l'estat d'alarma.

Aquesta Presidència, amb la plena conformitat del secretari habilitat nacional de la corporació,  ex Reial decret 128/2018, de 16 de març, d'acord amb la normativa abans esmentada i, pel que fa al règim local, segons allò establert en l'article 21.1.m de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, que permet a la Presidència adoptar mesures en cas de catàstrofe i calamitat pública (com és el cas, per tal de prevenir-les en matèria sanitària i d'anar avançant segons els avanços fets en la superació de la pandèmia), tot això en relació a la legislació específica per a Formentera, com a municipi – illa / illa – municipi, segons l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, i per tal d'anar sincronitzats amb d'altres Administracions i fer efectiva una gestió administrativa eficaç (ja siga per òrgans unipersonals, ja siga per òrgans col·legiats), al si del Consell Insular,

HE RESOLT:

PRIMER.- Considerar, de conformitat amb el Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es pròrroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, (segons l'article 9), que, amb efectes de dia 1 de juny de 2020, el còmput dels terminis administratius suspesos en matèria de procediments administratius del sector públic es reprendran, o es reiniciaran, si així s'hi hagués previst en una norma amb rang de llei aprovada durant l'estat d'alarma i les seves prorrogues.

En aquest sentit, d'acord amb la disposició derogatòria única, apartat 2 del citat Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, amb efectes d'1 de juny de 2020 queda derogada la disposició addicional tercera del Reial Decret 463/2020, de 14  de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació  de la crisis sanitària ocasionada pel COVID-19

Ates l'anterior, la disposició addicional vuitena del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementaries en l'àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19 (BOE núm. 91, d'1 d'abril de 2020) va establir que el còmput del termini per interposar recursos en via administrativa en qualsevol procediment del que poguessin derivar-se efectes desfavorables o de gravamen a l'interessat, es computarà des del dia hàbil següent a la data de finalització de la suspensió, amb independència del temps que hagués transcorregut des de la notificació, tot reiniciant-se per tant els terminis en aquest concret supòsit per a recórrer en via administrativa.

SEGON.- Considerar, de conformitat amb el Reial Decret 537/2020, de 22 de maig (article 8), que, amb efectes de dia 4 de juny de 2020, es produirà l'aixecament de la suspensió dels terminis processals en matèria de procediments judicials per a tots els ordres jurisdiccionals, que hom tengui amb el Consell Insular, o que el Consell Insular tengui amb tercers, i que s'haguessin suspès (no en cas d'assumptes relatius a la protecció de persones menors d'edat; en matèria d'actuacions penals urgents, i de protecció davant la violència contra les dones, que no es varen suspendre i s'han seguit tramitant).

En aquest sentit, d'acord amb la disposició derogatòria única, apartat 1 del citat Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, amb efectes de 4 de juny de 2020 queda derogada la disposició addicional segona del Reial Decret 463/2020, de 14  de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació  de la crisis sanitària ocasionada pel COVID-19.

TERCER.- Considerar, de conformitat amb el Reial Decret 537/2020, de 22 de maig (article 10), que, amb efectes de dia 4 de juny de 2020, s'aixecarà la suspensió dels terminis de prescripció i caducitat d'accions i drets, en tot tipus d'assumptes; tot resultant que, d'acord amb la disposició derogatòria única, apartat 1 de l'esmentat Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, amb efectes de 4 de juny de 2020 queda derogada la disposició addicional quarta del Reial Decret 463/2020, de 14  de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de la crisis sanitària ocasionada pel COVID-19.

QUART.- Deixar palès que, en virtut del Reial decret llei 17/2020, de 5 de maig, pel qual s'aproven mesures de recolzament al sector cultural i de caràcter tributari per fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-2019 (BOE núm. 126, de 6 de maig de 2020), en matèria contractual la disposició addicional vuitena ja va establir la continuació i l'inici de procediments de contractació que es realitzin per mitjans electrònics.

Així mateix, el contingut del Decret present tendrà plens efectes, amb independència del fet que hi ha hagut assumptes que s'han continuat tramitant de forma motivada per aquesta corporació relatius a procediments administratius referits a situacions estretament vinculades als fets justificatius de l'estat d'alarma, o d'altres procediments indispensables per a la protecció de l'interès general o per al funcionament bàsic dels serveis, tal i com habilitava l'apartat 4 de la disposició addicional tercera del propi Reial decret 463/2020, de 14 de març, en la seua redacció modificada pel Reial decret 465/2020, de 17 de març, i l'apartat 2 de l'article 9 del Decret llei balear 4/2020, de 20 de març.

CINQUÈ.- Considerar a efectes interpretatius, d'acord amb Informe de l'Advocacia  General de l'Estat emès sobre la forma en què s'ha de procedir en el moment que perdi vigència la suspensió dels terminis, que el concepte “suspensió de terminis” implica que aquest es “congela en el temps” en un moment determinat degut al sorgiment d'algun obstacle o causa legal, tot reprenent-se quan aquest obstacle o causa ha desaparegut, el que implica que tornarà a comptar pel temps que restàs al moment en què hi hagués quedat suspès, sense que de cap manera torni a començar de bell nou des del seu inici.

Dit l'anterior, la manera de reprendre els terminis, a excepció dels supòsits d'interposició de recursos als que a continuació es fa referència en l'apartat següent, serà reprenent-se pel temps que restàs en data 14 de març de 2020, data en la qual varen entrar en vigor les disposicions addicionals segona, tercera i quarta del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

SISÈ. – Considerar que, tanmateix, existeix una excepció en la disposició addicional vuitena del Reial decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s'adopten mesures urgents complementaries en l'àmbit social i econòmic per fer front al COVID-19 (BOE núm. 91, d'1 d'abril de 2020) que regula l'ampliació del termini per recórrer en determinats supòsits, i d'acord amb allò previst per al cas d'interposició de recursos contra actes desfavorables o de gravamen a l'interessat, on el termini torna a comptar de zero des de la finalització de la suspensió i per tant torna a començar de bell nou des del seu inici, tot resultant en aquest cas un termini d'interrupció.

SETÈ.- Recordar el que disposa l'article 30 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques sobre les regles de còmput dels terminis:

  1. Quan els terminis s'assenyalin per dies:
  2. Sempre que per llei o en el Dret de la Unió Europea no s'expressi un altre còmput, quan els terminis s'assenyalin per dies, s'entén que aquestos són hàbils, i s'exclouen del còmput els dissabtes, els diumenges i els declarats festius.
  3. Quan els terminis s'hagin assenyalat per dies naturals per declarar-ho així una llei o el Dret de la Unió Europea, s'ha de fer constar aquesta circumstància a les notificacions corresponents.
  4. Els terminis expressats en dies es compten a partir de l'endemà del dia en què tingui lloc la notificació o publicació de l'acte de què es tracti, o des del següent a aquell en què es produeixi l'estimació o la desestimació per silenci administratiu.
  5. Quan els terminis s'assenyalin per mesos o anys:
  6. Si el termini es fixa en mesos o anys, aquestos es computen a partir de l'endemà d'aquell en què tingui lloc la notificació o publicació de l'acte de què es tracti, o des del següent a aquell en què es produeixi l'estimació o la desestimació per silenci administratiu.
  7. El termini conclou el mateix dia en què es va produir la notificació, la publicació o el silenci administratiu el mes o l'any de venciment. Si el mes de venciment no hi ha un dia equivalent a aquell en què comença el còmput, s'entén que el termini expira l'últim dia del mes.
  8. Últim dia inhàbil:
  9. Quan l'últim dia del termini sigui inhàbil, s'entén prorrogat al primer dia hàbil següent.
  10. Quan un dia sigui hàbil en el municipi o la comunitat autònoma en què resideix l'interessat, i inhàbil a la seu de l'òrgan administratiu, o al revés, es considera inhàbil en tot cas.

VUITÈ.- Deixar sense efecte tot allò relatiu a la suspensió dels terminis establert en el Decret de Presidència del Consell Insular de Formentera sobre actualització i refosa successiva del Decret de la Presidència del Consell Insular de Formentera de data 16 de març de 2020, d'establiment de mesures administratives i organitzatives en relació a l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, conforme a les necessitats i avanços fets en la superació de la pandèmia, amb data d'11 de maig de 2020 (BOIB núm. 82, de 14 de maig de 2020), així com les mesures derivades que contradiguin el que disposa el Decret de presidència present, així com tot allò que contradigui el diverses voltes citat Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, pel qual es pròrroga l'estat d'alarma declarat pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març (BOE núm. 145, de 23 de maig de 2020).

NOVÈ.- Ratificar, com ja es va fer, i se segueix fent, de conformitat amb la disposició final primera del Reial decret d'estat d'alarma, qualsevol actuació que se n'hagi fet, fins a la data, per aquest Consell Insular, davant aquesta crisi sanitària.

DESÈ.- Fer arribar aquest Decret a tots els corporatius, i formalment donar-ne compte en la sessió corresponent del Ple, així com al conjunt del personal de la corporació, tot essent executiu des de la seua signatura, per tal d'acomplir-lo des de l'1 de juny de 2020.

Publicar d'immediat aquest Decret a la web del Consell Insular; fer-lo conèixer a través de Bans, pel mitjà de Ràdio Illa i ordenar de publicar-lo al BOIB, amb urgència extrema justificada pel Reial decret que declara l'estat d'alarma, i les seues pròrrogues i actualitzacions.

Així ho mana i signa la Presidenta, de la qual cosa don fe.

Formentera, 29 de maig de 2020

La presidenta                                        El secretari habilitat nacional

Alejandra Ferrer Kirschbaum                   Ángel C. Navarro Sánchez

 

Formentera, 29 de maig de 2020

La presidenta,

Alejandra Ferrer Kirschbaum